رادیو بدون شایعه

بایگانی

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افق- بیماری دل

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**********************************************************

به افق آفتاب

*********************************************************

به نام ِ خدایی که حسابش دقیق ِ اما مهربانانه محاسبه میکنه.

*********************************************************

با آرزوی ِ بهترینها ، خدمت ِ شما عرض سلام داریم و دقایقمون رُ با شما شریک میشیم.

*****************************************************

ما با شما شریک ِ در دقایقی میشیم، که میتونیم با خدا خلوت کنیم و دلگویه هامونو باهاش زمزمه کنیم . دلگویه ها و حساب و کتاب ِ اعمالی که کارنامه زندگیهامونو پر کرده، اعمالی که با معیار ِ رضای ِ خدا مُهر ِ قبول یا رد میخورن و تکلیف ِ زندگی ِ اون دنیای ِ مار ُ معلوم میکنن.

****************************************************

برای ِ همه ما واضح و روشنه  که اعمال ِ ما غیر از اون دنیا در احوال ِ زندگی ِ این دنیامون هم تاثیر گذاره ، اعمالی که اهمیته اونها در تاثیری که در روح و روان ما داره. اعمالی که در بهترین حالت باید باعث طهارت و باکی جسم و جان ما باشن.

***************************************************

ما همه ایمان داریم که اعمال و رفتار ما مسبب حال خوب روحی و روانی ما هستن، مسبب حال خوب دلمون، دلی که خوب بودنش از سفیدی و بی کدورت بودنشه.

***************************************************

شاید به همین دلیل ِ که در دین ما بدترین بیماری ، بیماری ِ دل بیان شده

**********************************************

به نظر شما چطور میشه از دل ِ بیمار رهایی بیدا کرد و دل ِ بیمار رُ درمان کرد؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************************

قرآن کریم انسانهای طیّب و پاکیزه رُ در ردیف توبه کنندگان معرفی می کنه. آنجا که فرموده است : یعنی خداوند انسانهای پاکیزه و با طهارت را دوست دارد. در آیه دیگر همسران مؤمنین رُ در بهشت جفتهای پاکیزه می دونه و در سوره مائده غذاهای حلال رُ طعام پاکیزه معرفی می کنه اینکه با عبارت ، (هرگز پاک و ناپاک برابر نیست)، و با بکارگیری کلمه طیب بیش از 35 بار در قالب مشتقات مختلف در ستایش پاکان و کلمه خبیث بمراتب کمتر در مزمت ناپاکان، همه اینها بیانگر اهتمام فوق العاده قرآن کریم به طهارت و پاکیزگی ِ.

این یعنی دل ِ بیمار ، دل ِ غبارگرفته از گناهه

****************************************************

برای ِ درمان بیماری ِ دل ، شرط ِ اصلی رُ طهارته جسم و جان میدونن

 پیامبر اعظم(صلی ا... علیه و آله و سلم) اهمیت این موضوع رُ با عبارتهای متفاوت بیان فرموده است. در جایی فرموده است : خود را زیاد شستشو کن تا خداوند عمرت را زیاد کند و در جایی دیگر از حضرت نقل شده است، اسلام پاکیزه است شما هم پاکیزه باشید و همانا جز پاکیزگان وارد بهشت نخواهند شد، و در بیان دیگر فرموده است «هر چه می توانید پاکیزه باشید زیرا که خداوند، اسلام را بر پاکیزگی نهاده است و هرگز جز پاکان به بهشت راه نخواهند یافت»

 یعنی طهارت و پاکیزگی میدان وسیعی داره و هر چه انسان در این مورد دقت و تلاش کنه باز مرحله بالاتری داره و بالأخره اینکه حضرت فرموده است «خدا طیّب است و پاکیزگی را دوست دارد، بزرگوار است و بزرگواری را دوست دارد، بخشنده است، بخشندگی را دوست دارد، پس جلو خانه های خود را پاکیزه سازید و خود را شبیه یهودان نکنید» و همچنین فرموده است «خداوند متعال ژولیدگی را دشمن دارد از او متنفر است»

********************************************************

عمده و اساس پرهیز از هر نوع آلودگی همون طهارت باطن ِ و شاید دلیل اصلی پاکیزگی ظاهری هم همین باشه. چرا که بدون دست یافتن به طهارت ظاهری رسیدن به طهارت معنوی غیر ممکنه و انبیاء الهی در اوج این کمال بودن و مأموریت اصلی اونها هدایت بشر به همین سمت و سو اِ . قرآن کریم درباره اهل بیت (ع) می فرماید: «جز این نیست که خدا می خواهد آلودگی را از شما اهل بیت دور کند و پاک و پاکیزتان گرداند»

***********************************************

 در سخن پیامبر اعظم(ص) طهارت نخستین چیزی ِ که مورد حسابرسی قرار می گیره، و یا هیچ نمازی بدون طهارت قبول نخواهد شد و یا طهارت بخشی از ایمان است» و اصولاً ضرورت ایمان و تقوی نیز برای پرهیز از آلودگی جان آدمی معرفی شده است

***********************************************

حضرت علی (ع) می فرماید: «خداوند ایمان را برای پاک شدن از شرک واجب فرموده است و باز فرموده:(که تقوای الهی داروی بیماری دلهای شماست و پاک کننده آلودگی جانهایتان). چه این که حضرت در مقام دیگر فرموده است «حال که از پاکیزه بودن چاره ای ندارید پس خود را از پلیدی عیوب و گناهان پاک کنید.» قرآن و عترت راه وصول به طهارت روح و جان را مشخص کردند و اینک به برخی از آنها اشاره می گردد.

*******************************************************

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی یاد مرگ و تلاوت قرآن رُ و در حدیث دیگر خداو تلاوت قرآن رُ و در روایت دیگر موعظه و حکمت رُ موجب رهایی دل از بیماری میدونن.

 چه این که در همین راستا امام صادق(ع) استغفار را سبب حیات دل و طهارت باطن می دانند. همچنین پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «اگر می خواهی دلت نرم شود مستمند را اطعام کن و بر سر یتیم دست نوازش بکش» و یا اینکه فرموده است «دلهای خود را به رقّت عادت دهید و زیاد بیندیشید و از خوف خدا بسیار بگریید».

******************************************************

اصولاً همه اعمال انسان در دنیا بازتاب آخرتی داره چرا که دنیا در کلام دین مزرعه و مقدمه آخرت معرفی شده و مسئله مورد بحث ما هم از این قاعده مستثنی نیست، اهمیت دادن به مسئله بهداشت ظاهر و باطن همانطور که دارای ثمرات دنیوی ِ، ثمرات اخروی هم داره که برخی از ثمرات اخروی اون عبارتند از، ورود در بهشت، هفتاد برابر شدن ثواب نماز، پذیرفته شدن نماز، سپری در برابر آتش، آسان شدن حساب و کتاب، حفظ دین، سلامت دل، فرو ریختن گناهان، دسترسی به اجر شهید و شهادت، دیدار خداوند با جسم و جان پاکیزه، در زمره نیکان قرار گرفتن و دهها مورد دیگر که از ثمرات اخروی مراعات بهداشت جسم و جان شمرده شده است.

*************************************************

(مناجات)

بار الها!

در پیشگاه تو ایستاده ام،

و دست هایم را به سوى تو بلند کرده ام،

آگاهم که در بندگیت کوتاهى نموده و در فرمان بردنت سستى کرده ام،

پروردگارا!

خواسته ام در این جایگاه، یعنى جایگاه بنده فقیر نا امید، آن است که ...

گناهان گذشته ام را بیامرزى،

و در باقیمانده عمرم مرا از گناه بازدارى،

و پدر و مادرم را که دور از خانه و خانواده و غریبانه در زیر خاک ها خفته اند، ببخشى.

... تنهایی شان را با انوار احسانت از بین ببر،

و وحشتشان را با نشانه هاى بخششت به انس بدل کن،

و به نیکوکارشان دم به دم، نعمت و شادمانى بخش،

و به گناهکارشان، مغفرت و رحمت عطا کن،

... تا به لطف و مرحمتت ازخطرات قیامت در امان باشند،

به رحمتت در بهشت ساکنشان گردان،

و بین من و آنان در آن نعمت گسترده شناسایى برقرار کن،

تا مشمول شادمانى گذشته و آینده شویم

******************************************************

 

 

 



 گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**********************************************************

به افق آفتاب

*********************************************************

به نام ِ خدایی که حسابش دقیق ِ اما مهربانانه محاسبه میکنه.

*********************************************************

با آرزوی ِ قبولی طاعات و عبادات همه شما عزیزان ، در آستانه اولین شب از شبهای قدر  خدمت ِ شما عرض سلام داریم و دقایقمون رُ با شما شریک میشیم.

*****************************************************

ما با شما شریک ِ در دقایقی میشیم، که میتونیم با خدا خلوت کنیم و دلگویه هامونو باهاش زمزمه کنیم . دلگویه ها و حساب و کتاب ِ اعمالی که کارنامه زندگیهامونو پر کرده، اعمالی که با معیار ِ رضای ِ خدا مُهر ِ قبول یا رد میخورن و تکلیف ِ زندگی ِ اون دنیای ِ مار ُ معلوم میکنن.

****************************************************

برای ِ همه ما واضح و روشنه  که اعمال ِ ما غیر از اون دنیا در احوال ِ زندگی ِ این دنیامون هم تاثیر گذاره ، اعمالی که اهمیته اونها در تاثیری که در روح و روان ما داره. اعمالی که در بهترین حالت باید باعث طهارت و باکی جسم و جان ما باشن.

***************************************************

ما همه ایمان داریم که اعمال و رفتار ما مسبب حال خوب روحی و روانی ما هستن، مسبب حال خوب دلمون، دلی که خوب بودنش از سفیدی و بی کدورت بودنشه.

***************************************************

بی تردید دل ِ همه ما در گذر از فراد و فرود دنیا زنگار گناه میگیره و حتما خدایی که ستار العیوب و غفار و الذونوب راه و فرصتی برای بازگشت و باک شدنه دوباره دلهای ما گذاشته؟

**********************************************

به نظر شما چطور میشه جسم و جانی طاهر و عاری از کدورت گناه داشت؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************************

قرآن کریم انسانهای طیّب و پاکیزه رُ در ردیف توبه کنندگان معرفی می کنه. آنجا که فرموده است : یعنی خداوند انسانهای پاکیزه و با طهارت را دوست دارد. در آیه دیگر همسران مؤمنین رُ در بهشت جفتهای پاکیزه می دونه و در سوره مائده غذاهای حلال رُ طعام پاکیزه معرفی می کنه اینکه با عبارت ، (هرگز پاک و ناپاک برابر نیست)، و با بکارگیری کلمه طیب بیش از 35 بار در قالب مشتقات مختلف در ستایش پاکان و کلمه خبیث بمراتب کمتر در مزمت ناپاکان، همه اینها بیانگر اهتمام فوق العاده قرآن کریم به طهارت و پاکیزگی ِ.

****************************************************

 پیامبر اعظم(ص) اهمیت این موضوع رُ با عبارتهای متفاوت بیان فرموده است. در جایی فرموده است : خود را زیاد شستشو کن تا خداوند عمرت را زیاد کند و در جایی دیگر از حضرت نقل شده است، اسلام پاکیزه است شما هم پاکیزه باشید و همانا جز پاکیزگان وارد بهشت نخواهند شد، و در بیان دیگر فرموده است «هر چه می توانید پاکیزه باشید زیرا که خداوند، اسلام را بر پاکیزگی نهاده است و هرگز جز پاکان به بهشت راه نخواهند یافت»

 یعنی طهارت و پاکیزگی میدان وسیعی داره و هر چه انسان در این مورد دقت و تلاش کنه باز مرحله بالاتری داره و بالأخره اینکه حضرت فرموده است «خدا طیّب است و پاکیزگی را دوست دارد، بزرگوار است و بزرگواری را دوست دارد، بخشنده است، بخشندگی را دوست دارد، پس جلو خانه های خود را پاکیزه سازید و خود را شبیه یهودان نکنید» و همچنین فرموده است «خداوند متعال کثافت و ژولیدگی را دشمن دارد از او متنفر است»

********************************************************

عمده و اساس پرهیز از هر نوع آلودگی همون طهارت باطن ِ و شاید دلیل اصلی پاکیزگی ظاهری هم همین باشه. چرا که بدون دست یافتن به طهارت ظاهری رسیدن به طهارت معنوی غیر ممکنه و انبیاء الهی در اوج این کمال بودن و مأموریت اصلی اونها هدایت بشر به همین سمت و سو اِ . قرآن کریم درباره اهل بیت (ع) می فرماید: «جز این نیست که خدا می خواهد آلودگی را از شما اهل بیت دور کند و پاک و پاکیزتان گرداند»

***********************************************

 در سخن پیامبر اعظم(ص) طهارت نخستین چیزی ِ که مورد حسابرسی قرار می گیره، و یا هیچ نمازی بدون طهارت قبول نخواهد شد و یا طهارت بخشی از ایمان است» و اصولاً ضرورت ایمان و تقوی نیز برای پرهیز از آلودگی جان آدمی معرفی شده است

***********************************************

حضرت علی (ع) می فرماید: «خداوند ایمان را برای پاک شدن از شرک واجب فرموده است و باز فرموده:(که تقوای الهی داروی بیماری دلهای شماست و پاک کننده آلودگی جانهایتان). چه این که حضرت در مقام دیگر فرموده است «حال که از پاکیزه بودن چاره ای ندارید پس خود را از پلیدی عیوب و گناهان پاک کنید.» قرآن و عترت راه وصول به طهارت روح و جان را مشخص کردند و اینک به برخی از آنها اشاره می گردد.

*******************************************************

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی یاد مرگ و تلاوت قرآن رُ و در حدیث دیگر خداو تلاوت قرآن رُ و در روایت دیگر موعظه و حکمت رُ موجب نشاط باطن میدونن داند.

 چه این که در همین راستا امام صادق(ع) استغفار را سبب حیات دل و طهارت باطن می دانند. همچنین پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «اگر می خواهی دلت نرم شود مستمند را اطعام کن و بر سر یتیم دست نوازش بکش» و یا اینکه فرموده است «دلهای خود را به رقّت عادت دهید و زیاد بیندیشید و از خوف خدا بسیار بگریید».

******************************************************

اصولاً همه اعمال انسان در دنیا بازتاب آخرتی داره چرا که دنیا در کلام دین مزرعه و مقدمه آخرت معرفی شده و مسئله مورد بحث ما هم از این قاعده مستثنی نیست، اهمیت دادن به مسئله بهداشت ظاهر و باطن همانطور که دارای ثمرات دنیوی ِ، ثمرات اخروی هم داره که برخی از ثمرات اخروی اون عبارتند از، ورود در بهشت، هفتاد برابر شدن ثواب نماز، پذیرفته شدن نماز، سپری در برابر آتش، آسان شدن حساب و کتاب، حفظ دین، سلامت دل، فرو ریختن گناهان، دسترسی به اجر شهید و شهادت، دیدار خداوند با جسم و جان پاکیزه، در زمره نیکان قرار گرفتن و دهها مورد دیگر که از ثمرات اخروی مراعات بهداشت جسم و جان شمرده شده است.

*************************************************

(مناجات)

بار الها!

در پیشگاه تو ایستاده ام،

و دست هایم را به سوى تو بلند کرده ام،

آگاهم که در بندگیت کوتاهى نموده و در فرمان بردنت سستى کرده ام،

پروردگارا!

خواسته ام در این جایگاه، یعنى جایگاه بنده فقیر نا امید، آن است که ...

گناهان گذشته ام را بیامرزى،

و در باقیمانده عمرم مرا از گناه بازدارى،

و پدر و مادرم را که دور از خانه و خانواده و غریبانه در زیر خاک ها خفته اند، ببخشى.

... تنهایی شان را با انوار احسانت از بین ببر،

و وحشتشان را با نشانه هاى بخششت به انس بدل کن،

و به نیکوکارشان دم به دم، نعمت و شادمانى بخش،

و به گناهکارشان، مغفرت و رحمت عطا کن،

... تا به لطف و مرحمتت ازخطرات قیامت در امان باشند،

به رحمتت در بهشت ساکنشان گردان،

و بین من و آنان در آن نعمت گسترده شناسایى برقرار کن،

تا مشمول شادمانى گذشته و آینده شویم

******************************************************

 

 

 



 

 

 

 



 

 

 


 

 

 

 

 

 



 

 

 


