رادیو بدون شایعه

بایگانی

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افق- باور به غیب

برنامه

افق 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق شجاعت

برنامه

گفرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

***************************************************

به افق آفتاب

************************************************

با نام ِ خدای ِ بزرگ برنامه ای دیگه رُ در خدمت ِ همه شما عزیزان  آغاز میکنیم.

***********************************************

در روزی از روزهای ِ خوب ِ خدا و با تبریک میلادبرادر وفادار حضرت امام حسین علیه السلام،  علمدار کربلا ، حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام  و در آستانه فرصت ِ گفتگوی ِ با پروردگار ِ عالم و ادای ِ نماز ، به امید ِ بسیار به رحمت ِ لایزال ِ الهی دل به یاد و نام ِ او میسپاریم و ایمان داریم که خدای ِ بزرگ بندگانش رُ بسیار دوست داره و مشتاق ِ شنیدنه حرفهای ِ اونهاست.

***********************************************

خدایی که از اون بهتر و بالاتر کسی نیست ، بنده او بودن بهترین اتفاق ِ عالم ِ.

*****************************************

خدایی که هیچ وقت از احوال ِ بندگانش غافل نیست و فراموششون نمیکنه

******************************************

خدایی که دوست داره ما هم به اونچه که هستیم .. معرفت پیدا کنیم  ، چرا که اولین قدم در شناخت ِ خدا ... شناخت ِ خود و باور ِ داشته هامونه.

******************************************

میدونین شاید با خودمون فکر کنیم که این شناخته نسبته به خود ساده باشه اما درحقیقت .. پایه و اساس ِ سعادت ِ فردی و اجتماعی ِ ما در دنیا و آخرتِ.

*********************************************

خودشناسی و به دنبالش خود باوری ، یکی از مهم ترین گمشده های ِ همه ماست ، حقیقته مهمی که عین ِ ریشه میمونه ، ریشه ای که اگه نباشه .... هیچ شاخ وبرگ و ثمری هم نیست.

***********************************************

و نکته مهم تر اینه که این خودباروی منجر به داشتن شجاعت میشه و میتونه مانعی  بزرگ در برابر ِ ترسهامون باشه، ترسهایی مثل ِ ترس ِ از شکست که میتونه ما رُ در مسیرمون متوقف کنه

**************************************************

دقیقا برای ِ همینه که خودباوری و نداشتنه ترس و شجاعت میتونه یه انگیزه مهم توی ِ زندگیهای ِ ما باشه.

**************************************************

 

به نظر ِ شما چطوری میتونیم ترس  رُ در خودمون از بین ببریم؟

و در مواجهه با فراز و فرود زندگی شجاع باشیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

********************************************** 

ما ، امروز ، در جهانی زندگی می‌کنیم که در بستر زمان و مکان قرار داره و  هر چیزی طبق یه فرآیند زمانی به تدریج به وجود میاد و در طول زمان تغییر شکل می‌ده و شکل و قالب‌های مختلفی به خودش می‌گیره. این یعنی انسان برای رسیدن به خواست‌هاش ناچار ِ که در برخی موارد، گذر زمان رُ تحمل کنه تا به هدف خودش برسه و برای ِ رسیدن  یکی از راهکارهای شجاعت و  نداشتنه ترس و خودباوری، صبر و استقامت ِ. خداوند در قرآن کریم در سوره بقره آیه 45 میفرمایند: در هنگام سختی‌ها و مشکلات و برای رسیدن به اهداف و خواست‌هایتان از صبر و نماز کمک بگیرید؛ زیرا این دو، بزرگ، مهم و تأثیرگذار هستند.

 

***************************************************

 

نداشتنه ترس و شجاعت  ، نتیجه تسلط ِ به اوضاع ِ و تسلط نتیجه علم و آگاهی ِ ، همه کسایی که موفقیتهای ِ بزرگی داشتن، برای رسیدن به اون موفقیتهای ِ بزرگ از قانون صبر استفاده کردن. موفقیتهایی که غالبا  در ابتدا غیرممکن به‌نظر می‌رسیدن.

دانشمند بزرگی مانند ادیسون 999 بار برای کشف برق با شکست مواجه شد؛ اما باز هم صبر کرد و وقتی ازش سؤال کردن که شما برای تولید لامپ 999 بار شکست خوردید ، ادیسون در پاسخ گفت: من شکست نخوردم؛ بلکه 999 راه کشف کرده‌ام که با آن لامپ تولید نمی‌شود.

بزرگی میگفت: دو دسته و گروه هستند که هرگز شکست نمی‌خورن و هیچ وقت هم به موفقیت هم نمی‌رسن: دسته‌ی اول مردگانند و دسته دوم کسانی هستن که دست به هیچ کاری نمی‌زنن.

 ***************************************************

کم حرف زدن و بیشتر گوش دادن هم یکی دیگه از راهکارهای خودباوریِ و شجاعته.

 

وقتی کسی حرف می‌زنه، چیزی رُ می‌گه که قبلاً‌می‌دونسته؛ ولی وقتی گوش می‌ده ،  چیزی رُ یاد می‌گیره که قبلاً نمی‌دونسته و گوش کردن باعث دانایی و آگاهی بیشتر می‌شه و آگاهی بیشترهم ،  باعثِ اعتماد به نفس .

 ******************************************************

تلقین به داشتنه شجاعت یکی دیگه از عوامل خودباوری ِ  که میتونهه مانع ِ ترسهای ِ ما باشه،  افراد سست و کم اراده ، توی ِ  انجام کارهاشون از واژه‌ ، نمی‌تونم و غیرممکنه ،  زیاد استفاده می‌کنن، در حالی که اگه راه ِ نمی‌تونم رُ  به ذهن خودمون ببندیم ، دریچه روشنایی ِ می‌تونم،  رُ به روی خودمون باز میکنیم و حتماً هم موفق می‌شیم. حضرت علی(علیه السلام) میفرمایند: فال نیک بزن تا راه برای رفع مشکلات باز شود. فال نیک همان امید به موفقیت و گشایش و چشم دوختن به افق‌های روشن زندگی است.

 


**********************************************************
اگر شجاعت و داشتن اعتماد به نفس و خودباوری به این معنا باشه که انسان توانایی، استعداد و داشته‌های ِ خودش رُ باور کنه و معتقد باشه که این امور رُ  خدا به او داده و خودش در داشتن اونها مستقل نبوده و قدرت او در طول قدرت حق تعالی ست و نه در عرض اون، این مساله امر ِ  پسندیده ای ِ و باعث پیشرفت و ترقی انسان میشه و با توکل به خدا منافات نداره. چنانکه در کتاب ِ آسمانی ِ ما قرآن کریم هم بیان شده که : و سست و محزون نشوید که اگر مؤمن باشید، غالب و برتر خواهید بود.

 

***************************************************

میدونین بعضی از مشکلات روحی و روانی و فکری و اخلاقی انسان ناشی از ترس و نداشتن  شجاعت ِکه در نهایت به نداشتنه خود باوری منتهی میشه.  اگه آدمی، حقیقت واقعی خودش، هدف خلقت، رابطه خودش با خدا، موقعیت خودش در نظام هستی، تاثیر زندگی دنیوی در آخرت، نقش اخلاق نیکو و برخورد مناسب با دیگران، سهم ثروت در کیفیت زندگی و نقش مصیبت ها و خوشی ها رُ بدونه. خیلی از مشکلاتش حل میشه و زندگی سعادت آمیزی رُ برای خودش  و البته برای ِ دیگران رقم میزنه.

***********************************************

(مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

********************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه