رادیو بدون شایعه

بایگانی

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افق- سحرخیزی

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

*************************************************

به نام خدا و سلام

به نام ِ خدایی که به ما نعمتهای ِ زیادی هدیه کرد .نعمتهایی بزرگ مثل ِ زندگی و مثل ِ همین لحظه لحظه های ِ زندگی.

**************************************************

نمیدونم واسه شما هم اینجوری ِ یا نه ...

این که وقت و زمان مثل ِ برق و باد میگذره و تا به خودت میای یک سال و دو سال که سهل ِ  ده سال و یه عمر ، گذشته

***********************************************

لحظه هایی که هر کدومشون واسه ماها کلی قیمت دارن ، چون .... قراره سرمایه بشن ، با ارزش ترین سرمایه ای داریم ، سرمایه ای که به گرون ترون قیمت هم نمیشه خریدش.

*************************************************

اوقات و عمر و لحظه هایی که اگه بگذرن دیگه برنمیگردن و شاید گرون قیمن بودنشون واسه همین بی بازگشت بودنشونه.

*******************************************

توی ِ این دنیا هر چیزی واسه خودش یه قیمتی داره اما یکی از اون چیزایی که هیچ وقت نمیتونی واسش بهایی بذاری ، همین عمر و روزهایی که میگذرونیمشون ، روزهایی که خدا کنه به روالی بگذرن که هم به درد ِ خودمون بخورن هم بقیه.

*********************************************

تا حالا دقت کردین به این که بعضیا خیلی خوب و مرتب به همه کاراشون میرسن و هیچ وقت کم و کسری ِ وقت ندارن ، اما بعضیام هر چی بیشتر میدوان کمتر میرسن و مدام گله از کمی ِ وقت دارن.

*********************************************

به نظر ِشما با وجود این که بیست و چهار ساعته شبانه روز برای ِ هممون یکسانه چه جوری ِ که بعضیا به همه کاراشون میرسن  بعضیا نه،

قصه ، قصه یه حقیقته مهم ِ به اسم ِ برکت. بعضیا وقتاشون برکت داره و بعضیا نه و این برکت ِ وقت یه نعمته بزرگه که برای ِ داشتنش باید راه و رسمش ُ دونست.

***********************************************

یکی از برکات وقت ، سحرخیزیِ . رفتاری که ثمره برکات و خیرات ِ زیادی ِ .

************************************************

به نظر شما بهترین برکت ِ سحرخیزی چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************

 در طول شبانه‌روز، هیچ ساعتی از نظر ارزش، همتای سحر نیست. خداوند تعالی تمام برکات خود را هنگام سحر بر بشریت ارزانی داشته است.

امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: از سحر تا طلوع آفتاب، درهای آسمان باز و رزق‌ها در این ساعت تقسیم می‌گردد و حاجت‌های بسیار بزرگ، در این ساعت روا می‌شود.

به طور کلی، هر چه را به هر کسی داده‌اند از سحر داده‌اند. به قول حافظ:

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ/ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

عرفا گویند: اگر توانستی، سحر برخیزی و یک لیوان آب بخوری و دوباره بخوابی این کار را بکن و همین مقدار، از برکت سحر استفاده نما. وقت گدایی در خانه کریم سحر است، زیرا آن‌گاه، لئیمان خوابند، نه کسی می‌فهمد، نه آبرویی می‌رود، و نه کسی دست خالی برمی‌گردد.

********************************************  

پیش از همه قرآن کریم به سحرخیزی سفارش کرده و از برتری وقت سحر یاد نموده و آن را فضیلتی آسمانی برشمرده است. در برخی روایات آمده است که جبرئیل به حضرت محم د(ص) فرمود: «ای محمد (ص)، هر گونه می خواهی زندگی کن ولی بدان که از این دنیا رخت برمی بندی، هر گونه می خواهی دوست بدار ولی بدان پایان آن جدایی است، هر گونه می خواهی عمل کن ولی بدان برای کردارهایت جزایی است؛ اما بدان که شرف و بی نیازی مرد در سحرخیزی است.

********************************************************

بر اساس آموزه‌های قرآنی، روزی هر موجودی قسمت و مقدر شده است. مقدرات الهی بر اساس حکمت و مصلحت است. در آیات قرآنی بیان شده که امور در هر سال در شب قدر ماه رمضان تقدیر می‌شود حضرت امام زین‌العابدین (ع) می‌فرماید: هرگز قبل از طلوع خورشید نخواب که من آن را برایت خوب نمی‌دانم، زیرا خدواند در آن وقت، روزی بندگانش را به دست ما تقسیم می‌کند.

