رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

****************************************

به افق آفتاب

****************************************

با نام ِ خدای ِ بزرگ آغاز میکنیم برنامه ای دیگه از افق آفتاب رُ و

خدمت ِ همه شما عزیزان عرض ِ سلام و وقت بخیر داریم.

****************************************

در آستانه فرصت ِ گفتگوی ِ با پروردگار ِ عالم و ادای ِ نماز ، به امید ِ بسیار به رحمت ِ لایزال ِ الهی دل به یاد و نام ِ او میسپاریم و ایمان داریم که خدای ِ بزرگ بندگانش رُ بسیار دوست داره و مشتاق ِ شنیدنه حرفهای ِ اونهاست.

****************************************

خدایی که از اون بهتر و بالاتر کسی نیست و مونسی دلسوزتر از او وجود نداره.

****************************************

خدایی که دوست داره ما به اونچه که هستیم .. معرفت پیدا کنیم  ، به این که از کجا اومدیم و به کجا قراره بریم؟

خدایی که دوست داره مقصد ِ این زندگی برای ِ همه ما معلوم باشه. چون دونستنه این که نهایته این زندگی کجاست، به ما برای ِ چطور زندگی کردن کمک ِ زیادی میکنه.

****************************************

آخر ِ این راه و زندگی، خود ِ خداست . چراکه بازگشت ِ همه ما به سمت ِ خداست. این یعنی همه چی معلوم و مشخصه و جایی برای ِ اما و اگر نیست. حالا این ما هستیم که با علم ِ به این حقیقت ، تصمیم میگیریم که چطور زندگی کنیم و برای ِ دنیا و آخرتمون چه چیزی رُ رقم بزنیم؟

****************************************

به نظر ِ شما آثار و فواید اعتقاد داشتنه به این که بازگشت ِ همه ما به سمت ِ خداست ، توی ِ زندگیهای ِ ما چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************

واقعیت اینه که همه عقاید دینی در رفتار انسان مؤثر ِ البته هر چند  که تأثیر اونها یکسان نیست. از میان عقاید دینی، اعتقاد به رستاخیز و معاد یکی از نافذترین و مؤثرترین باورها در جهت دادن به رفتار آدمی و تربیت و اصلاح اونه.

بدون شک، ایمان به معاد تأثیر بسیار عمیق و گسترده ای در اعمال انسانها داره. اصولاً اعمال انسان بازتاب اعتقادات اونه، یا به تعبیر دیگه رفتار هر کسی با جهان بینی او ارتباط مستقیم و تنگاتنگ داره.

کسی که میدونه تمام اعمالش بی کم و کاست به زودی در دادگاهی مورد بررسی قرار می گیره که قاضی ِ اون از همه چیز آگاهه، نه توصیه ها در اون مؤثره و نه رشوها و نه حُکم دادگاهش تجدید نظر داره و سپس بر طبق اون پاداش و کیفر می بینه. نه فقط در اصلاح خودش تلاش میکنه، بلکه در انجام اعمال گوناگونش فوق العاده سخت گیر و موشکاف میشه. چنین عقیده ای نقش بزرگی در پرورش روح انسان داره و آثار تربیتی شگرفی در زندگی فردی و اجتماعی او به ارمغان میاره.

****************************************

یکی از پیامدهای بی اعتنایی انسان به بازگشت ِ به سوی ِ خدا اینه که طعم خوش حیات رُ در کام انسانها تلخ میکنه، افسرگی و اضطراب ِ.

انسانهایی که باوری به زندگی ِ بعد از مرگ و برگشت ِ به سمت ِ خدا ندارن، زندگی رُ منحصر به دنیا و دنیا رُ، در زندگی ِ خودشون و فرصت ِ عمرشون خلاصه میکنن . به فرموده قرآن کریم شعار چنین افرادی اینه که: چیزی جز همین زندگی دنیای ما در کار نیست؛ گروهی از ما می میرند و گروهی جای آنها را می گیرند؛ و جز طبیعت و روزگار ما را هلاک نمی کند! آنان به این سخن که می گویند علمی ندارند، بلکه تنها حدس میزنند (و گمانی بی پایه دارند)!

زندگی برای چنین افرادی همین مدت محدود، همراه با همه رنجها، سختیها و مشکلات گوناگون ِ . به همین خاطر، افسردگی، ناامیدی، اضطراب روانی، بلاتکلیفی، احساس پوچی و بی هدفی روی ِ زندگیهاشون سایه میندازه و حتی در زمانهایی که به لذتهای ناپایدار و زودگذر این دنیا رو میارن هم ترس و وحشت و اضطراب اونها رُ رها نمیکنه.

********************************************

با گذری به کلام بزرگان،  عامل اصلی نگرانیهای ِ ما  عمدتا احساس پوچی و بی هدف بودنه زندگی، احساس نداشتن پناهگاه در مشکلات طاقت فرسا، تصویر وحشتناک از مرگ و بدبینی و ترس از آینده جهان و آینده زندگی فردی ِ . بدون شک ایمان به سرای دیگه و زندگی جاویدان در اون عالم، توأم با آرامش و عدالت، میتونه به این نگرانیها پایان بده.

*************************************************

یکی از آثار پر برکت اعتقاد به بازگشت به سمت ِ خدا، بیدار شدن احساس مسئولیت و وظیفه شناسی در عمق وجود انسان هاست، به طوری که تمام افکار و کردار آدمی رُ تحت الشعاع قرار می ده و او در مقابل هر کاری خودش رُ موظّف به پاسخگویی می دونه.

قرآن کریم به منظور تأکید بر مسئولیت انسان در برابر عملکرد خودشون با لحنی آمیخته به انکار و عتاب می فرماید: آیا انسان گمان می کند بی هدف رها می شود؟

قرآن کریم در نفی این پندار؛ حیات مجدّد انسان، جریان مسئولیت خواهی و مؤاخذه انسان در روز قیامت رُ به او گوشزد میکنه: پس سوگند به پروردگارت که از همه آنان خواهیم پرسید، از آنچه انجام می دادند.

********************************************  

عقیده به عالم پس از مرگ و بقای اثر اعمال آدمی، هم می تونه یک عامل بازدارنده قوی در برابر گناه و خطاکاری، و هم یک عامل محرّک نیرومند برای تشویق سرمایه گذاری مادی و معنوی در راه خدمت به خلق خدا و نیکی ها باشه.

قرآن کریم در همین موضوع می فرماید: از روزی بپرهیزید که هیچ کس بجای دیگری جزا داده نمی شود و نه شفاعتی از او پذیرفته خواهد شد و نه غرامت و بدل، و نه کسی به یاری او می آید.

همچنین میفرماید: و هر کس از آنها که ظلم و ستم کرده، اگر تمامی روی زمین را در اختیار داشته باشد، در آن روز همه را برای نجات خویش می دهد، و هنگامی که عذاب الهی را می بینند پشیمانی خود را مکتوم می دارند (مبادا رسواتر شوند) و در میان آنها به عدالت داوری می شود و ستمی بر آنها نخواهد رفت.

***********************************************

یکی از آثار ِ خوب ِ اعتقاد به معاد ، عبرت آموزیِ از احوال ِ گذشتگانی ِ که حالا دیگه نیستن

حضرت امام علی(علیه السلام) می فرمایند:

اگر راهی برای زندگی جاودانه وجود می داشت، یا از مرگ، گریزی بود، حتما سلیمان بن داوود(ع) چنین می کرد، او که خداوند حکومت بر جن و انس را همراه با نبوّت و مقام بلند قرب و منزلت، در اختیارش قرار داد . امّا آن گاه که پیمانه عمرش لبریز و روزی او تمام شد، تیرهای مرگ از کمان های نیستی بر او باریدن گرفت و خانه و دیار از او خالی گشت، خانه های او بی صاحب ماند و دیگران آنها را به ارث بردند.

 

مردم! برای شما در تاریخ گذشته درس های عبرت فراوان وجود دارد، کجایند فرعون ها و فرزندانشان؟ کجایند آنها که پیامبران خدا را کشتند و چراغ نورانی سنّت آنها را خاموش کردند و راه و رسم ستمگران و جبّاران را زنده ساختند؟

قرآن کریم هم در همین رابطه میفرماید:

در این (سرگذشت های عبرت انگیز و حوادث شوم و دردناکی که بر گذشتگان رفت) علامت و نشانه ای است برای کسانی که از عذاب آخرت می ترسند؛ همان روزی که همه مردم در آن گرد می آیند.

****************************************

 (مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

 ****************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ۹۸/۰۶/۱۶
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی