برنامه
گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند
*****************************************************
به افق آفتاب
*****************************************************
به نام ِ خدایی که همیشه با ماست.
سلام
*****************************************************
در آستانه اوقات ِ اذانگاهی ظهر به قرار ِ همیشه با شما همراه هستیم .
****************************************************
در این لحظات دل به خدایی میسپاریم که بزرگترین پناه ِ ماست و از او میخوایم که مار ُ شایسته بندگی ِ خودش قرار بده و از طغیان و سرکشی ِ به درگاهش نجات بده.
************************************************
گاهی اوقات غفلت اونچنان راه ِ چشم و دل ِ آدم رُ مینده و چندان متوجه ِ کارهایی که انجام میده نیست. مثلا متوجه نمیشه که در مقابل ِ کی ایستاده و برای ِ چه کسی قد علم کرده.
***********************************************
گاهی ما ندونسته مقابل ِ خدا میایستیم و در برابرش سرکشی میکنیم و گاهی این ندونستن اونقدر عمق پیدا میکنه که نمیفهمیم چطورداریم با این طغیان راه ِ نجات ِ خودمونو سد میکنیم و خودمونو توی ِ سرازیری ِ سقوط قرار میدیم.
********************************************
واقعا چی میشه که گاهی بعضی از ماها یه چیزای ِ مهمی رُ یادمون میره؟
********************************************
چی میشه که یادمون میره از کجا اومدیم و هر چی که داریم از کیه؟
*********************************************
چی میشه که یادمون میره این دنیا و همه آدمهاش و هر چه که هست همه از خداست و به اراده اونه و چطور گاهی ساده انگارانه مقابل ِ خدا میایستیم؟
******************************************
به نظر ِ شما چی باعث میشه که گاهی ما آدمها در برابر ِ خدا طغیان میکنیم و راه ِ نجات ِ از این بلا چیه؟
شماره تماس:
شماره پیامک:
***************************************************
واژه طغیان به تجاوز از حدّ در عصیان و نافرمانیه ، نویسنده قاموس قرآن می گوید: طغیان به معنی مطلق تجاوز از حدّ است و آن با گناه و طغیان آب و غیره تطبیق می شود که گناهکار از حد خویش تجاوز کرده و گرنه حدّ او انسانیت و نیکوکاری است.
طغیان از ریشه «طاغوت» کسیه که طغیانش شدت گرفته و از حق تجاوز کرده و در مقابل خدا قرار گرفته و شامل هر دو یعنی هم جن و هم انس میشه.
یکی از مهم ترین علل طغیان ِ انسان دلبستگی به دنیاست و یکی از بهترین راه ها برای دلبسته نشدن به دنیا، ایمان قوی و راسخ به مبدأ هستیه کسی که مبدأ و سرآغاز هستی رُ بشناسه و به او ایمان داشته باشه، به دنیا دل نمی بنده؛ چون تمام هستی و دنیا تحت قدرت اوست و اگه او اراده کنه ممکن نیست کسی بتونه خودش رُ در بیرون از قدرت او قرار بده.
**************************************************
یکی دیگه از اسباب ِ سرکشی ِ انسان، فراموشیه. همون طور که جنین در شکم مادرش نمی تونه نعمت های دنیا رُ بفهمه، ما هم هرگز نمی تونیم نعمت های آخرت رُ درک کنیم، قرآن و روایات تنها کاری که انجام دادن این بوده که به اندازه درکمون، تصویری اجمالی از آخرت رُ برای ما عرضه کنن. در این بین بعضی به دنیای نقد چسبیده و به اون دلبستگی پیدا کردن، از این لحاظ جزو محرومان قرار گرفتن و بعضی هم آخرت، قرب الهی و بهشت رُ باور کردن و سعادت مند شدن.
*********************************************
روایت جالبی از نبی اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که حضرت میفرمایند: اگر بیماری، فقر و مرگ نبود، چیزی سر آدم را خم نمیکرد، ولی با این حال او خیلی جست و خیز میکند.» معنای لغوی "وثّاب" جست و خیزه که در اینجا ظاهرا کنایه از بی پروایی و غفلته. (بحارالانوار/ ج5 /ص316)
در این حدیث، بیماری، فقر و مرگ به عنوان عواملی ذکر شده که این پتانسیل رُدارد که سبب مهار انسان بشه و او رُ از سرکشی و طغیان باز داره؛ ولی با وجود اینکه انسان با اینها مواجه میشه، باز هم غفلت اون رُ میگیره و مرتکب اعمالی میشه که گویا اوضاع همیشه بر وفق مراده.
*******************************************
حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) میفرمایند: شخصی که در سایه فقر و نداری به دنیا آمده و پرورش یافته است، ثروت و دارایی، او را به سرکشی و طغیان میکشاند. (منتهی الامال ج 2 ص 326)
حضرت در فراز دیگه ای داستانی رُ چنین نقل میکنند که : اهل صفه میهمان رسول خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم) بودند. آنها خانمان خود را رها کرده به مدینه هجرت کردند. پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) آنان را که تعدادشان 200 نفر بود در صحن مسجد اسکان داد. آن حضرت هر صبح و شام پیش آنان میرفت و پس از سلام و درود آنها را دلداری میداد. روزی دید یکی از آنها کفش خود را پینه میکند، دیگری لباسش را وصله میزند و هر کسی مشغول کاری است. نبی اکرم(صلی ا... علیه و آله و سلم) هر روز به مقدار یک مد خرما برایشان مهیا میکرد. آن روز مردی برخاست و گفت: ای پیامبر خدا! خرمایی که میدهی معده ما را سوزاند. حضرت فرمود: بدانید که اگر میتوانستم دنیا را خوراک شما کنم این کار میکردم. اما عدهای از میان شما که بعد از من زنده میمانند، صبح و شام غذای سیر خواهند خورد. هرکدام صبح یک پیراهن و شب پیراهنی دیگر خواهید پوشید و خانههایتان را همانند کعبه برافراشته و آراسته خواهید کرد. مردی بلند شد و گفت: ای رسول خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم)، من مشتاق چنان روزی هستم. آن روز کی فرا میرسد؟ حضرت فرمود: زمان کنونی شما بهتر از آن زمان است. شما اگر شکمهای خود را از حلا ل پر کنید، هیچ بعید نیست که از حرام نیز آن را پر نمایید. (میزان الحکمه ج 1 ص 259)
به نظر میرسه که فرمایش امام کاظم(علیه السلام) ناظر به این آیه باشه که : انسان – زمانی که - خود را بینیاز پنداشت بیشک طغیان میکند.
*****************************************************
(مناجات)
خدایا
ای آنکه یادش برای یادکنندگان عزت و افتخار است و ای آنکه سپاسگزاریش، برای سپاس گزاران پیروزی و رستگاری است و ای آنکه فرمان برداریش برای فرمانبرداران، نجات و رهایی است! بر محمّد و آلش درود فرست و دلهای ما را به یادت از هر یادی و زبانمان را به سپاسگزاریات از هر سپاسی و اعضایمان را به طاعتت از هر طاعتی بیخبر گردان
و اگر در جنب کار و کوشش، فراغت و آسایشی برای ما مقدّر کردهای، آن فراغت و آسایش را قرین سلامت قرار ده که در عرصه گاه آن، پیآمد بدی به ما نرسد و ملالت و دلتنگی به ما نپیوندد تا فرشتگان نویسندۀ بدیها با پروندهای پاک و خالی از ثبت بدیهای ما چشمپوشی کنند و فرشتگان نویسندۀ خوبیها، به سبب خوبیهایی که از ما نوشتهاند، خوشحال و شادان باز آیند
و هنگامیکه روزگار زندگیمان سپری شود و مقدار عمرمان بگذرد و به پایان برسد و دعوتت به مرگ که چاره از آن و اجابتش نیست، ما را آماده افتادن به کام مردن کند؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و پایان آنچه نویسندگان اعمال ما در پروندۀ ما خواهند نوشت، توبۀ پذیرفتهشده قرار بده