رادیو بدون شایعه

بایگانی

۱۵ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برنامه متن

همیشه وقتی اسم بورسُ میشنید تصویر یه جای شلوغ می اومد توی ِ ذهنش ، یه جایی که همیشه از پشت ِ یه شیشه بهش نگاه میکرد، یه جایی که توش پر بود ازآدمهایی که با صدای ِ بلند و گاهی هم داد و فریاد با هم حرف میزدن، یا با هم یا با یه کسی پشت ِ خط ِ تلفن. همیشه با خودش فکر میکرد وسط ِ اون همه سر و صدا چه جوری صدا به صدا میرسه و میشه معامله های ِ بزرگ کرد ، معامله هایی که یه وقتایی میتونست اقتصاد ِ یه کشور رُ تحت تاثیر قرار بده ، اونم نه یه تاثیر ِ لحظه ای که یه اثر ِ 10 ، 20، 30 و گاهی 100 ساله.

بورس همیشه براش جالب بود ولی هیچ وقت فکر نمیکرد بتونه ازش سردربیاره، چون با خودش فکر میکرد بورس کار ِ تاجرهاست ، کار ِ آدمهای ِ بازاری ای که سرو کارشون با چک و سکه و طلاست، چیزایی که با یه دانشجوی ِ کامپیوتر خیلی فاصله داشت اونم یه دانشجوی ِ شاگرد اول که همیشه سرش توی ِ کتاب و تحقیق بود.

****************

پیشنهاد ِ اول ِ رییس دانشگاه داد ، همونی که بهش گفت طرح ِ سخت افراز ِ رایانه ایش ُ به جشنواره نوآوریهای ِ صنعتی ارائه بده.

اولش ، براش ، فقط یه ارائه دانشجویی ِ ساده بود ولی فقط یه جشنواره رسید متوجه شد که کلی سرمایه گذار ِ ایرانی و خارجی توی ِ جشنواره هستن که قراره روی ِ طرحهای ِ خوب سرمایه گذاری کنن. سرمایه گذاریهایی که گاهی رقمش باور کردنی نبود.

**************

وقتی داشت طرحش ُ برای ِ سرمایه گذارها توضیح میداد یه ذره هم فکرش ُ نمیکرد که چند دقیقه بعد از طرف ِ یه شرکت ژاپنی یه پیشنهاد چند میلیون دلاری داشته باشه. چشم های ِ گرد شده اش اولین واکنشش بود .

هوشمندانه ترین کاری که کرد این بود گفت که باید فکر کنه و هیات ژاپنی هم با لبخند ِ معنی داری گفتن که منتظر جوابش میمونن. 

منتظر ِ جوابی که تا روز ِ آخر به بیشتر از پونزده پیشنهاد ِ خارجی رسید.

***************

طرحش برای ِ خیلی از بازدید کننده ها جالب بود. بخصوص برایِ اون کسی که شبیه ِ استادهای ِ دانشگاه بود و یا یه اشتیاق ِ عجیبی از کارش میپرسید. از سوالاش معلوم بود که خودشم آدم ِ باسوادیه ِ و بی اطلاع از قضایا نبود ، برای ِ همین از توضیح دادنه براش خسته نمیشد.

حرفاش که تموم شد اون آدم شبیه ِ استادهای ِ دانشگاه سرش رُ نزدیک اورد و گفت : احتمالا طرحت مقام میاره ...

با خودش گفت ، این حتما از داورهاست که خواسته دور از هیاهو و شلوغی طرحش ُ بررسی کنه.

بهش گفت : از کجا یه همچین حدسی میزنین؟

استاده گفت : چون طرحت علارغم ِ تکنیک ِ بالایی که داره ، ساده اس ، کاملا علمی و قابلیت ِ تبدیل شدنه به پول رُ هم داره.

بعد نزدیک تر اومد و گفت : مطمئنم کلی پیشنهاد ِ خرید ِ خارجی داشتی بخصوص از طرف ِ ژاپنیها

اینجا بود که فهمید آدم بی اطلاعی نیست و بهش گفت : آره یه پیشنهاد ِ چند میلیون دلاری

استاده لبخندی زد و گفت : فعلا صبر کن تا عصر بهت میگم.

******************

تا اختتامیه چیزی نمونده بود ، سردرگم شده بود سردرگم بین ِ رقم های ِ پیشنهادی ِ خرید ِ طرحش ، به زندگیش فکر میکرد به زندگی ای که با یکی از اون پیشنهادها تا ابد تامین بود و به تحقیقاتش که دیگه هیچ گره مالی نداشت.

********************

از خستگی توی ِ صندلیش فرو رفته بود و مثل ِ همه منتظر ِ اعلام نتایج بود. مجری برنامه از دبیر ِ جشنواره برای ِ اعلام طرح های  برتر دعوت کرد. یکی از ردیف ِ اول بلند شد باورش نمیشد همون استادی بود که چند ساعت قبل پیشش بود.

و نا باوری ِ بزرگتر شنیدنه اسم و طرحش به عنوان طرح ِ برتر بود ، توی ِ سر و صدای ِ خوشحالی ِ بچه های ِ تیمش وجمعیت ِ سالن ، حرفهای ِ مجری رُ درست نمیشید. فقط میدونست که باید به سمت ِ جایگاه بره. از همون جا نگاه ِ استاد رُ روی ِ خودش احساس میکرد و حتی نگاه هیات ِ ژاپنی و کانادایی و چینی رُ که حالا برای ِ خرید ِ طرحش قطعا پیشنهاد هایِ بالاتری داشتن.

اون بالا که رسید قلبش تند تند میزد. جایزه شُ که از دست استاد گرفت نگاهش با نگاه و لبخند ِ استاد تلاقی کرد. دکتر دستش ُ با خوشحالی فشار داد و گفت: حالا نوبته پیشنهاد ِ منه، یه شرکت دانش بنیان  ایرانی ، برای ِ تولید ِ صنعتی ِ طرحت،

.......... به پیشنهاد ِ ما هم فکر کن.

 *****************************  

(با افکت و ... مشخص بشه که تکرار این بخش عمدی بوده)

 بورس همیشه براش جالب بود ولی هیچ وقت فکر نمیکرد بتونه ازش سردربیاره، چون با خودش فکر میکرد بورس کار ِ تاجرهاست ، کار ِ آدمهای ِ بازاری ای که سرو کارشون با چک و سکه و طلاست، چیزایی که با یه دانشجوی ِ کامپیوتر خیلی فاصله داشت اونم یه دانشجوی ِ شاگرد اول که همیشه سرش توی ِ کتاب و تحقیق بود.

******************************

 هیچ وقت نتونست برای خودش بگه که چطور بین ِ اون همه پیشنهادهای ِ چند میلیون دلاری ِ خارجی ،  تاسیس یه شرکت ِ دانش بنیانِ ایرانی رُ انتخاب کرد.

حالا بررسی بورس کار ِ اول ِ هر روزش بود. بررسی بورس شرکت ِ دانش بنیانش که با رشدی باور نکردی به رده های ِ بین المللی رسیده بود . رشد ِ یک شرکت ِ ایرانی که کسی فکر نمیکرد پشت ِ صعودش به پله های ِ اول بورس ، نبوغ ِ یه دانشجوی ِ ایرانی باشه.

*****************************************


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- تهمت

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***********************************************

به افق آفتاب

************************************************

به نام ِ خدایی که بندگانش رُ بسیار دوست داره.

************************************************

با آرزوی ِ اوقاتی سرشار ِ از یاد ِ خدا خدمت ِ همه شما عزیزان عرض ِ سلام داریم و در دقایق ِ آسمونی ِ امروز مهمون ِ شما هستیم.

************************************************

امروز میخوایم از موضوعی صحبت کنیم که میدونم حرف ِ دل ِ خیلی از شماهاست و درموردش کلی حرف دارین برای ِ گفتن.

************************************************

از قصه تلخ و دردناک ِ  تهمت  که متاسفانه گاهی دچارش بودیم و واسمون دلخوری و گله مندی هم ایجاد کرده.

************************************************

تهمت یه رفتاری ِ که گاهی خیلی ساده شل نیگیره و معمولا از عدم آگاهی و بی انصاف بودنه نسبته به دیگران سرچشمه میگیره.

*******************************************

تهمت رفتاری ِ که به شدت آسیب زننده اس ، و معمولا منجر به ویرانیهایی میشه که گاهی هیچ جبرانی براش نیست.

********************************************

تهمت زدن به دیگران یه دلیل ِ دیگه هم میتونه داشته باشه اون هم اینه که ما به نادرست خودمون رُ در جایگاه ِ قضاوت کردنه دیگران ببینیم و به خودمون اجازه بدیم که درباره اونها حرفی بزنیم که به گمان ِ خودمون درسته اما در واقعیت ، اصلا اتفاق هم نیفتاده باشه.

*************************************************

تهمت زدن از اون رفتارهایی ِ که در درگاه ِ خدا بی پلسخ نمیمونه و منجر به عواقبِ سختی برای ِ فرد ِ تهمت زننده میشه.

به همین خاطر باید دقت کرد و با وسواس ِ زیادی نسبته به دچار ِ نشدنه به این آفت ِ رفتاری ،هوشیار بود.

************************************************

به نظر ِشما چطور میشه که از آفت تهمت زدن به دیگران رهایی پیدا کنیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************

شاید بد نباشه که در ابتدای ِ صحبت به طور دقیق به این مساله فکر کنیم که اصلا تهمت زدن یعنی چی . چون وقتی نسبته به موضوعی شناخت کامل باشه بهتر میشه در رفع ِ اون اقدام کرد .

تهمت یعنی کسی ،  بدون اثبات ، بر علیه فرد ِ دیگه ای حرفی نادرست بزنه.

حضرت امام صادق‌ علیه السلام می‌فرماید: "تهمت زدن به بی‌گناه از کوه‌های عظیم نیز سنگین‌تر است‌".

 عبدالرحمن بن غنم از رسول الله روایت نقل می کند که : نبی اکرم ارشاد فرمودند بهترین بندگان خدا کسانی هستند که بادیدن آنها ، الله تعالی، به یاد بیاید . و بدّترین انسان ها کسانی هستند که جاسوسی می کنند و کسانی که دو نفر را از هم جدا می کنند و  کسانی که تلاش می کنند تا مسلمانی را به گناه یا پریشانی مبتلا بکنند

***************************************************  

در باب ِ تهمت زدن باید گفت که بعضی ها بخاطر جهالت به کسی تهمت میزنن و و کلامی رُ درباره اون شخص بیان میکنن بدون این که اثبات شده باشه.

 بعضی ها  هم عمدا به کسی تهمت میزنن بدون این که اثبات کنن واین بیشتر کار افرادی ِ که دچار ِ حسادت هستند.

حضرت علی علیه السلام میفرمایند: هر آن شخصی که مرد یا زن مسلمانی را بنا بر فقر وتنگدستی اش ذلیل وحقیر بداند خداوند اورادر روز قیامت  در اجتماع جمیع خلایق ذلیل ورسوا می گرداند .  هر شخصی که مرد یا زن مسلمانی را مورد تهمت قرار می دهد و او را به آن چنان عیبی منسوب می کند که در او نیست در روز قیامت او را  تا آن وقت بر تپّه ای از شعله های آتش می ایستانند که آن شخص خودش آنرا تکذیب کند .

 **********************************************************

یکی از گناهانی که باعث میشه نسبت به انجام گناهان ِ دیگه هم جسارت پیدا کنه، تهمت ِ. تهمت ایمان رُ از بین می‌‌بره و وقتی ایمان از بین رفت هر چه قدر هم که معجزه هم بیاری، باورش نمی‌‌شه . بعضی از کسانی که در محضر نبی مکرّم(صلی الله علیه وآله و سلم ) بودند، شق القمر پیامبر عظیم الشّأن(صلی الله علیه وآله) را دیدند، امّا اون ‌‌قدر غرق گناه و نفاق خودشون بودن که اونچه رُ که دیدند، انکار کردن؛ چون وقتی ایمان آب شد، دیگه تمام ِ .  تهمت ایمان رُ آب می‌‌کنه  و از بین می‌‌بره.

تهمت، تبعات و پیامدهایی داره. یکی اینه که اعتماد بین انسان‌‌ها رُ  از بین می‌‌بره و جامعه، جامعه‌‌ ناامنی می‌شه. وجود مقدّس حضرت امام جعفر صادق علیه السلام میفرمایند:  آن کسی که به برادر دینی خودش تهمت بزند، دیگر حرمتی بین آن دو باقی نمی‌‌ماند.  

************************************************

درباره تهمت عرفای عظیم الشّأن بیان کردند که: وقتی تهمت در جامعه‌‌ای به وجود آمد، طبیعی ِ که حرمت از بین می‌‌ره  و دیگه اعتماد در جامعه نیست. هیچ کس به کسی اعتماد نداره و دیگه کسی نمی‌‌تونه، کسی رُ به عنوان رازدار خودش انتخاب کنه.

پیامبر عظیم‌‌الشّأن(صلی الله علیه وآله) فرمودند: در جامعه‌‌ای که اعتماد در آن از بین رفت، خیرات و برکات ظاهری و مادّی هم از بین می‌‌رود. نه معنویت، بلکه در مادیات خودشان هم، متضرّر می‌‌شوند.

یکی از مواردی که باعث می‌‌شه این اتّفاق بیافته، تهمت ِ. فرموده اند: تهمت، اعتماد را از بین می‌‌برد و جامعه‌‌ای هم که اعتماد نداشت، مسائل مادّی‌‌اش هم تحت الشّعاع قرار می‌‌گیرد و از بین می‌‌رود.

*************************************************  

حضرت موسی ابن عمران می‌‌فرماید: «شیطان به صورت انسان آمد و گفت: موسی! من اگر بخواهم جامعه‌‌ای را ناامن کنم، در آن جامعه تهمت را زیاد می‌‌کنم و برای اینکه بخواهم تهمت را در جامعه زیاد کنم، بستر غبیت را فراهم می‌‌کنم.

اگر جامعه‌‌ای به غیبت دچار شد به تهمت دچار می‌‌شود.

*************************************************  

تهمت زدن هم عقوبت اخروی داره و هم عقوبت دنیوی. عقوبت تهمت هم دنیای انسان رُ تخریب می‌کنه و هم آخرت انسان رُ. جالب اینه که راجع به تهمت داریم که خود خداوند در دنیا از تهمت زننده انتقام می گیرد.

**********************************************

در حدیثى از حضرت امام صادق علیه السلام است که : هرگاه مؤمن به برادر [دینى] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان مى‏رود، همچنان که نمک در آب، ذوب مى‏شود.»

ولى از آنجا که اسلام هرگز راه بازگشت رُ  برای ِ کسى نمى بنده؛ و در هر فرصتى آلودگان رُ تشویق به پاکسازى خویش و جبران اشتباهات گذشته مى کنه، در آیه بعد مى فرماید: مگر کسانى که بعدا از این عمل توبه کنند و به اصلاح و جبران پردازند که خداوند آنها را مشمول عفو و بخشش خود قرار مى دهد، خدا غفور و رحیم است.

***************************************************

(مناجات)

یا فتاح
یعنی کلید قلب من در دستان توست؟
بوی ناب بهشت می دهد همه ی نام های قشنگ تو ...
می گذارمشان روی زخم های *دلم*
گفته بودی * اَلجَـبّار *
یعنی کسی که جبران می کند همه ی شکستگی های دلت را ...
گفته بودی * الشّافی *
یعنی کسی که شفا می دهد تمام زخم های عمیق و نا علاج را ...
هوای دلم سبک می شود با زمزمه ی نام های زیبایت

 

 


 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**********************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به نام خدایی که کلامش در آسمان و زمین جاودانه است آنگاه که گفت:

آنها کسانى هستند که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا مطمئن و آرام است آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش مى یابد

 *************************************************

برای ِ ما یاد و نام ِ خدا بهترین بهانه آغاز ِ ، یاد و نام ی خدایی که شروع کار با او عاقبت ِ امور را ختم ِ به خیر میکند

*************************************************

اینجا برنامه به افق آفتاب،  راهی از جنس ِ آسمونه، راهی که از قدم هایی زمینی آغاز میشه و به شرط ِ سلامت ِ قدم ها به آسمون میرسه.

 *************************************************

اگر دلهاتون هوای ِ آسمون کرده همراه ما باشید

 *************************************************

راستش من گاهی با خودم فکر میکنم که اگه زندگیم رنگ و بویی از یاد و نام ِ خدا نداشت چه شکلی میشد؟ اصلا تحمل ِ چنین  شرایطی برام ممکن بود یا نه ؟

برای ِ منی که پناه ِ همه بی پناهی هام خداست و تکیه گاهمم در همه سختیها و غصه ها خودش ِ .

*********************************************

وقتی صحبت از زندگی ِ با معنویت به میون میاد شاید پیدا کردنه جوابش برامون خیلی کلی و وسیع باشه اما اگه کمی ساده تر به قصه نگاه کنیم میبینیم که حقیقت ِ معنویت ، همون یاد ِ خداست ، یاد ِ خدایی که همیشه هست و بودنش به زندگیمون جهت میده.

**************************************************

  واقعیت اینه که ، منظور از معنویت و یاد و نام ِ خدا ، فقط ذکر ِ زبونی و کلامی نیست

که در اصل داشتنه معنویت،  توجه داشتن با تمام ِ قلب و حاضر دونستن ِ خدا در همه لحظه ها و اوقات ِ زندگیه توجهی که ما رو به کارهای خوب مشتاق و مثل ِ سدی از گناهان باز میداره.

********************************************

حالا شما فکر میکنید جایگاه ِ واقعی ِ معنویت توی ِ زندگی ِ ما کجاست و اصلا زندگی ِ با معنویت یعنی چی و چه مشخصه هایی داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*************************************************

خداوند میفرماید: به یاد من باشید تا به یاد شما باشم

کاملا واضح و روشنه که مقصود ِ خدا از این جمله یک حس ِ صرف ِ عاطفی و محبتی نیست که در اصل اشاره به یک اصل تربیتى و تکوینى داره

یعنى بیاد من باشید به یاد ِ ذات پاکی که سرچشمه همه خوبیها و نیکیهاست و به وسیله این یاد روح و جان خودتون رو روشن و پاک کنید.

*************************************************

مفسران قرآن در شرح ِ زندگی ِ با معنویت به معانی ِ دیگه ای هم اشاره میکنن که از جمله اونها اینه که:

مرا به اطاعت یاد کنید، تا شما را به رحمتم یاد کنم

مرا به دعا یاد کنید، تا شما را به اجابت یاد کنم

مرا به ثنا و طاعت یاد کنید، تا شما را به ثنا و نعمت یاد کنم

مرا در خلوتگاهها یاد کنید تا شما را در جمع یاد کنم مرا در دنیا یاد کنید تا شما را در جهان دیگر یاد کنم

مرا به هنگام وفور نعمت یاد کنید، تا شما را در سختیها یاد کنم

مرا به عبادت یاد کنید، تا شما را به کمک یاد کنم

مرا به مجاهدت یاد کنید، تا شما را به هدایت یاد کنم

مرا به صدق و اخلاص یاد کنید شما را به خلاص و مزید اختصاص یاد مى کنم

مرا به ربوبیت یاد کنید شما را به رحمت یاد مى کنم

البته نیاز ِ به گفتن نیست که هریک از این معانی خود دنیایی از ناگفته ها را دارد

*************************************************

 جای ِ تردید نیست که زندگی ِ با معنویت در مفهوم ِ واقعی کار ِ ساده ای نخواهد بود و فقط اونهایی که عاشقانه خدا رو دوست دارن میتونن در همه احوال مطابق با رضای ِ او زندگی کنن.

چنانچه پیامبر ِ مهر  حضرت محمد مصطفی صلی ا... علیه و اله و سلم در حدیثی به حضرت علی علیه السلام فرمودند:

سه کار است که این امت طاقت آن را ندارد:

1- مواسات با برادران دینى در مال ،

2- و حق مردم را از خویشتن دادن ،

3- و یاد خدا در هر حال .

البته ناگفته پیداست که هرچی کارها سختر باشه نزد ِ خدا اجر ِ بیشتری خواهد داشت.

*************************************************

از آثار ِ نورانی ِ زندگی ِ با معنویت میشه به آرامش ِ دل

شرح ِ صدر

خیر دنیا و آخرت

بصیرت در کارها

محبوب بودن پیش ِ مردم

بیداری ِ قلب

و روشنی ِ عقل اشاره  کرد

که روشنی ِ دل و عقل گمشده انسان ِ امروز ِ

روشنی ای که میتونه سعادت دنیا و آخرت رو برای ِ ما به ارمغان بیاره

سعادتی که این روزها کیمیاست

*************************************************

در زندگی ِ با معنویت

یک دنیا عظمت ، قدرت ، علم و حکمت در قلب انسان متجلى میشه

روح انسان  به نیکى ها و پاکى ها سوق پیدا میکنه

با این احساس فاصله انسان از گناه و آلودگى بسیار زیاد میشه

و با  یاد این که خدا  مراقبت اوست  جان  صفا و دل نور و روشنی پیدا میکند

*************************************************

کلام ِ بسم الله الرمن الرحیم

شاخص ِ یاد ِ خداست

و شروع ِ کارها با بسم الله تجلی ِ یاد ی خدا در امور است

چنانکه

امام رضا (ع ) فرموده اند: بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم (خداوند) از سیاهى چشم به سفیدى آن نزدیکتر است

*************************************************

 حضرت امام حسن عسکرى (علیه السلام ) در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم فرموده است : اوست خدایى که تمام آفریدگان در مواقع نیازمندى ها و گرفتارى ها و شداید به هنگام قطع امید و گسستن اسباب از همه آنان که پایین از او، و غیر اویند، او را معبود خویش گرفته و به نیایش وى آهنگ مى کنند و مى گویند: بسم الله الرحمن الرحیم یعنى در تمام امور و کارهایم از خدایى که عبادت و پرستش تنها شایسته و سزاوار اوست ، کمک و یارى مى طلبم خدایى که چون دست فریادرس خواهى به سویش گشوده گردد، به فریاد رسد. ذات مقدسى که چون (از سر صدق ) خوانده شود اجابت فرماید

*************************************************

حضرت امام علی علیه السلام فرموده اند

خدا را خالصانه یاد کنید تا بهترین زندگى را داشته باشید و با آن راه نجات و رستگارى را به پیمایید

*************************************************

خدا بیش از ما مشتاق و به یاد ماست

چنانکه میفرماید

هرگاه یاد من بر بنده ام غالب شود، خواهش و خوشى او را در یاد خود قرار دهم و چون خواهش و خوشى او را در یاد خود قرار دهم عاشق من شود و من نیز عاشق او گردم و چون عاشق یکدیگر شدیم حجاب میان خود و او را بر دارم و عشق خود را بر جان او چیره گردانم، چندان که مانند مردم دچار سهو و غفلت نمى شود، سخن اینان سخن پیامبران است، اینان براستى قهرمانند

*************************************************

 برای ِ آخر ِ راه

میهمان ِ دعایی از امام ِ ساجدان  حضرت زین العابدین علیه السلام میشیم که فرمودند:

اى آن که یادش مایه شرافت و بزرگى یاد کنندگان است و اى آن که سپاسگزاریش موجب دست یافتن سپاسگزاران (بر نعمتها) است و اى آن که فرمانبرداریش سبب نجات فرمانبرداران است، بر محمد و آل او درود فرست و با یاد خود دلهاى ما را از هر یاد دیگرى بازدار

*************************************************

(مناجات)

(مناجات)

خدایا من هیچم، هیچ هیچ

غرور گه‌ گاهم را ببخش 

پروردگار من به من بیاموز که خود را نبینم

الهی، ما همه بیچاره‌ایم و تنها تو چاره‌ای، و ما همه هیچ کاره‌ایم و تنها تو کاره‌ای.1

خدایا

راه بندگی دشوار است زیرا شیطان همیشه در کمین است

الهی، ناتوانم و در راهم

و گردنه‌های سخت در پیش است

و رهزن‌های بسیار در کمین

و بار گران بر دوش.

یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم

 *************************************************

 


 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

****************************************************

به افق آفتاب

****************************************************

به نام ِ خدایی که جز حق و حقیقت نیست

*****************************************************

در آستانه افق ِ شرعی ِ اذان ظهر خدمت ِ همه شما عزیزان ، عرض ِ سلام داریم و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که به برکت ِ این وقت و ساعت

دلهای ِ مار ُ به نور ِ حق روشن

و توان ِ ما رُ در ادای ِ حق و عمل به حق افزون کنه

*************************************************

شاید باورش کمی سخت باشه ، باورِ این که مفهوم ِ بزرگی مثل ِ حق و ادای ِ اون ، در جزء جزء ِ زندگیهای ِ ما وجود داشته باشه .

****************************************

میدونین زندگی ِ هر  روزه ما پُره از اتفاق های ِ ریزو و درشتی که دقیقا به همین حق و ادای ِ حق مربوط میشه.

**************************************************

اتفاق هایی که از صبح تا شب بارها و بارها برای ِ هممون پیش میاد، تا حالا شده توی ِ صف ِ اتوبوس و مترو در برابرِ کسی که حق ِ بقیه رُ تضییع میکنه  سکوت کنین. و یا بالعکس اگه کسی حرف ِ حقی بهتون بزنه قبول میکنین؟

************************************************

تا حالا شده توی ِ محیط ِ کار نسبت به توبیخ همکارتون که اتفاقا در مشکل ِ پیش اومده بی تقصیر بوده ، سکوت کنین و یا این که اگه به خودتون حرف ِ حقی بزنن میپذیرین؟

**********************************************

تا حالا شده توی ِ خونه بخاطر ِ خستگی ، دلخوری و این که حالتون خوب نبوده با همسر و بچه ها با تندی و به ناحق رفتار کرده باشین ، توی ِ این شرایط اگه همسر یا بچه هاتون حرف ِ حقی بهتون بزنن قبول میکنین؟

********************************************

تا حالا شده نسبت به دوست و هماسیه تون رفتاری داشته باشین که بعدها بفهمین حق با شما نبوده؟

*********************************************

تا حالا شده توی ِ خیابون با یه ماشینی تصادف کنین و خودتونو بدونین که مقصرین اما طرفتون نتونه ثابت کنه؟

*********************************************

تا حالا شده نسبت به عروس .. داماد .. خواهر .. مادر و فامیلتون رفتاری داشته باشین که همه حق ُ به شما بِدن ولی خودتون بدونین که حق با شما نیست؟

**********************************************

یه همچین مواقعی چی کار میکنین؟؟؟

************************************************

اینجا دقیقا همون جایی ِ که کار سخت میشه چون پذیرفتن حق و عمل به اون بخصوص در شرایطی که مخالف ِ مصالح و خواسته آدم باشه خیلی سخته.

***********************************************

به نظر ِشما ماها چی کار باید بکنیم که که بتونیم حرف حق و کار ِ درست رُ چه وقتی که به نفعمونه و چه وقتی که به ضررمون ، قبول کنیم و بپذیریم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***********************************************

در روایات بیان شده که اگر انسانی بخواد به رشد و کمال برسه، هرگز نباید از انتقادهای سازنده ناراحت بشه بلکه باید حق رُ بگه و همچنین انتقاد‌پذیر باشه.

حضرت امام علی (علیه السلام) در این زمینه می‌فرمایند: مرا چنان مپندارید که درباره حقی که به من گفته شود احساس سنگینی می‌کنم، یا در بند آنم که مرا بزرگ شمارید، چه هر کس که از حقی که به او گفته یا عدالتی که به او عرضه شود احساس سنگینی کند، عمل کردن به آنها برای او سنگین‌تر است، بنابراین از گفتن سخن حق یا اظهارنظر عادلانه خودداری نکنید.

 

همچنین حضرت امام جواد (علیه السلام) می‌فرمایند: مومن، نیازمند توفیقی از خدا است و اندرزگویی از خویشتن خود و پذیرش از کسی که او را نصیحت می‌کند.

**************************************************  

اگرچه سخن گفتن و طبق حق عمل کردن، همیشه و همه جا مطلوب شرع مقدس ِ اما در بعضی مواقع اهمیت بیش تری داره و اون، حق گویی در برابر قدرت مند و ستم گر ِ. رسول اکرم(صلی ا... علیه و آله و سلم) می فرماید: بالاترین جهاد، گفتن کلمه حق نزد سلطان ستم کار است.

*************************************************

برپایی حق، جز با جدیت و تلاش مستمر، امکان پذیر نیست. حضرت امام علی(علیه السلام) می فرمایند: جز با تلاش، حق درک نمی شود.

در حقیقت با راحت طلبی و تن پروری ، حقی بدست نمیاد و حق گرایی در گرو تحصیل علم و تحمل سختی ها و جهاد علمی و عملی ِ.  

****************************************************

یکی از مواقع مهم در گفتن حقیقت و حق ، شهادت دادنه به حق ِ ، یک فرد مسلمون باید در داوری های رسمی و خودمونی، طرف دار حق و اهل حق باشه و اگه  از اون گواهی و شهادت خواستند ،  صادقانه و به حق گواهی بده ، گرچه به زیانش باشه.

قرآن مجید می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید قیام به عدالت کنید، برای خدا گواهی دهید، گرچه به زیان خود شما یا پدر و مادر و نزدیکانتان باشد

***************************************************

یکی دیگه از موارد مهم ِ دیگه قضاوت کردن در بین ِ مردم ِ بر اساس ِ حق و حقیقته ،  داوری میان مردم هم از مسائلی ِ که با اون مواجه می شیم. ممکنه کسانی گاه و بیگاه، ما رُ به داوری دعوت کنن ، مثلا : داوری بین ِ دو همسایه، دو همکار، دو فرزند، زن و شوهر و... که البته مساله ای مهم و مسئولیت آور ِ ،  چنان که حضرت امام صادق(علیه السلام) از میان چهار گروه قضاوت کننده، فقط یک گروه رُ اهل نجات دونستن و اون هم؛ کسانی که آگاهانه به حق حکم کنند.

*******************************************

بعضی حق رُ گرفتنی و بعضی اون رُ دادنی می دونن. استاد مطهری پس از رد این دو نظریه می گوید: از نظر اسلام، حق هم گرفتنی است و هم دادنی؛ یعنی از دو جبهه باید برای استیفای حق، مبارزه کرد که مکتب اسلام بر همین اساس است. اسلام آن کسی را که حق را ربوده است با تعلیم و تربیت خودش، آماده پس دادن می کند ولی به این قناعت نمی کند. در عین حال به آن کسی که حقش ربوده شده است می گوید: حق گرفتنی است. تو هم باید برای حق خودت قیام کنی و حقت را بگیری. ایشان برای سخن خود، به فرمایش امام علی(ع) استناد می کند که فرمود: مکرر از پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمود: هیچ امت و قومی به مقام قداست (ترقی و رفاه) نمی رسد مگر آن که ضعیف در مقابل قوی بایستد و حق خود را مطالبه کند بدون آن که زبانش به لکنت بیفتد.»

******************************************

 

ائمه معصومین(ع) در کلامشون، همیشه به  حق گویی و قیام به حق تأکید داشتن و آن رُ علت ِ اصلی ِ نجات ِ انسانها میدونستن

حضرت پیامبر(ص) فرمودند: "باتقواترین مردم کسی است که حق را بگوید، چه به سودش باشد و چه به زیانش."

در حدیث دیگری از ایشان آمده است: "مؤمن را بر مؤمن هفت حق است. واجب­ترین آن­ها  این است که آدمی حق را بگوید هر چند بر ضد خود یا پدرو مادرش باشد و به خاطر آن­ها از حق منصرف نشود"

***********************************************

خدای ِ بزرگ در  سوره بقره، آیه 42 میفرمایند
حق را با باطل مخلوط نکنید، و حقیقت را با این‏که مى‏دانید، پنهان نکنید.

*********************************************

یکی از مصادیق حق گویی شجاعت در گفتن حق ِ

و در روایت است که

موسم حج آن سال با گذشته تفاوت داشت، مثل سال های گذشته نبود از آن ازدحامی که موقع طواف می شد خبری نبود. به دستور عبدالملک (پنجمین خلیفه ی اموی) کعبه را خلوت کرده بودند تا او بدون مزاحم طواف کند. حاجی ها یا صبح زود برای طواف می آمدند، یا سر ظهر موقعی که او آنجا نبود و با ترس و لرز اعمال و طواف و نماز خود را به جا می آوردند.

در این میان شخصی به توصیه های مأموران توجهی نکرد و بسیار عادی همچون سال های گذشته آمد و گرد خانه ی کعبه طواف کرد و سپس به نماز ایستاد، نمازش را با حضور قلب و بدون توجه به اطراف شروع کرد. عبدالملک وقتی او را دید که به نماز ایستاده، بسیار عصبانی شد و به مأمورانش گفت: او کیست که به خود جرأت داده و دستورات مرا نادیده گرفته.

- ماموران گفتند : نمی دانیم قربان.

- عبدالملک گفت: بروید و ببینید او کیست.

یکی از سربازان او را شناخت، پیش خلیفه رفت و گفت: قربان، او علی بن حسین (زین العابدین) است.

- عبدالملک گفت هر که می خواهد باشد، او را نزد من بیاورید.

امام نمازش را تمام کرده بود. سربازان او را نزد عبدالملک بردند. او پس از مقداری سؤال و جواب و دیدن شمه ای از لطف خدا به آن حضرت گفت: علی بن حسین! موعظه ای، پندی، چیزی بگو تا استفاده کنیم. لبخند تلخی بر لبان امام نشست، آهی کشید و فرمود: قرآن سراسر پند و حکمت است، هیچ پند دهنده ای بهتر از قرآن نیست، وقتی خدا در قرآن می فرماید: (ویل للمطففین؛ وای بر کم فروشان) حال آن کسی که اموال و دارایی های مردم را چپاول می کند معلوم است که چه خواهد شد... پس از خدا بترس

**********************************************

حکیمی را گفتند سخت ترین کار در عالم چیست ؟

گفت: " [ گفتن ] سخن حقی که دوستان [ از آن ] نرنجند

******************************************

امام على علیه‏السلام میفرمایند:

هان! میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست. از آن حضرت درباره معناى این فرمایش سؤال شد. امام انگشتان خود را به‏هم چسباند و آنها را میان گوش و چشم خود گذاشت و آن‏گاه فرمودند: باطل این است که بگویى: شنیدم و حق آن است که بگویى: دیدم.

*****************************************

میگن بهترین عیار برای ِ تشخیص ِ حق و باطل ِ دل ِ آدمهاست

البته دلی عاری از کدورت

و دلی که فقط خونه خداست و بس

حضرت امام صادق علیه‏السلام فرمودند
هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل یقین نمى‏کند.

*********************************************

گاهی با وجود ِ همه دقتها در تشخص ِ حق و باطل دچار ِ تردید میشیم

و در این باب کلام مولا حضرت امیرمومنان علی ع کارگشاست که
 
در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، همان سنّت محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله است و بدعت آنچه خلاف آن باشد و به خدا قسم، جماعت، همدست شدن با اهل حق است هر چند اندک باشند و تفرقه، همدستى با اهل باطل است هر چند بسیار باشند.

********************************************

گاهی  توی ِ کار .. توی ِ زندگی ... توی ِ خیابون و ساده ترین موقعیتها توی ِ شرایطی قرار میگیریم که خیلی  دلمون میخواد حق ُ بگیم ولی وقتی به دور و برمون نگاه میکنیم میبینیم که تنهاییم یا این که میبینیم تعداد ِ ماهایی که به حق باور داریم خیلی کمتر از بقیه اس و شاید همین باعث بشه که کلا منصرف بشیم

اما حضرت علی ع در همین رابطه میفرمایند:

اندکى حقّ، بسیارى باطل را نابود مى‏کند، همچنان که اندکى آتش، هیزم‏هاى فراوانى را مى‏سوزاند.

******************************************

حضرت امام کاظم علیه‏السلام میفرمایند:

حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زیرا که نجات تو در آن است… تقواى الهى پیشه کن و باطل را فرو گذار هر چند [به ظاهر] نجات تو در آن باشد، زیرا که نابودى تو در آن است.

**********************************************

حضرت امام على علیه‏السلام میفرمایند:

حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کننده‏اى است.

 

» و  پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله میفرمایند:

اى مردم! جز این نیست که خداست و شیطان، حق است و باطل، هدایت است و ضلالت، رشد است و گمراهى، دنیاست و آخرت، خوبى‏هاست و بدى‏ها. هر چه خوبى است از آنِ خداست و هر چه بدى است از آنِ شیطان ملعون است.

************************************************

(بهانه های کوچک)

برای ِ گفتنه حق

باید شجاع بود

باید نترسید

که تا وقتی خدا هست .... جایی برای ِ ترس نیست

کاش این نترسیدن توی ِ دل ِ هممون جوونه بزنه

و اگه دیدیم که جایی حقی ضایع میشه سکوت نکنیم و نگیم که به ما ربطی نداره

کاش اگه یه جایی حق با هامون نبود ..... خودمون پیش قدم باشیم برای ِ حرف ِ راست

کاش محبت ِ به همسر و بچه نذاره که ناحق بگیم

کاش طمع ِپول  ِ بیشتر .. کار ِ بهتر و موقعیت ِ بالاتر .... شوقمونو به ناحق زیاد نکنه

کاش بدونیم که خدا همه چی رُ میبینه و هوای ِآدمهای ِ اهل ِ حق رُ بیشتر از بقیه داره

**************************************************

(به رنگ درنگ)

مطمئن باشین برخلاف ِ اونی که میگن همیشه خیلی زود دری میشه

یه جاهایی باید یه کم صبوری کرد و با درنگ قدمی برداشت

***************************************************

(مناجات)

الهی! ای کریمی که بخشنده عطایی و ای حکیمی که پوشنده خطایی و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی و ای خالقی که راهنمایی و ای قادری که خدایی را سزایی، به ذات لایزال خود و به صفات با کمال خود و به عزت جلال خود و به عظمت جمال خود که جان ما را صافی خود ده، دل ما را هوای خود ده، چشم ما را ضیاء خود ده و ما را آن ده که آن به.

یا رب تو مرا انابتی روزی کن                   شایسته خویش طاعتی روزی کن

زان پیش که فارغ شوم از کار جان              اندر دو جهان فراغتی روزی کن

 

 


 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

به افق آفتاب

به نام ِ خدایی که دوستدار ِ خوبیهاست و با امید و توکل ِ به این خدای ِ خوب ، سلام

در نیمروز ِ سه شنبه بیستم تیرماه و در آستانه اوقات ِ آسمانی ِ اذان ِ ظهر ، همراه ِ شما عزیزان هستیم.

در گذر ِ برنامه این چند روز با هم از موضوعاتی صحبت کردیم که در خور ِ توجه بود. ما از بازگشت صحبت کردیم، از برگشت ِ به خودمون ، از برگشت ِ به سمت ِ خدا و برگشت ِ به سمت ِ همه اتفاق ها و حقایق ِ خوبی که میتونه حال ِ زندگیهای ِ ما رُ بهتر از اونچه که هست ، بکنه.

ما امروز در ادامه سلسله موضوعات ِ این هفته از برگشت ِ به سمت ِ سنتهای ِ خوب ِ گذشته مون صحبت میکنیم.

از آداب و رسم و رسوم های ِ خوبی که شاید بعضیهاشون کمی به فراموشی سپرده شده باشه . از سنتهای ِ قشنگی که رنگ و بوی ِ خاصی به روزگار ِ امروز ِ ما میدن. از آدابی مثل ِ احترام و ادب و وفاداری و گذشت که شاید در پیچ و خم ِ شلوغیهای ِ زندگیهای ِ امروز ، کمی از یاد رفته باشه.

خیلی از ماه وقتی به سبک و سیاق ِ زندگیه در گذشته نگاه میکنیم ، احساس میکنیم که در اون روزها حال و هوای ِ زندگیها بهتر بود و افراد با رضایت و آرامش ِ بیشتری زندگی میکردن.

وقتی به زندگی ِ در سالهای ِ گذشته نگاه میکنیم میبینیم که شاید مردم در وضعیت ِ معیشتی ساده تری بودند اما دلهای ِ شادتری داشتند .

به نظر ِ شما چی باعث میشه این احساس در وجود ِ ما شکل بگیره و گاهی دلتنگ ِ سالها و روزهای ِ گذشته بشیم ؟

بعضیا میگن اون حال ِ خوب نتیجه رفتار و منش ِ آدمهای ِ اون سالها بوده ، رفتارهایی که پایه و اساس ِ زندگیها میشده. رفتارهایی مثل ِ رعایت ِ حرمت نسبته به بزرگترها، مثل ِ رعایته ادب ، مثل ِ محبتهای ِ صادقانه و بی بهانه و دهها و صدها رفتار ِ دیگه که هر کدوم رنگی زیبا و دوست داشتنی به اون روزها میدادن.

اگر قرار به بازگشت باشه شما دوست دارین کدوم یکی از رفتارهای ِ خوب ِ گذشته رُ که این روزها کمی بی رونق شده رُ دوباره در خودتون و جامعه زنده کنین؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

یکی از رسم های ِ خوب ِ گذشته رعایتِ ادب ِ نسبته به دیگران ، بخصوص خانواده و بزرگترهای ِ فامیل ِ و محله اس ، گفته اند که هر کس با ادب همراه باشد سرانجام مؤدب به آداب الهی می‌شود و این ادب، نیکو یاوری برای او می‌گردد. 

حضرت امام هادی(علیه السلام) می‌فرمایند:

«ادب یک بار گران است. هر که این بار را به دوش کشید سرانجام بدان دست یافت

و حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

مردم، به ادب (فرهنگ و تربیتِ) درست ، نیازمندترند، تا به طلا و نقره.

یکی از نکاتی که در روایات، درباره ادب دیده می‌شود ارتباط ادب با کمال انسانی است؛ اینکه شخصیت آدمی مرتبط با ادب می‌باشد و هر قدر ادب افزوده گردد شخصیت آدمی نیز بالاتر می‌رود .

امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند:

« ای مؤمن علم و ادب، ارزش وجود توست در تحصیل علم کوشش نما. چه به هر مقداری که بر دانش و ادبت افزوده شود قدر و قیمت تو افزایش می‌یابد.

یکی دیگه از رفتارهایی که در روزگار قدیم بین ِ ما شایع تر بود ، خوش رویی و محبته نسبته به دیگرانه.

به گواهی ِ همه بزرگان و اهل ِ تجربه و موی سفیدها  روی ِ خوش و زبون ِ شیرین  ... بالاترین و بزرگترین نعمتی ِ که خدا به کسی میده

چون این روی ِ خوش مثل ِ یه سپر میمونه که آدم ُ در برابرِ خیلی از گرفتاریها و خطرات حفظ میکنه

و مثل ِ یه چراغی میمونه که راه ُ روشن میکنه و دوری از بدیها و رسیدنه به خوبیها رُ آسون تر میکنه

واقعیت اینه که فرای ِ مسائل ِ فردی .. همنشین و همراه شدنه با یه آدم ِ خوش خلق عین ِ خوشبختی

و بزرگتر و بالاتر و بهترش اینه که ... یه مرد خوش اخلاق

و همین طور یه زن ِ خوش اخلاق ...  شریکه زندگیه آدم بشه ... چون ... بدونه تعارف و به استناد ِ زندگیه همه پدربزرگها و مادربزرگها

و البته همه  پدرها و مادرها

با  نداری ُ کم و زیاد ِ زندگی میشه ساخت

اما با یه زن  یا مرد ِ بداخلاق  اصلا

 البته خیلی از ماها ... و خیلی از کسایی که میشناسیمشون یه جورایی ... توی زندگیهامون شریکه یکی از این آدمهای بداخلاق هستیم

شریک ِ کسایی که زندگی کردن باهاشون سخته اما .. اما مطمئن باشیم که شکیبایی و روی خوش ِ ما

بالاخره یه روزی اثر میکنه

و اون شریکه بداخلاق ِ زندگیه ما رُ هم

خوش اخلاق میکنه

شک نکنین .... چون این مساله ...  توی زندگیه خیلیا ثابت شده.

میدونین واقعا باید برای ِ کسایی اخلاق ِ خوشی ندارن دلسوزی کرد چون

پیامبر گرامی ِ اسلام درباره بدخلقی میفرمایند:" هر کس بد اخلاق باشد، خودش را عذاب مى دهد و هر کس غم و غصه اش زیاد شود، تنش رنجور مى گردد" .......

پس مطمئن باشید که از بداخلاقی شما بیشتر از همه خودتون اذیت و آزار میبینیم.

یکی دیگه از آدابی که در روزگار ِ گذشته رنگ و بوی ِ دیگه ای داشت ، وفای ِ به عهد و ادای ِ قول و قرارها بود. رعایته این مساله اونقدر اهمیت داشت که گاهی بعضیها حتی اگر قول ِ کلامی هم به هم میدادند به اون وفادار میموندن.

در اهمیت توجه بزرگان به وفای به عهد

حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: رسول خدا (ص) با مردی قرار گذاشت که در کنار صخره معینی در انتظار بماند تا وی برگردد. حرارت شدید آفتاب باعث رنج آن حضرت در کنار آن صخره شده بود. یاران ایشان گفتند: چه اتفاقی می افتد اگر به سایه بروید؟ پیامبر خدا (ص) فرمود: «میعادگاه ما در همین مکان است. من در اینجا منتظر خواهم ماند و اگر نیامد خلف وعده از او سر زده است.

دراهمیت وفای به عهد همین بس که خدای متعال اون وقتی که میخواد از حضرت اسماعیل(ع) به عظمت نام ببره وفای به عهد رُ به عنوان یکی از اوصاف برجسته او یادآور می شه و می فرماید:

در کتاب آسمانی خود از اسماعیل یاد کن که او در وعده هایش صادق، و رسول و پیامبر بزرگی بود.

جالب این که در این آیه وفای به عهد رُ پیش از مقام نبوّت و رسالت میاره، و انگار که  صدق وعد پایه نبوّت ِ به هر حال، قرآن مجید درباره وفای به عهد زیادسفارش کرده و می فرماید:به عهد (خود) وفا کنید که از عهد سؤال می شود.

احترام ِ به پدر و مادر یکی دیگه از اون اتفاق های ِ خوبیه که خیلیا دوست دارن دوباره به اندازه گذشته ، بیشتر و بیشتر از اونی بشه که الان هست .

فکر نمیکنم در اهمیت توجه احترام و محبت ِ به پدر و مادر ناگفته ای وجود داشته باشه وقتی

خدای ِ بزرگ در  سوره عنکبوت آیه 8  میفرمایند:  و ما به انسان، توصیه نمودیم که به والدینش نیکى نماید

و حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمودند : بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.  و کلام حضرت امام صادق (ع) که فرمودن : برترین کارها عبارت است از: 1- نماز در وقت 2- نیکی به پدر و مادر 3- جهاد در راه خدا.

و در روایت است که : مردی خدمت پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت : پدر و مادر پیری دارم که به خاطر انس با من مایل نیستند به جهاد بروم ، رسول خدا (ص) فرمود : پیش پدر و مادرت بمان، قسم به آنکه جانم در دست اوست انس یکروز آنان با تو از جهاد یکسال بهتر است.

حضرت امام صادق(ع) فرمود: چه چیز مانع شخص می‌شود وقتی که پدر و مادرش زنده یا مرده‌اند به آنها نیکی کند، به این صورت که به نیت آنها نماز بخواند، صدقه بدهد، حج بجا بیاورد و روزه بگیرد، زیرا اگر چنین کند ثواب آنها به پدر و مادر می‌رسد و به خود شخص هم همانقدر ثواب داده می‌شود، به علاوه خداوند متعال به واسطة کارهای نیک و نماز او خیر زیادی به او عطا می‌کن.

(مناجات)

خدایا!

عنانمان را از دست نفسمان بستان

و یاد خودت را چنان در دلمان بنشان که تو از چشممان ببینی

و از گوشمان بشنوی و از زبانمان بگویی.

خدایا!

در قیامت با چه رویی به چشمهای تو نگاه کنیم که در مقابل عمری نعمت،

جز گناه و معصیت نیاورده ایم.شرمساریِ آن روز از هر عذابی دردناک تر است.

دستمان بگیر.

 

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰


گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***************************************************

به افق آفتاب

****************************************************

به نام ِ خدایی که مقصد و مقصود ِ ماست.

و سلام

*****************************************************

با عرض ارادت و سلام و احترام ، خدمت حضرت عبد العظیم علیه السلام ، در سالروز وفات ِ این بزرگوار ، در متبرک ترین دقایق ِ روز میهمان ِ شما هستیم. میهمان ِ شماییم و آرزومند ِ این که بی بهره از معرفت ِ الهی نباشیم.

************************************************

امروز  به یمن ِ همراهی ِ شما با هم از هدایت صحبت میکنیم، از پیدا کردن مسیری که در زندگی ناگزیر ِ از عبور ِ از اون هستیم . مسیری که اگر درست انتخاب بشه ما رُ سعادت میرسونه و اگر خدایی نکرده به خطا و اشتباه برسه ، مقدمه سرگردانی و گمراهی ِ ماست.

************************************************

از مسیر و هدفی که رسیدنه بهش همه زندگیمون میشه و بی تردید، عمر و گذران ِ زندگیمون رنگ و بوی ِ اون رُ پیدا میکنه.

*****************************************

پس نمیشه از این هدایت و پیدا کردن راه ، ساده گذشت . از حقیقتی که اگر درست انتخابش کنیم میتونه مار ُ به همه خوبیها برسونه.

*******************************************

از انتخابی که ساده نخواهد بود

انتخابی که برای ِ درست بودنش باید به سرمشق ِ به جا مونده از بزرگان تاسی کرد.

****************************************

به نظر ِشما چطور میشه در بین ِ این همه بیراهه ، راه ِ حقیقی ِ زندگی رُ انتخاب کرد و به هدایت رسید ؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

**********************************************

قدم برداشتن در مسیر ِ درست که همون  «صراط مستقیم ِ » به معنای اینه که در تمام ابعاد زندگی فردی یا اجتماعی و اعتقادی خودمون آراسته به نیکی ها و زیبایی ها بشیم و از ناهنجاری ها و زشتی ها دوری کنیم.

ویژگی صراط مستقیم هم همینه که خداوند مهربان در قرآن کریم میفرمایند: بگو خداوند مرا به راه مستقیم هدایت کرده، به دین استوار، همان آیین ابراهیم(ع) که هرگز به خدا شرک نورزید»

یعنی؛ صراط مستقیم ِ دین ، قَیمی ِ که هم خودش ایستا و محکمه  وهم پیروان خودش رُ به ایستادگی که همون روش حنیف و متعادل و میانه ابراهیم خلیل(علیه السلام ِ) میرسونه .

انسان موجودی پویا و سالک ِ و مقصد و غایت او در این حرکت و سفر، لقای خداوند و رسیدن به اوست.

در روایات متعددی صراط مستقیم بر قرآن کریم و امامان معصوم(علیهم اسلام) تطبیق شده چون هر کس به دنبال این دو حرکت کنه  یقینا به سلامت به مقصد می رسه.

حضرت صادق(علیه السلام) در حدیثی می فرمایند: « راه راست، امیر مؤمنان(ع) است»

و در حدیثی دیگر می فرمایند: « به خدا سوگند! ما راه راست و مستقیم هستیم»

************************************************

بعد از تسلیم در برابر پروردگار و رسیدن به مرحله عبودیت و استعانت و استمداد از ذات حق تعالی ، اولین  درخواست و تقاضای عبد و بنده خدا ، اینه که او رُ به راه راست هدایت فرماید، چنانکه روزی ده مرتبه همراه با عرض عبودیت این تقاضا رُ تکرار کرده از خدا میخوایم که : «اِهدِنَا الصّراط المُستقیم» یعنی ما رُ به راه پاکی و نیکی، راه عدل و داد، راه ایمان و عمل صالح، هدایت فرما تا خداوندی که همه نعمتها رُ به ما ارزانی داشته، نعمت هدایت رُ هم  بر آن بیفزاید.

***********************************************

از بررسی آیات قرآن کریم بر می آید که صراط مستقیم، همان آئین خداپرستی و دین حق و پایبندی به دستورات خداوند است.

چنانکه در آیات مختلف آمده است که :

* بگو خداوند مرا به صراط مستقیم هدایت کرده به دین قیم و استوار

*   مرا پرستش کنید این همان صراط مستقیم است.

* و هر کس به خدا تمسک جوید به صراط مستقیم هدایت شده است، یعنی پیوند و ارتباط با خدا باعث هدایت به راه مستقیم است.

**************************************************

هدف نهایی و غایی هدایت و تربیت انسان ها، رسیدن به قرب الهی ِ . به عبارت دیگه، هدف غایی که حقیقتی بی نهایت و در بر گیرنده تمام ارزش هاست. در واقع، همون خداوند متعال ِ که بی نهایت و کامل بوده و منظور از محوریت خداوند و هدف بودن او، اینه که در متن زندگی مون حضور داره و استمرار حضور او احساس می شه ، هدف غایی هدایت و تربیت در هر دینی کمال مطلوب انسان ِ و باید همه فعالیت ها و اعمال انسان متأثر از اون باشه.

********************************************

بزرگترین خطر و مانع در مسیر راهرو صراط مستقیم، شیطان و وسوسه های رنگارنگ ِ. او دشمن قسم خورده ای ِ که در کمین مسافران کوی دوست نشسته آماده اس تا با تور وسوسه و فریب انسان ها رُ شکار کنه .

چنان که بیان شده شیطان ، خطاب خداوند ِ بزرگ ،  میگه:  حتما در راه مستقیم تو در کمین بندگانت نشسته ام.

****************************************

هدایت ، همون طی کردنه راه تکامل ِ که انسان به طور تدریجی مراحل نقصان رُ پشت سر می گذاره و به مرتبه بالاتری می رسه و این مسیر تکامل هم نامحدودِ و به سوی بی نهایت پیش میره و کمال مطلق و نهایی تنها خداست و همه انسان ها بدون استثناء در مسیر تکامل هستن.

حضرت  امیرالمومنین علی (علیه السلام ) در تفسیر، اهدنا صراط المستقیم فرمودند: یعنی خداوندا! توفیقاتی را که در گذشته بر ما ارزانی داشتی و به برکت آنها تو را اطاعت کردیم همچنان ادامه ده تا در آینده عمرمان نیز تو را اطاعت کنیم.

و حضرت امام صادق (علیه السلام) نیز در تفسیر این آیه فرموده اند: یعنی خداوندا ما را بر راهی که به محبت تو می رسد و مانع از پیروی از هوس ها میشود ثابت بدار.

************************************************

«صراط مستقیم» راهى است که خداى سبحان براى هدایت انسان معین کرده و آغاز این راه در درون فطرت الهى همه انسانهاست و پایان آن لقاى خداوند است.

*********************************************

(مناجات)

پروردگارا

مرا بینشی عطا فرما تا تو را بشناسم

و دانش عطا فرما تا خود را بشناسم

مرا صحتی عطا فرما تا از کار لذت ببرم

و ثروتی عطا فرما تا محتاج نباشم

مرا نیرویی عطا فرما تا در نبرد زندگی فائق شوم

و همتی عطا فرما تا گناه نکنیم

مرا صبری عطا فرما تا سختی ها رو تحمل کنم

و طبعی عطا فرما که با مردم بسازم

مرا بزرگواری عطا فرما که با دشمنم مدارا کنم

و بینشی عطا فرما تا زیباییهای جهان را ببینم

مرا عشقی عطا فرما تا تو و همه را دوست بدارم

  سعادتی عطا فرما تا خدمتگذار دیگران باشم

مرا ایمانی عطا فرما تا اوامرت را اطاعت کنم

  امیدی عطا فرما تا از ترس و اضطراب بر کنار باشم

مرا عقلی عطا فرما تا از خود نگویم

 و معنویتی عطا فرما تا زندگی معنی داشته باشد

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*******************************************

به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که مونسی همیشگی و انیسی مهربان ِ

خدایی که همیشه هست و هیچ وقت تنهامون نمیذاره.

**********************************************

با عرض ارادت و احترام ، سلام.

*******************************************

امروز در کنار ِ شما همراهان ِ خوبم،  میخوایم از یه حقیقت ِ خوب صحبت کنیم، از یه برگشت، یه برگشتی که میتونه دنیا و آخرت ما رُ به بهترین جایگاه برسونه،

شما فکر میکنین، این کدوم برگشته ؟

**************************************

بعضیا فکر میکنن کار ِ درست ، همیشه در پیش رفتن و قدم برداشتنه به سمت ِ جلواِ ، اما دقیقا یه جاهایی بهترین کار ، برگشته ، برگشته به اونچه که درست بوده و ازش دور شدیم. مثل ِ بازگشت ِ به سمت ِ خدا ، اون وقتی که  از خدا دور شدی.

************************************

برگشت ِ به سمت ِ خدا یعنی بازگشت ِ از تاریکی به سمت ِ نور و روشنی ، مثل ِ بازگشت ِ از بدیها به سمت ِ خوبیها.

***************************************

میگن خدا انقدر از برگشت ِ بنده هاش ، بخصوص بنده های ِ گنه کارش به سمت ِ خودش خوشحال میشه که اگه بنده هاش اندازه شادیش رُ میدونستن ، هر لحظه از شوق جان میدادن.

***************************************

به نظر ِ شما چطور میتونیم به سمت ِ خدا برگردیم و برای ِ همیشه در کنارش بمونیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

در ساده ترین کلام ، منظور از بازگشت ِ انسان به سمت ِ خدا ، توبه و عذرخواهی از اوست، خداوند در سوره زمر، آیه 53 میفرماید:  بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.

و این تنها قطره‌ای از دریای بیکران رحمت خداست و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

مهربانی و دلسوزی خدا به اندازه ای ِ که حتی راضی نمی‌شه، بنده گنه کار و خطاکار هم آبروش ریخته بشه و پیش ِ فرشتگان بی‌آبرو بشه. همون طور در ابتدای ِ برنامه هم گفتم ، خداوند در حدیثی قدسی می‌فرمایند: اگر کسانی که از من روی برمی‌گردانند، بدانند چقدر به آنها علاقه دارم، هر آینه از شوق جان می‌سپردند.

این حدیث به خوبی نشون می‌ده که خدا چقدر نسبت به بندگان گناهکار خودش رئوف ِ و چقدر به اونها علاقه داره.

با این توضیح معلوم ِ که خدا حساب شخصی راُ که اغفال شده و درگیر احساسات شده، یا در اثر تربیت نادرست یا محیط اجتماعی فاسد، به راه نادرست کشیده شده، از سایر افراد جدا می‌کنه و با اونها به گونه‌ای دیگه ای برخورد می‌کنه. پس ما نباید بیش از حد معمول نگران باشیم.

******************************************************

در ارشاد القلوب است که خداوند به موسی(علیه السلام) می فرماید: «بنده من به حقی که تو بر گردن من داری من تو را دوست می دارم پس به حقی که من بر تو دارم تو نیز مرا دوست بدار. خداوند به بنده هایش ابراز محبت می کند . این حدیث برای اهلش بسیار عظیم است.

***************************************************  

استاد اخلاق مرحوم دولابی رحمه ا... علیه می فرمایند: خدا بی نیاز مطلق است،او باید ناز کند و ما باید نیاز نشان بدهیم، او باید ناز کند و ما باید نازش را بخریم اما خدا برعکس عمل می کند، ما ناز می کنیم و خدا ناز ما را می خرد، ما نیازمند نوازشیم، خدا نوازش می کند.

**************************************************

انسان گنه کار وقتی به گذشته خودش نگاه می کنه می بینه که خراب کرده ، وقتی به آینده خودش نگاه میکنه می بینه که شعله های غضب الهی صورتش رُ میسوزونه و اما وقتی به خداوند متعال نگاه می کنه می بینه که خدا دست دوستی به سوی او دراز کرده و منتظر بنده ایستاده و آماده اس تا او رُ ببخشه، نه فقط بخشش و گذشتن از گناه که حتی مهربان هم هست یعنی بعد از بخشش بنده رُ تحویل هم می گیره. با این اوصاف ،  انصاف نیست، ناامیدی از این وجود سراسر لطف و مهربانی.

*************************************************

آورده اند که فرعون لحظات آخر هر چقدر به حضرت موسی علیه السلام  استغاثه کرد موسی جواب نداد. خداوند به موسی فرمود : موسی تو به فرعون جواب ندادی چون او را خلق نکردی اگر او به من استغاثه می کرد دستش را می گرفتم و به فریادش می رسیدم.

**************************************************

یک نفر به محضر پیامبر اکرم رسید. بقچه ایی همراهش بود آن را باز کرد. دیدند یک پرنده و چند جوجه داخل آن است. گفت یا رسول الله، من از راه دور به دیدن شما آمدم. در بیابان به یک بوته رسیدم. دیدم کنارآن چند جوجه است. آنها را گرفتم و داخل بقچه کردم. روی سرم گذاشتم تا برای شما هدیه بیاورم. دیدم هر جا می روم، مادرشان به دنبال من می آید. نمی تواند از جوجه هایش دل بکند. بقچه را پهن کردم تا بیاید این جوجه ها را ببرد یا اینکه خودش را هم بگیرم. وقتی بقچه را بازکردم دیدم مادر جوجه ها به میان آنها آمد. شخص گفت: یا رسول الله مادر این جوجه ها با اینکه می دانست اسیر می شود، آمد نشست و فرار نکرد من هم او را گرفتم وخدمت شما آوردم. پیغمبر اکرم از این صحنه خیلی منقلب شد و فرمودند: این پرنده چقدر جوجه هایش را دوست دارد! حضرت فرمودند: مهر و محبت خداوند متعال به بندگان و مخلوقاتش هزار مرتبه از این پرنده به جوجه هایش بیشتر است

**************************************************

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: بگو اگر خدا را دوست دارید از من اطاعت کنید تا خدا شما را دوست بدارد. براساس این آیه همانطور که حضرت استاد جوادی آملی فرمودند: وظیفه ی انسان کامل ترسیم هندسه ی محبت است.

مرحوم دولابی می فرمود: در باب محبت ، زبان هم تأثیر دارد. به خودت تلقین کن که خدا من را دوست دارد. و قرص و محکم و استوار بگو. اگر دوست نداشت خلق نمی کرد و به خودت تلقین کن آن وقت می بینی در به روی تو باز می شود .

****************************************************

البته در باب ِ توبه از توجه به وسوسه های ِ شیطان هم نباید غافل ب.د چون شیطان، هنرمند توانایی ِ و گاهی اونقدر خوب سفسطه می‌بافه و جای فلسفه به ما قالب می‌کنه که خیال می‌کنیم بزرگترین فیلسوف عالم ِ . گاهی اونقدر خودش رُ عاطفی و دلسوز نشان میده که گویا تجلی قلب خدا در زمین ِ . اونقدر ماهرانه همدلی و همدردی می‌کنه که انگار بهترین روان شناس دنیاست. اونقدر عارفانه برخورد می‌کنه که گاهی او رُ فرشته یا پیامبری می‌بینیم که ما رُ به سوی خدا می بره . همه اینها برای اینه که نقابهای او، خیلی شبیه اصل هستن و تمام تلاش خود رُ می‌کنه که در قدمهای اول، رفتار فرد راُ به حساب خودش واریز کنده و سلطه بر ذهن و فکر رُ هدف اصلی خودش قرار می‌ده.

************************************************

حساسیت و دل نگرانی در مورد اعمالی که قبلا داشتیم ، بشارت دهنده وجود روح تقوا و خداترسی ِ . این گونه نگرانی ها و اندوه ها نسبت به خطاها و سستی ها به ویژه در یک جوان بیانگر لطف خداوند و عنایت اوست و حسرت بر اعمال بد و نادرست گذشته و اندوهگین بودن به خاطر اون ، امری مطلوب و پسندیده اس، ولی به شرط این که از حد و اندازه معمول تجاوز نکنه و به صورت احساس افراطی گناه که مانع شیطانی بر سر راه تکامل انسان ِ، در نیاد.

***********************************************

مسلم ِ که برای دستیابی به رحمت و مغفرت الهی باید زمینه جلب رحمت رُ ایجاد کرد و این از طریق توبه و بازگشت از کارهای ناشایست ِ . توجه داشته باشید که تنها گناهی که گناهی بزرگتر از اون نیست و هرگز بخشوده نخواهد شد و مرتکب اون در اتش دوزخ گرفتار خواهد شد ناامیدی از رحمت و بخشایش پروردگار مهربان ِ.

**********************************************

(مناجات)

الهی!  یاد تو در میان دل و زبان است و مهر تو میان سر وجان.

الهی! یکتای بی همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی، اصل هر دوایی، داروی دلهایی،بتو رسد ملک خدایی.

خداوندا،

ما را به صراط المستقیم انسانیت هدایت فرما

و از جهل خود پسندی و ضلالت خود بینی مبرا کن

و به محفل انس ارباب عروج روحانی و مقام قدس اصحاب قلوب عرفانی بار ده

و حجاب ها را از چشم بصیرت ما برافکن

تا  به معراج حقیقی نماز اهل نیاز واصل گردیم .

*************************************

 

 

 


 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

****************************************

به افق آفتاب

****************************************

با نام ِ خدای ِ بزرگ آغاز میکنیم برنامه ای دیگه از افق آفتاب رُ و

خدمت ِ همه شما عزیزان عرض ِ سلام و وقت بخیر داریم.

****************************************

در روزی از روزهای ِ خوب ِ خدا و در آستانه فرصت ِ گفتگوی ِ با پروردگار ِ عالم و ادای ِ نماز ، به امید ِ بسیار به رحمت ِ لایزال ِ الهی دل به یاد و نام ِ او میسپاریم و ایمان داریم که خدای ِ بزرگ بندگانش رُ بیسار دوست داره و مشتاق ِ شنیدنه حرفهای ِ اونهاست.

****************************************

خدایی که از اون بهتر و بالاتر کسی نیست و بنده او بودن با افتخارترین حقیقتِ  عالم ِ.

****************************************

خدایی  که هیچ وقت از احوال ِ بندگانش غافل نیست و فراموششون نمیکنه.

****************************************

خدایی که دوست داره ما هم به اونچه که هستیم .. معرفت پیدا کنیم  ، چرا که اولین قدم در شناخت ِ خدا ... بازگشت ِ به خود و شناخت ِ خود و باور ِ داشته هامونه.

****************************************

شناختی که شاید ساده به نظر برسه اما درحقیقت .. پایه و اساس ِ سعادت ِ فردی و اجتماعی ِ ما در دنیا و آخرتِ.

****************************************

بازگشت به خود و به دنبالش خودشناسی ، یکی از مهم ترین گمشده های ِ همه ماست ، حقیقته مهمی که عین ِ ریشه میمونه ، ریشه ای که اگه نباشه .... هیچ شاخ وبرگ و ثمری هم نیست.

****************************************

به نظر ِ شما مفهوم و معنای ِ بازگشت ِ به خود چیه و چه ثمراتی در زندگیه ما خواهد داشت؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************

در تعابیر دینی و اسلامی بازگشت ِ به خود را به معنی ِ بازگشت ِ به فطرت ِ انسانی هم تعریف میکنن ، فطرت یکی از مفاهیم بنیادین دین اسلام ِ که از ماده "فطر" گرفته شده. "فطر" به معنای شکافتن چیزی است ، و از آنجا که آفرینش به منزله شکافتن پرده‌ی نیستی و عدم ِ ، یکی از معانی فطر، آفریدن و خلق کردن ِ  بر این اساس، فطرت به معنای نحوه خاصی از آفرینش ِ . یعنی تمام ضروریاتی که انسان نیاز داشته، در خلقت او قرار داده شده.

فطرت انسان دارای بینش و معرفتیِ که تحصیلی و اکتسابی نیست بلکه خداوند اون رُ  در وجود همه انسان‌ها قرار داده و وقتی انسان به اعماق جانش نگاهی میندازه نور حق رُ می‌بینده و ندایی رُ می‌شنوه که او رُ به سوی مبدأ علم و قدرت بی نظیر هستی دعوت میکنه.

****************************************

خداوند در سوره روم آیه 30 میفرمایند: پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن، این فطرتی است که خداوند انسان ها را بر اساس آن آفریده است.

حضرت امام صادق(علیه‌السلام) در پاسخ به این پرسش که مقصود از فطرة الله چیست؟ فرمودند: "توحید". فطرت همان توحید و خداشناسی ست. فطرت اذعان به یگانگی خداوند تبارک و تعالی ست.

****************************************

اولین و مهم ترین نشونه بازگشت ِ انسان به خود توبه است ، توبه ای که از نشانه‌هاى رحمت و لطف وسیع الهى و به معنى ترک گناه و بازگشت به سوى خدا و عذرخواهى در پیشگاه خداوند ِ ، این عذرخواهى سه نوع داره؛

گاهى عذر آورنده مى‌گوید: من اصلاً فلان کار را انجام نداده‌ام. گاهى مى‌گوید: من به آن جهت این کار را انجام دادم. و گاهى مى‌گوید: این کار را انجام دادم ولى خطا کردم و بد کردم و اینک پشیمانم. این همان توبه است.

توبه در اسلام داراى شرایطى است؛ 1- ترک گناه، 2- پشیمانى از گناه، 3- تصمیم بر انجام ندادن دوباره گناه، 4- تلافى و جبران گناه.

****************************************

حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه در خصوص بازگشت به خود و خودباوری میفرمایند:

مسلمانها باید خودشان را پیدا کنند، یعنی بفهمند که خودشان یک فرهنگی دارند، خودشان یک کشوری دارند، خودشان یک شخصیتی دارند.

ایشان همچنین  در هر مناسبتی چه در دوران خفقان ِ طاغوت و چه بعد ازانقلاب اسلامی محور سخنانشون بیداری و هوشیاری و استقلال مردم بود و اعتقادشون به این بود که گر چه دشمن با انواع دسیسه ها وتبلیغات دورغین سعی کرده ما رُ عقب نگه داره  و کاری کنه که خودمون هم باور کنیم  که واقعا کاری از دستمون  بر نمی آید، ولی مامی توانیم .

ایشان بارها فرمودند:

·       شما می توانید کشور را اداره کنید. می توانید مدیریت داشته باشید.

·       یکی از مصیبتهای بزرگی که برای این ملت بار آورده اند، اینکه ملت را نسبت به خودشان هم بدبین کردند.

·       تبلیغاتی که اینها کردند ما به خودمان هم حتی سوء ظن پیدا کردیم. یعنی خودمان هم خودمان را باختیم.

·       آنها یک همچوفرهنگی را برای ما درست کردند که ما از خودمان بی خود بشویم وآنها تمام چیزی که ما داریم و حیثیتی که ما داریم ببرند.

****************************************
اگر اعتماد به نفس و خودباوری به این معنا باشه که انسان توانایی، استعداد و داشته‌های ِ خودش رُ باور کنه و معتقد باشه که این امور رُ  خدا به او داده و خودش در داشتن اونها مستقل نبوده و قدرت او در طول قدرت حق تعالی ست و نه در عرض اون، این مساله امر ِ  پسندیده ای ِ و باعث پیشرفت و ترقی انسان میشه و با توکل به خدا منافات نداره. چنانکه در کتاب ِ آسمانی ِ ما قرآن کریم هم بیان شده که : و سست و محزون نشوید که اگر مؤمن باشید، غالب و برتر خواهید بود.

****************************************

میدونین بعضی از مشکلات روحی و روانی و فکری و اخلاقی انسان ناشی از  نداشتنه معرفته به خود و خودشناسی ِ  که در نهایت به نداشتنه خود باوری منتهی میشه.  اگه آدمی، حقیقت واقعی خودش، هدف خلقت، رابطه خودش با خدا، موقعیت خودش در نظام هستی، تاثیر زندگی دنیوی در آخرت، نقش اخلاق نیکو و برخورد مناسب با دیگران، سهم ثروت در کیفیت زندگی و نقش مصیبت ها و خوشی ها رُ بدونه. خیلی از مشکلاتش حل میشه و زندگی سعادت آمیزی رُ برای خودش  و البته برای ِ دیگران رقم میزنه.

****************************************

 (مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

 ****************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

به افق آفتاب

به نام ِ خدایی که دوست داره بنده هاش با هم به مدار ِ خیر و محبت و خوبی باشن

و بهشون سرمشق های ِ خوبی داده برای ِ خوب بودن

خدمت ِ همه شما همراهان ِ گرامی  عرض ِ سلام داریم

و در قراری آسمونی میزبان ِ شما هستیم

در قراری که دوست داریم همراهی ِ شما جزء جداناشدنیش باشه

نمیدونم شما هم تا حالا به این حرفی که میخوام بگم فکر کردین یا نه؟

........

میدونین  من هر روز که از خونه بیرون میام

خیلی به آدمهای ِ اطرافم دقیق میشم

به عابرای ِ پیاده رو

به راننده های ِ پشت ِ فرمون

به مسافرایی که توی ِ اتوبوس و تاکسی  و مترو کنارم میشینن

به اونایی که توی ِ نونوایی کنارشون منتظر ِ نون میمونم

به صاحب ِ بقالی ِ سر ِ کوچه و میوه فروش ِ در ِ خونه مون

به همکارم

به رییسم

و به همه آدمایی که هر روز .. ساعت ِ زیادی از وقتم با اونها میگذره

ساعت ِ زیادی از وقت ِ زندگی ای که دیگه برنمگیرده

و شاید همین مساله هر دقیقه شُ با ارزش میکنه

دقیقه ای که برای ِ من با همین مردم سپری میشه

و این همون چیزی ِ که مراوده م با مردم ُ برام مهم میکنه

مراوده ای که گاهی در حد ِ چند حرف ِ کوتاهه

گاهی به اندازه یه لبخند ِ

و گاهی توی ِ یه اخم و عصبانیت خلاصه میشه

میدونین من خیلی به این چیزا فکر میکنم

به این که احوالم با مردم چه جوری باید باشه و چطور باید وقتمو حتی به اندازه یه لحظه باهاشون بگذرونم ؟؟؟

به این که مراوده و رفتار ِ درست چه جوری ِ ؟؟؟

راستش من فکر میکنم بهترین نوع برخورد با دیگران ، داشتنه یه نگاه ِ خوب به اونهاست، این که تا وقتی خطا و اشتباهی ثابت نشده ، کسی رُ بد نبینیم و بنامون به بی گناهی ِ آدمها باشه.

مطمئنا وقتی ما بقیه رُ خوب بدونیم ، راحت تر هم باهاشون کنار میایم و بهشون اعتماد میکنیم و اوقات ِ بهتری رُ در کنارشون سپری میکنیم.

مطمئنا شما هم با من موافقین که خوب دیدنه دیگران یه هنر ِ بزرگه

هنری که خیلی چیزار ُ توی ِ زندگی ِ ما میتونه عوض کنه

شما چی فکر میکنین؟؟

چطور میتونیم نسبته به همه یه نگاه ِ خوب و مثبت داشته باشیم و تا وقتی اتفاقی نیفتاده اونها رُ عاری از گناه بدونیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

ضدّ بد گمانى به خالق و مخلوق حسن ظن به اون ها ست. و چون سوء ظن از لوازم ضعف و کوچیکى نفـس ِ ، پس حسن ظن از نتایج قوّت و ثبات نفس ِ  و فوائد خوش گمانى آثار فراوونى داره.

همچنین نباید به دیگران  گمان بد برد، و گفتار و کردار اونها رُ  مادامی که مىتونیم باید به وجه صحیحى حمل کنیم و نباید بر بدى حمل کنیم. بلکه باید هر عملى که از اونها مى بینیم و هر سخنى که مى شنویم به بهترین وجوه حمل کنیم.

حضرت على علیه السّلام مى فرماید: اعمال برادرت را بر بهترین وجه حمل کن؛ مگر آن که حجت و دلیلى براى تو پیدا شود که راه توجیه را بر تو ببندد. و هرگز نسبت به سخنى که از برادر مسلمانت صادر شده است، بدگمان مباش؛ در صورتى که مى توانى محمل نیکى براى آن بیابى.

مرحوم علامه مجلسى میفرمایند: مقصود از حسن ظن به دیگران این است که گفتار و کردارى که از برادر دینى تو سر مى زند، تا آن جا که مى توانى، باید آن را بر نیکوترین وجه حمل کنى؛ گر چه احتمال صحّت ضعیف، و احتمال فساد و بدى قوى باشد، و حق ندارى تجسس کنى، مگر آن که دلیل قطعى بر ثبوت آن پیدا شود. چه بسا گمان که بى اساس است و تجسّس هم در مورد آن جایز نیست.

شخصى که داراى حسن ظن ِ هیچ وقت گوشه گیر نیست و غیبت قلبى نداره و در اجتماع رشته هاى الفـتش گسسته نمى شه چون بر هر کس، بدگمانى غلبه کنه، هر گونه صلح و صفا بین او و دوستانش از بین مى ره

باید یاد آورى کرد که بى شک مردم باید در معاشرت خودشون نسبت به هم حسن ظن داشته باشن، که اگه حسن ظن و اعتماد متقابل نباشه چرخ زندگى از کار مى افته و ادامه فعالیت و همکارى براى مردم دشوار مى شه، چون  در اجتماعى که مردم به هم اطمینان نداشته باشن، نمى تونن روابط خوب و پایدارى برقرار کنن.

از امام هادى علیه السّلام نیز آمده است: هنگامى که عدالت بر جور و ستم غالب باشد، حرام است به کسى سوء ظن ببرى، مگر آن که بدانى که فلان کار زشت را انجام داده است؛ و زمانى که جور و ستم بیش از عدل و داد باشد، کسى حق ندارد به دیگرى گمان خوب ببرد، مگر در صورتى که خوبى وى کاملا مشهود و آشکار باشد

ماها هیچ کدوم تنها زندگی نمیکنیم

و بودنمون با بودنه در کنار ِ دیگران معنی پیدا میکنه

این یعنی جمع بودن

جمع و جامعه ای که باید به آداب و رسومش واقف بود

که اگر واقف نباشیم حتما یه جایی گره به کارمون میخوره

حالا این وسط بعضیا دنبال ِ اون کلید ِ اصلی ان

دنبال ِ این که توی ِ روابط و مراودات ِ اجتماعی اون چیزی که از همه مهم تره چیه

با ما بمونین تا بگم

میدونین یکی از مهم ترین راه هایی که به ما برای ِ داشتنه نگاه ِ خوب به دیگران کمک میکنه ، نکات ِ ساده ای که رعایتش اصلا هم سخت نیست

نکاتی مثل ِ این که ، سعی کنیم دیگران رُ همانطور که هستن به عنوان یک انسان که دارای قدرت تفکر هستن تحویل بگیریم و در رابطه با اونها نسبی فکر کنیم چون هر انسانی یک خوبی هایی داره و یک بدی هایی و اگه ما  فقط به بدی های همدیگه نگاه کنیم هیچ جامعه و اجتماعی شکل نمیگیره؛

هیچ وقت زندگی خود تون رُ  کاملا وقف دیگران نکنید و زندگیتون رُ با دیگران تنظیم نکنید؛

از اونجا که هیچ انسانی توانایی خوندن ذهن دیگران رُ نداره، به هیچ وجه ذهن خونی نکنید و به برداشت های شخصی خودتون از رفتارهای دیگران اعتماد نکنید.

اگه شما هم دنبال ِ اون کلید ِ اصلی میگردین

باید بگم در روابز و رفتارهای ِ اجتماعی

به گواهی ِ همه بزرگان و اهل ِ تجربه و موی سفیدها  روی ِ خوش و زبون ِ شیرین  ... بالاترین و بزرگترین نعمتی ِ که خدا به کسی میده

چون این روی ِ خوش مثل ِ یه سپر میمونه که آدم ُ در برابرِ خیلی از گرفتاریها و خطرات حفظ میکنه

و مثل ِ یه چراغی میمونه که راه ُ روشن میکنه و دوری از بدیها و رسیدنه به خوبیها رُ آسون تر میکنه

واقعیت اینه که فرای ِ مسائل ِ فردی .. همنشین و همراه شدنه با یه آدم ِ خوش خلق عین ِ خوشبختی

و چه خوب که ما همون آدم ِ خوش اخلاقی باشیم که همه دوست دارن

دور و بر ِ خودشون داشته باشه

آدم خوش  اخلاقی که گاهی یه دوست ِ

گاهی راننده تاکسی ِ

گاهی فروشنده یه مغازه اس

گاهی مسافری ِ که با ما منتظر ِ اتوبوس ِ

و گاهی یه رهگذر ِ ساده اس که با لبخندش

حال ِ شما رُ بهتر میکنه

برای ِ خوب دیدنه دیگران ، گذشت داشته باشید. گذشت و بخشش نشانه آگاهی و شناخت بالاست بنابراین دیگران رُ ببخشید و به اونها نیکی کنید.

یکی از چیزایی که در جامعه ما رُ آزار میده

رفتار و عادتهایی ِ که دیگران دارن و برای ِ ما غیر ِ قابل ِ تحمل ِ

رفتاری که گاهی ماها هر کاری میکنیم نمیتونیم ندیده بگیریمش

و واسمون میشه یه عذاب ِ همیشگی

یه عذابی که کم کم آستانه تحملمونو پایین میاره و باعث میشه واسه خودمونو و بقیه دردسر درست کنیم

برای ِ درمون این درد ِ آزار دهنده گوش ِ دلتونو مهمونه شنیدنه این کلام ِ

حضرت امام علی ع میکنم که  فرمودند: گوش خود را به شنیدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه که به صلاح و درستى تو نمى‏افزاید گوش مسپار، زیرا این کار، دل‏ها را زنگار مى‏زند و موجب سرزنش مى‏شود ... تو خودت را به کارهاى زیبا عادت بده که اگر به آنها عادت کنى، برایت لذت بخش مى‏شوند" 

 اگه دوست دارین با خودمون و بقیه راحت کنار بیایم

باید خوب باشیم چون همه آدمهای ِ خوب ُ دوست دارن

پس باید

تمرین کنیم که این کلام حضرت پیامبر صلی ا... علیه و آله و سلم

در وجودمون به عمل برسه

ایشون فرمودن: نزدیک ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق ترین و نزدیک ترین شما به مردم است

استاد حضرت آیت ا... انصاریان در بیان ِ راز ِ مراوده خوش ،  با مردم میفرمایند:

کمتر راجع به مشکلات گذشته تان فکر کنید،

کم توقع باشید،

در هر پیشامد بدی احتمال این که خیر دنیا یا آخرت شما در آن باشد را فراموش نکنید،

به خدا توکل داشته باشید،

در کارها خیلی خود را خسته نکنید،

از خواب و خوراک به اندازه کافی استفاده کنید

ورزش کنید، حتی اگر نیم ساعت در روز به صورت نرمش باشد

برنامه ای برای تفریح تنظیم کنید (سعی کنید تفریحتان در فضای سبز باشد)

به هیچ وجه در ذهن خود مشکلات کوچک را بزرگ کنید،

عطر استفاده کنید و از غذاهای خوش بو بیشتر استفاده نمایید.

 (مناجات)

خدایا!

عنانمان را از دست نفسمان بستان

و یاد خودت را چنان در دلمان بنشان که تو از چشممان ببینی

و از گوشمان بشنوی و از زبانمان بگویی.

خدایا!

در قیامت با چه رویی به چشمهای تو نگاه کنیم که در مقابل عمری نعمت،

جز گناه و معصیت نیاورده ایم.شرمساریِ آن روز از هر عذابی دردناک تر است.

دستمان بگیر.

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- برائت

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

به افق آفتاب

به نام ِ خدایی که دوست داره بنده هاش با هم به مدار ِ خیر و محبت و خوبی باشن

و بهشون سرمشق های ِ خوبی داده برای ِ خوب بودن. البته مدارایی که گاهی در دوری و برائت ِ .

خدمت ِ همه شما همراهان ِ گرامی  عرض ِ سلام داریم

و در قراری آسمونی ِ امروز ، میزبان ِ شما هستیم

در قراری که دوست داریم همراهی ِ شما جزء جداناشدنیش باشه

نمیدونم شما هم تا حالا به این حرفی که میخوام بگم فکر کردین یا نه؟

........

میدونین  من هر روز که از خونه بیرون میام

خیلی به آدمهای ِ اطرافم دقیق میشم

به عابرای ِ پیاده رو

به راننده های ِ پشت ِ فرمون

به مسافرایی که توی ِ اتوبوس و تاکسی  و مترو کنارم میشینن

به اونایی که توی ِ نونوایی کنارشون منتظر ِ نون میمونم

به صاحب ِ بقالی ِ سر ِ کوچه و میوه فروش ِ در ِ خونه مون

به همکارم

به رییسم

و به همه آدمایی که هر روز .. ساعت ِ زیادی از وقتم با اونها میگذره.

ساعت ِ زیادی از وقت ِ زندگی ای که دیگه برنمگیرده

و شاید همین مساله هر دقیقه شُ با ارزش میکنه

دقیقه ای که برای ِ من با همین مردم سپری میشه

و این همون چیزی ِ که مراوده م با مردم ُ برام مهم میکنه

مراوده ای که گاهی در حد ِ چند حرف ِ کوتاهه

گاهی به اندازه یه لبخند ِ

و گاهی توی ِ یه اخم و عصبانیت خلاصه میشه

میدونین من خیلی به این چیزا فکر میکنم

به این که احوالم با مردم چه جوری باید باشه و چطور باید وقتمو حتی به اندازه یه لحظه باهاشون بگذرونم ؟؟؟

به این که مراوده و رفتار ِ درست چه جوری ِ ؟؟؟

به این که از کجا میشه یه الگو و سرمشق ِ خوب پیدا کرد ؟؟؟

مطمئنا شما هم با من موافقین که تعامل و چطور برخورد کردنه با دیگران یه هنر ِ بزرگه

هنری که خیلی چیزار ُ توی ِ زندگی ِ ما میتونه عوض کنه

شما چی فکر میکنین؟؟

به نظر ِشما اساس ِ رابطه و مراوده ما در جامعه با هم چه جوری باشه بهتره؟؟؟؟ این که چرا گاهی برائت از دیگران بهترین راه ِ حل ِ و این که در چه مواقعی باید در برابر ِ دیگران برائت داشت؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

ماها هیچ کدوم تنها زندگی نمیکنیم

و بودنمون با بودنه در کنار ِ دیگران معنی پیدا میکنه

این یعنی جمع بودن

جمع و جامعه ای که باید به آداب و رسومش واقف بود

که اگر واقف نباشیم حتما یه جایی گره به کارمون میخوره

حالا این وسط بعضیا دنبال ِ اون کلید ِ اصلی ان

دنبال ِ این که توی ِ روابط و مراودات ِ اجتماعی اون چیزی که از همه مهم تره چیه

با ما بمونین تا عرض کنم.

تبرّی، یا برائت به معنی ِ دوری جستن از دشمنان خدا و دشمنان اولیای دین، اصطلاحی کلامی و از آموزه‌های اعتقادی و رفتاری دینی، به ویژه نزد شیعیان و برخی دیگه از فرقه‌های اسلامی ِ. این اصطلاح ریشه در قرآن کریم داشته و در ۲۰ سوره قرآن مطرح شده است

آورده اند که شخصی به حضرت امام صادق علیه السلام عرض کرد : فلان شخص ولایت شما را دارد اما او در برائت از دشمنان شما ضعیف است ، پس امام صادق علیه السلام فرمودند : دروغ می گوید کسی که ادعای محبت ما را می کند اما از دشمنان ما برائت نمی جوید. طبق کلام امام صادق علیه السلام هر کس متبری دشمنان اهل بیت علیهم السلام نباشد دروغگو می باشد ، یعنی جماعت عامه از دایره ولایت اهل بیت علیهم السلام خارج هستند ، چرا که آنان نیز ادعا می کنند ما اهل بیت علیهم السلام را دوست داریم اما طبق فرمایش امام صادق علیه السلام دروغ می گویند و از دایره ولایت اهل بیت علیهم السلام خارج هستند.

در قرآن کریم در سوره‌های مختلف مشخّص شده  که برائت از شرک و بت پرستی و رهبران شرک و گمراهی و معبودهای اونها از مصادیق تبرّی ست  از جمله در سوره ممتحنه از تبرّی حضرت ابراهیم و همگامانش سخن به میان آمده و می‌فرماید: قطعاً براى شما در [پیروى از] ابراهیم و کسانى که با اویند سرمشقى نیکوست: آنگاه که به قوم خود گفتند: «ما از شما و از آنچه به جاى خدا مى‌پرستید بیزاریم. به شما کفر مى‌ورزیم و میان ما و شما دشمنى و کینه همیشگى پدیدار شده تا وقتى که فقط به خدا ایمان آورید.»...)

در حدیثی از پیامبر اکرم (صلی ا... علیه و اله و سلم ) خطاب به حضرت علی (علیه السلام) آمده است: (من با هرکس که تو با او در صلح باشی در صلحم و با هرکس که تو با او بجنگی در جنگم )، یا «امامانِ پس از من دوازده نفرند و انکار هریک، انکار من است »

در باره نحوه ابراز تبرّی هم  شیعیان طیف گسترده‌ای رُ تشکیل می‌دن و بویژه حکومتهای شیعی در تشدید یا کاهش اظهار تبرّی تأثیر جدّی داشتن. این نکته هم درخور توجه و دقت ِ که سیره غالبِ علمای شیعه، دست کم در اظهار تبرّی از دشمنان، در تأسی به حضرت علی(ع)، رعایت اصل تقویت وحدت و تحکیم روابط مسلمانان با هم  و تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی بوده

در سرگذشت عالمان گذشته، مثل ِ شیخ مفید و سید مرتضی و شیخ طوسی، و عالمان دوره اخیر و معاصران، مثل ِ میرزا حسن شیرازی و میرزا محمد حسین نائینی و آیت اللّه حاج آقا حسین بروجردی و امام خمینی، شواهد زیادی برای این امر وجود داره . همچنین وجود روایاتی که پرهیز از هرگونه تحریک عاطفی و برانگیختن فضای بدبینی رُ توصیه کرده است، در اتخاذ این سیره بی‌تردید مؤثر بوده .

در روایتی از امام صادق(علیه السلام) سؤال شد که آیا حبّ و بغض از ایمان است؟ حضرت در پاسخ فرمود: ایمان جز حبّ و بغض چیز دیگری نیست.

البته ناگفته نَماند که: اسلامی که ایمان و دین رُ دوستی و دشمنی می دونه حب و بغضی ِ که محور اون خدا و برای خدا باشه، در واقع این نوع پیوند ِ که در تعالیم دینی ارزش مند ِ.

قطعا یکی از وظائف مؤمنان حقیقی تولّی و تبرّی ست که با معرفت اولیاء الهی و دشمنان اونها حاصل می شه  و با پیروی از اونها در آدمی تثبیت می شه و در نتیجه انسان به کمال رسیده و به نعمت الهی دست پیدا میکنه و از نظر اجتماعی به اتّحاد و همبستگی رسیده و از خطرها و آفات اونها مصون می مونه وبه سمت ِ ترقی و تکامل معنوی و مادی دست پیدا میکنه.

(مناجات)

خدایا!

عنانمان را از دست نفسمان بستان

و یاد خودت را چنان در دلمان بنشان که تو از چشممان ببینی

و از گوشمان بشنوی و از زبانمان بگویی.

خدایا!

در قیامت با چه رویی به چشمهای تو نگاه کنیم که در مقابل عمری نعمت،

جز گناه و معصیت نیاورده ایم.شرمساریِ آن روز از هر عذابی دردناک تر است.

دستمان بگیر.

 

 


  • رادیو بدون شایعه