رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- رحم کردن

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

به افق آفتاب

به نام ِ خدایی که رحیم ِ و رحم کنندگان رُ دوست داره

سلام

در روزهای ِ پایانی ِ ماه ِ مبارک ِ رمضان ، سر ِ قرار ِ همیشگی با شماییم و آرزومند ِ بهترین لحظات برای ِ همه شما عزیزان.

برای ِ همه شمایی که میدونم رحم کردنه به دیگران و پناه ِ انسانهای ِ دردمند بودن،  براتون مهمه. شمایی که زندگی ِ بقیه رُ جدا از زندگی ِ خودتون نمیدونین.

به شمایی که میدونین خدا رحم کنندگان رُ دوست داره و با انجام ِ این کار، لبخند ِ رضایت ِ خدا رُ میخرین.

الیته این رفتار ِ خوب زمانی مورد ِ رضایت ِ خداست که رحم کردنه ما نسبت به کسایی که به اون نیاز دارن رُ ،ُ نه لطف که وظیفه بدونیم و به شرط ِ این که توی ِ این کار رنگی از منت و غرور و خودخواهی نباشه.

به نظر ِ شما مصایق ِ رحم کردنه به دیگران بخصوص انسانهای ِ ضعیف چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

 یکی از مصادیق ِ رحم کردنه نسبت به دیگران ، کمک کردن ِ به اونها در رفع ِ مشکلاتیه که گاهی نمیتونن به تنهایی از پسش بربیان ، کسی که در سختیها و گرفتاریهای مردم، اونها رُ یاری کنه و با برآوردن حاجات اونها بهشون آرامش هدیه کنه، خداوند در سخت ترین مراحل زندگی پس از مرگ، یعنی قیامت به او امنیت و آرامش اعطا می کنه.

در بیان موسی بن جعفر(علیه السلام) آمده است: برای خداوند در روی زمین، بندگانی هستند که در راه رفع حوایج مردم تلاش می کنند. آنان در روز قیامت، ایمن اند"

در روایت نبوی اومده که، خداوند از میان بندگانش فقط به رحماء و افراد مهربان، رحم می کند و از امیر المؤمنین علیهم السّلام روایت است که خداوند در شب معراج به رسول اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود: اى محمّد! محبّت من به کسى اختصاص دارد که در راه من دوستى بورزد و به سایر افراد عاطفه داشته و شئون هم پیوندى را مراعات کند.

بزرگی میگفت : خود را بنده خدا بدانیم . به هم رحم کنیم تا خداى متعال به ما رحم کند. کسانى که دستشان باز است، دست تعدّى به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نکنند. کسانى که زرنگى و هوش و امکانات و قدرت و مسئولیت و توانایی هاى گوناگون فردى و اجتماعى دارند، از این توانایی ها در راه تعدّى به دیگران استفاده نکنند. خود را بنده خدا بدانیم؛ در مقابل بقیه بندگان خدا، خود را موظّف به همراهى، احسان، نیکى و رعایت انصاف بدانیم؛ آن‏ گاه باران رحمت و فضل خدا بر سر ما خواهد بارید؛ ما را شستشو خواهد داد و برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد.

از حضرت صادق (علیه السلام ) است که فرمودند: هر که واجد نرم خوئى و ملایمت بوده و با مردم خوش رفتارى نماید، هر هدفى که داشته باشد، مى تواند فراهم کرده و به دست آورد.

از بعضى احادیث و روایات این طور برداشت شده که، کسانى که با مخلوقات و بندگان خدا رئوف و مهربان نیستن و در مواقع گرفتارى و مصائب از وضع رقت بار و اسف انگیزِ اونها ناراحت نمى شن و به داد و فریادشون نمى رسن، خداوند عبادات و اعمالشون رُ قبول نمیکنه و نمی پذیره و به فرشتگان و حافظین اعمال دستور مى ده که اعمالشون رُ به طرف خودشون برگردونن.

از پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نقل شده که فرمودند: "هر کس به مسلمانان رحم نکند، خداوند به وی رحم نمی کند و فرمودند: "مَثل ِ مومنین در رحم آوردن به یکدیگر و دوستی کردن و پیوستن به همدیگر مانند یک جسدند چون عضوی از آن به درد آید سایر اعضاء در بیدار ماندن و تب داری با آن همدردی می کنند.

حضرت  امام محمد باقر (علیه السلام ) از پدر بزرگوارش  حضرت امیرالمومنین على (علیه السلام ) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: براى متقین و پرهیزگاران و دینداران علائم و آثارى است که به وسیله آنها معلوم و شناخته مى شوند. و حضرت پس از شمردن چند نشانه یکى را هم دلسوزى و غمخوارى ضعفا و ناتوانان و بیچارگان نام بردند.

پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند:

خدای رحمان به مردمان دلرحم رحم می‌‏کند. در زمین رحم کنید، تا آن که در آسمان است به شما رحم کند.

 (مناجات)

خدایا به تو پناه می بریم از آلوده شدن به اسراف، و بلای تنگ دستی. و به تو پناه می بریم از سرزنش دشمنان، و نیازمندی به همنوعان، و از زندگی در سختی، و از مرگ ناگهانی و بدون توشه. و به تو پناه می بریم از حسرت و اندوه بزرگ، و مصیبت سترگ، و از بدترین تیره بختی، و از بدفرجامی، و ناامیدی از ثواب، و فرود آمدن عذاب. بارخدایا بر محمّد و آلش درود فرست، و مرا از همه این امور در پناه رحمتت جای ده و نیز همه و مردان و زنان مومن را، ای مهربان ترین مهربانان.

  • ۹۹/۰۲/۲۹
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی