رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که قرض دهنگان ِ خیر و نیکی و اهل ِ انفاق رُ دوست داره.

*****************************************************

در این دقایق ِ ناب از خدای ِ بزرگ میخوایم که هممون بهره تمام رُ از این اوقات بُرده و دست و دلمون خالی از برکات ِ این لحظات ِ سراسر رحمت نباشه.

*************************************************

خدا خودش از همه بخشنده تره و کریم تر از او به بنده هاش کسی نیست

و به همین خاطر بنده های ِ اهل ِ بخشش و انفاق رُ دوست داره.

************************************************

این روزها فرصت ِ خوبی برای ِ اینه که اگه در دوستان و آشنایانتون کسی رُ میشناسین که به کمک ِ شما نیاز داره و شرمنده از بیان کردنش با شماست، خودتون پیش قدم بشین و براش قدمی خیر بردارین.

************************************************

توی ِ قصه بخشش و انفاق ، اندازه و مقدارش اصلا مهم نیست ، مهم اون نیت و اراده شماست که برای ِ بازکردنه گره از کار ِ دیگران ، عملیش کردین.

************************************************

بعضیا میگن کمکی که ما بتونیم نسبته به دیگران انجام بدیم کمک ِ بزرگ و در خور ِ توجهی نیست اما باید گفت همین بخشش های ِ کوچیکه که ذره ذره جمع میشه و میتونه یه کار ِ بزرگ رُ رقم بزنه.

***********************************************

این یه واقعیته بزرگه که خدا نیاز ِ فقرا رُ در مال ِ و دارایی ِ افراد ِ توانمند گذاشته پس انفاق نه یک لطف که یه وظیفه اس.

*************************************************

با بخشش و انفاق دلهای ِ آدمها به هم نزدیک و نزدیک تر میشه و گذر از مشکلات و سختیها برای ِ اونهایی که بضاعت ِ کمتری دارن آسون تره.

****************************************************

شما چی فکر میکنین

به نظر ِ شما چطور میشه روحیه بخشش و داشتنه انفاق نسبته به دیگران رُ در خودمون بیشتر کنیم و این که ساده ترین و کوچیک ترین انفاق ها از نظر ِ شما چی هستن؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

**************************************************

انفاق به عنوان یکی از معارف حیات بخش اسلام، از یک سو راهکاری برای برطرف کردن فاصله طبقاتی و از بین بردن فقر از جامعه، و از سوی دیگه دستورالعملی برای خودسازی و تزکیه نفس در راه تکامل روح آدمیه. مقوله انفاق از جمله مفاهیم ارزشمندیه که در آموزه های دینی به خصوص آیات قرآن کریم، مورد توجه و عنایت ویژه ای قرار گرفته. این اصل ارزشمند اگه رعایت بشه و به اون عمل بشه، کارکردهای زیادی در عرصه های اخلاقی و اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داره و یکی از اسباب تعدیل ثروت و کاهش فاصله های طبقاتی در جامعه اس. قرآن کریم با تعابیر گوناگونی انسان های مومن و پرهیزگار رُ به انفاق و رسیدگی به امور انسان های فقیر و مستضعف، توصیه و سفارش کرده.

************************************************

پیامبر عالیقدر اسلام حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم در مقام مقایسه بین ِ فقر و غنا و اینکه کدام یک برای سعادت انسان بهتر است، می فرمایند:

تهیدستی از ثروت بهتر است، مگر ثروت ثروتمندی که از مال خود، قرض اشخاص پریشان حال و مقروض را ادا کند و آنان را از زیر بار قرض و فشار زندگی نجات دهد و به مسلمانان بی بضاعت و گرفتار کمک کند.

قطعاً اونچه بر پایه محکمی استوار نباشه، دوام نخواهد آورد، فرو خواهد ریخت و درهم خواهد شکست. از این رو، انفاق و بخشش و بالاتر از اون ایثار، به زیر بناهای محکمی نیازمند هستن. مادام که این پایه ها استوار نباشن، انفاق شکل نخواهد گرفت و رشد نخواهد کرد.

**********************************************

ارزش و اهمیت انفاق به اندازه ایه که در قرآن مجید ، در بیش از هشتاد آیه به اون پرداخته شده . قرآن وقتی سیمای پرهیزکاران رُ بیان می کنه، یکی از اوصاف نیک اونها رُ انفاق کردن ذکر کرده؛ تا اونجا که در اولین ایات قرآن ، خدواند انفاق رُ از صفات بارز متقین بیان می کند . در حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) وارد شده که :

صدقه کمر شیطان را می شکند.

خداوند می فرماید چیزی را که شما انفاق می کنید، من عوض آن را می دهم.

****************************************

درباره اینکه انفاق سبب آمرزش می شود، در روایتی آمده است: «هفت کس هستند که خداوند آنها را در سایه لطف خود قرار می دهد، در روزی که سایه ای جز سایه او نیست: پیشوای دادگر، و جوانی که در بندگی پروردگار پرورش می یابد، و کسی که قلب او با سجده پیوسته است، و کسانی که یکدیگر را برای خدا دوست دارند و با محبت گردهم ایند و متفرق شوند، و کسی که زن زیبای صاحب مقامی او را به گناه دعوت کند و او بگوید من از خدا می ترسم، و کسی که انفاق نهانی می کند به طوری که دست راست او از انفاقی که دست چپ او کرده، آگاه نمی گردد، و کسی که در تنهایی به یاد خدا می افتد و قطره اشکی از گوشه های چشم او سرازیر می شود».

*****************************************

البته باید توجه کرد که بسیار فاصله است بین انفاقی که فرد عارف و آگاهی ، اون رُ انجام میده و انفاقی که کسی از روی عادت و تحریک ها به اون رو میاره و چقدر فاصله اس بین نوری که از اون انفاق بلند میشه. نوری که گاهی یک راه رُ روشن میکنه و سوسویی که روشناییش به خودش هم نمی رسه.

انفاق کنندگان واقعی کسانی هستند که فقط برای خشنودی خدا و پرورش فضایل انسانی و تثبیت این صفات در درون جان خودشون  و همچنین برای پایان دادن به اضطراب و ناراحتی هایی که بر اثر احساس مسئولیت در برابر محرومان در وجدان اونها پیدا می شه، اقدام به انفاق می کنن.

*********************************************

 (مناجات)

الهـــــی

دردهایی هست که نمی توان گفت

و گفتنی هایی هست که هیچ قلبی محرم آن نیست

الهـــــی

اشک هایی هست که با هیچ دوستی نمی توان ریخت

و زخم هایی هست که هیچ مرحمی آنرا التیام نمی بخشد

و تنهایی هایی هست که هیچ جمعی آنرا پر نمی کند

الهـــــی

پرسش هایی هست که جز تو کسی قادر به پاسخ دادنش نیست

درهایی هست که جز تو کسی آنرا نمی گشاید

قصد هایی هست که جز به توفیق تو میسر نمی شود

الهــــــی

تلاش هایی هست که جز به مدد تو ثمر نمی بخشد

تغییراتی هست که جز به تقدیر تو ممکن نیست

و دعاهایی هست که جز به آمین تو اجابت نمی شود

الهـــــی

قدم های گمشده ای دارم که تنها هدایتگرش تویی

و به آزمون هایی دچارم که اگر دستم نگیری و مرا به آنها محک بزنی، شرمنده خواهم شد.

الهـــــی

با این همه باکی نیست

زیرا من همچو تویی دارم

تویی که همانندی نداری

رحمتت را هیچ مرزی نیست

ای تو خالق دعا و مالک " آمین"...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ۰۰/۰۱/۱۶
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی