رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************

به افق آفتاب

*********************************************

به نام ِ خدایی که منتهای ِ حُسن ِ و از او جز خوبی به بنده هاش نمیرسه.

*******************************************

با درود و احترام ، سلام

*************************************

امروز یکی از دوستام ُ دیدم ...... حالش خیلی خوب نبود

بهم گفت ..... دعا کنم که واسه بچه اش اتفاقی نیفته

گفتم چی شده

گفت : دیروز توی ِ یکی از سایتها درباره یه داروی ِ گیاهی چیزی خونده و شب واسه بچه اش درست کرده ، بهش داده و بچه اش مسموم شده و الانم بیمارستانه

گفت خانمش وقتی فهمیده خیلی ناراحت شده و الانم با هم قهرن ، اومده  بود مرخصی بگیره که بره بیمارستان

قبل از برنامه که بهش زنگ زدم گفت : شکر ِ خدا حال ِ بچه اش خوبه وخطر رفع شده ، اما من حسابی رفتم تو فکر ، تو فکر ِ این که چرا اینجوری میشه

چون این اولین دردسری نبود که بین ِ آدمای ِ دور و برم ، دیده بودم.دردسرهایی که نتیجه ندونستن و کم دونستن بود و خیلی از مواقع سطحی نگاه کردن به مسائل مهم ِ علمی بود.

*************************************

سطحی نگری در مسائل ِ علمی خیلی میتونه خطرناک باشه ، عین ِ همسایه ما .... که هیچ وقت بچه هاش ُ  نمیبره دکتر و خودش واسشون دارو میگیره.

*************************************

عین ِ بچه خواهر ِ خودم که هر وقت با شوهرش مشکلی پیدا میکنه به جای ِ مطالعه و مراجعه به کسی که متخصص ِ کار باشه ، یا زنگ میزنه به خواهر ِ من یا خواهر خودش .. و نتیجه این که زندگیش جهنم شده.

*************************************

عین ِ دوستم که کتابخونه ش شده سایتهای ِ اینترنتی و جواب سوالاش ُ از شبکه های ِ مجازی میگیره.

*************************************

عین ِ بچه خودم که تا ازش تحقیق ِ درسی میخوان میدوا ِ تو اینترنت و کپی میکنه

*************************************

و عین ِ همه ما که تا میخوایم چیزی بدونیم و از خبری سر دربیاریم

میزنیم تو اینترنت و تمام و کمال اعتماد میکنیم به اون صفحه هایی که جلوی ِ چشممون باز میشه.

*****************************************

حالا شما بگین که این وسط ... تکلیف ِ اونایی که برای ِ جواب ِ سوالاشون دهها کتاب میخونن چیه و اونها دارن راه رُ درست میرن یا ما؟؟

*************************************

تکلیف ِ اونایی که سالها میرن دانشگاه و درس میخونن یا مهارتی پیدا کنن چیه؟

**********************************

تکلیف ِ اونایی که پولاشونو جمع میکنن تا روزنامه و کتاب و مجله بخرن چیه؟

************************************

واقعا میشه برای ِ اطلاعات .... به این سطح پایین و به شبکه ها بسنده کرد ؟

شما حاضرین این کار ُ انجام بدین؟

فکر نمیکنم چون صفحه حوادث روزنامه ها پر ِ از اتفاقاتی که در اثر ِ اطلاعات ِ کم ما درباره مسائل ، پیش میان

اطلاعاتی که نتیجه سرانه مطالعه پایین ِ و منجر به گرفتاریهایی میشه که یه وقتایی زندگیمونو زیر و رو میکنه

و یه نقط میذاره جلوی ِ آرامشمون و تمام

*************************************************

امروز به یه تغییر ِ کوچولو فکر کنیم

یه این که برای ِ راحتی فکر و دل و زندگیهامون

یه کم بیشتر بخونیم ... بیشتر بدونیم

البته بیشتر خوندنی که مال مجله های ِ زرد و شبکه ها نباشه

اصل باشه

اصل به اندازه کتابهای ِ معتبر و نشستن پای ِ صحبت ِ استادهای ِ واقعی

اصل به اندازه این که از یه سطحی نگری رایج ، به نگاهی عمیق و راهی اصولی برسیم.

******************************************

به نظر ِشما چطور میتونیم از بروز رفتارهای ِ سطحی نگر، بخصوص در مسائل علمی جلوگیری کنیم و چطور میتونیم به بحث تحقیقات و مسائل ِ علمی مون عمق بدیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

من قبول دارم که این روزا خیلی چیزا آسون شده

دیگه لازم نیست برای ِ شنیدنه اخرین اخبار منتظر ِ  چاپ ِروزنامه بمونی ... یا منتظر ِ ساعت ِ پخش ِ خبر

چون یه وقتایی حتی زودتر از این که یه اتفاقی بیفته .. خبرش تو اینترنت ِ

تو اینترنتی که توی ِ خونه که سهل ِ توی ِ گوشی ِ هممون هست

قبول دارم که این روزا دیگه لازم نیست برای ِ پیدا کردنه یه کتاب .... ماهها این ور و اون ور بگردی و آخرش با یه قیمت گرون بخریش چون  خیلی راحت میشه فایل ِ یه کتاب ِ چند هزار صفحه ای رُ تو چند ثانیه کپی کرد اونم بدون ِ هزینه

من قبول دارم که این روزا دغدغه و مشغولیتهای ِ ما انقدر زیاد شده که واسه چند صفحه که سهل ِ  واسه خوندنه چند خط هم وقتی نداریم

قبول دارم کتاب یه کم گرون ِ

قبول دارم پیدا کردنه یه چیزی توی ِ اینترنت خیلی راحت تره تا تویِ یه کتاب

اما ..... اما این وسط یه سوتفاهم ِ بزرگ پیش میاد

اونم این که ماها فکر میکنیم این گشت و گذارمون تو اینترنت میشه ساعت ِ مطالعه ..در حالی که اصلا این طوری نیست

دوم این که نمیشه به چیزایی که توی ِ سایتها نوشته میشه خیلی اعتماد کرد

چون کسایی که مطلبی رُ توی ِ سایتی میذارن اعتبار و درستیش ُ تضمین نمیکنن

و این یعنی اول گرفتاری

چون کم کم سطح ِ سوادمون میاد پایین و به یه جایی میرسیم که به ظاهر همه چی میدونیم اما در اصل هیچی نمیدونیم

ندونستنی که مار ُ دچار ِ مشکلات ِ کوچیک و بزرگ ِ زیادی میکنه

مشکلاتی که یه راست ارامشمونو هدف میگیره اگه به نتایج مصیب باری نرسه

*******************************************

شعر ِ دوست داشتنی ِ صد دانه یاقوت که یادتونه

استاد مصطفی رحماندوست شاعر این شعر کلامی جالب دارن که میگن

دو مشکل بزرگ در جامعه ما وجود داره :

اول اینکه همه من هستیم و ما رُ به رسمیت نمی‌شناسیم ،

و دوم اینکه کتاب نمی‌خونیم .

*****************************************

مطالعه بخصوص در حیطه مسایل حساس ِ علمی و تحقیقاتی یعنی خوندنه یه مطلبی که ربط ِ موضوعی داشته باشه

معلوم باشه  نویسنده اش کیه، معلوم باشه بر اساس ِ چی نوشته و امتحان ِ خودش ُ پس داده باشه ، نه خوندنه یه مطلبی که اصلا معلوم نیست بچه دو ساله نوشتتش یا آدم 70 ساله

مطلبی که صحت ِ علمیش معلوم نیست

و فقط برای ِ زیاد کردنه مراجعین به صفحه های ِ مجازی ِ

من حیرت میکنم از اونایی که ساعت ِ گشت و گذارشون تو اینترنت ُ میذارن به حساب ِ ساعت ِ مطالعه و با اعتماد به نفس ِ آنچنانی هم داده هاشونو افاضه میکنن به بقیه

********************************************

دقت کردین قبل طرف یه چیزی که میخواست بگه میگفت : تو فلان کتاب خوندم

اما امروز میگن تو سایت نوشته بود .....