حضرت امام رضا(ع) نیز می‌فرماید: الملائکه تقسم ارزاق بنی آدم ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس فمن نام فیما بین‌ها نام عن رزقه؛  مابین طلوع سپیده صبح تا طلوع خورشید ملائکه الهی ارزاق انسان‌ها را سهمیه‌بندی می‌کنند. هر کس در آن زمان بخوابد، غاقل و محروم خواهد شد

**********************************************

در روایات متعددى خواب بین الطلوعین مذمت شده است.این خواب موجب فقر و پریشانى دانسته شده است. امام صادق(ع) فرمود: خواب صبحگاهان شوم است. رزق را دور و رنگ چهره را زرد و زشت مى‏کند و این خواب شومى است. در روایتی از امام باقر(ع) درمورد پرهیز از خواب صبحگاهی و ترغیب به بیداری در این ساعت آمده است: خواب صبح ،شوم و نامیمون است، روزی را دور می‌سازد، رنگ صورت را زرد و متغیر می‌کند، خداوند متعال، رزق را بین الطلوعین تقسیم می‌کند، از خواب در این زمان بپرهیزید و بدانید که من و سلوی (دو غذای لذیذی که برای بنی اسرائیل نازل می‌شد) در این ساعت برایشان فرود می‌آمد.

********************************************************

«قطب راوندى» از امیر مؤمنان(ع) روایت کرده که رسول خدا(ص) فرمود: هر کس که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند، مى‌ترسم که این نعمت هاى خدا از او زایل گردد؛ آن چهار نعمت و سپاس بر آن، چنین است: ستایش خدایى را سزاست که خود را به من شناساند و مرا کوردل وامگذارد، ستایش خدایى را سزاست که مرا از امّت محمّد که درود خدا بر او و خاندانش باد قرارم داد و ستایش خدایى را سزاست که روزى مرا در اختیار خود قرار داد و روزیم را در اختیار مردم قرار نداد، ستایش خدایى را سزاست که گناهان و عیبهایم را پوشاند و در میان مردم رسوایم نکرد.

***********************************************************

امام رضا علیه‌السلام در این زمینه می فرمایند: خودت را عادت بده که ساعتی از شب را برخیزی و درباره آثار این کار می فرمایند: « نماز شب خواندن را بر خود لازم بدانید زیرا هر بنده مؤمنی که هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخواند و در قنوت وتر 70 مرتبه استغفار کند، خداوند او را از عذاب قبر و از عذاب آتش نجات می‌دهد و عمرش را در دنیا طولانی می کند و در زندگی اقتصادی خداوند به او وسعت و گشایش می دهد و در هر خانه‌ای که در آن نماز شب خوانده شود، آن خانه برای مردم آسمان روشنایی می‌دهد همان طوریکه ستارگان آسمان برای مردم روی زمین روشنایی می‌بخشند.

********************************************************

 آیت‌الله شاه آبادی استاد اخلاق و عرفان حضرت امام خمینی (ره)، می‌فرمودند: «بیداری سحر هم برای مزاج مادی مفید است و هم برای مزاج معنوی».

********************************************************

فارغ از آثار معنوی بیدار شدن در سحرگاهان و نجوای با حضرت حق، سحر خیزی برکات مادی هم دارد. چرا که بیدار شدن در دل شب و بهره بردن از هوای پاک و مطبوع سحر یقیناً برای بدن انسان مفید است و سمومی را که در بدن انباشته شده، دفع خواهد کرد.

امام صادق (ع) در این رابطه می‌فرمایند: بر شما باد به نماز شب، که آن سنّت پیامبر شما و شیوه صالحانِ پیش از شما و دور کننده درد و بیمارى از جسم‌هاى شماست.

************************************************************

(مناجات)

خدایا من هیچم، هیچ هیچ

غرور گه‌ گاهم را ببخش 

پروردگار من به من بیاموز که خود را نبینم

الهی، ما همه بیچاره‌ایم و تنها تو چاره‌ای، و ما همه هیچ کاره‌ایم و تنها تو کاره‌ای.1

خدایا

راه بندگی دشوار است زیرا شیطان همیشه در کمین است

الهی، ناتوانم و در راهم

و گردنه‌های سخت در پیش است

و رهزن‌های بسیار در کمین

و بار گران بر دوش.

یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

افق- صله رحم

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***********************************************

به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که مهربانترینه و اهل ِ محبت رو دوست داره.

*************************************************

با سلام و امید اوقاتی خیر ، برای ِ همه شما

در دقایقی نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم

لطفا در این میهمانی آسمانی با ما همراه باشید.

*******************************************

مطمئنا شما هم با من موافقین که یکی از بزرگترین آرزوهای ِ همه ما ،  زندگی کردن ِ خوب و خوش در کنار ِ همدیگه اس. اون هم به روال و قراری که هیچ آزار و اذیتی برای ِ هم نداشته باشیم که برعکس مایه آرامش و کمک ِ هم باشیم

********************************************

شاید بعضیاتون بگین توی ِ این دوره زمونه ، آدم اگه خیلی زرنگ باشه فقط میتونه زندگی ِ خودش ُ جمع و جور کنه. اما واقعیت اینه که قصه چیزی جز اینه. ماها به چشیدنه طعم ِ شیرینه زندگی نمیرسیم مگه این که آداب و رسوم ِ زندگیمون ، به رسم ِ دوستی و رفاقت و مدارای ِ با دیگران باشه.

**********************************************

یکی از اون چیزهایی که در زندگی ِ بزرگان ِ ما بسیار دیده میشه، محبته به دیگران و تلاش برای ِ دور ِ هم بودن ، بخصوص نسبته به نزدیکان و خویشاوندانه. رسم ِ زیبای ِ صله رحم که زمینه سازه خوبیها و خیرات ِ زیادی در زندگی ِ دنیوی و اخروی ِ همه ماست.

**********************************************

صله رحم یکی از آدابهای ِ زیبای ِ اجتماعی ِ که شاید این روزها به اندازه قبل چندان پررنگ نیست. پررنگ نبودنی که متاسفانه منجر به آثار ِ نه چندان ِ خوبی در زندگیه همه ما شده.

************************************************

صله رحم یکی از اون رفتارهاییه بیمه کننده ما در برابر ِ خیلی از مشکلات و آفتهاست. مشکلاتی که اگر دچارشون بشیم ، راه ِ نجات و رهاییه از اون چندان ساده نیست.

************************************************

صله رحم ، کم کننده غصه ها و اضطرابهاست، دلها رُ به هم نزدیک تر میکنه و باعث میشه که در مشکلات به پشتوانه کسانی که در کنارمون هستن احساس ِ تنهایی و ضعف نکنیم.

****************************************************

صله رحم باعث میشه که تعاملات ِ فردی و خانوادگیه ما با کسانی باشه که اونهارُ به خوبی میشناسیم و به همین دلیل از بروز ِ خیلی از گرفتاریهایی که از مراودات ِ ما با افراد ِ غریبه اس پیشگیری میشه.

*****************************************

صله رحم یکی از اون رفتارهایی که باعث برکت ِ در زندگی میشه سرچشمه خیلی از خوبیها و سعادتها در دنیا و آخرت ِ .

*****************************************

به نظر ِ شما مهم ترین آثار و برکات ِ صله رحم چی میتونه باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************

اسلام تحکیم پیوندهاى خویشاوندى و استحکام روابط خانوادگى رُ به شدّت مورد تأکید و توجّه قرار داده تا جایی که خداى متعال اون رُ در ردیف پرستش خویش قرار داده و مى‌فرماید: و خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشان نیکى کنید. در جاى دیگر مى‌فرماید: بترسید از آن خدایى که به نام او از یکدیگر درخواست مى‌کنید و درباره ارحام کوتاهى نکنید، همانا خداوند مراقب شماست.

حضرت امیر مۆمنان على علیه السلام نیز به فرزندش چنین سفارش مى‌کند: خویشانت را گرامى بدار، زیرا آنان بال و پَرِ تو هستند که با آنان پرواز مى‌کنى و اصل و ریشه تو مى‌باشند که به ایشان باز مى‌گردى (از آنان کمک گرفته و به آن‌ها سرفرازى) و دست (یاور) تو هستند که با آن‌ها (به دشمن) حمله مى‌کنى (و پیروز مى‌شوى). حتی اگر خویشاوندانت مرتد یا کافر باشند ارتباط خود را با آن ها قطع مکن.

***************************************************

بر اساس نقل امام صادق علیه السلام ، مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسید و گفت: «ای رسول خدا، خویشاوندانی دارم که با آنان رفت و آمد دارم، ولی آنها مرا می آزارند. از این رو، تصمیم گرفته ام آنان را رها کنم. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در این صورت، خداوند هم تو را رها می کند. گفت: پس چه کنم؟ فرمود: به کسی که دست رد به سینه تو زده است، بخشش کن و با کسی که از تو بریده است، پیوند برقرار کن و از کسی که به تو ستم کرده است، درگذر. اگر چنین کنی، خداوند عزوجل در برابر آنها پشتیبان تو خواهد بود»

                        هر که از خویشان خود قطع کرد         رحمت خود را خدا زود قطع کرد

                               با رحم پیوند و قدر علم دان              تا که یابی ز آتش دوزخ امان

                              هر که از مال خدا چیزی نداد             خرمن طاعات خود بر باد داد

                              بی ادب تنها نه خود را داشت بد        بلکه آتش در همه آفاق زد

****************************************************

یکی از شیعیان، دوستان و شاگردان معروف امام کاظم علیه السلام بود، همراه یعقوب زید مغربی برای انجام حج به مکه مسافرت کرد. آنان در مسجد الحرام به حضور امام کاظم علیه السلام رسیدند. امام به یعقوب فرمود: آیا در فلان منزل با برادرت نزاع کردید و به یکدیگر فحش دادید؟ یعقوب گفت: آری. امام فرمود: به برادرت بگو بر اثر قطع رحم، عمرت کوتاه شد و از این سفر برنمی گردی. یعقوب گفت: من هم به او فحش دادم، آیا عمرم کوتاه می شود؟ امام فرمود: «خداوند بیست سال دیگر بر عمر تو می افزاید؛ زیرا تو در راه بازگشت، به عمه ات خدمت کردی. اگر در برابر آن قطع رحم که نسبت به برادرت کردی، این وصل رحم نبود، عمر تو نیز کوتاه می شد و از این سفر به وطن بازنمی گشتی؛ زیرا قطع رحم، عمر سی ساله را به سه سال و صله رحم، عمر سه ساله را سی و سه سال می کند».

*****************************************************

بر اساس روایات، صله ارحام باعث حفظ آدمی از گناه می شود. شاید این اثر از این جهت باشد که آدمی در برخورد با خویشان صالح، رفتارهای صحیح را می آموزد و رفتارهای غلط خود را تصحیح می کند؛ به ویژه در صورتی که سنت نیکوی امر به معروف و نهی از منکر در میان خویشان جاری باشد. از دیرباز خویشاوندان به ویژه بزرگان خانواده، کارکرد تربیتی خاصی را در پیش گرفته و نقش مهمی در جهت دهی فکری و اخلاقی دیگر اعضای خانواده داشته اند.

امام صادق علیه السلام درباره نقش صله ارحام در حفظ آدمی از گناه می فرماید:

صله رحم و نیکی کردن، حساب رسی را آسان می کند و انسان را از گناه در امان می دارد. پس با ارحام خود پیوند داشته باشید و به برادرانتان نیکی کنید، گرچه به سلام و به جواب سلام باشد.

***********************************************

صله رحم مایه پاکیزگی عمل و در نتیجه، قبولی اعمال می گردد. امام صادق علیه السلام می فرماید: «انَّ صلة الرّحم تُزکّی الاعمال.» همچنین صله ارحام، روح را پالایش می کند، اخلاق را نیکو و دست را سخاوتمند می سازد. آن گاه که اخلاق، نیکو و روح، تزکیه شد، پایه های دین داری استوار می گردد و این یکی از آثار مهم صله ارحام است. امام علی علیه السلام برپا داشتن نماز، دادن زکات، تضرع و خشوع و صله رحم و ترس از قیامت را مایه استحکام پایه های دینی شمرده است: «عباداللّه! اِفزعوا اِلی قوام دینکم بأقام الصلاة لِوَقتها... و صله الرّحم و خوف المعاد؛ ای بندگان خدا! بشتابید به سوی تحکیم دین خود با برپا داشتن نماز اول وقت... و صله رحم و ترس از معاد.

**********************************************

از امام سجاد علیه السلام آمده است:

اگر دوست داری که خداوند، جسد تو را خوش بو گرداند و گناه تو را در قیامت ببخشد، نیکی کن و پنهانی صدقه بده و صله رحم به جا آور.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره پاداش اخروی کسی که خود یا مالش را در طریق صله رحم و خدمت به خویشان به کار گیرد، می فرماید:

خداوند اجر صد شهید به او عطا می کند و برای هر قدمی که در این راه برمی دارد، چهل هزار حسنه داده می شود و چهل هزار گناه از گناهان او پاک می کند. به همین میزان، به درجه های معنوی او افزوده می گردد و هفتاد حاجت از حاجت های دنیوی او برآورده می شود.

*******************************************

(مناجات)

پروردگارا

مرا بینشی عطا فرما تا تو را بشناسم

و دانش عطا فرما تا خود را بشناسم

مرا صحتی عطا فرما تا از کار لذت ببرم

و ثروتی عطا فرما تا محتاج نباشم

مرا نیرویی عطا فرما تا در نبرد زندگی فائق شوم

و همتی عطا فرما تا گناه نکنیم

مرا صبری عطا فرما تا سختی ها رو تحمل کنم

و طبعی عطا فرما که با مردم بسازم

مرا بزرگواری عطا فرما که با دشمنم مدارا کنم

و بینشی عطا فرما تا زیباییهای جهان را ببینم

مرا عشقی عطا فرما تا تو و همه را دوست بدارم

سعادتی عطا فرما تا خدمتگذار دیگران باشم

مرا ایمانی عطا فرما تا اوامرت را اطاعت کنم

امیدی عطا فرما تا از ترس و اضطراب بر کنار باشم

مرا عقلی عطا فرما تا از خود نگویم

و معنویتی عطا فرما تا زندگی معنی داشته باشد

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه ادیو ایران تقدیم میکند.

**********************************

به افق آفتاب

*******************************

به نام ِ خدایی که دوست داره بنده هاش از علم به دانایی برسن ،چون دونستن راه ِ نجات ِ از تاریکیهاست.

*********************************

با درود و احترام ... سلام

****************************

به زمزمه نام و یاد ِ خدا

در فصل ِ همراهی ِ امروز  با ما باشید.

