رادیو بدون شایعه

بایگانی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افق- احتکار

برنامه 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*********************************************

به افق آفتاب

**********************************************

وقتی با نام ِ خدا شروع میکنی

همه چی، خیلی  بهتر از اونی که باید ،  پیش میره

پس به نام ِ خدایی که به هر گوشه از زندگیم که نگاه میکنم هست ... خدایی که همیشه با منه

*******************************************

به امید ِ وقت و ایامی خیر و خوش خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم

و به رسم ِ قرار ِ همیشه ، چشم براه ِ محبت ِ شما هستیم

محبتی که همراهمون باشین و همدل در این اوقات ِ آسمونی

************************************

راستش امروز توی ِ راه با خودم به یه چیزایی فکر میکردم

به این که ماها

یه وقتایی فکر میکنیم که هر چی میدوییم بازم به چیزایی که میخوایم نمیرسیم

*********************************

بدترش اینه که فکر میکنیم اوضاع ِ بقیه خیلی از ماها بهتره و هی حرص میخوریم که چرا ما مثل ِ اونا نیستیم

*********************************

فکر میکنین علته این حرفا چیه ؟

علتش زیاده خواهی و نداشتنه رضایت از داشته هاست

حرص و طمعی که مثل ِ طعمه ما رو گرفتاره خیلی از مشکلات میکنه که از جمله اونها احتکاره.

************************************

مطمینا هیچ کسی نیست که از احتکار و تاثیری که در جامعه و زندگیه تک تک ِ ما میذاره بی اطلاع باشه و یا این که با اون موافق باشه.

*************************************

واقعا .. میارزه

میارزه که آدم یه عمر اینجوری زندگی کنه

***************************************

مگه راضی بودن به اون چیزایی که داریم، کم یا زیاد

و داشتنه یه دل ِ خوش چه اشکالی داره که انقدر با حرص و دوییدن

دنبال ِ این در و اون در زدنیم، واقعا چطور میشه که گاهی بعضی از ما شرایط رُ ندیده میگیریم و با علم به نیاز ِ مردم ، دست به احتکار میزنیم؟

****************************************

واقعا مگه ماها چقدر قراره زندگی کنیم که نصفش هم توی ِ این دست و پا زدنها باشه

*************************************

این جور وقتا با خودم فکر میکنم که واقعا گُل گفتن این قدیمیا که چشم و دل سیر بودن یه گنج ِ بزرگ ِ

یه ثروتی که باهاش خوشبختی و هیچ وقت هم تموم نمیشه

*****************************************

به نظر ِ شما چرا بعضیا چشم  دلشون سیر و بعضیای ِ دیگه همش توی ِ حرص و جوش و دست و پا زدن هستن؟؟

*******************************************

شما چی فکر میکنین؟؟؟

به نظر ِشما احتکار چه اثری در جامعه و ارتباط ما نسبته به هم داره ؟؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

**********************************

احتکار بر مبنای تعریف حقوقی، عبارت است از این که کسی کالای مورد نیازِعامه مردم  رُ که زیادتر از مصرف خودش داشته و برای جلوگیری از فروش به دولت یا مردم، پنهان کنه.

 

زمانی احتکار جرم به حساب میاد که موجب آشفتگی در نظام جامعه و ایجاد بازار سیاه بشه و باعث ِ تضییق و دشواری جامعه بشود؛ وگرنه در مورد فراوانی عرضه کالا که اتلاف مال رُ در پی داشته باشه، این عمل نه تنها جرم نیست بلکه از جهاتی منطبق با موازین اخلاقی ِ.

در احتکار، تولیدکننده یا فروشنده علارغم وجود جنس اون رُعرضه نمی کنن تا در نتیجه افزایش قیمت، سود بیشتری بدست بیارن. این عمل نوعی سوداگری ِ و فعالیت هایی از این دست، تجاوز به حقوق فرد و جامعه اس و بدیهی ِ که، مقدار تجاوزی که به حقوق افراد می شه، از شفافیت بازار ها کاسته و جریان اطلاعات مورد نیاز رُ با مشکل مواجه می کنه.

اسلام با تحریم احتکار در واقع با انحصار مقابله می کنه .

*************************************************

پیامبر اکرم (صلی ا... علیه و آله و سلم) فرمودند: هر کس گندمی را به قصد گران شدن آن، چهل روز احتکار کند از خدا بری و خدا از او بری است.

**************************************************

حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر احتکاری که به مردم زیاد برساند و نرخ را بالا ببرد، در آن خیری نیست.

حضرت امام علی (علیه السلام) فرمودند: این احتکار کالاها و مایحتاج مورد نیاز جامعه، برای همه مردم زیاد دارد

و در جایی دیگر که

حضرت علی (علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر: این احتکار ننگی است برای والیان (عوامل حاکمیت) و نشانه ناتوانی مدیریت آن هااست.

****************************************************

اسلام اولویت اول رُ در جامعه به امنیت معیشتی می دونه ، امنیت معیشتی یک ضرورت قطعی در زندگیه، که در همه شئون حیات انسان تأثیری ماهوی داره، از تربیتهای اولیه بگیرید تا آخرین مراحل تکامل فردی و اجتماعی انسان و ضرورت تأمین امنیت معیشتی با جمله معروف نبوی بیان شده است : (فقر از مؤثرترین عوامل کفر و روی گرداندن از حقائق است.) و عدم تامین معاش و حداقل مایحتاج به غیر از عوارض اجتماعی و بحرانهای عمومی در جامعه موجب بروز عوارض منفی فکری و روحی نسبت به دین و خدا خواهد شد.

**********************************************

حضرت علی (علیه السلام) به رفاعه ، قاضی خود در اهواز نوشت:

از احتکار جلوگیری کن، و هر کس احتکار کرد کیفری درد ناکش ده، و سپس با بیرون آوردن اجناس احتکار شده، محتکر را به عقوبت برسان.

*****************************************************

خادم امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که امام صادق (علیه السلام) از من سوال کرد (در حالیکه قیمتها در شهر بالا رفته بود و آثار کمبود مواد غذائی مشاهده می شد) در منزل چه مقدار مواد غذائی داریم؟ خادم آن حضرت جواب دادند: مقدار زیادی طعام خریداری کرده ایم و برای مصرف چندین ماه کفایت می کند. امام(علیه السلام) دستور می دهد همه آن ها را بفروش و مواد غذائی مصرفی هر روز را در همان روز تهیه کنید. خادم در حالی که از دستور امام تعجب می کند که چگونه در حالیکه غذا در شهر کمیاب است امام (علیه السلام) دستور فروش مواد غذائی موجود در خانه را می دهد. به امام(علیه السلام) عرضه می کند: غذا در مدینه خیلی کم است باز امام(علیه السلام) می فرمایند: همه آن را بفروش و بعد از فروش، غذای مایحتاج را مثل سایر مردم روزانه تهیه کن.

و در ادامه روایت حضرت(علیه السلام) می فرمایند: یا معتب همه ی نان را از گندم تهیه نکن، بلکه نصفش از گندم و نصف دیگر از جو باشد با این که خدا عالم است که می توانم نان خانواده خود را از بهترین گندم تهیه کنم ولکن دوست دارم که در محضر خداوند متعال در سیاست مالی و اقتصادی از بهترین افراد باشم.

***************************************************

راوی روایت می گوید: حضرت امام صادق (ع) از من پرسید شغلت چیست؟ جواب دادم گندم فروش هستم و بعضی اوقات بازار خوبی دارم و چه بسا هم به کسادی برخورده و گندمها را جمع آوری و انبار می کنم. امام(ع) می پرسد اطرافیانت چه می گویند؟ گفتم: می گویند فلانی گندمها را احتکار می کند. سپس امام(ع) سؤال می کند آیا کسی دیگر غیر از تو گندم فروش است؟ گفتم گندمی که من می فروشم یک هزارم گندمی است که برای فروش عرضه می شود. امام(ع) می فرمایند: پس جمع کردن تو اشکالی ندارد. و محتکری که مرتکب حرام می شد مردی از قریش بود بنام حکیم بن حزام، زمانی که مواد غذائی وارد شهر مدینه می شد تمام آن ها را می خرید. تا اینکه روزی پیامبر(ص) بر او گذر کرد و فرمود: مبادا احتکار کنی، احتکار را ترک کن. دلالت این روایت بر حرمت احتکار با توجه به نهی پیامبر(ص) غیر قابل انکار است.

************************************************

 (مناجات)

خدایا.....

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

و از روی لطف و کرمت ارواح پاک را برای هــدایت بر من نازل فرمایی تا رستــگار شوم ،  تو بزرگی و سزاوار ستایش و تکریم.

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- عزت نفس

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*******************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که رحیم و بخشنده اس

و سلام

***************************************************

با توکل ِ به خدای ِ بزرگ

به استقبال ِ اوقات ِ آسمانی ِ اذان ظهر میریم

و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که دست و دل ِ مار ُ از رحمت ِ این دقایق سرشار کنه

***********************************************

از رحمتی که سختیها رُ آسون و تلخی ِ غصه ها رُ شیرین میکنه

****************************************************

از رحمتی که اگر باورش به دلهامون بشینه در بند ِ هیچ دغدغه ای نخواهیم بود .... و با دلبستگی ِ به خدا .. آزاد و آزاده زندگی میکنیم

که بنده خدا بودن عین ِ آزادگی ِ

****************************************************

آزادگی ای که حقیقتا گنج ِ بزرگ ِ زندگیهای ِ ما میشه

*****************************************************

برای ِ  

مایی که  توی ِ زندگیهامون  گاهی از سختیها و مشکلات بی طاقت میشیم

***************************************************

اون هم بی طاقت شدنی که مهار ِ تدبیر ُ و آرامش رُ ازمون میگیره

***************************************************

سختیها و تنگناهایی که گاهی باعث میشه دست ِ کمک به سمت ِ دیگران دراز کنیم

***************************************************

به سمت ِ کسایی که کمک خواستنه از اونها گاهی زیر ِ سوال بردنه خودمونه

***************************************************

کمک خواستنی که گاهی ما رُ مجبور میکنه زیر ِ بار ِ کارهایی بریم  که چندان با ارزشها و عقایدمون سازگار نیست

***********************************************

مشکلات و سختیها جزئی جدانشدنی از زندگیِ همه ما هستن

جزیی که اگه توش تکیه مون به خدا نباشه

مجبوریم به دیگران تکیه کنیم

به کسایی مثل ِ خودمون که قدرت و توانشون بیشتر از ما نیست

و این در خیلی از جاها یعنی کم و کوچیک کردنه خودمون

*******************************************

شاید برای ِ همینه که در توصیه بسیاری از بزرگان به داشتن و حفظ عزت نفس بخصوص در سختیها و گرفتاریها و تنگدستیها سفارش شده

امری که چندان هم سهل و ساده نیست

********************************************

به نظر ِشما چطور میتونیم در همه شرایط بخصوص در اوج ِ مشکلات و گرفتاریها آزاده و در بند ِ دغدغه های ِ دنیا نشیم و عزت نفسمون رو حفظ کنیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***********************************************

در دین ِ اسلام از داشتن و حفظ عزت نفس به عنوان ِ یه ارزش نام برده شده

مفهومی که شاید برای ِ خیلی از ما تنها در دایره لفظ معنا بشه

اما تاثیر ِ بی انکاری در لحظه لحظه زندگیهامون داره

حضرت علی علیه‏السلام در وصیت‏نامه‏اش به امام حسن علیه‏السلام، در نهج‏البلاغه، مى‏فرماید:

نفس و جان و روان خودت را گرامى بدار و از هر کار و پست و از هر پستى محترم بدار. در قرآن  کریم هم آمده است : بزرگ‏ترین باختن‏ها، باختن خود است"

حضرت در بیانی دیگر هم میفرماید : پسرم براى هرچه که از دست بدهى و بفروشى مى‏توان قیمت گذاشت ولى یک چیز دارى که اگر آن را بفروشى بهایى در همه جهان براى آن پیدا نمى‏کنى و آن خودت هستى، یعنى همان نفس و جان و روحت؛ اگر روحت را بفروشى و تمام دنیا را به تو بدهند، دیگر برابرى نمى‏کند. هرچند تو را بدانچه خواهانى رساند. نیز مى‏فرماید:

پسرم هرگز بنده دیگرى مباش، زیرا خدا تو را آزاد آفریده است.

*****************************************************

در حکایتی کوتاه است که

روزی ثروتمندی یک کیسه زر به غلامش داد و گفت برو و این کیسه را به فلان شخص بده اگر آنرا قبول کرد تو را آزاد می کند.

غلام کیسه را نزد او برد ولی وی از پذیرش آن سرباز زد غلام گفت: لطفا آنرا قبول کنید .

آن شخص گفت: با پذیرفتن این کیسه تو را آزاد ولی خود را بنده او ساخته ام

*****************************************************

حضرت امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:

به سوی هر کسی که می خواهی دست حاجت دراز کن تا اسیر او باشی

زیرا هر کس که حاجتی به کسی داشته باشه باید تملّق و فروتنی کنه و در برابرش مثل ِ  کسی میشه که اسیر او باشه و در بند او بیفته و در جای دیگری هم می‌فرمایند:

ازهر کسی هم که بی نیازی کنی، مثل او خواهی بود

زیرا که کسی که از کسی بی‌نیاز باشد و طمع نکند نباید به او تملّق و فروتنی بکند و هر نحو که او با این رفتار کند این هم با او رفتار می کند پس گویا مثل اوست.

و نیز می فرمایند:

«به هر کس که می خواهی احسان و نیکی بکن تا امیر و فرمان فرمای او باشی

زیرا اگر کسی به دیگری احسان کند وی فرمان‌بردار او می‌شود.

************************************************

در معنای ِ داشتن و حفظ عزت نفس ،  در سیره بزرگان مصادیقی روشن وجود داره که از جمله اونها داستانی از زندگی ِ شیخ محمد تقی بهلول ِ که بیان کردند

ایشون بعد از  36 سال تبعید و بازگشت به ایران در پاسخ به رییس ساواک در مورد ترس از مرگ چنین گفت:

کسی که بعضی اقوامش در مشهد باشند و بعضی در تهران

برایش فرق نمیکند در مشهد زندگی کند یا در تهران ؛ من الان همین حال را دارم .

 پدر و مادر و خواهر و بعضی دیگر از عزیزانم به آن عالم رفته اند و بعضی دیگر در این دنیا هستند برای من فرقی ندارد این عالم باشم یا آن عالم.

هر جا باشم پیش اقوام و خویشان خود هستم ...

منظور بزرگان از آزادی، رهایی از قید تعلق خاطرهاست

یعنی دلبستگی نداشتن و شیفته و فریفته نبودن

اما آزادی و آزادگی چیزی بیشتر از دلبستگی نداشتن می‌خواد.

در حقیقت باید توجه داشت که رشته‌هائی که آدمی رُ وابسته و ذلیل و ضعیف میکنه تنها از ناحیه قلب و تعلقات قلبی نیست. که همون مانوس شدنه جسم و روح به شرائط اضافی و مصنوعی ِ که در قدم ِ اول  این وابستگیها ضرورت ِ زندگی محسوب میشه و کم کم جزئی از زندگی شده و ما رُ اسیر ِ چیزهایی میکنه که نباید ....

چیزهایی که آزادگی ِ انسان رُ تحت الشعاع قرار میده

*****************************************************

داشتن و حفظ عزت نفس شرایط ِ مهمی داره

دلبستگی نداشتن شرط لازم ِ عزت نفس اما شرط کافی نیست، عادت به قناعت در نعمتها و پرهیز از زیاده خواهی، شرط دیگه داشتنه عزت نفس

**************************************************

در برخی روایات اسلامی عزت نفس انسان منوط به ترک شهوت قلمداد شده و بندگی شهوت رُ بدترین و شدیدترین نوع بردگی و ضد آزادی دونستن، چنانکه امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این باره می‌فرماید:

هر کس خواهشهای نفسانی را فرو گذارد، آزادمرد است

و نیز در روایت دیگری می‌فرماید:

بنده خواهشهای نفسانی خوارتر است از بنده بردگی(بنده مملوک). چراکه بندگی شهوت باعث خواری در آخرت می‌شود بخلاف این بندگی مملوک و در دنیا نیز گاه ذلتی که به سبب بندگی شهوت حاصل می‌شود زیادتر از ذلت این بندگی مملوک می¬باشد.

در روایت دیگری می‌فرماید:

بنده شهوت و خواهشهای نفسانی اسیری است که اسارتش دائمی است و از آن خلاصی نمی یابد.

*************************************************

عزت نفس برای ِ خودش علت و مقدمه هایی داره که از جمله مهم ترینه  اونها که

در منابع اسلامی بهش اشاره شده بندگی خالص خداوند، تزکیه نفس، رعایت زهد و تقوا، کار و تلاش و دوری از طمع ورزی، مخالفت با هوای نفس.

**********************************************************

حفظ ِعزت نفس ، بیشتر از اون که در لفظ تعریف بشه در زندگیهای ِ ما ساری و جاری ِ

داشتنه عزت نفس در اینه که به هر قیمتی زیرِ بار ِ هر چیزی نریم

به این که برای ِ مشکلات ِ مادی ..... دستمونو پیش هر کسی دراز نکنیم

این که برای رسیدنه به دوست داشتنیهامون زیرِ بار ِ هر گناهی نریم

این که خودمونو به هر قیمتی نفروشیم

این که بدونیم ارزش ِ هر چیزی چقدره

و بهای ِ روح و فکر و زندگیمون چیه و به چی باید بدیمش

به این که همه جا نگاهمون به رضای ِ خدا باشه و بس

چون وقتی همه چیمون رنگ ِ خدا داشته باشه

سربلندیم

**********************************************

(مناجات)

خدایا.....

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

و از روی لطف و کرمت ارواح پاک را برای هــدایت بر من نازل فرمایی تا رستــگار شوم ،  تو بزرگی و سزاوار ستایش و تکریم.

 


  • رادیو بدون شایعه