رادیو بدون شایعه

بایگانی

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افق- نفاق

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

********************************************

به افق آفتاب

به نام ِ خدایی که مونسی همیشگیه،

خدایی که همیشه هست و هیچ وقت تنهامون نمیذاره.

با امید و توکل ِ به خدای ِ بزرگ خدمت ِ همه شما سلام عرض می کنیم.

و برای دقایقی کوتاه میهمان ِ شماییم.

امروز با هم از یه مشکل خیلی خیلی مهم صحبت میکنیم، مشکلی که گاهی باهاش رو به رو می شیم و اونچنان که باید متوجه نمیشیم.

حرف ِ امروز ِ ما از نفاق و دوروییه، از رفتاری که تشخیصش چندان راحت نیست و و میتونه زمینه ساز مشکلات ِ زیادی برای ِ ما و دیگران بشه.

نفاق یعنی ضعف ، یعنی نداشتن اعتماد به نفس  یعنی دوست نداشتن خودمون و شرایطمون همین جوری که هست یعنی فریب دادن خودمون و در خیال زندگی کردن ، خیالی که کم کم اونقدر واقعی میشه که نمیشه ازش بیرون اومد.

*******************************************

نفاق رفتاریه که نمیشه راحت تشخیصش داد و همین مساله باعث میشه که برای ِ مدتی طولانی دچارش باشیم.

نفاق یه خطر ِ بزرگه اونقدر بزرگ که همیشه باید حواسمون بهش باشه  حتی به اندازه ذره ای به وجودمون راه پیدا نکنه.

به نظر ِشما چرا نفاق اینقدر خطرناکه و راه نجات ِ از اون چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

برای شروع عرض میکنم که من چند روز ِ پیش جمله ای از استاد شهید مطهری درباره نفاق خوندم که بسیار در خور ِ توجه و تامل بود ،

ایشون در این باره می نویسد که:

«نفاق از مختصات بشر است، معمولاً در حیوانات اثری از نفاق یعنی دورویی دیده نمی شود، شاید خیلی به ندرت در بعضی از حیوانات زیرک چنین چیزی دیده شود، یعنی حیوان به حالتی بر ضد حالتی که داراست تظاهر کند، حیوان اگر خشم بگیرد آثار خشم در صدا و حنجره اش ظاهر می شود، اگر خوشحال شود فوراً جُست و خیز می کند، اگر دردش بیاید ناله می کند، هر صدایی از حیوان یک نشانه واقعی است از حالتی که دارد و میان حالتش و آن صدا یا علامتی که از خود بروز می دهد اختلاف نیست.

این انسان است که این قدرت را دارد که ممکن است با یک نفر در نهایت درجه دشمن باشد و در دلش حقد و کینه او را داشته باشد ولی وقتی با او بنشیند تظاهر به دوستی کند و با چهره باز برخورد و اظهار خوشحالی و خوشوقتی کند.

اکثر تعارفاتی که در میان مردم معمول است نوعی نفاق است برای این که دروغ است، کسی به خانه می آید و صاحبخانه می گوید قدم روی چشم ما گذاشتید...اما همین که مهمان می رود، خلافش را می گوید و باطنش را ظاهر می کند. بشر به دلیل اینکه هوشش بیشتر و عقلش زیادتر است می تواند منافق گری و دورویی کند.

هرچه انسانها بدوی تر باشند صریح ترند، یعنی فاصله میان درون و بیرونشان کمتر است، هرچه انسانها به طرف تمدن آمدند، بر نفاقشان افزوده شد، یعنی فاصله میان این دو چهره شان زیاد شد....به گونه ای که باید گفت: «دنیای نفاق.

حقیقتا بیماری نفاق از سایر بیماری های دیگه خطرناکتر است سرانجامِ انسان را در روز قیامت معلوم و مشخص میکند، متاسفانه در اثر پایبند نبودن به ایمان و نبود تقوا، نفاق رواج ِ زیادی پیدا کرده. یکی از بزرگان می گوید که دروغ گفتن از جمله ارکان کفر است. خداوند در قرآن کرین هرگاه از نفاق بحث کند فورا همراه آن از دروغ بحث می کند و همچنان هرگاه از دروغ بحث کند بلافاصله از نفاق بحث می کند. چنانچه می فرماید:« منافقان در گفته ی خود دروغگویند چرا که به سخنان خود ایمان ندارند.دروغ فرقی نمی کند که به صورت جدی یا شوخی یا برای فریب و انجام دادن کاری باشد شاخه ای از نفاق است.

حضرت پیامبر-صلی الله علیه و سلم- می فرماید: هر کس به مسلمانی و حتی کافری پیمان دهد یا اینکه به همسر و یا پسر یا رفیق خود پیمانی دهد و بدون هیچ معذرتی شرعی پیمان و قول را به جا نیاورد و خیانت کند چنین عملی رکنی از ارکان نفاق است و چنین کسی علیه خود شهادت می دهد که وی منافق است.

*********************************************

خداوند متعال می فرماید: با مردم ریا می کنند و نمازشان به خاطر مردم است نه به خاطر خدا و خدای را کمتر یاد می کنند و جز اندکی به عبادت او نمی پردازند.

از استادی پرسیدند ، ریا یعنی چی ؟

 و ایشان پاسخ دادن ریا این است که در جلو چشم مردم خودش را نشان دهد که شخصی متقی است و هر گاه تنها باشد به سرعت نمازش را بخواند و هر گاه در مجلسی حضور داشته باشد ادب و عبادت و زهد از خود نشان دهد و اگر جدا شد بر عکس عمل کند پس هر کس هر عملی را به خاطر غیر خدا انجام دهد بدانید که ریا کار است و ریا نیز خود شرک است.

حضرت علی(ع) فرمودند: از نفاق و دورویی دوری کن، چرا که انسان دورو، پیش خداوند آبرومند نیست.»

یکی از آفتها و خطرهای اجتماعی که ممکن است  جامعه را به ویرانی و تباهی بکشاند  و پایه های وحدت اجتماعی را متزلزل کند آفت و آسیب بزرگی ِ به نام نفاق و منافق است که در قرآن و روایات درباره ی این پدیده شوم اجتماعی هشدارهای جدّی داده شده است.»

قرآن با لحن تند مؤمنان را از خطرهای منافقان برحذر می دارد و می فرماید: منافقان، دشمنان اصلی شمایند از آنان برحذر باشید.

****************************************************

 مرحوم حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمه ا.. علیه فرمودند: در بین رذائلی که انسان به آن مبتلا می‏شود و در معارف ما حتّی بیش از کفر نکوهش شده، مسأله نفاق است که از آن به دورویی تعبیر می‏کنیم.

نفاق گاهی در ارتباط با مخلوق است؛ مثلاً کسی روابطی منافقانه با افراد داشته باشد و در ظاهر اظهار دوستی ولی از آن‏طرف در خفاء دشمنی کند. امّا گاهی نفاق با خالق است، نه با مخلوق! البتّه با خالقش منافقانه عمل می‏کند، برای بهره‏ کشی از مخلوق.

 

حضرت امام جواد (علیه السلام) در این روایت کوتاه می‏فرمایند:. تو از آن‏هایی نباش که در ظاهر و باطن طوری خودشان را جلوه می‏دهند که از دوستان خدایند، آدم متدیّن و خوبی اند امّآ در خفا دشمن خدایند. به تعبیر ساده، از کسانی نباش که در مقابل مردم، جانماز آب می‏کشند امّا در خفاء خلاف شرع می‏کنند یعنی دشمنی با خدا. سرپیچی از فرمان خدا در خفاء دشمنی با خداست. از این افراد نباش. این انسان بدترین فرد است.

(مناجات)

الهی! دیده ده که جز تماشای ربوبیت نه بیند و دلی ده که غیر از مهر عبودیت تو.

الهی! پایی ده که با آن کوی مهر تو پوییم و زبانی ده که با آن شکر آلای تو گوییم.

الهی! در آتش حسرت آویختیم چون پروانه در چراغ، نه جان رنج دیده نه دل آلم داغ.

الهی! در سر آب دارم، در دل آتش، در باطن ناز دارم، در باطن خواهش در دریایی نشستم که آن را کران نیست، به جان من دردیست که آن را درمان نیست. دیده من بر چیزی آید که وصف آن به زبان نیست.

الهی! ای کریمی که بخشنده عطایی و ای حکیمی که پوشنده خطایی و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی و ای خالقی که راهنمایی و ای قادری که خدایی را سزایی، به ذات لایزال خود و به صفات با کمال خود و به عزت جلال خود و به عظمت جمال خود که جان ما را صافی خود ده، دل ما را هوای خود ده، چشم ما را ضیاء خود ده و ما را آن ده که آن به.

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- تعصب

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

به افق آفتاب

به نام ِ خدایی که جز حق و حقیقت نیست

و دوست داره که بنده هاش هم صراحت ِ اعتقاد و عقیده داشته باشن اما فارغ از تعصب ِ بدون ِ آگاهی

در آستانه افق ِ شرعی ِ اذان ظهر خدمت ِ همه شما عزیزان ، عرض ِ سلام داریم و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که به برکت ِ این وقت و ساعت

دلهای ِ مار ُ به نور ِ حق روشن

و توان ِ ما رُ در بیان و  ادای ِ حق و عمل به اون افزون کنه.

شاید بعضیا با شنیدنه این حرف با خودشون بگن که  صراحت ِ بیان ِ عقیده و پرهیز از تعصب نمیتونه ارتباطی با اجزای ِ ساده و کوچیک ِ زندگی ِ ما داشته باشه ، اما ، اما حقیقت چیزی جز اینه.

حقیقت چیزی جز اینه چون ..... زندگی ِ هر  روزه ما پُره از اتفاق های ِ ریزو و درشتی که دقیقا به همین بیان حق و ادای ِ حق مربوط میشه.

داشتنه یه اعتقاد ِ درست و دور از تعصب در جای جای ِ زندگی ِ همه اثرگذاره، در اتفاق هایی که از صبح تا شب بارها و بارها برای ِ هممون پیش میان.

مثلا تعصب داشتنه در این که فقط بعضی از شغلها، شغلهای ِ مهم و ارزنده ای هستن.

یا تعصب داشتنه در این که برای ِ شروع زندگی باید اسباب و وسایلی مطابق با عرف تعیین شده از طرف ِ مردم داشت.

یا تعصب داشتنه به این که فقط ما درست میگیم و دیگران گفته هاشون پذیرفتنی نیست.

تعصب داشتنه به این که همه باید اونچه ما بیان میکنیم رُ بپذیرن و هیچ سوال و اما و اگری هم نباشه.

تعصب یعنی خداحافظی با بحث و مشورت و پذیرفتنه رای ِ جمعی و ناگفته پیداست که نتیجه این تعصبات به هیچ هدفی متمایل نیست و جز پشیمونی و شکست نتیجه ای نداره

البته گاهی تعصبات منجر به نتیجه میشن اما این نتیجه موقت ِ  دوامی براش نیست.

به نظر ِ شما چطور میشه از داشتنه تعصب ِ بی جا پرهیز کرد ؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

یکی از صفات رذیله انسانی تعصّب ناروا و  داشتنه وابستگی غیرمنطقی به چیزیِ  که انسان رُ از درک حق و برتری دادن اون بر باطل، باز میداره.

تعصّبهای ناروا در طول تاریخ بشر مشکلات عدیده ای رُ به وجود آوردن و  سدّ راه هدایت انبیا شدن، درگیریهای ناروا و طولانی، و برتری دادن عدّه ای به ناحق و بدون لیاقت، همه ریشه در تعصبهای ناروا داره.

امروزه هم در جهان، تعصّب باعث درگیریها، سلب آزادیها و خود محوریهای

 نا به جا و به ناحق شده و میشه. تعصب جاهلی، انسان رُ کور و کر میکنه و از دیدن حق و قبول اون در هر جا و هر زمان باز می داره.

اسلام مساله غیرت و تعصب رُ باطل معرفى نکرده بلکه اصل اون رُ حفظ کرده، چون غیرت ریشه در فطرت انسان داره، و اسلام هم دین فطرت ِ، ولى در جزئیات اون دخالت کرده ، و فرموده اون  قدر از غیرت و تعصب که مطابق با فطرت انسان ِ ، حق ِ  و شاخ و برگى که اقوام به اون دادن ،  باطل ِ.

تعصّب از مادّه «عَصَبَ» در اصل به معنای رشته هایی ِ که مفاصل استخوانها و عضلات رُ به هم پیوند می ده. این کلمه به معنای هر نوع وابستگی شدید فکری و عملی هم بیان شده که غالبا بار منفی داره؛ هر چند وابستگی مثبت هم  در مفهوم اون هست.

امیرمؤمنان  حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه در بخشی از خطبه قاصعة می فرماید: شراره های تعصّب و کینه های جاهلیّت را که در دلهای شما پنهان شده است، خاموش سازید؛ زیرا که این تعصّب [ناروا] در مسلمانان از القائات و کبر و نخوت و فریبها و وسوسه های شیطان است.»

یکی از ریشه های تعصب‌، تکبر ِ که نمونه بارز اون در داستان سجده نکردن شیطان بر آدم نمایان می‌شه. حضرت امام علی(علیه السلام ) در این باره می‌فرماید: ”ابلیس به خاطر اصل وریشه خود بر آدم تعصب ورزید”.

تقلید اقسام مختلفی داره که یک نوع از اون مذموم ِ  واون تقلید جاهل از جاهل ِ که گاهی عامل اصلی تعصب وغیرت ورزی نابجا میشه. همچنین پیروی ناآگاهانه ودفاع افراطى از پدران و اجداد و شخصیتهای بزرگ قوم و قبیله، سرچشمه بسیارى از جنگها در طول تاریخ بوده و عاملى براى انتقال خرافات و زشتیها- تحت عنوان آداب و سنن قبیله و نژاد- به اقوام دیگه شده.

شهید مطهری در کتاب اسلام و مقتضیات زمان، جریان‌ خوارج‌ را اولین‌ جریان‌ جمود آمیز در ضربه‌ زدن‌ به‌ اسلام‌ معرفی‌ می‌کند که‌ در بستری‌ سیاسی، بر اثر خلاهای‌ فکری‌ و معرفتی‌ و فقدان‌ عمق‌ اندیشه‌ و درک‌ مفاهیم‌ قرآنی‌ شکل‌ گرفت.

همچنین ایشان، مولفه‌هایی‌ مثل ِ : نگرش‌ محدود به‌ اسلام، عدم‌ شناخت‌ نیازهای‌ زمان، عدم‌ پاسخ‌ گویی‌ عمیق‌ و فراگیر به‌ سوال‌ها و شبهات‌ و حتی‌ توقف‌ در آن‌ها و در جا زدن‌ و شبیه‌ سازی‌ فرهنگ‌ اسلام‌ به‌ فرهنگ‌ کلیسایی‌ قرون‌ وسطی را از مولفه‌های‌ ساختاری‌ و بنیادین‌ جهل، جمود، تحجر می‌داند.

شک نیست که وجود تعصب در فرد یا جامعه باعث عقب موندگى و سقوط اون جامعه اس، پرده‌هاى سنگینى بر عقل و فکر انداخته میشه و انسان رُ از درک صحیح و تشخیص سالم باز مى‌داره و گاهی تمام مصالح اون رُ به باد فنا مى‌ده. چنانچه در حدیثی از حضرت رسول(صلی ا... علیه و آله و سلم) آمده است: ”کسى که در قلبش به اندازه دانه خردلى عصبیت باشد خداوند روز قیامت او را با اعراب جاهلیت محشور مى‌کند.

اگه جامعه‌ای از مجموع افراد و گروههای متعصب که همدیگه رُ  قبول ندارن تشکیل شده باشه، هیچ وقت اتحاد و انسجام در بین اونها رخ نخواهد داد. به همین جهت ِ که استعمار گران تلاش می‌کنن بین ملتهای اسلامی تعصب کورکورانه و منفی رُ رواج بدن و حتی در داخل کشور هم با ایجاد تعصب مذموم بین گروهها و اقوام مختلف وحدت ملی رُ از بین می‌برن.

بهترین راه مبارزه با این خوى زشت و طریق نجات از این مهلکه بزرگ، تلاش و کوشش براى بالا بردن سطح فرهنگ و فکر و ایمان هر قوم و جمعیت ِ . در حقیقت داروى این درد رُ قرآن مجید نقطه مقابل اون، یعنی داشتن سکینه و روح تقوى می دونن: یعنی اونجا که ایمان و آرامش و تقوى اس، حَمیت جاهلیت نیست و آنجا که حمیت جاهلیت ِ ایمان و تقوى در کار نیست.

نقل شده است که میان زن عرب و عجم اختلافی پیدا شد. نزد حضرت علی(ع) آمدند و حضرت تفاوتی قائل نشد. زن عرب اعتراض کرد. امام دو مشت خاک در دست گرفت و فرمود: “میان این دو مشت فرقی نمی‌یابم.

 (مناجات)

الهی! ای کریمی که بخشنده عطایی و ای حکیمی که پوشنده خطایی و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی و ای خالقی که راهنمایی و ای قادری که خدایی را سزایی، به ذات لایزال خود و به صفات با کمال خود و به عزت جلال خود و به عظمت جمال خود که جان ما را صافی خود ده، دل ما را هوای خود ده، چشم ما را ضیاء خود ده و ما را آن ده که آن به.

یا رب تو مرا انابتی روزی کن                   شایسته خویش طاعتی روزی کن

زان پیش که فارغ شوم از کار جان              اندر دو جهان فراغتی روزی کن

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- خرافات

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

****************************************************

به افق آفتاب

***************************************************

به نام ِ خدایی که بنده هاش ُ خیلی دوست داره.

***************************************************

خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و دوست داریم که مثل ِ همیشه شنونده خوب ِ ما باشین

***************************************************

راستش امروز با یکی از دوستام توی ِ مسیر ِ محل ِ کار همراه شده بودم و اتفاقاتی افتاد که دوست دارم با شما در میون بذارم.

************************************************

نمیدونم برای ِ شما هم پیش اومده یا نه ، این که با کسایی برخورد داشته باشین که اهل ِ خرافات باشن . خرافاتی که اصلا معلوم نیست از کجا سرچشمه گرفته و این قدر توی ِ فکر و باور ِ بعضیا ریشه پیدا کرده.

********************************************

 دوست ِ گرامی هم یکی از همین آدمهای ِ خرافاتی ِ که گاهی یه کارایی میکنه که من به سختی میتونم جلوی ِ خنده م ُ بگیرم بخصوص وقتی که خیلی هم به اون باور ِ خرافاتیش اصرار میکنه.

*****************************************

مثلا یکیش پلاک ِ خونه شِ یادمه وقتی میخواست خونه بخره اگه موردی که بهش معرفی میکردن پلاک ِ 13 بود ، ندیده ردش میکرد ، آخرشم وقتی خونه ای که خانمش پسندید پلاک سیزده بود روی  پلاک نوشت 12 بعلاوه یک.

******************************************

یا این که باور داشت اگه قیچی رُ به هم بزنی دعوا میشه.

*****************************************

یا این که اگه گربه سیاهی از جلوش رد میشد توی ِ سرش میزد و میگفت که حالا تا اخر روز بد میارم.

*****************************************

من با وجود همه احترامی که برای ِ عزیزان ِ خرافاتی قائلم اما واقعا نمیتونم بفهمم که چطور میشه به چیزهایی از این دست باور داشت ، آخه بر اساس ِ کدوم منطق و عقل .

****************************************

اصلا وقتی خیلی از این موارد خرافاتی نقض شده و ثابت شده که هیچ مشکلی ایجاد نمیکنن چطور بعضی از ما هنوز بهش باور داریم .

***********************************

تازه کاش قصه خرافات فقط به همین مسائل ساده و دم دستی محدود بشه چون دیده شده که گاهی در اثر ِ همین خرافات و باورهای ِ اشتباه بعضیها زندگیهاشونئ متلاشی میشه در بعضی از موارد حتی منجر به مرگ ِ آدمها هم شده .

*************************************  

با ما بمونید تا امروز با هم بحث و تبادل ِ نظر ِ خوبی درباره این قصه مهم ِ خرافات داشته باشیم .

*************************************  

به نظر ِشما بزرگترین آفات ِ خرافه و خرافه پرستی چیه و شما چه راه ِ درمانی رُ برای ِ اون پیشنهاد میکنین؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************

نکته در خور ِ توجه اینه که وقتی انسان از درک حقایق و رابطه ی منطقی پدیده‌ها عاجز باشه، برای تسکین و اقناع خودش به قوه ی خیال پناه می بره و به کمک اون اباطیل و اساطیر مختلفی میسازه  و جهانی پر از خدایان و ارواح نامرئی به وجود میاره. چون انسان نادان با مشاهده عجایب طبیعت، دچار حیرت می شه، بی اختیار مجذوب اونها شده، در برابرشون سر تعظیم فرود میاره و گاهی اونهارو خدای خودش میدونه؛ بر این اساس، میشه گفت که خرافات زاده ی تخیل، تحیّر و واهمه ی انسانی ِ.

*********************************************

علامه طباطبایی رحمه ا... علیه ، اعتقادات بی اساس رُخرافه میدونن و میفرمایند: «اعتقاد به آنچه علم به حقیقت آن نداریم و نمی‌دانیم خیر ست یا شر، جزو خرافات است» .

شاید بهترین تعریفی که بشه ارائه کرد و مورد پذیرش ادیان باشه، اینه که: خرافه، ترس بیهوده از عوامل و مرتبط دونستن پدیده‌های نامربوط به همدیگه اس که رابطه ی بین اونها نه از نظر علم و عقل ثابت شده و نه از سوی دین تأیید شده .

********************************************

خداوند متعال ریشه انواع و اقسام بت پرستی رُ ـ که از بزرگ­ترین خرافات و عقاید موهوم ِ  ـ جهل و نادانی معرفی و ما رُ به عبرت آموزی دعوت کرده اند: وقتی بنی­اسرائیل از چنگال فرعون نجات یافتند و از دریا به سلامت گذشتند، در مسیر راه به جمعیتی برخورد کردند که مشغول بت پرستی بودند. با دیدن این صحنه، رو به حضرت موسی(ع) کرده، از او تقاضا کردند که برای آنها هم بتی به عنوان خدا قرار دهد. حضرت موسی(ع) در پاسخ فرمود: شما جمعیتی جاهل و نادان هستید .

جهل و نادانی مهم­ترین و اصلی­ترین علل پذیرش و گسترش خرافات بوده  و ریشه بسیاری از خرافات رُ در گذشته و حال باید در اون جستجو کرد. آفت جهل و نادانی درد بی­درمان ِ و در روایتی آمده است: حضرت عیسی(ع) را دیدند که فرار می­کند، پرسیدند: از چه فرار می­کنید؟ فرمود: از جاهل، گفتند: شما با نفس الهی خود مرده را زنده کرده، جان دوباره می­بخشید، آیا نمی­توانید جهل و نادانی این شخص را درمان کنید؟ فرمود: نه از درمانش ناتوانم، بنابراین برای نجات خود فرار می­کنم.

**************************************************

گاهی خرافه­ای چنان رواج پیدا می­کنه که اگه افرادی به اون عمل نکنند، احساس می­شه که جرم و خطایی رُ انجام دادن و خطر و ضرری براشون پیش میاد. مثلاً در برخی از جاها ریختن خون قربانی به اتومبیل نو چنان رسم شده که اگه کسی برخلاف اون عمل کنه، فکر می­کنن که این شخص بد میاره.

دین مبین اسلام و قرآن کریم، برای مبارزه با پیرویها و دنباله­رویهای جاهلانه و بی­فکر و تأمل، بارها و بارها اعلام کرده که ملاک صحت و درستی یک عمل، پذیرش عمومی و استقبال اکثریتی جامعه نیست، بلکه گاه پیش میاد که اکثریت افراد جامعه راه اشتباه و غلط رُ طی میکنن و پیروی و همراهی ما با اونها، خطا و اشتباهی بزرگ به شمار میاد

قرآن کریم در این باره می­فرماید: «و چون به ایشان گفته شود، آنچه خدا نازل کرده، پیروى کنید، مى‏گویند: نه، ما تنها آن را پیروى مى‏کنیم که پدران خود را بر آن یافتیم، آیا اگر پدران ایشان عقل نمى‏داشتند و هیچ چیز نمى‏فهمیدند و راه به جایى نمى‏بردند، باز هم پیرویشان مى‏کردند؟».

******************************************

در بررسی راه کارهای ِ مقابله با خرافات باید گفت که ، اندیشه و تعقل یکی از موثرترینه راههاست ، روایات اسلامی نسبت به این مسئله اهتمام زیادی داشته و مسلمانان را به تفکر و خردورزی دعوت کرده­اند. در ذیل برخی از روایات پیامبر(ص) در این باره بیان می­شود.

پیامبر اسلام(صلی ا... علیه و اله و سلم) میفرمایند: «هیچ عبادتی برتر از اندیشه کردن نیست»  آن حضرت در جای دیگر می­فرماید: «یک ساعت اندیشیدن بر 60 سال عبادت برتری دارد» ایشان عقل را بهترین آفریده خدا می­داند و می­فرماید: «خداوند چیزی را بهتر از عقل، میان بندگان خویش قسمت نکرده است» و نیز فرموده است: «کسی که خردمند نیست، دین ندارد»

این روایات، دلیل روشنی بر مبارزه اون حضرت با خرافات ِ . بنابراین پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) از انسانها می­خواهد تا در پرتو فکر، از آسیب اوهام و خرافات در امان بمانند.

*********************************************

مبارزه با عقاید موهوم، خرافات و رسوم جاهلی نزد رسول اکرم(ص) از چنان اهمیتی برخوردار بوده که وقتی مَعاذ بن جَبَل را به یمن اعزام نمود، به او چنین دستور داد: «ای معاذ! آثار جاهلیت و افکار و عقاید خرافی را، از میان مردم نابود کن، کوچک و بزرگ سنن اسلام را که همان دعوت به تفکر و تعقل است، احیا کن»

پس یکی از وظایف مهم مُبلغ دین مبارزه با خرافات و امور جعلی و ساختگی و همچنین بیان فرق میان خرافه و واقعیت ِ، تا مردم دین خدا رُ جامع و کامل پیدا کنن و به اون عمل کنن . عالِم ، نگهبان و مرزبان دین ِ  و از انحرافات در دین جلوگیری میکنه. همان­طور که در روایات آمده ، عالم به نجات خودش بسنده نمیکنه، بلکه دیگران رُ هم  آگاه میکنه و خطری رُ که از ناحیه سه گروه غالیان، اهل باطل و نادانان به وجود میاد رُ ، برطرف میکنه.

حضرت امام صادق(ع) به نقل از پیامبر(ص) میفرمایند: «بار حفظ این دین را در هر قرن، مردمان عادلی بر دوش دارند که تأویلهای باطل اندیشان و تحریفهای گزافکاران و برساخته های نادانان را از آن دور و نابود میکنند، همانگونه که کوره، پلیدی و ناخالصی آهن را از آن دور میکند»

**********************************************

یکی دیگه از راهکارهایی که روایات برای مقابله با خرافات به اون اشاره میکنن، دوری از تلقین بد ِ. تلقین نه تنها به شخص زنده اثر میکنه، بلکه به شخص مرده هم اثر داره. از این رو در هنگام دفن مرده، به او تلقین میکنن. البته تفأل گرچه اثر طبیعی و واقعی نداره، ولی بدون تردید می‌تونه اثر روانی داشته باشه.

گفته شده که حضرت پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) فال نیک رُ دوست میداشت، به خاطر این که انسان هروقت  امیدوار به فضل پروردگار باشه، در راه خیر قدم برمیداره و هنگامی که امید خودش رُ از پروردگار قطع کنه، در راه شر میافته . فال بد زدن، مایه سوء ظن و موجب انتظار بلا و بدبختی کشیدنه.

***********************************************

(مناجات)

الهی! چگونه امتناع نمایم به سببِ گناه از دعا که نمی بینم تو را که امتناع نمایی به سببِ گناهِ من از عطا.

اگر چه گناه می کنم تو هم چنان عطا می دهی. پس من نیز اگر چه گناه می کنم از دعا باز نتوانم ایستاد.

الهی! اگر من نتوانم که از گناه باز ایستم تو می توانی که گناهم بیامرزی.

الهی! هر گناه که از من در وجود آید دو روی دارد: یکی روی به لطفِ تو دارد و یکی روی به ضعفِ من. یا بدان روی گناهم عفو کن که به لطف تو دارد یا بدان روی بیامرز که به ضعفِ من دارد.

الهی! به بد کرداری که مراست از تو می ترسم و به فضلی که تو راست، به تو امید دارم.

پس از من باز مدار فضلی که تو راست به سببِ بد کرداری که مراست.

الهی پس بر من ببخشای زیرا من زآنِ تواَم.

****************************************************

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- درباره حسادت

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*********************************************

به افق آفتاب

وقتی با نام ِ خدا شروع میکنی

همه چی، خیلی  بهتر از اونی که باید ،  پیش میره

پس به نام ِ خدایی که به هر گوشه از زندگیم که نگاه میکنم هست ... خدایی که همیشه با منه

*******************************************

خدمت ِ همه شما سلام عرض می کنیم

و به رسم ِهمیشه چشم براه ِ محبت ِ شماییم

 که همراهمون باشین و همدل در این اوقات ِ آسمونی.

راستش امروز توی ِ راه با خودم فکر میکردم

که چرا ماها گاهی فکر میکنیم که هر چی میدوییم بازم به چیزایی که میخواییم نمیرسیم

بدتر اینکه فکر میکنیم اوضاع ِ بقیه خیلی از ماها بهتره و هی حرص میخوریم که چرا ما مثل ِ اونا نیستیم و این میشه آغاز ِ یه احساس ِ بد به نام حسادت

فکر میکنین آخرِ این حرفا کجاست

آخرش دور از جون ِ همه شما سکته و بیمارستانه،

آخرش یه زندگی ِ پرتنشه که همش حسرته ،

آخرش دعواو و جر و بحث های ِ الکیه،

آخرش کدورت و دلخوریه و

آخرش لذت نبردن از داشته ها و طعم ِ تلخ ِ حسرته.

واقعا .. می ارزه؟

میارزه که آدم یه عمر اینجوری زندگی کنه؟

مگه راضی بودن به اون چیزایی که داریم، کم یا زیاد

و داشتن یه دل ِ خوش چه اشکالی داره که اینقدر با حرص و جوش

به این در و اون در می زنیم؟

واقعا مگه ماها چقدر قراره زندگی کنیم که نصفش هم توی ِ این دست و پا زدنها بگذره ؟

شما چی فکر میکنین؟؟؟

به نظر ِشما چی کار کنیم که به زندگیهامون همین جوری که هست راضی و قانع باشیم و به زندگی  و موقعیت ِ دیگران حسادت نکنیم ؟

شماره تماس :

شماره پیامک:

حسد یکی از زشت‌ترین  خصلتهاییه که در هر جامعه‌ای دیده می‌شه. بعضیا همه چیزُ برای خودشون میخوان و از آسایش و یا پیشرفت دیگران ناراحت می‌شن. خودخوری می‌کنن و رنجشونُ به صورت آزار دادن ، بدگویی و کار شکنی ابراز می‌کنن. اونها به جای اینکه تلاش کنن تا خودشون هم پیشرفت داشته باشن می‌کوشن تا دیگرانُ از ارزش بندازن . این واکنش همون حسده که خصلتی ناپسند و نکوهیده اس.

 فرد حسود ممکنه گاهی حتی برای گرفتن نعمتی از شخصی ،خودشُ به آب و آتش بزنه  تا اون ُنابود کنه. چنانچه نمونه‌اشُ در داستانها و تاریخ شنیدیم. در نکوهش حسد همین بس که نخستین قتلی که در جهان واقع شد به علت حسد قابیل به برادرش هابیل بود.

حضرت امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید : حسد ایمان را می‌خورد همانگونه که آتش هیزم را»

و پیامبر عظیم الشان اسلام در این باره می‌فرماید : «خداوند به موسی بن عمران فرمود : مبادا بر مردم حسد بری ، درباره آنچه من به آنها داده‌ام از فضل خودم. چشمانت را به دنبال آن دراز و دل خود را به دنبال آن روانه مکن، زیرا آنکه حسد برد نعمت مرا بد داشته و هر که چنین باشد من از او نیستم او هم از من نیست»

کسی که حسوده باید توجه داشته باشه که اولاً: “حقیقت حسد نارضایتی از تقسیم نعمت خداونده و ثانیاً: حسادت زیانى براى طرف مقابل نداره بلکه به نفع اونه  و باعث عزت او می شه ،همچنین حسادت  به دیگران موجب غیبت یا تهمت اونها  شده و این کار موجب از بین رفتن گناهان او و به دوش کشیده شدن اونها توسط حسود میشه.

امام جعفر صادق علیه‌السلام می‌فرماید : اساس کفر سه چیز است : حرص ، تکبر و حسد»

و حضرت علی علیه‌السلام فرمود : بخیلان و حسودان لایق مصاحبت و همنشینی نیستند و همین در وصف حاسدان بس است که حق تعالی فرموده است : «و مِن شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَد» پس از شر حاسدان و بخیلان پناه به رب جلیل بریم و بخل نکنیم و حسد بر کسی نبریم که اول گناهی که در آسمان و زمین کرده شد، حسد و بخل بود که شیطان در آسمان به آدم علیه‌السلام حسد برد و به لعنت خدا گرفتار شد.

در نقطه ی مقابل حسد، “نصیحت” و “غبطه” قرار داره. نصیحت؛ عبارت است از: خواستن نعمت برای دیگران. “غبطه”؛ یعنی انسان مثل امکانات و نعمت های دیگرانُ برای خودش آرزو کنه، بدون این که آرزوی زوال نعمت دیگرانُ داشته باشه.

حسادت یه نوع بیماریه و اولین قدم در درمان بیماری های درونی اینه که  که شخص خودش بخواد و ارادۀ چنین کاریُ در خودش ایجاد کنه. به بیان شهید مطهری (ره): “یک تفاوت میان بیماری هاى روانى و بیماری هاى غیر روانى این است که بیمارى روانى را فقط خود انسان باید تصمیم بگیرد، ولى بیمارى غیر روانى را دیگرى هم مى تواند تصمیم بگیرد. یک بیمار غیر روانى ممکن است بیهوش هم افتاده باشد طبیب مى آید معالجه اش مى کند یا اگر نخواهد دوا بخورد آن را به زور به حلقش مى ریزند آمپول را به زور به او مى زنند و معالجه اش مى کنند، ولى در بیمارى روانى فقط و فقط باید خود بیمار تصمیم بگیرد احدى نمى تواند از ناحیۀ او تصمیم بگیرد. بنابراین بیمار روانى مسئولیت دارد؛ زیرا در عین این که بیمار است طبیب هم است و مسؤولیتش از آن نظر است که تو که طبیب خودى چرا خود را معالجه نمى کنى؟

 (مناجات)

خدایا.....

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

و از روی لطف و کرمت ارواح پاک را برای هــدایت بر من نازل فرمایی تا رستــگار شوم ،  تو بزرگی و سزاوار ستایش .

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- حسادت

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*********************************************

به افق آفتاب

**********************************************

وقتی با نام ِ خدا شروع میکنی

همه چی، خیلی  بهتر از اونی که باید ،  پیش میره

پس به نام ِ خدایی که به هر گوشه از زندگیم که نگاه میکنم هست ... خدایی که همیشه با منه

*******************************************

به امید ِ وقت و ایامی خیر و خوش خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم

و به رسم ِ قرار ِ همیشه چشم براه ِ محبت ِ شما هستیم

محبتی که همراهمون باشین و همدل در این اوقات ِ آسمونی

************************************

راستش امروز توی ِ راه با خودم به یه چیزایی فکر میکردم

به این که ماها

یه وقتایی فکر میکنیم که هر چی میدوییم بازم به چیزایی که میخوایم نمیرسیم

*********************************

بدترش اینه که فکر میکنیم اوضاع ِ بقیه خیلی از ماها بهتره و هی حرص میخوریم که چرا ما مثل ِ اونا نیستیم و این میشه آغاز ِ یه احساس ِ بد به نام حسادت

*********************************

فکر میکنین آخرِ این حرفا کجاست

************************************

آخرش دور از جون ِ همه شما سکته و بیمارستانه

آخرش یه زندگی ِ پرتنش ِ که همش حسرت ِ

آخرش دعواو و جر و بحث های ِ الکی ِ

آخرش کدورت و دلخوری ِ

آخرش لذت نبردنه از داشته ها و طعم ِ تلخ ِ حسرت ِ

*************************************

واقعا .. میارزه

میارزه که آدم یه عمر اینجوری زندگی کنه

***************************************

مگه راضی بودن به اون چیزایی که داریم، کم یا زیاد

و داشتنه یه دل ِ خوش چه اشکالی داره که انقدر با حرص و دوییدن

دنبال ِ این در و اون در زدنیم

****************************************

واقعا مگه ماها چقدر قراره زندگی کنیم که نصفش هم توی ِ این دست و پا زدنها باشه و کشاکشهای ِ خودمون با حس ِ تلخ ِ حسادت باشه.

*************************************

شما چی فکر میکنین؟؟؟

به نظر ِشما چی کار کنیم که به زندگیهامون همین جوری که هست راضی قانع باشیم و دچار ِ حسادت به این و اون و زندگی و موقعیت ِ دیگران نشیم ؟

شماره تماس :

شماره پیامک:

*****************************************

حسد یکی از زشت‌ترین و قبیحترین خصلتهایی ِ که در هر جامعه‌ای دیده می‌شه. بعضیا همه چیز رُ برای خودشون میخوان و از آسایش و یا پیشرفت دیگران ناراحت می‌شن. خودخوری می‌کنن و رنج خودشون رُ بصورت آزار دادن ، بدگویی و کار شکنی کردن ابراز می‌کنن. اونها به جای اینکه تلاش کنن تا خودشون هم پیشرفت داشته باشن ، می‌کوشن تا دیگران رُ ساقط کنن و از ارزش بندازن . این واکنش همون حسد ِ که خصلتی ناپسند و نکوهیده اس.

کار حسد ممکنه به جایی برسه که حتی برای زوال نعمت از شخص ، فرد خودش  رُ به آب و آتش زده و تا اونو نابود کنه. چنانچه نمونه‌اش در داستانها و تاریخ معروف ِ.  در نکوهش حسد همین بس که نخستین قتلی که در جهان واقع شد از ناحیه قابیل نسبت به برادرش هابیل بود که بر اثر انگیزه حسد چنین اتفاقی افتاد.

**************************************************

حضرت امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید : حسد ایمان را می‌خورد همانگونه که آتش هیزوم را»

و پیامبر عظیم الشان اسلام در این باره می‌فرماید : «خداوند به موسی بن عمران فرمود : مبادا بر مردم حسد بری ، درباره آنچه من به آنها داده‌ام از فضل خودم. چشمانت را به دنبال آن دراز مکن و دل خود را به دنبال آن روانه مساز، زیرا آنکه حسد برد نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتی که میان بنده‌هایم کردم، جلو گرفته و هر که چنین باشد من از او نیستم او هم از من نیست»

**************************************************

کسی که حسد می ورزه باید توجه داشته باشه که اولاً: “حقیقت حسد عدم رضایت به تقسیم نعمت از طرف خداوند ِ و ثانیاً: حسادت (نوعاً) نه تنها زیانى براى طرف مقابل نداره، بلکه به نفع اونه  و باعث عزت او می شه ؛ همچنین حسادت  به دیگران نوعاً موجب غیبت یا تهمت اونها  شده و این کار موجب از بین رفتن گناهان او و به دوش کشیده شدن اونها توسط حسود میشه.

*****************************************************

امام جعفر صادق علیه‌السلام می‌فرماید : اساس کفر سه چیز است : حرص ، تکبر و حسد»

و حضرت علی علیه‌السلام فرمود : بخیلان و حسودان لایق مصاحبت و همنشینی نیستند و همین در وصف حاسدان بس است که حق تعالی فرموده است : «و مِن شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَد» پس از شر حاسدان و بخیلان پناه به رب جلیل بریم و بخل نکنیم و حسد بر کسی نبریم که اول گناهی که در آسمان و زمین کرده شد، حسد و بخل بود که شیطان در آسمان به آدم علیه‌السلام حسد برد و به لعنت خدا گرفتار شد.

***************************************************

در نقطه ی مقابل حسد، “نصیحت” و “غبطه” قرار داره. نصیحت؛ عبارت است از: خواستن نعمت برای دیگران. “غبطه”؛ یعنی انسان مثل امکانات و نعمت های دیگران رُ برای خودش آرزو کنه، بدون این که آرزوی زوال نعمت دیگران رُ داشته باشه

****************************************************  

حسادت یه نوع بیماریه و اولین قدم در درمان بیماری های درونی اینه که  که شخص خودش بخواد و ارادۀ چنین کاری رُ در خود ایجاد کنه. به بیان شهید مطهری (ره): “یک تفاوت میان بیماری هاى روانى و بیماری هاى غیر روانى این است که بیمارى روانى را فقط خود انسان باید تصمیم بگیرد، ولى بیمارى غیر روانى را دیگرى هم مى تواند تصمیم بگیرد. یک بیمار غیر روانى ممکن است بیهوش هم افتاده باشد طبیب مى آید معالجه اش مى کند یا اگر نخواهد دوا بخورد آن را به زور به حلقش مى ریزند آمپول را به زور به او مى زنند و معالجه اش مى کنند، ولى در بیمارى روانى فقط و فقط باید خود بیمار تصمیم بگیرد احدى نمى تواند از ناحیۀ او تصمیم بگیرد. بنابراین بیمار روانى مسئولیت دارد؛ زیرا در عین این که بیمار است طبیب هم است و مسؤولیتش از آن نظر است که تو که طبیب خودت هستى چرا خودت را معالجه نمى کنى؟

***********************************************************

 (مناجات)

خدایا.....

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

و از روی لطف و کرمت ارواح پاک را برای هــدایت بر من نازل فرمایی تا رستــگار شوم ،  تو بزرگی و سزاوار ستایش و تک

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- ریاکاری


افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

********************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به نام ِ خدایی که مونسی همیشگی و انیسی مهربان ِ

خدایی که همیشه هست و هیچ وقت تنهامون نمیذاره

*******************************************

با امید و توکل ِ به خدای ِ بزرگ خدمت ِ همه شما عرض سلام داریم

و برای دقایقی کوتاه میهمان ِ همراهی ِ شما هستیم

*******************************************

امروز با هم

از واقعیتی مهم صحبت میکنیم

از رفتاری که کم یا زیاد در وجود ِ همه ما هست و زمینه ساز ِ مسائلی میشه

که میتونه فکر و زندگی ِ ما رُ درگیر ِ خودش کنه

*********************************************

شما تا حالا با آدمایی روبرو بودین که تکلیف ِ آدم باهاشون معلوم نیست

با اونایی که وقتی یه چیزی میگن به دلمون نمیشینه و نمیتونیم مطمئن باشیم که راست میگن

***********************************************

شما تا حالا با کسایی برخورد داشتین که هیچ وقت نمیشه بهشون اعتماد کنیم چون مدام در حال ِ تغییرن

به کسایی که حرفی که میزنن ثابت نیست و ممکنه به حسب ِ شرایط عوض بشه

*******************************************

به نظر ِشما روی ِ کسایی که موضع و باور ثابتی ندارن میشه حساب کرد

بخصوص وقتی پای ِ رفاقت به میون میاد

یا پای ِ یه شریک ِ خوب ِ کاری و یا حتی یه همسر برای ِ زندگی

**********************************************

به نظر ِ من روی ِ کسی که حرف و فکرش ثباتی نداره نمیشه حساب کرد

چون حساب کردنه روی ِ یه همچین کسایی مثل ِ وایسادن روی ِ جایی که خیلی به محکم بودنش مطمئن نیستی

مثل ِ اعتماد به کسی که هر آن ممکنه پشتت ُ خالی کنه

خداییش کی یه همچین کاری میکنه؟

***********************************************

هیچ کس روی ِ یه آدم ِ دو رو حساب نمیکنه

چون این آدم حتی برای ِ خودشم احترام قائل نیست

چه برسه به بقیه

**********************************************

راستی به نظر ِشما چرا بعضیا دو رویی میکنن و مدان تغییر ِ چهره میدن و فکر میکنن که رمز ِ موفقیتشون توی ِ همین مواضع ِ بی ثباتشونه

شماره تماس:

شماره پیامک:

*************************************************

در مورد ِ ریا و دورویی فکر نمیکنم حرف ِ ناگفته ای وجود داشته باشه

و یا قصه طوری باشه که ندونیم از چی داریم حرف میزنیم

این رفتار تلخ و دوست نداشتنی

برای ِ همه ماها آشناست و شاید خدایی نکرده خودمون هم گرفتارش باشیم

میگن برای ِ درمان ِ هر دردی

بهترین راه شناخت ِ اون درد ِ

ما هم امروز به قصد ِ رهایی ِ از این آفت ِ روح

با هم بیشتر از این واقعیت ِ تلخ صحبت میکنیم

تا با شناخت ِ این بیماری ِ دل

بهتر و بیشتر و زودتر بتونیم درمانش کنیم

******************************************************

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی میزان و ملاک صعود اعمال را که موجب خوشحالی فرشتگان و قبولی درگاه الهی می­گردد، اخلاص قرار داده و اعمالی را که به جهت ریا و خودنمایی انجام پذیرفته است، مردود و موجب قرار گرفتن در سِجین معرفی می­نماید.

همچنین ایشان در روایتی دیگر می­فرمایند: «بهشت سخن گفت که من حرام هستم بر هر بخیل و ریاکننده­ای»

در صحیفه سجادیه، امام زین العابدین(ع) پاکیزگی از ریا و تظاهر در اعمال را نیز از خداوند متعال خواسته است و حدیثی از امام علی(ع) روش بی­نیازی از عذر خواهی از خداوند و واگذاری به غیر را، ترس از خدا و عمل بدون ریا و خودنمایی معرفی نموده است

*******************************************************

بهترین محک براى شناخت اعمال ریایى از غیر ریایى همون معیارهایى ِ که در روایات اسلامى اومده؛ از جمله:

در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى‌خوانیم که فرمودند: علامت ریاکار چهار چیز است: هنگامى که کسى نزد اوست تلاش مى‌کند اعمال الهى انجام دهد و هنگامى که تنها شد در انجام عمل کسل است! و در تمام کارهایش اصرار دارد مردم از او مدح و ستایش کنند، و سعى مى‌کند ظاهرش را در نظر مردم خوب جلوه دهد.»

در حدیث دیگرى همین معنى با تعبیرات جالب دیگرى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) نقل شده است که فرمود:

ریاکار چهار علامت دارد:

اگر تنها باشد اعمال خود را با کسالت انجام مى‌دهد،

و اگر در میان مردم باشد بانشاط انجام مى‌دهد،

هرگاه او را مدح و ثنا گویند بر عملش مى‌افزاید،

و هرگاه ثنا نگویند از آن مى‌کاهد!

********************************************

یکی از شعرای ِ پارسی در تعریف ِ ریا

به کلامی نغز و ساده بیان کردند که :

بحث ایمان دگر و جوهر ایمان دگر است

جامه پاکی دگر وپاکی دامان دگر است

کس ندیدیم که انکار کند وجدان را

حرف وجدان دگر و گوهر وجدان دگر است

کس دهان را به ثناگویی شیطان نگشود

نفی شیطان دگـر و طاعت شیطان دگر است

کـس نگفته است ونگوید که دد ودیو شویـد

نقش انسان دگر ومعنی انسان دگر است

هرکه دیدم بخدمت کمری بست بعهـد

مرد پیمان دگر وبستن پیمان دگر است

**********************************************

حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند:

حسرت دیده ترین مردم در قیامت کسى است که

در عدالت و نیک رفتارى سخن می گفته و برخلاف آن عمل میکرده است.

********************************************************

علماى اخلاق در این زمینه بحث‌هاى جالبى دارند؛ از جمله، مرحوم فیض کاشانى در «محجّة البیضاء» سؤالى به این صورت طرح مى‌کند: «اگر عالم و واعظ بخواهد بداند در وعظ خود صادق و مخلص است و ریاکار نیست از کجا بداند؟»

سپس به پاسخ این سؤال پرداخته مى‌گوید: «این امر نشانه‌هایى دارد، از جمله این که اگر واعظى بهتر از او و آگاه‌تر و مقبول‌تر در میان مردم پیدا شود خوشحال گردد و حسد او را به دل نگیرد، آرى! مانعى ندارد که در مقام غبطه بر آید و آرزو کند که او مانند آن عالم و واعظ گردد (یا از او بهتر).

«نشانه دیگر این که اگر بزرگان و شخصیّت‌ها در مجلس او حضور یابند سخنانش تغییر نکند، و همه مردم را به یک چشم نگاه کند (و به خاطر جلب توجّه آن عالم و اظهار فضل و کمال در پیشگاه او در سخنانش تغییرى حاصل نشود).

«نشانه دیگر این که اگر گروهى از مستمعین پشت سر او در کوچه و بازار به راه بیفتند خوشحال نباشد.

******************************************************

شهید سید محمد حسینی بهشتی فرمودند:

تلخی برخورد صادقانه را بر شیرینی برخورد منافقانه ترجیح می دهم.

********************************************************

متاسفانه

ماها بیشتر خوب حرف میزنیم تا این که خوب عمل و کار کنیم

تا حالا دیدین کسی رُ که از چراغ قرمز رد میشه و ده متر جلوتر یه گزارشگر ازش درباره رعایت ِ قانون میپرسه؟؟؟؟

دیدین چه جوری حرف میزنیم

یه جوری که انگار قانون ِ راهنمایی و رانندگی .. بخصوص پخش ِ چراغ قرمزش ُ ما نوشتیم

تا حالا دیدین اونایی رُ که هی از ساده گرفتنه زندگی و ازدواج ِ آسون حرف میزنن

اما خودشون واسه خریدنه آخرین مدل ِ دستگاه ِ بادمجون کباب کن  سه سال ِ عروسیشونو عقب انداختن

یا دیدین اونایی رُ که هی از مضرات ِ سیگار حرف میزنن و وسطش سیگار ُ با سیگار روشن میکنن

واقعا چرا اینجوری ِ

مگه ما مجبوریم انقدر متفاوت حرف بزنیم و عمل کنیم

مگه مجبوریم انقدر خودمونو بهترین نشون بدیم

مگه مجبوریم که مدام یه سری حرفایی رُ که خودمونم بهش باوری نداریم ُ تکرار کنیم و با اعتماد به نفس به این و اونم بگین

ببخشید امیدوارم به هیچ کدوممون بَر نخوره اما ... این یه مشکل ِ

یه مشکل ِ کمی تا قسمتی حاد که باید تا دیر نشده علاجش کنیم

و گرنه حسابمون میشه قصه اون آدمی که از صبح تا شب حرف میزنه اما کُلاش توی ِ زندگی  پس ِ معرکه اس

*************************************************

 (مناجات)

الهی! ای کریمی که بخشنده عطایی و ای حکیمی که پوشنده خطایی و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی و ای خالقی که راهنمایی و ای قادری که خدایی را سزایی، به ذات لایزال خود و به صفات با کمال خود و به عزت جلال خود و به عظمت جمال خود که جان ما را صافی خود ده، دل ما را هوای خود ده، چشم ما را ضیاء خود ده و ما را آن ده که آن به.

یا رب تو مرا انابتی روزی کن                   شایسته خویش طاعتی روزی کن

زان پیش که فارغ شوم از کار جان              اندر دو جهان فراغتی روزی کن

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************

به افق آفتاب

*********************************************

به نام ِ خدایی که منتهای ِ حُسن ِ و از او جز خوبی به بنده هاش نمیرسه.

*******************************************

با درود و احترام ، سلام

*************************************

امروز یکی از دوستام ُ دیدم ...... حالش خیلی خوب نبود

بهم گفت ..... دعا کنم که واسه بچه اش اتفاقی نیفته

گفتم چی شده

گفت : دیروز توی ِ یکی از سایتها درباره یه داروی ِ گیاهی چیزی خونده و شب واسه بچه اش درست کرده ، بهش داده و بچه اش مسموم شده و الانم بیمارستانه

گفت خانمش وقتی فهمیده خیلی ناراحت شده و الانم با هم قهرن ، اومده  بود مرخصی بگیره که بره بیمارستان

قبل از برنامه که بهش زنگ زدم گفت : شکر ِ خدا حال ِ بچه اش خوبه وخطر رفع شده ، اما من حسابی رفتم تو فکر ، تو فکر ِ این که چرا اینجوری میشه

چون این اولین دردسری نبود که بین ِ آدمای ِ دور و برم ، دیده بودم.دردسرهایی که نتیجه ندونستن و کم دونستن بود و خیلی از مواقع سطحی نگاه کردن به مسائل مهم ِ علمی بود.

*************************************

سطحی نگری در مسائل ِ علمی خیلی میتونه خطرناک باشه ، عین ِ همسایه ما .... که هیچ وقت بچه هاش ُ  نمیبره دکتر و خودش واسشون دارو میگیره.

*************************************

عین ِ بچه خواهر ِ خودم که هر وقت با شوهرش مشکلی پیدا میکنه به جای ِ مطالعه و مراجعه به کسی که متخصص ِ کار باشه ، یا زنگ میزنه به خواهر ِ من یا خواهر خودش .. و نتیجه این که زندگیش جهنم شده.

*************************************

عین ِ دوستم که کتابخونه ش شده سایتهای ِ اینترنتی و جواب سوالاش ُ از شبکه های ِ مجازی میگیره.

*************************************

عین ِ بچه خودم که تا ازش تحقیق ِ درسی میخوان میدوا ِ تو اینترنت و کپی میکنه

*************************************

و عین ِ همه ما که تا میخوایم چیزی بدونیم و از خبری سر دربیاریم

میزنیم تو اینترنت و تمام و کمال اعتماد میکنیم به اون صفحه هایی که جلوی ِ چشممون باز میشه.

*****************************************

حالا شما بگین که این وسط ... تکلیف ِ اونایی که برای ِ جواب ِ سوالاشون دهها کتاب میخونن چیه و اونها دارن راه رُ درست میرن یا ما؟؟

*************************************

تکلیف ِ اونایی که سالها میرن دانشگاه و درس میخونن یا مهارتی پیدا کنن چیه؟

**********************************

تکلیف ِ اونایی که پولاشونو جمع میکنن تا روزنامه و کتاب و مجله بخرن چیه؟

************************************

واقعا میشه برای ِ اطلاعات .... به این سطح پایین و به شبکه ها بسنده کرد ؟

شما حاضرین این کار ُ انجام بدین؟

فکر نمیکنم چون صفحه حوادث روزنامه ها پر ِ از اتفاقاتی که در اثر ِ اطلاعات ِ کم ما درباره مسائل ، پیش میان

اطلاعاتی که نتیجه سرانه مطالعه پایین ِ و منجر به گرفتاریهایی میشه که یه وقتایی زندگیمونو زیر و رو میکنه

و یه نقط میذاره جلوی ِ آرامشمون و تمام

*************************************************

امروز به یه تغییر ِ کوچولو فکر کنیم

یه این که برای ِ راحتی فکر و دل و زندگیهامون

یه کم بیشتر بخونیم ... بیشتر بدونیم

البته بیشتر خوندنی که مال مجله های ِ زرد و شبکه ها نباشه

اصل باشه

اصل به اندازه کتابهای ِ معتبر و نشستن پای ِ صحبت ِ استادهای ِ واقعی

اصل به اندازه این که از یه سطحی نگری رایج ، به نگاهی عمیق و راهی اصولی برسیم.

******************************************

به نظر ِشما چطور میتونیم از بروز رفتارهای ِ سطحی نگر، بخصوص در مسائل علمی جلوگیری کنیم و چطور میتونیم به بحث تحقیقات و مسائل ِ علمی مون عمق بدیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

من قبول دارم که این روزا خیلی چیزا آسون شده

دیگه لازم نیست برای ِ شنیدنه اخرین اخبار منتظر ِ  چاپ ِروزنامه بمونی ... یا منتظر ِ ساعت ِ پخش ِ خبر

چون یه وقتایی حتی زودتر از این که یه اتفاقی بیفته .. خبرش تو اینترنت ِ

تو اینترنتی که توی ِ خونه که سهل ِ توی ِ گوشی ِ هممون هست

قبول دارم که این روزا دیگه لازم نیست برای ِ پیدا کردنه یه کتاب .... ماهها این ور و اون ور بگردی و آخرش با یه قیمت گرون بخریش چون  خیلی راحت میشه فایل ِ یه کتاب ِ چند هزار صفحه ای رُ تو چند ثانیه کپی کرد اونم بدون ِ هزینه

من قبول دارم که این روزا دغدغه و مشغولیتهای ِ ما انقدر زیاد شده که واسه چند صفحه که سهل ِ  واسه خوندنه چند خط هم وقتی نداریم

قبول دارم کتاب یه کم گرون ِ

قبول دارم پیدا کردنه یه چیزی توی ِ اینترنت خیلی راحت تره تا تویِ یه کتاب

اما ..... اما این وسط یه سوتفاهم ِ بزرگ پیش میاد

اونم این که ماها فکر میکنیم این گشت و گذارمون تو اینترنت میشه ساعت ِ مطالعه ..در حالی که اصلا این طوری نیست

دوم این که نمیشه به چیزایی که توی ِ سایتها نوشته میشه خیلی اعتماد کرد

چون کسایی که مطلبی رُ توی ِ سایتی میذارن اعتبار و درستیش ُ تضمین نمیکنن

و این یعنی اول گرفتاری

چون کم کم سطح ِ سوادمون میاد پایین و به یه جایی میرسیم که به ظاهر همه چی میدونیم اما در اصل هیچی نمیدونیم

ندونستنی که مار ُ دچار ِ مشکلات ِ کوچیک و بزرگ ِ زیادی میکنه

مشکلاتی که یه راست ارامشمونو هدف میگیره اگه به نتایج مصیب باری نرسه

*******************************************

شعر ِ دوست داشتنی ِ صد دانه یاقوت که یادتونه

استاد مصطفی رحماندوست شاعر این شعر کلامی جالب دارن که میگن

دو مشکل بزرگ در جامعه ما وجود داره :

اول اینکه همه من هستیم و ما رُ به رسمیت نمی‌شناسیم ،

و دوم اینکه کتاب نمی‌خونیم .

*****************************************

مطالعه بخصوص در حیطه مسایل حساس ِ علمی و تحقیقاتی یعنی خوندنه یه مطلبی که ربط ِ موضوعی داشته باشه

معلوم باشه  نویسنده اش کیه، معلوم باشه بر اساس ِ چی نوشته و امتحان ِ خودش ُ پس داده باشه ، نه خوندنه یه مطلبی که اصلا معلوم نیست بچه دو ساله نوشتتش یا آدم 70 ساله

مطلبی که صحت ِ علمیش معلوم نیست

و فقط برای ِ زیاد کردنه مراجعین به صفحه های ِ مجازی ِ

من حیرت میکنم از اونایی که ساعت ِ گشت و گذارشون تو اینترنت ُ میذارن به حساب ِ ساعت ِ مطالعه و با اعتماد به نفس ِ آنچنانی هم داده هاشونو افاضه میکنن به بقیه

********************************************

دقت کردین قبل طرف یه چیزی که میخواست بگه میگفت : تو فلان کتاب خوندم

اما امروز میگن تو سایت نوشته بود .....

****************************************

دیروز که به کتاب فروشی رفتم اول یک کتاب جمله ی خیلی قشنگی نوشته بود که حیفم اومد براتون ننویسم:

مساله این نیست که خرید کتاب چقدر گرون تموم میشه،

 

مساله اینه که اگر کتاب نخونی چقدر برات گرون تموم میشه

آدم هر چی بیشتر بخونه ، بیشتر میدونه

و هر چی بیشتر بدونه خیالش راحت تره

چون بهتر تصمیم میگیره

جوانب ُ بهتر تشخیص میده

و حتی اگه خطایی هم ازش سر بزنه زودتر از بقیه میتونه رفعش کنه

*****************************************

میدونین ما این روزا به یمن ِ خیلی از این تکنولوژیهای ِ جدید خیلی چیزا میدونیم

اما همون جوری که گفتم هیچی نمیدونیم

مثال ِ ماها شده مثال ِ اون کسی که همه اجزای ِ ماشین ُ بلده اما هیچ وقت تعمیرکار ِ خوبی نیست

یا اون کسی که جزئیات ِ یه قرمه سبزی رُ میدونه اما هیچ وقت آشپز خوبی نیست

یا اون کسی که همه اصول ِ مسائل ِ خانوادگی رُ میدونه اما هیچ وقت یه روانشناس ِ خوبی نیست

حالا فکر کنین هر کدوم از این کسایی که گفتم به اسم اطلاعات و از فرط ِ لبریز شدنه مطالعات و علم و اگاهی تصمیم بگیرن که برای ِ بقیه نسخه تجویز کنن .....

فقط خدا میدونه که چی میشه

***************************************
آدمی که مطالعه نمیکنه .... هر چقدر هم که بدونه یه جایی ذخیره اطلاعتش ته میکشه و تموم میشه

یه جایی دونسته هاش قدیمی میشه و به هیچ دردی نمیخوره

و یه روزی میرسه که احساس میکنه اصلا دنیاش ُ نمیفهمه

چون این چشمه باید به یه سرچشمه ای وصل میشده که مدام جوشان و ساری و جاری باشه

من متعجبم از اونایی که هر چند وقت یه بار .. گوشی و نرم افزارهای ِ کامپیوتر شون  و به روز میکنن اما ... محتوای ِ مغزشون همون چیزی ِ که سی سال ِ پیش بوده

و اون وقت جالب ِ که مدام مینالن از این که زبون ِ بچه ها و جوونای ِ امروز ُ نمیفهمن

و مدام گله دارن از این که زندگی ِ زمان ِ ما یه جور ِ دیگه ای بود

****************************************

کسی که چیزای ِ خوبی نمی خونه؛

هیچ برتری نسبت به کسی که کتاب نمی خونه نداره.

چون

کتاب خوندن مهم نیست چیزای ِ خوب خوندن مهمه

یه چیزایی که یا به درد ِ خودمون بخوره

یا به درد ِ بقیه...

********************************************

(مناجات)

الهی؛ تو دوست می داری که من تو را دوست دارم با آن که بی نیازی از من. پس من چگونه دوست ندارم که تو مرا دوست داری با این همه احتیاج که به تو دارم.

الهی؛ من غریبم و ذکر تو غریب. ومن با ذکر تو اِلف گرفته ام؛ زیرا که غریب با غریب اِلفت بگیرد.

الهی؛ شیرین ترین عطاها در دل من رجای تو خداوند است و خوش ترین سخن ها بر زبان این گنهکار، ثنای توست و دوست ترین وقت ها بر این بنده ی مسکینِ گنهکار ، لقای توست.

الهی؛ مرا عملِ بهشت نیست و طاقت دوزخ ندارم. اکنون کار با فضل تو افتاد. پس مرا بپذیر

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیوایران تقدیم میکند.

*****************************************

به افق آفتاب

****************************************

به نام خدایی که همراهیش با بنده هاش همیشگی ِ

***************************************

با عرض ِ سلام و تبریک به مناسبت ِ میلاد ِ حضرت ِ امام حسین علیه السلام ، که عشقش گرمای ِ دل ِ همه ماست، در آستانه اوقات ِ ملکوتی ِ اذان ظهر، میهمان ِ همراهی ِ شما هستیم.

*************************************

در گذر به موضوع ِ برنامه امروز ، با هم از صبر و حوصله حرف میزنیم و دقیق تر از شکیبا بودنه در کارها و داشتنه پشتکار که رمز ِ مهم ِ خیلی از موفقیتهاست.

*************************************

هیچ کاری بدون ِ مانع و مشکل نیست و این یعنی برای ِ گذشتن از این مشکلات و رسیدنه به هدف باید صبور بود.

***************************************

داشتنه حوصله در حین ِ انجام کار ، اسباب ِ خودش رُ میخواد، این که آدم انقدر به کارش مسلط باشه که بدونه با مسیری که تعریف کرده به هدفش میرسه و اگه گاهی گره ای به کار میفته موقتی ِ و میشه با تدبیر ازش گذشت.

***************************************

داشتنه صبر و حوصله توی ِ کار یه ضرورته و تا حالا هیچ کس از عجله و شتاب به هیچ موفقیتی نرسه که اگر موفقیته کوچیکی هم اتفاق بیفته قابل تکرار و دائمی نیست.

***************************************

برای ِ داشتنه صبر و حوصله در کار باید عاشق ِ کاری که انجام میدی باشی ، باید به هدفت ایمان داشته باشی ، ایمانی که در کنار ِ علاقه میتونه عزم ِ ما رُ برای ِ رسیدنه به هدف  انجام ِ سخت ترین کارها ، هموار کنه.

****************************************

 این صبر و حوصله در کار ، همون چیزی ِ که بهش میگن پشتکار.

**************************************

حالا شما بفرمایید که چطور میشه حوصله و صبرمون رُ  در کار بیشتر و بیشتر کنیم و این صبر و حوصله در کار به چه نتایجی میتونه مار ُ برسونه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************  

از منظر آیات و روایات سستی و بی‌حوصلگی یکی از مهم ترین دلایل ِ  بی‌بهره موندن انسان از دنیا و آخرت بیان شده و دقیقا به همین دلیل ضرورت و اهمیت تلاش و پشتکار انسان در تأمین سعادت دنیا و آخرت مشخص میشه.
یکی از موضوعات مهمی که در آیات قرآن و احادیث و روایات به اون تأکید شده، دعوت به همت، تلاش و پشتکار در کارها و نفیِ سستی و تنبلی در امور است.  
ارزش همت و تلاش به اندازه ای ِ  که در قرآن می­خوانیم:
برای انسان چیزی جز آنچه که از راه تلاش و کوشش بدست آورد نیست.»
و حضرت امام علی(علیه السلام) می­‌فرمایند: اندازه هر کس به اندازه همت اوست.»
همچنین امام محمّد باقر(ع) بلند همتی را شرافتی والا برمی­‌شمارند و میفرمایند: هیچ شرافتی چون بلند همتی نیست.»
در مقابل همت و تلاش، سستی و تنبلی و بی­‌حوصلگی قرار دارد که در اسلام به شدت نهی و مذمت شده .
حضرت امام علی(علیه السلام) در این­باره می‌­فرمایند:
کسی که پیوسته تنبلی کند، در رسیدن به آرزویش ناکام ماند

*************************************************

پشتکار داشتن و عزم جدی و کمر همت بستن برای انجام امور و کارها، از مسایلی ِ که توجه به اون باعث میشه تا افراد دایره کار و تلاش خودشون رُ بیشتر کنن ، برای خودشون افق  بزرگتری رُ تبیین کنن و شخصیت بالاتری قایل بشن ، از همین رو امام علی (علیه السلام ) می فرماید: بهترین همت هابلندترین آن هاست.

بلندهمتی و اندیشه رسیدن به جایگاه های بالاتر، زمینه ساز ِ بالاتر رفتنه مقام انسان ِ  و بدون همت، حرکتی در فرد و جامعه اتفاق نمیافته ، که هر ملتی به بلندای علم و معرفت و پیشرفت رسیده  و در همین وصف میشه به حدیثی ارزشمند اشاره کرد که میفرماید: نیکوترین خصلت ها ارجمندى همت هاست و نیز کردار زیبا، از بلندى همت خبرمى دهد.

*************************************************

پیشرفت مادی و معنوی ملت‌ها ، در گرو تلاش اونهاست و با توجه به اونچه گفته شد در تمامی عرصه­‌ها اگه انسان همت و تلاش و پشتکار داشته باشه پیروز و بهره‌­مند و اگه دچار سستی و تنبلی و بی­‌حوصلگی بشه در امور و آمالش بی­‌بهره میمونه.

در عرصه اجتماعی هم پیشرفت مادی و معنوی ملت‌ها در گروی تلاش اونهاست. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد می­‌فرمایند:

"امروز حرف اصلی من به شما عزیزان و همه‌ ملت ایران این است که به هیچ فردی، به هیچ ملتی و به هیچ جمعیتی، از خزانه‌ غیبت الهی هیچ چیز نمی‌دهند، مگر با تلاش و کوشش. ملت‌های تنبل و بی‌حال، از افتخارات ملی نصیبی نخواهند برد. مجموعه‌های بی‌همّت و بیکاره، به خدمات و به شایستگی‌های بزرگ دست نخواهند یافت. افرادی که نخواهند تلاش کنند و زحمت بکشند، در بازار معنویّت و در سودای عشق و ایمان و تقوا و فضایل معنوی، چیزی گیرشان نخواهد آمد و البته هم در دنیای مادّی این‌طور است؛ یعنی ملت‌هایی که کار کنند، فکر کنند، ابتکار کنند، سختی‌ها را تحمّل کنند، به امکانات مادّی و رفاه و پیشرفت خواهند رسید، و هم در میدان معنویّات این‌گونه است: ملتهایی که تلاش کنند، مجاهدت کنند، ایثار کنند و از کار و فداکاری نترسند، خدای متعال به آنها همه چیز خواهد داد"

****************************************************

یکی از معضلاتی که منجر به بیکاری جوونهای ِ ما میشه ،  ضعف در همت و پشتکارِ.  یکی از مشکلات جامعه ما عدم مهارت‌آموزیِ جوونهامون در سطح حرفه‌­ای ِ . اکثر جوونها یا درس خوندن و مطالبی رُ تئوری یا گرفتن و یا کسایی هم که به دلایلی خیلی درس نخوندن مهارت کمی در رشته‌ای که مدنظرشون هشت دارن ،  که دلیل این مساله در دو چیز ِ  یکی عدم کشف استعداد و دیگری ضعف پشتکار.

خیلی از جوونها بدون این که بفهمن در چه رشته‌­ای استعداد دارن در کاری مشغول شدن  و چون استعداد اون کار رُ ندارن پیشرفت چندانی هم در یادگیری اون بدست نیاوردن . بعضی دیگه هم به دلیل ضعف پشتکار راهِ از زیر کار در رفتن و کم‌کاری رُ انتخاب کردن و به همین دلیل نتونستن  مهارت چندانی توی ِ کارشون پیدا کنن و اینها خودش از مهم ترین دلایل بی حوصلگی و سستی ِ در کارهاست.

*****************************************************

رسیدن از وضعیتی به وضعیت بهتر و والاتر خواسته و آرزوی هر انسان سلیم­النفس و سلیم­العقل ِ . البته وضعیت بهتر صرفاً به مفهوم برخورداری مادی هر چه بیشتر نیست بلکه منظور همون اصلی ِ که در کلام معصوم چنین تعبیر شده که مؤمن اگر دو روزش یکسان باشد زیان کرده است. چنین تعبیری در واقع بیان ضرورت پویایی در زندگی و پرهیز از خمودگی و یأس و سستیِ.

******************************************************

حضرت امام علی می­فرماید: «دانش خود را نادانی مینگارید، و یقین خویش را گمان مپندارید. و چون دانستید دست به کار آرید و چون یقین کردید پای پیش گذارید.» ما اگر همین جمله رُ هر روز سرلوحة برنامة خودمون قرار بدیم بی­شک تحولی بزرگ در زندگی خودمون ایجاد میکنیم.  شعار «همت برتر» در واقع دعوت به تقویت اراده برای تحول به وضعیت بهتر ِ؛ همان خواستی که در ابتدای هر سال و به هنگام زمزمة دعای تحویل سال به زبانمون جاری می­شه.  ما باید بدونیم که هیچ یک از اهداف ما محقق نخواهد شد مگه این که عزم و ارادة لازم برای عملی کردن اون رُ در خودمون داشته باشیم و راه رسیدن به اون رُ هم بدونیم. و اون راه  ، کار و تلاش آگاهانه اس.  

**********************************************************

(مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه