رادیو بدون شایعه

بایگانی

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که همیشه هست

و سلام

*****************************************************

در استانه اوقات ِ اذانگاهی ظهر به قرار ِ همیشه با شما همراه هستیم و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که مار ُ در بندگی خودش موفق بداره

****************************************************

بندگی که در جزء جزء زندگی ِ ما معنا و تعریفی خاص پیدا میکنه

************************************************

بندگی ای که در اطاعت از خدای ِ بزرگه

خدایی که مار ُ بهتر از خودمون میشناسه

و سفارشهای ِ اون جز به خیر و مصلحت نیست

***********************************************

سفارشهایی که شاید گاهی نسبت ِ به اون دچار تغافل و فراموشی میشیم

و همین غفلت باعث میشه که راه رُ به اشتباه بریم

********************************************

مثل ِ بعضی از کسانی که متاسفانه عنان و کنترل عقاید و فکرشونو به کسانی میسپارن که حائز شرایط لازم نیستن. کسایی که برای ِ خودشون مراد و راهنمایی رُ انتخاب میکنن که تسلیم ِ محض ِ اون میشن و اراده خودشونو نادیده میگیرن و جز به خواسته اون قدمی برنمیدارن.

********************************************

قصه مرید و مرادی ، یکی از مسایل ِ آشنا در جامعه ماست که نکات ِ ریز و درخور ِ توجهی داره که غفات و خدایی نکرده سهل انگاری ِ در اونها میتونه مار ُ در گمراهی ِ بزرگ و سرگردانی غرق کنه.

*********************************************

به نظرِ شما داشتنه این نوع ِ رفتار صحیح ِ ؟

******************************************

شما فکر میکنین برایِ پرهیز از ایجاد و شیوع ِ رفتار ِ مرید و مراد بازی چه باید کرد و آفتهای ِ این مساله کجاست؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

یکی از نکات برجسته در شیوه های تربیتی امامان معصوم علیهم السلام اجتناب از هر گونه مرید پروری و تعامل غیر واقعی و احساسی و بدور از هر گونه تفکر و عقلانیت می باشد.

 

 اصولاً مرید کسی است که حاضر به فدای جان، مال و آبروی خود تحت هر شرایطی برای شخصی است ‏که ‏وی را مراد خود می داند. در تفکر اسلامی و شیعی چنین رابطه ای کاملاً نفی و رد می شود و تنها ‏برای ‏حضرات معصومین جایز دانسته شده است. آنهم نه با روشهای احساسی و رویایی، بلکه پیرو و مرید ‏معصوم ‏می بایست با برهان و حجت عقلی و با اراده و تصمیم معقول و قابل دفاع به عصمت امام یا پیامبر ‏خدا ‏ایمان حاصل کرده و سپس در راه کمک به وی که در حقیقت کمک به حق و دین خداوند است از نثار ‏هیچ ‏چیز مضایقه ننماید.‏

 

 از همین رو در بسیاری از روایات، با این حالـت مـواجه می شویم که راوی در ضمن پرسش از احـکام الـهی  از دلیل و مستـند آن با تـاکید بر آیـات قرآن، سوال می کند. چنانچه در برخی دیگر از روایات خود امامان علیهم السلام بر این نکته تاکید می کنند که بپرسید از کجای قرآن این حکم را برای شما می گویم

*********************************************

به طور کلی رابطه ی (مرید و مرادی) یا (شیخ و مرید) ، از این نظر آسیبی در تربیت دینی محسوب می شود که مربی را ‏از ‏معرض سوال ‏خارج و متربی را خلع سوال می کند. با توجه به اینکه بسیاری از مربیان ، به درجات ‏مختلف ، ‏مرتکب خطا ‏می شوند ، رابطه ی مرید و مرادی ، این خطا را از حیطه نقد و نظر خارج می کند .‏

 مرید پروری نتیجه انحرافی است که توسط برخی جریانهای صوفیه در ایران و سایر نقاط جهان ایجاد شد ‏و ‏اصولاً در تفکر صوفیه شرط یک سالک حقیقی، تسلیم محض در برابر اوامر و گفته های مرشدان و ‏اقطاب ‏است؛ و این یعنی از میان رفتن عقل و تصمیم فردی و مستحیل شدن و بی اراده گشتن انسان در ‏مقابل فردی ‏دیگر که خود نیز از خطا و اشتباه مبری نیست

***************************************************  

در مقابل روش مرید و مرادی؛ منش و روش  اهل بیت علهیم السلام براساس شیوه ها و روش های تربیتی مناسب که مطابق با موازین و راهکارهای عقلی و شرعی بوده و همین روش در بین اصحاب ایشان رائج بوده است .

 به طور مثال

 گاهی اصحاب و شاگردان امام صادق(علیه السلام) در محضر شریف آن امام همام، لب به سخن نمی ‏گشودند؛ نخست به این دلیل که هیبت معنوی امام جرأت سخن گفتن در محضر ایشان را از حاضرین سلب ‏می کرد، دیگر این که سخن گفتن در محضر ایشان را نوعی خلاف نزاکت به حساب می آوردند. در چنین ‏اوضاع و احوالی حضرت خودش دستور به مناظره می دادند و راضی نمی شدند که هیبت ایشان و ادب ‏دوستان، از کسی سلب جرأت نماید. لذا در محفلی که مناظره و گفتگو بود، دیدند حمران بن اعین ساکت ‏است. حضرت سؤال کردند که چرا سخن نمی گویی؟ حمران گفت: سرور من، سوگند یاده کرده ام که در ‏مجلسی که شما حضور دارید به خود اجازه سخن گفتن ندهم. حضرت فرمودند: من به تو اجازه دادم، حال ‏سخن بگو

************************************************

آنچه واضح و روشن است وجود آفت و آسیب‌های متعدد در مسئله مراد و مریدی صوفیانه است که باعث به وجود آمدن انحراف و آسیب در مرید و جامعه می‌گردد، زیرا آنچه در بین صوفیه به‌عنوان مراد و مریدی می‌گذرد با روح استاد و شاگردی در اسلام متفاوت است زیرا رابطه استاد و شاگردی در اسلام، متوقف بر مبانی عقلی و شرعی و انسانی و همچنین احترام متقابل است و این مسائل است که روح سرکش یک شاگرد و مرید را هدایت می‌کند و به سرمنزل مقصود می‌رساند، نه آنچه مخالف عقل و شرع است.

********************************************

ازجمله آفات و آسیبهای ِ رابطه مرید و مرادی می‌توان به اختیار بی‌قید و شرط شیخ در جان و مال مرید اشاره کرد که در کتب صوفیه به‌دفعات به اختیارات بی‌قید و شرط مشایخ بر مریدان اشاره شده است، ازجمله قشیری نقل کرده است که: «ابوعبدالله رودباری به خانه یکی از مریدان خود وارد شد درحالی‌که او غایب بود و دید درب خانه قفل است و گفت: صوفیی باشد که در خانه قفل کند؟! گفت قفل را بشکنید و هرچه در خانه بود بردند و در بازار فروختند و از بهای آن وقتی خوش برای خود ساختند.»

 این عمل برخاسته از اصول مراد و مریدی ست که مرید را ناچار به پذیرفتن اختیار شیخ در مقابل خود می‌کند، زیرا مشایخ و بزرگان صوفیه معتقدند که: «مرید باید معتقد شود به این ‌ که قطب، مالک حقیقی همه املاک دنیا و اشخاص دنیا است، هم مالک تن آنها، هم مالک جان آنها و هم مالک مال آنها، و همه افراد بشر درواقع غلام و کنیز اویند و مرید باید اقرار کند که آنچه دارم از او است و بر او حلال است و بر من حرام است مگر به اذن و تحلیل او".

*********************************************

در توجه به رابطه مرید و مرادی باید گفت :  انسان غیرمعصوم هرچه دانش داشته باشد و تلاش های علمی صادقانه صورت داده باشد باز هم بی نیاز از ‏منبع فیض نیست که هر از گاهی رو به سوی او آورد و نقاط قوت خود را از زبان او بشنود و بر ضعف های ‏خود وقوف یابد تا در صدد رفع آن ها برآید. حضرت امام صادق(علیه السلام) با هدف توانمندساختن ‏شاگردان، نقاط ضعف و قوت آنان را گوشزد می کرد. به حمران می گفت: در بحث، سخنی را دنبال می کنی ‏و به نتیجه می رسانی. به هشام بن سالم فرمود: می خواهی بحث را دنبال کنی و به نتیجه برسانی اما توانایی ‏نداری. به احول فرمود: در بحث و مناظره قیاس بسیار می آوری و باطل را به باطل جواب می دهی. به قیس ‏فرمود: در گفتگو به حق نزدیک می شوی اما از اخبار و احادیث نبوی فاصله می گیری و حق را به باطل می ‏آمیزی، اما بدان که سخن حق هر چند کم باشد تو را از باطل، بسیار بی نیاز خواهد کرد. به هشام بن حکم ‏فرمود: تو در بحث پیش می روی همین که می خواهی به زمین بخوری دوباره پرواز می کنی و کسی همانند ‏تو باید با مردم سخن بگوید. از لغزش بپرهیز که امداد و شفاعتْ یاریگر تو خواهد بود

******************************************************************

 (مناجات)

خدایا!

این سالک غریب آنچنان به روشنای نور تو در جاده عشق عادت کرده است که سپاس مر اینهمه را از یادبرده است .

خدایا!

این دل که در اقیاس تو غرقه گشته است چگونه می تواند تموج آبی تو را ترسیم کند ؟

خدایا!

آبششهای این ماهی دل که هر لحظه در آب نعمتهای تو تنفس می کنند چسان یارای نشر نعم ملموس تو دارند ؟

خدایا!

من در مقام کسی ایستاده ام که همه نعمتهای تو را لمس کرده است معترف آمده است .

خدایا!

من در لباس اذعان بخششهای تو را _ هر چند کوتاه _  به تن کرده ام .

خدایا!

رشد گیاه من اعتراف به وجود خورشید توست .

خدایا!

تویی آن بخشنده مهربان و تویی که بال فضل بر کائنات گشوده ای وسایه لطف بر بندگان گسترده ای .

تویی که خستگی را بر تن دوندگان به سوی خویش نمی گذاری ومأیوس وخسته بازشان نمی گردانی واز قله آرزویت به زیرشان نمی افکنی وشکوفه امید به خود را با رگبار بی مهری ناکام نمی کنی .

ربی! خدای من ! معبودم !

من به ذیل کرمت دست انداختم

و براى دریافت عطاهایت دامن آرزویم را گسترده‏ام

پس مرا بوسیله یگانگى‏

خالص خود خالص گردان

و از زمره بندگان برگزیده‏ات قرارم ده

*************************************

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه
گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.
**********************************************
به افق آفتاب
*******************************************
به نام خدایی که کلامش در آسمان و زمین جاودانه است آنگاه که گفت:
آنها کسانى هستند که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا مطمئن و آرام است آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش مى یابد
 *************************************************
برای ِ ما یاد و نام ِ خدا بهترین بهانه آغاز ِ ، یاد و نام ِ خدایی که شروع کار با او عاقبت ِ امور را ختم ِ به خیر میکند
*************************************************
اینجا برنامه به افق آفتاب،  راهی از جنس ِ آسمونه، راهی که از قدم هایی زمینی آغاز میشه و به شرط ِ سلامت ِ قدم ها به آسمون میرسه.
 *************************************************
اگر دلهاتون هوای ِ آسمون کرده همراه ما باشید
 *************************************************
امروز با هم از زیباییهای ِ زندگی صحبت میکنیم، زیباییهایی که شاید گاهی به راحتی به چشم ما نیان و به گوش ِ ما شنیده نشن اما اگه بتونیم بهشون توجه کنیم خوشبختی ِ ما رُ در زندگی و احساس ِ خوبمونو دهها و صدها و هزاران برابر میکنن.
*********************************************
توجه ِ به زیباییهای ِ زندگی ، ذهن ِ مار ُ از فکر کردنه به مشکلات و سختیهای ِ روزمره دور میکنن به همین خاطر گذر از روزها و فراز و فرود زندگی برای ِ ما ساده تر و آسون تر میشه.
**************************************************
  توجه ِ به زیباییهای ِ زندگی به دل ِ ما آرامش میده و باعث میشه که قدرت ِ شکیبایی ِ ما بیشتر و بیشتر میشه.
********************************************
توجه ِ به زیباییهایِ زندگی حس ِ ما رُ به زندگیهامون بهتر میکنه و باعث میشه که با امید و قدرت ِ بیشتری پیش بریم.
*********************************************
به نظر ِ شما زیباییهای ِ زندگی چیه و توجه به اونها چه حُسنی توی ِ زندگی ِ ما داره؟
شماره تماس:
شماره پیامک:
*************************************************
بعضی آدمها دنیارو زیبا میکنند"؛
آدمایی که هروقت ازشون بپرسی چطوری؟ میگن خوبم. .. وقتی بهشون زنگ میزنی و بیدارشون میکنی! میگن بیداربودم !! یا میگن خوب شد زنگ زدی..
وقتی میبینن یه گنجشک داره رو زمین غذا میخوره راهشون روکج میکنن که اون نپره اگه یخ ام بزنن،دستتو ول نمیکنن بزارن تو جیبشون..
ادم هایی که با صد تا غصه تو دلشون بازم صبورانه پای درد دلات می شینن!
همینها هستند که دنیارا جای بهتری میکنند؛
مثل آن راننده تاکسی که حتی اگر در ماشینش را محکم ببندی بلند میگوید: روز خوبی داشته باشی..
آدمهایی که توی اتوبوس وقتی تصادفی چشم درچشمشان میشوی، روبرنمیگردانند لبخند میزنند وهنوز نگاه میکنند..دوستهایی که بدون مناسبت کادو میخرند و میگویند این شال پشت ویترین انگارمال توبود..
یاگاهی دفتر یادداشتی، کتابی..
آدمهایی که ازسرچهارراه، گل نرگس نوبرانه میخرند و باگل میروند خانه"
آدمهای پیامکهای آخر شب،
که یادشان نمیرود گاهی قبل از خواب ؛
به دوستانشان یادآوری کنندکه چه عزیزند..
آدمهای پیامکهای پُرمهر بی_بهانه،
حتی اگربا آنها بدخلقی و بیحوصلگی کرده باشی.. "کسانیکه غم هیچکس راتاب نمیاورند و تو رابه خاطر خودت میخواهند.
کسانی که زندگی را با تمام ِ زیباییهایش میبینند
*************************************************
به قول دوستی، خوشبختی این نیست که زیبا باشی، خوشبختی اینه که زندگی را زیبا ببینی.
خوشبختی این نیست که مشکلی نداشته باشی، خوشبختی اینه که با مشکلاتت مشکلی نداشته باشی.
گاهی اوقات قصه های زندگی ما فقط یک قصه اند و روایت عجیب تری ندارند ولی ما آنها را غصه می پنداریم و هر روز برای خودمون بزرگترش می کنیم . گاهی اوقات عرصه به هممون تنگ میشه و زیباترین زیبایی ها را در اطرافمان نمی بینیم.
*********************************************
زیباییهای ِ زندگی ، یه آسمون آبی، یک طلوع متفاوت، یک شهر پر از آدم هایی که دوست داشتنی اند و لزوما دزد و نا مهربون و غیر طبیعی نیستند. یک گلدون زیبا که گلهاش تا پایین بالکن همسایه اومده و فقط برای دل رهگذرها آب داده می شود. یه ذره برف، یه قطره بارون که همشون عاشقانه و بی منت می بارند و می تونند به جای اینکه ما را یاد خاره های بدمون بندازند، به زیباترین شکل ممکن یادآور تمیزی و لطافت و آرامش باشند.
زیبایی توی لبخندی کودکی خلاصه میشه که آرام و بی گناه کنارمون خوابیده است .
زیبایی توی خستگی شب هایی است که تا دیروقت کار می کنیم و این یعنی: شغل داریم.
زیبایی همون چروک صورت است که آینه بلند و بی پروا نشانمان می دهد و به معنی این است که فرصت بیشتر زندگی کردن را داشته ایم.
********************************************
مطمئن باشید که اگه به مشکلاتمون که فکر کنیم حل که نمی شوند هیچ، به دردآورترین لحظات تبدیل می شوند و روزی سر بلند می کنیم و می بینیم که چندان که باید، زندگی نکرده ایم ......
برای داشته هایمان ارزش قائل شویم و درست بیاندیشیم.
برای نداشته هایمان ، شکر کنیم و زیبایی های زندگیهایمان را قدر بدانیم که برای خیلی ها آرزو است. برای خیلی از آدم های این شهر زیبایی های ساده ای آرزوست که به چشم ما نمی آید و ساده از کنارشان می گذریم.
یادمون باشه که:
برای کودکی حتی یک بادکنک ساده قرمز رنگ آرزوست و ما زیباترین عروسک ها و اسباب بازی ها را برای کودکانمان می خریم .
برای مادری، فقط صاف و بدون عصا راه رفتن آرزوست و برای دختری دم بخت، تنها داشتن اسبابی ساده برای شروع یک زندگی آبرومند. شاید در گوشه کنار این دنیای پر از هیاهو ، داشتن یک وعده غذای گرم، لباسی تمیز نه چندان نو، آرامش و امنیت و حتی فقط زنده بودن در کنار کسانی که دوستشان داری، آرزو باشد.
************************************************
اینکه شب را آرام بخوابی و صبح با صدای لطیف مادرانه بلند شوی و پدر با نان تازه وارد شود، برای قشر عظیمی از مردم جهان حسرت است. اینکه در هراس از بمب و موشک و اسلحه و رگبار و مرگ نباشی، خوشبختی است. زیبایی های زندگی  را ببینیم که برای عده زیادی کمیابند
************************************************
یاد یک قصه ای در کودکی افتادم که پدربزرگم همیشه تعریف می کرد و دقیقا نمی دونم از کدوم کتاب خونده بود.
می گفت که آدم های یک شهر پیش حاکم اونجا می روند و از وضعیت مالی و کاری و مشکلاتشان شکایت می کنند. حاکم که مرد بسیار دانا و کاملی بوده، هر بار آنها را به صبر و تلاش دعوت می کرده ولی فایده ندارد و اعتراضات ادامه پیدا می کند. حاکم همه معترضین را جمع می کند و به آنها می گوید: شما را به جایی می برم که در آنجا اثری از مشکلات نباشد. همه راضی و خوشحال به دنبال او حرکت می کنند و می رسند به قبرستان شهر.
حاکم می گوید: اینجا تنها جایی است که هیچ مشکلی برای کسی وجود ندارد و همه راحت  آسوده خوابیده اند. مردم با تعجب به هم نگاه می کنند و می فهمند تنها جایی که برای آرامش ابدی در نظر گرفته شده است، مرگ انسانها است
******************************************
 (مناجات)
خدایا من هیچم، هیچ هیچ
غرور گه‌ گاهم را ببخش
پروردگار من به من بیاموز که خود را نبینم
الهی، ما همه بیچاره‌ایم و تنها تو چاره‌ای، و ما همه هیچ کاره‌ایم و تنها تو کاره‌ای.1
خدایا
راه بندگی دشوار است زیرا شیطان همیشه در کمین است
الهی، ناتوانم و در راهم
و گردنه‌های سخت در پیش است
و رهزن‌های بسیار در کمین
و بار گران بر دوش.
یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم
 *************************************************
 

 
 



  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***********************************************************

به افق آفتاب

************************************************************

به نام ِ خدایی که دوست داره بنده هاش توی ِ شادی و غم کنار ِ هم باشن و هوای ِ همدیگه رُ داشته باشن.

***********************************************************

با احترام و ارادت .... سلام

************************************************************

در روزی دوباره از روزهای ِ خوب ِ خدا ... مهمان ِ همراهی ِ شما هستیم

***********************************************************

همراهی ای  تا .. موعد ِ افق ِ اذان ِ ظهر که میعاد گفتگوی ِ ما با خداست

***********************************************************

گفتگویی به طنین ِ نماز که تکلیفی دلنشین و  آسمونی برای ِ دلهای ِ ماست

دلهایی که با یاد و نام ِ خدا به اوج ِ آرامش میرسن

***********************************************************

امروز میخوایم با هم از یکی از واقعیتهای ِ مهم ِ زندگی صحبت کنیم.

 

راستی ..... منش ِ شما توی ِ زندگی چه جوری ِ

از اونایی هستین که فقط به خودتون فکر میکنین یا حواستون به بقیه هم هست ؟

**********************************************************

مطمئنا جواب ِ همه ماها به این سوال اینه که هوای ِ بقیه رم داریم

اما این چیزی که ماها فکر میکنیم و در واقع یه وقتایی اصلا اینجوری نیست

و بیشتر ترجیح میدیم که قید و بندی به دست و پای ِ زندگیمون نباشه

***********************************************************

قید و بندی که مسائل و مشکلات ِ دیگرانه مسائلی که ماها میتونیم حلش کنیم و یا حداقل اینه که میتونیم نسبت ِ بهش حساس باشیم ،اما نیستیم

*********************************************************** 

بیشتر ِ ماها فکر میکنیم که نمیتونیم غیر از خودمون هوای ِ بقیه رم داشته باشیم

غافل از این که آدمای ِ زرنگ معمولا حواسشون به بقیه هم هست

چون باور دارن که تویِ این روزگار دست ِ تنها نمیشه زندگی کرد

و باید یه کمک و پشتیبانی باشه 

**********************************************************

کمک و حمایتی که اتفاقا از طرف ِ همون کسانی اتفاق میافته که یه روزی و یه جایی تو به دردشون خوردی

***********************************************************

ولی واقعیت اینه که زندگی ِ همه ماها به هم گره خورده و چه بخوایم و چه نخوایم توی ِ خوشبختی و بدبختی های ِ همدیگه شریکیم

***********************************************************

 زندگی ِ همه ماها به هم گره خورده ، چه شادیهامون و چه غم و غصه هامون ، دقیقا به همین دلیل ِ که ماها هر چقدر بتونیم بیشتر و بیشتر همدیگه رُ توی ِ غم و شادیهامون شریک کنیم ... زندگی رُ اول برای ِ خودمون و بعد برای ِ دیگران بهتر و بهتر کردیم.

*************************************************

به نظر ِشما چرا وقتی ماها دیگران رُ توی ِ حال ِ خوب ِ خودمون شریک میکنیم، حس خودمون چند برابر بهتر و بهتر میشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************** 

میگن یه راهی هست که با اون میشه شادیها رو بزرگتر

کرد 

راهی که توی شریک شدنه شادیها با دیگرانه

چون با این شریک شدن دیگه نه فقط یک دل

که دو  دل و گاهی حتی صدها و هزاران دل

توی یه شادی شریک میشن

*********************************************

آیات و روایات فراوانی وجود دارد که به فضیلت توجه به دیگران و اهمیت همدلی و تعاون اشاره کرده و فضیلت اون رُ از بسیاری عبادات بیشتر شمرده است.

پیامبر اکرم(صلی ا... علیه و اله و سلم) می‌فرماید: رفع گرفتاری و همدلی با مردم بهتر از روزه و اعتکاف یک ماه است.

 امیرالمومنان حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید از پیامبر(ص) شنیدم که فرمود: کسی که یک مشکل از مومن رفع کند، مثل کسی است که تمام عمرش را عبادت کرده است

حضرت امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: قضای حاجت مومن از آزادی هزار بنده و از هزار اسب سواری که به جنگ می‌روند فضیلتش بیشتر است

***********************************************************

یه قانون بزرگ و غیر قابل انکار...  توی  دنیا ...  وجود داره ...اونم اینه که ... هیچ کس نمیتونه ... همه شادیها و خوشیها رو... با هم ... د اشته باشه.

دلیلشم اینه که ...اندازه  دستها و دلهای ما ..  کوچیکه .... اون قدر کوچیک که  خیلی زود ... پر میشن.

پس ... اگه دوست داریم  که  توی زندگی هامون ...   شادی ها و خوبی های بیشتری رو تجربه کنیم ... باید ... اندازه دستها و دلها مونو بزرگتر کنیم ... اون قدر بزرگ ... که شادی های بی پایانه خدا ... توش جا بشه.

برای این بزرگ شدن ... فقط دو تا راه وجود  داره ...........

یکی این که ... قدردان خدا باشیم و شکر گذاره شادی های کوچیک و بزرگش ...

و دوم  این که ... هیچ چیز رو فقط  برای خودمون نخوایم ... و اگه  شادی و خوشبختی ای  هست ... برای همه آرزوش کنیم.

خدا این جوری بیشتر از همیشه ... بهمون نگاه میکنه

و زودتر از همیشه دلهامونو به شادی میرسونه

*********************************************

به شکرانه لحظه های ِ خوب ِ زندگیمون

دیگران رو هم توی شادیمون شریک کنیم

با یه لبخند

با دست نوازش

و حتی گاهی  با نگاهی گرم و صمیمی

******************************************

یکی از اولین راه های ِ شریک کردنه دیگران توی حال ِ خوب ِ زندگیمون، بیرون کردن کینه و دشمنی مردم از دلهامونه ، چه بسا  بعضی از ما بدلیل کم‌لطفی و اشتباهات مردم، نسبته بهشون کینه و کدورت پیدا میکنیم واین کینه ها مانع از حسن معاشرتمون میشه؛

حضرت امام باقر (علیهما السلام) میفرمایند: همانا خداوند نرمخو و مهربان است و نرمی را دوست دارد و از (نشانه‌های) نرمخویی او بیرون کشیدن کینه‌ها و ضدیتها از دلهای شماست.

**********************************************

یکی از مهم ترین رفتارهایی که دیگران رُ میتونه در حال ِ خوب ِ ما شریک کنه، گذشت در برابر اشتباهات اونهاست، در روایت است که ، مردى به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله عرض کرد: اى رسول خدا! چه مقدار خادمت را مى‏بخشى؟ رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله از جواب ساکت شد، سپس فرمود: روزى هفتاد مرتبه.

البته در رعایت ِ گذشت نسبت به دیگران باید به این مساله اشاره کرد  که اگر چه انسان عاقل در روش برخورد با مردم, رفق و مدارا رُ در پیش می‌گیره، اما همین رفق و مدارا هم حد و مرزی داره، که بعد از گذشت از اون حدود دیگه نیاز به رعایت مدارا نیست.

*********************************************  

یکی از مسائل مهم در زندگی برقراری پیوند دوستی و صمیمیت با دیگرانه و در اسلام هم روابط اجتماعی بر پایة دوستی بنا شده ؛ لذا حضرت علی علیه السلام سفارش نموده که دوستانِ خود را زیاد یاد کنید که آنان در دنیا یار و یاور شما و در آخرت شفاعت خواه شما هستند.

یا در جای دیگر خطاب به مالک اشتر می فرماید: قلب خویش را از مِهر مردم و دوستی و لطف آنان سرشار کن. مبادا هرگز که درندة خون آشام باشی که خوردن مردم را غنیمت بشماری، چرا که مردم دو گروه اند: یا برادران دینی تو بوده یا در آفرینش همانند تو هستند.

*******************************************

در وصایای اخلاقی سید بن طاووس به فرزندش در اهمیت ِ تعامل ِ با دیگران آمده است که : ای فرزند، بدان که بدترین معاشرت، معاشرت با گناهکاران است، اساس مطلبی که باید در نظر داشته باشی که خداوند، بهترین دوست تو بوده است. پیوسته با توبوده است و تو پیوسته حتی پس از مرگ به مصاحبت جمیل او نیازمندی. اگر او از تو روی بگرداند یا تو از او روی بگردانی، کیست که پشتیبان تو شود؟ ما به حکم وجدان و خرد می‌دانیم که آن گونه مردم یا ملوک و بزرگان این سرای ناپایدار با دوستان و رفیقان، بلکه با غلامان و همسایگان و با کسانی که ازآنان امید نفع و احسان یا جلوگیری از خطر دارند، هر یک را به قدر مقام در نشست وبرخاست و در مشهودات، ادب نگاه می‌دارند. پس چگونه روا باشد که با وجود علمی که خدای جل جلاله به ما دارد و با وجود قدرت او بر ما و احسان او با ما، ادبی که درمحضر مقدس او بجای می‌آوریم، کمتر از آن باشد که درباره مردمی که از اعراض آنان باکی نداریم، بجای می‌آوریم؟

*************************************************

 

(مناجات)

الهی؛ ای خدایی که بنده گناه کند و تو را شرم، کرم بُوَد

الهی؛ تو دوست می داری که من تو را دوست دارم با آن که بی نیازی از من. پس من چگونه دوست ندارم که تو مرا دوست داری با این همه احتیاج که به تو دارم.

الهی؛ من غریبم و ذکر تو غریب. ومن با ذکر تو اِلف گرفته ام؛ زیرا که غریب با غریب اِلفت بگیرد.

الهی؛ شیرین ترین عطاها در دل من رجای تو خداوند است و خوش ترین سخن ها بر زبان این گنهکار، ثنای توست و دوست ترین وقت ها بر این بنده ی مسکینِ گنهکار ، لقای توست.

الهی؛ مرا عملِ بهشت نیست و طاقت دوزخ ندارم. اکنون کار با فضل تو افتاد. پس مرا بپذیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***********************************************

به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که بسیار مهربانه و به بندگانش رحمت ِ بسیار داره

*************************************************

با سلام و امید اوقاتی خیر ... برای ِ همه شما

در دقایقی نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم

لطفا در این میهمانی آسمانی با ما همراه باشید

*******************************************

فرصت امروز ِ ما صحبت از موضوعی ِ که قطعا همه ما در زندگی باهاش مواجه شدیم و گاهی هم برامون مشکلاتی رُ ایجاد کرده.

*****************************************

امروز از رفتاری نه چندان خوشایند صحبت میکنیم که اگه بتونیم مهاری براش داشته باشیم زندگیهامون به سمت و سوی ِ خوبی جهت پیدا میکنه.

*****************************************

فکر نمیکنیم کسی وجود داشته باشه که از بحث و جدل لذت ببره و قطعا هیچ کدوم از ما دوست نداریم وارد مجادله بشیم چون معمولا جز صرف انرژی ِ روحی و روانی و در نهایت به هیچ نتیجه ای نرسیدن حاصلی نداره.

**********************************************

مساله مهم اینه که ماها معمولا ناخواسته و بدون این که متوجه باشیم درگیر ِ جدل میشیم. بحثی که اغلب از ندونستن و عدم اگاهی و گاهی از غرور و تعصب ِ بی جا شروع میشه و ممکنه حتی به نتایجی تاصف بار هم برسه.

***********************************************

مجادله از بی تدبیری شکل میگیره و اغلب به دلیل نداشتنه قدرت ِ نقد پذیری و عدم تحمل نظر ِ مخالف ، پر و بال پیدا میکنه.

************************************************

قطعا همه ما در طی ِ زندگیهامون با مصادیق ِ متفاوتی از بحث و جدلهای ِ بی فایده روبرو بودیم . مسائلی که با کمی آرامش بدون شک بهتر و آسون تر پیش میرفتن.

***********************************************

به نظر ِ شما بهترین راه برای ِ دوری از مجادله چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************************

از امور مهمی که در رابطه با دوستان باید از اون اجتناب کرد مجادله در بحث ها و گفتگوهاست. به جای مجادله باید به بحث هدفدار پرداخت یعنی بحثی که هدفش رسیدن به حقیقت ِ . به عبارت دیگه باید مباحثه و گفتگو میان دوستان به گونه ای باشه که هر فرد هدف رسیدن به حقیقت و پذیرفتن اون رُ دنبال کنه. مجادله یعنی این که هریک از طرفین سعی کنه به هر نحوی و از هر طریقی بر حق بودن خود و بر باطل بودن طرف مقابلش رُ به اثبات برسونه و اون چه در این میان موردنظر نیست رسیدن به حق و حقیقت ِ چون اصولاً حقی ضایع نشده که هریک از طرفین خواهان دست یافتن به اون باشن،  بلکه هر کدوم تلاش میکنن تا ثابت کنن که نظر اون درست و گفته اش حقیقت ِ و نظر دوستش نادرست و سخنش باطل ِ . مجادله ریشه در خودخواهی و خودمحوری انسان داره و از نظر اسلام حرام است هر چند مجادله گر بر حق باشد. خداوند به پیامبر بزرگوار خود دستور می دهد که با کافران مباحثه کند اما با بهترین شیوه: همواره به نیکوترین وجهی پاسخ ده تا کسی که میان تو و او دشمنی است چون دوست مهربان تو گردد

***************************************************

در حقیقت بهترین وسیله برای جلب انسان مجادله گر به سمت ِ خودمون ترک مجادله اس حتی اگه در یک مباحثه و گفتگو حق به جانب شما باشه از مجادله خودداری کنید.

************************************************

از پیامبر خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم) نقل شده است: بنده، حقیقت ایمان را کامل نکند مگر آن که جدال را ترک گوید هرچند برحق باشد

 دلیل این نکته اینه که مجادله از حبّ نفس و عشق به خود سرچشمه می گیره. و همین عامل باعث میشه که انسان در هنگام مجادله ندونسته حق رُ با باطل مخلوط کنه و در این صورت بسیار دشوارِ که آدمی بتونه در این حالت هواهای برانگیخته شده نفس خودش رُ مهار کنه.

 البته اگه حق به جانب شما باشه وظیفه دارید حق رُ بیان کنید و از اون دفاع کنید که اگر نتیجه بخش بود چه بهتر وگرنه شما مسؤول نیستید که به اجبار ایمان رُ در دل های مردم جای دهید.

**********************************************

حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) می فرماید: با آدم بردبار و نیز نادان مجادله نکن؛ زیرا بردبار تو را بی نیاز می کند و نادان آزارت می دهد.

انسان نادان، چنان چه در مجادله بر او چیره شوید، ممکن است سکوت کند اما به طرق مختلف سعی می کند انتقام خود را از شما بگیرد.. و انسان بردبار در برابر مجادله شما سکوت و بردباری در پیش می گیرد

************************************************

دیل کارنگی در کتاب خود به نام  آیین دوست یابی می گوید: چندین سال پیش یک مرد ایرلندی ستیزه جو و مجادله گر به آموزشگاه من پیوست. او دلال یک شرکت فروشنده کامیون بود اما در این شغل خود موفقیت شایان ذکری به دست نیاورده و به همین دلیل به من پناه آورده بود. پس از کمی گفتگو با او پی بردم که راز شکست وی لجاجت و ستیزه جویی شدید اوست. بنابراین، نخستین اهتمام من آن نبود که به وی بیاموزم چگونه حرف بزند بلکه وظیفه فوری من این بود که حرف نزدن را به وی تعلیم دهم! او اکنون یکی از برجسته ترین فروشندگان یک شرکت بزرگ فروش کامیون است. او چگونه به این موقعیت دست یافت؟ داستان را از زبان خودش بشنوید: روزی به دفتر یکی از خریداران کامیون رفتم و مایل بودم به او کامیونی جدید بفروشم همین که هدفم را دانست فریاد زد: چی؟ از شرکت شما ماشین بخرم. ماشین های شما بدترین نوع ماشین است! حتی اگر مفت هم به من بدهید قبول نمی کنم! خیال دارم از شرکت دیگری ماشین بخرم! من به او گفتم: کار خوبی می کنید قربان، ماشین های شرکتی که می گویید مرغوب و پرقدرت است. هم خود شرکت خوب و مجهز است و هم فروشندگانش افراد خوب و خوش جنسی هستند. وقتی این حرف را زدم آن خشم و تندی اولیه اش به سرعت فروکش کرد و چون حرفش را تصدیق کرده بودم دیگر زمینه ای برای جرّوبحث باقی نماند. او نمی توانست تمام آن روز را صرف تکرار این مطلب بکند که ماشین های آن شرکت بهترند چون من هم با نظر او در این زمینه موافقت کرده بودم. این جا بود که از فرصت سکوت او استفاده کردم و شروع به تعریف از ماشین های خودمان و بیان تفاوت های دقیق میان آن ها و ماشین های شرکت مورد نظر او کردم. آن روز صبح پیش از آن که دفتر کار آن مرد را ترک گویم ماشین جدیدی به وی فروختم زمانی بود که اگر از مشتریان سخن گزنده ای مانند سخن خریدار یاد شده می شنیدم به شدت عصبانی می شدم خون در رگ هایم به جوش می آمد و جنگ سختی را علیه او آغاز می کردم و بشدت بر ماشین های شرکت مورد نظر او می تاختم. اما هر چه بیشتر حمله می کردم خریدار بر نظر خود مبنی بر برتری آن ماشین ها بیشتر سماجت می کرد و هرچه بیشتر مجادله می کردم بیشتر به خریدن کالای رقیب نزدیک می شد! حالا وقتی به یاد آن روزها می افتم تعجب می کنم که اصلاً چگونه می توانستم در آن روزها چیزی به خریدار بفروشم! من چندین سال از عمرم را در مجادلات و مباحثات بی ثمر تلف کرده ام.

************************************************  

در واقع امروزه باید از گفتگو به عنوان ابزاری نرم افزاری و مسالمت آمیز برای انتقال اندیشه‌ها، نظریه‌ها و نوشته‌های دینی و تقویت دین پژوهی استفاده کرد و به منظور نهادینه سازی گفتگو به تقویت و تحکیم تبادل نظر و گفتگو بین محققان حوزه دانشگاه در کشورهای مختلف اسلامی، ارتباط علمی پژوهشگران و نخبگان فکری و علمی و فرهنگی مسلمان، ارتباطات پویای علمی با ارتقای همکاری‌های بین دانشگاهی از طریق تبادل استاد و دانشجو، تعامل و تبادل آراء بین محافل علمی جهان اسلام، تقویت روش‌های جدید تحقیق و پژوهش تطبیقی و بین رشته ای، توزیع سامان مند دانش از طریق اهتمام به فناوری شبکه ای، افزایش ارتباطات و توسعه همکاری‌های علمی کشورهای اسلامی با یکدیگر همت گماشت. تا از سوء استفاده دشمنان اسلام در ایجاد تنش و درگیری‌های خونین بین مسلمانان جلوگیری کرد.

*************************************************

(مناجات)

پروردگارا

مرا بینشی عطا فرما تا تو را بشناسم

و دانش عطا فرما تا خود را بشناسم

مرا صحتی عطا فرما تا از کار لذت ببرم

و ثروتی عطا فرما تا محتاج نباشم

مرا نیرویی عطا فرما تا در نبرد زندگی فائق شوم

و همتی عطا فرما تا گناه نکنیم

مرا صبری عطا فرما تا سختی ها رو تحمل کنم

و طبعی عطا فرما که با مردم بسازم

مرا بزرگواری عطا فرما که با دشمنم مدارا کنم

و بینشی عطا فرما تا زیباییهای جهان را ببینم

مرا عشقی عطا فرما تا تو و همه را دوست بدارم

  سعادتی عطا فرما تا خدمتگذار دیگران باشم

مرا ایمانی عطا فرما تا اوامرت را اطاعت کنم

  امیدی عطا فرما تا از ترس و اضطراب بر کنار باشم

مرا عقلی عطا فرما تا از خود نگویم

 و معنویتی عطا فرما تا زندگی معنی داشته باشد

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

برنامه
گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند
***********************************************
به افق آفتاب
**********************************************
به نام ِ خدایی که احساس رُ آفرید و بیانِ احساس رُ دلیل ِ همدلی ِ بندگانش قرار داد
سلام
**************************************************
امروز با یاد ِ خدای ِ بزرگ با شما هستیم و از او میخواهیم که پذیرای ِ ما در اوقات ِ ملکوتی ِ اذان ظهر باشه
**************************************************
در اوقاتی که همه ما میهمان ِ محبت ِ بی نهایت ِ او هستیم
و به رسم ِ بندگی محبتی که خدا در دلهای ِ ما به ودیعه گذاشته به دیگر بندگان هدیه میکنیم
***************************************************
احساس ِ محبتی که مایه آرامش ِ دلها و سیری خوش تر برای ِ زندگیست
***********************************************
میگن با بیان ِ احساس زندگی هم آسون تره و هم شیرین تر ... شما چی فکر میکنین ؟؟؟
*********************************************
به نظر ِ شما بیان ِ احساسات کار ِ درستیه یا نه؟
*********************************************
به نظرِ شما احساسات رُ کجا و چه وقت باید بیان کرد؟
********************************************
شما فکر میکنین چه کسانی مخاطبی خوب برای ِ بیان ِ احساسات ِ ما هستن؟
*********************************************
به نظر شما بین ِ بیان ِ احساسات و حل ِ مشکلات ِ زندگی رابطه ای وجود داره؟
*********************************************
آیا بین ِ احساسات یاد گرفتنی ِ ؟
**********************************************
به نظر ِشما چرا بیان ِ احساسات اهمیت داره؟
شماره تماس:
شماره پیامک:
**************************************************
حقیقت اینه که اهرم نیرومند عشق و محبت در بسیاری از زمینه های اجتماعی و ارتباطات انسانی، کارسازتر از عوامل دیگه اس، به همین دلیل در ریشه یابی عوامل تقویت کننده دوستی، ریشه کنی عوامل سست کننده علاقه ها و استفاده از عوامل محبت آفرین، در بهبود مسایل معاشرت بسیاد مهمه.
اگه عقل و اندیشه، در زندگی نقش"چراغ راهنمایی  رُ داره که روشنی می بخشه و راه رُ نشون می ده، عشق و محبت قلبی هم نقش"موتور محرک" رُ داره که پیش برنده و حرکت آفرین ِ. زبان دل، قوی تر از زبان عقل ِ و گاهی هم که محبت و عشق فرمان می ده،عقل از پای می مونه و مطیع میشه.
******************************************************
اونچه بیشتر به جنبه معاشرتی مربوط می شه، آشکار کردن محبت و علاقه به دیگرانه. اگه کسی رُ دوست دارید، چه از دوستان و برادران ایمانی، یا نسبت به فرزندان و همسر این محبت رُ به زبان بیارید و آن رُ ابراز کنید، تا محبت ها بیشتر بشه و دوستی ها تداوم و استمرار پیدا کنه.
انسان علاقه داره که مورد علاقه و محبت دیگران باشه. اگه اون دوستداران، محبت خودشون رُ آشکار کنند، محبوب هم به محبّان علاقه مند می شه و این محبت دو جانبه، زندگی ها رُ از صفا و صمیمیت بیشتری برخوردار می کنه. ما اگه بدونیم خداوند دوستمون داره ما هم خدا رُ بیشتر دوست خواهیم داشت. اگه بدانیم و بفهمیم که رسول خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) به ما شیعیان عنایت و محبت دارن و این علاقه رُ بارها نشون داده و اظهار کردند، محبت عترت در دل ما بیشتر خواهد شد.
*************************************************
اینکه خداوند بارها در قرآن کریم، محبت خودش رُ ابراز کرده و در آیاتی میفرماید که دوستدار پاکان، توبه کنندگان، پاکی جویان، نیکوکاران، متقین، متوکلین، صابران، اهل قسط و عدل است و در جایی از کسانی یاد می کند که هم خدا آنان را دوست دارد و هم آنان به خدا علاقه دارند، توجه به این نکته"حب خدا" را در دلها شعله ورمی سازد. وقتی ائمه معصومین(ع) محبت های خودشون رُ نسبت به هوادارانشان ابراز می کنن، متقابلا این اظهار عشق،عشق می آفریند. از حضرت علی(ع) می پرسند یا علی! چگونه اید؟ می فرماید؛ دوستدار دوستانمان و دشمن دشمنانمان هستم.
*******************************************

اونچه روابط دوستانه رُ نیرومندتر میکنه ابراز احساس وعلاقه اس. شما ممکنه به کسی علاقه و ارادت داشته باشید ولی به دلیل تنبلی و بی حالی یا خجالت و شرم یا به هر علت دیگه هر گز به زبون نیارید، اون چگونه بفهمه که او رُ دوست دارید؟ از پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) هم روایت است که فرمود: هر یک از شما دوست یا برادر دینی اش را دوست بدارد، پس به او اعلام کند. در حدیث دیگه ای همین مضمون آمده با این اضافه که؛ این اعلام دوستی، برای اصلاح و آشتی میان افراد، شایسته تر و مفیدتر است.
*************************************************
حضرت امام صادق(علیه السلام) خطاب به یکی از پیروان خویش می­‌فرماید: اگه یکی از برادرانت را دوست داری، این احساس و دوستی را به اطلاع او نیز برسان؛ چرا که ابراهیم پیامبر(علیه السلام) عرضه داشت، خدایا! نشانم بده که چگونه مردگان را زنده می‌­کنی. خدا فرمود: آیا ایمان نداری؟! گفت چرا! ولی می­‌خواهم اطمینان بیشتری در قلبم به وجود آید.
امام با بیان این داستان حضرت ابراهیم(علیه السلام)، غیر مستقیم به این نکته اشاره می‌­فرماید که گاه باید رویکردی داشت که بر اطمینان قلبی افزود و اظهار دوستی به زبان، طرف مقابل را به وجود این علاقه‌مندی مطمئن‌­تر می‌­سازد.
حضرتشان در روایت دیگری صریحاً همین موضوع را اظهار می­‌فرماید: اگر فردی را دوست داشتی، به این دوستی آگاهش کن؛ زیرا این آگاهی، دوستی میان شما را محکم‌­تر خواهد کرد.
*******************************************
در همین راستا، باید از بیان احساسات دیگران نسبته به خودمون و محبت‌­های اونها هم تقدیر و تشکر کرد. نقل است که پروردگار در روز قیامت به بندۀ خود می‌­گوید آیا محبت فلانی را با سپاس‌گزاری پاسخ گفتی؟! او در جواب می‌­گوید: پروردگارا! من از خودت مستقیماً سپاس‌گزاری کردم! خداوند پاسخ می­‌دهد که چون تو از آن فرد تشکر نکرده‌­ای سپاس‌گزاری تو از من نیز فایده‌­ای نخواهد داشت.
********************************************
 (مناجات)
الهی! چگونه امتناع نمایم به سببِ گناه از دعا که نمی بینم تو را که امتناع نمایی به سببِ گناهِ من از عطا.
اگر چه گناه می کنم تو هم چنان عطا می دهی. پس من نیز اگر چه گناه می کنم از دعا باز نتوانم ایستاد.
الهی! اگر من نتوانم که از گناه باز ایستم تو می توانی که گناهم بیامرزی.
الهی! هر گناه که از من در وجود آید دو روی دارد: یکی روی به لطفِ تو دارد و یکی روی به ضعفِ من. یا بدان روی گناهم عفو کن که به لطف تو دارد یا بدان روی بیامرز که به ضعفِ من دارد.
الهی! به بد کرداری که مراست از تو می ترسم و به فضلی که تو راست، به تو امید دارم.
پس از من باز مدار فضلی که تو راست به سببِ بد کرداری که مراست.
الهی پس بر من ببخشای زیرا من زآنِ تواَم.
****************************************************
 
 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰


گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام خدا

حضور محترم یکایک ِ شما عزیزان عرض ِ  سلام و وقت بخیر داریم.

*****************************************************

ما  در روزی خوب از روزهای ِ خدا ،  اولین چیزی که از خدا  برای ِ همه شما عزیزان میخوام،  تن ِ سلامت ، دل ِ آروم ، رضایت ِ از زندگی و دل آرام بودنه که اگه زندگیهامون به این قرار باشه ، به سعادت ِ حقیقی رسیدیم.

*********************************************

البته ناگفته پیداست که رسیدنه به همه این چیزهای ِ خوب ، ممکن نیست  مگه با تدبیر و داشتنه  یه راه و رسم ِ مناسب توی ِ زندگی

*********************************************

راه و رسمی که وقتی بهش دقیق میشیم میبینیم که چقدر به سفارشها و دستورات ِ الهی نزدیکه ، به این که به طور مثال داشتنه آزادی تضادی با پاک بودن نداره و الزاما انزوا و گوشه گیری به معنای ِ زندگی ِ درست نیست.  **********************************************

دین ِ ما دین ِ آزادی و آزادگی ِ اما ... به شرط ِ این که این آزادی در چارچوب ِ موازین ِ دینی و با رعایت ِ حد و حدود ِ دیگران باشه.

********************************************

به نظر ِ شما مفهوم ِ حقیقی ِ آزادی چیه؟

***********************************************

آزادی در چه صورت رشد دهنده و بهبود دهنده کیفیت ِ زندگیهای ِ ماست؟

**********************************************

چرا بعضی از اوقات از آزادی تعابیر ِ اشتباهی میشه؟

*********************************************

به نظر ِشما مصادیق ِ درست ِ آزادی  در جامعه چی میتونه باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*************************************************

در اسلام، مراد از آزادی، آزادی درونی ِ؛ اما بدون تحقق آزادی بیرونی، رسیدن به آزادی درونی ناممکنه. اسلام صرفا پذیرای آزادی تفکرِ و آزادی عقیده رُ نفی می‏کنه. پذیرش آزادی اندیشه و آزادی بیان بر این نکته مبتنی ِ که باید میان دین و اندیشه دینی با آنچه «حقایق نهایی عالم هستی» نامیده می‏شه، فرق بگذاریم و معتقد باشیم که تصور خاصی از خداوند لازم نیست. اظهارنظر در باب سیاست و حکومت هم ، از آنجا که اسلام هیچ‏شکل خاصی از حکومت و نظام سیاسی رُ مطرح نکرده است، کاملاً آزاد ِ .

**************************************************  

آیت ‏ا... مطهری ضمن تفکیک آزادی عقیده و تفکر، و تأکید بر آزادی تفکر، وجود آزادی عقیده در اسلام رُ رد می‏کنه. البته ایشان معتقد است که در هیچ وضعیتی نباید برای تحمیل عقیده، فشار و اجبار به‏کار بره. از لحاظ تاریخی هم اسلام سایر عقاید رُ به رسمیت شناخته است و هرگز با زور، خواهان تحمیل عقیده‏ای بر اونها نبوده. بنابراین با توجه به آیات، روایات، سیره معصومین و اندیشه عرفان اسلامی، در اسلام هرگز تحمیل عقیده وجود ندارد تا جایی که در اندیشه‏های اصیل عرفانی؛ مسیحیت، یهودیت و اسلام هر یک روش‏های متفاوتی در پرستش معبود واحد به شمار می‏آیند و اختلاف مؤمن، گبر و یهود، برخاسته از منظرهای مختلف آنان دانسته می‏شود.

*******************************************

پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم می‏فرمایند: «یکی از چیزهایی که امت من را هرگز به خاطر آن عذاب نخواهند کرد، این است که انسان درباره خلقت، خدا و جهان فکر کند و وسواسی در دلش پیدا شود.» جایگاه والای تفکر در اسلام، بیانگر ارزش و اهمیتی است که اسلام به اندیشه و آزادی آن داده است.

********************************************

قرآن کریم در راستای تکریم و احترام به اراده انسان و اندیشه و شعور او هرگونه تحمیل عقیده و اجبار در امر انتخاب دین رُ نهی می‌کنه. اساساً در اسلام تحقیق در انتخاب دین و پذیرش اصول دین یک امر ضروری محسوب می‌شه. چنان‌که می‌فرماید: « در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه به خوبی آشکار شده است.

*******************************************

از اونجا  که انسان موجود محدودی ِ ، آزادی او هم  محدود ِ و تنها مرجع تعیین حدود آزادی نیز خداوند متعال ِ بنابراین، از دیدگاه قرآن محدوده آزادی تا جایی ست که مخالف اسلام یا عفت عمومی و مصالح حکومت اسلامی نباشد.

*********************************************

یکى از مهم ترین اهداف آزادى انسان از دیدگاه قرآن، دورى از شرک و پذیرش اصل توحید ِ ، مطابق دیدگاه قرآن، اتخاذ ارباب و پذیرش سلطه دیگران با اصل توحید ناسازگار بوده و انسان رُ به شرک مبتلا میکنه. در آیه 65 سوره آل عمران خداوند از پیامبر مى خواهد که اهل کتاب را به عبادت خدا و پرهیز از شرک و اتخاذ انسان هاى دیگر به عنوان ارباب دعوت کند؛ از این رو اتخاذ ارباب و پذیرش سلطه دیگران موجب ابتلاى به شرک، و آزادى از این سلطه و عدم اتخاذ ارباب، انسان رُ موحد واقعى قرار میده . براین اساس، شرط واقعى موحد بودن، عدم پذیرش سلطه دیگران ِ؛

*************************************************

(مناجات)

الهی؛ ای خدایی که بنده گناه کند و تو را شرم، کرم بُوَد

الهی؛ تو دوست می داری که من تو را دوست دارم با آن که بی نیازی از من. پس من چگونه دوست ندارم که تو مرا دوست داری با این همه احتیاج که به تو دارم.

الهی؛ من غریبم و ذکر تو غریب. ومن با ذکر تو اِلف گرفته ام؛ زیرا که غریب با غریب اِلفت بگیرد.

الهی؛ شیرین ترین عطاها در دل من رجای تو خداوند است و خوش ترین سخن ها بر زبان این گنهکار، ثنای توست و دوست ترین وقت ها بر این بنده ی مسکینِ گنهکار ، لقای توست.

الهی؛ مرا عملِ بهشت نیست و طاقت دوزخ ندارم. اکنون کار با فضل تو افتاد. پس مرا بپذیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه


گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.


******************************************


به افق آفتاب


********************************************


به نام خدا و سلام


********************************************


این میزبانی ِ دوباره ما از شماست در خانه ای از جنس ِ آسمان ِ


************************************************


با آرزوی ِ وقت و ایامی خوش و دلی سرشار ِ از آرامش در فرصتی دوباره  شریک ِ  روز ِ خوب ِ شما هستیم، روزی که ان شاء الله زندگی براتون با شیرینی سپری شده باشه.


*********************************************


گفتم شیرین ، و یادم اومد که به قول ِ استادی بزرگ زندگی ِ شیرین خریدنی نیست ساختنی ِ


*******************************************


زندگی ِ شرین سهم ِ اون کسایی میشه که بلد باشن از تلخیها بگذرن


*********************************************


زندگی ِ شیرین سهم ِ اونایی میشه که بلدن چطور از بن بستهای ِ زندگیشون راهی بسازن برای ِ گذر


*********************************************


زندگی ِ شیرین سهم ِ اونایی میشه که میدونن چطور باید  چشمشونو روی ِ تلخیها ببندن  و تلخیها رُ  با هنر ِ زندگی شیرین کنن.


************************************************


بزرگی میگفت: راز ِ شیرینی ِ زندگی توی ِ صبوری و شکیبایی ِ


اینو بخصوص به اونایی میگم که  میخوان راهی ِ خونه بخت بشن


**********************************************


ما هم امروز به قصد ِ شیرین کردنه کام ِ زندگیهامون با هم از  بن بستهای ِ زندگی و این که چطور میشه از اونها گذشت صحبت میکنیم.


بن بستهایی که بهترین راه برای ِ عبور از اونها ، صبر و شکیبایی ِ


**************************************************


به نظر ِ شما توی ِ زندگیهای ِ امروز که هر کسی واسه خودش کلی دغدغه داره و یه وقتایی حتی حوصله خودمونم نداریم چطور میتونیم با صبوری از بن بستها و گرفتاریها و مشکلات ِ ریزو درشت به خوبی عبور کنیم؟


شماره تماس:


شماره پیامک:


************************************************


از یه چیزی باید مطمئن بود و اونم اینه که زندگی کردن  توی ِ اوضاع ِ خوب ِ و وقتی که همه چی روبراه ِ هیچ کار ِ سختی نیست و همه از عهده اش برمیان


زندگی کردن اون جایی مهمه و ارزش داره که تو اتفاقا با وجود ِ همه بن بستها و خستیگیها و دغدغه هایی که آرامش ُ ازت گرفته


شکیبا باشی و سعی کنی که به خودت و دیگران فرصت بدی


صبوری یه وقت ِ اضافه اس


یه فرصت برای ِ حل ِ مشکلات


یه مجال برای ِ گذر از روزهای ِ سختی که گاهی فکر میکنیم بدتر از اون وجود نداره


مطمئن باشید که هیچ وقت برای ِ تندی و عصبانیت و نتیجه گیری و  گرفتنه تصمیم دیر نمیشه


تامل و لحظه ای درنگ  یه وقت ِ اضافه برای ِ دیدنه بهتر ِ شرایط ِ


برای ِ دیدنه بهتر و تدبیر و فکر کردن برای ِ گرفتنه تصمیم و انتخابی که قطعا  منجر به نتایج بهتر میشه


صحت ِ این مطلب رُ میتونین از اونایی بپرسین که درست توی ِ بدترین شرایط برای ِ روز و حتی  دقایقی کوتاه به خودشون فرصت ِ فکر و یه تصمیم درست  دادن.


