رادیو بدون شایعه

بایگانی

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برنامه

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

****************************************

به افق آفتاب

****************************************

با نام ِ خدای ِ بزرگ آغاز میکنیم برنامه ای دیگه از افق آفتاب رُ و

خدمت ِ همه شما عزیزان عرض ِ سلام و وقت بخیر داریم.

****************************************

در آستانه فرصت ِ گفتگوی ِ با پروردگار ِ عالم و ادای ِ نماز ، به امید ِ بسیار به رحمت ِ لایزال ِ الهی دل به یاد و نام ِ او میسپاریم و ایمان داریم که خدای ِ بزرگ بندگانش رُ بسیار دوست داره و مشتاق ِ شنیدنه حرفهای ِ اونهاست.

****************************************

خدایی که از اون بهتر و بالاتر کسی نیست و مونسی دلسوزتر از او وجود نداره.

****************************************

خدایی که دوست داره ما به اونچه که هستیم .. معرفت پیدا کنیم  ، به این که از کجا اومدیم و به کجا قراره بریم؟

خدایی که دوست داره مقصد ِ این زندگی برای ِ همه ما معلوم باشه. چون دونستنه این که نهایته این زندگی کجاست، به ما برای ِ چطور زندگی کردن کمک ِ زیادی میکنه.

****************************************

آخر ِ این راه و زندگی، خود ِ خداست . چراکه بازگشت ِ همه ما به سمت ِ خداست. این یعنی همه چی معلوم و مشخصه و جایی برای ِ اما و اگر نیست. حالا این ما هستیم که با علم ِ به این حقیقت ، تصمیم میگیریم که چطور زندگی کنیم و برای ِ دنیا و آخرتمون چه چیزی رُ رقم بزنیم؟

****************************************

به نظر ِ شما آثار و فواید اعتقاد داشتنه به این که بازگشت ِ همه ما به سمت ِ خداست ، توی ِ زندگیهای ِ ما چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************

واقعیت اینه که همه عقاید دینی در رفتار انسان مؤثر ِ البته هر چند  که تأثیر اونها یکسان نیست. از میان عقاید دینی، اعتقاد به رستاخیز و معاد یکی از نافذترین و مؤثرترین باورها در جهت دادن به رفتار آدمی و تربیت و اصلاح اونه.

بدون شک، ایمان به معاد تأثیر بسیار عمیق و گسترده ای در اعمال انسانها داره. اصولاً اعمال انسان بازتاب اعتقادات اونه، یا به تعبیر دیگه رفتار هر کسی با جهان بینی او ارتباط مستقیم و تنگاتنگ داره.

کسی که میدونه تمام اعمالش بی کم و کاست به زودی در دادگاهی مورد بررسی قرار می گیره که قاضی ِ اون از همه چیز آگاهه، نه توصیه ها در اون مؤثره و نه رشوها و نه حُکم دادگاهش تجدید نظر داره و سپس بر طبق اون پاداش و کیفر می بینه. نه فقط در اصلاح خودش تلاش میکنه، بلکه در انجام اعمال گوناگونش فوق العاده سخت گیر و موشکاف میشه. چنین عقیده ای نقش بزرگی در پرورش روح انسان داره و آثار تربیتی شگرفی در زندگی فردی و اجتماعی او به ارمغان میاره.

****************************************

یکی از پیامدهای بی اعتنایی انسان به بازگشت ِ به سوی ِ خدا اینه که طعم خوش حیات رُ در کام انسانها تلخ میکنه، افسرگی و اضطراب ِ.

انسانهایی که باوری به زندگی ِ بعد از مرگ و برگشت ِ به سمت ِ خدا ندارن، زندگی رُ منحصر به دنیا و دنیا رُ، در زندگی ِ خودشون و فرصت ِ عمرشون خلاصه میکنن . به فرموده قرآن کریم شعار چنین افرادی اینه که: چیزی جز همین زندگی دنیای ما در کار نیست؛ گروهی از ما می میرند و گروهی جای آنها را می گیرند؛ و جز طبیعت و روزگار ما را هلاک نمی کند! آنان به این سخن که می گویند علمی ندارند، بلکه تنها حدس میزنند (و گمانی بی پایه دارند)!

زندگی برای چنین افرادی همین مدت محدود، همراه با همه رنجها، سختیها و مشکلات گوناگون ِ . به همین خاطر، افسردگی، ناامیدی، اضطراب روانی، بلاتکلیفی، احساس پوچی و بی هدفی روی ِ زندگیهاشون سایه میندازه و حتی در زمانهایی که به لذتهای ناپایدار و زودگذر این دنیا رو میارن هم ترس و وحشت و اضطراب اونها رُ رها نمیکنه.

********************************************

با گذری به کلام بزرگان،  عامل اصلی نگرانیهای ِ ما  عمدتا احساس پوچی و بی هدف بودنه زندگی، احساس نداشتن پناهگاه در مشکلات طاقت فرسا، تصویر وحشتناک از مرگ و بدبینی و ترس از آینده جهان و آینده زندگی فردی ِ . بدون شک ایمان به سرای دیگه و زندگی جاویدان در اون عالم، توأم با آرامش و عدالت، میتونه به این نگرانیها پایان بده.

*************************************************

یکی از آثار پر برکت اعتقاد به بازگشت به سمت ِ خدا، بیدار شدن احساس مسئولیت و وظیفه شناسی در عمق وجود انسان هاست، به طوری که تمام افکار و کردار آدمی رُ تحت الشعاع قرار می ده و او در مقابل هر کاری خودش رُ موظّف به پاسخگویی می دونه.

قرآن کریم به منظور تأکید بر مسئولیت انسان در برابر عملکرد خودشون با لحنی آمیخته به انکار و عتاب می فرماید: آیا انسان گمان می کند بی هدف رها می شود؟

قرآن کریم در نفی این پندار؛ حیات مجدّد انسان، جریان مسئولیت خواهی و مؤاخذه انسان در روز قیامت رُ به او گوشزد میکنه: پس سوگند به پروردگارت که از همه آنان خواهیم پرسید، از آنچه انجام می دادند.

********************************************  

عقیده به عالم پس از مرگ و بقای اثر اعمال آدمی، هم می تونه یک عامل بازدارنده قوی در برابر گناه و خطاکاری، و هم یک عامل محرّک نیرومند برای تشویق سرمایه گذاری مادی و معنوی در راه خدمت به خلق خدا و نیکی ها باشه.

قرآن کریم در همین موضوع می فرماید: از روزی بپرهیزید که هیچ کس بجای دیگری جزا داده نمی شود و نه شفاعتی از او پذیرفته خواهد شد و نه غرامت و بدل، و نه کسی به یاری او می آید.

همچنین میفرماید: و هر کس از آنها که ظلم و ستم کرده، اگر تمامی روی زمین را در اختیار داشته باشد، در آن روز همه را برای نجات خویش می دهد، و هنگامی که عذاب الهی را می بینند پشیمانی خود را مکتوم می دارند (مبادا رسواتر شوند) و در میان آنها به عدالت داوری می شود و ستمی بر آنها نخواهد رفت.

***********************************************

یکی از آثار ِ خوب ِ اعتقاد به معاد ، عبرت آموزیِ از احوال ِ گذشتگانی ِ که حالا دیگه نیستن

حضرت امام علی(علیه السلام) می فرمایند:

اگر راهی برای زندگی جاودانه وجود می داشت، یا از مرگ، گریزی بود، حتما سلیمان بن داوود(ع) چنین می کرد، او که خداوند حکومت بر جن و انس را همراه با نبوّت و مقام بلند قرب و منزلت، در اختیارش قرار داد . امّا آن گاه که پیمانه عمرش لبریز و روزی او تمام شد، تیرهای مرگ از کمان های نیستی بر او باریدن گرفت و خانه و دیار از او خالی گشت، خانه های او بی صاحب ماند و دیگران آنها را به ارث بردند.

 

مردم! برای شما در تاریخ گذشته درس های عبرت فراوان وجود دارد، کجایند فرعون ها و فرزندانشان؟ کجایند آنها که پیامبران خدا را کشتند و چراغ نورانی سنّت آنها را خاموش کردند و راه و رسم ستمگران و جبّاران را زنده ساختند؟

قرآن کریم هم در همین رابطه میفرماید:

در این (سرگذشت های عبرت انگیز و حوادث شوم و دردناکی که بر گذشتگان رفت) علامت و نشانه ای است برای کسانی که از عذاب آخرت می ترسند؛ همان روزی که همه مردم در آن گرد می آیند.

****************************************

 (مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

 ****************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

شام غریبان

بعضی وقتا حتی .... اگه نگاهت به تقویم نباشه

حتی اگه ندونی چند شنبه اس و چه وقت و موقعی ِ  .... از حال و هوای ِ دلت میتونی خیلی چیزار ُ بفهمی .......

یه وقتایی که بدونه این که بدونی چرا

حالت خوب نیست ... یه غصه ای توی ِ دلت ِ

یه غصه ای که بغضش گلوت ُ میگیره

یه غصه ای که اشک ُ توی ِ چشمات حلقه میکنه

سرگردون میشی و همش دنبال ِ یه جایی میگردی

دنبال ِ یه جایی که دلت توش آروم بشه

و به خودت که میای ..... جلوی ِ یه هیاتی ... یه تکیه .. یه جایی زیر ِ پرچم ِ عزایِ حسین

اون وقت بدونه این که بفهمی ... اشکات سرازیر میشن و تازه اونجاست که میفهمی .... دلت چرا انقدر بی قرار بوده

****************************************

به تعزیت و تسلیت ِ این ایام ... سلام

****************************************

در قرار ِ امشب و به نام ِ شام ِ غریبان ..... با شما هستیم

تا ... به قدر بضاعت .. عرض ِ ارادتی داشته باشیم  به آستان ِ سید الشهدا ، شهیدان دشت ِ کربلا ، حضرت امام زین العابدین و بانو حضرت زینب سلام ا... علیها که این ساعات ، آغاز ِ اوقات ِ سخت و طاقت فرسای ِ اوست

 **************************************

بی تردید .. عرض ِ تسلیت ِ ما به محضر ِ این بزرگان به پاسخی کریمانه خواهد رسید

چرا که این حضرات همه ... صاحب جود  و کرمند

و در ادای ِ محبت .. بی همتا

راستی

حساب ِ معرفت ِ شما با آقا امام حسین علیه السلام چه شکلی ِ  ؟

و

امسال محرم ... واسه یک سالتون ... تا محرم سال ِ دیگه چه قول و قراری با آقا میذارین؟ چه عهدی با ایشون میبندین؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************

ما همراه و همدل  با همه اهالی ِ ایران

قدم در عزای ِ شام ِ غریبان ِ حضرت ِامام حسین ع میگذاریم

که در این ایام همه ایران .. سیه پوش ِ عزای ِ حسیند

*********************************************

سوزناک‌تر از عصر و غروب ِ عاشورا نیست، درست همون زمانی که خیمه‌ها به غارت رفت و هیچ پناهی برای اهل حرم باقی نموند. شام غربیان به راستی واژه غریبی ِ

امشب ،اولین شب عزا و سوگ خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم پس از شهادت سید الشهداء علیه السلام ِ .‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شبی تیره تر از سیاهیشبی جانسوز که در اون تلخ ترین لحظات بر خاندان امام حسین علیه السلام گذشت.

آیا می شه رنج و سوز و مصیبت باز ماندگان حضرت رُ در این شب بیان کرد ویا حتی تصور کرد؟

 آیا کسی درک می کنه که دیدگان خونفشان عمه امام زمان علیه السلام و اهل بیت چقدر و چگونه بر اون حضرت گریستند؟

 آیا میشه تصویر کرد که آه و ناله سوزناک اون عزیزان چگونه بوده ؟

با چه زبانی و با چه لفظی میشه  دل های شکسته، قلبهای جریحه دار ،ناله و نوای بلبلان بال و پر سوخته گلستان نبوی و علوی،و سوز دل یتیمان و بانوان حسینی رُ بیان کرد؟

امشب شام غریبان ِ

 کودکان یتیم که دیشب پدر داشتن، و بانوان بی سرپرست که دیشب سرپرست و کاشانه داشتن؛امشب با آشیانه سوخته و دلهای داغدار،بدون سرورشان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام چه می کنند؟

تفاوت بین این دو شب چقدر ِ ، شب عاشورا و شب یازدهم؟

دیشب چه سالاری داشتن؟ دیشب چه کسی از خیمه ها محافظت می کرد؟

دیشب چه کسایی در خیمه ها بودن؟

امشب اما بدن مبارکشون بدون سر روی زمین ِ

و بیشتر از همه به زینب کبری سلام الله علیها چی میگذره؟

از یک سو مراقبت از حجت خدا زین العابدین علیه السلام و همسران و و یتیمان برادر ،واز سوی دیگه به دنبال دختران گمشده!! همه اینها در سرزمینی که بدن برادرش و عزیزانش با آن وضع روی زمین افتاده اند!

سلام ٌعلی قلب ِ زینب ِ الصَبور و لسانُها الشَکور

*********************************************

شام غریبان ِ چند سال پیش بود؛ داشتیم از مسجد برمی گشتیم که از دوستم پرسیدم : چطور میشه فهمید که عزاداری هامون مورد قبول بوده یا اینکه نبوده ؟

گفت : خیلی ساده ست، اگر مورد قبول واقع شده باشه دور خیلی از محرمات رو خط میکشیم و میشیم یک آدم دیگه و اگر این اتفاق افتاد و رعایت خیلی از مسایل رو کردیم میشه گفت که اون اتفاق خوب افتاده

*************************************************

عشق ِ به امام حسین علیه السلام ... از تکیه های ِ مُحرم و پرچم های ِ سیاه ِ عزای ِ حسین .. از بچگی و حتی قبل از هر الفبایی به دل ِ ما میشینه

از همون روزهایی که با پدر و مادر .. شبهای ِ محرم  ... راهی ِ هیات میشدیم .. راهی ِ مجلسی که در اون برای ِ اولین بار اسم ِ آقایی به نام حسین رُ شنیدیم و دیدیم که با بردنه اسمش چه بغض هایی شکسته و چه ناله هایی بلند میشه

قصه ما و عشق ِ امام حسین  از تعزیه روزهای ِ بچگی ِ

از نذریها و سینه زنی و زنجیر زنی

از یه دنیا خاطره که با دلامون گره خورده

عشق ِ ما به امام حسین ع  ..... عشق به دوست داشتنهای ِ ماست

عشق ِ به حسین ع  .. سرآمد و جمع ِ همه عاشقیهای ِ ماست

****************************************

در ارزش قطره اشک برای امام حسین علیه السلام  گفته اند:

قطره‌ای از آن اگر در جنهم بیفتد آتش و حرارت آن را خاموش می‌کند و ملائکه خود آن اش‌کها را گرفته و در شیشه‌ای ضبط می‌کنند. و نیز بیان شده که: برای هر عملی ثواب محدودی است جز ثواب آن اشک که اجر آن محدودیتی و یا اتمامی ندارد.

*******************************************

بیایید در ماه محرم اگه زنجیرزدیم ، قبل از اون زنجیر غفلت رُ از پای خودمون باز کرده باشیم ...
اگه سینه زدیم ، قبل از اون سینه دردمندی رُ از غم و آه پاک کرده باشیم ...
خوب ِ اگه اشکی میریزیم،  قبل از اون اشک از چهره ی مظلومی پاک کرده باشیم ...
اون وقته که با افتحار میتونیم بگیم : یا حسین (ع)

****************************************

آیت ا... امام موسی صدر رحمه ا... علیه در درک ِ حقیقت ِ عاشورا این طور میفرمایند که:

امیدواریم که این عاشورای ما و این روزهای ما، روزهای زنده ی حسینی باشد.

گریستن و بر پا کردن مجالس کافی نیست. حسین [علیه السلام ] به اینها نیازی ندارد. حسین شهید راه اصلاح است.

پس اگر در جهت اصلاح امت جدش کوشیدیم، او را یاری رسانده‌ایم و اگر سکوت کردیم یا مانع اصلاح شدیم او را وانهاده‌ایم و یزید را کمک کرده‌ایم.

***********************************

از به امام صادق (ع) پرسیدند: به چه جهت روز عاشوراء روز مصیبت و غم و اندوه و گریه شد در صورتی که روز وفات پیغمبر (ص) و فاطمه (ع) و شهادت امیر المؤمنین (ع) و شهادت امام حسن (ع) این چنین نیست؟

حضرت فرمودند: به جهت اینکه روز حسین (ع) مصیبتش از هر روزی سنگین­تر است، زیرا اصحاب کَساء که نزد خداوند از همه آفریدگانش عزیزتر بودند پنج تن بودند و حسین (ع) آخرین آنها بود و چون آن حضرت به شهادت رسید دیگر کسی که مایه عزت مسلمانان و تسلی خاطر آنها باشد نماند و به رفتن او گوئی همه آنها رفتند چنانکه تا او در حیات بود گوئی همه آنها زنده بودند

*********************************************

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

**************************************

به افق آفتاب

******************************************

به نام ِ خدایی که بندگانش را با عزت آفرید

و سلام

******************************************

در  آستانه اوقات ملکوتی ِ اذان ظهر و با دعای ِ به درگاه ِ خدای ِ بزرگ در تعجیل ِ در ظهور ِ حضرت حجت عج  ا... تعالی فرجه الشریف

و با امید ِ پایان یافتنه ظلم و جور در همه دنیا

با شما همراه هستیم

******************************************

در این روز همچنین یاد میکنیم از شهدای ِ عزیزی  که با شهادت ِ اونها دست ِ ظلم از کشورِ ِ ما کوتاه و ما به عزت و سربلندی رسیدیم

***************************************

زندگی با شرافت مهم ترین شاخصه زندگی انسانهای ِ آزاده اس

انسانهایی که دوست دارند تنها بنده خدا باشند و جز او سر در برابر ِ هیچ کس خم نکنند

****************************************

البته ناگفته پیداست که همون قدر که زیر ِ بار ِ ظلم و زور نرفتن مهمه، ظلم و ستم نکردن به دیگران، بخصوص کسانی که ضعیف هستن و پناهی ندارن هم در خور ِ توجه ِ .

****************************************

ظلم نکردن به دیگران بخصوص به افراد ِ ضعیف اونقدر در دین ِ ما مورد ِ توجه بوده که در کلام ایمه اطهار علیهم السلام است که میفرمایند: بترس از ظلم و ستم کردن بر کسی که جز خدا پناهی ندارد.

***************************************

به نظر ِ شما چطور میتونیم مراقب رفتار و کارهامون باشیم تا از ما ظلم و ستمی به هیچ کس بخصوص به افراد ِ بی پناه وارد نشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

اونچه که توجه کردن به ظلم و ستم در رفتار و کارها رُ برای ِ ما مهم میکنه اینه که ما  در روابط با دیگران معیاری داریم که اگه طبق اون معیار حرکت کنیم هیچ وقت ضرر نخواهیم کرد. معیار مذکور رُ پیامبراکرم حضرت محمد (صلی ا... علیه و آله و سلم) و ائمه علیهم السلام به ما آموختن و اون اینه که: هر چه را برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر آنچه که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند.

اگه این معیار درروابط ما رعایت بشه دیگه  جای هیچ نگرانی نیست، چرا که طبق دستور ائمه حرکت کردیم و کسی که طبق دستوراونها عمل کنه هیچ وقت ضرر نمی بینه.

و اما در بین ِ ظلم هایی که در حق مردم اتفاق می افته ، اون ظلمی که مظلوم، یاور نداره؛ خطرش بیشتر و عواقبش هولناک ترِ.

حضرت باقر علیه السلام فرمود: پدرم علی بن الحسین هنگام وفات مرا در آغوش گرفته فرمود: پسرم تو را وصیتی می کنم که پدرم هنگام وفات به من نمود از جمله سفارشی که نمود این بود که فرمود: بترس از این که ستم روا داری به کسی که جز خدا ناصری ندارد.

********************************************

 و اما در مورد اینکه چه کار کنیم تا به دیگران ستم نکنیم میتونیم بگیم،  هر کاری منشا و ریشه ای داره و در امور اخلاقی برای اینکه بخواهیم مشکلی رُ حل کنیم یا جلوی گناهی رُ  بگیریم اول باید منشا اون رُ شناسایی کرده و اونها رُ از بین ببریم.

تمام ظلم ها در عالم بر اثر خودخواهی، برتری طلبی، خودبزرگ بینی، عجب، حب دنیا، مال دوستی و جاه طلبی، غرور، کفر و شرک، ترس و عقده های روانی ِ و ریشه تمامی این ظلم ها- اعم از ظلم انسان به خود یا به دیگران- بی تقوایی ِ . مستکبرین در عالم برای همین عوامل دست به ظلم آلوده می کنن. اما خداوند به مؤمنین وعده داده که "عاقبت از آن متقین است". و در آینده، زمین، میراث مؤمنان است.

***************************************************************

بنابراین فردی که رضایت الهی و تقوا،‌ سرلوحه زندگی اونه، هیچ وقت گرد ظلم نمی گرده. او سراسر صلح و آرامش ِ  و به هیچ انسانی تعرض نمی کنه مگه این که کسی قصد تعرض به اون رُ داشته باشه. در این صورت، او بدون هیچ واهمه ای از حق خودش دفاع خواهد کرد.

انسان متقی خودخواهی، کمبود و حقارتی در وجودش نیست تا در اثر اون دست خودش رُ به ظلم آلوده کنه.

********************************************

سیستم تقوا به انسان بینشی عمیق عنایت می کنه که در پی اون، آدمی ظلم رُ به هر رنگ و بویی که باشه شناخته و از اون به طور کامل دست می شوره.

ما وقتی به دیگران ستم نکردیم در این صورت ِ که در چشم دیگران هم عزیز خواهیم شد.یعنی وقتی طرف مقابل می بینه که من با اینکه توانایی ستم به او رُ داشتم ولی با این همه به خاطر ترس از خدا به وی ظلم نکردم در این صورت نگرش خوبی نسبت به من پیدا می کنه و در چشم او عزیز خواهم شد.

*******************************************

ظلم و ستم آثار مخرب و مهلک فراوانی داره، به طوری که میشه گفت این بلای خانمان برانداز، دنیا و آخرت، روح و جسم و در یک کلام همه چیز ظالمان و ستمگران رُ به ورطه نابودی و هم  جسم و روح انسان رُ به عذاب و خواری دنیوی و ذلت و بدبختی ابدی می‌کشونه  و این آثار، آثار رفتار خود اونهاست و خداوند متعال هیچ ظلم و ستمی در حق هیچ موجودی در دنیا و آخرت نمی‌کنه. شاید به همین دلیل هم هست که حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) فرموده‌اند:

 به خداوند قسم که اگر اقلیم‌های هفتگانه را همراه با آنچه در زیر آسمان‌ها است را به من بدهند که خداوند را با گرفتن پوست جوی از دهان مورچه‌ای نافرمانی کنم، هرگز چنین نخواهم کرد.

**********************************************

در قرآن مجید، آیات زیادی در مذمت ظلم وارد شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود:

  • قطعاً برای ستمگران عذاب دردناکی هست.
  •  ستمگران در عداوت شدید دور از حق[و در برابر حق] قرار گرفته اند
  • لعنت خدا بر ستمگران باد.
  •  روز قیامت روزی است که عذرخواهی ظالمان سودی به حالشان نمی بخشد و لعنت خدا بر آن ها، و جایگاه بد نیز برای آنان است.
  • خداوند ستمکاران رادوست ندارد.

**************************************************

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در همین باره می فرمایند: خدای تعالی می فرماید: به عزّت و جلالم سوگند که از ظلم و ستم هر ستمگری نخواهم گذشت، هر چند آن ظلم، زدن مشتی یا کشیدن دستی از طرف کسی به کسی دیگر باشد. خداوند تقاص بندگان را در دنیا از یکدیگر می گیرد تا جایی که هیچ کس به گردن دیگری حقّ و مظلمه ای نداشته باشد. پس از آن که خداوند تقاص مظلومان را از ستمگران گرفت، آن گاه ایشان را برای حساب رسی [در قیامت] می فرستد.

********************************************

شاعر شیرین سخن ، سعدی ، درباره ظلم و آه مظلوم شعر ِ زیبایی با این مضمون داره و میفرماید:

سعدی می‌گوید:

نخفته ست مظلوم، ز آهش بترس

ز دودِ دلِ صبحگاهش بترس

نترسی که پاک اندرونی ، شبی

برآرد ز سوز جگر ، یا رَبی

چراغی که بیوه زنی ، بر فروخت

بسی دیده باشی که شهری بسوخت

پریشانی ِ خاطرِ دادخواه

براندازد از مملکت پادشاه

ستانندهء  دادِ آن کس، خداست

که نتواند از پادشه داد خواست

**********************************************

یکی از نکاتی که در همین رابطه اهمیت پیدا میکنه اینه که حالا اگر کسی به ما ظلم کرد وظیفه ما در مواجهه با اون چیه،

خداوند در قرآن کریم می فرمایند : هرگز نیکی و بدی در جهان , یکسان نیست ؛ همیشه بدی خلق را به بهترین عمل ( که نیکی است ) پاداش ده» (سوره فصلت :۳۴)

حقیقت اینه که انسان در اثر عفو و گذشت به آرامش خاصی دست پیدا میکنه که نمیشه اون رُ از راهی دیگه ای کسب کرد . آسایش روانی انسان در اینه که او به جز مواردی که حقی از دیگران ضایع می شه و یا به گستاخی بیشتر ظالمان می انجامه ، روش مسالمت و مدارا با دیگران رُ در پیش بگیره.

با توجه به نقش مهم عفو و گذشت در زندگی ، حضرت امام سجاد (علیه السلام) در رساله حقوق درباره حق کسی که به انسان بدی کرده ، می فرماید : « اما حق کسی که به خاطر گفتار یا رفتارش ؛سبب نکبت و گرفتاری تو شده است، آن است که اگر از روی عمد و آگاهی به تو ضرر رسانیده است، بهتر آن است که او را ببخشی زیرا عفو موجب می شود که از این کار در آینده دست بر دارد و با خلق خدا مؤدبانه و بدون آزار برخورد نماید ... و خداوند عزوجل فرمود : اگر کیفر دادید، به همان اندازه باشد که زخم خوردید، و اگر صبر کنید و بگذرید ،)که گذشت) برای صابران بهتر است ...این در صورتی است که عمدی در کار باشد .اما اگر ضرری که به تو رسیده است غیر عمدی بوده باشد؛از ستم بر او به نیت انتقام پرهیز کن تا ضرر عمدی به کسی که از روی خطا مرتکب عملی شده است، نرسانی . بلکه با او به رفق و مدارا رفتار کن؛ و خطایش را با مهربانی و لطفی کـه در توان داری پاسخ بده ؛ و قوتی نیست، مگر به خداوند متعال »

از این رو بزرگان دین گفته اند که در عفو و گذشت لذتی است که در انتقام نیست.

**********************************************

بطور کلی باید توجه کرد که یکی از مهمترین دلایل عفو , بازسازی رفتاری و نوعی بازگشت دادن و بازپروری شخص , به پیش از خطاست . پس هر وقت این امر حاصل نشه یا در اثر عفو و بخشش , در حقوق افراد جامعه , خلل و تزلزلی پیش بیاد  دیگه جایی برای گذشت نیست .

در نتیجه فرق گذشت با سکوت در برابر ظلم، در این است که ؛ عفوی که اسلام به آن سفارش کرده، موجب رشد و ترقی گذشت کننده و اصلاح ظالم می شود. ولی سکوتِ در برابر ظلم، که اسلام از آن نهی فرموده و تن دادن در برابر آن را برای مسلمان جایز ندانسته؛ این خصوصیتِ مثبتِ ذکر شده، را ندارد، بلکه موجب ذلت مظلوم و گستاخی ستمگر در ادامه دادن به ظلم خود می شود.

*******************************************

(مناجات)

خدایا، آن دم که تو را ندا می کنم، صدایم را بشنو

و چون تو را می خوانم، پاسخم ده

و چون با تو راز می گویم، مرا دریاب ، که به سوی تو گریخته ام

و پیش روی تو ایستاده ام.

 پریشان و گریان و امیدوار، چشم امید به سوی تو دوخته ام،

به سوی تو که از درونم آگاهی و از راز دلم با خبری.

خدایا، اگر من لایق رحمت تو نیستم، ولی تو سزاوار لطف و کَرَم بی پایانی[؛ پس مرا از لطف و کَرَمت بی نصیب مساز، ای مهربان ترین]

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- یاد خدا

برنامه

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به وقت ِ قرار ِ دل ... ، اکنون،  موعد اذانگاهی ِ گفتگوی ِ  ما با خدای ِ بزرگ ِ

*******************************************

به نام ِ خدایی که سمیعِ

خدایی که برای ِ گفته ها و ناگفته ها شنواست

*******************************************

میگن کسی که سلام میکنه .....  دست ِ خدا همراهش ِ

پس سلام

**************************************

چه رسم ِ خوبیه که ما کارهامونو با نام ِ خدا شروع میکنیم و به یادش هستیم

چون باور داریم که وقتی اسم ِ خدا رُ میاریم ... خودش همراهمونه و کارهامونو به روال میندازه

*************************************

چون باور داریم که اگه کاری با اسم ِ خدا شروع نشه ...  و یاد ِ خدا باهاش نباشه ، نصفه و نیمه میمونه

*************************************

چون باور داریم که وقتی یاد ِ خدا با ماست،  سختیهار ُ برامون آسون میکنه و گره هار ُ باز

*************************************

خدایی که یادش،  کلیدی برای ِ قفل های ِ زندگی ِ ماست

*************************************

خدایی که در گناهان ِ ما ستار ِ

در گرفتاریهامون مونس ِ

در غصه هامون .. رحیم ِ

و در بنده نوازی .. رب العالمینِ

****************************************

خدایی که وقتی از سختیها بی طاقت میشیم .. صداش میزنیم

****************************************

خدایی که وقتی از همه ناامید میشیم بهش پناه میبریم

*************************************

خدایی که میدونیم وقتی صداش میزنیم صدامونو میشنوه و حتما جوابمونو میده

**********************************

به نظر ِ شما برکات ِ به یاد ِ خدا بودن در زندگیه ما چه چیزهایی میتونه باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

برای ِ همه ما بهتر از خدا کسی وجود نداره

و این کمترین سهم ِ ما در قدردانی و ادای ِ محبت به خدای ِ بزرگ ِ که به یادش باشیم و او رُ در همه امور ِ زندگمون شاهد و ناظر بدونیم.

*******************************************************

حضرت امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: هر کس بسیار یاد خدا کند خدا او را در سایه لطف خود در بهشت برین جاى خواهد داد

*****************************************************

خدای ِ بزرگ صدها اسم داره

اسامی نورانی ای که حتما در زمزمه دعاهای ِ مختلف شنیدین

اسم هایی که با تکرارشون دلمون آروم میشه

به نظر ِشما میشه کسی از سختیها به ستوه اومد باشه و خدا رُ به اسم ِ یا صبور صدا بزنه و آروم نشه

میشه کسی از تنهایی غصه دار باشه و خدا رُ به اسم یا انیس صدا بزنه و آروم نشه

میشه کسی گره به کار ِ زندگیش افتاده باشه و خدا رُ به اسم ِ فتاح صدا بزنه و آروم نشه

انگار این اسم های ِ خدا .... همه کلید ِ گمشده قفل های ِ زندگی ِ ما هستن

قفل هایی که به هر تقلا و تلاشی که کردیم باز نشدن

و حالا به زمزمه اسامی ِ نورانی ِ خدا .. یکی یکی گشایش پیدا میکنن

الهی که به تبرک ِ نام ِ خدا .... هیچ گره و غصه و دردی توی ِ زندگیهاتون نباشه

*********************************************

در روایت است که حضرت عیسی علیه السلام از خداوند در خواست کرد کسی را به او نشان دهد که نزد خدا محبوب تر از او باشد ، خداوند عیسی را به پیرزنی که در خرابه ای زندگی می کرد وبا بدنی فلج و چشمانی نابینا در گوشه ای رها شده بود ، راهنمایی نمود . حضرت عیسی علیه السلام جلوتر رفت ودقّت کرد ، دید پیرزن مشغول ذکری است :

خدایا شکرت که نعمتم دادی ،  به من کرم کردی ، زیبایی ام  دادی  و کرامت دادی .

حضرت عیسی علیه السلام تعجب کرد که اوبا این بدن فلج که فقط دهانش کار می کند ، چرا چنین ستایش می کند ؟

از او پرسید : خداوند به تو چه داده است که این قدر تشکّر می کنی ؟

پیرزن گفت : یا عیسی ،  خدا آن چه به من داده بود از من گرفت

و  برای ِ گرفتنه نعمتهایش از من .. حتی به قدر ِ نگاهی کوچک به من ِ بنده نگریسته است

من به همان نگاه او خوشم چرا که خدا این نگاه رابه دیگری نداشته وبه من کرده است ؛ پس جای شکر دارد

*****************************************

حضرت امام صادق ع در وصف ِ رحمان و رحیم بودن خداوند میفرمایند:

خداوند معبود همه چیز است ، نسبت به تمام مخلوقاتش رحمان ، و نسبت به خصوص مؤمنان رحیم است

*****************************************

به یادِ خدا بودن و زمزمه نام ِ خدا زنده کننده دلهای ِ ماست

حضرت علی علیه السلام اولین سفارششان به امام حسن مجتبی علیه السلام - در نامه ای که به فرزند ارجمندشان نوشته اند - این است که بیش از هرچیز به آبادانی دل خویش بپردازد:
«پسرم! تو را به تقوا و التزام به فرمان خدا، آباد کردن قلب و روح با ذکر او و چنگ زدن به ریسمان الهی توصیه می کنم ...».
و
یکی از مۆثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوباره اون، پناه بردن به ذکر خداست

************************************************

آرامش گمشده خیلی از ماست که برای ِ داشتنش هر کاری میکنیم

غافل از این که خیلی راحت میتونستیم آرامش رُ مهمون ِ همیشه دلهامون کنیم

اگه ... از عمق ِ جان باور میکردیم این  کلام خدای ِ بزرگ رُ که فرمودند:

کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خداست، بدانید تنها با یاد خدا دل ها آرام می گیرد».

*********************************************

خدای بزرگ در سوره نور آیه 22 میفرمایند:

آیا دوست ندارید خدا شما را ببخشد؟!

گفتم : چرا...

در سوره هود آیه 90گفت : پس از خدا بخواهید شما را ببخشد و بعد تـوبـه کنید.

گفتم : گناهم زیاد است

در سوره توبه آیه 104 گفت : مگر نمی‌دانید خداوند تـوبـه را از بنده‌هایش قبول می‌کند؟!

گفتم : دیگر روی توبه ندارم

درسوره غافر آیه 3 گفت : خدا عزیز و دانا است و آمرزنده‌ی گناه و پذیرنده‌ی تـوبـه.

گفتم : برای کدام گناهم توبه کنم؟

در سوره زمر آیه 53 گفت : خدا همه‌ی گناه‌هان را می‌بخشد. زمر/۵۳

گفتم : حتی اگر تکرار بشه؟

در سوره آل عمران آیه 135گفت : به جز خدا کیست که گناهان را ببخشد؟ آل

و من گفتم : تسلیم رحمت خدا هستم

*********************************************

(مناجات)

خدای خوب من ...

ما برای داشتن تو ریسمان نبسته ایم؛ 

دل بسته ایم ...

همین که حالِ دلمان خوب است برای ما کافیست

خدای خوب من ...

حساب گرانه تسبیح به دست می گیرم

و از تو بی حساب روزی می خواهم

حسابگرانه ذکر می گویم

و از تو بی حساب نعمت می خواهم

حسابگرانه صدایت می کنم

و از تو بی حساب توجه می خواهم

حساب گرانه بندگی می کنم

و از تو بی حساب خدایی می خواهم

همه اش شد ( من ) !

کاش می فهمیدم که همه اش باید ( تو ) باشد!

می نازم به خدایی ات،

که با این همه بی بندگی، 

خدایی ات،  بی همتاست..

 

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*******************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که رحیم و بخشنده اس

و سلام

***************************************************

با توکل ِ به خدای ِ بزرگ

به استقبال ِ اوقات ِ آسمانی ِ اذان ظهر میریم

و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که دست و دل ِ مار ُ از رحمت ِ این دقایق سرشار کنه

***********************************************

از رحمتی که سختیها رُ آسون و تلخی ِ غصه ها رُ شیرین و قدرت ِ ما رُ در مواجه با مسایل بیشتر و قدم هامونو در مسیر ِ حق استوارتر میکنه .

****************************************************

 

از قدرت ِ با خدا بودنی که اگر باورش به دلهامون بشینه در بند ِ هیچ دغدغه ای نخواهیم بود .... و با دلبستگی ِ به خدا .. آزاد و آزاده زندگی میکنیم

که بنده خدا بودن عین ِ آزادگی ِ و برداشتنه قدم های ِ بزرگ بدونه ترس و دلهره

****************************************************

استواری و قدرتی که حقیقتا گنج ِ بزرگ ِ زندگیهای ِ ما میشه

برای ِ  مایی که  توی ِ زندگیهامون  گاهی از سختیها و مشکلات بی طاقت میشیم

***************************************************

اون هم بی طاقت شدنی که مهار ِ تدبیر ُ و آرامش رُ ازمون میگیره

*************************************************

سختیها و تنگناهایی که گاهی باعث میشه دست ِ کمک به سمت ِ دیگران دراز کنیم

***************************************************

به سمت ِ کسایی که کمک خواستنه از اونها گاهی زیر ِ سوال بردنه خودمونه

***************************************************

کمک خواستنی که گاهی ما رُ مجبور میکنه زیر ِ بار ِ کارهایی بریم  که چندان با ارزشها و عقایدمون سازگار نیست

***********************************************

مشکلات و سختیها جزئی جدانشدنی از زندگیِ همه ما هستن

جزیی که اگه توش تکیه مون به خدا نباشه و استوار و محکم نباشیم

مجبوریم به دیگران تکیه کنیم

به کسایی مثل ِ خودمون که قدرت و توانشون بیشتر از ما نیست

و این در خیلی از جاها یعنی کم و کوچیک کردنه خودمون

*******************************************

شاید برای ِ همینه که در توصیه بسیاری از بزرگان به داشتن و حفظ عزت نفس بخصوص در سختیها و گرفتاریها و تنگدستیها سفارش شده

امری که چندان هم سهل و ساده نیست

********************************************

به نظر ِشما چطور میتونیم در همه شرایط بخصوص در اوج ِ مشکلات و گرفتاریها آزاده و در بند ِ دغدغه های ِ دنیا نشیم و عزت نفسمون رو و محکم و استوار باشیم و ارزشهامونوحفظ کنیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***********************************************

در دین ِ اسلام از داشتن و حفظ عزت نفس به عنوان ِ یه ارزش نام برده شده

مفهومی که شاید برای ِ خیلی از ما تنها در دایره لفظ معنا بشه

اما تاثیر ِ بی انکاری در لحظه لحظه زندگیهامون داره

حضرت علی علیه‏السلام در وصیت‏نامه‏اش به امام حسن علیه‏السلام، در نهج‏البلاغه، مى‏فرماید:

نفس و جان و روان خودت را گرامى بدار و از هر کار و پست و از هر پستى محترم بدار. در قرآن  کریم هم آمده است : بزرگ‏ترین باختن‏ها، باختن خود است"

حضرت در بیانی دیگر هم میفرماید : پسرم براى هرچه که از دست بدهى و بفروشى مى‏توان قیمت گذاشت ولى یک چیز دارى که اگر آن را بفروشى بهایى در همه جهان براى آن پیدا نمى‏کنى و آن خودت هستى، یعنى همان نفس و جان و روحت؛ اگر روحت را بفروشى و تمام دنیا را به تو بدهند، دیگر برابرى نمى‏کند. هرچند تو را بدانچه خواهانى رساند. نیز مى‏فرماید:

پسرم هرگز بنده دیگرى مباش، زیرا خدا تو را آزاد آفریده است.

*****************************************************

در حکایتی کوتاه است که

روزی ثروتمندی یک کیسه زر به غلامش داد و گفت برو و این کیسه را به فلان شخص بده اگر آنرا قبول کرد تو را آزاد می کند.

غلام کیسه را نزد او برد ولی وی از پذیرش آن سرباز زد غلام گفت: لطفا آنرا قبول کنید .

آن شخص گفت: با پذیرفتن این کیسه تو را آزاد ولی خود را بنده او ساخته ام

*****************************************************

حضرت امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:

به سوی هر کسی که می خواهی دست حاجت دراز کن تا اسیر او باشی

زیرا هر کس که حاجتی به کسی داشته باشه باید تملّق و فروتنی کنه و در برابرش مثل ِ  کسی میشه که اسیر او باشه و در بند او بیفته و در جای دیگری هم می‌فرمایند:

ازهر کسی هم که بی نیازی کنی، مثل او خواهی بود

زیرا که کسی که از کسی بی‌نیاز باشد و طمع نکند نباید به او تملّق و فروتنی بکند و هر نحو که او با این رفتار کند این هم با او رفتار می کند پس گویا مثل اوست.

و نیز می فرمایند:

«به هر کس که می خواهی احسان و نیکی بکن تا امیر و فرمان فرمای او باشی

زیرا اگر کسی به دیگری احسان کند وی فرمان‌بردار او می‌شود.

************************************************

در معنای ِ داشتن و حفظ عزت نفس و استوار بودن در مسیر ِ ارزشها،   در سیره بزرگان مصادیقی روشن وجود داره که از جمله اونها داستانی از زندگی ِ شیخ محمد تقی بهلول ِ که بیان کردند

 

 

ایشون بعد از  36 سال تبعید و بازگشت به ایران در پاسخ به رییس ساواک در مورد ترس از مرگ چنین گفت:

کسی که بعضی اقوامش در مشهد باشند و بعضی در تهران

برایش فرق نمیکند در مشهد زندگی کند یا در تهران ؛ من الان همین حال را دارم .

 پدر و مادر و خواهر و بعضی دیگر از عزیزانم به آن عالم رفته اند و بعضی دیگر در این دنیا هستند برای من فرقی ندارد این عالم باشم یا آن عالم.

هر جا باشم پیش اقوام و خویشان خود هستم ...

منظور بزرگان از آزادی، رهایی از قید تعلق خاطرهاست

یعنی دلبستگی نداشتن و شیفته و فریفته نبودن

اما آزادی و آزادگی چیزی بیشتر از دلبستگی نداشتن می‌خواد.

در حقیقت باید توجه داشت که رشته‌هائی که آدمی رُ وابسته و ذلیل و ضعیف میکنه تنها از ناحیه قلب و تعلقات قلبی نیست. که همون مانوس شدنه جسم و روح به شرائط اضافی و مصنوعی ِ که در قدم ِ اول  این وابستگیها ضرورت ِ زندگی محسوب میشه و کم کم جزئی از زندگی شده و ما رُ اسیر ِ چیزهایی میکنه که نباید ....

چیزهایی که آزادگی ِ انسان رُ تحت الشعاع قرار میده

 

*****************************************************

استواری ِ در مسیر شرایط ِ مهمی داره

دلبستگی نداشتن شرط لازم ِ استوار و محکم بودنه اما شرط کافی نیست، عادت به قناعت در نعمتها و پرهیز از زیاده خواهی، شرط دیگه داشتنه عزت نفس

**************************************************

در برخی روایات اسلامی عزت نفس انسان منوط به ترک شهوت قلمداد شده و بندگی شهوت رُ بدترین و شدیدترین نوع بردگی و ضد آزادی دونستن، چنانکه امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این باره می‌فرماید:

هر کس خواهشهای نفسانی را فرو گذارد، آزادمرد است

و نیز در روایت دیگری می‌فرماید:

بنده خواهشهای نفسانی خوارتر است از بنده بردگی(بنده مملوک). چراکه بندگی شهوت باعث خواری در آخرت می‌شود بخلاف این بندگی مملوک و در دنیا نیز گاه ذلتی که به سبب بندگی شهوت حاصل می‌شود زیادتر از ذلت این بندگی مملوک میباشد.

در روایت دیگری می‌فرماید:

بنده شهوت و خواهشهای نفسانی اسیری است که اسارتش دائمی است و از آن خلاصی نمی یابد.

*************************************************

 

استوار بودن برای ِ خودش علت و مقدمه هایی داره که از جمله مهم ترینه  اونها که در منابع اسلامی بهش اشاره شده بندگی خالص خداوند، تزکیه نفس، رعایت زهد و تقوا، کار و تلاش و دوری از طمع ورزی، مخالفت با هوای نفس.

**********************************************************

حفظ ِعزت نفس ، بیشتر از اون که در لفظ تعریف بشه در زندگیهای ِ ما ساری و جاری ِ

داشتنه عزت نفس در اینه که به هر قیمتی زیرِ بار ِ هر چیزی نریم

به این که برای ِ مشکلات ِ مادی ..... دستمونو پیش هر کسی دراز نکنیم

این که برای رسیدنه به دوست داشتنیهامون زیرِ بار ِ هر گناهی نریم

این که خودمونو به هر قیمتی نفروشیم

این که بدونیم ارزش ِ هر چیزی چقدره

و بهای ِ روح و فکر و زندگیمون چیه و به چی باید بدیمش

به این که همه جا نگاهمون به رضای ِ خدا باشه و بس

چون وقتی همه چیمون رنگ ِ خدا داشته باشه

سربلندیم

**********************************************

(مناجات)

خدایا.....

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

و از روی لطف و کرمت ارواح پاک را برای هــدایت بر من نازل فرمایی تا رستــگار شوم ،  تو بزرگی و سزاوار ستایش و تکریم.

 

 

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

************************************************

به افق آفتاب

**************************************************

به نام ِ خدایی که بنده های ِ قدردانش رُ دوست داره

*************************************************

خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و در اوقاتی قرین به اذان ظهر .... میهمان ِ شما هستیم

**************************************************

نمیدونم چرا اما امروز صبح وقتی از خونه بیرون میاومدم یاد ِ مادر و پدرم افتادم ،یدفعه دلم براشون تنگ شد . اونقدر که همون اول وقت بهشون زنگ زدم.

تلفن ُ که قطع کردم ته ِ  دلم یه حس ِ خوب بود که خدا رو شکر که اونها رُ دارم و نفسشونو احساس میکنم.

**************************************************

توی ِ زندگیه همه ما آدم های ِ خوبی از این دست که بودنشون رنگ و بوی ِ زندگیهامونه زیاده. کسانی مثل ِ پدر و مادر، خواهر و برادر، رفیق ِ استاد و شاید همسایه ای خوب که بودنش زندگی رُ برامون بهتر و شادتر میکنه.

**********************************************

حالا حرف اینه که ماها چقدر قدر ِ این آدمهای ِ نازنین ِ دور و برمونو میدونیم؟

********************************************

اصلا قدردان ِ این انسانهای ِ خوب بودن چه راه و رسمی داره؟

*********************************************

به نظر ِ شما چطور میتونیم قدرشناسیمونو نسبت به آدمهای ِ خوبی که دور و برمون هستن نشون بدیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

بر مبنای آموزه های معنوی، هر اونچه رُ که با تمام وجودمون به دیگران هدیه می کنیم، صدها برابر به سوی خودمون برمیگرده . به  این ترتیب، قدرشناس بودن و تشکر کردن از انسان های دیگه، بابت اونچه به ما هدیه می‌کنن یا کاری که برای ما انجام می دن، بسیار ضروری و برای بهبود بخشیدن به وضعیت زندگی مون بسیار حیاتی ِ !سپاسگزاری در واقع  به نوعی یه انرژی نیرومند ِ. بنابراین، وقتی از کسی تشکر می کنیم، در واقع انرژی سپاسگزاری رُ به سوی او می فرستیم. اگه انرژی سپاسگزاری رُ مثل ِذره هایی درخشان تصور کنیم، پس، هر وقت  از کسی تشکر می کنیم  که کاری رُ برای ما انجام داده ، در واقع این ذره های درخشان و معجزه آسا رُ روی او می پاشیم.

***************************************

این قدرشناسی ممکنه به صورت تلفنی، به وسیله‌ی ایمیل یا به صورت حضوری در محیط شغلی، فروشگاه، رستوران، آسانسور، اتوبوس، قطار یا مکان های دیگه باشه.

در حقیقت در خیلی از جاها  انسان هایی که به گونه‌ای با اونها ارتباط داریم به معنای واقعی شایسته ی بهره‌مند شدن از قدرشناسی ما هستن چون  ما از کمک و یاری اونها بهره مند می شیم.درباره ی انسانهایی فکر کنیم که به طور نمونه در طی یک روز با اونها  روبرو میشیم و اونها به گونه ای به ما خدمت می کنن. می تونیم درباره ی افرادی فکر کنیم که در فروشگاه ها یا رستوران ها کار می کنند. می تونیم درباره ی افرادی فکر کنیم که راننده ی اتوبوس یا تاکسی هستند. می تونیم درباره ی افرادی فکر  کنیم که در بخش ارائه ی خدمات به مشتری کار می کنند. میتونیم به همکارها و دوستانمون فکر کنیم. افرادی که به گونه ای به ما خدمت می کنند و در واقع همه ی وجودشون رُ برای خدمت کردن به ما به کار می گیرن. اگر ما از این افراد تشکر نکنیم، پس، انسانی سپاسگزار نیستیم و از جذب کردن رویدادهای خوب و خوشایند به سوی زندگی مون جلوگیری می کنیم.

******************************************

یکی از مراحل قدرشناسی

قدرانی از پدر و مادرِ ، قرآن کریم به ما سفارش می کند که قدر پدر و مادر رُ بدونیم اونها ولی نعمتان ما هستند از تندی و پرخاش نسبت به اونها  نهی شدیم و امر شدیم به اینکه با اونها سخن نیک، لحن شایسته و تواضع داشته و با گستردن بال رأفت در برابر آنان قرار گیریم. چنانکه در سوره ی اسراء آیه های ۲۳-۲۴ اینگونه فرمان می دهد:

هرگاه یکی از آن دو (پدر و مادر) یا هر دو نزد تو به سن پیری و سالمندی رسیدند به آنان اُفّ مگو آنان را طرد مکن و با آنان سخن کریمانه بگو و بال فروتنی را از روی رحمت و شفقت برای آنان بگستر و بگو پروردگارا همان گونه که مرا در خردسالی ام تربیت کردند تو نیز بر آنان رحمت آور.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: خداوند به وسیله ی نیکی به پدر و مادر عمر انسان را افزون می کند. «کنز العمال ،جلد۴»

ما باید متوجه این مساله باشیم که زمانی عاجز از همه چیز بودیم، قادر به راندن مگس از خود نبودیم که اونها  ذره ذره وجودشون رُ چون شمع از برای ما سوزانیدند تا مایه های وجودی ما جان بگیرن و حالا که بزرگ شده و در چنین موقعیتی قرار داریم باید در قبال آنان ادب و احترام رُ فراموش نکنیم و قدر شناسی  خودمون رُ به اینکه  اونهارُ با اسم صدا نزنیم،به احترامشان برخیزیم، از انان جلوتر راه نرویم، با آنان با صدای بلند و پرخاشگرانه سخن نگوییم، نیازهایشان را برآورده سازیم خدمتگزاری برآنان را وظیفه بزرگ خود بدانیم و در سن کهولت و پیری مراقب باشیم در مناسبت های مختلف یادشان کنیم، در موقعیت های مختلف یادآور تلاش ها و زحمت هایشان باشیم.

********************************************

قدر شناسی از اساتید و مربیان در قدم ِ دوم قرار داره

اونها که ما رُ با ارزش ها و ضد ارزش ها آشنا ساخته و با آموزش های خود دریچه های جهالت را به رویمان بسته در عوض درهای دانش رُ به روی ِ ما  باز کردند آنان حق بزرگی در گردنمان دارند حق استادی حق تعلیم و تربیت که بس حق بزرگی است همواره باید یادآور بزرگواریها و تلاشها و زحمتهای آنان باشیم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : کسی را که از او علم می آموزید تکریم کرده احترامش گذارید.

 از مراتب قدرشناسی او درکلاسش مؤدب نشستن و گوش دادن و یادگرفتن مطالب است

***************************************************

محققان با بیش از یک دهه تحقیقات درباره اثرات قدردانی​ به این نتیجه رسیده اند​ افراد فرقی نمی کند از کدام فرهنگ و آیین باشند با قدردانی کردن و سپاس از محبت دیگران می توانند نسبت به خود و زندگی احساسی بسیار مثبت و آرامش بخش داشته باشند و این حس به نوبه خود روی وضع عمومی و سلامت شان تاثیر خوبی می گذارد. هرگاه احساس فرد نسبت به زندگی مثبت و خوشبینانه بود، روحیه اش بسیار تقویت شده و به همان اندازه احساس شادی و سعادت خواهد کرد، کمتر دچار اضطراب شده و می تواند تعادل بسیار خوبی در زندگی اش ایجاد کند و بتدریج احساسات مخرب همچون حس دوری نسبت به دیگران را کاملااز خود دور کند. داشتن حس خوب نسبت به زندگی موجب تولید پادتن بیشتر از سوی سیستم ایمنی بدن شده و فرد را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می کند.

******************************************

وقتی فردی نسبت به دیگران احساس قدردانی کند از خودمحوری دور شده و توجه بیشتری به دیگران نشان می دهد و کم کم در دل دیگران جا باز می کند و اعتماد دیگران را به دست می آورد و عزت نفس او بیش از پیش افزایش می یابد. وقتی روحیه سپاسگزاری در فردی تقویت شود او با خالق خود نیز پیمانی محکم تر خواهد داشت و بسیاری از ناراحتی های روحی - روانی از او دور می ما​ند.

***********************************************

به یاد داشته باشید که قدردانی یک انتخاب است

شما زندگی خود را هدایت می کنید، و شما می توانید انتخاب کنید که چگونه واکنش نشان دهید یا چگونه فکر کنید. اگر شما افکار و نگرش های مثبت را در سر خود بپرورانید، خوشحال تر، سالم تر و راضی تر خواهید بود.

**************************************************

 (مناجات)

خدایا!

ای آن که یاد او برای یاد کنندگان، موجب شرافت است وای که طاعت او برای فرمان برادران، وسیله نجات است، ... دلهای ما را به یاد خود، از یاد هر چیزی و زبان های ما را به شکر خویش از هرگونه سپاسی و اعضای ما را به طاعت خود از هر طاعت دیگری مشغول فرما.

پس اگر برای ما فراغتی مقدر کرده ای، آن را بسلامتی [از آفات] قرار ده که در آن حال، گناهی ما را در نیابد و خستگی و ملالی به ما نرسد تا این که نویسندگان اعمال بد یا نامه سفید، از یاد بدی های ما برگردند و کاتبان کردارهای نیک، به آنچه از حسنات ما نوشته اند، شادمان گردند.

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- مجادله

برنامه

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***********************************************

به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که بسیار مهربانه و به بندگانش رحمت ِ بسیار داره

*************************************************

با سلام و امید اوقاتی خیر ... برای ِ همه شما

در دقایقی نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم

لطفا در این میهمانی آسمانی با ما همراه باشید

*******************************************

فرصت امروز ِ ما صحبت از موضوعی ِ که قطعا همه ما در زندگی باهاش مواجه شدیم و گاهی هم برامون مشکلاتی رُ ایجاد کرده.

*****************************************

امروز از رفتاری نه چندان خوشایند صحبت میکنیم که اگه بتونیم مهاری براش داشته باشیم زندگیهامون به سمت و سوی ِ خوبی جهت پیدا میکنه.

****************************************

فکر نمیکنیم کسی وجود داشته باشه که از بحث و جدل لذت ببره و قطعا هیچ کدوم از ما دوست نداریم وارد مجادله بشیم چون معمولا جز صرف انرژی ِ روحی و روانی و در نهایت به هیچ نتیجه ای نرسیدن حاصلی نداره.

**********************************************

مساله مهم اینه که ماها معمولا ناخواسته و بدون این که متوجه باشیم درگیر ِ جدل میشیم. بحثی که اغلب از ندونستن و عدم اگاهی و گاهی از غرور و تعصب ِ بی جا شروع میشه و ممکنه حتی به نتایجی تاصف بار هم برسه.

***********************************************

مجادله از بی تدبیری شکل میگیره و اغلب به دلیل نداشتنه قدرت ِ نقد پذیری و عدم تحمل نظر ِ مخالف ، پر و بال پیدا میکنه.

************************************************

قطعا همه ما در طی ِ زندگیهامون با مصادیق ِ متفاوتی از بحث و جدلهای ِ بی فایده روبرو بودیم . مسائلی که با کمی آرامش بدون شک بهتر و آسون تر پیش میرفتن.

***********************************************

به نظر ِ شما بهترین راه برای ِ دوری از مجادله چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************************

از امور مهمی که در رابطه با دوستان باید از اون اجتناب کرد مجادله در بحث ها و گفتگوهاست. به جای مجادله باید به بحث هدفدار پرداخت یعنی بحثی که هدفش رسیدن به حقیقت ِ . به عبارت دیگه باید مباحثه و گفتگو میان دوستان به گونه ای باشه که هر فرد هدف رسیدن به حقیقت و پذیرفتن اون رُ دنبال کنه. مجادله یعنی این که هریک از طرفین سعی کنه به هر نحوی و از هر طریقی بر حق بودن خود و بر باطل بودن طرف مقابلش رُ به اثبات برسونه و اون چه در این میان موردنظر نیست رسیدن به حق و حقیقت ِ چون اصولاً حقی ضایع نشده که هریک از طرفین خواهان دست یافتن به اون باشن،  بلکه هر کدوم تلاش میکنن تا ثابت کنن که نظر اون درست و گفته اش حقیقت ِ و نظر دوستش نادرست و سخنش باطل ِ . مجادله ریشه در خودخواهی و خودمحوری انسان داره و از نظر اسلام حرام است هر چند مجادله گر بر حق باشد. خداوند به پیامبر بزرگوار خود دستور می دهد که با کافران مباحثه کند اما با بهترین شیوه: همواره به نیکوترین وجهی پاسخ ده تا کسی که میان تو و او دشمنی است چون دوست مهربان تو گردد

***************************************************

در حقیقت بهترین وسیله برای جلب انسان مجادله گر به سمت ِ خودمون ترک مجادله اس حتی اگه در یک مباحثه و گفتگو حق به جانب شما باشه از مجادله خودداری کنید.

************************************************

از پیامبر خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم) نقل شده است: بنده، حقیقت ایمان را کامل نکند مگر آن که جدال را ترک گوید هرچند برحق باشد

 دلیل این نکته اینه که مجادله از حبّ نفس و عشق به خود سرچشمه می گیره. و همین عامل باعث میشه که انسان در هنگام مجادله ندونسته حق رُ با باطل مخلوط کنه و در این صورت بسیار دشوارِ که آدمی بتونه در این حالت هواهای برانگیخته شده نفس خودش رُ مهار کنه.

 البته اگه حق به جانب شما باشه وظیفه دارید حق رُ بیان کنید و از اون دفاع کنید که اگر نتیجه بخش بود چه بهتر وگرنه شما مسؤول نیستید که به اجبار ایمان رُ در ، دل های مردم جای دهید.

**********************************************

حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) می فرماید: با آدم بردبار و نیز نادان مجادله نکن؛ زیرا بردبار تو را بی نیاز می کند و نادان آزارت می دهد.

انسان نادان، چنان چه در مجادله بر او چیره شوید، ممکن است سکوت کند اما به طرق مختلف سعی می کند انتقام خود را از شما بگیرد.. و انسان بردبار در برابر مجادله شما سکوت و بردباری در پیش می گیرد

************************************************

دیل کارنگی در کتاب خود به نام  آیین دوست یابی می گوید: چندین سال پیش یک مرد ایرلندی ستیزه جو و مجادله گر به آموزشگاه من پیوست. او دلال یک شرکت فروشنده کامیون بود اما در این شغل خود موفقیت شایان ذکری به دست نیاورده و به همین دلیل به من پناه آورده بود. پس از کمی گفتگو با او پی بردم که راز شکست وی لجاجت و ستیزه جویی شدید اوست. بنابراین، نخستین اهتمام من آن نبود که به وی بیاموزم چگونه حرف بزند بلکه وظیفه فوری من این بود که حرف نزدن را به وی تعلیم دهم! او اکنون یکی از برجسته ترین فروشندگان یک شرکت بزرگ فروش کامیون است. او چگونه به این موقعیت دست یافت؟ داستان را از زبان خودش بشنوید: روزی به دفتر یکی از خریداران کامیون رفتم و مایل بودم به او کامیونی جدید بفروشم همین که هدفم را دانست فریاد زد: چی؟ از شرکت شما ماشین بخرم. ماشین های شما بدترین نوع ماشین است! حتی اگر مفت هم به من بدهید قبول نمی کنم! خیال دارم از شرکت دیگری ماشین بخرم! من به او گفتم: کار خوبی می کنید قربان، ماشین های شرکتی که می گویید مرغوب و پرقدرت است. هم خود شرکت خوب و مجهز است و هم فروشندگانش افراد خوب و خوش جنسی هستند. وقتی این حرف را زدم آن خشم و تندی اولیه اش به سرعت فروکش کرد و چون حرفش را تصدیق کرده بودم دیگر زمینه ای برای جرّوبحث باقی نماند. او نمی توانست تمام آن روز را صرف تکرار این مطلب بکند که ماشین های آن شرکت بهترند چون من هم با نظر او در این زمینه موافقت کرده بودم. این جا بود که از فرصت سکوت او استفاده کردم و شروع به تعریف از ماشین های خودمان و بیان تفاوت های دقیق میان آن ها و ماشین های شرکت مورد نظر او کردم. آن روز صبح پیش از آن که دفتر کار آن مرد را ترک گویم ماشین جدیدی به وی فروختم زمانی بود که اگر از مشتریان سخن گزنده ای مانند سخن خریدار یاد شده می شنیدم به شدت عصبانی می شدم خون در رگ هایم به جوش می آمد و جنگ سختی را علیه او آغاز می کردم و بشدت بر ماشین های شرکت مورد نظر او می تاختم. اما هر چه بیشتر حمله می کردم خریدار بر نظر خود مبنی بر برتری آن ماشین ها بیشتر سماجت می کرد و هرچه بیشتر مجادله می کردم بیشتر به خریدن کالای رقیب نزدیک می شد! حالا وقتی به یاد آن روزها می افتم تعجب می کنم که اصلاً چگونه می توانستم در آن روزها چیزی به خریدار بفروشم! من چندین سال از عمرم را در مجادلات و مباحثات بی ثمر تلف کرده ام.

************************************************ 

در واقع امروزه باید از گفتگو به عنوان ابزاری نرم افزاری و مسالمت آمیز برای انتقال اندیشه‌ها، نظریه‌ها و نوشته‌های دینی و تقویت دین پژوهی استفاده کرد و به منظور نهادینه سازی گفتگو به تقویت و تحکیم تبادل نظر و گفتگو بین محققان حوزه دانشگاه در کشورهای مختلف اسلامی، ارتباط علمی پژوهشگران و نخبگان فکری و علمی و فرهنگی مسلمان، ارتباطات پویای علمی با ارتقای همکاری‌های بین دانشگاهی از طریق تبادل استاد و دانشجو، تعامل و تبادل آراء بین محافل علمی جهان اسلام، تقویت روش‌های جدید تحقیق و پژوهش تطبیقی و بین رشته ای، توزیع سامان مند دانش از طریق اهتمام به فناوری شبکه ای، افزایش ارتباطات و توسعه همکاری‌های علمی کشورهای اسلامی با یکدیگر همت گماشت. تا از سوء استفاده دشمنان اسلام در ایجاد تنش و درگیری‌های خونین بین مسلمانان جلوگیری کرد.

*************************************************

(مناجات)

خدایا، آن دم که تو را ندا می کنم، صدایم را بشنو و چون تو را می خوانم، پاسخم ده و چون با تو راز می گویم، مرا دریاب که به سوی تو گریخته ام و پیش روی تو ایستاده ام. پریشان و گریان و امیدوار، چشم امید به سوی تو دوخته ام، به سوی تو که از درونم آگاهی و از راز دلم با خبری. خدایا، اگر من لایق رحمت تو نیستم، ولی تو سزاوار لطف و کَرَم بی پایانی[؛ پس مرا از لطف و کَرَمت بی نصیب مساز، ای مهربان ترین]

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- گفتن نمیدانم

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***********************************************

به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که بزرگترین قدرت ِ عالمِ

*************************************************

با سلام و امید اوقاتی خوش برای ِ همه شما عزیزان ، دل و جانمونو منور میکنیم به ذکر ِ نام و یاد ی خدا و در دقایقی نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم

*******************************************

امروز با خودم فکر میکردم که چه جوری میتونم دغدغه و درگیریهای ِ زندگیمو کمتر کنم و بیشتر آرامش داشته باشم.خیلی چیزا به ذهنم رسید اما توجه ِ به یک نکته برام از بقیه جالب تر بود و اون این بود که خودمو کمتر توی ِ مسایلی که چیزی ازش نمیدونم درگیر کنم.

*****************************************

من وقتی با خودم فکر کردم دیدم خیلی از مشکلاتم دقیقا از اون جایی شروع میشه که یه جاهایی به جای ِ این که بگم نمیدونم ، خودمو آگاه و مطلع از مساله نشون میدم و کلی گرفتاری برای ِ خودم و شاید بقیه درست کنم.

****************************************

یه دوست ِ گرامی ای داشتم که میگفت یکی از بزرگترین راه های ِ نجات این که اون جایی که واقعا چیزی نمیدونی ، خیلی واضح و راحت بگی نمیدونم.

***************************************

و استاد ِ خوبی داشتم که میگفت ،  کسی که علم ِ به ندونستن داشته باشه، بهتر رشد میکنه و زودتر بزرگ میشه. چون میدونه که نمیدونه و این خودآگاهی ِ بزرگیه.

**************************************

متاسفانه بعضی از ما فکر میکنیم که همه چیز و یا خیلی چیزها رُ میدونیم در حالی که کمترین اطلاعی از اونها نداریم و این شروعی بر مشکلات و چه بسا خسارت های ِ مادی و معنوی ِ زیادی میشه.

*************************************

شما چی فکر میکنین ؟

آیا با ما موافق هستین که نمیدونم ، یکی از بزرگترین راه های ِ نجات و شروعی برای ِ  رشد و بالندگیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************

پایه قرار دادن «دانسته ها» برای کشف و ره بردن به «ندانسته ها» ، روز به روز بر رشد علمی انسان اضافه میکنه. اونچه به عنوان یک «مانع » ، این راه رُ می بنده، «غرور» نسبت به دانسته ها و «کبر» نسبت به پرسیدن و آگاه شدن ِ. احساس بی نیازی » ، نه تنها در قلمرو ثروت، بلکه در گستره دانش هم فسادآور ِ و شخص رُ به «طغیان » می کشه. این که گفته اند: علوم بشری با این همه رشد و شکوفایی، تنها توانسته خراشی بر دیواره عظیم مجهولات بیندازد، سخن درستی است و قبول اون ، «غرور شکن ِ .

و این که گفته اند: نهایت علم و دانایی انسان آن است که به این نتیجه برسد که چیزی نمی داند، این هم گامی در «کبرزدایی » از دل ِ .

گفتن «نمی دانم » ، از سپرهای حفاظتی انسان در برابر کبر و غرور علمی ِ . اونهایی که فاقد این سپر و جوشن ضد غروراند، زود آسیب می بینن و برای حفظ وجهه موهوم و پرستیژ خیالی، به حرف های بی مدرک و سخنان خام و نپخته روی میارن، حتی از بافتن دروغ های بزرگ هم پروا نمی کنن .

این سخن نغز از «ابن مسعود» ، صحابی بزرگوار رسول خدا (صلی ا... علیه و اله و سلم) نقل شده است که: «دیوانه کسی است که درباره هر چه از او بپرسند، نظر و فتوا دهد . «نمی دانم » سپر انسان داناست .

این آموزه و عمل به این توصیه، «شجاعت » می خواد . هر کس طاقت و تاب تحمل بار سنگین «نمی دانم » رُ نداره.

********************************************

  این نکته از علامه طباطبایی که از چهره های پرفروغ دانش فلسفه وعرفان و تفسیر است، شنیدنی است .

یکی از شاگردان وی در خاطراتش از استاد، می گوید:

"در طول سی سال که افتخار درک محضر ایشان را داشتم، هرگز کلمه «من » از ایشان نشنیدم . در عوض، عبارت «نمی دانم » را بارها در پاسخ سؤالات، از ایشان شنیده ام، همان عبارتی که افراد کم مایه، از گفتن آن عار دارند، ولی این دریای پرتلاطم علم و حکمت، از فرط تواضع و فروتنی به آسانی می گفت . جالب این جاست که به دنبال آن، پاسخ سؤال را به صورت احتمال و با عبارت «به نظر می رسد» بیان می کرد "

این مردان خود ساخته، الگوی سلوک علمی ان، اونهایی که «علم » ، مغرورشون نمیکنه و تواضع علمی زینت بخش حیات علمی اونهاست.

***********************************************

ابن ابی الحدید در شرح این سخن، داستان جالبی از بوذرجمهر نقل می کند که زنی نزد او آمد و از مسئله ای سۆال کرد. بوذر جمهر گفت: نمی دانم. زن عصبانی شد و گفت: پادشاه هر سال مواجیبی به تو می دهد که بگویی نمی دانم؟ بوذر جمهر گفت: آنچه را به من می دهد در برابر چیزهایی است که می دانم و اگر می خواست در برابر آنچه نمی دانم به من چیزی بدهد تمام بیت المال او نیز کفایت نمی کرد.

***********************************************

مرحوم مُغنیه نقل می کند که دانشمندی می گفت:گفتن "لاادری" را یاد بگیرید چرا که اگر بگویید نمی دانم به شما تعلیم می دهند تا بدانید واگر بگویید  می دانم از شما سۆال می کنند و نمی دانید و رسوا می شوید. سپس می افزاید: احدی از یاران رسول خدا ادعا نکرد که همه چیز را می داند و به طور مطلق نگفت: "بپرسید از من " به جز علی بن ابیطالب(علیه السلام) که حقیقتا عالم ِ به همه امور بود.

************************************

خداوند -تبارک و تعالى- بندگانش را به دو آیه از قرآن نکوهش نموده است: چیزى را نگویند، مگر این که بدانند و آن چه را نمى‏دانند رد نکنند. خداى -عزوجل- مى‏فرماید: «آیا از آنان پیمان کتاب آسمانى گرفته نشد که به خدا جز حرف حق و سخن راست نسبت ندهند»؟ و نیز مى‏فرماید: «چیزى را انکار مى‏کنند که علمشان به آن احاطه نیافته و حقیقت و باطن آن را درک نکرده‏اند.

***************************************************

در تعالیم اسلامى از گفتار بدون علم، مخصوصاً در مسائل دینى، نهى اکید شده است چنانچه علی بن ابیطالب (علیه السلام) در وصیت به امام حسن(علیه السلام) سخنشان را به گونه ای دیگرمطرح می کنند ومی فرمایند: درباره آنچه نمى‏دانى سخن مگوى و در آنچه به تو مربوط نیست گفتگو مکن.

ایشان همچنین میفرمایند: اگر از چیزى که نمى‏دانید از شما سۆال شد، حیا نکنید و بگویید نمى‏دانم.

************************************************

گفتن نمی دانم عیب نیست؛عیب اینه که انسان جواب خطایی بدهه ودیگران رُ به اشتباه بندازه وعقلاً وشرعاً در برابر اونها مسئول باشه.پس بهتر ِ همه شهامت گفتن "نمی دانم" رُ داشته باشیم.

********************************************

یکی از بزرگترین شهامتها، اعتراف به ندونستن  و جهلِ . اگه چیزی رُ نمیدونیم، بدون توجیه و تاویل، و بدون تعارف و بهانه، صریح و باشجاعت، بگوئیم: «نمی دانم»!

این، مشکلتر از به خاک رسوندن پشت حریف در کشتی ِ و بیش از شکست دادن دشمن در میدان رزم، نیرو می طلبه؛ چون اینجا ما با دشمنی، نیرومند، به نام «نفس» دست به گریبانیم که در خونه دلمون جا داره. هرچیزی آفتی داره، و آفتِ علم، غرورِ . غرور علمی، انسان رُ از اعتراف به جهل و نادانی باز می داره.

از رسول خدا بشنویم: ای ابوذر! وقتی از چیزی سؤ ال شد که نمی دانی، بگو: «نمی دانم». که هم از پیامدهای ناجور آنچه نمی دانی نجات یابی، و هم از عذاب خداوند در قیامت!...»

این واقعا شجاعت و قهرمانی می خواد. دلیری فقط در تیغ کشیدن و تیر انداختن نیست. میدان رزم، فقط جبهه بیرونی جنگ با دشمن رویاروی، نیست. «نفس» هم حریفی ِ که برای مبارزه، «حریف» می طلبه

**********************************************

ما که به لطف ِ خدا  پیرو مکتب امام صادق «علیه السلام » هستیم، این کلام از اون  حضرت ِ که : اگر از کسی از شما چیزی پرسیدند که نمی داند، بگوید: نمی دانم.

************************************************

حضرت آیت الله بهجت در جواب سؤالی که پرسیده شده: تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم؟ می گوید: ترک معصیت برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد.]پس در این مرحله باید واجبات الاهی را به اندازه­ای که علم داریم، انجام داده و محرمات الاهی را نیز به اندازه علم­مان ترک کنیم. این مسئله باعث می شود خداوند علم های جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله، در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم. ما هر چه می دانیم عمل می کنیم و خداوند علم به ندانسته ها را به ما عنایت می کند و تا وقتی که ما به وظیفه خود عمل کنیم، این چرخه ادامه دارد. پیامبر (صلی ا... علیه و آله و سلم) فرموده اند: هر کس آنچه را می داند انجام دهد، خداوند علم مجهولات را به او می فهماند. این روایت، مطابق با آیه قرآنی است که می­فرماید: "کسانی که در راه ما تلاش کنند، راه های خود را به آنان نشان داده و هدایت شان می کنیم".علاوه بر این، باید دانست انسان تا زنده است، هیچ گاه ساکن نیست؛ یا به سوی نور (هدایت) در حرکت است و یا به سوی ظلمت (گمراهی)، و مطلب مهم رهبری این حرکت به سوی نور است.

****************************************

(مناجات )

خدایا! تا کنون هر چه خواستم برای خودم بود. مرا ببخش که غیر تو را طلب کردم. خدایا! شنیده ام همت بلند را دوست داری، به من همت بلندی عطا کن که به کمتر از رسیدن به رضا و لقای تو قانع نشوم!

الهی دلی ده که جای تو باشد  

لسانی که در وی ثنای تو باشد

الهی بده همتی آن چنانم

که سعیم وصول لقای تو باشد

ای چنانم کن از عشق خود مست

که خواب و خورم از برای تو باشد

الهی عطا کن به فکرم تو نوری

که محصول فکرم دعای توباشد

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- نرم دل بودن

برنامه

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

 

***********************************************

 

به افق آفتاب

 

***********************************************

 

به نام ِ خدایی که بسیار رحیم ِ و آدم های ِ دل رحم و نرم خو رُ دوست داره

 

آدمهایی که دلهاشون هیچ وقت به سختی سنگ نیست.

 

*************************************************

 

با سلام و امید اوقاتی خیر ... برای ِ همه شما

 

در دقایقی نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم

 

لطفا در این مهمونی آسمونی با ما همراه باشید.

 

*******************************************

 

این روزها ، کلاممون از واقعیتهایی ِ که دل و جانمون رُ شیرین میکنه، شیرین از حقیقتهایی دلنشین مثل ِ دلی نرم و مهربون که هم خدا طرفدارش ِ و هم بنده های ِ خدا.

 

*****************************************

 

از داشتنه دلی نرم که گنجی بزرگ در روزگار ِ دنیای ِ ماست

 

گنجی که نمیذاره باری از عذاب وجدان ِ روی ِ دلامون سنگینی کنه چون آدمهای ِ اهل ِ دل و نرم خو، نه خودشونو اذیت میکنن نه باعث ِ آزار ِ بقیه میشن و شاید  برای ِ همینه که همیشه آرومن و حالشون خوبه خوبه.

 

*****************************************

 

امروز با هم از داشتنه دلی مهربون و نرم صحبت میکنیم از داشتنه یه دل ِ اهل ِ مدارا

 

که مطمئنا میتونه خیلی از گره های ِ زندگی ِ ما و بقیه رُ بازکنه. دلی که با داشتنش شکیبا میشیم و اهل ِ رعایت ِ احوال ِ مردم. نرم خویی و پرهیز از تندخویی که ما رُ در برابر ِ خیلی از مشکلات و خطرها و گناهان بیمه میکنه.

 

***********************************************

 

آدم های ِ نرم دل ، طاقتشون بیشتر میشه و خدایی نکرده با یک لحظه عصبانیت و مسلط نبودنه به خودشون فاجعه ساز نمیشن.

 

************************************************

 

نرم دل بودن باعث میشه که مردم برامون به اندازه خودمون مهم باشن و راحت از کنارشون نگذریم.

 

***********************************************

 

نرم دل بودن باعث میشه که از سخت ترین مشکلات هم بگذریم و با کمی درنگ و برداشتنه قدمی درست ، تلخیهارُ به شیرینیهای ِ همیشگی بدل کنیم.

 

***********************************************

 

به نظر ِشما بهترین نتیجه نرم دلی چیه و چطور میتونیم این صفت ِ خوب رُ در خودمون نهادینه کنیم؟

 

شماره تماس:

شماره پیامک:

 

*******************************************

 

یکی از بزرگترین چیزهایی که میتونه به ما کمک کنه که نرم دل باشیم ، محبت و مهربونی ِ که مثل ِ بذری ِ که جز در زمین ِ دلی نرم و رحیم و اهل ِ مدارا

 

بارور نمیشه

 

از نظر اسلام، محبت، بیشترین نقش رُ در سازماندهی جامعه آرمانی انسانی داره. مروری هر چند کوتاه در کتب روایی ِ ما  به روشنی اثبات می کنده که جامعه مطلوب انسانی در اسلام، جامعه ای ِ که براساس محبت مردم نسبت به هم شکل بگیره. اسلام می خواد جامعه ای بسازه که همه مردم، خودشون رُ در اون  برادر همدیگه بدونن و تا سر حد ایثار نسبت به هم عشق داشته باشن، و این بخاطر ِ اینه که هیچ چیزی مثل ِ محبت در سامان دهی جامعه دلخواه انسانی، کارساز نیست.

 

************************************************

 

حضرت امام صادق - علیه السّلام - فرمودند: اوج الفت و پیوستن دلهای نیکان آنگاه

 

است که آنان همدیگر را دیدار کنند، گرچه هنوز نسبت به یکدیگر با کلامشان اظهار

 

آشنایی و دوستی نکرده باشند.

 

********************************************

 

اونایی که دلهای ِ نرم دارن راحت تر با دنیا و مردم کنار میان و باهاشون مدارا میکنن

 

مدارایی که بیمه کننده ما در برابر ِ خیلی از گرفتاریهایی ِ که یه وقتایی هیچ راهی براش نیست

 

حضرت  رسول اکرم صلى الله علیه و آله در اهمیت مدارا فرمودند :
مدارا با چیزى همراه نشد مگر آن که آن را زینت بخشید..

 

*************************************

 

آدم وقتی دل ِ نرم و رحیم داشته باشه

 

اعتمادش به خدا هم بیشتر میشه چون دلش وصل میشه به خدا

 

و وقتی وصل شد ، دیگه حسابش با خدا یه چیز ِ دیگه اس و راضی میشه به مصلحت و امر ِ الهی ، اون وقته که ، اگه از خدا یه چیزی بخواد و توی ِ اجابتش تاخیر بیفته

 

به هم نمیریزه و دلش آشوب نمیشه

 

*****************************************

 

در اهمیت دلی آکنده از محبت و رافت در اسلام و داشتنه رفتاری توام ِ با مدارا و نرم خویی، بخصوص نسبت ِ به مردم اشاره ای کوتاه داریم به کلام ِ

 

حضرت علی علیه السلام هنگام انتصاب مالک اشتر به ولایت مصر که در بخشی از عهدنامه مفصل و آموزنده خود، خطاب به وی چنین می فرماید:

 

دلت را برای مردم، کانون مهر و محبت ساز و آنان را دوست بدار و مبادا بر آنان درنده خوی شوی و خوردن آنان را بر خود غنیمت شمری؛ چرا که آنان دو دسته اند: یا برادر دینی تواند یا نظیر تو در آفرینشند.

 

*********************************************************

 

اونایی دل ِ نرم و رحیم دارن .. از بقیه خوش اخلاق تر و خوش زبون ترن

 

و دقیقا با همین خوش اخلاقی و خوش زبونی میتونن خیلی از مشکلات ِ زندگی شونو حل کنن

 

به نظر ِ ما ...  روی ِ خوش و زبون ِ شیرین  ... بالاترین و بزرگترین نعمتی ِ که خدا به کسی میده

 

و از اون بالاتر و بزرگتر اینه که ... یه مرد خوش اخلاق

 

و همین طور یه زن ِ خوش اخلاق ...  شریکه زندگیه آدم بشه ... چون ... بدونه تعارف و به استناد ِ زندگیه همه پدربزرگها و مادربزرگها

 

و البته همه  پدرها و مادرها

 

با  نداری ُ کم و زیاد ِ زندگی میشه ساخت

 

اما با یه زن  یا مرد ِ بداخلاق  اصلا

 

البته خیلی از ماها ... و خیلی از کسایی که میشناسیمشون یه جورایی ... توی زندگیهامون شریکه یکی از این آدمهای بداخلاق هستیم

 

شریک ِ کسایی که زندگی کردن باهاشون سخته اما .. اما مطمئن باشیم که شکیبایی و روی خوش ِ ما

 

بالاخره یه روزی اثر میکنه

 

و اون شریکه بداخلاق ِ زندگیه ما رُ هم

 

خوش اخلاق میکنه

 

شک نکنین .... چون این مساله ...  توی زندگیه خیلیا ثابت شده

 

که البته از ماحسنات ِ داشتنه یه دل ِ بزرگ و صبور ِ

 

**********************************************

 

اسلام، برنامه تکامل همه ماست و اصلی ترین عامل ِ این برنامه، محبت ِ

 

عنصر محبت، تا اونجا در تحقق برنامه هایی که اسلام برای پیشرفت جامعه انسانی پیش بینی کرده موثر ِ که حضرت ِ امام باقر ـ علیه السّلام ـ ، دین اسلام رُ چیزی جز محبت نمی دونن  و می فرمایند: آیا دین، جز محبت است؟

 

و حضرت پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله  فرمودند: هر چیزی را بنیادی است و بنیاد دین، دوستی ما اهل بیت است

 

حالا به نظر ِ شما این دین ِ سراسر عشق و محبت میتونه جز در دلی رحیم به بار بشینه و شکوفا بشه

 

*******************************************************

 

یه وقتایی  داشتنه یه دل ِ بزرگ و محبت کردن و دوست داشتنه دیگران واسمون سخت میشه

 

و چقدر خوبه که توی ِ همون وقتا به یه چیزایی فکر کنیم

 

مثلا به این که

 

هر چقدر هم که تلاش کنی، نمی تونی از سیب آب پرتقال بگیری ؛ و این یعنی اگه درونت فقط محبت داشته باشی نمی تونی کینه ای از دیگران در اون جای بدی .

 

وقتی برای کسی کاری رُ انجام می دین ، از اونها انتظار محبت نداشته باشید ،همه ما گاهی باید درختانی رُ بکاریم که هرگز زیر سایه اونها نخواهیم نشست.

 

این که همه چشم اندازها وقتی زیباست که نمره ی عینک مهربونی شما 20 باشه

 

و این که مهربانی را از باران بیاموزیم که در ترنمش علف هرز وگل سرخ یکیست

 

**************************************************

 

 (مناجات)

 

الهی اگر چه بهشت چون چشم و چراغ است

 

بی دیدار تو درد و داغ است.

 

دوزخ بیگانه را بنگاه است.

 

وآشنا را گذرگاه است

 

وعارفان را نظرگاه است

 

الهی اگر مرا در دوزخ کنی دعوی دار نیستم،واگر در بهشت کنی بی جمال تو خریدار نیستم.

 

الهی!

 

من به حور و قصور ننازم،اگر نفسی باتو پردازم،از آن هزار بهشت سازم

 

خداوندا گرم تو روی آری،

 

چه باک که دیگران روی بگردانندو

 

گرم تو یاوریم کنی،

 

چه ترس که آفریدگانت یاوریم نکنند

 

و اگر تو غمخوار گشتی ،

 

چه غم که خَلقَت غم نخورند

 

 

 

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***************************************************

به افق آفتاب

***************************************************

به نام ِ خدایی که به ما نعمتهای ِ بسیاری هدیه کرد

نعمتهایی بزرگ مثل ِ زندگی و مثل ِ لحظه لحظه عمر

*************************************************

میدونین فقط به قصه عمر و گذرش فکر میکنم با خودم میگم که انگار همین دیروز بود که از بازیهای ِ کودکی گذشتیم و به نوجوونی پا گذاشتیم.

انگار همین دیروز بود که رویاهای ِ جوونی انگیزه و شور ِ زندگیهامون بود

و حقیقتا  که چقدر زود گذشت  

***********************************************

میدونین حساب فقط حساب ِ کودکی و نوجوونی و جوونی  نیست

قصه ... قصه عمر و روز و لحظه هایی که مثل ِ برق و باد میگذرن

**************************************************

لحظه هایی که باید غنیمت بدونیمشون و هر کدومشون واسه ماها کلی قیمت دارن

چون .... قراره سرمایه این دنیا و اون دنیای ِ ما بشن

*************************************************

اوقاتی که اگه خرج ِ امور ِ خیر بشن ... باعث ِ سعادتن و اگه خدایی نکرده در راهی جز رضای ِ خدا صرف بشن

مایه خسران ِ ما در دنیا و آخرتن

**********************************************

اوقات و عمر و لحظاتی که اگه بگذرن دیگه برنمیگردن و شاید گرون قیمن بودنشون واسه همین بی بازگشت بودنشونه

*******************************************

توی ِ این دنیا هر چیزی واسه خودش یه قیمتی داره اما یکی از اون چیزایی که هیچ وقت نمیتونی واسش بهایی بذاری

همین عمر و روزهایی که میگذرونیمشون

روزهایی که خدا کنه به روالی بگذرن که هم به درد ِ خودمون بخورن هم بقیه

*********************************************

به نظر ِشما چرا عمر ِ آدم انقدر با ارزش ِ و چطور میشه این فرصت ِ عمر رُ غنیمت دونست؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************

میگن آدم تا نفهمه که چی داره و تا به ارزش ِ داشته هاش پی نبره نمیتونه اونچنان که باید قدردانش باشه و ازش استفاده کنه

من فکر میکنم ما برای ِ این که بفهمیم دقیقه دقیقه زندگیمون چقدر قیمت دارن

باید بریم سراغ ِ اون کسی که بهش گفتن فقط چند روز ِ دیگه زنده اس

یا سراغ ِ اون کسی که دکترا گفتن دیگه امیدی به زنده بودنش نیست

سراغ ِ اون کسایی که کلی کار ِ عقب افتاده دارن

اما دیگه وقتی برای ِ انجامش ندارن

سراغ ِ کسایی که یه عالمه آدم از دستشون دلگیر و ناراحتن اما اونا حتی اگه بخوان هم فرصت ِ طلب ِ بخشش ندارن

سراغ ِ اون کسایی که خیلی دلشون میخواست واسه همسر و بچه هاشون .. واسه مادر و پدر و خواهر و برادرشون

واسه دوست و فامیلشون کاری انجام بدن اما دیگه وقت و فرصتی ندارن

و مهم تر اونایی که کلی به خدا بدهکارن و خیلی دلشون میخواست که یه جورایی این بدهی ها رُ صاف کنن

اما ... اما دیگه وقتی ندارن

گفتنیها زیاده ولی من فکر میکنم به هر کدوم از این چیزایی که گفتم میشه ساعتها فکر کرد

******************************************************

حضرت امام على علیه السلام میفرمایند:

برکت عمر در خوب انجام دادنِ کارهاست.

******************************************************

میگن رنگ  زندگی هر آدمی مثل رنگ چراغ راهنمای چهارراه میمونه ...

از تولد تا سن بلوغ سبزه ...

از سن بلوغ به بعد زرده و در حالت هشدار قرار داره و از اون به بعد هر لحظه باید مراقب باشیم

چون چراغ بعدی قرمزه و توقف

هر روز چراغهای زیادی سبز و زرد و قرمز میشن ... کاش درعوض شیون  برای ِ چراغ های قرمز دیگران، کمی هم بفکر چراغ قرمز خودمون بودیم ...

*********************************************

حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله میفرمایند:

اى فرزند آدم! به پدر و مادرت نیکى کن و صله رحم داشته باش تا خداوند، کارت راآسان و عمرت را طولانى بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آیى و از اونافرمانى نکن که نادان شمرده مى شوى.

*****************************************************

یه اتفاقِ سختی که همیشه درباره وقت و عمر میافته اینه که ..... همه ماها دائم در حال ِ حسرت خوردنیم که چرا وقت و عمرمونو از دست دادیم

غافل از این که اگه از همین حالا هم حواسمون به اوقاتمون باشه کلی جلوییم

یکی از دوستای ِ من همیشه میگه:

"یک سال بعد، جناب‌عالی حسرت میخوری که کاش از امروز شروع کرده بودی"

***********************************************

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند؛

اگر دوست دارى که خداوند عمرت را زیاد کند، پدر و مادرت را شاد کن.

و نیز فرمودند: از فتنه ها و بدى ها کناره بگیرید، تا عمرتان طولانى شود

************************************************

حال دنیا را چو پرسیدم، من از فرزانه ای

گفت یا باد است، یا خواب است یا افسانه ای

گفتم آنها را چه می گویی، که دل بر او نهند

گفت یا مستند، یا کورند، یا دیوانه ای

گفتم از احوال عمرم گو که بازم، عمر چیست ؟

گفت یا برق است یا شمع است یا پروانه ای

**********************************************

در کلام و سفارشهای ِ دینی ِ ما وقت همون عمر انسان ِ که سرمایه ای بالاتر از اون نیست، مشروط بر این که از این سرمایه برای رشد و ترقی ظاهر و باطن استفاده بشه، یعنی وقت نردبان ترقی بشه، و گرنه نه تنها سرمایه نیست بلکه شرمایه، و وسیله شرّ و تیره بختی ِ . بر همین اساس امام سجّاد(ع) در فرازی از دعای خود به خداوند عرض می کند: عمر طولانی تا هنگامی که عمرم در راه اطاعت تو صرف شود به من عطا کن، و هرگاه عمرم چراگاه شیطان گردد، جانم را قبل از پیشی گرفتن عذابت بگیر.

**************************************************

حضرت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) برای استفاده از ساعات شبانه روز و چگونگی بهره مندی از آن ساعت ها در سخنی می فرماید:«انسان با ایمان ساعت های زندگیش را به سه بخش تقسیم می کند،

ـ بخشی را به مناجات با خدا و برقراری ارتباط با آفریدگار جهان می پردازد.

و بخشی را در طریق تأمین هزینه زندگی و سامان دادن به معاش(مانند غذا، لباس، مسکن و مرکب) به کار می گیرد

 و بخش دیگر را برای استراحت و بهره گیری از لذّت های حلال و آرامش بخش روح و روان برمی گزیند، و برای خردمند صحیح نیست که حرکتش جز در یکی از این سه مورد باشد، یعنی تأمین معاش، و عبادت و آباد نمودن آخرت یا بهره گیری از لذّت و آسایش غیر حرام.

*************************************************

(سفارشهای ِ بزرگان)

حضرت امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: « از امروزت برای فردایت توشه برگیر، و فراهم شدن وقت را غنیمت شمار، و از فرصت و مهلت و امکانات استفاده کن.»

نیز فرمود: همه وقت مؤمن پراست، و او در همه وقتش به کارهای مثبت اشتغال دارد.»

و نیز در ضمن نامه ای به یکی از اصحاب فرمود: «با آن چه از عمرت باقی مانده از گذشته جبران کن، فردا و پس فردانگو( و کار امروز را به فردا وانگذار) زیرا گذشتگانی که به هلاکت رسیدند، به خاطر پایداری در آرزوها و امروز و فردا کردن بود، تا آنگاه که ناگهان فرمان خدا(مرگ) به سویشان آمد، در حالی که غافل بودند.»

************************************************

یکی از چیزایی که میتونه آفت ِ استفاده درست از عمر باشه

نگرانی ِ بیش از حد برای ِ تلف نکردنه وقت ِ که خودش مثل ِ یه مانع عمل میکنه

ماها باید یه چیزی رُ باور کنیم اونم این که خدا هیچ وقت نخواسته به ما سخت بگیره

و هیچ وقت کارای ِ بزرگ و غیرممکن هم ازمون نخواسته

توی ِ استفاده و قدرشناسی ِ از عمر هم همینه

ماها با ساده ترین کارها میتونیم قدردان ِ این نعمت ِ پربرکت ِ الهی باشیم

با کارهایی ساده مثل ِ

این که بخشی از وقتمون رُ در روز ... در هفته و حتی در ماه... صرف ِ دیدنه و پرسیدنه حال و احوال ِ پدرو مادرمون و نشستن پای ِ حرفاشون کنیم

این که یه بخشی از وقتمون صرف ِ اونایی بشه که جز ما هیشکی نمیتونه گره از کارشون باز کنه

این که همیشه برکت ِ وقت به زیاد دوییدن نیست .. گاهی اتفاقا استفاده درست از وقت لحظه ای توقف ِ

این که یه وقتایی همه عمرمون به کاری میگذره که نه تنها دردی ازمون دوا نمیکنه که برعکس گرفتار ترمون هم میکنه

مثل ِ اونایی که همش دارن پشت ِ این و اون حرف میزنن

یا اونایی که همه وقتشون صرف ِ فریب دادنه بقیه میشه

یا اونایی که همش دارن دروغ میگن

خلاصه این عمر ِ به هیچ دردی نمیخوره اگه نتونه خیری به خودمونو وبقیه برسونه

**************************************************

(مناجات)

ای خدائی که آسمان و زمین به فرمان و امر تو پایدار و متحمل زحمت است
ای خدائی که رعد در ستایش تو در خروش است
ای خدائی که همه در مقابل عظمت تو متواضعند
ای خدائی که خورشید و ماه به فرمان تو در نهان و آشکارند
ای خدائی که قدرت مطلقی بر تمام کاینات... بر زمین و بر زمان
ای خدائی که هرچه دارم از لطف توست
...
ای خدائی که هر چه خواستم دادی و هر آنچه را که ندارم به تدبیر توست که بهترین مدبّری
آن هنگام که انبوه گناهان مرا از وصال تو دور می‌کند، جز امید بخشش تو ، مرا به سوی تو نمی‌کشاند

پروردگارا !
به امید رحمتت درگاهت را می کوبم
و به امید پناهت به‌ درگاه کرمت روی می آورم ،
به سوی تو می آیم از هر آنچه که مرا از تو دور می کند
و از تو می خواهم که قلبم را آنچنان رئوف گردانی که همواره چشمه‌های اشک از آن جاری باشد
و تجلی نور تو در زندگی‌ام، در کارهایم، در رفتارم و در تمامی حالاتم جلوه‌گر باشد
.
آمین  یا ارحم الرّاحمین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه