رادیو بدون شایعه

بایگانی

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افق- رحم کردن

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

به افق آفتاب

به نام ِ خدایی که رحیم ِ و رحم کنندگان رُ دوست داره

سلام

در روزهای ِ پایانی ِ ماه ِ مبارک ِ رمضان ، سر ِ قرار ِ همیشگی با شماییم و آرزومند ِ بهترین لحظات برای ِ همه شما عزیزان.

برای ِ همه شمایی که میدونم رحم کردنه به دیگران و پناه ِ انسانهای ِ دردمند بودن،  براتون مهمه. شمایی که زندگی ِ بقیه رُ جدا از زندگی ِ خودتون نمیدونین.

به شمایی که میدونین خدا رحم کنندگان رُ دوست داره و با انجام ِ این کار، لبخند ِ رضایت ِ خدا رُ میخرین.

الیته این رفتار ِ خوب زمانی مورد ِ رضایت ِ خداست که رحم کردنه ما نسبت به کسایی که به اون نیاز دارن رُ ،ُ نه لطف که وظیفه بدونیم و به شرط ِ این که توی ِ این کار رنگی از منت و غرور و خودخواهی نباشه.

به نظر ِ شما مصایق ِ رحم کردنه به دیگران بخصوص انسانهای ِ ضعیف چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

 یکی از مصادیق ِ رحم کردنه نسبت به دیگران ، کمک کردن ِ به اونها در رفع ِ مشکلاتیه که گاهی نمیتونن به تنهایی از پسش بربیان ، کسی که در سختیها و گرفتاریهای مردم، اونها رُ یاری کنه و با برآوردن حاجات اونها بهشون آرامش هدیه کنه، خداوند در سخت ترین مراحل زندگی پس از مرگ، یعنی قیامت به او امنیت و آرامش اعطا می کنه.

در بیان موسی بن جعفر(علیه السلام) آمده است: برای خداوند در روی زمین، بندگانی هستند که در راه رفع حوایج مردم تلاش می کنند. آنان در روز قیامت، ایمن اند"

در روایت نبوی اومده که، خداوند از میان بندگانش فقط به رحماء و افراد مهربان، رحم می کند و از امیر المؤمنین علیهم السّلام روایت است که خداوند در شب معراج به رسول اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود: اى محمّد! محبّت من به کسى اختصاص دارد که در راه من دوستى بورزد و به سایر افراد عاطفه داشته و شئون هم پیوندى را مراعات کند.

بزرگی میگفت : خود را بنده خدا بدانیم . به هم رحم کنیم تا خداى متعال به ما رحم کند. کسانى که دستشان باز است، دست تعدّى به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نکنند. کسانى که زرنگى و هوش و امکانات و قدرت و مسئولیت و توانایی هاى گوناگون فردى و اجتماعى دارند، از این توانایی ها در راه تعدّى به دیگران استفاده نکنند. خود را بنده خدا بدانیم؛ در مقابل بقیه بندگان خدا، خود را موظّف به همراهى، احسان، نیکى و رعایت انصاف بدانیم؛ آن‏ گاه باران رحمت و فضل خدا بر سر ما خواهد بارید؛ ما را شستشو خواهد داد و برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد.

از حضرت صادق (علیه السلام ) است که فرمودند: هر که واجد نرم خوئى و ملایمت بوده و با مردم خوش رفتارى نماید، هر هدفى که داشته باشد، مى تواند فراهم کرده و به دست آورد.

از بعضى احادیث و روایات این طور برداشت شده که، کسانى که با مخلوقات و بندگان خدا رئوف و مهربان نیستن و در مواقع گرفتارى و مصائب از وضع رقت بار و اسف انگیزِ اونها ناراحت نمى شن و به داد و فریادشون نمى رسن، خداوند عبادات و اعمالشون رُ قبول نمیکنه و نمی پذیره و به فرشتگان و حافظین اعمال دستور مى ده که اعمالشون رُ به طرف خودشون برگردونن.

از پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نقل شده که فرمودند: "هر کس به مسلمانان رحم نکند، خداوند به وی رحم نمی کند و فرمودند: "مَثل ِ مومنین در رحم آوردن به یکدیگر و دوستی کردن و پیوستن به همدیگر مانند یک جسدند چون عضوی از آن به درد آید سایر اعضاء در بیدار ماندن و تب داری با آن همدردی می کنند.

حضرت  امام محمد باقر (علیه السلام ) از پدر بزرگوارش  حضرت امیرالمومنین على (علیه السلام ) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: براى متقین و پرهیزگاران و دینداران علائم و آثارى است که به وسیله آنها معلوم و شناخته مى شوند. و حضرت پس از شمردن چند نشانه یکى را هم دلسوزى و غمخوارى ضعفا و ناتوانان و بیچارگان نام بردند.

پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند:

خدای رحمان به مردمان دلرحم رحم می‌‏کند. در زمین رحم کنید، تا آن که در آسمان است به شما رحم کند.

 (مناجات)

خدایا به تو پناه می بریم از آلوده شدن به اسراف، و بلای تنگ دستی. و به تو پناه می بریم از سرزنش دشمنان، و نیازمندی به همنوعان، و از زندگی در سختی، و از مرگ ناگهانی و بدون توشه. و به تو پناه می بریم از حسرت و اندوه بزرگ، و مصیبت سترگ، و از بدترین تیره بختی، و از بدفرجامی، و ناامیدی از ثواب، و فرود آمدن عذاب. بارخدایا بر محمّد و آلش درود فرست، و مرا از همه این امور در پناه رحمتت جای ده و نیز همه و مردان و زنان مومن را، ای مهربان ترین مهربانان.

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- کینه

برنامه

گروه معارف و مناسبتهایِ رادیو ایران تقدیم میکند.

****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که اهل ِ کینه نیست و دلهای ِ بی کینه رُ خیلی دوست داره.

*****************************************************

در بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان و در حالی که فقط یک یا دو روز تا پایان ِ این ماه ِ رحمت ِ الهی باقی مونده، میهمان ِ دقایق ِ اذانگاهی شما هستیم.

*****************************************************

شاید وقتی پای ِ سفره سحر اولین روز  ماه ِ رمضون بودیم ، اصلا فکر نمیکردیم که به این زودی به روزهای ِ آخر ِ این ماه برسیم.

**************************************************

از خدای ِ بزرگ میخوام که همه ما بهره تمام رُ از این اوقات برده و دست و دلمون خالی از برکات ِ این ماه  نباشه.

*************************************************

ماهی که اونقدر ارزشمنده که باید قدردان ِ تک تک ِ لحظاتش بود  و به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم که در فرصت ِ باقی مونده، یه قراری با خدا بذاریم. یه قرار ِ خوب که ما رُ به سمت ِ بهتر شدن و نزدیک شدنه به خدا ببره.

************************************************

و برای ِ این  قرار چی بهتر از سبک شدنه دلهامون، سبک شدن از کینه ها و کدورتها به مدد ِ بخشش و گذشتی که میتونه حال ِ ما ر ُ بهتر کنه.

***********************************************

خدا خودش از همه بخشنده تره و با گذشت تر از او به بنده هاش کسی نیست

و به همین خاطر بنده های ِ بی کینه رُ دوست داره.

************************************************

این روزای  آخر ِ ماه رمضون فرصت ِ خوبی برای ِ اینه که تا عید نشده، اگه با کسی قهرین و دلخوری ازش تو دلتون هست ، پیش قدم بشین و آشتی کنین.چون میگن توی ِ اون دنیا اونایی که پیش قدم ِ آشتی ان زودتر میرن بهشت.

************************************************

اگه خدایی نکرده به هر دلیلی از همسرتون دلگیر شدین و ازش کینه ای به دل گرفتین،به حرمت ِ این ماه دلاتونو صاف کنین و فضای ِ خونه تونو گرم کنین.

************************************************

اگه از دست ِ سرو صدا و اذیتهای ِ همسایه بغل دستی  ناراحت هستین به زبان ِ محبت بهش تذکر بدین و دیگه ازش ناراحت نباشین.

***********************************************

اگه همکارتون توی ِ محل ِ کار ، کاری کرده که ازش کلافه این و نمیتونین ببخشینش، یه بار ِ دیگه بهش فرصت بدین و دوباره از در ِ دوستی با هم  روبرو بشین.

*************************************************

من نمیدونم کی گفته که با قهر مساله و مشکلات حل میشه؟

کی گفته که وقتی از کسی ناراحتی اگه کینه شُ به دل بگیری اوضاع بهتر میشه

کی گفته که با کدورت و دلخوری مشکلات بهتر از گذشت و بخشش حل میشه

هر کی گفته اشتباه گفته، چون اصلا هم این طور نیست و هیچی به اندازه بخشش کینه ها نمیتونه حال و هوای ِ خودمونو و زندگیهامونو بهتر کنه.

****************************************************

شما چی فکر میکنین؟ به نظر ِ شما چطور میشه دل ِ بی کینه داشت و بدترین آثار ِ کینه داشتن چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************************

کینه و کدورت عین ِ سم میمونه، سمی که از نیش ِ مار ِ مشکلات و سوتفاهم ها و جدالها به ما میرسه. سمی که اگه توی ِ همون لحظات ِ اول از وجودمون بیرون بکشیمش نجات پیدا میکنیم اما اگه در دلمون نگهش داریم، نه تنها ثمری نداره که باعث ِ هلاکتمون هم میشه.

میگن:

بازوی مردی را ماری در کوهستان نیش زد. مرد به تنها موضوعی که فکر کرد عصبانیت از مار بود. نمی‌توانست آرامش بیابد و در نتیجه آنچه را در جوانی آموخته بود به یاد نیاورد. تنها کاری که باید برای نجات زندگی‌اش انجام می‌داد، مکیدن زهر از محل زخم و تف کردن آن بود. ولی ذهنش از عصبانیت و دلسوزی به حال خود پریشان و آشفته بود. و به دنبال راهی برای کشتن مار وقتش را تلف کرد. سرانجام زهر مار باعث مرگش شد.

***************************************************

حضرت  پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله فرمودند :از یکدیگر گذشت کنید، تا کینه‏ هاى میان شما از بین برود.

****************************************************

در حکایت است که مردی عارفی  را دشنام داد، عارف هیچ نگفت و آن ده ترک نمود. مرد را گفتند که دانی چه کس را ناسزا گفتی؟ گفت: ندانم. گفتند : او عارفی بزرگ بود. پس مرد بر زندگی اش بیمناک گشت. در پی اش رفت و روزی دیگر او را یافت. بر پایش افتاد و بخشش طلبید. عارف گفت: “تو که هستی و چه می خواهی؟ طلب عفو از چه روی است؟

مرد گفت: “دیروز تو را دشنام دادم، حال نادم هستم و طلب بخشش دارم.”

عارف گفت: از امروز بگو، من از دیروز هیچ نمی دانم.

*****************************************************

حضرت پیامبر صلى الله علیه وآله  فرمودند: خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، پاکیزه است و پاکیزگى را دوست دارد.

*****************************************************

حضرت پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند  :

هر کس از خطاها درگذرد، خدایش از او درگذرد و هر کس گذشت کند خدا نیز از او گذشت کند.

****************************************************

شخصی در برابر امام سجاد(علیه السلام) ایستاد و سخنانی درشت و ناشایست به او گفت، حضرت سجاد علیه السلام پاسخی نگفت؛ اما پس از رفتن او به هم نشینانش فرمود: شنیدید این شخص چه گفت،من دوست دارم همراه من باشید تا پاسخ مرا هم بشنوید،گفتند: می آییم؛ ولی دوست داشتیم همین جا شما پاسخ می گفتید و اجازه می دادید تا ما نیز تا جواب او را می دادیم.

آنگاه حضرت کفش هایش را پوشید و به راه افتاد و آیه 134 سوره آل عمران را می خواند، که یعنی" فرو برندگان خشم و گذشت کنندگان از مردم و خداوند نیکوکاران را دوست دارد."

راوی می گوید:از این رفتار امام دانستیم که سخن تندی نخواهد گفت. امام زین العابدین علیه السلام تا در خانه شخص آمد و او را ندا داد و فرمود:

بگویید علی بن الحسین است. آن شخص در حالی که شک نداشت علی بن الحسین برای تلافی آمده است،شرارت جویانه بیرون پرید. حضرت سجاد علیه السلام تا او را دید فرمود:

برادرم چند لحظه قبل نزد من آمدی و چنان و چنین گفتی، حال اگر آنچه گفتی در من هست،خدا مرا ببخشد و اگر در من نیست،خدا تو را ببخشد.او پیشانی حضرت را بوسید و گفت: آری سخنانی گفتم که خود شایسته ی آن بودم.

***********************************************

دو دوست با پای پیاده از جاده ای در بیابان عبور می کردند بین راه سر موضوعی اختلاف پیدا کردند و به مشاجره پرداختند یکی از آنها از سر خشم بر چهره دیگری سیلی زد!

دوستی که سیلی خورده بود سخت آزرده شد ولی بدون آن که چیزی بگوید روی شن های بیابان نوشت : امروز بهترین دوست من بر چهره ام سیلی زد . . .

آن دو کنار یکدیگر به راه خود ادامه دادند به یک آبادی رسیدند تصمیم گرفتند قدری آنجا بمانند و کنار برکه آب استراحت کنند ناگهان شخصی که سیلی خورده بود لغزید و در برکه افتاد نزدیک بود غرق شود که دوستش به کمکش شتافت و او را نجات داد بعد از آن که از غرق شدن نجات یافت بر روی صخره ای سنگی این جمله را حک کرد: امروز بهترین دوستم جان مرا نجات داد . . .

دوستش با تعجب از او پرسید: بعد از آن که من با سیلی تو را آزردم تو آن جمله را روی شن های صحرا نوشتی ولی حالا این جمله را روی صخره حک می کنی ؟

دیگری لبخندی زد و گفت: وقتی کسی ما را آزار می دهد باید روی شن های صحرا بنویسیم تا باد های بخشش آن را پاک کنند ولی وقتی کسی محبتی در حق ما می کند باید آن را روی سنگی حک کنیم تا هیچ بادی نتواند آن را از یادها ببرد *********************************************************

حضرت  رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله فرمودند :

هنگامى که بندگان در پیشگاه خدا مى ‏ایستند، آواز دهنده ‏اى ندا دهد: آن کس که مزدش با خداست برخیزد و به بهشت رود. گفته مى ‏شود: چه کسى مزدش با خداست؟ مى ‏گوید: گذشت کنندگان از مردم.

****************************************************

واقعا چقدر ناراحت کننده اس دیدنه حال ِ کسایی که کمر ِ روحشون زیر ِ بار ِ سنگین ِ کینه ها خم شده.

چقدر ناراحت کننده اس دیدنه حال ِ کسایی که اونقدر دلاشون از کینه پُره که حتی یه ذره هم جای ِ محبت و خوشی ندارن.

چقدر ناراحت کننده اس دیدنه حال ِ کسایی که سالهاست زندگیشون تلخه از کینه های ِ کوچیک و بزرگی که شاید هیچ دلیل ِ مهمی هم براش ندارن.

چقدر ناراحت کننده اس دیدنه حال ِ کسایی که هیچ وقت حالشون خوب نیست چون همیشه مریض ِ کینه ها و کدورتها هستن.

****************************************************

(مناجات)

خداوندا، به درگاهت حاجتى آورده‏ام که قدرت دستیابى به آن را ندارم،و رشته چاره‏جوئى‏ام در مقابل آن گسسته، ونفس من در نظرم چنین آراسته که آن نیاز را به‏کسى اظهار کنم که او خود نیازهایش را به درگاه تو مى‏آورد، و درخواسته‏اش از تو بى‏نیاز نیست، و این لغزشى است از لغزشهاى اشتباه‏کاران، و درافتادنى است از درافتادنهاى گناهکاران، سپس به یادآورى تو از خواب بى‏خبرى بیدار شدم، و به توفیق تو از آن لغزش برخاستم، و به یارى تو از درافتادن برگشته و بازپس آمدم، و گفتم: پاک و منزه است پروردگارم، چگونه نیازمندى از نیازمندى طلب نیازکند؟ و چگونه تهیدستى از تهیدستى دیگر گدایى کند، پس اى خداى من ازسر شوق و رغبت آهنگ تو کردم، و از باب اطمینان امید خویش به تو بستم، و دانستم که خواسته من از تو هر چند زیاد باشد در کنار دارائیت بسیار ناچیز است، و چشمداشت فوق‏العاده من به بخششت در جنب توانایى تو حقیر است، و دایره بزرگواریت از تقاضاى هیچ کس تنگ نمى‏شود، و دست عطایت از هر دستى برتر است.

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

*****************************************************

به افق آفتاب

***************************************************

به نام ِ خدایی که عزیز ِ و سلام

************************************************

آرزو میکنم در روزهای ِ خوب ِ  ماه ِ خدا ، زندگیهاتونو سرشار ِ از  گرمای و محبت ِ خدا و رحمت ِ الهی باشه.

**********************************************

خدا رحمت کنه مادربزرگمو و البته همه رفتگان رُ ، همیشه میگفت: زبون ِ خوش میتونه کاری بکنه که گره های ِ کور هم باز بشه.

اون موقع ها نمیفهمیدم این حرفش یعنی چی ، اما حالا توی ِ گیر و دار ِ زندگی و تعامل ِ با  آدمها ، تازهء تازه دارم میفهمم که واقعا این خوش زبونی چقدر مهم و کارگشاست.

***********************************************

حتی شما هم دیدین که بعضیا ساعتها با یکی بحث میکنن تا کاری رُ که میخواد براشون انجام بده و آخرش هم موفق نمیشن اما یکی دیگه با خوش زبونی و بدون ِ کمترین بحث و جدل ، طرف رُ به انجام ِ خواسته خودش ، مشتاق میکنه.

********************************************

حتما شما هم بارها دیدین که گاهی یه کلام ِ خوش از یه دعوا و بحث ِ و جدل ِ بزرگ پیشگیری میکنه.

********************************************

حتما شما هم بارها دیدین که گاهی اثر ِ تربیتی ِ  یه حرف ِ شیرین از صد تا کتاب بیشتره.

******************************************  

شاید باورش کمی سخت باشه اما خوش زبونی میتونه بنیان ِ خانوادگی  رُ هم محکم تر کنه.

*******************************************

خوش زبونی دلهای ِ مار ُ به هم نزدیک تر میکنه و مهربونی رُ بینمون بیشتر و بیشتر میکنه.

************************************************

 یکی از تمرین های ِ خوب توی ِ ماه ِ  مبارک ِ رمضان ، تمرین نگه داشتنه زبان و عادت دادنه اون به حرفها و کلام ِ خوب و دلنشینه .

گفتنیها زیاده شما چی فکر میکنین؟

به نظر ِشما مهم ترین اثر خوش زبونی و بزرگترین آفت ِ بد زبونی چیه ؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************  

حقیقت اینه که ما با همه ی آدم ها باید دوستانه و محترمانه حرف بزنیم. وقتی ما با دیگران دوستانه و مهربانانه حرف می زنیم. اون ها هم با همین طور حرف می زنن و تلاش می کنن که کارهای ما رُ بهتر و زودتر انجام بدن.

حتی اگه ما با آدم های بی ادب و عصبانی هم دوستانه حرف بزنیم، اون ها هم آروم می شن و دوستانه جوابمون رُ میدن. ضرب المثلی داریم که می گه: «زبان خوش، مار را از سوراخ بیرون می آورد.» یعنی اگه با بدترین آدم ها هم با زبان خوش و دوستانه حرف بزنیم، اونها هم آروم می شن و حرف ما رُ گوش میکنن.

*****************************************

روش های مختلفی برای حرف زدن وجود داره و افراد می تونن صریح و بی پروا حرف بزنن و یا منطقی. می تونن بی پروا باشن و یا اینکه در پس پرده ای از ادب سخن بگن، اما یکی از روش های سخن وری زیبا سخن گفتنه.

حضرت امام علی (علیه السلام) که خود سلطان سخن وری و فضل و دانش ِ در این زمینه می فرمایند: «زیبایی سخن نشانه فزونی خرد است» (شرح غرر الحکم، ج۳، ص ۳۶۹) و همچنین می فرمایند: «سخن گفتن با دیگران را زیبا کنید تا پاسخ زیبا بشنوید» (غرر الحکم ، ص ۱۳۹)

زیبایی در سخن و کلام می تونه باعث محبوبیت روز افزون هر انسانی بشه.

**************************************************

حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند:بیشترین گناهان فرزندان آدم زبان اوست.

هرکه مردم از زبان او بترسند از اهل جهنم است.

هرکس زبان خویش را حفظ کند به همه قرآن و سخنان من عمل کرده است.

و گناهان زبان این که

خبری را ندانسته گفتن ، عیبجویی از دیگران، مسخره کردن  ،  تهمت زدن

فاش کردن اسرار مردم ،  رنجاندن مومن ،  سرزنش بیجا ،  دروغ گفتن

وعده دروغ ،  قسم دروغ ، شهادت ناحق ،  تحریف مسائل دینی

حکم ناحق ،  لعنت کردن مردم ،  طعنه زدن ،  دل شکستن

امر به منکر ،  نهی از معروف ،  بدخلقی ،  تصدیق کفر و شرک

غیبت کردن کردن ،  شایعه پراکنی و  به نام بد صدا زدن ، تملق و چاپلوسی

با مکرو حیله سخن گفتن ، مزاح زیاد ، زخم زبان زدن

آبرو ریزی ، کبر در گفتار ، ادای صدای کسی را درآوردن

بدعت در دین ، اظهار بخل و حسد ، بد زبانی در معاشرت

خشونت در گفتار ، فحش و ناسزا گفتن ، سخن چینی کردن

ناامید کردن ، شوخی با نامحرم ، ریا در گفتار

و .... فریاد زدن بیجا

**********************************************

عثمان بن عیسى مى ‏گوید: خدمت حضرت ابو الحسن علیه السلام بودم که مردى به آن جناب گفت: به من توصیه‏ایى بنما. حضرت فرمود: زبانت را نگهدار تا عزیز باشى، ومهار خود را به دست مردم مده، تا از خوارى و ذلّت دور بمانى.

************************************************

اگه می خواید سخنان شما بر دل بنشینه و زیبا جلو کنه، مهربان باشید و در کلام، عاطفه رُبگنجونید. افراد پرخاشگر و عصبی هیچ وقت دارای محبوبیت نبودن. پس زمانی که محبت در کلام می نشینه آرامش به مخاطب انتقال پیدا میکنه و سخن بر دل مخاطب می نشینه. یکی از بهترین سخنان زیبا، سخنی ِ که رفتار خوب ِ  گوینده اش به اون گواهی بده و موید اون باشه.

************************************************

اگه شما بهترین کلام رُ هم بگید اما در  موقع ِ سخن گفتن نیش و کنایه رُ در اون بگنجونید زیبایی کلام شما محو خواهد شد. شما جملاتی زیبا به زبان آوردید اما با یک کنایه ساده تمام تاثیرات کلام خودتون رُ از بین برده و یا حتی نتیجه معکوس خواهید گرفت.

*********************************************

ساده و خلاصه اش اینه که ما برای ِ این که بتونیم ربونمونو مهار کنیم باید حرفامونو دسته بندی کنیم و فقط در موارد لزوم صحبت کنیم و  موارد غیرضرورى حرفی به زبون نیاریم  مثلاً اگه سخن گفتن ِ ما  براى هدایت کسى یا براى ابراز محبت به همسر و فرزند باشد، خیلی خوبه همین طور اگه واسه احوال‏پرسى از دیگران  باشه اما اگه حرفامون  سخن لغو و بیهوده و یا خداى ناکرده گناه باشه باید همون جا یه ورود ممنوع بهش بگیم و تمام

سعدی شیرین سخن هم  در این باب سروده است که :

اگر چه پیش خردمند خامشی ادب است

به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی

دو چیز طیره عقل است: دم فرو بستن

به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی

و در کلامی دیگه که بیان میکنه:

سخن گرچه دلبند و شیرین بود

سزاوار تصدیق و تحسین بود

چو یکبار گفتی، مگو باز پس

که حلوا چو یکبار خوردند، بس

************************************************

مجادله و جر و بحث نوعی از گفتار و کلام ِ  که مورد نکوهش خداوند قرار گرفته. خداوند در قرآن کریم علاوه بر توصیه به بندگانش در پرهیز از مجادله تاکید می فرماید در مقابل انسان های ضعیف و جاهل که سخنان جاهلانه و نابخردانه می گویند با زبان خوش و نیکو پاسخگو باشید. (آیه ۶۳ سوره فرقان)

******************************************  

حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه در نامه ای به یکی از عزیزانشون این طور مینویسن که

عزیزم.... به بعض آفات این عنصر کوچک و این زبان سرخ که سر سبز را به باد دهد. از این دشمن بزرگ انسانیت و معنویت غافل مشو.
گاهی که در جلسات أنس با دوستان هستی. خطاهای بزرگ این عضو کوچک را آن قدر که می‌توانی شمارش کن و ببین با یک ساعت عمر تو که باید صرف جلب رضای دوست شود، چه می‌کند و چه مصیبت‌ها به بار می‌آورد که یکی از آنها غیبت برادران و خواهران است.
ببین با آبروی چه کسی بازی می‌کنی و چه اسراری را از مسلمانان روی دایره می‌ریزی و چه حیثیّاتی را خدشه‌دار می‌کنی و چه شخصیت‌هایی را می‌شکنی؟
آن گاه این جلسه شیطانی، مقیاس بگیر و ملاحظه کن که در یک سال در همین امر پیش‌پا افتاده چه کردی و در پنجاه، شست سال دیگر چه خواهی کرد و چه مصیبت‌ها برای خود به بار خواهی آورد و در عین حال آن را کوچک می‌شماری و این کوچک شمردن از حیله‌های ابلیس است که خداوند به لطف خود، ما را همگی از آن مصون دارد

***************************************************

مرحوم آیت اللّه شیخ محمد تقی ستوده ، استاد عالیقدر حوزه علمیه قم می فرمود: «من وقتی که افراد اصرار می کنند و موعظه ای می خواهند، می گویم: زبان! زبان! باید مواظب زبانتان باشید، خیلی انسان باید سنجیده حرف بزند.

رعایت زبان در سیره عملی ِ همه بزرگان از شاخص های ِ درخور ِ توجه بود.  مرحوم خوانساری از علمای ِ بزرگ اسلام ،  طوری بودند که اگر پنجاه سال با ایشان می نشستی، درباره کسی یک کلمه نمی گفت، یا خود را بر کسی ترجیح نمی داد... ایشان خیلی بر زبانش مسلّط بود. زبان حفظش لازم است، چون جرم زبان سنگین است.

**********************************************

حضرت  امیرمؤمنان علی (علیه السلام) درباره زبان می فرمایند: حجم و جسم زبان، کوچک است، ولی جرم و گناه آن بزرگ است

هشدارها و تعبیرهای معنی دار امامان(علیهم السلام) پیرامون آفت و خطر زبان هم  طریق دیگه ای ِ  که به ما رُ برای کنترل اون  تأکید می کنن. مانند این که حضرت امام علی(علیه السلام) فرمودند: زبان حیوان درّنده است که اگر کنترل نشود می درد.

 و نیز فرمودند: «زبان تیری است که به خطا می رود(در هدف گیری خطا می کند) بنابراین مراقب آن باشید که شما را صید نکند.»

و حضرت امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «هرگاه خداوند خواست بنده (ناشایسته اش) را رسوا کند، رسوایی او را در هرزگی زبانش قرار میدهد.»

*****************************************

اگه ما کلام زیبا بگیم اما کلام خودمون رُ در پس چهره ای عبوس و خشمگین بیان کنیم، جملات و منطق کلام ما کاملاً بی تاثیر خواهد بود پس بهتره با داشتن تبسم بر لب سخن بگیم تا دیگران علاوه بر کلام زیبا از تبسم زیبای ِ ما هم لذت ببرن.

******************************************

اگه هر روز به خودمون یادآوری کنیم که خداوند شنونده سخنان ماست و این نکته رُ به خاطر بسپاریم که خداوند زیباست و زیبایی رُ دوست داره ، اون وقت  تمام تلاش خودمون رُ خواهیم کرد تا زشتی و بی توجهی از کلام ما دور بشه و اون وقته که زیبایی مهمون ِ زبان و کلام ما خواهد شد

**********************************************  

(مناجات)

بارالها بر محمد و آلش درود فرست, و ما را به سر منزل توبه که محبوب توست

برسان، و از پافشارى بر گناه که نمى‏پسندى دور ساز.

خدایا ما را  به آنچه در معرض رضاى توست متمایل کن، و از قدرتمان بر امرى که سبب خشم توست بکاه

خدایا ما را از آنچه در مسیر غیر عشق توست کور ساز، و هیچ کدام از

اعضاى ما را در معصیت خود پیشرفت مده.

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- سخاوت

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

********************************

به افق آفتاب

*********************************

به نام ِ خدایی که با بهانه هایی کوچیک یا بزرگ

بندگانش رُ بی اون که بدونن به سعادت میرسونه.

*****************************************

با  امید ِ به بهره مندی از ساعات و روزهای ِ ماه ِ بزرگ ِ میهمانی ِ خدا ، خدمت ِ همه شما عرض احترام و ارادت و سلام داریم.

********************************

حرف ِ امروز ِ ما از دستهایی شبیه ِ دست ِ خداست، دستهایی که جز سخاوت و بخشش نیستند.

*********************************

داشتنه سخاوت و بخشش توی ساده ترین مفهوم یه امتحانه ، امتحان ِ این که ما چقدر میتونیم از اونچه که توی ِ این دنیا به امانت به دست ِ ما سپرده شده بگذریم. بگذریم و راضی بشیم به این که با گذشت ِ ما

کسی و یا کسانی به آرامش و شادی برسن.

************************************

نمیدونم این حرفی که میخوام بزنم برای ِ شما هم ثابت شده یا نه

اما ، اما به من بارها ثابت شده ،خیلی از ماها از ترس ِ این که توی ِ زندگیهای ِ خودمون  دچار ِ مشکل نشیم ، اهل ِ سخاوت و بخشش نیستیم

چون

 احساس میکنیم که روزی ِ ما دست ِ خودمونه

و باور نداریم  که خدا داشته های ِ ما رو رقم میزنه خداست

*****************************************

ما حتی به اندازه ذره ای هم نمیتونیم  اونچه که او مقدر کرده رُ کم و زیاد کنیم با این حساب مطمئن باشید که خدا ، حواسش به اونچه که شما  در راه ِ او بخشش میکنید هست و در وفای  به عهدی که خودش گفته

چند برابره سخاوت و بخشش ِ شما رُ در دنیا و آخرت بهتون برمیگردونه.

*********************************

سخاوت و بخشش راه ِ راستین ِ محبته ، محبتی که گاهی خیلی بیشتر از اونچه که انفاق میشه ارزش داره ، محبتی که دلهای ِ ما رو به هم گرم میکنه

و دنیایی از امنیت و سلامت ور به وجود میاره .

*********************************  

به نظر ِ شما بهترین سخاوت چیه؟ و تاثیر ِ سخاوت و بخشش توی ِ زندگی ِ ما چی میتونه باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

********************************

توی ِ  دنیایی که دراون آدمها به هم رحم دارن و در سایه این رحم رحمت ِ خدا هم شامل ِ حالشون میشه ، برای ِ خدا، بزرگی و کوچیکیه اونچه که سخاوت و بخشش میشه مهم نیست ، مهم اون رسم ِ معرفت و توجه به خلق ِ خداست که برای ِ او اهمیت داره رسم ِ این که ما خوشبختی و آرامش رو با هم  و در کنار ِ هم بخوایم.

*********************************

سخاوت و بخشش کار ِ آدمهای ِ بزرگه ، کار ِ اونهایی که دلشون به خدا وصله و چشمهاشون نه فقط دنیا که زندگیه آخرت رو هم میبینه کار ِ کسایی که میدونن این دنیا با تمام ِ کمی ها و کاستیهاش میگذره و اونچه که موندنی و باقی ِ زندگیه اون دنیاست و شاید برای ِ همینه که بیشتر از این دنیا ، به سعادت ِ اون دنیای ِ باقی فکر میکنن و با کسب ِ رضای ِ خدا و انجام ِ کارهایی که او دوست داره حیات ِ اون دنیاشونو ثمر میدن.  

 *********************************

از یه چیزی مطمئن باشید ، اونم این که چرخ ِ روزگار برای ِ هرکدوم از ما هیچ وقت به یه روال نخواهد چرخید و سختیها و مشکلات برای ِ همه ما هست ، پس توی روزهای ِ سختیه دیگران دستشونو بگیرین ، تا توی ِ روزهای ِ سختی ِ شما دیگران هم دست ِ شما رو بگیرن.

*********************************

خدا با تمام ِ بزرگیش ، نعمتهاش ِ بی منت به ما میبخشه

ما هم در سخاوت ِ در نعمتهای ِ خدا به دیگران  و در بخشش ِ اونچه که

در دستهای ِ ما امانته بی منت باشیم.

*********************************

مطمئن باشید اونچه که خدا از بنده هاش میخواد، جز خیر و خوبی نیست

پس با تسلیمی از سَر ِ ارادت به اونچه که خدا از ما میخواد چشم بگیم.

*********************************

با تمام ِ دل آرزو میکنم، که با رسم هایی مثل ِ انفاق و بخشش در راه ِ خدا ، به زندگیهاتون برکت بدین.

*********************************

(مناجات)

خدایا داوندا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا خوددارى از گناهان، و پرهیز از لغزشها در دنیا و آخرت، و در حال خشنودى و خشم روزى کن، به‏طورى که در هر دو حال یکسان بوده، به طاعت تو مشغول باشم، و در حق دوستان و دشمنانت رضاى تو را بر غیر رضا و طاعت تو ترجیح دهم، تا دشمنم از جور و ستمم ایمن باشد، و دوستم از اینکه منحرف از حق و به هواى نفس او متمایل شوم نومید گردد، و مرا از آنان قرار ده که تو را در حال آسایش چنان به اخلاص مى‏خوانند که درماندگان مخلص مى‏خوانند، همانا که تو ستوده و بزرگوارى.

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- ترس از خدا

افق

گروه معارف و مناسبتهایِ رادیو ایران تقدیم میکند.

******************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که آرام ِ دلهای ِ ماست و سلام

****************************************************

با قبولی طاعات و عبادات ِ همه شما عزیزان، در اوقاتی نزدیک به اذان ظهر  با هم مهیای ِ زمزمه نام ِ خدا میشیم. نامی که دلهای ِ مار ُ سرشار ِ از یاد ِ او میکنه

و یادی که مایه آرامش ِ دلهای ِ ماست .

****************************************************

قطعا شما هم با من موافقین که در فراز و فرود ِ زندگیهای ِ امروز، داشتنه دلی آروم ، گنج ِ بزرگیه.

******************************************************

دلی که در سایه تکیه به محبت ِ الهی و اطمینان ِ به او  در تندباد ِ غم ها و مشکلات و سختیها ، آزرده نشه.

*************************************************

دلی که عقل و تدبیر ِ ما در سایه آرامش ِ اونه که میتونه به خوبی از فراز و فرود ِ زندگی بگذره و مار ُ به سلامت به مقصد ِ این مسیر برسونه.

***********************************************

دلی که اگر به سرچشمه حقیقی ِ آرامش برسه. به کیمیایی دست پیدا میکنه که خیلیا در آرزوی ِ داشتنش هستن.

**********************************************

به سرچشمه ای که جز یاد ِ خدا و خشوع و ترس ِ در برابرِ او نیست.

***********************************************

به نظر ِ شما به چه قلبی میگن قلب ِ خاشع و چرا دلهایی که از خدا ترس دارن آرامش دارن؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************************

ترس از خدا، به معنای این نیست که خداوند موجودی وحشتناکه که ممکنه در حق مخلوقاتش ظلم و تعدّی کنه. مشخصه که مقصود از ترس در این مورد، حالتی ناشی از احساس عظمت و سلطه مطلقه و بی نیازی مطلقِ خداوندی که همه چیز رُ می دونه و همه چیز رُ از کوچیک و بزرگ، و از جزء تا کلِ مجموع هستی رُ بر مبنای حکمت بالغه آفریده و هیچ چیز و هیچ کس توانایی گریز از سلطه و حاکمیتِ او رُ نداره.

آیات قرآنی در مواردی باکلمات گوناگون، این حالت را گوشزد فرموده است، از آن جمله:

«جز این نیست که از بندگان خدا، علماء هستند که خشیت از خدا دارند

خشیت در لغت، به معنای خوف اومده و در بعضی از موارد، به «خوفِ آمیخته با رجاء» هم بیان شده .

*********************************************

کسی که از مقام پروردگارش بترسه و نفس رُ از هوی [و هوس ] جلوگیری کنه، در نتیجه، بهشت منزلگه نهایی اوست.

منظور از مقام ربوبی که باید از اون بیمناک بود، حقیقتی منتزع از وجود و صفاتِ کبریایی خداوندیه. کسی که به اون حقیقت عظمی توجه کنه، بدون تردید، احساس مقهوریت و ناتوانی در خود نموده و نیاز مطلقِ خود رُ به اون مقام درک کرده، از عدم تسلیم و مخالفت با اون بیمناک خواهد بود.

در حدیث قدسی آمده است:

«سوگند به عزّتم، برای بنده ام دو خوف را جمع نخواهم کرد و برای او دو امن و امان را جمع نخواهم نمود: اگر بنده من در دنیا خود را از من در امن دید (هیچ باک و پروایی نداشت)، او را روز قیامت مبتلا به خوف خواهم کرد. و اگر در این دنیا از من ترسید، روز قیامت او را در امن قرار خواهم داد.

****************************************************

امروزه، نه فقط جوامع غیر دینی ، که جوامع دینی هم به دلیل غفلت از گنجینه‌ی غنی و گران ‌بهایی که از ایمان در اختیار دارن، از فشارهای روانی و دلهره‌های بی‌مورد در رنج هستن. خدایی که انسان رُ آفریده و برای هدایت و راهنمایی اون کتابهای آسمانی و پیامبران رُ فرستاده، بی‌شک عوامل آرامش و آسایش او رُ هم از زبان پیامبران خودش بیان کرده.

آرامش دل و اطمینان خاطر مقدمه‌ای میشه برای نشاط و کسی دارای روحیه شادابی باشه از فشار روانی و دلهره در امانه . خداوند در آیه‌ی بیست و هشت سوره‌ی رعد مهم‌ترین عامل آرامش رُ یاد  و ترس ِ خودش ذکر میکنه.

و میفرماید:

کسانی که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه باش که (تنها) با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد.

***********************************************************

در صدق ِ این کلام که یاد و ترس ِ از خدا مایه آرامش ِ دلهاست  حضرت امام سجاد( علیه‌السلام ) می‌فرمایند: «هنگامی که کار جنگ در نبرد کربلا سخت شد، پدرم حسین بن علی( علیه‌السلام ) در آرامش کامل بود  (چون در برابر  ِ خدایش جز به خضوع و خشوع رفتار نکرد چنان که به واسطه دل سپردن به رضای ِ خدا ) هر لحظه رنگ چهره‌ی او روشن‌تر و بشّاش‌تر می‌گشت، برخی بر خلاف پدرم رنگشان زرد شده و ترس بر اندامشان افتاده بود و دل‌هاشان می‌لرزید، حسین بن علی( علیه‌السلام ) به آنان فرمود: ای بزرگ‌زادگان صبر کنید، مرگ جز پلی بیش نیست که شما را از این سختی‌ها به بهشت وسیع عبور می‌دهد.

**********************************************************

در اهمیت خشوع و ترس ِ از خدا آمده است که

خداوند به حضرت عیسی (ع) وحی نمود: ای عیسی! مانند غریق غمزده‏یی که یاوری ندارد، به درگاه من دعا نما؛ و دلت را برای من خوار و ذلیل کن و خلوت و پنهانی بسیار به یاد من باش؛ و این عمل را با زنده دلی و نشاط انجام بده و صدای غمناک خود را به من برسان.

و نیز خداوند به حضرت موسی وحی فرستاد: ای موسی! هنگامی که مرا می‏خوانی، ترسان باش، برایم سجده کن، با ایستادن در مقابل من به اطاعت مشغول شو، و با ترسی که از قلبی ترسان برخاسته است، با من مناجات کن. قلبت را با ترس از من بمیران؛ زنده دل و کهنه لباس باش؛ در میان زمینیان ناشناس، و در آسمان، معروف باش؛ همنشین خانه و چراغ شب باش؛ مانند صابران از من اطاعت کن و از زیادی گناهان فریاد بزن، مانند کسی که از دشمن فرار می‏کند؛ و در این امور از من کمک بخواه، که من خدای ِ خوبی هستم

*******************************************************

قلبهای ِ ترسان از خدا ،آرام هستن

حاج اسماعیل دولابی می گفت: خدا یک تار، یک تور و یک تیر دارد. با تار، تیر و تور خودش، آدمها را جذب می کند. مجذوب خودش می کند. تار خدا، قرآن است .نغمه های آسمانی است . خیلی ها را از طریق قرآن جذب خودش می کند. خیلی ها را با تور خودش جذب میکند. مثل مراسم اعتکاف و مراسم ماه رمضان و شب قدر. تیر خدا همان بارهای مشکلات است . غالب آدمها را از این طریق مجذوب خودش می کند . اولیاء خدا برای این مشکلات لحظه شماری می کردن .

شیخ بهایی میگوید: شد دلم آسوده چون تیرم زدی

ای سرت گردم چرا دیرم زدی

از وقتی بلا و مصیبت به زندگی ام آمد ، فهمیدم من ارزش دارم. ولی گلایه دارم که چرا من را زودتر گرفتار نکردی.

سعدی هم می گوید: بزن سیلی و رویم را قفا کن

خدایا من را بزن چون زدن های تو ارزش دارد. پنبه را وقتی می زنند، باز می شود و سفید میشود و ارزش پیدا می کند. اگر کسی به گرفتاری ها چنین نگاهی داشته باشد، دیگر جای ناامیدی برایش باقی نمی ماند. این گرفتاری ها باید زمینه امید ما را فراهم بکند. زمینه نشاط ما را فراهم کند ولی چون ما با شیوه تربیتی خدا آشنا نیستیم، تا مصیبتی می رسد، ناراحت می شویم. این شیوه خداست.

********************************************************

(مناجات)

بارخدایا پس بر محمد و آلش درود فرست، و با من به کرم خود تفضل نما، و به آنچه به عدلت شایسته آنم با من رفتار مکن، زیرا من اولین کسى نیستم که همراه شوق به سویت رو کرده و تو از فضلت به او عنایت فرموده‏اى با آنکه مستحق منع بوده، و نخستین خواهنده نیستم‏که ازتو خواسته و تو در حقش کرم کردى در صورتى که مستحق محرومیت بوده است. بار خدایا، بر محمد و آلش درود

فرست، و جواب دهنده دعایم باش، و به ندایم التفات کن،

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- اصل و فرع

برنامه

گروه معارف و مناسبتهایِ رادیو ایران تقدیم میکند.

***************************************************

به افق آفتاب

****************************************************

با نام ِ خدایی که بخشنده و مهربانه.

خدمت ِ همه شما دوستان همراه عرض ِ سلام داریم و از خدای ِ بزرگ میخوایم که این روزهای ِ  ماه مبارک ِ رمضان رُ  برای ِ ما در زمره بهترین اوقات قرار بده و به تبرک ِ این اوقات زندگیهامون سرشار ِ از نور و روشنی بشه.

**************************************************

این که ما داریم از چیزایی حرف میزنیم که جاشون توی ِ زندگی و رفتارها و کارهامون عوض شده.

*************************************************

یه جابجایی ِ از اساس اشتباه که متاسفانه خیلیا متوجه خطا بودنش نیستن ، چون با هزاران توجیه و دلیل دل ِ خودشونو آروم میکنن و خیالشونو راحت.

*******************************************************

تویِ زندگیه خیلی از ماها جای ِ اصل و فرع عوض شده و نکته البته دردناک ترش اینه که گاهی اصلا متوجه نیستیم که چی اصل بوده و چی فرع.

************************************************

گاهی توی ِ زندگی ِ بعضی از ماها اونقدر اون فرع پررنگ شده که نمیتونیم اونو اصل نبینیم و این آغازه گرفتاریها و مشکلاتمون میشه.

********************************************

قطعا هیچ فرعی نمیتونه جای ِ اصل ُ بگیره و حتی اگه برای ِ کوتاه مدت هم این مساله پیش بیاد ، دوامی نداره و یه جورایی به سرانجام نمیرسه.

******************************************

به نظر ِ شما این جابجا شدنه اصل و فرع توی ِ زندگیه ماها چه مضرات و مشکلاتی میتونه ایجاد کنه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

**********************************************

یکی از بزرگ ترین درس ها نه فقط در زندگی معنوی که در زندگی مادی اینه که بدونیم چه چیزی جزء اصول و در نتیجه مهمه و چه چیزهایی فرعیه. همه ما آرزوهای بزرگی در سر داریم اما اغلب فراموش می کنیم که زندگی از همین روزهای پی در پی که بی توجه اونها رُ سر می کنیم ساخته می شه. اگه هر روز ولو یک گام به اونچه در زندگیمون مهمه نزدیک نمی شیم، یعنی این اصل رُ رعایت نمی کنیم.

برای یک سالک این بسیار مهمه که مرکز وجود خودش، اونچه با روح و افسانه شخصی اش در ارتباطه رُ تشخیص بده و هر چیزی که در رابطه با این اصول مهمه رُ در اولویت قرار بده . بقیه چیزها به تدریج  خودشون جای درستشون رُ پیدا می کنن. این اساس ِ ساز و کارِ اصول و فرعیات در زندگیه.

******************************************

زندگی پیشرفته امروزی حواس پرت کن های زیادی رُ در سر راه ِ همه ما قرار می ده  که شاید گذشتگان ما با اونها مواجه نبودن تفریحاتی مثل شبکه های اجتماعی، تلگرام و…، انواع و اقسام شبکه های ماهواره ای و تلویزیون و تبلیغاتی که افراد رُ به مصرف بیشتر و فرو رفتن بیشتر در این سیستم تشویق می کنه، باعث می شه که خیلی وقت ها فروع جای اصول رُ در زندگی بگیرن. قطعا شما هم بعد از نگاهی گذرا به زندگیهاتون به خوبی متوجه میشین که موارد بسیاری هست که صحبت ها و کارهای ما نه تنها غیر ضروریه ،  که حتی جلوی پرداختن به اون چیزهایی که مهم اسهست ر ُ هم میگیره و برا ی سلامت روان ما بشدت مضره.

************************************************

 

با نشستن پای ِ درس ِ بزرگان به خوبی به این نتیجه میزسیم که برای ِ پیدا کردنه اصول و رها شدنه از گرفتاری در فرعیات باید ،  اولا ورای هر چیزی، اونچه رُ که در زندگی برامون مهمه رُ با توجه به ویژگیهای ِ روحی و فکریمون شناسایی کنیم و در قدم دوم کل زندگی خودمون رُ طوری سامان بدیم که پرداختن به اصول در اولویت قرار بگیره، نه اینکه بخاطر تماشای یه فیلم بی محتوا یا یه مهمانی که تنها از روی آداب و رسومه اصول زندگی مورد غفلت قرار بگیره. البته امیدوارم سوءتفاهم نشه ، ما نمی گیم  که تفریحات و مسائل فرعی زندگی رُ کلا باید کنار بگذاریم، درست برعکس  ما میگیم اگه برنامه ریز خوبی باشیدم می تونیم اصول و فروع رُ  به خوبی در کنار هم بچینیم.

توجه به این مساله از اون نظر مهم تر میشه که عمر خیلی خیلی زود سپری می شه و تا چشم بهم بزنیم زنگ رحیل به صدا در میاد و هنگام رفتن فرا می رسه.

*************************************************

بزرگ میگفت :  دلیل این که بعضیا که عاقبت‌بخیر نمی‌شن و گرفتار دنیا و گناهان می‌شن، اینه که از اصل، به فرع و اعتبارات دنیا چسبیدن، به امور دنیا که اعتباریه؛ چسبیدن و به جای اینکه جهت‌شون رُ به سمتِ اصلِ عالَم تنظیم کنن، برای اعتبارات دنیا، اصالت قائل شدن.

اصل و هویت ما، روح ماست که از خداست و در وجود ما آفریده شده. اصل ما، باطن ماست. حقیقت عالم هم خداونده، مابقی در این عالم ممکنات هستن. کار اصلی ما در این دنیا  بندگی خداست؛ مابقی ارزش‌ها اعتباریه یعنی گاهی اعتبار داره و گاهی اصلاً اصالت نداره.  

*********************************************

با خودم فکر میکردم که چرا خدای  بعضی از ما شده مسائل دنیوی مثل ماشین، خانه، موبایل، امکانات، رزق و روزی، آبرو و...؟

وقتی این اعتبارات دنیایی اصل شد و اون روح، باطن، حقیقت و خدا اصل نشد، برای این‌ [اعتبارات] وقت می‌ذاریم و و سرمایه گذاری می‌کنیم‌، در همین راستا حرکت می‌کنیم و اخلاقمون رُ هم طبق همین قاعده تنظیم می‌کنیم. نتیجه اونم این میشه که طرف میگه : باید زرنگ باشی، تو نبَری دیگران می‌برند، تو نخوری بقیه می‌خورند، حلال و حرام دیگه مهم نیست.

*****************************************

اصل قرار دادن ِ فرعیات باعث می‌شه  تا طرف احساس مالکیت پیدا کنه و بخواد بر همه چیز حکومت کنه. این فرد دیگه عبد خدا نیست و با توجه به این که اصل، عبودیت خداست ، این مساله در زندگی ِ اون فرد اتفاق نمیافته. 

*******************************************

اصل قرار دادنه فرعیات، گاهی  تا طغیان ِ آدمی در برابره خدا هم پیش میره.

وقتی کسی بیرون از مرز بندگی خدا، زندگی ‌کنه، نگاهش به زندگی عوض می‌شه، در نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و معیارهای اون هم تغییر می‌کنه. چون به دنیا نگاه می‌کنه، معیارهای او هم دنیایی می‌شه، معیارهاش می‌شه مد و پول و زیبایی و مقام و مدرک، ارزش رُ در این چیزها می‌بینه و به آدم‌هایی که این چیزها رُ ندارن، اعتنایی نمی‌کنه. هر جا می‌ره  باید نفع ِ دنیایی ببره یک رسمی یا عنوانی، هیچ‌جا بی‌حساب و کتاب و برای خدا نمی‌ره. با کسانی که موقعیت و پولی دارن دوست می‌شه نه با بندگان خوب خدا. با کسانی رفاقت می‌کنه که بتونه از اونها چیزی به دست بیاره.

 

کسی که اینطور شده، به جای اینکه بندگی کنه، چون حد خودش رُ گم کرده،  حالا می‌خواد خدایی کنه. طغیان می‌کنه و دنبال مالکیت و حکومت بر همه‌کس و همه‌چیزه.

*********************************************

(مناجات)

خداوندا، ما را در شمار توبه کنندگانى در آور که محبت خود را به آنان ارزانى داشته‏ اى و پذیرفته‏ اى که به طاعت تو باز گردند، اى دادگرترین دادگران.

خدایا، از پدران و مادران و همکیشان ما، آنان که دیده از جهان بسته ‏اند و آنان که هنوز جام مرگ ننوشیده‏ اند، در گذر. بار خدایا بر پیامبر ما و خاندان او درود بفرست همچنان که بر ملائکه مقربین خود درود فرستاده‏ اى. و بر او و خاندانش درود بفرست، آن سان که بر پیامبران مرسل خود درود فرستاده ‏اى. و درود بفرست بر او و خاندانش، آن سان که بندگان صالح خود را درود فرستاده‏اى، درودى بر تر از درود آنها، اى پروردگار جهانیان. درودى که برکت آن به ما رسد و سود آن نصیب ما گردد و سبب استجابت دعاى ما شود، که تو کریم‏تر کسى هستى که بدو رغبت توان یافت و کارسازترین کسى هستى که بدو توکل توان کرد و تو خود بخشنده ‏ترین کسان به سائلان درگاه خود هستى. و أنت على کل شی‏ء قدیر.

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

**************************************

به افق آفتاب

******************************************

به نام ِ خدایی که دوست داره بندگانش اهل ِهجرت و رفتن باشن. هجرت از تاریکی به سمت ِ نور و روشنی.

******************************************

در یازدهمین روز از ماه ِ مبارک ِ رمضان و در  آستانه اوقات ملکوتی ِ اذان ظهر با شما همراه هستیم.

******************************************

برنامه امروز ما تقدیم به همه اونهایی که دوست دارن فقط بنده خدا باشن و هیچ وقت ازش دور نشن. اونهایی که هرجا اشتباه برن زود برمیگردن . کسایی که همیشه در آرزویِ هجرت ِ از تاریکی به سمت ِ نورن و روشنی ان.

****************************************

انسان ممکن الخطا ست و مبری از اشتباه نیست اما اونچه که خدا دوستش داره اینه که اگه یه وقتی بیراهه رفتیم خیلی زود برگردیم.

****************************************

خدا نوره، و این یعنی هر جایی از زندگیه ما که تاریک باشه خدااونجا نیست. پس بازگشت ِ از تاریکیها به سمت ِ نور و روشنی یعنی هجرت ِ ما از بدیها به سمت ِ خوبیها.

***************************************

به نظر ِ شما اون وقتایی که بارِ گناه روی ِ شونه هامون سنگینی میکنه چطور میتونیم از از دنیای ِ تاریک ِ گناهان به سمت ِ خدا هجرت کنیم ؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

یکی از اسباب ِ هجرت ِ از تاریکی به سمت ِ نور و روشنی ، توبه  و بازگشته. توبه و بازگشت از همه اون کارهایی که نباید انجام میدادیم و انجام دادیم. توبه از همه اون فکرهایی که نباید میکردیم و کردیم . توبه از همه اون چیزهایی که رنگ ِ و رضایت ِ خدا رُ نداشت.

توبه از گناهان و آمرزش خواهی از خداوند غافر، امریه که بسیار مورد تأکید قرآن و پیشوایان دین قرار گرفته . در کلام پیشوایان معصوم(علیهم السلام)، استغفار به عنوانِ ‌بهترین دُعا و عبادت، ارزشمندترین توسّل، موثّرترین سلاح گناهکاران و نجات‌بخش‌ترین شفیع، به گونه‌ای کم‌نظیر، مورد تأکید واقع شده.

 *********************************************

بازگشت ِ به سمت ِ خدا و هجرت یه امر ِ  صرفا کلامی و زبونی نیست و بیشتر از اون که به زبون بیاد ، باید به عمل برسه . از اون جا که توبه عملی جبرانی برای گناهانه. توبه کننده باید به نحوی ضایعات و آثار سوء گناهان رو از دل و جان خودش، از زندگی خودش ، از حقوق و حیثیت مردم، از عمل های واجب ترک شده، از فریب ها و دروغ ها، جبران کنه. *******************************************  

توی ِ هجرت ِبه سمت ِ خدا ، قطعا هم قدم های ِ بزرگ هست و هم قدم های ِ کوچیک، بزرگ یا کوچیکش مهم نیست مهم اینه که اولین قدم رُ برداری و مستدام و همیشگی ادامه اش بدی، ادامه تا اون جایی که برسی.

ترک گناهان کبیره، باعث از بین رفتن آثار گناهان کوچک می شه.  قرآن در این رابطه می فرماید: اگر شما ازگناهان بزرگی که از آن نهی شده اید دوری نمائید، ما گناهان دیگرتان را می بخشیم. لازم به ذکر که گناهان کبیره به گناهانی گفته می شه که در قرآن برای اونها وعده عذاب داده شده .

******************************************

یکی از اون چیزهایی که مسیر ِ ما رُ در بازگشت ِ به سمت ِ خدا کوتاه تر میکنه ، انجام کارهای ِ خوبیه که خدا دوستش داره.

هر کاری که مصداق حسنه باشه عاملی برای از بین رفتن سیئات و بدی ها باشه. قرآن می فرمایند:به درستی که کارهای نیکو، کارهای بد را از بین می برد. حسنات، مطلق است و شامل همه عبادات و هر کار ارزشمندی است که شرع آن را تأیید و تعیین کرده و به قصد تقرّب به خدا انجام می گیرد. حضرت امام علی (علیه السلام) می فرماید: با انجام هرحسنه ای، خداوند، یک گناه وسیئه را پوشانده و محو می سازد.

مردی به حضور رسول خدا (صلی ا... علیه و آله و سلم) شرفیاب شد و گفت: یا رسول الله در مدت عمرم، گناه بسیار کرده ام و هر کار زشتی مرتکب شده ام، آیا راه توبه به روی من باز است؟ خداوند توبه مرا خواهد پذیرفت؟

رسول خدا (صلی ا... علیه و آله و سلم) فرمود: آیا مادر داری؟ عرض کرد: خیر، حضرت فرمود: پدر داری؟ عرض کرد: بلی؛ پیامبر (صلی ا... علیه و آله و سلم) فرمود: به او نیکی کن تا جبران گناهانت شود؛ وقتی آن مرد خداحافظی کرد و از در بیرون رفت رسول خدا (صلی ا... علیه و آله و سلم) فرمود: ای کاش مادرش زنده بود. کنایه از این که اگر مادرش زنده بود و او در حق مادرش احسان می کرد، خیلی زودتر جبران گناهانش می شد.

********************************************

هجرت مثل ِ یه سفر میمونه که توشه مخصوص به خودش رُ میخواد. تقوا و اشتیاق ِ به توبه از مهم ترین توشه های ِ انسان در بازگشت ِ به سمت ِ خدا و هجرت از تاریکی به سمت ِ نوره.

توبه و تقوا از مصادیقیه که باعثه بخشش گناهانه . وام دادن به افراد گرفتار، یکی دیگر از عوامل جبران گناهان است. قرآن می فرماید: هرگاه شما برای خدا به بندگان نیازمندش قرض نیکو دهید، [وامی که در آن بهره و آزار و توقع و ذلّت نباشد]، خداوند چند برابر آن، پاداش عطا می فرماید و گناهان شما را هم می آمرزد.

و همچنین تقوا و پرهیزکاری یکی دیگر از عوامل بخشش گناهان است. قرآن می فرماید:هر گاه شما تقوا داشته باشید و از گناه دوری نمائید، خداوند به شما دید خاصّی (فرقان) می دهدکه به راحتی بتوانید حق را ازباطل تشخیص بدهید و گناهان شما را می آمرزد و از تقصیر شما در می گذرد.

**********************************************

قطعا در مسیر ِ خدا بودن آسون نیست و سختیهای ِ زیادی داره. شاید مهم ترین چیزی که میتونه در خستگیها و نا امیدیهای ِ مسیر، نور ِ امید رُ در دلمون زنده نگه داره دونستنه اینه که بدونیم خدا در انتهای ِ مسیر ، چشم براه ِ ماست

در حدیث قدسی آمده است:

اگر آنان که از درگاه من روی برتافتند و به معصیت آلوده گشتند، می دانستند چقدر مشتاق آنان هستم (و از بازگشت و توبه آنان خشنود می گردم)، از شدّت شوق و شعف، جان می سپردند. ***********************************************

سلمان فارسی می گوید: روزی با پیامبر (ص) زیر درختی نشسته بودیم. حضرت شاخه های خشک درخت را تکان داد، تمام برگ های آن فرو ریخت. سپس رو به من کرد و فرمود: سؤال نکردید چرا من این کار را کردم. گفتم: (جانم به فدایت) بفرمایید منظورتان چه بوده؟

فرمود: هنگامی که مسلمان خوب وضو بگیرد، سپس نمازهای پنجگانه را به جاآورد، گناهان او فرو می ریزد، همان گونه که برگ های این شاخه فرو ریخت. سپس آیه «إِنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیئاتِ» را تلاوت کرد.

***************************************************

(مناجات)

خدایا

 تو را به حق این ماه رمضان و به حق هر کس که از آغاز تا پایان آن بندگی تو کرده، از فرشته ای که او را به مقام قرب خود رسانده باشی، یا پیامبری که برای هدایت فرستاده باشی، یا عبد صالحی که او را برگزیده باشی، سوگند می دهم که بر محمد و آلش درود فرستی، و ما را در این ماه به کرامتی که به اولیاء خود وعده دادی سزاوار کن، و آنچه را که برای اهل سعی و کوشش در طاعت و عبادت قرار داده ای برای ما قرار ده، و ما را در سایه رحمتت در ردیف کسانی قرار ده که استحقاق برترین مرتبه را نزد تو پیدا کرده اند.

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- دانایی

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

**************************************************

به افق آفتاب

**************************************************

به نام ِ خدایی که به ما نعمت و راهنمایی مثل ِ دانایی هدیه کرد.

*************************************************

با عرض ِ سلام و احترام خدمت ِ همه شما عزیزان و امید ِ این که از لحظه لحظه ماه ِ میهمانی ِ خدا بهره مند بوده باشید،  در اوقاتی قرین به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم تا مهیای ِ بهترین لحظه های ِ روز باشیم .

************************************************

مهیایِ دقایق و اوقاتی که به شرط ِ بهره مندی ِ از اون میتونیم به رحمت و برکات ِ الهی نزدیک و نزدیک تر بشیم .

*****************************************

امروز، در صفحه ای از یک کتاب این جمله از حضرت امام صادق علیه السلام به چشمم خورد که ایشون به نقل از حضرت پیامبر صلی ا.. علیه و آله والسلم فرمودند: هیچ تهیدستی ای سختر از نادانی و هیچ مالی سودمند تر از دانایی نیست .

************************************* 

مطمئنا دانایی و خردمندی ، راه ِ حل ِ خیلی از مشکلات ِ و کلید ِ خیلی از قفل هاست.

*******************************************

مطمئنا دانایی ، حفظ کننده ما از خیلی از مشکلات و گرفتاریهاست.

******************************************

مطمئنا دانایی ، بیمه کننده ما  در برابرِ خطرات ِ زیادیه و بهترین تصمیم در خیلی از شرایط و موقعیتهاست .

*******************************************

به گواهی ِ همه بزرگان و اهل ِ تجربه و موی سفیدها  ، دانایی و خرد، بالاترین و بزرگترین نعمتیه که خدا به کسی میده، چون دانایی ، مثل ِ  یه سپر میمونه که آدم ُ در برابرِ خیلی از گرفتاریها و خطرات حفظ میکنه و مثل ِ چراغی میمونه که راه ُ روشن میکنه و دوری از بدیها و رسیدنه به خوبیها رُ آسون تر میکنه.

*******************************************

واقعیت اینه که اگه با خودمون صادق باشیم میبینیم که خیلی جاها بخاطر ِ نداشتنه دانایی و خردورزی ، خودمونو گرفتار کردیم ، گرفتاریهای ِ بزرگ و کوچیکی که بعضیاش شاید دیگه هیچ وقت جبران نشه. گرفتاریهایی که اگه جای ِ عقل و تدبیر توش خالی نبود ، هیچ وقت به بن بست نمیرسید.

*******************************************

به نظر ِشما آدم ِ دانا کیه و آثار دانا بودن و خردورزی در زندگیهای ِ ما چی میتونه باشه؟ اصلا آدمهای ِ دانا چه نشونه هایی دارن؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************

دانایی بهترین ثروت هر انسانیه که باید قدرش ُ دونست و به درستی ازش استفاده کرد. به همین دلیل ِ که حضرت امام علی(علیه السلام) می فرمایند: هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود

و رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز می فرمایند: هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از دانایی نیست

اما برای این که بدونیم تا چه اندازه از دانایی بهره بردیم  باید به نشونه های اون مراجعه کنیم؛ چرا که برای هر چیزی آثار و نشونه هایی هست.

ابن یمین شاعر پارسی گو می سراید:

آنکس که بداند و بداند که بداند

اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

آنکس که بداند و نداند که بداند

بیدارش نمایید که بس خفته نماند

آنکس که نداند و بداند که نداند

لنگان خرک خویش به منزل برساند

آنکس که نداند ونداند که نداند

در جهل مرکب ابد الدهر بماند.

**********************************************

از جمله مهم ترین نشونه های ِ  دانایی ، رضایتمندی از خداست ؛ چرا که رضایت و خشنودی خداوند به معنای اینه که شخص در مسیر معرفتی و عملی به چنان جایگاهی رسیده که خداوند او رُ به خودش نزدیک کرده و حبیب و محبوب خودش قرارداده  حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله می فرماید: یا على ! دانایی و عقل چیزى است که با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى آید

****************************************

از نشونه های دانایی اینه که انسان به سمت کمالات رفته و از هر اون چه که نقص و پستی ِ دوری میکنه. حضرت امام على (علیه السلام) دراین باره می فرمایند: دانا ترین  مردم کسى است که از همه پَستى ها دورتر باشد

******************************************

حقیقت اینه که انسان دانا تلاش میکنه تا هر نقصی رُ در خود بشناسه و اون رُ از میون برداره و با پاکسازی خودش از اونها خود را به سوی کمالات و پاکی ها بکشونه.

***************************************

از ویژگی های خردمند اینه که در زندگی دنیا بهترین برنامه ریزی رُ داره و نسبت به اصلاح آخرت خودش اهتمام و همت ویژه ای نشون می ده. حضرت امام على علیه السلام در باره این نشانه می فرمایند: عاقل ترین مردم کسى است که در امور زندگیش بهتر برنامه ریزى کند و در اصلاح آخرتش بیشتر همّت نماید.

*******************************************

از ویژگی های دیگه انسان خردمند اینه که از آستانه تحمل بالایی برخوردار بوده و نسبت به رفتارهای نادانان از کوره به در نمی ره و خشم نمی گیره. خداوند در آیاتی از جمله آیه ۶۳ سوره فرقان می فرماید که از ویژگی های مومن که خود فردی خردمند است واکنش مثبت دربرابر رفتار جاهلانه است. حضرت امام على علیه السلام نیز می فرمایند: زکات عقل تحمّل نادانان است.

*************************************

از نشونه  های خردمند اینه که به تجملات و زینت های دنیوی بی توجه بوده و ازاون ها پرهیز می کنه و خودش رُ مشغول به جمع آوری مال و یا رسیدن به مقام و مثل ِ اون نمیکنه، بلکه همه همت خودش رُ مصروف اون چیزی میکنه که ابدیت او رُ می سازه.

****************************************

از ویژگی های فرد ِ دانا اینه که در میان دو زیان اون چه کم زیان تر هست رُ انتخاب می کنه . چون این که انسان میان خیر و شر،‌ خیر رُ انتخاب کنه عملی ابتدایی ِ و نیاز به خردورزی نداره، اون چه که نیاز به خردورزی داره خروج از فتنه ها مبتنی بر بصیرت ِ. بنابراین اگه کسی بتونه میان دو شر کم زیان ترین اون ها رُ انتخاب کنه، اون خردمندی ِ که با خردورزی در میان فتنه راه درست و راست رُ انتخاب کرده و خودش رُ با کم ترین خطر از میان فتنه بیرون کشیده است.

**********************************************

انسان دانا کسیه که بتونه خودش رُ از بحران ها نجات بده و هنگام بروز مشکلی که اجازه نمی دهتا درست تصمیم گیری کنه،‌ با مدیریت نفس از هیجان های ناشی از بحران و به چاره جویی و راه بیرون اومدنه از بحران فکر کنه. حضرت امام حسین علیه السلام می فرمایند: چون براى عاقل مشکلى پیش آید، غم خود را با هوشیارى و دوراندیشى از میان مى برد و عقل را به چاره جویى وامى دارد.

**************************************************

یکی از بزرگترین گرفتاریهای ِ ما توی ِ قصه نداشتنه دانایی اینه که خیلی وقتا  بخاطر ِ ظاهر ِ زیبای ِ کارهامون متوجه جهل و ندونسته هامون نمیشیم

یعنی رفتار و حرفای ِ خودمونو و دیگران انقدر ظاهر ِ جذابی پیدا میکنن

که باطن ِ دردسر سازش واسمون معلوم نمیشه

برای ِ همین اونایی که زرنگ ترن میرن دنبال ِ نشونه ها

دنبال ِ نشونه هایی که وقتی پیداشون کنیم میتونیم بفهمیم که کجای ِ کار درست بوده و کجاش خطا

*********************************************

در تعابیر ِ ادبی ما برای ِ نادانی تعریف ِ زیبایی وجود داره و اون این که

استفاده نکردنه از دانسته ها بزرگترین جهل و نادانی ِ

سعدی شیرازی میگوید:

دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد.

علم چندان که بیشتر خوانی     

چون عمل در تو نیست نادانی.

*************************************************

 (مناجات)

خدایا

بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از انحراف در توحیدت، و کوتاهی در ستایش حضرتت، و شک در دینت، و کوری از راهت، و بی توجهی به حرمتت، و گول خوردن از دشمنت: شیطان رانده شده دور ساز. بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست، و چنانچه در هر شب از شب های این ماه مبارک برایت بندگانی است که بخششت آنان را آزاد می کند، یا گذشتت ایشان را می بخشد، پس ما را از آن بندگان قرار ده، و ما را برای ماه رمضانمان از بهترین اهل و یاران محسوب کن.

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق-حاضر دانستن خدا

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای ِ رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به وقت ِ قرار ِ دل ، موعد اذانگاهی  و زمان ِ گفتگوی ِ  ما با خدای ِ بزرگه.

*******************************************

به نام ِ خدایی که همیشه هست و حاضره. خدایی که باور ِ به بودنش قرار و آرامش ِ زندگیهای ِ ماست.

*******************************************

باور داتن به حاضر و ناظر بودنه خدا، حقیقته خیلیِ خوبیه ، باورِ این که میدونیم هست ، همراهمونه و تنهامون نمیذاره.

*******************************************

وقتی به حاضر بودنه خدا ایمان داریم،  سختیهار ُ برامون آسون میشه و گره های ِ زندگیمون باز، خدایی که یادش،  کلیدی برای ِ همهء  قفل های ِ زندگی ِ ماست.

*******************************************

خدایی که در گناهان ِ ما ستاره ، در گرفتاریهامون مونسه، در غصه هامون ،رحیمه و در بنده نوازی ، رب العالمینه

*******************************************

خدایی که همیشه مراقب و حافظه ماست . خدایی که وقتی از همه ناامید میشیم بهش پناه میبریم

*******************************************

خدایی که میدونیم وقتی صداش میزنیم صدامونو میشنوه و حتما جوابمونو میده.

*******************************************

به نظر ِ شما این که بدونیم خدا همیشه هست و حاضر و ناظر ِ ماست چه تاثیری توی ِ زندگیهامون داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************  

در قرآن آمده که روز قیامت روزی است که شهود برمی خیزند و شهادت می دهند و دقیقا نکته مهم اینه که فقط یک شاهد در اون زمان وجود نداره بلکه شاهدهای ِ مختلفی هستن. خداوند اولین و برترین شاهد روز قیامته، در آیات زیادی داریم که خداوند شاهد بر اعمال و مراقب رفتار ماست. رقیب و حاضر و ناظر بودن خدا در این عالم از باب ربوبیت اوست، نوع دیدن خدا به بندگانش از باب تربیت و شبیه مراقب والدین از فرزندانشونه.

نگاه خدا نگاه بازپرس گونه نیست و اصل نگاهش برای تربیته. امیرمومنان حضرت علی علیه السلام در یکی از حکمت های نهج البلاغه می فرمایند: بپرهیزید که خدا را در خلوتهایتان معصیت کنید."

در حقیقت انسان باید هم از معصیت خدا پرهیز کنه  و هم از طرف دیگه خوشحال باشه که تحت نظارت چنین چشمان مهربانیه. آدم زرنگ از این مراقبت دائم استفاده می کنه و هنگامی که در زندگی کم میاره، این شاهد بودن خدا برای اون کمک محسوب می شه.

******************************************

یکی از آثار ِ باور داشتن به حضور ِ خدا ایجاد ِ احساس ِ امیدواری در انسانه. فرد با ایمان با ابزار خوش بینى و در پرتو روشن دلى، به نتیجه مطلوب ِ تلاش هاى خودش امیدواره. در منطق فرد باایمان، جهان نسبت به تلاش هاى اون بى طرف و بى تفاوت نیست، بلکه دستگاه آفرینش حامى افرادىه که در راه حق و حقیقت و درستى و عدالت و خیرخواهى تلاش مى کنن.

*******************************************

یکی دیگر از آثار پربرکت ایمان به حاضر بودنه خدا در زندگیهای ِ ما ، هدفمند بودن ِ در کارهاست. چون مومن می‌دونه که به خودی خود به وجود نیومده و خداوندی حکیم او رُ به صحنه گیتی آورده و برای هدف بزرگی که عبودیت و بندگی پروردگار و جانشینی او در زمینه، خلق شده و می ‌دونه که باید از رفتار و گفتارش حساب بکشه،‌ قبل از اینکه روز حساب برسه و می ‌دونه که باید کار کنه تا زندگی کنه نه اینکه زندگی کنه تا کار کنه.

*****************************************************

کسی که به  حضور خدا ایمان داره همه چیز رُ در این دنیا خلاصه نمی کنه بلکه علاوه بر این دنیا به دنیایی فراتر از جهان هستی هم اعتقاد داره و همه اعمال و رفتار خودش رُ بر همین اساس تنظیم میکنه. به عنوان نمونه قیافة مرگ در چشم کسی که به بودنه خدا باور داره با اونچه در چشم فرد بى ایمان دیده میشه، عوض مى شه. از نظر چنین فردى مرگ، نیستى و فنا نیست انتقال از دنیایى فانى و گذرا به دنیایى باقى و پایدار، و از جهانى کوچکتر به جهانى بزرگتره، مرگ منتقل شدن از جهان عمل و کشت به جهان نتیجه و محصوله. به همین دلیل همچنین فردى نگرانیهاى خودش رُ از مرگ، با کوشش در کارهاى نیک برطرف میکنه.

*************************************************

یکی دیگه از آثار ِ باور داشتن به حضور ِ خدا ، نترس و شجاع شدنه اون در برابر ِ سختیها و مصائب ِ زندگیه ، از اونجایی که انسان مومن به واسطه ایمان، با خداوندی که همه امکانات و قدرت‏ ها در اختیار اوست پیوند میخوره، از هیچ موجودی به غیر از خدا نمی ترسه و به عکس تمامی موجودات در مقابل او کرنش می کنن.

***********************************************

(مناجات)

خدایا این ماه را از عبادتمان سرشار ساز، و اوقاتش را به طاعتمان از تو زینت ده، و در روزش ما را به روزه داشتن، و در شبش ما را به نماز و زاری و خشوع در برابر خود، و خواری به محضرت یاری فرما. تا روزش شاهد غفلت ما، و شبش گواه تقصیر ما نباشد. بار ال ها ما را در همه ماه ها و روز ها تا زمانی که زنده مان می داری اینچنین قرار ده، و ما را از عباد شایسته خود گردان که بهشت را به میراث برند و در آن جاودان باشند، آن عبادی که هر چه دارند در راه حق می بخشند در حالی که قلوبشان از اندیشه بازگشت به حضرت ربّ ترسان است، و از کسانی که به جانب خیرات می شتابند و بدان سبقت می گیرند.

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- فداکاری

برنامه

گروه معارف و اندیشه های رادیو ایران تقدیم میکند.

***********************************************

 به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که دوست داره همه بنده هاش اهل ِ فداکاری و گذشت باشن.
****************************************
با عرض ِ تسلیت به مناسبت ِ سالروز ِ وفات ِ حضرت خدیجه سلام ا... علیها ، یار ِ دلسوز و وفادار و فداکار ِ رسول ِ گرامی اسلام حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم، بانویی که از هر چه داشت در راه ِ خدا گذشت و با امید ِ قبولی ِ طاعات . عبادات ِ همه شما عزیزان در ماه ِ میهمانی ِ خدا، ماه ِ رمضان در فرصت ِ امروز با شما همراه هستیم.

****************************************

شاید همین حالا که گوشتون به رادیو و برنامه ماست ، بعضیا چندان حال ِ خوبی نداشته باشن و با دلخوری از اتفاقی که براشون پیش اومده شنونده ما هستن.

**************************************
بعضیایی که به خاطر ِ یه سوءتفاهم ِ کوچیک از خونه اومدن بیرون و از رادیوی ِ ماشین صدای ِ ما رُ میشنون.
****************************************
بعضیایی تو خودشون هستن و عصبانی ان. عصبانی از کاری که نباید میشده و شده و حالا نمیتونن باهاش کنار بیان.
*************************************
گاهی فکر میکنم اگه این دقایق آخرین لحظه های ِ زندگی ِ ما یا عزیزانمون بود باز هم با این چیزها تلخش میکردیم یا نه؟
بخصوص این که گاهی گرهء دلخوری و کینه و عصبانیت ِ این جور وقتها
با یه فداکاری و گذشت ِ ساده و یه چشم پوشی باز میشه و همه چی تموم میشه.
****************************************
من باز هم عرض میکنم به نام ِ خدایی که دوست داره همه بنده هاش اهل ِ فداکاری و گذشت باشن.

************************************************ 
با این اوصاف به نظر ِ شما تاثیر ِ فداکاری توی ِ زندگی ِ ماها چیه و چه مصداق هایی براش دارین؟
شماره تماس:
شماره پیامک:
*********************************************

فداکاری و ایثار و مقدم داشتن دیگران به خودمون، هر چند به چیز کم و کوچیک، در روایات اسلامی امری پسندیده شمرده شده. فداکاری نیکوترین احسان و بالاترین مراتب ایمانه. ایمان به خداوند و اعتقاد به اون لازمه اش ایثار و فداکاریه. انسان با خلوص نیّت و عقیده پاک می تونه وارد میدان عمل بشه و با ایثار و کمک خودش می تونه تکیه گاهی برای بقیه باشه. انسان با اخلاص خودش و با مال و ثروتی که در اختیار داره می تونه نیازهای جامعه رُ برطرف کنه و مایه افتخار و آرامش خودش و دیگران باشه و این بزرگترین خدمته که با میل خودش گره ای از مشکلات جامعه رُ باز کنه . این فداکاری و ایثار مایه سربلندی انسان میشه.

***************************************************

فداکاری در روایات به عنوان خوی و خصلت ابرار و برگزیدگان الهی، نیکوترین احسان و اعلی مراتب ایمان شمرده شده است، چنانکه امیرمؤمنان علی(علیه السلام ) فرمودند: «فداکاری خوی نیکوکاران و شیوه نیکان است و در جای دیگر فرمودند: فداکاری نیکوترین احسان و بالاترین مراتب ایمان است.

***************************************************

فداکاری و گذشتن از جان و مال و... در جبهه باطل، کاری پوچ و بیهوده اس . گمراهان ممکنه در راه تقویت باطل، ثروت خودشون رُ صرف کنن و حتی از جان هم مایه بگذارن و از دیگران هم  پیشی بگیرن، ولی چنین فداکاری وایثاری نه تنها غیرمعقول و نادرسته  بلکه مایه حسرت و ندامت هم میشه. قرآن کریم از این واقعیت تلخ چنین یاد می کند: «آنها که کافر شدند، اموالشان را برای بازداشتن (مردم) از راه خدا خرج می کنند آنان این اموال را (که برای آوردنش زحمت کشیده اند، در این راه) مصرف می کنند، اما مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد و سپس شکست خواهند خورد و (در جهان دیگر) کافران همگی به سوی دوزخ گردآوری خواهند شد.

************************************************

مرحوم ملا احمد نراقی در کتاب ارزشمند معراج السعاده درباره فضیلت فداکاری و ایثار و رابطه آن با سخاوت چنین گوید:

" بالاترین مراتب سخاوت، ایثار است و این، مرتبه‏اى است رفیع، و محلى است عظیم. هرکسى را این رتبه حاصل نمیشود، و هر شخصى به این مرتبه واصل نیست. "

از حضرت پیغمبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) نقل است که فرمودند: «هر مردى که خواهش به چیزى داشته باشد پس خود را از آن نگاه دارد و دیگرى را بر خود اختیار کند، آمرزیده مى‏شود"

********************************************

حضرت خدیجه(سلام ا... علیها) یکی از حامیان اصلی پیامبرصلی الله علیه وآله در ترویج دین اسلام بودن.ایشون کسی بود که هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی با تمام توان به پیامبر در جهت دستیابی به اهداف عالیه اش یاری کردن. حضرت خدیجه(سلام ا... علیها) قبل از ازدواج با پیامبر، در بین مردم مکه به عنوان زنی درست کار، ثروتمند و ملقب به طاهره شهرت داشتن و بعد از آغاز زندگی مشترک با پیامبر، با حفظ و تقویت ویژگی های فوق در کنار رسول خدا فداکاری های زیادی از خودشون نشون دادن ، فداکاریهایی که تاثیری بزرگ و بی انکار در امر ِ رسالت ِ رسول ِگرامی ِ اسلام داشت.

***********************************************

یکی از بزرگترین نمونه های ِ ایثار و فداکاری شهدای ِ عزیز ِ ما هستن حضرت ایت ا.. خامنه ای در توصیف مقام ِ اونها این طور میفرمایند که ، شهید، یعنی انسانی که در راه آرمانهای معنوی کشته میشود و جان خود را - که سرمایه‌ی اصلی هر انسانی است - برای هدف و مقصدی الهی صرف میکند و خدای متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور و یاد و فکر او را در ملّتش تداوم میبخشد و آرمان او زنده میماند. این، خاصیت کشته شدن در راه خداست. کسانی که در راه خدا کشته میشوند، زنده‌اند. جسم آنها زنده نیست؛ اما وجود حقیقی آنها زنده است.

************************************************

(مناجات)

بارالها در این ماه ِ میهمانی ِ آسمانی و در این اوقات ِ گرانقدر

بر محمد پیامبر ما و بر آلش درود فرست همچنان که بر فرشتگان مقرّبت درود

فرستادى، و بر او و بر آلش درود فرست آن طور که بر پیامبران مرسلت درود فرستادى، و بر او و بر آلش درود فرست آن طور که بر بندگان شایسته‏ات درود نثار کردى، و بهتر از آن اى خداى عالمیان، چنان درودى که برکتش به ما برسد، و سودش نصیب ما گردد، و به‏خاطر آن دعاهایمان مستجاب شود، زیرا که تو بزرگوارترین کسى هستى که به او توجه شده، و بى‏نیاز کننده‏ترین کسى هستى که بر او اعتماد شده، و بخشنده‏ترین کسى هستى که از احسانش درخواست شده، و تو بر هر چیز توانایى.

 

  • رادیو بدون شایعه