 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- استخاره

برنامه



گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدا و سلام

******************************************************

این لحظات .. فرصتی کوتاه در آستانه اوقات ِ ملکوتی ِ اذان ظهر ِ

دقایقی که از بهترین اوقات برای ِ اجابت ِ دعاست

دعا برای ِ خودمون  و دیگران که بی تردید در دریای ِ رحمت ِ الهی بی جواب نمیونه

******************************************************

مطمئنن یکی از مهم ترین دعاهای ِ همه ما ، داشتنه یه زندگیه خوبه

زندگی ای که دوست داریم سرشار از خوشبختی و آرامش باشه

******************************************************

زندگیه خوبی که یکی از مهم ترین اسبابش مشورت با دیگرانه

مشورتی که گاهی در قالب استخاره برای ِما معنا بیدا میکنه

**************************************************

استخاره نوعی از مشورته بعضیا استخاره رو مشورت با خدا میدونن

مشورت با خدایی که از همه امور آگاهه و بواسطه این آگاهانی بهترین مشاور در امور ماست

**************************************************

بعضیا استخاره رو مشورت با خدا میدونن ، مشورت با خدایی که از همه به ما دلسوزتره و بواسطه این دلسوزی بهترین راهنما برای ِ ماست

***************************************************

بعضیا استخاره رو مشورت با خدا میدونن ، اما شرایطی داره، شرایطی که رعایتش مسبب رسیدنه ما به نتیجه اس

 

************************************************

بعضیا استخاره رو مشورت با خدا میدونن و نظر افراد ِ مختلف در این رابط متفاوته

***********************************************

ما امروز با هم در همین رابطه صحبت میکنیم تا بهتر و بیشتر به این مساله مهم واقف بشیم

******************************************

به نظر ِشما استخاره در چه شرایطی جایزه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************

با نگاهی به توصیه های ِ دینی و مبانی اعتقادی به خوبی برای همه ما واضح و روشن میشه که

اسلام دین تفکر و تعقل ِ و ارزش تفکر رو  بالاتر از عبادت دونسته و پیروانش رُبه تفکر و تعقل در همه امور تشویق کرده تا در همه کارها با اندیشه و فکر تصمیم گیری کنند و در مواردی که با فکر کردن به جایی نرسیدن و نتونستن تصمیم گیری کنند ، دستور اسلام مشاوره با افراد کاردان و امین ِ. اما گاهی با مشورت کردن هم تردید ها بر طرف نمیشه و نمی تونیم تصمیم گیری کنیم در این مرحله اس که، روایات ما برای از بین بردن تردید، استخاره رُ پیشنهاد می کنند .

با توجه به رعایت این مراتب مورد استخاره از نظر اسلام بسیار نادر خواهد شد و منحصر در مواردی می شه که شخص با تعقل و مشورت نتونه تصمیم گیری کنه. با این توضیح عدم منافات استخاره با تعقل و تدبر و عمل به قرآن مشخص شد. از آنجایی که امامان معصوم ما از نظر عقل و آگاهی انسان کامل هستن هیچ گاه دچار حیرت و دو دلی نمی شوند تا نیاز به استخاره (متعارف در بین ما) داشته باشن. اما در مواردی که از اونها برای رفع تردید و دو دلی در کارها سؤال شده اونها استخاره رُ پیشنهاد کردن که دلیل بر مشروعیت استخاره هم هست

******************************************  

استخاره در معنای اصلی یک دعاست و در این زمینه از امامان معصوم دعاهایی از جمله دعای استخاره‌ی امام سجاد در صحیفه‌ی سجادیه رسیده، اما اونچه که امروزه به استخاره مشهور شده در واقع تفأل زدن به قرآن ِ که در این زمینه هم روایاتی وجود داره.

به نظر همه‌ی علمای دین و صاحب‌نظران، استخاره از ادله شرعی نیست، یعنی، عمل بر طبق اون هیچ الزام دینی نداره. خصوصاً که اغلب استخاره‏‌هایی که مردم انجام می‏‌دهند، به مورد و بجا نیست، چون تا عقل و خرد و مشورت با افراد ذیصلاح وجود داره، نوبت به استخاره نمی‏‌رسه.

****************************************  

در این موضوع بسیاری از مومنان خداجو ، استخاره رُ به عنوان یکی از نشانه های اعتقاد و توکل به ذات لایزال الهی در سیره عملی خود پذیرفتن و سعی می کنن از این طریق نشون بدن که اندیشه ، عمل و برخورد و تصمیم گیری اونها در موضوعات مختلف بر پایه خدا محوری و قرآن مداری ِ. شکی نیست که استخاره یکی از راه های تقویت ارتباط مومن با خداست ، اما گهگاه در اثر فراموشی فلسفه اصلی اون که یاد و توجه به خداست ، آسیبها و آفت هایی با این سنت پسندیده قرین شده که نزدیک به مرز خرافات شده .

در دایره المعارف تشیع درباره استخاره گفته شده:

استخاره در لغت به معنی خواستن بهترین امرین ، بهترین خواستن ، طلب خیر کردن ، نیکویی جستن است . اصطلاحاً عبارت است از نوعی دعا و توکل به خداوند در انجام امری که خیر و شر آن بر انسان پوشیده است . شیخ مفید در الرساله الغریه می گوید : استخاره کردن (خیر خواستن از خدا) در امور منهی عنه یا در ادای فرایض ، درست نیست . بلکه استخاره در امور مباح یا برای ترک امر مستحبی به جهت تعارض با امر مستحب دیگر وارد است

******************************************

علامه مجلسی می‌گوید: «اولی آن است که هرکس برای خودش استخاره کند، زیرا ما هیچ حدیثی نداریم که شخصی به وکالت از دیگری استخاره نماید، و اگر وکالت در استخاره، جایز و یا بهتر بود، شایسته و سزاوار بود که اصحاب، از امامان(علیهم‌السلام) تقاضای استخاره نمایند و اگر چنین چیزی می‌بود، نقل می‌شد و دست‌کم، یک روایت در این مورد به ما می‌رسید. به علاوه آن‌کس که مضطر و حاجت‌مند است، اگر خودش استخاره کند به اجابت نزدیک‌تر است و دعای او به اخلاق در نیت، نزدیک‌تر است»

***************************************

گفته میشه که ، استخاره درباره واجبات و محرمات وجهی نداره. حتی در امور مکروه هم معنا نداره؛ استخاره درباره امور بی اهمیت و پیش پاافتاده نیز صحیح نیست. همچنین در کاری که میشه با عقل و مشورت و علم به اون رسید، استخاره جایگاهی نداره. بنابراین استخاره باید بعد از تعقل و مشورت و طی کردن راه حل های معمول مسائل و مشکلات باشد و اگر شخص به مرز تحیر و سرگردانی رسید آنگاه به استخاره رو آورد.

**********************************************

در روایتی آمده که علی قمی می گوید به امام صادق (ع) گفتم خواستم کاری انجام دهم پس از خدا استخاره کردم اما به نتیجه ای نرسیدم که انحام بدهم یا نه پس حضرت فرمود چون وقتی انسان به نماز می ایستد شیطان بیش از هر وقت دیگری از او دورتر است پس ببین در وقت نماز در قلبت چه چیزی است [قلبت به تو چه می گوید ] پس همان را انجام بده و قرآن را باز کن پس اولین چیزی که در آن دیدی به آن عمل کن انشاءالله

**********************************************

وجود مبارک حضرت  امام باقر (علیه السلام) فرمودند: عقائد و اخلاق و اعمالی که دارید؛ قبل از اینکه استخاره کنید، تفسیر کنید. ما گاهی بین دو تا کار مُخیّر یا مردّدیم. نمی‌دانیم کدام حق است، کدام باطل؛ کدام خیر است، کدام شرّ؛ کدام حَسن است، کدام قبیح؛ کدام سعادت بار است، کدام شقاوت آور. فرمود: شما عقائدتان، اوصاف تان، اخلاق تان، اعمال تان، اقوال تان را چه آنهائی که متعارض دارد، چه آنهائی که متعارض ندارد؛ همه این امور را بر قرآن کریم عرضه کنید؛ اهل تفسیر باشید، نه استخاره!

*******************************************

باصاحبان خرد مشورت کن تا از لغزشها و پشیمانیها ایمن گردى.

هرگزکسى از خود رأىی سود نبرده و کسى از مشورت کردن زیان ندیده است

مشورت باعث مى‏شود که با بهره‏گیرى از خرد دیگران، موارد خطا بهتر شناخته شده از فرو رفتن در آنها اجتناب شود.

کسى که از افکار دیگران استقبال کند موارد خطا را مى‏شناسد.

***************************************************

(مناجات)

خدایا.....

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

و از روی لطف و کرمت ارواح پاک را برای هــدایت بر من نازل فرمایی تا رستــگار شوم ،  تو بزرگی و سزاوار ستایش و تکریم.

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- حرمت سوگند

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

**************************************

به افق آفتاب

**************************************

به نام ِ خدایی که بزرگتر از او خدایی نیست

وهمیشه پناهی مطمئن برای ِ بنده هاش ِ

*******************************************

خدایی که اونقدر برای ِ بنده هاش معتبر و عزیز ِ که نامش هم پر بهاست

*******************************************

نامی که سوگند خوردنه بهش عیاری بی انکار میشه بر صدق ِ کارها

***********************************************

عیاری که بین ِ بنده هاش از هر قول و قراری محکم تره

**********************************************

اونقدر محکم که میشه خیلی راحت بهش اعتماد کرد

**********************************************

اما ... اما هستن کسایی که گاهی با دلهای ِ تاریکشون

از این اعتماد سواستفاده میکنن

و از نام ِ بزرگ ِ خدا و نام ِ انسانهای ِ ارزشمندی که فرستاده خداهستن در مسیری که نباید بهره میبرن

*******************************************

به نظر ِشما حُرمت قَسَم چیه و رعایت ِ این حرمت چگونه اس؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***********************************************

سوگند خوردنه به خدا و فرستاده های الهی

یکی از امور ِ بسیار بزرگ در دین ِ ماست که عظمت ِ خودش رُ از عظمت ِ نام ِ خدا داره

عظمت و ارزشی که بین ِ بنده های ِ خدا به چنان اهمیتی میرسه که مبنای ِ تصدیق ِ خیلی از کارها میشه

چنانکه در بسیاری از امور ِ حساس و قضاوتها و مسئولیتهای ِ مهم برای ِ نشون دادنه تاکید و اطمینان از این که فردی به تعهدش عمل میکنه

از اون میخوان که به خدا قسم بخوره

و باور ِ همه به اینه که بعد از این قسم محال ی که اون فرد از تعهدی که داده سرباز بزنه و خلاف ِ اون عملی انجام بده

چون بار و بزرگی ِ قسم خوردنه به خدا به شدت سنگینه

اونقدر که  عمل ِ خلاف ِ اون گناهی بزرگ و امری نابخشودنی ِ

*************************************************

اهمیت ِ سوگند خوردنه به خدا و اولیای ِ اون جایگاهی که داره

باعث میشه تا بعضی از ما متاسفانه در امری که مورد ِ پسند ِ خدای ِ بزرگ نیست

از ارزشی که دیگران برای ِ این مساله قائل هستن سواستفاهده کنیم و سعی کنیم اعتبار ِ کار و حرفمونو با قسم خوردنه به خدا بیشتر کنیم

اعتبار به حرف و کاری که میدونیم درست نیست اما با قسم خوردنه به خدا سعی میکنیم که درست جلوه اش بدیم و دیگران هم با شنیدنه قسم ِ ما اطمینان میکنن

و امری اشتباه به باور و قبولِ مردم میرسه

مساله ای که به تدریج تاثیرات ِ بدی خواهد داشت

*************************************************

از مصادیق ِ اعتبار دادنه ما به حرف و کارهامون

با سوگند خوردنه

اون وقتی ِ که یه فروشنده ای با وجود ِ این که میدونه کیفیت ِ جنسش خوب نیست با قسم خوردنه به خدا به مشتری اطمینان میده که بهترین کیفیت رُ تهیه میکنه

یا اون وقتی ِ که یه پزشکی خلاف ِ سوگند نامه ای که ادا کرده به مریضِ نیازمند کمکی نمیکنه

یا اون وکیلی که برخلاف ِ سوگند وکلاتش از کسی دفاع میکنه که میدونه گناهکاره

یا اون کسی که قسم میخوره و شهادت دروغ میده

شهادتی که گاهی میتونه به اندازه قسم خوردنهای ِ دروغ ِ بچه ها توی ِ بازیها و یا در مقابل ِ بازخواست ِ پدر و مادرهاشون که چنان اون کار ُ نادرست ُ انجام دادی ، کوچیک باشه

قسم خوردنهایی دروغ که همه ما بهتر از هر کسی بهش علم داریم

اما به خیال ِ خودمون و مثلا برای ِ پیش بردنه کارهامون بهش متوسل میشیم

مساله ای که شاید در وهله اول و به ظاهر کار ِ ما رُ پیش ببره

اما

بار ِ کجی ِ که هیچ وقت به مقصد نمیرسه

و بنده های ِ واقعی ِ خدا هیچ وقت دچارش نمیشن

***************************************************

بهترین کس برای ِ حفظ ِ ارزش ِ نام ِ خدا

خودش ِ

خدایی که بالاخره همه چیز رُ عیان میکنه و نمیذاره که هیچ دروغ و فریب و امر ِ خلافی پنهون بمونه

چون قانون ی این دنیاست که بدی شاید بتونه برای ِ مدتی اوج بگیره و بالا بره

اما در نهایت محکوم به سقوط ِ

اعتبار ِ دروغی هم شاید در کوتاه مدت باور کردنی باشه

اما در آخر محکوم به رسوایی ِ

************************************************

من واقعا حیرت زده ام که چه جوری بعضیا خیلی راحت قسم میخورن و حرفشون دروغ یا راست

هی آخرش یه قسم میذارن و مدام تکرارش میکنن

خدا بزرگترین و عزیزترین وجود ِ این عالم ِ

و مطمئنا اسمش هم اونقدر باارزش و احترام ِ که نمیشه و نباید که هر جایی و به هر علتی به زبون آوردش

*****************************************

توجه ما به این که کی .. کجا و چرا

به خدا قسم میخوریم

احترام ِ ما به خداست

احترام ِ این که هر جایی و هر وقتی اسم ِ خدا رُ بهونه کارمون نکنیم

احترام به کسی که توی ِ این دنیا و همه عالم محترم تر و بلزرگتر و از اون کسی نیست

**************************************

کاش ماها باور میکردیم که کار ِ درست به خودی ِ خودش اونقدر محکم هست که برای ِ اثباتش نیازی به هیچ دروغی نیست

کاش ماها باور میکردیم که امر خلاف از اساس بی بنیان ِ

و با هیچ قسم سوگندی هم نمیشه محکمش کرد

کاش ماها باور میکردیم که مقدرات و روزی و زندگی ِ هر کسی معلوم و روشن ِ با هیچ دروغ و سوگندی هم کم و زیاد تر نمیشه

کاش ماها باور میکردیم که خدا هم طرفدار ِ کار ِ درست ِ و این یعنی این که اگه تویِ کار و حرف ِ اشتباه بهش قسم هم بخوریم  و بقیه باورمون هم بکنن

اون نمیذاره که کار ِ گناه به نتیجه برسه

کاش یه کم شرمنده بزرگی و محبتهای ِ خدا بودیم و وقت و بی وقت قسم خوردنه به خدا حرف ِ عادی ِ زبونمون نبود    
************************************************

 (مناجات)

خدایا!

این سالک غریب آنچنان به روشنای نور تو در جاده عشق عادت کرده است که سپاس مر اینهمه را از یادبرده است .

خدایا!

این دل که در اقیاس تو غرقه گشته است چگونه می تواند تموج آبی تو را ترسیم کند ؟

خدایا!

آبششهای این ماهی دل که هر لحظه در آب نعمتهای تو تنفس می کنند چسان یارای نشر نعم ملموس تو دارند ؟

خدایا!

من در مقام کسی ایستاده ام که همه نعمتهای تو را لمس کرده است معترف آمده است .

خدایا!

من در لباس اذعان بخششهای تو را _ هر چند کوتاه _  به تن کرده ام .

خدایا!

رشد گیاه من اعتراف به وجود خورشید توست .

خدایا!

تویی آن بخشنده مهربان و تویی که بال فضل بر کائنات گشوده ای وسایه لطف بر بندگان گسترده ای .

تویی که خستگی را بر تن دوندگان به سوی خویش نمی گذاری ومأیوس وخسته بازشان نمی گردانی واز قله آرزویت به زیرشان نمی افکنی وشکوفه امید به خود را با رگبار بی مهری ناکام نمی کنی .

ربی! خدای من ! معبودم !

من به ذیل کرمت دست انداختم

و براى دریافت عطاهایت دامن آرزویم را گسترده‏ام

پس مرا بوسیله یگانگى‏

خالص خود خالص گردان

و از زمره بندگان برگزیده‏ات قرارم ده

*************************************

 


  • رادیو بدون شایعه