رادیو بدون شایعه

بایگانی

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افق- قدرت تشخیص

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

musicRow.png

به افق آفتاب

musicRow.png

به نام ِ خدایی که صبور ِ و برای ِ صبرش هیچ نهایتی نیست

musicRow.png

خدمت ِ همه شما عرض سلام داریم و در بهترین اوقات ِ روز، میهمان ِ همراهی ِ شما هستیم.

musicRow.png

راستش امروز با خودم به این فکر میکردم که دلیل ِ بعضی از مشکلات ِ ما نداشتنه قدرت تشخیص از تصمیم های ِ هیجانی و دور از تفکرمونه . کارهایی که یکدفعه و آنی و بدون ِ در نظر گرفتنه عواقبش تصمیم به انجامشون میگیریم و نگفته ، نتایجش مشخص ِ .

musicRow.png

میدونین مشکل اینه که معمولا تصمیم های ِ هیجانی ، اساس و پایه چندان محکمی ندارن و نمیشه خیلی روی ِ اونها حساب کرد.

musicRow.png

تصمیم های ِ هیجانی معمولا با شور و شوق ِ زیادی ، توی ِ ذهن ِ ما شکل میگیرن ، شور و شوقی که نمیذاره جوانب مختلف اون تصمیم رُ بررسی کنیم.

musicRow.png

ما اگر طالب ِ کار ِ درست و نتایج ِ موفقیت آمیز هستیم باید تصمیم هامون بر اساس ِ اندیشه و با در نظر گرفتنه تواناییها و امکانات و مهارتهامون باشه. در غیر ِ این صورت جز پشیمونی و شکست نتیجه ای نداریم.

musicRow.png

به نظر ِشما چطور میشه از تصمیم های ِ هیجانی و دور از تفکر پیشگیری کرد و در زندگی قدرت تشخیص داشت؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

musicRow.png

باور کنین اگه بشینیم و حساب کنیم میبینیم که درصد ِ زیادی از تنش های ِ روانی و فکری ِ ما  نتیجه همین نداشتنه قدرت تشخیص و تصمیم های ِ هیجانی ِ .

تا حالا براتون پیش اومده که به بعضی از تصمیمهاتون نگاهی بیندازین و تعجب کنین که چه جوری یه همچین تصمیمی گرفتین؟

میدونین خیلی احتمالش زیاد ِ که  اون موقع ، اصلا فکر نکرده باشید و براساس احساسات و نه منطق، تصمیم گرفته باشین . گاهی احساسات می تونن شما رُ گمراه کنن. واقعیت اینه که بهترین تصمیمات زمانی گرفته می شن  که بین احساسات و منطق تعادل دقیقی برقرار شده باشه . چون وقتی احساسات شما اوج می گیرن، منطق کم می شه  و تصمیمات غیرمنطقی می گیرید.

musicRow.png

مشکل اینه که در تصمیم گیریهای ِ بدون ِ تفکر ، و فارغ از قدرت تشخیص ، هیجان باعث میشه که شانس موفقیت خودتونو بالا بدونید و دقیقا به همین دلیل ِ که قرعه کشی ها با نور و سروصدای زیاد تبلیغ می شن. اونها می خوان  شما رُ هیجان زده کنن و شما هرچه بیشتر هیجان زده بشید، احتمال اینکه سپرده بیشتری بگذارید بیشتر ِ . وقتی به خاطر چیزی بیش از حد هیجان زده می شید، احتمالا خطرات ناشی از اون رُ هم  دست کم می گیرید. به احتمال زیاد وقتی هیجان زده هستید خطرات اون رُ بیشتر دست کم می گیرید. و این یعنی احتمال رسیدنه به مقصدی که چندان هم موفقیت آمیز نیست.

musicRow.png

جالب ِ که ، خشم و شرمندگی باعث میشه که ما بیشتر ریسک کنیم و اگر مراقب نباشیم، احساسات شدید می تونن  به تصمیمات عجولانه منتهی بشن. خشم و شرمندگی مخصوصا ما رُ مستعد خطرات بیشتر و انتخاب های جبران ناپذیر می کنه. تعادل احساس ومنطق احساسات، قطعا نقش مهمی درفرایند تصمیمگیری ایفا میکنن.

musicRow.png

این خیلی خوب ِ که سعی کنیم ، سعی کنیم قبل از اجرای تصمیم خود پیامدهای مثبت و منفی آن را بررسی کنیم و به اون امتیاز بدیم.

musicRow.png

یکی دیگه از ویژگی های تصمیم گیری موثر اینه که تصمیم با تدبیر و عاقبت اندیشی توام باشه، به این معنی که گرفتنه تصمیم بدون اندیشه و بدون توجه به عواقب اون که از نداشتنه قدرت تشخیص نشات میگیره ، در سرانجام اون نمی تونه  به صورت یک تصمیم خوب، بخردانه و موثر باشهحضرت امیرمومنان ، علی (علیه السلام) دور اندیشی و آینده نگری رُ نشانه عقل و خردمندی می شمرند و خردمندترین و عاقل ترین انسانها رُ افرادی می دونن که آینده نگری و عاقبت اندیشی بیشتری دارن.

musicRow.png

گرفتن یک تصمیم صحیح، مستلزم یک سری اطلاعات کافی و درست در زمینه‌ی موضوع مورد بررسی ِ  و هیچ اقدامی بدون شناخت درست از زوایای مختلف مسأله، شدنی نیست.

در همین زمینه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: در مورد آن چه که به آن علم نداری، پیروی نکن.

عقل انسان حکم می‌کنه تا در انجام همه‌ی امور بدون تحقیق و بررسی کافی، اقدامی نکنه . در غیر این صورت اگه ضرری متوجه او بشه، باید تنها خودش رُ سرزنش کنه.

musicRow.png

حضرت علی علیه السلام ، جناب مالک را از اتخاذ تصمیم عجولانه و اقدام پیش از فرا رسیدن وقت مناسب بر حذر می دارد و همچنین وی را بر حذر می دارد از غوطه ور شدن در کاری که وسایل آن مهیا و آماده گردیده به تصور اینکه اگر به آن مشغول نگردد از دست می رود.

در واقع انسان قبل از اقدام نسبت به هر کاری لازم ِ اون کار رُ ارزیابی و عاقبت سنجی کنه و پس از شناخت و درک موفقیت خودش در اون کار دست به اقدام و انجام ِ اون بزنه.

musicRow.png

(مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

 

musicRow.png


 

 


  • رادیو بدون شایعه