رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

************************************

به افق آفتاب

************************************

به نام خدایی که جز خیر و خوبی برای ِ بندگانش مقدر نکرده .

سلام

************************************

با تبریک دوباره سال ِ نو ، در اوقاتی  نزدیک به اذان ظهر، همراه ِ شما عزیزان ِ شنونده هستیم

************************************

همراه ِ شما هستیم تا ، با دلهایی متوجه ، به آستان ِ کبریایی ِ حضرت ِ دوست ، به بهره ای کافی ، از این اوقات ِ ناب برسیم. بهره ای سرشار ِ از خیر و خوبی.

************************************

خیر و خوبیهایی که برای ِ همه ما مهیاست واگه بهانه و سستی و کسالتی از ما نباشه رسیدنه به اونها  آسان و دست یافتنیه. بهانه هایی که گاهی ساده و خیلی نزدیک به ما هستن. ساده به اندازه همین روزهای ِ عید .. که میتونه بهونه قشنگی برای ِ نو و تازه شدن باشه.

************************************

با احترام برای ِ همه عقاید و افکار باید گفت که بد نیست ما گاهی به اونچه که اتفاق میافته ، کمی دقیق بشیم و صرفا به این دلیل که عده زیادی اون کار رُ درست میدونن انجامش ندیم.

************************************ 

عید فرصت ِ خوبی ِ تا با نگاه ِ به طبیعت دلهامونو تازه کنیم و رنگ و بوی ِ جدیدی به زندگیهامون بدیم . تازه شدنی که همش دست ِ خود ِ ماست و اتفاق افتادنی نیست چون ساختنیه.

****************************************** 

یک زندگی ِ تازه که از نگاهی تازه منشا میگیره ، نگاهی که با حال و هوای این روزهای ِ عید خیلی تناسب داره. با حال و هوای ِ طبیعتی که همه چی توش نو و تازه اس

********************************************* 

به نظر ِشما چطوری میشه به زندگی رنگ و بویی تازه داد؟ و با بهار دوباره متولد شد و زندگی ای نو و تازه رُ شروع کرد؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*************************************

اگه به اصل و اساس بخواد توجه بشه ، در این عالم همه چیز آفریده خداست

از زمان و مکان گرفته تا روزها و شبها و دنیا و  همه عالم ِ هستی . آفریده خدایی که بی دلیل و حکمت کاری رُ انجام نمیده و قطعا در همه امور او خیر و مصلحتی هست . حتی در همین بهار که فرصتی برای ِ نو و تازه شدنه، نو و تازه شدنی که تلنگر و اشاره ای برای ِ ماست تا ما هم رنگ و بویی تازه به احوال و رفتار و زنگیهامون بدیم. 

********************************************* 

یکی از راه های ِ تازه شدنه زندگیهامون اینه که مروری بر روزهای ِ گذشته داشته باشیم و با بررسی ناکامیهامون ، سعی ِ در تغییر شرایط و بهتر کردنه اوضاع داشته باشیم. گاهی ما برای ِ ناکامیهامون حاضر به قبول ِ اشتباهات ِ خودمون نیستیم و حاضر نیستیم که مسئولیت ِ کار ِ خودمونو به عهده بگیریم . اینجاست که شاید با کمی سادگی دست به دامان ِ حرفهایی میشیم که هیچ سنخیتی با کار ِ ما ندارن و فقط به مثابه یک توجیه پوششی روی ِ کار ما میشن. پوششی که البته برای ِ کسایی که صاحب ِ فکر و تدبیر و تحلیل هستن پذیرفتنی نیست.

************************************

یادمون باشه که خدا به همه ما به اندازه سالهای ِ عمرمون فرصت ِ نو و تازه شدن داده.

************************************

روزهای ِ خدا همه مبارکند، مبارک چون آفریده خداست و فرصتی برای ِ ما تا بندگی کنیم.

************************************

نو شدن و تازه شدن اتفاق ِ سختی نیست چون  بعد از توکل و امید به خدای ِ بزرگ همه چی به دست ِ خود ِ ماست به دست ِ ما تا با تلاش و پیگیری به اونچه که امیدش ُ داریم برسیم.

************************************

مشکلات و موانع ِ زندگی رُ نه به پای ِ نامبارکی و بدشگونی که به پای ِ فرصتی برای ِ بهتر شدن و پیدا کردنه راه های ِ جدید بگذاریم.

************************************ 

قطعا برای ِ همه ماها پیش اومده که گاهی احساس میکنیم زندگی به اون روالی که باید پیس نمیره. کسل کننده شده و چندان لذتی برامون نداره. به نظر ِ شما یه همچین وقتایی چاره کار چیه؟

قطعا خیلیا به فکر ِ تغییر ِ شغل می افتن که البته چندان راحت و دست یافتنی نیست.خیلیا به فکر ِ کارای ِ جدید می افتن، کارایی که تا حالا انجامشون ندادن. خیلیا به دنبال ِ تغییر ِ وسایل و اسباب ِ خونه می افتن و سعی میکنن با تغییر ِ در اسباب ِ ظاهری ، حال و هوای ِ زندگیهاشونو عوض کنن. اما به گواهی ِ کلام ِ آدمهای ِ اهل ِ تجربه و اونایی که حال ِ زندگیهاشون ، حال ِ خوبیه. تغییر ِ اصلی توی ِ زندگی اون وقتی اتفاق میافته که نگاه ِ ما به زندگی عوض بشه.

************************************************

 زندگی ِ همه ما مملو از مشکلات و موانعه و آسون ترین کار تسلیم شدن در برابر اونهاست. اگرچه اختیار تمام اتفاقات ِ دور و برمون دست ما نیست، اما کنترل عکس العمل و واکنش نسبت به اون ها قطعا دست ِ ماست. نگاه مثبت در دستان خود ماست! با کمی انعطاف پذیری و تغییر در نگرش می تونیم عکس العمل بهتری به رویدادهای پیرامونمون داشته باشیم و نگاه خودمون به زندگی رُ تغییر بدیم.

******************************************

نگرش انسان اگر به زندگی تغییر کنه می تونه باعث تغییرات بسیاری در زندگی بشه.به عبارت دیگه نگرش ما نسبت به زندگیه که حال و روز فعلی ما رُ می سازه.

اما حالا سوال اینه که ما چطور میتونیم نگاهمون رُ به زندگی تغییر بدیم و چه رفتارهایی در این زمینه مهم و موثر هستن چون تغییر زاویه دید نیاز به بعضی از زمینه چینی ها داره.

ما ابتدا باید از خودمون شروع کنیم و از خودمون یک فرد جدید با نگرشی جدید بسازیم.

استادی در یک سمینار پر جمعیت، سخنران از حضار پرسید: چه کسی دوست داره جامعه تغییر کنه؟ تقریبا تمامی افراد بدون درنگ دستهای ِ خودشون رُ به نشونه رضایت بالا بردن. سپس سخنران پرسید: چه کسی حاضره خودش تغییر کنه؟ و در نهایت تعجب دید که فقط تعداد کمی از افراد اون هم با تردید دستان خودشون رُ بالا بردن.

*******************************************

بررسی زندگی بیشتر پزشکان، مهندسان، وکلا، وزرا و مدیران ارشد و تجزیه و تحلیل روند زندگیشون ما رُ به نقطهای میرسونه که تقریبا تمامی این افراد در اون نقطه وجه اشتراک دارن و اون نقطه خواستنه. همون حس روییدن، رشدکردن، کمال، تعالی و فتح قلهها.

برای ایجاد تغییر در یک جامعه اگه هر کس خودش به فکر تغییر خودش باشه، پس از مدتی جامعهای خواهیم داشت تغییر یافته. به شرط اون که هیچکس منتظر دیگری نباشه و شرط رُ تغییر دیگران ندونه. بلکه شرط رُ تغییر خودش بدونه و با خودش بگه:

جهان گو همه آتش و دود باش/ تو بر آتشش عنبر و عود باش

********************************************

بر سنگ قبر فردی در سنپترزبورگ چنین نوشته شده بود:

"آن هنگام که جوان بودم و فارغ از همه چیز و تخیلم مرز و محدودهای نمیشناخت، در سر، آرزوی تغییر دنیا را میپروراندم. بزرگتر و خردمندتر که شدم دریافتم جهان تغییرناپذیر است، پس افق اندیشهام را محدودتر کردم و بر آن شدم تا تنها کشورم را تغییر دهم. اما این هم عملی نبود.

پس از سالها زندگی و تجربه، آخرین تلاش ناامیدانه خود را صرف تغییر خانوادهام کردم. اما افسوس آنها نیز که نزدیکترین کسان به من بودند تغییر نکردند.اکنون که در بستر مرگ آرمیدهام، به ناگاه حقیقتی را یافتهام. تنها اگر خودم را تغییر داده بودم، آن گاه نمونهای میشدم برای اعضای خانوادهام تا آنان نیز خود را تغییر دهند. با انگیزه و تشویق آنها چه بسا کشورم نیز اندکی اصلاح میشد، شاید میتوانستم دنیا را هم تغییر بدهم.»

************************************************

بعضی از مردم تمام زندگی و عمر خودشون رُ با این امید و انگیزه می‌گذرونن که روزی اوضاع زندگی اونها بهتر بشه, این جورآدم‌ها همیشه آرزو می‌کنن که ای کاش همه چیز آسون‌تر و ساده تر باشه و اینکه یک روز یدفعه همه آشفتگیها تموم بشه و اوضاع خودبه خود سر و سامون پیدا کنه.

اگه به فکر معجزه ای در زندگی خودمون هستیم سخت در اشتباهیم چون یه قانون طلاییه که می‌گه :خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد تا آن‌ها وضع خود را تغییر دهند )(رعد آیه11)

پس برای تجربه یه زندگی بهتر به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نریم، چون سرنوشت ما به دست خود ماست.

**********************************************

خداوند متعال در آیه 11 سوره مبارکه رعد چنین می‌فرمایند: برای او فرشتگانی است که پی در پی او را به فرمان خدا از پیش رو و از پشت سرش پاسداری می‌کنند. در حقیقت، خدا حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. و چون خدا برای قومی آسیبی بخواهد، هیچ برگشتی برای آن نیست، و غیر از او حمایتگری برای آنان نخواهد بود

بنابراین آن قانون کلی که از این آیه شریفه بدست میاد اینه که همیشه تغییرات از خود ما است!

*************************************************

(مناجات)

خدایا

اى کسى که گره هر سختى به دست تو گشوده شود، و اى که تندى ِ شدائد به عنایتت مى‏شکند، ای که راه بیرون شدن از تنگی و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود, دشواریها به لطف تو آسان گردد، و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید، و قضا به قدرتت جریان گیرد، و همه چیز به اراده تو روان شود،

خدایا

چیزی را که تو آورده ای کسی نبرد، و آن چه تو فرستاده ای دیگری باز نگرداند، و بستهء تو را کسی نگشاید و چیزی را که تو بگشایی دیگری نبندد, و آنچه را تو دشوار نموده ای کسی آسان نکند,

و آن را که تو ذلیل کرده ای یاوری نباشد، پس بر محمد و آلش درود فرست، و به رحمتت

الها - در آسایش را به رویم باز کن و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما، و برایم نجات و خلاصی سریع از گرفتاریها مقرر کن

 

  • ۹۹/۱۲/۱۹
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی