رادیو بدون شایعه

بایگانی

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افق- همسایه داری

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

****************************************************

به افق آفتاب

****************************************************

به نام ِ خدایی که راه ِ خوب بودن ُ با درسهای ِ  کوچیک و بزرگ به ما یاد داد

درسهایی که هر روز در زندگی ِ همه ما بارها و بارها تکرار میشه.

*****************************************************

با عرضِ محبت و احترام ، سلام

***************************************************

یکی از مهم ترین درسهایی که ماها موظفه ِ به یاد گرفتنش هستیم توجه به دیگران و حق و حقوق ِ اونهاست. درس ِ مهمی که حتی اگه بخوایم هم نمیتونیم از کارش راحت بگذریم و نسبته بهش غفلت کنیم چون اثرش توی ِ زندگیهامون بی انکاره .

**************************************************

توجه ِ به حقوق دیگران بخصوص همسایه ها ، یکی از رفتارهای ِ بسیار مهمی که شاید این روزا برای ِ بعضی از ما معنای ِ واقعی ِ خودش ُ نداشه باشه وحتی  مصادیقش ر ُهم ندونیم.

**************************************************

توجه به حقوق همسایه ،ابعاد ِ زیادی داره که اگر ازش غافل بشیم با کوله باری سنگین مسافرِ اون دنیا میشیم .

***************************************************

من میدونم که مصادیق ِ عدم رعایت ِ حقوق همسایه ، برای ِ هیچ کدوم از ماها خوشایند نیست مثل ِ .. مثل ِ مزاحمتهای ِ گاه و بیگاهی که بخصوص در زندگیهای ِ آپارتمان نشینی بسیار دیده و شنیده میشه.

****************************************************

عدم رعایت ِ حقوق همسایه ، مثل ِ توجه نداشتنه به ساعت تردد و ایجاد مزاحمت با پراک کردنهای ِ نابجای ِ وسایل نقلیه.

***************************************************

عدم رعایت ِ حقوق همسایه ، مثل ِ کم کاری و بی تعهد بودن در وظیفه ای که به عهده ماست ، مثل ِ جابجایی درست زباله ها و آلوده نکردن محیط ِ زندگی.

و البته مثل ِ هزار و یک اتفاق ِ کوچیک و بزرگ ِ دیگه که امروز باهم درموردش صحبت میکنیم

*************************************************

به نظرِشما راه و رسم ِ همسایه داری چیه و چرا توجه ِ به همسایه انقدر در دین ِ ما بیان شده  ؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************************************   

زندگی اجتماعی و جمعی بشر، در عین حال که محسّنات و نقطه های مثبت و قابل تمجیدی داره، برخی آثار منفی و زیانبار رُ هم ، به دنبال داره. به همین خاطر، لازم ِ که قوانین و دستوراتی وضع بشه تا زندگی جمعی رُ سر و سامان بده  تا انسان به راحتی بتونه به زندگی خودش در کنار جمع ادامه بده. یکی از مواردی که نیاز به وجود قوانین و دستورات فقهی و اخلاقی داره، همسایه داری ِ.

اسلام به عنوان یک دین کامل و اجتماع ساز و تأمین کننده سعادت دنیوی و اخروی انسان، دستورات و توصیه های اخلاقی و حقوقی رُ برای همسایه داری در نظر گرفته که با مراعات اون انسانها می تونن در کنار هم به راحتی و آسایش زندگی کنن.

********************************************************  

رسول خدا در مورد حق همسایه فرموده اند: «حق همسایه آن ا ست که اگر براى کرایه از شما درخواست کمک کرد، به او کمک کنید. اگر وام خواست، به او بپردازید. هرگاه تهى دست شد، از او دست گیرى کنید. چنانچه خیرى به او رسید، به او تبریک بگویید. هنگام بیمارى، به عیادتش بروید. در مصیبت ها به او تسلیت بگویید. اگر مُرد، در تشییع جنازه اش حاضر شوید. بر ارتفاع خانه خود بدون موافقت او نیفزایید تا مانع وزش نسیم و جریان هوا نشود. هرگاه میوه اى خریدید، مقدارى به او هدیه کنید و اگر مایل به این کار نبودید، آن را مخفیانه به منزل ببرید و دقت کنید که فرزندتان آن را از خانه بیرون نبرد که فرزند او ببیند و به خاطر آن بهانه گیرى کند. با بوى غذاى مطبوع خود، او را میازارید، مگر آنکه مقدارى برایش بفرستید.

******************************************************

یکی از پیامدهای زندگی اجتماعی امروزی ، ایجاد مزاحمت برای همسایگان ِ و متأسفانه برخی با رعایت نکردن آداب اسلامی ، آسایش رُ از دیگران گرفته و با آزار رسوندن به دیگران ، زمینه ساز کدورت ها و درگیرى هاى بعدى می شن که در این صورت بهتر ِ طرفى که مورد کم لطفى همسایه خود واقع شده ، آزار او رُ براى رضاى خدا تحمل کنه و اگه ناچار به نشون دادن واکنش شد، با زبانى نرم به وى گوشزد کنه، به این امید که این تذکر به اصلاح ِ اون کمک کنه و موجب رنجش خاطر او نشه.

حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) در همین رابطه مى فرماید: همسایه دارى نیکو، به آزار نرساندن نیست، بلکه همسایه دارى نیکو، در صبر بر آزار همسایه است

*******************************************

قرآن کریم این کتاب جاوید و موندگار الهی، در کنار دستور به پرستش الهی و احسان به پدر و مادر و بستگان و خویشاوندها، توصیه به نیکی و احسان در حق همسایگان کرده؛ آنجا که می فرماید: «و خدا را بپرستید و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید و به پدر و مادر و همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و همسایه نزدیک و همسایه دور و دوست و همنشین و واماندگان در سفر نیکی کنید"

قرار گرفتن مراعات حق همسایه در کنار حق بندگی و نیکی به والدین، نشان از اهمّیت همسایه داری در منظر قرآن داره.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: حرمت همسایه بر [عهده] انسان مانند احترام مادرش می باشد.»

******************************************

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر گاه همسایگانت هنگام ثنا و سخن گفتن درباره تو، تو را نیکوکار بدانند، پس تو نیکوکاری، و اگر همسایه گانت بدکارت شمارند، تو بدکاری.» چرا که ممکن است انسان در غیر محل خود عیوب خویش را پنهان کند و خوبی و بدی او شناخته نشود؛ ولی در همسایگی واقعیّت انسان آشکار می شود. به این جهت، فردی که همسایه ها نیکوکارش بدانند، واقعا نیکوکار است.

****************************************

حقیقت اینه که همسایه اون قدر در آرامش و امنیّت انسان نقش داره که قبل از خرید منزل و در نظر گرفتن امتیازات ِ مکانی و ساختمانی باید نسبت به همسایه ها دقت کرد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: پیش از خانه خریدن، همسایه را بجویید و پیش از سفر کردن، رفیق را بیابید

چون عیب خونه رُ میشه با تعمیر بر طرف کرد، ولی همسایه معیوب رُ به راحتی نمیشه اصلاح کرد.

*************************************************

نقل کرده اند که سید بَحر العلوم شبانگاهی یکی از شاگردانش را خواست و با تمام خشم و عصبانیّت بر او خروشید و گفت: در همسایگی تو فردی است بینوا که با چند کودک خود گرسنه به سر می برد.

چرا به حال آنها رسیدگی نمی کنی؟ شاگرد گفت: به خدا سوگند! نمی دانستم که آنها چنین مشکلی دارند. سید گفت: همین که نمی دانستی، مرا خشمگین کرده و الّا اگر می دانستی و اقدام نمی کردی، کافر بودی.

**********************************************

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که همسایه اش از شرّش در امان نباشد به بهشت نمی رود. چراکه خداوند برای بندگان خویش ارزش و عظمت قائل است و هرکس امنیّت بندگان را به هم زند، در پیشگاه او نیز از عذاب در امان نخواهد بود.

ناگفته پیداست که هر گناهی متناسب با خودش مجازاتی داره؛ از جمله، گناه همسایه آزاری ، که در روز قیامت شخص همسایه آزار با دست و پای بریده محشور می شود.

**********************************************

در رعایت حقوق همسایه ، این جمله پیامبر عظیم الشأن (صلی ا... علیه و آله و سلم) رُ همیشه به خاطر بسپاریم که هر کس سیر بخوابد، در حالى که همسایه مسلمانش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده است!

 اگه این حق اسلامى رُ با احساس مسئولیت و تکلیف بشناسیم و رعایت کنیم، در جامعه اسلامى، هیچ نیازمند و گرفتاری ، پیدا نخواهیم کرد.

*********************************************

 (مناجات)

الـــهی!

این دل شکســـته را جــــز دستهای مهـــربان تــــــو درمانی نیست

و این دسـت بسته را جـز از ابـر احسان تـــو بارانی، نه

این قامـت خمیـده جز به شوق دیدار تـــــو راست نمی شود

و این تنهـای غریب جـز در خـانه تـو هر آنچه خواست نمی شود…

خدایـــــــا!

دلی که مسیر عمـر را در کویر هجران تـــــو طی کرده

چگونه به غیر سبزه زار لقاء تــــــو راضی شود؟

چشمی که جـز به افق انتظار تــــــو دوخته نشده و دور دستها را

در پی سایه محو دیدار تـــــو کاویده چگونه جز وصل تــو را بپذیرد؟

و پایی که در هر قدم توان از تــــــو گرفته و با سنگ و خار و خاشاک

به شوق تـــــو درآویخته به چه امید در دیار غیر رحل اقامت افکند؟

خدای مـــــن!

روی من تنها به تــــو باز است و دستم تنها به سوی تــــــو دراز.

من اینک امید از هر چه غیر تــــــــو بریده ام و بر در خانه کرم تــــــو به تضرع ایستاده ام…

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

********************************************

به افق آفتاب

**********************************************

به نام ِ خدایی که دوست داره بنده هاش جز به رضای ِ او و برای ِ او قدمی برندارن .

*******************************************

خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و در فرصتی کوتاه امروز با شما هستیم

***************************************

میدونم این روزا خیلیا به قصد ِ عرض ِ ارادت نذری میپزن .

نذر دادنی که  پیش ِ خدا خیلی اجر داره

البته ..... به شرطِها و شروطِها

**************************************

به شرط ِ این که اگه نذری میدین واسه چشم و هم چشمی و به رخ کشیدن نباشه

واقعا که اگه ما هر کاری رُ فقط واسه خدا انجام میدادیم چقدر همه چی بهتر میشد.

****************************************

این خیلی خوبه که اگه ما یه کاسه آش درِ خونه همسایه میدیم  اولش واسه رضای خدا باشه  نه واسه این که فردا با یه کاسه بزرگتر آشمونو پس بِدن .

*********************************

این خیلی خوبه که اگه به یه دوستی پولی قرض میدیم واسه خودِ خدا باشه  نه واسه این که بقیه ببینن و بهمون بگن که چه آدم دست و دلبازی هستیم .

*********************************

این خیلی خوبه که اگه یه جایی ماشین ِ کسی رُ هل میدیم واسه این باشه که خدا کمک کردنُ دوست داره نه واسه این که بعدش سوارمون کنه و تا در ِ خونه ما رُ برسونه .

*****************************************

بله ... کاش اگه ماها قدمی واسه هم برمیداریم فقط خدا رُ ببینیم و بس

اینجوری دیگه از هیچ کس هیچ توقعی نداریم و اگه کسی جواب ِ خوبیمونو نداد

به هم نمیریزیم و آشفته نمیشیم

*************************************

شما چی فکر میکنین؟؟؟

به نظر ِ شما چه جوری میشه که ماها کارامون خالص ِ خالص برای ِ خدا باشه و بس؟؟؟؟؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

امروز با احترام تمام برنامه رُ تقدیم میکنیم به حضرت اباعبدالله حسین علیه السلام که خالصانه و با تمام ِ آنچه که داشت قدم در راه ِ خدا گذاشت.

گوهر کمیاب و گرانبهای «اخلاص»، پیام‌ مهمی از عاشورا ست. به گفته بزرگان و با استناد ِ به تاریخ، اخلاص، مهم‌ترین عامل موندگاری نهضت عاشورا در طول قرون و اعصارِ و خداوند هم وعده فرموده که عمل مخلصان و تلاش مخلصانه رُ تباه نکنه و اجر دنیوی و اخروی ِ اونها رُ کامل عطا کنه.

صحنه‌های جهاد و کشتن و کشته شدن در تاریخ بشری و تاریخ اسلام فراوان ِ اما اونچه که برخی از این صحنه‌ها رُ جاودانه کرده، اخلاص و رنگ الهی و خدایی داشتنه این رنگ بی‌زوال، در حماسه عاشورا دیدنی‌تر می‌شه.

حضرت امام حسین علیه‌السلام در ضمن خطابه‌ای مفصل که پیش از خروج از مدینه ایراد فرمودند، هر گونه شائبه دنیاطلبی و ریاست‌خواهی و جنگ قدرت رُ رد کرده و انگیزه خالص «اصلاح دینی و اجتماعی» را مطرح کردند و فرمودند:

خدایا! تو می‌دانی که آنچه از ما بود، هرگز نزاع بر سر قدرت و دنبال کالای دنیا رفتن نبود، بلکه می‌خواهیم معالم دین و نشانه‌های مکتب را نشان دهیم و با ایجاد اصلاح در جامعه، مظلومان ایمن شوند و فرائض و سنن تو اجرا شود.

****************************************

اینجا محل ِ گذر ِ و اون دنیا موندنی ِ

باور کنین که اون طرف خیلی بیشتر از این ور به کارای ِ خوبمون محتاجیم

اینو گفتم که اجر ِ کارای ِ خوبمونو با منت و خودخواهی خراب نکنیم

*****************************************  

چون انگیزه اخلاص، حرکت‌آفرین ِ واقعه ء عاشورا بود، هیچ عاملی نتونست امام حسین علیه‌السلام و یارانش رُ از ادامه راه تا رسیدن به شهادت باز داره.  

در این حرکت خالصانه، ناخالص ها چه از اول و چه در مسیر راه کربلا، تصفیه شدن تا حاضران در عاشورا، همه یکدست و خالص باشن. در قصه کربلا مخلصین در نیت و محبت، از مدینه همراه حضرت بیرون اومدن. مخلصان دیگه ای هم در مکه، در طول راه و حتی در کربلا به ایشون پیوستن. اما اونهایی که انگیزه‌های غیر الهی داشتن، یا از آغاز حرکت، او رُ همراهی نکردن، یا ازبین ِ راه برگشتن و توفیق شهادت در رکاب سیدالشهدا علیه‌السلام رُ پیدا نکردن.
*********************************************************

یه استادی داشتم که میگفت : آخه چه جوری یکی حاضر میشه که مزد ِ کار ِ خوبش ُ از مردم بگیره

اولا که هیشکی نمیتونه مزد ِ آدم ُ تمام و کمال بده

بعدشم خداییش ضرری از این بزرگتر هم هست که آدم به خدا بگه من پاداش ِ بی نهایت ِ تو رُ نمیخوام و دلم به همین خرده ریزای ِ دنیا خوش ِ

************************************************  

عابِسِ بن شاکری در نبرد خود با سپاه کوفه، این‌گونه حمایت خالصانه و الهی خودش رُ از اهل‌بیت پیامبر اظهار می‌کرد:

من با شمشیرم در راه شما تیغ می‌زنم و جهاد می‌کنم تا به دیدار خدا بروم و با این کار، جز به پاداش الهی، چشم ندوخته‌ام و چیزی نمی‌خواهم.

**********************************************

حضرت حسین بن علی علیه السلام بنده خالص خدا بود. در زیارت حرم او، به فرموده سید بن طاووس، او را اینگونه خطاب می‌کنیم: السلام علیک یا خالصة الله.

********************************************

دستگاه امام حسین علیه‌السلام، مشتری ِ ، خلوص در عمل ِ و اونچه که ریایی و متظاهرانه باشه و یا این که با نیت آلوده، دم از این مجموعه خلوص بزنه، خواه ناخواه روزی رسوا می‌شه.

درس عاشورا اینه که هدف و انگیزه رُ در هر عملی خالص کنیم و بدونیم که از دیدگاه خدا، عمل خالص محو و نابود نمی‌شه. همچنان که نهضت عاشورا با گذشت زمان نه تنها کهنه و فراموش نشده ، که روز به روز بر جلوه و جاذبه اون اضافه شده و این به برکت «عنصر خلوص» بوده و هست.

کاش توی ِ این لحظه ها  دلامون انقدر به خدا نزدیک بشه که دیگه جز به عشق ِ خدا برای ِ هیچ چیز ِ دیگه ای قدمی برنداریم

***********************************************

(مناجات)

الهی! دیده ده که جز تماشای ربوبیت نه بیند و دلی ده که غیر از مهر عبودیت تو.

الهی! پایی ده که با آن کوی مهر تو پوییم و زبانی ده که با آن شکر آلای تو گوییم.

الهی! در آتش حسرت آویختیم چون پروانه در چراغ، نه جان رنج دیده نه دل آلم داغ.

الهی! در سر آب دارم، در دل آتش، در باطن ناز دارم، در باطن خواهش در دریایی نشستم که آن را اکران نیست، به جان من دردیست که آن را درمان نیست. دیده من بر چیزی آید که وصف آن به زبان نیست.

الهی! ای کریمی که بخشنده عطایی و ای حکیمی که پوشنده خطایی و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی و ای خالقی که راهنمایی و ای قادری که خدایی را سزایی، به ذات لایزال خود و به صفات با کمال خود و به عزت جلال خود و به عظمت جمال خود که جان ما را صافی خود ده، دل ما را هوای خود ده، چشم ما را ضیاء خود ده و ما را آن ده که آن به. 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- کار و تلاش

گروه فرهنگ و اندیشه رادیوایران تقدیم میکند.

*****************************************

به افق آفتاب

****************************************

به نام خدایی که به دلهای ِ همه ما نزدیکه نزدیکه نزدیکه.

***************************************

با عرض ِ سلام ، در آستانه اوقات ِ ملکوتی ِ اذان ظهر، میهمان ِ همراهی ِ شما هستیم.و با امید ِ روزی سرشار ِ از خیر و برکت و تلاش و کوشش و پویایی ، در خدمت ِ شما هستیم.

*************************************

این که عرض کردم کار و تلاش و کوشش چون میدونم که شما هم با ما موافقین که کار و پویایی و حرکت یکی از رموز ِ زندگی ِ سلامت و شاد ِ .

***********************************

شاید بعضیا که گاهی از شغل و پیشه شون خسته میشن ، آرزو کنن که این کار یه روزی تموم بشه و اونها یه استراحته اساسی بکنن. اما همین آدمها وقتی برای ِ مدتی بیکار باشن تازه متوجه میشن که خود ِ کار و تلاش چقدر انرژی دهنده و امید بخش بوده.

***************************************

تلاش و کوشش به انسان هدف میده و باعث میشه که فرد احساس ِ مفید بودن بکنه ، احساسی که بیمه کننده ما در برابر ِ خیلی از مشکلات ِ فکری و روحی ِ .

***************************************

وقتی کسی تلاش میکنه ناخواسته دیگه نیازمند ِ به دیگران نیست و حتی میتونه در بسیاری از موارد کمک کننده به دیگران هم باشه. این واقعیت مهم باعث میشه که دلهای ِ ما به هم نزدیک تر بشه و جامعه ای سالم تر و با شادابی ِ بیشتر داشته باشیم

******************************************

کار جوهر انسان و مایه خیر و برکات ِ زیادی ِ و دقیقا به همین دلیل ِ که گفته میشه " انسان جز تلاش و کوشش نیست"

*********************************************

به نظر شما بهترین ثمره کار و تلاش در زندگی ِ ما چی میتونه باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************

خداوند در سوره نجم می فرماید:

و نیست از برای انسان مگر کوشش و تلاشی که انجام داده است و قطعاً ثمره کوشش و تلاش خود را خواهد دید.

خداوند در بیش از دویست مورد، «عمل» انسان رُ ملاک شخصیتش اون معرفی کرده و در هفت مورد «صُنع» رُ که به معنی صورت دادن کار ِ  بیان فرمودهو این یعنی از دیدگاه ِ الهی کار و تلاش ملاک ِ شخصیت ِآدمی ِ .

همچنین قرآن کریم در آیه های 79 و 80 سوره توبه، در مقام ستایش از کار و تلاش چنین می فرماید:

 کسانی که مردم مؤمن را که در بذل صدقات گشاده دست هستند، نکوهش می کنند و کسانی که اشخاصی را که جز بازوانشان، یعنی جز کوشش و کارشان مالک نیستند، مسخره می کنند، خداوند آنها را مسخره می کند و به آنها عذاب دردناک خواهد چشاند. و تو (ای پیامبر) چه برای آنها طلب مغفرت کنی و چه نکنی و اگر هفتاد بار هم برای آنان طلب آمرزش کنی، من آنها را نخواهم بخشید؛ زیرا که آنها به خدا و رسولش کفر ورزیدند و خداوند فاسقان را هدایت نمی کند.

 در این دو آیه یک نکته قابل دقت و در عین حال تکون دهنده هست و اون این که خداوند، اون دسته از انسان ها رُ که مردمان اهل کار و تلاش رُ مسخره می کنن، هم ردیف کافران قرار می ده و اونها رُ فاسق معرفی می کنه و از هدایت خودش بی بهره میکنه. این، خودش سندی محکم برای فهمیدنه میزان اهمیت کار و کوشش نزد خداوندِ بزرگ ِ.

***************************************************

بر اثر آموزش های نوین و ایدئال اسلامی، کار در ردیف عبادت بیان شده  تا اونجا که فضیلت کسی که برای روزی خودش تلاش می کنه، برتر و بالاتر از عابد بی کار شناخته شده و در مقابل، تنبلی و بی کاری مظهر نقص، پوچی و ابتذال معرفی شده.

حضرت امام صادق علیه السلام ، به یکی از دوستانش به نام معاذ که کار نمی کرد، فرمود: «آیا از کار کردن و داد و ستد کناره گیری کرده ای یا نمی توانی کار کنی؟» گفت: از کارکردن ناتوان نیستم، ولی ثروت زیادی در اختیار دارم که تا پایان عمر، مرا از کار کردن بی نیاز می سازد. حضرت فرمود: «کار را ترک مکن؛ زیرا ترک کار، عقل را زایل می گرداند.

 در روایتی نیز از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است:

به هر کس از دوستان خود که رسیدید، سلام برسانید و بگویید که: جعفر بن محمد به شما سلام می رساند و می گوید: بر شما باد رعایت تقوای الهی و انجام دادن هر کاری که می توان با آن به پاداش های خداوند رسید. به خدا سوگند که شما را جز به چیزی که به خود فرمان می دهیم، فرمان نمی دهیم. پس به کوشش و تلاش بپردازید. چون نماز صبح گزاردید و تمام شد، هر چه زودتر در پی روزی روانه شوید و خواستار روزی حلال باشید و بدانید که خدای بزرگ، روزی شما را می دهد و کمکتان می کند.

***********************************************

گاهی کار، فقط برای ادای تکلیف و وظیفه اس و گاهی هم، از روی ِ عشق و عاشقانه انجام می شه. کار به انگیزه ادای وظیفه، اگر چه بسیار ارزشمنده و به مراتب بهتر از بی کاری ِ ، ولی در آثار و برکات، هرگز به پای کار «عاشقانه» نمی رسه.

در «کار عاشقانه» اس که آدمی خستگی ناپذیر می شه، خلاق و نوآور به بار میاد و کارش رُ هم  به بهترین صورت انجام می ده.  این «کار عاشقانه» اس که چون فراتر از مقیاس های کوچیک مادی و محاسبه ای پولی صورت می گیره، انواع برکت ها رُ به همراه خودش از آسمون نازل می کنه. کار عاشقانه، مردم خواهی را نیز در پی داره.

جبران خلیل جبران می گوید:

کار، همواره تهی است، مگر آنکه عشق را در سینه داشته باشید و چیست کار کردن عاشقانه؟ بافتن پارچه ای است از تار و پودِ دل، گویی دلدارت از آن پارچه، جامه ای خواهد دوخت. ساختن خانه ای است از ملات مهر، گویی دلدارت در آن خانه خواهد زیست. افشاندنِ بذر است از روی لطف، و درو کردن محصول است با شور و شوق، گویی دلدارت حاصل کار را خواهد خورد. کار عاشقانه، دمیدن پاره ای از روح خویش است در هر آنچه می سازی.

 اگر نمی توانی عاشقانه کار کنی و اگر کار خود را به زهر بیزاری و نفرت می آلایی، پس بهتر آن است که دست از کار بداری و از کسانی که شادمانه و عاشقانه کار می کنند، صدقه بگیری؛ زیرا اگر نان را به آتش توجه و التفات نپزی، نانی تلخ خواهی پخت و گرسنه را نیم سیر رها خواهی کرد.

********************************************************

من توی ِ یه کتاب، مطلب ِ خوبی در مورد ِ عاشقانه کار کردن خوندم که دوست دارم با شما در میونش بذارم.

نویسنده نوشته بود:

بسیار غم انگیز است که انسان ها، کار و حرفه را تنها وسیله ای برای پر کردن شکم خود بدانند و از این تأسف بارتر، وضع افرادی است که در عنفوان جوانی به جای اینکه سرشار از روحیه، نشاط و آرزو باشند، نسبت به کار و فعالیتشان احساس ملال و خستگی می کنند. اگر به کار و حرفه خود مباهات کنید و از انجام آن رضایت خاطر داشته باشید، در این صورت، حرفه شما سرچشمه شادی و لذت بی پایان خواهد بود. مردمی که تمام سعی و کوششان بر این است که وقتشان بیهوده تلف نشود و برای کار، حد و مرز نمی شناسند، قطعاً موفق ترند از کسانی که تنها در حد انجام وظیفه کار می کنند.

**************************************************

البته از توجه ِ به یک مساله نباید غافل بود و اون هم این که عاشقانه کار کردن با بیش از حد مشغول بودن و فعالیت کردن خیلی فرق میکنه.

در خصوص کار و فعالیت خداوند، انسان ها رُ در حد توان و ظرفیت اونها مکلف کرده و می فرماید: خداوند، هر کسی را به اندازه توانایی او تکلیف نموده است».

بدون شک، این سخن زیبای پروردگار، افزون بر این که از دریای عدالتش سرچشمه می گیره، در مصلحت و حکمت او هم ریشه داره؛ چون تکلیف کردنه بیشتر از «توان»، علاوه بر این که مانع از انجام درست و کامل اون عمل می شه، بیزاری نسبت به اون رُ هم به دنبال داره. در نتیجه، روح نشاط و سرزندگی رُ از انسان می گیره و ناخودآگاه، آدمی رُ به سمت ِ افسردگی میکشونه.

*******************************************

نویسنده دیگری نیز درباره لزوم حفظ تعادل در کار و پرهیز از غرق شدن در کار چنین می نویسد:

مردان و زنانی که در کار و فعالیت اقتصادی خویش غرق شده اند و جهان را از دریچه درآمد می نگرند و خانواده خود را به دست فراموشی می سپارند و از ایفای تکلیفی که در این زمینه بر عهده دارند، غفلت می ورزند، با دست خویش زمینه تزلزل خانواده و نابسامانی آن را فراهم می سازند. کاری با ارزش است که هدف آن فداکاری، رشد شخصیت، خلاقیت، سازندگی، خوش بختی خود و دیگران باشد. مردان و زنان امروزی که قسمت اعظم وقت خود را در پشت میز اداره ها و مانند آن صرف کار کردن می نمایند، هنگامی که با اعصابی خسته و ناراحت به خانه برمی گردند، کوچک ترین برخورد و ناچیزترین حادثه در خانه، موجب بروز اختلاف شدید می گردد.

و این مطمئنا عاشقانه کار کردن نیست.

***************************************************

عاشقانه کار کردن مغز ِ انسان رُ توانمند تر میکنه

یکی از نویسندگان در این زمینه می نویسد:

وقتی که مغز بانشاط است، فعالیت همه اعضای حیاتی، طبیعی است. مغز شفاف، خیلی بیشتر از مغز آشفته، انجام وظیفه می کند. کاری که به کمک مغز آرام و متوازن انجام شود، بی نقص و قابل دوام است.

********************************************

و اشاره به این مطلب خالی از لطف نیست که ،

زندگی مردان و زنان ِ  موفق، نشون میده که همگی اهل ِ  کار و زحمت بودن. به قول الکساندر هامیلتن نابغه عصر خود: مردم می گویند، تو نابغه هستی. من از نبوغ خود خبر ندارم، فقط می دانم، شخص زحمت کشی هستم.

ادیسون برای تکمیل پاره ای از اختراعات خود، شب ها و روزها در آزمایشگاه می ماند و برای آنکه نیروی برق را طوری تسخیر کند که استفاده از آن ارزان و آسان باشد، بارها اتفاق می افتاد که دو یا سه روز از آزمایشگاه بیرون نمی آمد.

در زندگانی پاستور، دانشمند بزرگ فرانسه می خوانیم که شعار او در طول زندگی کار بود. گاهی چنان سرگرم کار می شد که سر و صدا و غوغای بیرون آزمایشگاه را نمی شنید.

نیوتن نیز گفته است: اگر من به جایی رسیده ام، بر اثر کار و کوشش بوده است.

********************************************

(مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

***********************************************************

به افق آفتاب

************************************************************

به نام ِ خدایی که دوست داره بنده هاش همه در کنار ِ هم باشن و با هم سرنوشت ِ خودشون و جامعه رُ رقم بزنن.

***********************************************************

با احترام و ارادت .... سلام

************************************************************

در روزی دوباره از روزهای ِ خوب ِ خدا ... مهمان ِ همراهی ِ شما هستیم

***********************************************************

همراهی ای  تا .. موعد ِ افق ِ اذان ِ ظهر که میعاد گفتگوی ِ ما با خداست

***********************************************************

گفتگویی به طنین ِ نماز که تکلیفی دلنشین و  آسمونی برای ِ دلهای ِ ماست

دلهایی که با یاد و نام ِ خدا به اوج ِ آرامش میرسن

***********************************************************

امروز میخوایم با هم از یکی از واقعیتهای ِ مهم ِ دینی مون صحبت کنیم

از مساله ای که به زندگی ِ فردی و اجتماعی ِ هممون ارتباط ِ زیادی پیدا میکنه و به شدت در سعادت ِ دنیوی وحتی اخروی مون موثره. از مساله ء مهمی به نام ِ مردم سالاری ِ دینی.

مردم سالاری ِ دینی یکی از اون واژه هایی ِ که شاید درکش در قدم اول کمی سخت به نظر برسه اما وقتی بهش دقیق میشیم متوجه میشیم که یکی از اساسی نرین و پایه ای ترین واقعیات ِ زندگی ِ همه ما بخصوص در حیطه اجتماعی ِ .

***********************************************************

مردم سالاری ِ دینی یکی از آرمانهای ِ عقیدتی ِ ماست که در اون خود ِ مردم ِ هدایت و کنترل امور رُ در ساختاری مناسب در دست دارن و تصمیم گیرنده مصالح ِ خودشون هستن.

**********************************************************

یکی از اون ارزشهای ِ مهمی که پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام در به تحقق رسوندنش تلاش ِ بسیاری کردن و حتی گاهی از جان ِ خودشون هم گذشتن ، آرمانی گرانقدر به اسم ِ مردم سالاری ِ دینیِ .

***********************************************************

مردم سالاری ِ دینی یکی از اهداف ِ اصلی ِ یک جامعه ء  دینی ِ که رسیدنه بهش موفقیتی بسیار بزرگ به حساب میاد چون ثمرات و برکات ِ بسیار ِ زیادی داره.

*********************************************************** 

به نظر ِ شما مهم ترین مصادیق ِ مردم سالاری ِ دینی در جامعه چیه و چطور میشه به اون دست پیدا کرد؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************** 

واژه «مردم سالاری دینی»، اصطلاح تازه ای در گفتمان سیاسی دنیاست که - بر خلاف واژه هایی مثل ِ جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و ... که همگی ترکیب هایی از یک مفهوم غربی به علاوه یک قید اسلامی هستند - در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه های نبوی و علوی ایجاد شده و هدفش اینه که ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی رُ بکنه و بدین ترتیب، نظام اسلامی رُ از الگوهای سکولار غربی متمایز کنه. برای این منظور، در حکومت اسلامی، روش نوینی مورد توجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی ِ . مقام معظم رهبری از این روش حکومتی، به «مردم سالاری دینی» تعبیر نموده اند،و در توضیح آن می فرماید:

«این مردم سالاری (دینی) به ریشه های دمکراسی غربی مطلقاً ارتباط ندارد؛ این یک چیز دیگر است. اولاً مردم سالاری دینی دو چیز نیست؛ این طور نیست که ما دمکراسی را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم تا بتوانیم یک مجموعه کاملی داشته باشیم؛ نه، خود این مردم سالاری هم متعلق به دین است. مردم سالاری هم دو سر دارد... یک سر آن عبارت است از این که تشکیل نظام به وسیله اراده و رأی مردم صورت بگیرد؛ یعنی مردم نظام را انتخاب می کنند؛ دولت را انتخاب می کنند... این همان چیزی است که غرب ادعای آن را می کند و البته در غرب این ادعا واقعیت هم ندارد.... این حرف، متکی به نظرات و حرف ها و دقت ها و مثال آوردن های خود برجستگان ادبیات غربی است .... انتخاب مردم یکی از دو بخش مردم سالاری دینی است. مردم بایستی انتخاب کنند، بخواهند، بشناسند و تصمیم بگیرند تا تکلیف شرعی درباره آنها منجز بشود. بدون شناختن و دانستن و خواستن، تکلیفی نخواهند داشت.

**********************************************************  

مردم سالاری دینی، ناظر به مدلی از حکومت ِ که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم و در چارچوب مقررات الهی استوار ِ  و در راستای حق مداری، خدمت محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی، ایفای نقش می کنه.

***********************************************

یکی از اصلی ترین صاحبنظران در زمینه مفهوم مردم سالاری ِ دینی حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه هستن که در شناخت اندیشه ایشون باید کلام ِ اون حضرت رُ در کنار هم مرور کرد تا شناخت جامعی پیدا کنیم.  ایشان از یک طرف می‌فرمایند مردم ولی نعمت ما هستند یا میزان رأی ملت است. از طرف دیگر می‌فرمایند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند و این نشون دهنده اینه که برای ولایت فقیه جایگاه ویژه‌ای در سرپرستی جامعه قائل هستن و مردم رُ  موظف به تبعیت از ولی فقیه می‌دونن . بنابراین یعنی ولی فقیه در خدمت به مردم و برای رشد دادن مردم تلاش می‌کنه و در مقابل مردم هم مسئولیت دارن تا در اونچه که برای ِ جامعه اتفاق میافته همراهی کنن و حمایت کنن

*************************************************

استاد شهید مطهری (رحمه ا... علیه ) در باره مردم سالاری ِ دینی  می‌گوید: در اسلام ... آزادی فردی و دموکراسی وجود دارد، منتها با تفاوتی که میان بینش اسلامی و بینش غربی وجود دارد... در نقطة مقابل دموکراسی و آزادی «مدل غربی‌‌ها»، دموکراسی اسلامی قرار دارد. دموکراسی اسلامی بر اساس آزادی انسان است امّا این آزادی انسان در آزادی شهوات خلاصه نمی‌شود. از دیدگاه اسلام، آزادی و دموکراسی بر اساس آن چیزی است که تکامل انسانی انسان ایجاب می‌کند، یعنی آزادی حق انسان بما هو انسان است... دموکراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده، حال آن که این واژه در قاموس غرب معنای حیوانیت رها شده را متضمّن است به عبارت دیگر دموکراسی در اسلام یعنی همان مردم سالاری دینی که امروزه مطرح است یعنی ارج و ارزش نهادن به رای مردم و معتبر بودن آن البته در چهار چوب احکام شرعی و قوانین الهی.

************************************************

مردم سالاری دینی که مبناى انتخابات ماست، برخاسته‌ى از حق و تکلیف الهى انسان است. همه‌ى انسان‌ها حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت دارند؛ این است که انتخابات را در کشور و نظام جمهورى اسلامى معنا مى‌کند.

**********************************************

«نظام مردم سالاری » در عصر حاضر تنها نظامی است که در سایه آن نظام، دو حقیقت بزرگ یعنی عدالت و آزادی شایسته انسانی می تواند تحقق نسبی پیدا کند»

*********************************************

حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه به مشارکت حد اکثری مردم در صحنه‌های مختلف تاکید می‌کردند که نمود این موضوع رُ در دعوت حضرت امام برای حضور در انتخابات‌ مشاهده می‌کنیم. البته حضور مردم فقط منحصر به انتخابات‌ها نیست و حضرت امام هم در صحنه‌های مختلف مثل جبهه‌های جنگ یا صحنه‌های فرهنگی مثل بسیج دعوت به حضور مردم می‌کردن . به همین خاطر به نظر میاد که  امام به دنبال حضور مردم در صحنه‌های مختلف بودند، اما نکته مهم دیگه اینه که امام مشارکت مردم رُ در ساختار ولایت فقیه می‌پسندیدند و‌‌ همان طور که عرض شد بر اساس اهدافی که احکام اسلامی در نظر گرفته شده.

****************************************************

 (مناجات)

الهی؛ ای خدایی که بنده گناه کند و تو را شرم، کرم بُوَد

الهی؛ تو دوست می داری که من تو را دوست دارم با آن که بی نیازی از من. پس من چگونه دوست ندارم که تو مرا دوست داری با این همه احتیاج که به تو دارم.

الهی؛ من غریبم و ذکر تو غریب. ومن با ذکر تو اِلف گرفته ام؛ زیرا که غریب با غریب اِلفت بگیرد.

الهی؛ شیرین ترین عطاها در دل من رجای تو خداوند است و خوش ترین سخن ها بر زبان این گنهکار، ثنای توست و دوست ترین وقت ها بر این بنده ی مسکینِ گنهکار ، لقای توست.

الهی؛ مرا عملِ بهشت نیست و طاقت دوزخ ندارم. اکنون کار با فضل تو افتاد. پس مرا بپذیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

********************************************

به افق آفتاب

**********************************************

به نام ِ خدایی که خدمت کنندگان ِ به بندگانش رُ دوست داره

سلام

*******************************************

سر ِ قرار ِ همیشگی با شماییم و آرزومند ِ خیر و خوبی برای ِ همه شما عزیزان هستیم.

***********************************

ما آرزومند ِ بهترین ها ، برای ِ همه شمایی هستیم که میدونیم کمک کردن و گره گشایی از کار ِ دیگران و به داد ِ دیگران رسیدن براتون مهمه.

*********************************

ما آرزومند ِ بهترین ها ، برای ِ همه شمایی هستیم که میدونیم زندگی ِ بقیه رُ جدا از زندگی ِ خودتون نمیدونین. بخصوص اون کسایی رُ که پناهی ندارن و مظلوم واقع شدن.

*********************************

ما آرزومند ِ بهترین ها ، برای ِ همه شمایی هستیم که میدونین با خدمت و کمک ِ به دیگران تا جایی که به وسع و توانتون هست، لبخند ِ رضایت ِ خدا رُ میخرین

*********************************

یکی از مهم ترین توصیه های ِ سفارش شده به همه ما در سیره دینی و رفتار ِ علوی ، حمایت از دیگران بخصوص کسانی که به نحوی مورد ِ ظلم واقع شدن. کسایی که شاید در مقطعی هیچ پناه و پشتیبانی نداشته باشن و اگه کمکی بهشون نرسه، دچار ِ خسران و مشکلات ِ زیادی بشن.

*****************************************

در دین ِ ما بسیار سفارش شده که حواسمون به هم باشه و از حال ِ همدیگه غافل نشیم ، بخصوص از حال ِ کسایی که در موضعی ضعیف تر نسبته به ما قرار دارن.

*******************************************

حمایت ِ از مظلوم در دین ِ ما یه اصل ِ مهم برای ِ دوام ِ بقای ِ جامعه و ایجاد ِ روحیه سازنده برابری و برادری  و بالابردنه کیفیت ِ زندگی ِ اجتماعیه. مسائل ِ مهمی که تاثیرش بهبودِ زندگی ِ فردی و اجتماعی برای ِ همه ماست.

******************************************

حمایته از مظلوم باعث میشه که راهی برای ِ تکرار و استمرار ِ ظلم ، باقی نمونه. چون فرد ِ مظلوم با حمایته دیگران زیر ِ سلطه ظالم نمیمونه و اساس ِ باطل ِ ستم و استبداد ، به تدریج محو و نابود میشه.

***********************************************

شما چی فکر میکنین؟؟؟

به نظر ِ شما بهترین نتایج ِ حمایته در مظلوم چی میتونه باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

با نگاهی به آموزه های دینی برای ِ همه ما واضح و روشن میشه که قبول ظلم ، همون مقدار بَده  که ستم به دیگران ناپسند ِ و از این جهت ِ که هر دوی ِ  اونها مورد نکوهش و غضب خداست  و فرقی بینشون نیست .

قرآن کریم می فرماید : هر سخنی که باعث رنجش دیگران شود ، ابرازش حرام است مگر در مورد کسی که ظالم است . مظلوم اجازه بلکه وظیفه دارد که بیداد ستمگر را فریاد کند و داد خود بستاند ؛ خدا هرگز دوست ندارد کسى با گفتار خود بدیهاى دیگران را آشکار کند مگر کسى که ستم دیده است .

 چنین شخصی می تواند ظلمی که بر او رفته را فریاد کرده و بدی ستمگر را برملا  کند

****************************************

خداى سبحان در سوره انفال آورده: اگر گروهى(مؤمنان مهاجر) به خاطر حفظ دین و آئین شان از شما یارى طلب کنند، بر شما لازم است که به یارى آنان بشتابید.»

این آیه شریفه با کمال صراحت، مسلمانان رُ ملزم مى کنه تا به یارى برادران دینى خودشون که مورد ظلم و ستم قرار گرفتن، بشتابند و به وظیفه دینى خود عمل کنن.

در دومین آیه، قرآن کریم، کسانى رُ که نسبت به کمک و یارى ستمدیدگان، سکوت و بى تفاوتى اختیار کردن و قیام نمى کنن، سرزنش و ملامت نموده و مورد سؤال قرار داده  و مى فرماید: «چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانى که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمى کنید همان افراد (ستمدیده اى) که مى گویند : خدایا ! ما را از این شهر که اهل آن، ستمگرند، بیرون ببر و براى ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و براى ما از طرف خود، یار و یاورى تعیین فرما"

*****************************************************

از حضرت  پیامبر اکرم صلی ا... علیه و اله و سلم نقل شده است که: «خداى متعال به داود وحى فرمود: اى داود! هیچ بنده اى نیست که ستمدیده اى را یارى رساند یا در ستمى که به او رفته، همدردى کند، مگر این که گام هاى او را در آن روزى که همه گام ها مى لغزد، استوار نگه دارم.

در جمله دیگر پیامبرخاتم صلی ا... علیه و اله و سلم مى فرماید: «هرکسى داد ستمدیده اى را از ستمگر بگیرد، در بهشت با من و یار و همنشین من باشد.

*************************************************

یکی از مواردی که انسان در قبال ِ اون مسئول ِ مظلومی که مورد ظلم واقع میشه.  همه ما در برابر ظلم به افراد بی گناه مسئول هستیم و کسی که صدای مظلومی رُ بشنوه و  بدون عذر به او کمک نکنه مسلمان نیست. مسلمان واقعی و انسان دارای وجدان در برابر تعدی به مظلوم نمی تونه بی تفاوت باشه.

و جناب سعدی شیرازی چه زیبا سروده است:

بنی آدم اعضای یکدیگرند  که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی بدرد آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بیغمی   نشاید که نامت نهند آدمی

***************************************************

وقتى که ابن ملجم لعنة اللّه علیه به امام علی(علیه السلام) ضربت زد، امام به امام حسن و امام حسین(علیهما السّلام) وصیت فرمود:

 

شما را به تقواى الهى سفارش مى‏ نمایم، و اینکه دنیا را مجویید گرچه دنیا شما را بجوید، و بر آنچه از دنیا از دستتان رفته متأسّف نباشید. حق بگویید، و براى ثواب الهى بکوشید. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید. شما و همه فرزندان و خاندانم و هر که این وصیتم به او مى‏رسد را به تقواى الهى، و نظم در زندگى، و اصلاح بین مردم سفارش مى‏ کنم.

بنابراین کسانی که پیرو مولای متقیان علی(علیه السلام) و نسل ایشان از ائمه اطهار (علیهم السلام) هستن باید وصیت ایشان رُ مد نظر داشته و در حد توان عمل کنن که ازجمله این وصیت یاری مظلوم ِ.

************************************************

در توجه ِ حضرت ِ علی علیه السلام در دفاع ِ از مظلوم اشاره میکنیم به واکنش حضرت امام علی علیه السلام  بعد از شنیدن خبر درآوردن خلخال از پای زن یهودی که فرمودند: بمن خبر رسیده است که مردانى از آن سپاهیان بر زن مسلمان یا غیر مسلمان که معاهده زندگى‏ در جوامع اسلامى او را تامین نموده است، هجوم برده، خلخال از پا و دستبند از دست آنان در آورده‏اند، گردن بندها و گوشواره‏هاى آنان را به یغمابرده‏اند، این بینوایان در برابر آن غارتگران جز گفتن: انا لله و انا الیه راجعون‏ و سوگند دادن یا طلب رحم و دلسوزى چاره‏اى نداشته ‏اند. آنگاه‏ سپاهیان خونخوار با دست پر و کامیاب برگشته ‏اند، نه زخمى بر یکى از آنان‏ وارد شده و نه خونى از آنان ریخته شده است. اگر پس از چنین حادثه[دلخراش]مردى مسلمان از شدت تاسف بمیرد، مورد ملامت نخواهد بود، بلکه مرگ براى انسان مسلمان بجهت تاثر از این حادثه در نظر من امرى شایسته و با مورد است‏.

****************************************************

حضرت علی علیه السلام در پرورش عدالت و حمایت اززیردستان در اوجی قراردارد که بدون اغماض و گذشت، اعمال و کردار خود را نیز موردمحاسبه قرار می داد و ستمگران را مجازات می کرد و حقوق مظلومین را به آنان بازمی گرداند و با قاطعیت فریاد می زد:

ناتوان ستمدیده در نظر من، عزیز است تاحقش را بگیرم و زورمند ستمگر نزد من،حقیر و ضعیف است تا حق دیگران را از اوبستانم. ما در برابر فرمان خدا راضی هستیم ودر مقابل امر او تسلیم می باشیم.

*******************************************

(مناجات)

یا فتاح 

یعنی کلید قلب من در دستان توست؟

بوی ناب بهشت می دهد همه ی نام های قشنگ تو ...

می گذارمشان روی زخم های *د ل م* ... 

گفته بودی اَلجَـبّار *

یعنی کسی که جبران می کند همه ی شکستگی های دلت را ... 

گفته بودی الشّافی * 

یعنی کسی که شفا می دهد تمام زخم های عمیق و نا علاج را ... 

هوای دلم سبک می شود با زمزمه ی نام های زیبایت

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰


 

گروه  فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

****************************

به افق آفتاب

****************************

به نام ِ خدایی که محبتش به بنده هاش  پایانی نداره و

سلام

****************************

با تبریک ایام ِ مبارک  دههء ولایت ، فرصت ِ امروز رُ با هم هستیم و در این مجال از نعمتهای ِ بزرگی صحبت میکنیم که خدا با لطف ِ تمام به ما هدیه کرده.

********************************

امروز از یه دارایی ِ گرون قیمت حرف میزنیم

از یه داشته ای که صاحبش سعادتمند ِ دنیا و آخرت ِ

از محبت و ولایت ِ حضرت ِ پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام

که نجات بخش ِ ما به سمت ِ خوبیهاست

 *********************************

اگه شما هم  توی ِ این دنیا دنبال ِ کسی هستین که بتونین به بودن و همراهیش حتی توی ِ اون لحظه هایی که همه آدمو تنها میذارن ... مطمئن باشین ... دست ِ دوستی به سمت ِ امامان ِ کریم .. دراز کنین

************************

محبتی که از ائمه اطهار علیهم السلام به ما میرسه ، محبتی ِ که هیچ کم و کاستی در اون نیست و نهایت ِ ثروت ِ ، گنج ِ بزرگی که میتونه ما رُ از تاریکی به سمت ِ نور و روشنی برسونه.

************************

این که در دین ِ ما به ولایت و تحت ِ ولایت ِ ائمه اطهار بودن سفارش شده ، نشونه این که این ولایت چراغ ِ راه ِ ماست.

روشنایی که نمیذاره سرگردانه در بیراهه ها بشیم.

************************

ولایت، یه محبته عمیق ِ که از طرف امامان ِ معصوم علیهم السلام به ما میرسه . حالا اگر این محبت از طرف ِ ما هم وجود داشته باشه ، عین ِ سعادت و کامیابی ِ در دنیا و آخرته.

************************

شما فکر میکنین چرا تحت ِ ولایت ِ ائمه اطهار بخصوص حضرت علی علیه السلام بودن، راه نجات و رستگاریِ؟ و این که چرا این محبت بزرگترین گنجِ دو عالم ِ ؟

شماره پیامک:

شماره تماس:

*********************************

اگه قرار به دوست  داشتن و محبت باشه .. شما ترجیح میدین چه کسی رُ دوست باشین

یه کسی که با محبتش بزرگ میشین و قد میکشین و زندگیتون عیار پیدا میکنه

یا محبت و دوست داشتنه کسی که تاثیری توی ِ زندگیتون نداره که حتی یه وقتایی شما رُ عقب هم میبره

حضرت پیامبر اکرم  صلی اله علیه و اله  فرمودند :

  سرآغاز   نامه  مومن  در  قیامت  محبت  علب  بن  ابی  طالب  است

*********************************

جای تعارف نیست اگر گفته بشه که توی ِ این زمانه همه چیز روشن و واضح ِ و هیچ کس نمیتونه ادعای ِ این رُ داشته باشه که ندونسته و از ناآگاهی درگیر ِ در مشکلات شده

این روزها .... اونقدر مسائل ِ دینی و عقیدتی و فکری در جای جای ِ دینا مطرح میشه و اونقدر کتاب و مقاله و تحقیق در این رابطه نوشته شده که حجت برهمه تمام ِ

حجتی که به استناد آیات و دلایل ی روشن بیان میکنه که بهترین همراه و دوست و راهنما خدای ِ بزرگ ِ

خدایی که فرستادگان و امامانش رُ برای ِ هدایت ِ مردم فرستاد .. کسانی که براحتی در بین ِ بندگانش زندگی میکنن و هدایتگر ِ اونها به خوبیها هستن

کسانی که اگر ... کسی از اونها دور و غافل بمونه جز خودش مقصری برای ِ این کار نیست ..

بزرگانی که هستند و براحتی میشه با تحقیق و مطالعه ...

تحقیق و مطالعه ای که بارقه ای از عشق و محبت داره .. به شناختی درست و عمیق درباره اونها رسید و با بودن  و دوستی ِ راستین با اونها به سعادت ِ دنیا و آخرت رسید

****************************

در  حدیث  مهمی آمده است که :   پیامبر  اکرم     صلی الله علیه و اله   خبر  از  آنچه  در  شب  معراج  دیده  بودند   ،  دادند  و  فرمودند :

))  هر  کجا  رفتم   و  هر  آنچه   دیدم   گویا  علی(علیه السلام)   هم  همان جا   بود  و آنها   را می دید.((

و در تاکید این کلام ، آمده است که، ابن  عباس  می گوید :

یا رسول الله  !  مرا توصیه  و  سفارشو وصیتی  بفرمایید .

پیامبر  صلی الله علیه و اله فرمودند :

بر  تو باد  به  دوست  داشتن  علی(علیه السلام)  ، بر  تو باد  به  محبت   و مودت  علی(علیه السلام)   .  قسم  به  آن  کسی  که   مرا  به  حق  مبعوث   کرد   خدای  تعالی   هیچ  کار  نیک  و   حسنه ای   را از  بنده ای  قبول  نمی کند   مگر  این  که  از  دوستی  علی(علیه السلام)    از  او  سوال  می کند   .  پس  اگر  علی(علیه السلام)   را  دوست  داشته   و ولایتش   را  پذیرفته  باشد  خداوند  اعمال  او را  می پذیرد  و  اگر  محبت  و دوستی  و ولایت  او  را  نداشته  باشد ،  نمی پذیرد  . ای  ابن  عباس  ! قسم  به  خداوند  که  آتش   جهنم  شدیدترین  غضب  را  نسبت  به دشمنان  علی (علیه السلام) دارد .  ای  ابن  عباس  !  اگر  ملائکه  مقرب   و انبیای   مرسل  بر  بغض  علی(علیه السلام)  اجتماع  کنند   خداوند  متعال   آنها  را  عذاب  خواهد داد.

************************************************

توی ِ این روزا دیگه همه میدونن

که میدونین گذر از فراز و نشیب این روزگار

بدونه یه رفیق شفیق ممکن نیست

و برای همینه که مرد و مردونه

سر عهد و پیمان دوستی تون با دیگران میمونین

********************************

توی ِ این دنیا اونقدر جنس های ِ تقلبی و غیر واقعی هست که انسان ِ عاقل برای ِ دوری از شکست باید همه چیزرُ محک میزنه

با این اوصاف .. واقعا نمیشه فهمید که چرا بعضی از ما از کنار ِ حقیقتهایی که عیاری خالص دارن براحتی میگذریم

حقیقتهایی که به تایید ِ خدا رسیدن و با اونها همه چیزتضمین شدهِ

حقیقتهایی مثل ِ محبت ِ پیامبرص و ائمه علیهم السلام

که راه ِ نجات ِ دنیا و آخرت ِ ماست

****************************

خیلیا از وقتی خودشون شناختن دوستهای ِ خاصی داشتن

یعنی .. یعنی با کسایی دوست بودن که آدمهای ِ بزرگی هستن

بزرگ نه فقط توی ِ دنیا که حتی بین ِ اهالی ِ آسمون

خیلیا نه از اون وقتی که خودشون ُ شناختن

که یه جورایی از وقتی عقلشون به زندگیهاشون رسیده فهمیدن که دوستی با این آدمهای ِ بزرگ جز خیر و سعادت نیست

دوستی ای که خیلی جاها خیلی از خلاء های ِ زندگی شونو پر کرده

*خیلیا نه از وقتی که خودشون شناختن

و نه حتی از وقتی که عقلشون به زندگیهاشون رسیده

با این آدمهای ِ بزرگ دوست نبودن

و تازه بعد از سالهای ِ سال زندگی ... همین امسال و همین امروز تصمیم گرفتن ... که با این آدمهای ِ بزرگ دوست باشن

با کسایی که دوستی با اونها جز سود و منفعت

اون هم  سود و منفعت  برای ِ ما

چیزی نیست

دوستی با آدمهای ِ بزرگی که بین ِ ما به نام ِ

ائمه آشنا هستن

******************************

 (مناجات)

الهی! ای دورنظر و ای نیکو حضر

ای نیکوکار نیک منظر

ای دلیل هر برگشته و ای راهنمای هر سرگشته

دست ما گیر ای بخشنده بخشاینده

الهی! اگر طاعت بسی ندارم در هر جهان جز تو کسی ندارم

الهی! از پیش خطر و از پس راهم نیست، دستم گیر که جز تو پناهم نیست

الهی! دستم گیر که دست آویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم

الهی! یاد تو در میان دل و زبان است

و

مهر تو میان سر وجان

 

الهی! یکتای بیهمتایی

قیوم توانایی

بر همه چیز بینایی

در همه حال دانایی

الهی! ضعیفان را پناهی

قاصدان را  راهی

مومنان را گواهی

چه عزیز است آن کس که تو خواهی

****************************

 

 

  • رادیو بدون شایعه