****************************************************


قدر تحمل و داشتنه مدیریت فکر مثل ِ فرصتی ِ که طبیعت به یه میوه کال برای ِ رسیدن میده


تا به امروز هیچ کس از تامل ِ در مشکلات وفکر کردن  ضرر نکرده که اتفاقا همه گرفتاریها از عدم ِ شکیبایی ِ


عدم ِ صبوری در مشاجرات ِ خانوادگی که منجر به فروپاشی ِ خانواده شده


عدم صبوری در رسیدنه به  آرزوها که باعث ِ به بیراهه رفتن برای ِ زودتر رسیدن شده


عدم صبوری در رفع ِ گرفتاریها و فراز و نشیبهای ِ زندگی که اتفاقا منجر به گره های ِ بزرگتر شده


عدم ِ صبوری در رسیدنه به خوشبختی که  منجر به چشیدنه طعم ِ ناکامی و شکست شده


مطمئنا صبوری و فکر کردن  در لحظه های ِ التهاب و دلواپسی اتفاق ِ ساده ای نیست


اما با فکر کردنه به نتیجه میشه از همه بن بستها به سلامت گذشت


********************************************************


تحمل شرایط سخت و بالا بردنه قدرت فکر در سیره و زندگی ِ بزرگان ِ ما جزیی جدا ناشدنی از زندگیه


یکی از این بزرگان ِ الهی حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه هستن که در مقام ِ شکیبایی به اقیانوسی آرام تشبیه میشن


اقیانوسی که با بزرگترین تلاطم ها هم از وقار و آرامشش کاسته نمیشه


در توصیف ِ صبر ِ حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه به روز ِ شهادت ِ فرزند ِ عزیز ِ ایشون حضرت آیت ا... مصطفی خمینی اشاره میکنن


که همه انتظار داشتن با شنیدنه این خبر ، روال ِ زندگی حضرت امام تغییر پیدا کنه


اما


یکی از نزدیکان ِ حضرت ِ امام تعریفغ میکنن که


روزی که فرزند امام شهید شد ما فکر می کردیم امام به نماز نمی روند، ولی دیدیم که امام سر وقت برای نماز به مسجد رفتند. آن روز مطالعه شان را ترک نکردند، قرآنی را که هر روز می خواندند، طبق روزهای قبل خواندند، وبه گفته حاج احمد آقا، کتابی که جزوه ی دوره ی مطالعاتی ایشان بود، عصر آن روز دیدم هفتاد صفحه از آن خوانده شده است، روز فوت و دفن مرحوم حاج مصطفی ایشان دست از مطالعه نکشید، و کلا برنامه ی روزانه ی خود را به هم نزده بود


******************************************************** .


متاسفانه برای ِ بعضی ِ ما تامل و صبر و شکیبایی ِ در بن بستها و مشکلات زندگی ، غریبه ترین  اتفاق با زندگیهامونه


اونقدر غریبه که اصلا جای ِ خالیش ُ توی ِ زندگیهامون احساس نمیکینم


این یعنی یه پایه مهم از زندگی ِ ما همیشه سست ِ


پایه ای که اتفاقا خیلی چیزها  روی ِ اون ساخته میشه


کاش ما باور میکردیم که  اتفاقا ارزش ِ هر کدوم از ما به اندازه صبر و شکیبایی مونه


کسی میگفت"


قدر تو به اندازه ی صبر توست ...


و رازهایت ، نهفته در صبرهایت


اصلا تو آمده ای که صبر کنی


**************************************************


بزرگترین داروی دلواپسی و نگرانیهای ِ زندگی ، صبر و درنگ است.


پرهیزگاری و بی طمعی و بردباری چیزهایی است که زندگانی با آنها آسان می شود.


************************************************


مادربزرگ ِ من خیلی آروم بود


آروم و همیشه راضی از زندگیش


اونقدر  که گاهی توی ِ شلوغیهای ِ زندگیم دوست داشتم بشینم و فقط تماشاش کنم


تماشایی که دل ِ خودمو آروم کنه


مادربزرگم همیشه وقتی بدوبدوها و زندگی ِ روی ِ خط ِ تند ِ منو میدید


بهم میگفت:خدا همه  چی رُ توی ِ یه روز خلق نکرده ،


ولی امان از این آدمیزاد که می خواد همه چیز رو یک روزه


بدست بیاره و داشته باشه ...


*************************************************


اگه یه کم با خودمون منصف باشیم خیلی خوب میفهمیم که ما توی ِ این دور ِ تند ِ زندگی و بی صبریهامون


داریم خیلی چیزهای ِ خوب ِ زندگیمونو از دست میدیم


خیلی چیزایی که باهاشون میشه به اندازه یک عمر زندگی خوشبخت بود


******************************************************


بردباری بهترین وسیله برای دفع هر نوع ناراحتی است.


اشخاص شریف و درد کشیده ای وجود دارند که با حداقل مهربانی قادرند رنج و درد خود را با شکیبایی تحمل کنند.


بردباری ، بزرگ ترین استعداد فکر و ذهن آدمی است .


******************************************************


یادمه اون سالهایی که میرفتم مدرسه آدم ِ خیلی عجولی بودم دلم میخواست همیشه اولین نفری باشم که یه کاری رُ انجام میدم


اونقد رکه همیشه سر ِ امتحانها  بخاطر ِ اول بودن توی ِ دادنه برگه امتحان


یکی دوتا سوال ُ جا مینداختم


یکی دو تا سوالی که باعث میشد نمره ام کم بشه


یادمه اون سالها معلم ِ ریاضی ِ خوبی داشتم


معلمی که صبر کردن ُ بهم یاد داد


اون همیشه میگفت: این امتحانا در برابر ِ امتحان ِ زندگی هیچی نیست اینجا اگه بخاطر ِ بی صبر بودنت نمره ات کم بشه خیلی به جایی بر نمیخوره


اما فردا توی ِ زندگیت شکیبا نبودن گرفتارت میکنه


اون میگفت: صبر یعنی : واکنش در بهترین فرصت نه در اولین فرصت


*********************************************************


گاهی وقتا دلیل ِ عجله و شتاب و عدم تحملهای ِ ما ، مشکلات و اتفاقات ِ سختی ِ که دور و برمونو گرفته


اتفاقاتی که اونقدر خسته مون  کردن که دیگه رمقی برای ِ صبر کردن هم نداریم


اما حقیقت اینجاست که درست اون وقتی که آدم به بن بست میرسه زمان ِ شکیبایی ِ


چون صبر پیدا شدنه روزنی از نور  در اوج ِ تاریکی


توی ِ روزهای ِ سخت ِ زندگیم  یکی از دوستام برام نوشته بود ِ


طولانی ترین قصه های پرغصه نیز ، بالاخره به پایان خواهند رسید؛"


با چشمانی پر امید ، صبری لازم است ...


هیچ آسمانی نیز همیشه ابری نخواهد ماند"


******************************************************


آدمهایی که قدرت ِ تحمل و گذر از مشکلات رُ دارن ، دل ِ بزرگی دارن


و این اصلا به معنای ِ این نیست که ادمهای ِ بی صبر دل ِ کوچیکی دارن


چون خدا همه مار ُ مثل ِ هم آفریده  با  دلهایی به اندازه هایی برابر


فقط بعضیا دلهای کوچیکشونو به خدا وصل میکنن و بزرگ میشن و صبوری میکنن


بعضیا از خدا دور میشن و گله میکنن و هر روز با بیقراریهاشون کوچیکتر میشن


***********************************************************


کاملاً معتقد باشید که هر فردی می تواند انسان ِ بزرگی بشود، به شرط آن که با نیروی اراده و صبر و شکیبایی کارها را انجام دهد .


با بردباری می توان بیش از خشم نتیجه گرفت.


جهان متعلق به افراد صبور است.


******************************************************


خدا ایشالا همه بزرگترها رُ حفظ کنه


من پدر ِ پدربرزگمم دیدم .. اون بنده خدا صد و چهار سال عمر کرده بود


پیرمرد دوست داشتی و مهربونی بود ... خوش صحبت و خوش اخلاق که همه رُ دور ِ خودش جمع میکرد


ما بهش میگفتیم باباجون


باباجونی که با تعریف کردنه خاطرات ِ روزهای ِ بچگیش ، کودکی ِ مار ُ هم شیرین کرد


باباجون میگفت که توی ِ روستای ِ خودشون جز اولین کسایی بوده که سواد دار  شده


میگفت باباش اونو توی ِ پنج سالگی میذاره مکتب تا سواد یاد بگیره


میگفت که توی ِ اون سن و سالها بچه شیطون و بی قراری بوده و اتفاقا به خاطر ِ همین بازیگوشیهاش و برای ِ این که یه کم آروم بشه میذارنش مکتب


میگفت من اصلا تحمل و صبر ِ یاد گرفتنه درسها رُ نداشتم


دلم میخواست همه چی رُ زود یاد بگیرم اما بدونه تمرین و مشق ممکنه نبود


باباجون میگفت یه روز که میره مکتب میبینه که معلمشون به همه بچه ها داره نون و شیره شیرین ِ انگور میده


اونم جلو میره و از معلمش یه لقمه میگیره اما همین که لقمه رُ توی ِ دهنش میذاره میبینه که یه طعم ِ خیلی ترش دلش ُ به هم میزنه


لقمه رُ از دهنش بیرون میاره و میبینه که لای ِ لقمه نونش چند تا غوره سبز ِ


نگاهی به معلکش میکنه و معلم میگه: این همون بیقراریها و شلوغ کاریهای ِ توا ِ


عجله و شتابی که نمیذاره درس ُ یاد بگیری


باباجون گفت معلمم بعدش یه لقمه شیره انگور بهم داد و همین که شیرینیش به دهنم رسید گفت:


اگه صبور باشی و درسهات ُ مشق کنی


کم کم شیرینی ِ درس خوندن ُ میفهمی


*****************************************************


شکیبایی چاره آن کس است که دستش از چاره های دیگر کوتاه باشد


***************************************************


مطمئن باشید که زندگی با صبر هم آسون تره و هم شیرین تر


زندگیهاتون شیرین و خداحافظ


***********************************************


مناجات با خدا


بارالها!


در پیشگاه تو ایستاده‌ام،


و دست‌هایم را به سوى تو بلند کرده‌ام،


آگاهم که در بندگى‌ات کوتاهى نموده و در فرمانبرى‌ات سستى کرده‌ام،


اگر راه حیا را مى‌پیمودم از خواستن و دعا کردن مى‌ترسیدم ...


ولى … پروردگارم!


آن گاه که شنیدم گناهکاران را به درگاهت فرا مى‌خوانى،


و آنان را به بخشش نیکو و ثواب وعده مى‌دهى،


براى پیروى ندایت آمدم،


و به مهربانى‌هاى مهربان‌ترین مهربانان پناه آوردم.


و به وسیله پیامبرت که او را بر اهل طاعتت برترى داده، و اجابت و شفاعت را به او بخشیدى،


و به وسیله برترین زن،


و به فرزندانش، که پیشوایان و جانشینان اویند،


و به تمامى فرشتگانى که به وسیله اینان به تو روى مى‌کنند، و در شفاعت نزد تو، آنان را که خاصان درگاه تواند، وسیله قرار مى‌دهند، به تو روى مى‌آورم.


پس بر ایشان درود فرست،


و مرا از دلهره ملاقاتت در امان دار،


و مرا از خاصّان و دوستانت قرار ده،


 


 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰


گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند


**********************************


به افق آفتاب


**********************************


به نام ِ خدای ِ بخشنده و سلام


**********************************


امروز و در بهترین لحظات، از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که گناهان ِ ما رُ در پس ِ پرده ستاریتش پنهان و قلمی از عفو و بخشش رُ بر اونها بکشه


**********************************


در این دقایق ِ خوب .. دعاگوی ِ همدیگه باشیم .. چرا که دعا برای ِ دیگران ... به اجابت نزدیکتره


**********************************


بعضیا فکر میکنن که اگه برای ِ دیگران دعا کنن و برای ِ خودشون از خدا چیزی نخوان ... حوائجشون برآورده نمیشه


**********************************


اونها شاید از این نکته غافلن که خدا نه فقط به ظاهر ِ امور که به دلها و باطن ِ ما هم آگاهه و نگفته .. از نیاز ِ ما باخبر


**********************************


خداوند دعا برای ِ دیگران ُ بهانه ای کرده برای ِ نزدیکه ما به هم و توجه بیشتر به احوال ِ همدیگه و گرنه ...


**********************************


چیزی از خواسته ها و دعاهای ِ ما نیست که اگر گفته نشه .. از نگاه ِ خدا پنهون بمونه


**********************************


با این همه سفارش ُ و توصیه من .. نمیدونم که چرا بعضی از ما نسبت ِ به دیگران رفتار ِ چندان مناسبی ندارم و یه چیزایی رِ یادمون میره


**********************************


ما بارها سفارش شدیم که در هر موردی  گمان ِ به خوبی داشته بشیم و تا به چشم ِ خودمون چیزی رُ ندیدم .. ظن ِ بد در مورد ِ کسی نداشته باشیم


**********************************


با این حال حتما .. بارها شنیدن که کسی بگه .. من از فلانی خوشم نمیاد .. چون ... فکر میکنم که آدم ِ خوبی نیست


**********************************


مطمئن هم نیستیم .. فکر میکنیم که آدم ِ خوبی نیست


**********************************


خیلی وقتها ما سالها در مورد ِ کسی دچار ِ قضاوت ِ استباه هستیم و اغلب ... وقتی به خودمون میایم که خیلی دیر شده


**********************************


باید ببخشید اما .. من فکر میکنم ... هیچ کدوم از ما در مقام ِ قضاوت در مورد ِ دیگران نیستیم و اصلا اجازه ای برای ِ این کار نداریم


**********************************


تنها خداست که میتونه ... با علم ِ کامل .. درباره بنده هاش حکمی بده


**********************************


متاسفانه این بحث ِ قضاوتهای ِ بی اساس و از اون بدتر .. پافشاری ِ ما روی ِ این قضاوتها .. زمینه ساز ِ خیلی از غیبت ها و تهمتها و دروغ هاست که کم کم داره برای ِ خیلی از ما عادی میشه


**********************************


ما تنها کاری که میتونیم انجام بدیم که در برخورد  ِ با دیگران ، رفتاری متناسب و متعادل ... داشته باشیم و از همه این مسایل سطحی و پیش ِ پا افتاده .. دور باشیم


**********************************


به نظر ِ شما چطور میشه در زندگی به تصمیم های ِ درست و قضاوتهای ِ منصفانه و عادلانه رسید ؟


 لطفا با برنامه ما با شماره تماس:


و شماره پیامک:


در ارتباط باشید و نظراتتون رُ در این رابطه بفرمایید


**********************************


همه ما در زندگی خواه ناخواه با مشکلاتی روبرو می شویم که اگر به موقع  تصمیم درستی را انتخاب نکنیم، نه  تنها مشکل ما حل نمی شود بلکه بر مشکلات ما افزوده خواهد شد و به همین جهت مهارت انتخاب یک تصمیم مناسب و به جا یکی از عوامل مهم موفقیت در زندگی محسوب می شود و می تواند ما را به قله های موفقیت نزدیک کند.


 


زندگی انسان های موفق سر شار از این مهارت مهم است و می توان در لحظه های حساس و مهم زندگی آنها این مهارت را به خوبی مشاهده کرد چرا که همه ما در زندگی  فردی و اجتماعی خود با تصمیم های غلطی که اتخاذ کردیم با مشکلات جدی مواجه شدیم و به همین جهت   برای رسیدن به اهداف خود نیازمند این مهارت هستیم .


 


شما در مواجه با یک دوراهی مهم تصمیم های مختلفی را می توانید بگیرید، می توانید با یک مشکل احساسی برخورد کنید و  فقط بر اساس احساس خود تصمیم بگیرید  و امید داشته باشید که در این راه شانس به شما روی آورد و در نتیجه انتخاب و تصمیم شما درست از آب در بیاید .


گاهی تصمیم گیری های شما فقط و فقط بر اساس انتظرات دیگران است و این انتظارات سبب می شود تا شما طبق سلیقه و خواسته های اطرافیان تصمیم بگیرید .


 


و بالاخره بهترین نوع تصمیم گیری در زندگی، تصمیم گیری منطقی است که ابتدا تمام جوانب کار را با منطق و درایت کافی می سنجید و سپس با توجه به اولویت هایی که از پیش تعیین کردید ،بهترین تصمیم را اخذ می کنید.


********************************************


یادمون نره که خیلی از نتیجه گیری های نادرست به خاطر ِ نبودنه اطلاعاته ، نه داوری غلط


**********************************


تصمیم گیری منطقی را می توان در تمام ابعاد زندگی پیامبر اکرم مشاهده کرد که به یک نمونه از  آن اشاره می کنیم :


غزوه حنین  در سال هشتم هجری تمام شد و اکنون نوبت به تقسیم غنائم جنگی است هر گروه و قبیله ای انتظار دارد تا به آنها بیشترین سهم از غنائم جنگی برسد اما پیامبر تن به خواسته ها و انتظارات افراد نمی دهد و با یک تمیم گیری منطقی غنائم جنگی را بین سران قریش و برخی از مشرکین مکه که همراه و یاور پیامبر بودند تقسیم کرد .


انصار که با دیدن این صحنه بسیار ناراحت شده بودند لب به شکایت باز کردند ،پیامبر با مشاهده این صحنه سخنانی به زبان آورد که اشک را از چشمان انصار جاری کرد پیامبر رو به آنها کرده و فرمود:(من مال و منال دنیا را به دیگران بخشیدم ولی خودم را برای شما گذاشتم و سپس آنها را دعا کرد. اینجا بود که اشک از چشمان انصار جاری شد


***************************************


من فکر میکنم اونهایی که دچار ِ قضاوت ِ زود هستن .. متاسفانه .. خیلی نمیشه روی ِ حرفشون حساب کرد .. چون رسیدن ِ به نتیجه در مورد ِ آدمها کار ِ ساده ای نیست و گاهی بهترین قُضات .. روزها و چه بسا ... ماهها وق میذارن تا شاید بتونن نسبت به حقیقت ِ وجودی ِ کسی  حُکمی بدن


با این حال  صحت ِ حرف ِ اون خانم ِ و آقای ِ محترمی که خیلی راحت و فقط بر اساس ِ احساس و یک سری دیده و شنیده ای که چندان هم بهش مطمئن نیست قضات میکنه ، معلومه


**********************************


ما در توصیه های ی دینی بسیار سفارش شدیم به این که براحتی در مورد ِ کسی قضاوتی نکنیم و بارها به ما گفته شده که مرز ِ حق و باطل مرز ِ بسیار نامحسوسی ِ


اونقدر که براحتی ممکنه ما دچار ِ اشتباه بشیم و نه تنها کار ِ دُرستی انجام نداده که گناه هم بکنیم


به همین خاطر ِ که خیلی از بزرگان ِ ما به آسونی وارد ِ مساله قضاوت نمیشن و تا جایی که ممکنه بنا رُِ بر چشم پوشی و مدارا میگذارن


**********************************


وقتی تصمیم به قضاوت ِ در مورد ِ دیگران داریم به این فکر کنیم که آیا دوست داریم دیگران هم در مورد ی ما به اون شکل قضاوتی بکنن


      **********************************


رسول ِ خدا حضرت محمد ص فرموده اند:


هیچ مؤمنى نیست که ماه رمضان را فقط به حساب خدا روزه بگیرد، مگر آنکه خداى تبارک و تعالى چند خصلت را براى او واجب و لازم گرداند:


هر چه حرام در پیگرش باشد محو و ذوب گرداند،


به رحمت ‏خداى عزوجل نزدیک مى‏ شود،


لحظات جان کندن را بر وى آسان گرداند،


از گرسنگى و تشنگى روز قیامت در امان خواهد بود،


از خوراکیهاى لذیذ بهشتى او را نصیب دهد،


 و  برائت و بیزارى از آتش دوزخ را به او عطا فرماید.


**********************************


برای ِ گرفتنه تصمیم در مورد ِ دیگران .. راه حل ِ مناسب اینه که ما .... تا جایی که ممکنه از خود ِ فرد سوال کنیم و اگر امکانش نبود .. از افرادی که به ایمان و انصافشون اطمینان داریم پرس و جو و کنیم و باز هم در آخر ِ کار جایی برای ِ اشتباه و خطامون بذاریم


**********************************


 


(مناجات)


خدایا من از تو میخواهم که پرکنی دل مرا از دوستی خودت


و ترس خودت


و باور قرآنت


و عقیده به خودت


و لرزش از خودت و اشتیاق به درگاهت


خدایا


بعزتت سوگند که جز تو بر گناهان خویش بخشنده ای نمی یابم


 وشکستگی خویش را جز تو پیوندی نمی بینم


خدایا


من اینک با بالهای تواضع


به بارگاه تو بازگشته ام


 وپیشانی خشوع وخواری خویش بر درگاه قدرتت نهاده ام .


خدایا


اگر از در رحمت خویش برانیم


به کدامین در پناهنده شوم


 واگر از قله رأفتت فر افکنیم به کدامین دامنه بگریزم ؟


که صد افسوس از خجلت ورسوائیم و


 هزار افغان از توشه راهم


خدایا


از خیل ِ گناهانم


هلاک کننده هایش را ببخش


 واز قبیح رازهایم


 رسوا کننده هایش را بپوش


 ومرا در گرمای حضور قیامتت


 از خنک گوارای عفوت بنوش


**********************************


خدایا، اى پناه بى پناهان


تو اى ستار و غفّار گناهان


کریمى ، دستگیرى ، بى نیازى


رحیمى ، کارسازى ، دلنوازى


منم آن بنده محتاج و خسته


کنار خوان احسانت نشسته


توئى ، تنها تو، یا رب یاور من


ز جان و دل بُوَد این باور من


اگر لطف تو گیرد زیر بالم


شوم آزاد از غم در دو عالم


**********************************


کمی مراقب ِ این قضاوتهای ِ زود هنگاممون باشیم چون ... اگه به این رفتار عادت بکنیم .. دیگه نه فقط در مورد ِ دیگران که حتی درباره عزیزان و نزدیکان ِ خودمون هم دچار ِ اشتباه میشیم و این اشتباهات ممکنه به عواقب ِ تلخی منجر بشه


**********************************  


گاهی این قضاوتهای ِ نابجا کدورتها ... و دل شکستهایی رِ به بار میاره .. که هیچ وقت بخشیده نمیشن


**********************************  


امام سجاد ع در خطبه اى فرموده اند:


رمضان، ماه پاک شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛


چون خداى متعال استغفار را در این ماه


بیش از دیگر ایام سال مورد لطف و عنایت خود قرار میدهد


**********************************  


 


ش


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- سعادت

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به افق آفتاب

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به نام ِ خدایی که برای ِ همه ما بهترنیها رُ میخواد و سلام

در اوقات ِ نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما  هستیم.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

ما در همراهی ِ امروز از خدای ِ بزرگ میخوایم که دلهامون رُ از آرامش سرشار و زندگیهامون رُ از یاد ِ خودش سرشار کنه.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

از خدای ِ بزرگ میخوایم که دستهامونو بگیره

و تمام ِ گناهان و بدیها رُ در وجودمون ریشه کن کرده و به خوبیها مجال ِ رشد و بالندگی بده.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به نظر ِ شما معنا و مفهوم ِ سعادت چیه؟

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png 

به نظر ِ شما چه کسایی تویِ این دنیا سعادتمندن و به خوشبختی ِ حقیقی رسیدن؟

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

آیا سعادتی که خدای ِ بزرگ برای ِ ما تعریف کرده خوشبختی ِ دنیایی رُ هم  شامل میشه یا این که فقط به عاقبتی خیر در اون دنیا منتهی میشه؟

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

 به نظر ِ شما مصادیق ِ سعادت در زندگی ِ ما چی میتونه باشه؟ و چطور میتونیم به سعادت ِ حقیقی برسیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

رستگاری همون سعادت واقعی و اخروی ِکه در دین اسلام ، به عنوان کاملترین و جامع‏ترین دین الهی خوشبختی و رستگاری انسانها ر ُ در قرآن بیان کرده و در آیات متعددی به این موضوع پرداخته است.

در قرآن حدود ۴۰ مرتبه از فلاح (رستگاری) سخن گفته شده و در ضمن آیات مربوطه از صفات و علائم رستگاران و سعادتمندان واقعی و اخروی نکاتی بیان شده که  البته رستگاری از هر دو بعدش هم دنیوی و هم اخروی مدنظر بوده و از اونجا که حیات اخروی جاودانی و ابدی ِ از اهمیت بیشتری برخوردار میشه.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

خداوند در سوره مؤمنون می‏فرماید: مؤمنان رستگار شدند. مؤمنان یعنی تصدیق کنندگان به خدا و یگانگی او و پیغمبران او و آنچه نبی خاتم(ص) آورده. رستگاری حقیقی بسته به ایمان حقیقی و مقید به تمام شرایطی ِ که در آیات به صورت واضح و روشن بیان شده.  انجام عمل خیر و نیکی‏های فراوان یکی دیگه از عوامل سعادت ابدی انسان ِ ، چنانکه خداوند در قرآن کریم میفرمایند: وزن کردن اعمال و سنجش ارزش آنها در آن روز، حق است. کسانی که میزانهای (عملِ) آنها سنگین است، همان رستگارانند.

و همچنین فرموده اند، کار نیک انجام دهید شاید رستگار شوید. از این آیه بدست می‏آید هر چه اعمال خیر و نیک انجام دهیم در مسیر رسیدن به سعادت قدم بر می‏داریم.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

عامل دیگری که انسان رُ به زندگی سعادتمند هدایت میکنه تزکیه نفس ِ.  خداوند در سوره شمس پس از اینکه هفت بار به آفریده‏های بزرگ و مهم (مثل خورشید، ماه و...) قسم یاد نموده می‏فرماید : به یقین سعادتمند شد کسی که نفس خود را از آلودگیها (گناهان) زدود و پاک کرد و این نشانگر اهمیت پیراستن جسم و جان از ناپاکی‏ها است که در نتیجه اون رستگاری و خوشبختی نصیب آدمی می‏شه.

اون وقتی که انسان نفس خودش رُ پاکیزه میکنه و از صفات حیوانی مبرّا میکنه اونچه خیر و مایه رستگاری اوست از جانب خدا به وی الهام می‏گردد خداوند در سوره اعلی می‏فرماید: کسی که پاکی جُست، رستگار شد.

پس هر کسی در مقام مجاهده با نفس تلاش کنه سعادتمند میشه و قابلیت سکونت در جوار رحمت الهی رُ که همانا کمال خوشبختی ِ  پیدا میکنه.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

خداوند در آیات متعددی بعد از بیان صفت تقوا به رستگاری و سعادتمندی بشارت داده . در سوره مائده آمده: بگو هیچ‏گاه ناپاک و پاک مساوی نیستند... از مخالفت خدا بپرهیزید ای خردمندان، شاید رستگار شوید.

زمانی که انسان از هوا و هوس پیروی نکنه و نفس خودش رُ از آلودگی به معاصی حفظ کنه در زندگی ابدی‏ش  بی تردید سعادت خواهد بود.

همچنین از طرح تقوا به عنوان عامل مهم رستگاری در چندین آیه در قرآن به اهمیت این ویژگی در زندگی انسان پی می‏بریم. یکی از موارد با اهمیت سعادت و خیرورزی انسان، داشتن تقواست که از مصادیق اون که در قرآن ذکر شده نگهداشتن نفس از حرص و بخل ، رویگردانی از لغو ، دوری از شراب و قمار و بت‌پرستی و شرک و رباخواری و همچنین حفظ عفت و پاکدامنی ِ.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

در سوره مؤمنون از جمله هفت صفتی که برای مؤمنان رستگار شمرده شده وفای به عهد و پیمان ِ . افراد یک جامعه اگه پایبند به عهد و پیمان باشن و امانتداری از ویژگی‏های آنها محسوب بشه ،  خیلی از مشکلات امروز حل میشه از جمله یکی از اون امانتهاهمین مسئولیتهایی ِ که به افراد واگذار می‏شه اگه همگان به این نکته توجه داشته باشن که مسئولیتی که به اونها سپرده شده امانتی بیش نیست و عهدی ِ که بین خود و اداره یا شرکت و یا نظام خود منعقد شده حساس‏تر و دقیق‏تر میشه،  تا اون مسئولیت رُ هم در حضور جامعه و مردم و هم در محضر خداوند باری‏تعالی بهتر و مفیدتر انجام بده  و لغزش به خودش راه نده با ایمانی راسخ به ادای مسئولیت و تکلیف خودش در قبال جامعه و مردم بپردازه.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

حضرت علی علیه السلام در کلامی درخور ِ تامل میفرمایند:

قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

امام علی (علیه السلام) در حدیثی سعادت انسان را در نتیجه ی کسب علم و دانش و فضیلت بیان می کند و می فرماید « لاینبغی لمن لَمْ یکن عالماً ان یُعَدَّ سعیدا ؛ کسی که بهره ای از دانش ندارد معنا ندارند که دیگران او را سعادتمند بدانند .

سعادت در فرهنگ هر ملت و حتی هر انسان مفهوم ، محتوا و تعاریف مختلفی دارد . هر گروه و فرقه انسانی سعادت را طوری و با ذوق خود تعریف نموده و فهم خود را از این مفهوم ارائه نموده اما این فهم را قرآن کریم در سوره شمس با صراحت معلوم می سازد که فلاح انسان در گرو تزکیه نفس است . سعادتمند کسی است که به قرب الهی نائل شود

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

حضرت حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام :

در عجبم از مردمی که:

به دنبال دنیایی هستند که روز به روز از آن دورتر میشوند،

و غافلند از آخرتی که روز به روز به آن نزدیکتر میشوند.

و غافلند از آخرتی که روز به روز به آن نزدیکتر میشوند.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به یاد خداوند و نعمت های بی پایان او بودن موجب زیادی معرفت و محبت و سعادتمندی دو جهان می شود و در برابر آن ، فراموشی خداوند بدیختی و محرومیت و خود فراموشی را به بار می آورد و در نتیجه در مقام تحصیل سعادت خود بر نمی آید .

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

قرآن،چیزی جز کتاب هدایت در زندگی نیست «هُدًی لِلْمُتَّقینَ»  ، قرآن کتابی است برای انتخاب بهترین زندگی که سعادت جاودانه در پرتو آن تحقق می یابد .

زندگی حقیقی و حیات طیبه در پرتو علم به دستورها و رهنمودهای قرآن شکل می گیرد . ای کسانی که ایمان آوردید ! اجابت کنید خدا و رسولش را هنگامی که شمارا به چیزی می خواند که مایه حیات شما است.

چون قرآن روش درست زیستن را به انسان می آموزد و برنامه ی که در برگیرنده تمام ابعاد زندگی انسان و تضمین کننده سعادت فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی اوست ،‌ارائه می دهد ، به میزانی که انسان آموزه ها و دستورهای قرآن را در زندگی به کار ببندد ، موفقیت کسب خواهد کرد اما هر اندازه از قرآن فاصله بگیرد ، دچار خسران و ضرر خواهد شد . زندگی قرآن بر اساس رعایت مقررات و عدالت و احسان و صفا و صمیمت است و مردمی که این گونه زندگی کنند دارای اطمینان خاطر و آسایش خواهند بود و سعادت ابدی و جاودانه را در آغوش خواهند گرفت

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

دین مقدس اسلام بر این عقیده پافشاری می کند که انسان برای رسیدن به سعادت حقیقی ناگزیر است از متن دنیا و سعادت های دنیوی عبور کند . لازم است هم میان سعادت های دنیایی تعادلی ایجاد کند که به سعادت ابدی خویش دست یابد.

در آیات و روایات زیادی به این مسئله اشاره شده است که هدف از خلقت انسان سیر الی المطلوب است رسیدن به لقاء الله که خداوند متعال برای رسیدن به این هدف متعالی رسولانی برای او فرستاد تا به واسطه ی آنان سعادت دنیا و آخرتش را در دست وی قرار دهند و آنان در بهشت برای همیشه جاودان باشند و از جوار او روزی بخورند .

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

 (مناجات)

خدایا من هیچم، هیچ هیچ

غرور گه‌ گاهم را ببخش 

پروردگار من به من بیاموز که خود را نبینم

الهی، ما همه بیچاره‌ایم و تنها تو چاره‌ای، و ما همه هیچ کاره‌ایم و تنها تو کاره‌ای.1

خدایا

راه بندگی دشوار است زیرا شیطان همیشه در کمین است

الهی، ناتوانم و در راهم

و گردنه‌های سخت در پیش است

و رهزن‌های بسیار در کمین

و بار گران بر دوش.

«یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم

 


  • رادیو بدون شایعه