****************************************

دیروز که به کتاب فروشی رفتم اول یک کتاب جمله ی خیلی قشنگی نوشته بود که حیفم اومد براتون ننویسم:

مساله این نیست که خرید کتاب چقدر گرون تموم میشه،

 

مساله اینه که اگر کتاب نخونی چقدر برات گرون تموم میشه

آدم هر چی بیشتر بخونه ، بیشتر میدونه

و هر چی بیشتر بدونه خیالش راحت تره

چون بهتر تصمیم میگیره

جوانب ُ بهتر تشخیص میده

و حتی اگه خطایی هم ازش سر بزنه زودتر از بقیه میتونه رفعش کنه

*****************************************

میدونین ما این روزا به یمن ِ خیلی از این تکنولوژیهای ِ جدید خیلی چیزا میدونیم

اما همون جوری که گفتم هیچی نمیدونیم

مثال ِ ماها شده مثال ِ اون کسی که همه اجزای ِ ماشین ُ بلده اما هیچ وقت تعمیرکار ِ خوبی نیست

یا اون کسی که جزئیات ِ یه قرمه سبزی رُ میدونه اما هیچ وقت آشپز خوبی نیست

یا اون کسی که همه اصول ِ مسائل ِ خانوادگی رُ میدونه اما هیچ وقت یه روانشناس ِ خوبی نیست

حالا فکر کنین هر کدوم از این کسایی که گفتم به اسم اطلاعات و از فرط ِ لبریز شدنه مطالعات و علم و اگاهی تصمیم بگیرن که برای ِ بقیه نسخه تجویز کنن .....

فقط خدا میدونه که چی میشه

***************************************
آدمی که مطالعه نمیکنه .... هر چقدر هم که بدونه یه جایی ذخیره اطلاعتش ته میکشه و تموم میشه

یه جایی دونسته هاش قدیمی میشه و به هیچ دردی نمیخوره

و یه روزی میرسه که احساس میکنه اصلا دنیاش ُ نمیفهمه

چون این چشمه باید به یه سرچشمه ای وصل میشده که مدام جوشان و ساری و جاری باشه

من متعجبم از اونایی که هر چند وقت یه بار .. گوشی و نرم افزارهای ِ کامپیوتر شون  و به روز میکنن اما ... محتوای ِ مغزشون همون چیزی ِ که سی سال ِ پیش بوده

و اون وقت جالب ِ که مدام مینالن از این که زبون ِ بچه ها و جوونای ِ امروز ُ نمیفهمن

و مدام گله دارن از این که زندگی ِ زمان ِ ما یه جور ِ دیگه ای بود

****************************************

کسی که چیزای ِ خوبی نمی خونه؛

هیچ برتری نسبت به کسی که کتاب نمی خونه نداره.

چون

کتاب خوندن مهم نیست چیزای ِ خوب خوندن مهمه

یه چیزایی که یا به درد ِ خودمون بخوره

یا به درد ِ بقیه...

********************************************

(مناجات)

الهی؛ تو دوست می داری که من تو را دوست دارم با آن که بی نیازی از من. پس من چگونه دوست ندارم که تو مرا دوست داری با این همه احتیاج که به تو دارم.

الهی؛ من غریبم و ذکر تو غریب. ومن با ذکر تو اِلف گرفته ام؛ زیرا که غریب با غریب اِلفت بگیرد.

الهی؛ شیرین ترین عطاها در دل من رجای تو خداوند است و خوش ترین سخن ها بر زبان این گنهکار، ثنای توست و دوست ترین وقت ها بر این بنده ی مسکینِ گنهکار ، لقای توست.

الهی؛ مرا عملِ بهشت نیست و طاقت دوزخ ندارم. اکنون کار با فضل تو افتاد. پس مرا بپذیر

 

 


  • ۹۶/۰۲/۱۰
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی