رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای ِ رادیو ایران تقدیم میکند.

*****************************************************

به نام ِ خدایی که مهربانه، بخشنده اس و از او بزرگتر خدایی نیست.

**************************************************

با تبریک و شادباش ِ فرا رسیدنه ماه ِ ربیع الاول ، خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و از شما درخواست میکنیم که فرصت ِ اذانگاهی ِ امروز رُ با ما همراه باشید.

************************************************

در این لحظات از خدای ِ بزرگ میخوایم که به همه ما تنی سلامت ، دلی آرام، لبخندی همیشگی ، رضایت ِ از زندگی و دلخوش بودنه به شادیهای ِ واقعی رُ هدیه کنه.

*********************************************

امروز کلامی از حضرت امام علی علیه السلام خوندم که حقیقتا جای ِ فکر و تامل داشت. ایشون فرمودن، دینی که در آن فهم نباشد، خیری در آن نیست.

*********************************************

واقعا چرا تعقل و تفکر ، در امور دینی انقدر حائز ِ اهمیت و در خور ِ توجهه؟

*********************************************

شاید دلیل ِ تاکید ِ زیاد به فهم ِ حقیقی ِ دینی، این باشه که، دین ِ بدونِ تعقل و تفکر مسبب ِ سرگردونی و حتی گاهی گمراهی میشه و به جای ِ رساندن ِ ما به مقصد، در مسیری عکس، مار ُ دچار ِ بیراهه کنه.

******************************************

در طول ِ تاریخ، مصادیق ِ زیادی از کسایی وجود داشته که دقیقا به دلیل ِ نداشتنه فهم ِ دینی ، نه تنها خودشون دچار ِ گمراهی شدن که حتی در بعضی از مواقع ، مقابل ِ بزرگان و امامان معصوم علیهم السلام هم قرار گرفتند.

*****************************************

به نظر ِ شما بزرگترین مشکلی که از دین ِ بدون تفکر به وجود میاد چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************************  

اسلام دینی عقلانیه که همیشه پیروان خودش رُ دعوت به تفکر و تدبر می کنه و ایمان رُ بر پایه اون میدونه و همون طور که می دونیم تفکر و تدبر ویژگی اساسی انسان هاست و وجه تمایز اون ها از سایر جاندارانه.

در واقع عقل و تفکر استعداد مخصوصیه که خداوند متعال به انسان عنایت فرموده تا بتونه با استفاده از اون در مسیر زندگانی خودش، راه سعادت و رستگاری راُاز راه شقاوت تشخیص بده و بتونه به واسطه اون به رستگاری برسه.

***********************************************

خداوند در قرآن کریم همواره بشر رُ به دانش اندوزی و خرد ورزی دعوت می کنه و از بشر تعبد بدون تعقل رُ نمی خواد بلکه در آیات بسیاری در قرآن کریم پس از اون که درباره پدیده های طبیعت، نـزول قـرآن، جهان آخرت و رخدادهای تاریخ انسان سخن به میون میاره بشر رُ دعوت به تفکر و تدبر می کنه، ازجمله این آیات،

آیه 10 سوره ملک که خداوند می فرمایند: اهـل دوزخ گویند: اگر سخن انبیاء را می شنیدیم یا به دستور عقل رفـتار می کردیم، از دوزخیان نبودیم.

و در آیه 22 سوره انفال می فرمایند: بـدتـریـن جـنـبنده ها نزد خدا، کسانی هستند که کر و لال هستند و نمی اندیشند.

***********************************************

استاد شهید مرتضی مطهری در کلامی روشنی بخش میفرمایند: ما مسلمانان اگر بخواهیم طرز تفکّر خودمان را تصحیح کنیم باید به سوابق و گذشته و تاریخ خودمان  مراجعه کنیم، چرا که ریشه‌های این آسیب از زمان‌های خیلی دور باشد. ... از جمله آسیب‌های قرون اولیه اسلامی خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت انسان است. به عبارت دیگر رجوع از طرز تفکر واقع بینانه به خیالبافانه. انسان اگر به قرآن که سند و مرجع اوّل ماست مراجعه کند و بعد از قرآن اگر به سنت قطعی نبوی و همچنین سنن قطعی که از ناحیه ائمه اطهار رسیده است مراجعه کند کاملاً به این اصل پی می‌برد که اسلام دین عمل است.

************************************************

در وایات است که وقتی از ائمه ما سؤال می‌کنند که ایمان چیست؟ می‌فرمایند: ایمان با سه چیز محقق می‌شود: اعتقاد قلبی، اقرار به زبان و عمل با اعضا و جوارح. اصلاً ائمه ما عمل را جزو ایمان شمرده‌اند، یعنی کسی که عمل ندارد ایمان ندارد».

***********************************************

عقل یکی از مواهب الهی و استعداد مخصوصیه که خداوند متعال به انسان عنایت فرموده تا با بهره گیری از اون بتونه راه سعادت ورستگاری رُ طی کنه .

رسول خدا (صلی ا... علیه و آله و سلم) فرموده اند : خداوند متعال به بندگانش چیزی بهتر ازعقل نبخشیده است  .

قران مجید از تفکر بسیار ستایش کرده  وبا بیان داستانهای مختلف به بهترین بیان تلاش میکنه که انسان رُ به فکر کردن دعوت کنه تا با اندیشیدن درباره زندگی دنیا وجاودانگی آخرت پی ببره وفریفته دنیا نشه و دنیا رُ هدف قرار نده .

قرآن کریم درخصوص این که هدف از نزول قرآن ، تفکر واندیشیدنه ، می فرماید :

وقران را به سوی تو فرستادیم تا آن چه را نازل شده است ، برای مردم تبین کنی وتا شاید بیندیشند  .

***************************************************

بهترین عبادت همواره اندیشیدن درباره خداوند و قدرت اوست مراد ازتفکر درباره خدا تفکر در افعال بدیع وصنابع عجیب و نظم دستگاه آفرینشه تا ازاونها به وجود خدا پی ببریم ومقصود از اندیشیدن در قدرت خدا اندیشیدن در آفرینش بشر اینه که نتیجه بگیریم که چنین قدرتی می تونه دوباره این بشر رُ زنده کنه و اونها رُ حسابرسی کنه و این که بدونیم آفرینش این دستگاه عظیم جهان بیهوده نیست وبی منظور وبی هدف نیست چنان که در آیات شریفه قرآن طریقۀ تفکر به همین روش بیان شده و اون چه ممنوعه تنها تفکر در ذات وحقیقت خداست که چون ازمحیط فکر بشر بالاتره جز بهت وسرگردانی نتیجۀ دیگه ای نداره  .

**************************************************

(مناجات)

ای آن که یاد او برای یاد کنندگان، موجب شرافت است وای که طاعت او برای فرمان برادران، وسیله نجات است، ... دلهای ما را به یاد خود، از یاد هر چیزی و زبان های ما را به شکر خویش از هرگونه سپاسی و اعضای ما را به طاعت خود از هر طاعت دیگری مشغول فرما.

 

  • ۹۹/۰۷/۲۷
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی