رادیو بدون شایعه

بایگانی

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند

*****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که همیشه با ماست.

سلام

*****************************************************

در آستانه اوقات ِ اذانگاهی ظهر به قرار ِ همیشه با شما همراه هستیم .

****************************************************

در این لحظات دل به خدایی میسپاریم که بزرگترین پناه ِ ماست و از او میخوایم که مار ُ شایسته بندگی ِ خودش قرار بده و از طغیان و سرکشی ِ به درگاهش نجات بده.

************************************************

گاهی اوقات غفلت اونچنان راه ِ چشم و دل ِ آدم رُ مینده و چندان متوجه ِ کارهایی که انجام میده نیست. مثلا متوجه نمیشه که در مقابل ِ کی ایستاده و برای ِ چه کسی قد علم کرده.

***********************************************

گاهی ما ندونسته مقابل ِ خدا میایستیم و در برابرش سرکشی میکنیم و گاهی این ندونستن اونقدر عمق پیدا میکنه که نمیفهمیم چطورداریم با این طغیان راه ِ نجات ِ خودمونو سد میکنیم و خودمونو توی ِ سرازیری ِ سقوط قرار میدیم.

********************************************

واقعا چی میشه که گاهی بعضی از ماها یه چیزای ِ مهمی رُ یادمون میره؟

********************************************

چی میشه که یادمون میره از کجا اومدیم و هر چی که داریم از کیه؟

*********************************************

چی میشه که یادمون میره این دنیا و همه آدمهاش و هر چه که هست همه از خداست و به اراده اونه و چطور  گاهی ساده انگارانه مقابل ِ خدا میایستیم؟

******************************************

به نظر ِ شما چی باعث میشه که گاهی ما آدمها در برابر ِ خدا طغیان میکنیم و راه ِ نجات ِ از این بلا چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************************

واژه طغیان به تجاوز از حدّ در عصیان و نافرمانیه ، نویسنده قاموس قرآن می گوید: طغیان به معنی مطلق تجاوز از حدّ است و آن با گناه و طغیان آب و غیره تطبیق می شود که گناهکار از حد خویش تجاوز کرده و گرنه حدّ او انسانیت و نیکوکاری است.

طغیان از ریشه «طاغوت» کسیه که طغیانش شدت گرفته و از حق تجاوز کرده و در مقابل خدا قرار گرفته  و شامل  هر دو یعنی هم جن و هم انس میشه.

یکی از مهم ترین علل طغیان ِ انسان دلبستگی به دنیاست و یکی از بهترین راه ها برای دلبسته نشدن به دنیا، ایمان قوی و راسخ به مبدأ هستیه کسی که مبدأ و سرآغاز هستی رُ بشناسه و به او ایمان داشته باشه، به دنیا دل نمی بنده؛ چون تمام هستی و دنیا تحت قدرت اوست و اگه او اراده کنه ممکن نیست کسی بتونه خودش رُ در بیرون از قدرت او قرار بده.

**************************************************

یکی دیگه از اسباب ِ سرکشی ِ انسان، فراموشیه. همون طور که جنین در شکم مادرش نمی تونه نعمت های دنیا رُ بفهمه، ما هم هرگز نمی تونیم نعمت های آخرت رُ درک کنیم، قرآن و روایات تنها کاری که انجام دادن این بوده که به اندازه درکمون، تصویری اجمالی از آخرت رُ برای ما عرضه کنن. در این  بین بعضی به دنیای نقد چسبیده و به اون دلبستگی پیدا کردن، از این لحاظ جزو محرومان قرار گرفتن و بعضی هم  آخرت، قرب الهی و بهشت رُ باور کردن و سعادت مند شدن.

*********************************************

روایت جالبی از نبی اکرم صلی الله علیه و آله  نقل شده که حضرت می‌فرمایند: اگر بیماری، فقر و مرگ نبود، چیزی سر آدم را خم نمی‌کرد، ولی با این حال او خیلی جست و خیز می‌کند.» معنای لغوی "وثّاب" جست و خیزه که در اینجا ظاهرا کنایه از بی پروایی و غفلته. (بحارالانوار/ ج5 /ص316)

در این حدیث، بیماری، فقر و مرگ به عنوان عواملی ذکر شده که این پتانسیل رُدارد که سبب مهار انسان ‌بشه و او رُ از سرکشی و طغیان باز داره؛ ولی با وجود اینکه انسان با اینها مواجه میشه، باز هم غفلت اون رُ می‌گیره و مرتکب اعمالی می‌شه که گویا اوضاع همیشه بر وفق مراده.

*******************************************

حضرت امام موسی‌ کاظم(علیه السلام) میفرمایند: شخصی که در سایه فقر و نداری به دنیا آمده و پرورش یافته است،‌ ثروت و دارایی، او را به سرکشی و طغیان می‌کشاند. (منتهی الامال ج 2 ص 326)

حضرت در فراز دیگه ای داستانی رُ چنین نقل می‌کنند که :‌ اهل صفه میهمان رسول خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم) بودند. آنها خانمان خود را رها کرده به مدینه هجرت کردند. پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) آنان را که تعدادشان 200 نفر بود در صحن مسجد اسکان داد. آن حضرت هر صبح و شام پیش آنان می‌رفت و پس از سلام و درود آنها را دلداری می‌داد. روزی دید یکی از آنها کفش خود را پینه می‌کند، دیگری لباسش را وصله می‌زند و هر کسی مشغول کاری است. نبی اکرم(صلی ا... علیه و آله و سلم) هر روز به مقدار یک مد خرما برایشان مهیا می‌کرد. آن روز مردی برخاست و گفت: ای پیامبر خدا! خرمایی که می‌دهی معده ما را سوزاند. حضرت فرمود: بدانید که اگر می‌توانستم دنیا را خوراک شما کنم این کار می‌کردم. اما عده‌ای از میان شما که بعد از من زنده می‌مانند، صبح و شام غذای سیر خواهند خورد. هرکدام صبح یک پیراهن و شب پیراهنی دیگر خواهید پوشید و خانه‌هایتان را همانند کعبه برافراشته و آراسته خواهید کرد. مردی بلند شد و گفت:‌ ای رسول خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم)، من مشتاق چنان روزی هستم. آن روز کی فرا می‌رسد؟ حضرت فرمود: زمان کنونی شما بهتر از آن زمان است. شما  اگر شکم‌های خود را از حلا ل پر کنید، هیچ بعید نیست که از حرام نیز آن را پر نمایید. (میزان الحکمه ج 1 ص 259)

به نظر می‌رسه که فرمایش امام کاظم(علیه السلام) ناظر به  این آیه باشه که : انسان – زمانی که - خود را بی‌نیاز پنداشت بی‌شک طغیان می‌کند.

*****************************************************

(مناجات)

خدایا

ای آن‌که یادش برای یادکنندگان عزت و افتخار است و ای آن‌که سپاس‌گزاریش، برای سپاس گزاران پیروزی و رستگاری است و ای آن‌که فرمان برداریش برای فرمانبرداران، نجات و رهایی است! بر محمّد و آلش درود فرست و دل‌های ما را به یادت از هر یادی و زبانمان را به سپاسگزاری‌ات از هر سپاسی و اعضایمان را به طاعتت از هر طاعتی بی‌خبر گردان

 و اگر در جنب کار و کوشش، فراغت و آسایشی برای ما مقدّر کرده‌ای، آن فراغت و آسایش را قرین سلامت قرار ده که در عرصه گاه آن، پی‌آمد بدی به ما نرسد و ملالت و دل‌تنگی به ما نپیوندد تا فرشتگان نویسندۀ بدی‌ها با پرونده‌ای پاک و خالی از ثبت بدی‌های ما چشم‌پوشی کنند و فرشتگان نویسندۀ خوبی‌ها، به سبب خوبی‌هایی که از ما نوشته‌اند، خوشحال و شادان باز آیند

و هنگامی‌که روزگار زندگیمان سپری شود و مقدار عمرمان بگذرد و به پایان برسد و دعوتت به مرگ که چاره از آن و اجابتش نیست، ما را آماده افتادن به کام مردن کند؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و پایان آنچه نویسندگان اعمال ما در پروندۀ ما خواهند نوشت، توبۀ پذیرفته‌شده قرار بده

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************

به افق افتاب

*******************************************

به نام ِ خدایی که مفتاح و گره گشاست.

*******************************************

خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و دوست داریم که مثل ِ همیشه شنونده خوب ِ ما باشین. البته نه تک و تنها که دسته جمعی و خونوادگی.

*********************************

خوشبختانه یکی از اون رفتارهای ِ خوبی که هنوز بین ِ ماها وجود داره ، علاقه به با هم بودن و دور ِ هم بودنه. با هم بودنهایی ساده که گاهی تویِ جمع ِ خونه برامون معنا میشه و گاهی توی  ادای ِ وظایف ِ دینی مون مثل ِ نماز ِ جماعت.

شاید برای ِ همینم هست که وقتی با هم و دور هم هستیم حالمون بهتره

**************************************

 

این حس ِ خوب ِ با هم بودن رُ ، خدا هم خیلی دوست داره و برای ِ همین هم هست که در دین ِ ما بسیار توصیه شده که از اختلاف و تفرقه دوری کنیم.

****************************************

اختلاف و تفرقه یکی از بزرگترین بلاهایی که ، آسیبهای ِ زیادی داره، هم فردی و هم اجتماعی.

********************************************

اختلاف و تفرقه ، برکت ِ کارها رُ از بین میبره چون هیچ حس ِ خوبی همراهش نیست و جز کینه و کدورت و رکود، نتیجه ای نداره.

*************************************

اختلاف و  تفرقه، نمیذاره همدلی راهی بین ِ دلها باز کنه و نمیذاره که دستهامون یکی بشه و گره ها رُ باز کنیم.

********************************************

اختلاف و تفرقه آدمها رُ از هم دور میکنه و تنهایی رُ برامون به ثمر میاره و تنهایی هم که فقط شایسته خداست و بس.

بخاطر ِ همه اینهاست که خدا دویت نداره بین ِ بنده هاش اختلافی باشه و دوست داره که با هم باشن و توی ِ شادی و غصه شریک هم بشن.

****************************************

به نظر ِ شما چرا باید از اختلاف و تفرقه به خدا پناه برد و آثارش توی ِ زندگی ِ ماها چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

یکی از کارهای شیطان تفرقه و گسترش سوءظن و بدبینی و دامن زدن به اختلافات فکری و حقوقی و زمینه سازی برای خصومت و دشمنی بین عموم انسانها و به ویژه بین مسلمونها و مومنانه .

شیطان برای دستیابی به این هدف سعی می کنه اموری ساده و غیر مهم رُ به نحوی جلوه بده که انگارامری مهم و با ارزشیه و با تلقینات خودش تلاش میکنه تا کدورت و تیرگی  رُ بین ِ برادران ایمانی ایجاد کنه تا اونها نتونن مسایل ریز و کوچیک ِ خودشون رُ دوستانه حل و فصل کنن و هر روز بر عمق اختلاف و اونها اضافه میکنه به طوری که گره ای که با دست باز می شد با دندون و چنگ هم غیرقابل حل می شه و هر دو شخص و یا گروه و یا جامعه در مسیر سقوط و هبوط قرار می گیرن.

قرآن در این زمینه این گونه هشدار می ده که : و به بندگانم بگو: «آنچه را که بهتر است بگویند»، که شیطان میانشان را به هم مى‏زند، زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشکار است.)(اسراء 53)

بنابراین ما در سخن گفتن هامون باید به شدت مراقب باشیم و تقوای الهی رُ پیشه کنیم که بی پروایی نتایج بسیار بدی به همراه داره.

*************************************************

از حضرت امام کاظم(علیه السلام) پرسیدند، جهاد با کدام دشمن واجب تر است؟ فرمودند: آنکه از همه به تو نزدیک تر، و دشمنی او از همه بیشتر است... و دیگر دشمنان را علیه تو تحریک می کند و آن ابلیس است."

در حدیثی دیگر در هشداری به مۆمنان ، حضرت امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: (ابلیس در این سرای پر فریب،دام های خود را برنهاده است و هدفش کسی جز دوستداران ما نیست.)

**************************************************

حضرت امیرمؤ منان  علی علیه السلام فرمودند: کسانى که به کشمکش و دشمنى پردازند، رشته الفت آنان بریده مى شود و تلخى سرانجام نکبت بار خود را مى چشند.

ایـن حـوادث و مـوارد دیگه همه گواه بر اینه که بزرگان دین همیشه حساسیّت و اهمیّت وحدت رُبـه نیروها تذکّر داده و اونها رُ از خطرات تفرقه برحذر مى داشتن. علاوه بر موارد گذشته ، در دعـاهـایـى کـه بـه مـنـاسـبـتـهـاى گـونـاگـون از ائمـّه (علیهم السلام ) وارد شده ، دو نکته مهم از خداوند متعال درخواست شده است ، یکى اختلاف نیروهاى دشمن و دیگرى وحدت کلمه نیروهاى خودى ؛ چنان که در صحیفه سجادیه مى خوانیم :

و دلهـاى سـپـاهـیـان اسـلام را بـا هـم جمع و هماهنگ ساز ( انس و الفت و اتفاق و وحدت روحى عطا فرما که دشمن به واسطه نفاق و اختلاف در آنها رخنه نکند ) و تو خود مدبّر امرشان (و حافظ اتفاق و وحدت کلمه آنها ) باش .

**************************************************

در تاکید و تایید به پرهیز از اختلاف و تفرقه باید گفت که ، علما و اندیشمندان، جوامع مسلمین بدونن که اتّحاد، نخ تسبیحیه که مهره ها رُ در کنار هم نگه می داره، و ارتباط منظّمی بین اونها برقرار میکنه، و اونها رُ از پراکندگی و دورافتادگی و گم شدن حفظ می کنه و اگه اون نخ پاره بشه، انسجام مهره ها گسسته شده، و هر کدام به جایی فرو خواهد افتاد.

**********************************************

قرآن تفرقه و اختلاف رُ در ردیف عذاب های آسمانی عنوان کرده و می فرماید: بگو خداوند قادر است که از بالا یا از زیر پای شما، عذابی بر شما بفرستد، یا به صورت دسته های پراکنده شما را با هم بیامیزد، و طعم جنگ (و اختلاف) را به هر یک از شما به وسیله دیگری بچشاند.

**********************************************

 هم چنین قرآن به تفرقه افکنان هشدار داده و اونها رُ جدای از اسلام و دشمن مسلمانان معرّفی کرده و با قاطعیّت می فرماید: همانا کسانی که آیین خود را پراکنده ساختند، و به گروه های گوناگون تقسیم شدند، تو هیچ گونه رابطه ای با آنها نداری، سر و کار آنها تنها با خدا است.

***********************************************

(مناجات)

خدایا!

ای که به تو بی نیاز شوند و از تو بی نیاز نباشند،

به تو رو آورند و از تو رو بر نتابند،

از سر شور و شوق،آهنگ تو کرده ام

و با دلی مطمئن، به تو امید بسته ام

تمنای من از تو هر چند زیاده باشد،

در برابر غنای تو ناچیز و اندک است،

که دست عطایت از هر دستی گشاده تر و برتر است

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- شهرت طلبی

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند

*****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که به بندگانش، عشقی ، سرشار داره.

سلام

*****************************************************

در آستانه اوقات ِ اذانگاهی ظهر به قرار ِ همیشه با شما همراه هستیم و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که مار ُ در بندگی خودش موفق بداره

****************************************************

بندگی که در جزء جزء زندگی ِ ما معنا و تعریفی خاص پیدا میکنه

************************************************

بندگی ای که در اطاعت از خدای ِ بزرگه

خدایی که مار ُ بهتر از خودمون میشناسه

و سفارشهای ِ اون جز به خیر و مصلحت نیست

***********************************************

بعضی از ماها خیلی دنبال ، نشون دادنه خودمون و تواناییهامون و به اصطلاح خوبیهامون به دیگران هستیم. این تا اندازه ای خوبه چون باعث ِ عزت نفس و اعتماد به نفسمون میشه اما اگه بخواد از حد و اندازه اش خارج بشه اول ِ گرفتاریهاست.

********************************************

خدا میگه خیلی دنبال ِ عیان کردنه کارهای ِ خوبتون نباشین چون من کارهای ِ خیر ُ وقتی که پنهونی باشه دوست دارم و اگه قرار به افشا کردن باشه خودم میدونم که کجا و کی ، آشکارش کنم.

********************************************

دقیقا واسه همینه که خدا شهرت طلبی ِ آدمها رُ خیلی دوست نداره، چون میدونه این عطش، تمومی نداره و جز گرفتاری نیست.

*********************************************

دقیقا برای ِ همینه که اساتید ِ اخلاق و بزرگان ِ ما سفارش میکنن که از شهرت طلبی به خدا پناه ببریم.

******************************************

به نظر ِ شما بزرگترین آفت ِ شهرت طلبی چیه و چرا باید از اون به خدا پناه برد؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************************

حب شهرت و میل به جلب توجه مردم، به مقدار ایجاد انگیزه برای حرکت و مسۆولیت پذیری در جامعه مفیده اما حساسیت بیشتر از اون مقدار باعث ِ خودبینی، عجب و غرور و تکبر می شه و ناپسنده.

انسان به صورت فطری و غریزی، شهرت خواه و خویشتن دوسته و خدای متعال این گرایش رُ در نهاد بشر قرار داده. پر واضحه که اونچه به صورت طبیعی در سرشت ما قرار داره، به اقتضای حکمت و مصلحته و خدای متعال کاری که برخلاف حکمت و مصلحت باشه انجام نمی ده.

 در همین زمینه در قسمتی از کتاب «علم اخلاق اسلامی» آمده است: بدان که حب جاه و شهرت از مهلکات بزرگ است و طالب آ ن در واقع خواستار آفات دنیوی و اخروی است. کسی که نام او مشهور و آوازه اش بلند گردید، سلامت دنیا و آخرتش در خطر است، مگر این که خداوند وی را برای نشر دین خود مشهور سازد، بی آن که خود در طلب شهرت بکوشد. از این رو در مذمت جاه طلبی و شهرت خواهی آیات و اخبار بی شمار رسیده است.

*********************************************

در روایتی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: حب جاه و مال در قلب نفاق می‌رویاند هم چنان که آب گیاه را می‌رویاند.( بحار الانوار)

در روایت دیگری حضرت امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «ملعون من ترأس ملعون من هم بها ملعون من حدث بها نفسه؛ ملعون است کسی که ریاست طلبی کند و کسی که به ریاست همت گمارد و کسی که در فکر آن باشد.» (بحار الانوار)

و حضرت امام علی (علیه‌ السلام) می‌فرماید: «بزرگ‌منشی را رها کن تا مشهور نشوی، خود را بلند نکن تا بر سر زبان‌ها نیفتی و شناخته نشوی،‌ خود را پنهان کن و ساکت باش تا سالم بمانی » شهرت‌طلبی مانند ریاست‌طلبی یکی از انشعابات حس قدرت‌طلبی در وجود انسان است با این تفاوت که ریاست،‌ فرمانروایی بر ابدان مردم است و قدرت اجرایی آن نیرو‌های مادی است ولی جاه،‌ مالکیت بر دل‌ها است و نفوذ معنوی و محبوبیتی است که مردم را به اطاعت وا می‌دارد».   

******************************************

شهرت‌طلبی از آرامش درونی انسان کم میکنه. صاحب ریاست همیشه بر ریاست و شهرت خودش هراس داره و از زوال موقعیتی که در قلوب مردم داره می‌ترسه؛ چون تغییر و دگرگونی قلوب از دیگ در حال غلیان سریع‌تره ، قلبها همیشه بین اعراض و اقبال در ترددن و اونچه بنش بر قلوب مردمه در بی ثباتیه و شبیه خونه ای ِ  که بر موج دریا بنا شده.

*********************************************

راه علمی علاج جاه‌طلبی اینه که انسان سعی کنه قدری به گوشه‌گیری و قناعت به قبول خالق و کناره‌گیری مثبت از مخلوق، انس گرفته و جاه و مقام خودش رُ در قلوب دیگران از بین ببره و جایی بره که بتونه در حال گوشه نشینی به سر ببره. به علاوه این که در مبارزه با جاه‌طلبی از اخبار و روایات مربوط در این خصوص و اخباری که در مدح گوشه‌گیری و نکوهش جاه وارد شده و نیز سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) و بزرگان و علمای دین کمک بگیره.

**********************************************

بزرگی میگفت برای ِ رهایی از شهرت طلبی، هر شب نفس خود را مورد محاسبه قرار دهید؛ به گونه‏اى که این کار عادت و برنامه شما نشود. نیم‏ساعت وقت براى خود بگذارید و در آن زمان به محاسبه نفس بپردازید؛ به این صورت که چه کار ارزنده و چه کار نامناسبى کرده‏اید و چه خصلتى خود را نشان داده است و... بر خوبى‏ها خدا را شکر گزارید و بر بدى‏ها نفس را مورد عتاب و سرزنش قرار دهید.

*********************************************

کاش بدونیم که شهرت، کمال حقیقی نیست و با مرگ تموم می‌شه؛ چون جاه و مقام در طول زمان از بین رفتنی هستن و چیزی هم که خودش فناپذیر باشه، نمی‌تونه موجب کمال بشه.

*******************************************

 (مناجات)

خدایا!

این سالک غریب آنچنان به روشنای نور تو در جاده عشق عادت کرده است که سپاس مر اینهمه را از یادبرده است .

خدایا!

این دل که در اقیاس تو غرقه گشته است چگونه می تواند تموج آبی تو را ترسیم کند ؟

خدایا!

آبششهای این ماهی دل که هر لحظه در آب نعمتهای تو تنفس می کنند چسان یارای نشر نعم ملموس تو دارند ؟

خدایا!

من در مقام کسی ایستاده ام که همه نعمتهای تو را لمس کرده است معترف آمده است .

خدایا!

من در لباس اذعان بخششهای تو را _ هر چند کوتاه _  به تن کرده ام .

خدایا!

رشد گیاه من اعتراف به وجود خورشید توست .

خدایا!

تویی آن بخشنده مهربان و تویی که بال فضل بر کائنات گشوده ای وسایه لطف بر بندگان گسترده ای .

تویی که خستگی را بر تن دوندگان به سوی خویش نمی گذاری ومأیوس وخسته بازشان نمی گردانی واز قله آرزویت به زیرشان نمی افکنی وشکوفه امید به خود را با رگبار بی مهری ناکام نمی کنی .

ربی! خدای من ! معبودم !

من به ذیل کرمت دست انداختم

و براى دریافت عطاهایت دامن آرزویم را گسترده‏ام

پس مرا بوسیله یگانگى‏

خالص خود خالص گردان

و از زمره بندگان برگزیده‏ات قرارم ده

*************************************

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای ِ رادیو ایران تقدیم میکند.

*****************************************************

به نام ِ خدایی که مهربانه، بخشنده اس و از او بزرگتر خدایی نیست.

**************************************************

با تبریک و شادباش ِ فرا رسیدنه ماه ِ ربیع الاول ، خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و از شما درخواست میکنیم که فرصت ِ اذانگاهی ِ امروز رُ با ما همراه باشید.

************************************************

در این لحظات از خدای ِ بزرگ میخوایم که به همه ما تنی سلامت ، دلی آرام، لبخندی همیشگی ، رضایت ِ از زندگی و دلخوش بودنه به شادیهای ِ واقعی رُ هدیه کنه.

*********************************************

امروز کلامی از حضرت امام علی علیه السلام خوندم که حقیقتا جای ِ فکر و تامل داشت. ایشون فرمودن، دینی که در آن فهم نباشد، خیری در آن نیست.

*********************************************

واقعا چرا تعقل و تفکر ، در امور دینی انقدر حائز ِ اهمیت و در خور ِ توجهه؟

*********************************************

شاید دلیل ِ تاکید ِ زیاد به فهم ِ حقیقی ِ دینی، این باشه که، دین ِ بدونِ تعقل و تفکر مسبب ِ سرگردونی و حتی گاهی گمراهی میشه و به جای ِ رساندن ِ ما به مقصد، در مسیری عکس، مار ُ دچار ِ بیراهه کنه.

******************************************

در طول ِ تاریخ، مصادیق ِ زیادی از کسایی وجود داشته که دقیقا به دلیل ِ نداشتنه فهم ِ دینی ، نه تنها خودشون دچار ِ گمراهی شدن که حتی در بعضی از مواقع ، مقابل ِ بزرگان و امامان معصوم علیهم السلام هم قرار گرفتند.

*****************************************

به نظر ِ شما بزرگترین مشکلی که از دین ِ بدون تفکر به وجود میاد چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************************  

اسلام دینی عقلانیه که همیشه پیروان خودش رُ دعوت به تفکر و تدبر می کنه و ایمان رُ بر پایه اون میدونه و همون طور که می دونیم تفکر و تدبر ویژگی اساسی انسان هاست و وجه تمایز اون ها از سایر جاندارانه.

در واقع عقل و تفکر استعداد مخصوصیه که خداوند متعال به انسان عنایت فرموده تا بتونه با استفاده از اون در مسیر زندگانی خودش، راه سعادت و رستگاری راُاز راه شقاوت تشخیص بده و بتونه به واسطه اون به رستگاری برسه.

***********************************************

خداوند در قرآن کریم همواره بشر رُ به دانش اندوزی و خرد ورزی دعوت می کنه و از بشر تعبد بدون تعقل رُ نمی خواد بلکه در آیات بسیاری در قرآن کریم پس از اون که درباره پدیده های طبیعت، نـزول قـرآن، جهان آخرت و رخدادهای تاریخ انسان سخن به میون میاره بشر رُ دعوت به تفکر و تدبر می کنه، ازجمله این آیات،

آیه 10 سوره ملک که خداوند می فرمایند: اهـل دوزخ گویند: اگر سخن انبیاء را می شنیدیم یا به دستور عقل رفـتار می کردیم، از دوزخیان نبودیم.

و در آیه 22 سوره انفال می فرمایند: بـدتـریـن جـنـبنده ها نزد خدا، کسانی هستند که کر و لال هستند و نمی اندیشند.

***********************************************

استاد شهید مرتضی مطهری در کلامی روشنی بخش میفرمایند: ما مسلمانان اگر بخواهیم طرز تفکّر خودمان را تصحیح کنیم باید به سوابق و گذشته و تاریخ خودمان  مراجعه کنیم، چرا که ریشه‌های این آسیب از زمان‌های خیلی دور باشد. ... از جمله آسیب‌های قرون اولیه اسلامی خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت انسان است. به عبارت دیگر رجوع از طرز تفکر واقع بینانه به خیالبافانه. انسان اگر به قرآن که سند و مرجع اوّل ماست مراجعه کند و بعد از قرآن اگر به سنت قطعی نبوی و همچنین سنن قطعی که از ناحیه ائمه اطهار رسیده است مراجعه کند کاملاً به این اصل پی می‌برد که اسلام دین عمل است.

************************************************

در وایات است که وقتی از ائمه ما سؤال می‌کنند که ایمان چیست؟ می‌فرمایند: ایمان با سه چیز محقق می‌شود: اعتقاد قلبی، اقرار به زبان و عمل با اعضا و جوارح. اصلاً ائمه ما عمل را جزو ایمان شمرده‌اند، یعنی کسی که عمل ندارد ایمان ندارد».

***********************************************

عقل یکی از مواهب الهی و استعداد مخصوصیه که خداوند متعال به انسان عنایت فرموده تا با بهره گیری از اون بتونه راه سعادت ورستگاری رُ طی کنه .

رسول خدا (صلی ا... علیه و آله و سلم) فرموده اند : خداوند متعال به بندگانش چیزی بهتر ازعقل نبخشیده است  .

قران مجید از تفکر بسیار ستایش کرده  وبا بیان داستانهای مختلف به بهترین بیان تلاش میکنه که انسان رُ به فکر کردن دعوت کنه تا با اندیشیدن درباره زندگی دنیا وجاودانگی آخرت پی ببره وفریفته دنیا نشه و دنیا رُ هدف قرار نده .

قرآن کریم درخصوص این که هدف از نزول قرآن ، تفکر واندیشیدنه ، می فرماید :

وقران را به سوی تو فرستادیم تا آن چه را نازل شده است ، برای مردم تبین کنی وتا شاید بیندیشند  .

***************************************************

بهترین عبادت همواره اندیشیدن درباره خداوند و قدرت اوست مراد ازتفکر درباره خدا تفکر در افعال بدیع وصنابع عجیب و نظم دستگاه آفرینشه تا ازاونها به وجود خدا پی ببریم ومقصود از اندیشیدن در قدرت خدا اندیشیدن در آفرینش بشر اینه که نتیجه بگیریم که چنین قدرتی می تونه دوباره این بشر رُ زنده کنه و اونها رُ حسابرسی کنه و این که بدونیم آفرینش این دستگاه عظیم جهان بیهوده نیست وبی منظور وبی هدف نیست چنان که در آیات شریفه قرآن طریقۀ تفکر به همین روش بیان شده و اون چه ممنوعه تنها تفکر در ذات وحقیقت خداست که چون ازمحیط فکر بشر بالاتره جز بهت وسرگردانی نتیجۀ دیگه ای نداره  .

**************************************************

(مناجات)

ای آن که یاد او برای یاد کنندگان، موجب شرافت است وای که طاعت او برای فرمان برادران، وسیله نجات است، ... دلهای ما را به یاد خود، از یاد هر چیزی و زبان های ما را به شکر خویش از هرگونه سپاسی و اعضای ما را به طاعت خود از هر طاعت دیگری مشغول فرما.

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- خیانت

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به افق آفتاب

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به نام ِ خدایی که امانتدارو رازدار ِ بنده هاشه

و سلام

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

در اوقاتی ِ نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ همراهیِ شما هستیم

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

در این لحظات دل به کلامی میسپاریم که کلام ِ خداست

و ما رُ به او نزدیک و نزدیک تر میکنه

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

امروز از تعهدی بزرگ و انسانی صحبت میکنیم

از قصه و وظیفه ای که اگه به ما سپرده بشه

نمیتونیم در ادای ِ اون کوتاهی کنیم

که کوتاهی و غفلت از این تعهد گناهی نابخشوده به درگاهِ خداست

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

امروز با هم از امانت و دوری از خیانت صحبت میکنیم

از قصه ای که شاید برای ِ خیلی از ما تنها در دامنه مال و وسیله و اسبابی مادی خلاصه بشه اما

وسعت ِ معنای ِ اون دریاست

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

خوبه که ما مثل ِ صندوقچه ای امن باشیم و خدایی نکرده دچار ِ خیانت نشیم.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

خیانتی که گاهی به سادگی گفتن ِ حرفی امانت گذاشته شده پیش ِ ما ، به دیگرانه

مساله ای که گاهی مقدمه تنش ها و مشکلاتِ بزرگی میشه

دردسرهایی که گاهی هیچ راهی برای ِ حل و جبرانش نیست

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به نظر ِ شما ، اثار ِ خیانت در زندگیهای ِ ما چیه و مسبب ِ چه گرفتاریهایی میشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

از نظر آموزه‌های قرآن، خیانت به عنوان یک امر ضد فطرت بشری اونقدر مذموم و ناپسنده که حتی خیانتکاران تلاش می‌کنن تا خیانت خودشون رُ مخفی کنن؛ چون حیا که ریشه در عقلانیت فطری هر انسانی داره، به شخص خائن اجازه نمی‌ده تا با بی‌حیایی، خیانت خودشون رُ آشکار کنن؛ در حقیقت شرم نمیذاره حتی خائن به خیانت خودش افتخار کنه و اون رُ علنی کنه، بلکه تمام تلاش خودش رُ میکنه تا خیانتش رُ که مخفیانه انجام شده، همچنان مخفی و نهان نگه داره.

در حقیقت از روحیات خائن، پنهان کردن خیانت از مردم و حیا از اونهاست، در حالی که خدای علیم و بصیر خائن رُ می‌بینه و این خائن از خدا حیا نمی‌کنه، ولی از خلق خدا حیا می‌کنه (نساء، آیات 107 و 108)

 به عبارتی معنی ِ این آیه اینه که خائنان خیانت رُ از مردم پنهان مى کنن؛ به همین خاطر، به سبب حیا و شرم اون خیانت خودش رُ از مردم مخفى‌کارى مى کنن؛ با این همه دست از خیانت بر نمی‌دارن و اون رُ ترک نمی‌کنن؛ چون از مردم حیا میکنن، ولی از خدا حیا نمى کنن؛ چون اگه از خدا هم حیا داشتن اصلا به سراغ خیانت نمی‌رفتن.

**********************************************

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که امانت را رعایت نمی‌کند،‌ ایمان ندارد.

امام علی علیه السلام در مورد آثار مهم دنیوی امانت و خیانت فرمودند: امانت رزق و روزی می‌آورد و خیانت مایه فقر است.

در حدیثی دیگر می‌فرماید: بدترین مردم کسی است که به امانت داری ایمان ندارد و از خیانت نمی‌پرهیزد. از خیانت بر حذر باش؛ زیرا بدترین گناه است و شخص خائن، به جرم خیانتش معذب خواهد بود.

*********************************************

همان گونه که ایمان خاستگاه بسیاری از ارزش‌ها و از جمله امانت داری است، ضعف ایمان و عقیده یا فقدان آن از عوامل بروز خیانت است. از این رو پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نشانه منافق سه چیز است؛ آنگاه که سخن می‌گوید دروغ می‌گوید و آنگاه که وعده‌ای می‌دهد خلف وعده می‌کند و آنگاه که امین شمرده می‌شود، خیانت می‌کند

و نیز می‌فرمایند: خیانت دلیل بر کمی پرهیزگاری و بی­دینی است.

*****************************************

در روایات است که ، انسانی که هوی و هوس و دنیاپرستی بر اون غلبه می‌کنه و تنها به منافع زودگذر دنیا فکر میکنه، زمینه برای خیانت در او فراهم میشه؛ چون این دسته افراد به عواقب خیانت فکر نمی‌کنن و به فرموده قرآن با غلبه هوی و هوس، پرده‌ای بر چشم و گوش و عقل اونها انداخته میشه که نمیدونن چه میکنن.

چناتنکه خداوند در آیه 23 سوره  جاثیه میفرمایند«آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی (بر این که شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پرده‌ای افکنده است؟ با این حال چه کسی می‌تواند غیر از خدا او را هدایت کند؟‌ آیا متذکر نمی‌شوید؟

***************************************

یکی از بزرگترین عوامل ایجاد خیانت ، حرص و طمع در انسانه. انسان حریص هم مرتکب خیانت می‌شه؛ هم در اموال دیگران خیانت می‌کنه و هم در اشتغال به پُستی که شایسته اون نیست، حریصه و از این رو به جای تلاش و کوشش و غلبه بر هوی و هوس و کنترل حرص و طمع برای رسیدن به مقصود راه خیانت رُ در پیش می‌گیره.

***************************************

عشق و علاقه به مال و فرزند و حفظ منافع شخصی گاهی در یک لحظه حساس چشم و گوش انسان رُ نسبت به حقایق می‌بنده و این در حقیقت خیانت آگاهانه اس. در مورد فرزندان هم غالباً همین طوره؛ دیده می‌شه کسانی که به ظاهر پایبند به امور دینی هستن، وقتی که پای فرزندانشون به میون میاد انگار پرده‌ای روی ِ افکارشون می‌افته و همه این مسائل رُ فراموش می‌کنن و عشق به فرزند سبب می‌شه که حرام رُحلال و حلال رُ حرام کنن و برای تأمین آینده خیالی او تن به هر کاری بدن و هر حقی رُ زیر پا بگذارن، در حقیقت باید خودمون رُ در این دو میدان بزرگ امتحان به خدا بسپاریم.

*******************************************

بر اساس همین نگرش اخلاقی به مسئله خیانته که خدا در قرآن، به عنوان یک حکم الهی، اجتناب از خیانت، به‌ویژه در نهان و به دور از چشم مردم رُ امرى لازم و ارزشمند دانسته (یوسف، آیه 52) و برای تشویق اهل امانتی که از خیانت اجتناب می‌کنن، پاداشی بزرگ قرارداده (انفال، آیات 27 و 28) و نسبت به این افراد نگاهی برخاسته از غفران و رحمت خاص داشته و گناهان و خطاهای دیگر اونها رُ نادیده می‌گیره و براشون خیر قرار می‌ده. (انفال، آیات 70 و 71)

**************************************

نبی مکرم اسلام(صلی ا... علیه و اله و سلم) در این رابطه فرموده است: «هرکس در دنیا به امانتی خیانت کند و آن‌را به صاحبش ندهد و مرگ گریبان او را بگیرد بر غیر دین اسلام مرده است و خداوند را در حالی ملاقات می‌کند که از او غضبناک است پس خداوند امر می‌کند که او را در آتش سوزان جهنم بیافکند.

و نیز از پیامبر اکرم(صلی ا... علیه و اله و سلم) نقل است که چهار چیز است که اگر یکی از آن‌ها در خانه‌ای وارد شود آن خانه را ویران می‌کند و آن خانه هرگز روی برکت را نمی‌بیند آن چهار چیز عبارت از خیانت، دزدی، شراب‌خواری و زنا هستند.

**********************************

یکی از بزرگترین گرفتاریها جرات به انجام ِ خیانته که بسیار خطرناکه، سفارش پیامبر آن است که فرمود «جرأت بر خیانت پیدا مکن یعنی اصلاً فکر و خیال خیانت را در سر مپروران، گویا این صفت آن‌قدر زشت و سرایت کننده است که اگر کسی جزئت بر خیانت پیدا کند، آلوده می‌شود و دیگر نمی‌تواند از این آلودگی نجات یابد

*******************************************

(مناجات)

خدایا

به عزتت سوگند که جز تو مر گناهان خویش را بخشنده ای نمی‌یابم و شکستگی خویش را جز تو پیوندی نمی‌بینم.

من اینک با بالهای تواضع به بارگاه تو باز گشته ام و پیشانی خشوع و خواری خویش بر درگاه قدرتت نهاده ام .

اگر از در رحمت خویش برانیم به کدامین در پناهنده شوم و اگر از قلّه رافتت فرو افکنیم به کدامین دامنه بگریزم؟... که صد  افسوس از خجلت و رسوائیم و... هزار افغان از توشه راهم.

ای بزرگ بخشاینده گناهان بزرگ ، از عظیم گناهانم هلاک کننده هایش را ببخش

واز قبیح رازهایم رسوا کننده ها یش را بپوش

و مرا در گرمای حضور قیامتت از خنک گوارای عفوت بنوش.

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

***********************************************

به افق آفتاب

***********************************************   

به نام ِ خدایی که به ما نعمت ِ زندگی بخشید.

**********************************************

با محبت ِ تمام سلام و حال ِ همگی بخیر و صحت ان شاءا....

************************************************

قطعا برای ِ همه ماها پیش اومده که گاهی احساس میکنیم زندگی به اون روالی که باید پیس نمیره. کسل کننده شده و چندان لذتی برامون نداره. به نظر ِ شما یه همچین وقتایی چاره کار چیه؟

**************************************************

قطعا خیلیا به فکر ِ تغییر ِ شغل می افتن که البته چندان راحت و دست یافتنی نیست.

********************************************

خیلیا به فکر ِ کارای ِ جدید می افتن، کارایی که تا حالا انجامشون ندادن.

*********************************************

خیلیا به دنبال ِ تغییر ِ وسایل و اسباب ِ خونه می افتن و سعی میکنن با تغییر ِ در اسباب ِ ظاهری ، حال و هوای ِ زندگیهاشونو عوض کنن.

******************************************

اما به گواهی ِ کلام ِ آدمهای ِ اهل ِ تجربه و اونایی که حال ِ زندگیهاشون ، حال ِ خوبیه. تغییر ِ اصلی توی ِ زندگی اون وقتی اتفاق میافته که نگاه ِ ما به زندگی عوض بشه.

********************************************

به نظر ِ شما،  چطوری میتونیم از تغییر ِ نگاه به تغییر ِ زندگیهامون برسیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*************************************************

 زندگی ِ همه ما مملو از مشکلات و موانعه و آسون ترین کار تسلیم شدن در برابر اونهاست. اگرچه اختیار تمام اتفاقات ِ دور و برمون دست ما نیست، اما کنترل عکس العمل و واکنش نسبت به اون ها قطعا دست ِ ماست. نگاه مثبت در دستان خود ماست! با کمی انعطاف پذیری و تغییر در نگرش می تونیم عکس العمل بهتری به رویدادهای پیرامونمون داشته باشیم و نگاه خودمون به زندگی رُ تغییر بدیم.

******************************************

نگرش انسان اگر به زندگی تغییر کنه می تونه باعث تغییرات بسیاری در زندگی بشه.به عبارت دیگه نگرش ما نسبت به زندگیه که حال و روز فعلی ما رُ می سازه.

اما حالا سوال اینه که ما چطور میتونیم نگاهمون رُ به زندگی تغییر بدیم و چه رفتارهایی در این زمینه مهم و موثر هستن چون تغییر زاویه دید نیاز به بعضی از زمینه چینی ها داره.

ما ابتدا باید از خودمون شروع کنیم و از خودمون یک فرد جدید با نگرشی جدید بسازیم.

استادی در یک سمینار پر جمعیت، سخنران از حضار پرسید: چه کسی دوست داره جامعه تغییر کنه؟ تقریبا تمامی افراد بدون درنگ دستهای ِ خودشون رُ به نشونه رضایت بالا بردن. سپس سخنران پرسید: چه کسی حاضره خودش تغییر کنه؟ و در نهایت تعجب دید که فقط تعداد کمی از افراد اون هم با تردید دستان خودشون رُ بالا بردن.

*******************************************

بررسی زندگی بیشتر پزشکان، مهندسان، وکلا، وزرا و مدیران ارشد و تجزیه و تحلیل روند زندگیشون ما رُ به نقطهای میرسونه که تقریبا تمامی این افراد در اون نقطه وجه اشتراک دارن و اون نقطه خواستنه. همون حس روییدن، رشدکردن، کمال، تعالی و فتح قلهها.

برای ایجاد تغییر در یک جامعه اگه هر کس خودش به فکر تغییر خودش باشه، پس از مدتی جامعهای خواهیم داشت تغییر یافته. به شرط اون که هیچکس منتظر دیگری نباشه و شرط رُ تغییر دیگران ندونه. بلکه شرط رُ تغییر خودش بدونه و با خودش بگه:

جهان گو همه آتش و دود باش/ تو بر آتشش عنبر و عود باش

********************************************

بر سنگ قبر فردی در سنپترزبورگ چنین نوشته شده بود:

"آن هنگام که جوان بودم و فارغ از همه چیز و تخیلم مرز و محدودهای نمیشناخت، در سر، آرزوی تغییر دنیا را میپروراندم. بزرگتر و خردمندتر که شدم دریافتم جهان تغییرناپذیر است، پس افق اندیشهام را محدودتر کردم و بر آن شدم تا تنها کشورم را تغییر دهم. اما این هم عملی نبود.

پس از سالها زندگی و تجربه، آخرین تلاش ناامیدانه خود را صرف تغییر خانوادهام کردم. اما افسوس آنها نیز که نزدیکترین کسان به من بودند تغییر نکردند.اکنون که در بستر مرگ آرمیدهام، به ناگاه حقیقتی را یافتهام. تنها اگر خودم را تغییر داده بودم، آن گاه نمونهای میشدم برای اعضای خانوادهام تا آنان نیز خود را تغییر دهند. با انگیزه و تشویق آنها چه بسا کشورم نیز اندکی اصلاح میشد، شاید میتوانستم دنیا را هم تغییر بدهم.»

************************************************

بعضی از مردم تمام زندگی و عمر خودشون رُ با این امید و انگیزه می‌گذرونن که روزی اوضاع زندگی اونها بهتر بشه, این جورآدم‌ها همیشه آرزو می‌کنن که ای کاش همه چیز آسون‌تر و ساده تر باشه و اینکه یک روز یدفعه همه آشفتگیها تموم بشه و اوضاع خودبه خود سر و سامون پیدا کنه.

اگه به فکر معجزه ای در زندگی خودمون هستیم سخت در اشتباهیم چون یه قانون طلاییه که می‌گه :خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد تا آن‌ها وضع خود را تغییر دهند )(رعد آیه11)

پس برای تجربه یه زندگی بهتر به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نریم، چون سرنوشت ما به دست خود ماست.

**********************************************

خداوند متعال در آیه 11 سوره مبارکه رعد چنین می‌فرمایند: برای او فرشتگانی است که پی در پی او را به فرمان خدا از پیش رو و از پشت سرش پاسداری می‌کنند. در حقیقت، خدا حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. و چون خدا برای قومی آسیبی بخواهد، هیچ برگشتی برای آن نیست، و غیر از او حمایتگری برای آنان نخواهد بود

بنابراین آن قانون کلی که از این آیه شریفه بدست میاد اینه که همیشه تغییرات از خود ما است!

*************************************************

(مناجات)

خدایا

اى کسى که گره هر سختى به دست تو گشوده شود، و اى که تندى ِ شدائد به عنایتت مى‏شکند، ای که راه بیرون شدن از تنگی و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود, دشواریها به لطف تو آسان گردد، و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید، و قضا به قدرتت جریان گیرد، و همه چیز به اراده تو روان شود،

خدایا

چیزی را که تو آورده ای کسی نبرد، و آن چه تو فرستاده ای دیگری باز نگرداند، و بستهء تو را کسی نگشاید و چیزی را که تو بگشایی دیگری نبندد, و آنچه را تو دشوار نموده ای کسی آسان نکند,

و آن را که تو ذلیل کرده ای یاوری نباشد، پس بر محمد و آلش درود فرست، و به رحمتت

الها - در آسایش را به رویم باز کن و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما، و برایم نجات و خلاصی سریع از گرفتاریها مقرر کن

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که رحیم و بخشنده اس

سلام

***************************************************

در نیم روز ِ دوازدهمین روز از ماه ِ مهر

با توکل ِ به خدای ِ بزرگ

به استقبال ِ اوقات ِ آسمانی ِ اذان ظهر میریم

و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که دست و دل ِ مار ُ از رحمت ِ این دقایق سرشار کنه.

***************************************************

امید  داریم که به مرحمت ِ الهی این کلام در لحظه لحظه زندگیهامون

به عمل برسه

***********************************************

 

 

در آغاز، دل به کلام ِ حضرت امام صادق ع روشن میکنیم

حضرت میفرمایند: آزاده در همه حال آزاده است. اگر بلا و سختی به او رسد، شکیبایی ورزد و اگر مصیبت ها بر سرش فرو ریزند، او را نشکنند، هرچند به اسیری افتد و مقهور شود و آسایش را از دست دهد و به سختی و تنگ دستی افتد چنان که یوسف صدیق امین، به بندگی گرفته شد و مقهور و اسیر گشت، ولی این همه به آزادگی او آسیب نرساند.

***************************************************

به نظر ِ شما مفهوم ِ این کلام ِ چیه؟

آیا به اینئ معنی نیست که باور و ایمان حقیقی به خدا در همین آزادگیه.

***************************************************

در زندگیهای ِ ما که گاهی از سختیها و مشکلات بی طاقت میشیم

اون هم بی طاقت شدنی که مهار ِ تدبیر ُ و آرامش رُ ازمون میگیره.

***************************************************

سختیها و تنگناهایی که گاهی باعث میشه دست ِ کمک به سمت ِ دیگران دراز کنیم

به سمت ِ کسایی که کمک خواستنه از اونها گاهی زیر ِ سوال بردنه خودمونه

***************************************************

کمک خواستنی که گاهی ما رُ مجبور میکنه زیر ِ بار ِ کارهایی بریم  که چندان با ارزشها و عقایدمون سازگار نیست

***********************************************

مشکلات و سختیها جزئی جدانشدنی از زندگیِ همه ما هستن

جزیی که اگه توش تکیه مون به خدا نباشه

مجبوریم به دیگران تکیه کنیم

به کسایی مثل ِ خودمون که قدرت و توانشون بیشتر از ما نیست

و این در خیلی از جاها یعنی کم و کوچیک کردنه خودمون

*******************************************

شاید برای ِ همینه که در توصیه بسیاری از بزرگان به آزادگی و آزاده بودن بخصوص در سختیها و گرفتاریها و تنگدستیها سفارش شده

و بندگی و پرستش ِ واقعی ِ خدا رُ در آزادگی معنا کرده

امری که چندان هم سهل و ساده نیست

********************************************

به نظر ِشما چه رابطه ای بین ِ آزادگی و پرستش خدا هست؟

واین که چرا به کلام ِ بزرگان، آزادگان ، پرستندگان ِ حقیقی هستن؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***********************************************

در دین ِ اسلام از آزادی و آزادگی به عنوان ِ یه ارزش نام برده شده

مفهومی که شاید برای ِ خیلی از ما تنها در دایره لفظ معنا بشه

اما تاثیر ِ بی انکاری در لحظه لحظه زندگیهامون داره

حضرت علی علیه‏السلام در وصیت‏نامه‏اش به امام حسن علیه‏السلام، در نهج‏البلاغه، مى‏فرماید:

نفس و جان و روان خودت را گرامى بدار و از هر کار و پست و از هر پستى محترم بدار. در قرآن  کریم هم آمده است : بزرگ‏ترین باختن‏ها، باختن خود است"

حضرت در بیانی دیگر هم میفرماید : پسرم براى هرچه که از دست بدهى و بفروشى مى‏توان قیمت گذاشت ولى یک چیز دارى که اگر آن را بفروشى بهایى در همه جهان براى آن پیدا نمى‏کنى و آن خودت هستى، یعنى همان نفس و جان و روحت؛ اگر روحت را بفروشى و تمام دنیا را به تو بدهند، دیگر برابرى نمى‏کند. هرچند تو را بدانچه خواهانى رساند. نیز مى‏فرماید:

پسرم هرگز بنده دیگرى مباش، زیرا خدا تو را آزاد آفریده است.

*****************************************************

در حکایتی کوتاه است که

روزی ثروتمندی یک کیسه زر به غلامش داد و گفت برو و این کیسه را به فلان شخص بده اگر آنرا قبول کرد تو را آزاد می کند.

غلام کیسه را نزد او برد ولی وی از پذیرش آن سرباز زد غلام گفت: لطفا آنرا قبول کنید .

آن شخص گفت: با پذیرفتن این کیسه تو را آزاد ولی خود را بنده او ساخته ام

*****************************************************

حضرت امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:

به سوی هر کسی که می خواهی دست حاجت دراز کن تا اسیر او باشی

زیرا هر کس که حاجتی به کسی داشته باشه باید تملّق و فروتنی کنه و در برابرش مثل ِ  کسی میشه که اسیر او باشه و در بند او بیفته و در جای دیگری هم می‌فرمایند:

ازهر کسی هم که بی نیازی کنی، مثل او خواهی بود

زیرا که کسی که از کسی بی‌نیاز باشد و طمع نکند نباید به او تملّق و فروتنی بکند و هر نحو که او با این رفتار کند این هم با او رفتار می کند پس گویا مثل اوست.

و نیز می فرمایند:

«به هر کس که می خواهی احسان و نیکی بکن تا امیر و فرمان فرمای او باشی

زیرا اگر کسی به دیگری احسان کند وی فرمان‌بردار او می‌شود.

************************************************

در معنای ِ آزادگی و وارستگی در سیره بزرگان مصادیقی روشن وجود داره که از جمله اونها داستانی از زندگی ِ شیخ محمد تقی بهلول ِ که بیان کردند

ایشون بعد از  36 سال تبعید و بازگشت به ایران در پاسخ به رییس ساواک در مورد ترس از مرگ چنین گفت:

کسی که بعضی اقوامش در مشهد باشند و بعضی در تهران

برایش فرق نمیکند در مشهد زندگی کند یا در تهران ؛ من الان همین حال را دارم .

پدر و مادر و خواهر و بعضی دیگر از عزیزانم به آن عالم رفته اند و بعضی دیگر در این دنیا هستند برای من فرقی ندارد این عالم باشم یا آن عالم.

هر جا باشم پیش اقوام و خویشان خود هستم ...

منظور بزرگان از آزادی، رهایی از قید تعلق خاطرهاست

یعنی دلبستگی نداشتن و شیفته و فریفته نبودن

اما آزادی و آزادگی چیزی بیشتر از دلبستگی نداشتن می‌خواد.

در حقیقت باید توجه داشت که رشته‌هائی که آدمی رُ وابسته و ذلیل و ضعیف میکنه تنها از ناحیه قلب و تعلقات قلبی نیست. که همون مانوس شدنه جسم و روح به شرائط اضافی و مصنوعی ِ که در قدم ِ اول  این وابستگیها ضرورت ِ زندگی محسوب میشه و کم کم جزئی از زندگی شده و ما رُ اسیر ِ چیزهایی میکنه که نباید ....

چیزهایی که آزادگی ِ انسان رُ تحت الشعاع قرار میده

*****************************************************

آزادگی شرایط ِ مهمی داره

دلبستگی نداشتن شرط لازم آزادگی ِ اما شرط کافی نیست، عادت به قناعت در نعمتها و پرهیز از زیاده خواهی، شرط دیگه آزادگی ِ

**************************************************

در برخی روایات اسلامی حریت و آزادگی انسان منوط به ترک شهوت قلمداد شده و بندگی شهوت رُ بدترین و شدیدترین نوع بردگی و ضد آزادی دونستن، چنانکه امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این باره می‌فرماید:

هر کس خواهشهای نفسانی را فرو گذارد، آزادمرد است.

و نیز در روایت دیگری می‌فرماید:

بنده خواهشهای نفسانی خوارتر است از بنده بردگی(بنده مملوک). چراکه بندگی شهوت باعث خواری در آخرت می‌شود بخلاف این بندگی مملوک و در دنیا نیز گاه ذلتی که به سبب بندگی شهوت حاصل می‌شود زیادتر از ذلت این بندگی مملوک می¬باشد.

در روایت دیگری می‌فرماید:

بنده شهوت و خواهشهای نفسانی اسیری است که اسارتش دائمی است و از آن خلاصی نمی یابد.

*************************************************

آزادگی برای ِ خودش علت و مقدمه هایی داره که از جمله مهم ترینه  اونها که

در منابع اسلامی بهش اشاره شده بندگی خالص خداوند، تزکیه نفس، رعایت زهد و تقوا، کار و تلاش و دوری از طمع ورزی، مخالفت با هوای نفس.

**********************************************************

آزادگی بیشتر از اون که در لفظ تعریف بشه در زندگیهای ِ ما ساری و جاری ِ

آزاده بودن در این که به هر قیمتی زیرِ بار ِ هر چیزی نریم

به این که برای ِ مشکلات ِ مادی، دستمونو پیش هر کسی دراز نکنیم

این که برای رسیدنه به دوست داشتنیهامون زیرِ بار ِ هر گناهی نریم

این که خودمونو به هر قیمتی نفروشیم

این که بدونیم ارزش ِ هر چیزی چقدره

و بهای ِ روح و فکر و زندگیمون چیه و به چی باید بدیمش

به این که همه جا نگاهمون به رضای ِ خدا باشه و بس

چون وقتی همه چیمون رنگ ِ خدا داشته باشه

سربلندیم.

**********************************************

گاهی لحظه ای درنگ و مرور ِ اونچه گذشته ، ما رُ نه یک قدم که صدها قدم به جلو میبره

*************************************************

(مناجات)

خدایا

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

و از روی لطف و کرمت ارواح پاک را برای هــدایت بر من نازل فرمایی تا رستــگار شوم ،  تو بزرگی و سزاوار ستایش و تکریم.

  • رادیو بدون شایعه