***************************

واقعیت اینه که ،  رسیدن به موفقیتهای ِ علمی یکی از مهم ترین معیارهای ِ تعالی ِ یک جامعه اس که بدست ِ نیروهای ِ متعهد و متخصص ایجاد میشه. تعالی و رشدی که مطمئنن شرایط و عوامل ِ خودش رُ میطلبه . بایدهای مثل ِ درک ِ نیازها ، شناختنه مسیر و توجه به تواناییها.

*******************************

اما ناگفته پیداست که اون علمی ثمرات و خیرات ِ زیادی داره که علم ِ سودمندی باشه چون متاسفانه دونستنه بعضی از چیزها و شاید استفاده نادرسته از اون ، نه تنها باعث ِ رشد و پیشرفت نیست که حتی میتونه زمینه سازه مشکلات و سردرگمیها باشه.

************************************

علم ِ سودمند علمی که دونستنش نگاه ِ ما رُ نسبته به دنیا ، خودمون ، و به زندگی ، وسعت میده . علمی که حرکت دهنده ما به سمت ِ رشد و بالندگیه. علمی که در تعابیر ِ دینی از اون به علم ِ نافع و یا علم ِ با برکت نام برده میشه.

*******************************************

به نظر ِ شما برکت ِ در علم  یعنی چی و شامل ِ چه مصایقی میشه؟

شماره پیامک:

شماره تماس:

******************************

یکی از صفات خوبی که ما میتونیم داشته باشیم، داشتنه علم و آگاهی ِ و فضیلت و برتری فرد ِ دانا به انسان ِ خدایی نکرده نادون از آفتاب  هم روشن تره .

در کلام ِ بزرگان ِ ما هست که اونچه انسان رُ از سایر حیوانات جدا میکنه نیروی عقل و زیور علمش ِ . فقط انسان ِ که میتونه به واسطه نیروی خردش، هر روز معلومات تازه ای به دونستنیهای ِ گذشته خودش اضافه کنه و با کشف قوانین طبیعت و ماورای طبیعت، ارزش و رونق تازه ای به زندگی مادی و معنوی خودش بده

اسلام در تحصیل علم به قدری تأکید میکنه که حضرت پیغمبر اکرم (صلی ا... علیه و اله و سلم) می فرمایند: «تحصیل علم بر هر مسلمانی واجب است»

و نیز می فرمایند: «به دنبال علم بروید اگرچه در چین باشد

و می فرمایند: «از گهواره تا گور در آموختن دانش بکوشید»

*********************************************************

پیامبر اعظم حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند:

خداوند متعال چهارچیز را در چهارچیز قرار داد:

 برکت علم را در تعظیم استاد

 بقای ایمان را در تعظیم خداوند

 لذت زندگی را در نیکی کردن به والدین

 و رها شدن از آتش را در ترک آزار خلق.

**********************************************

اهمیت علم از نظر پیغمبر اکرم (صلی ا... علیه و اله و سلم)به قدری است که در جنگ بدر، وقتی گروهی از کفار به دست مسلمانان اسیر شدند، حضرت دستور دادند تا هر یک از اسیران با پرداختن پول های هنگفتی آزاد شوند. فقط عده ای از اسیران که سواد داشتند، از پرداختن آن مقدار معاف شدند، به شرط آن که هر کدام آنان، به ده نفر از جوانان مسلمان، خواندن و نوشتن بیاموزند.

***************************

قطعا پیشرفت علمی و تولید ِ علم .. مساله ساده و آسونی نیست و فراز و نشیب و زحمتهای ِ مخصوص به خودش رُ داره

اهمیت سعی و کوشش در راه رسیدن به هر هدفی به اندازه اهمیت همون هدف ِ مهم و در خور ِ توجه ِ .....  چون هر انسانی با فطرت خدادادی خودش، اهمیت علم و دانش رُ  توی ِ این دنیا از هر چیز  دیگه ای بالاتر میدونه وارزش محصل، بالاترین ارزش هاست، و با نظر به این که اسلام دینی ِ که بر اساس فطرت استوار ِ ، بدون تردید بالاترین ارزش ها رُ به محصل می ده. پیغمبر اکرم (صلی ا... علیه و اله و سلم)می فرمود: «کسی که در راه تحصیل علم باشد محبوب خدا است

***************************

رسول خدا صلوات الله علیه و آله می­فرمایند: پناه مى‏بریم به خدا از علمى که سود نداشته باشد. و آن علمى است که با عمل خالصانه همراه نیست. و بدان که اندکى از علم نیازمند عمل فراوان است، زیرا علمى که انسان در یک ساعت مى‏آموزد، او را به عمل کردن بر طبق آن در سراسر عمر، ملتزم مى‏کند.

*********************************************

 ابوذر (رحمه الله) گوید پیامبر (صلّی الله علیه و آله) فرمود: ‏ای اباذر طالب علم را خدا و ملائکه و پیامبران دوست می‏دارند. و علم را دوست نمی‏دارد مگر انسان با سعادت، پس خوشا به حال طالب علم، روز قیامت. و کسی که از خانه اش خارج شود تا دری از علم را به روی خود بگشاید، خداوند متعال به هر قدمش ثواب شهیدی از شهدای بدر را می‏نویسد و طالب علم حبیب خدا است. و کسی که علم را دوست داشته باشد، بهشت بر او واجب می‏شود و صبح و شام در رضای خدا به سر می‏برد و از دنیا خارج نمی‏شود مگر آن که از کوثر می‏نوشد و از میوه بهشت می‏خورد و در جنت رفیق حضرت خضر (ع) خواهد بود.

***************************

اهمیت علم اندوزی در اسلام بر کسی پوشیده نیست. به دلیل همین اهمیت ِ که آیات و روایات متعددی برای این موضوع بیان شده

خدای بزرگ در آیه 11 سوره مجادله 

خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده اند بالا می برد و به کسانی که بهره ای از علم دارند درجات بزرگی می بخشد.

ابن عباس در تفسیر این آیه گفته است: علمای (عاملین) نسبت به سایر مومنان (عامی) هفتصد درجه فرق دارند که فاصله هر درجه نسبت به درجه دیگر پانصد سال راه است.

**

بگو آیا کسانی که می دانند و کسانی که نمی دانند مساوی هستند؟

**

و تنها بندگان دانا و دانشمند از خدا ترس آمیخته با تعظیم دارند.

و در حدیثی از حضرت پیامبر ص است که فرمودند:

قال رسول الله صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله :

خیر دنیا و آخرت با دانش است و شرّ دنیا و آخرت با نادانى.
***********************************

حضرت امیرالمومنین از رسول خداوند نقل فرمودند که رسول خدا فرمود:
هر که دانش را برای خدا بیاموزد، به هیچ بابی از آن نرسد
مگر آنکه بیش از پیش خود را حقیرتر ببیند،
با مردم متواضعتر شود،
ترسش از خدا بیشتر گردد
و در دینش کوشاتر شود.
چنین کسی از علم بهره مند می شود، پس باید آن را بیاموزد
اما کسی که دانش را برای دنیا و منزلت یافتن نزد مردم و موقعیت یافتن نزد سلطان و حاکم فراگیرد،
به هیچ بابی از آن نرسد
مگر اینکه خودبزرگ بین تر شود و بر مردم بیشتر فخر فروشی کند
و از خدا بیشتر غافل شود
و از دین بیشتر فاصله بگیرد.
چنین کسی از دانش نفع نمی برد،
بنابر این باید از تحصیل دانش خود داری کند و علیه خود، حجت و پشیمانی و رسوایی در روز قیامت فراهم نیاورد

**********************************************************

(مناجات)

الهی ما را دلی نازک تر از شیشه است

شنگ ِ بی مهری بر شیشه صندوق خانه دل ِ ما مزن

ای نامت عاشقان را دوا

یادت عشاق را جان

و نامت مژده وصال ِ آنهاست

برما ببخش که بی پرده از عشق سخن میگوییم

الهی شرم ِ حضور داریم و در وادی ِ حسرت سرگردانیم

خدایا اگر تو را نخوانیم

پس با که سخن بگوییم؟

 

الهی غبار ِ راه ِ تواییم

به سرانگشت ِ ملاطفت

غبار از آیینه دل ِ ما برگیر

و در آبگینه مصفای ِ چشمان ِ ما

چلچراغ ِ مهر ِ خود را بیفروز

زنگار از آیینه ایمان برگیر

دستگیر ِ ما باش

ای دستگیر ِ افتادگان

************************************

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************

به افق افتاب

*******************************************

به نام ِ خدایی که مفتاح و گره گشاست و دستش با جماعته.

*******************************************

خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و دوست داریم که مثل ِ همیشه شنونده خوب ِ ما باشین. البته نه تک و تنها که دسته جمعی و خونوادگی.

*********************************

خوشبختانه یکی از اون رفتارهای ِ خوبی که هنوز بین ِ ماها وجود داره ، علاقه به با هم بودن و دور ِ هم بودنه. با هم بودنهایی ساده که گاهی تویِ جمع ِ خونه برامون معنا میشه و گاهی توی  ادای ِ وظایف ِ دینی مون مثل ِ نماز ِ جماعت.

شاید برای ِ همینم هست که وقتی با هم و دور هم هستیم حالمون بهتره

**************************************

واقعا چرا ما توی ِ همه کارهامون تمایل ِ به با هم بودن و گروهی کار کردن نداریم. در حالی که به خوبی برای ِ همه ما واضح و روشنه که کارهای ِ دسته جمعی با برکات و خیرات ِ زیادی به نتیجه میرسن؟

****************************************

چرا ماها فکر میکنیم که همه کارا رُ باید تکی و دست تنها انجام بدیم؟چرا وحشت داریم از این که از بقیه کمک بخوایم و کارامونو باهاشون تقسیم کنیم؟ چرا تا اسم ِ کار ِ گروهی و دسته جمعی میاد احساس میکنیم که منافعمون به خطر افتاده؟

********************************************

چرا بعضی از ماها عادت کردیم همیشه فقط خودمونو ببینیم و با خودمون برنامه بریزیم و از اول تا آخر ِ یه کاری رُ تنها انجام بدیم؟ تنها حتی به قیمت ِ این که صد سال طول بکشه و یا اونقدرها هم که باید خوب از کار درنیاد.

*************************************

واقعا مگه کار ِ گروهی چه ایرادی داره؟ در حالی که بار ِ استرس و زحمت ِ آدم هم  کمتره، پس چه جوری ِ که ماها گریزان هستیم از کار ِ گروهی و دوست داریم که همه چی رُ خودمون انجام بدیم؟

********************************************

به نظر ِ شما برکت ِ کارهای ِ دسته جمعی و گروهی در چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

من همین اول ِ بسم ا... بگم که اساسا با کارای ِ انفرادی و تکی و دست تنها موافق نیستم که صد درصد مخالف هم هستم

اما از اون طرف خیلی هم راحت نمیتونم به بقیه اعتماد کنم و توی ِ کارای ِخودم شریکشون کنم

میدونین چرا

چون خیلی برام  پیش اومده که با بعضیا قرار ِ کار ِ گروهی گذاشتم اما انقدر طفره رفتن و امروز و فردا کردن که آخرش مجبور شدم خودم تنهایی همه کارار ُ انجام بدم

یا این که با یه عده قرار ِ کار ِ گروهی گذاشتیم و همین که به نتیجه نزدیک شدیم تو یه چشم به هم زدن ، کار ُ به اسم ِ خودشون تموم کردن

و کلی اتفاق ِ دیگه که میتونه دلیل ِ اشتیاق نداشتنه بعضی از ماها به کار ِ گروهی باشه

اما من بازم با کارای ِ تکی مخالفم چون توی ِ چند تا تجربه موفق ِ کار ِ گروهی ای که داشتم

احساس کردم که بار ِ اضطراب و استرسم خیلی کمتره

احساس کردم کار ِ کمتری روی ِ دوشم ِ و بهتر میتونم وظیفه ای که بهم سپردن ُ انجام بدم

احساس کردم با تقسیم کار و زحمت ِ فردی کمتر اما عمقی تر

بهره وری و نتیجه کار چند صد برابر که هیچی هزار برابره

بخاطر ِ همین فکر میکنم میارزه که ماها واسه کارگروهی کردن وقت بذاریم و تمرین کنیم

و کم کم این ترس ِ از کار ِ گروهی رُ در خودمون از بین ببریم

البته از یه چیزی مطمئنم اونم این که با نتیجه و ثمری که کار ِ اصولی و دسته جمعی داره هر کی یه بار تجربه اش کنه .. محال ِ که به بار ِ دوم و سوم و صدم نرسونتش

*****************************************

اولی گفت : کار گروهی فقط یه حرف ِ چون همیشه یکی – دو نفر میدوان و نتیجه اش سهم ِ همه میشه

دومی گفت : خب باید براش اساس و قاعده گذاشت .... صرف ِ این که چند نفر دور ِ هم جمع بشن که نمیشه کار ِ گروهی

سومی گفت : نخیرم ..... مگه میشه آدم نظرش با کل ِ آدمای ِ یه گروه موافق باشه

یکی دیگه گفت : مگه قراره نظر ِ همه آدمای ِ گروه مثل ِ هم باشه... نه ... قراره موافق و مخالف نظر بدن تا بهترینش ُ انتخاب کنی

اون یکی گفت : قصه .. قصه اینه که هر سری یه عقلی داره و توی ِ کارای ِ دسته جمعی ... یدفعه به جای ِ یه کله .... ده تا کله فکر میکنن

ده تاکله ای که هر کدومشون از یه زاویه ای به این مساله نگاه میکنن و اینجوری چیزی از چشم ِ آدم و عقلش پنهون نمیمونه

دومی گفت : من تحملش ُ ندارم که یکی دیگه بهم دستور بده و کار کنم

اولی گفت : این فکر همون تصور ِ اشتباهه چون وقتی تو با یه عده یه گروه میشی.... دیگه من و تویی نیست .... همتون میشین یه نفر و اون یه نفر یعنی ... ما

یکی گفت : به نظرم آدم قبل از این که پاش ُ تو گروه بذاره باید خودشُ  آماده کنه

آماده تا ..... مغرور نباشه .... خودرای نباشه ...... یه کلام نباشه ..... تحمل ِ حرف ِ مخالف ُ داشته باشه و فکر نکنه که فقط خودش درست میگه

و اگه یه تصمیمی مورد ِ قبول ِ همه شد ... هم تلاشش ُ بکنه و هیچ رقمه کم نذاره

**************************************************

میگن اونایی که اهل ِ کار ِ گروهی نیستن آدمای ِ بخیلی ان چون .... دوست دارن همه چی شونو واسه خودشون نگه دارن و به کسی چیزی نگن

اونا فکر میکنن اگه از کسی کمکی بخوان باید بهش سهمیبدن و این دادنه سهم یعنی کم شدنه چیزی که میتونه فقط مال ِ خودشون باشهچ

اونا توی ِ همین فکر ِ ساده میمونن و نمیفهمن که کار ِ گروهی انقدر خیر و برکات داره  که اگه همه هم سهمشونو بردارن

بازم اون چیزی که واسه آدم میمونه

از موقع ِ تنهایی بیشتره

*************************************************

بعضیا میترسن از این که اگه بخوان با یه عده ای جمع بشن و دسته جمعی کار کنن

یکی بهتر از اونا پیدا بشه و دیگه بیکار بشن

آخه این که نشد حرف .... بالاخره که چی.... یعنی از ترس ِ پیدا شدنه رقیب

همیشه تنها بمونیم و تنها کار کنیم

نخیر چاره اش اینه که مهارتهایِ خودمونو ببریم بالا

مهارتهایی که باعث بشه همیشه بهمون نیاز داشته باشن

مثالش .... مثال ِ اوناییِ که هر وقت میخوایم دسته جمعی بریم بیرون ... دوست داریم که اونام باهامون باشن

کسایی که وقتی هستن بهمون خوش میگذره و شرایط واسمون دوست داشتنی تر میشه

************************************************************

از طرفی همه چی که کار نیست

چطور کار کردنه و چطور سپری شدنه زمان هم مهمه

توی ِ کارای ِ دسته جمعی کمتر به آدم سخت میگذره

و زمان کوتاه تر میشه و بیشتر بهمون خوش میگذره و به قول ِ اون مَثل ِ معروف

میشه قصه هم فال ُ و هم تماشا

*****************************************************

واقعا یعنی چی که ماها ترجیح میدیم یه کاری رُ تنهایی و نصفه نیمه انجام بدیم اما با کسی شریکش نشیم

یعنی چی که از فرط ِ خودخواهی جز خودمون با هیشکی موافق نیستیم و نمیتونیم با کسی شریکی کار کنیم

یعنی چی که زیر ِ برداشتنه یه بار ِ سنگین... خودمونو .. فکرمونو .. روحمونو .. اعصابمونو داغون میکنیم اما حاضر نیستیم یکی بیاد کمک و فشار ِ این بار ِ سنگین ُ کم کنه

یعنی چی که به بچه هامون یاد میدیم که لقمه نون و پنیرت ُ تنها بخور ... مدادرنگیات ُ به کسی نده ، خودت برو تو حیاط با توپت بازی کن ...... واقعا آینده زندگی ِ بچه هایی که فقط خودشونو میبینن کجاست

یعنی چی که فکر میکنیم اگه از کسی کمک بخوایم یعنی کم آوردیم و فردا ممکنه مثلا روش زیاد بشه و سرمون منت بذاره

یعنی چی که میانگین ِ کار ِ گروهی بین ِ ماها منفی ِ و به جاش تا دلتون بخواد هی معرفی نامه انفرادی میدیم این ور و اون ور واسه کار

یعنی چی که  توی ِ این روزگار ِ دنیا هنوزم نمیتونیم درست حساب و کتاب کنیم که کار ِ تکی به نفع ِ خودمونو و جیبمونه یا کار ِ دسته جمعی

*************************************************

(مناجات)

خدایا!

ای که به تو بی نیاز شوند و از تو بی نیاز نباشند،

به تو رو آورند و از تو رو بر نتابند،

از سر شور و شوق،آهنگ تو کرده ام

و با دلی مطمئن، به تو امید بسته ام

تمنای من از تو هر چند زیاده باشد،

در برابر غنای تو ناچیز و اندک است،

که دست عطایت از هر دستی گشاده تر و برتر است

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

نیت و برکت

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**************************************************

به افق آفتاب

*************************************************

به نام ِ خدایی که دوست داره بنده هاش جز به رضای ِ او و برای ِ او قدمی برندارن

*******************************************

خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و به قرار همیشه در فرصت ِ باقی مونده تا موعد ِ آسمونی ِ اذان ظهر با شما همراه هستیم

**********************************************

میدونم این روزا به یُمن ِ ماه ِ مبارکِ ربیع الاول همه جا حسابی شلوغ ِ و بازار ِ مهمونی و رفت و آمد داغ ِ داغ ِ.

************************************

شاید شما هم همین حالا در تدارک ِ سفره ناهار برای ِ مهمونای ِ عزیزتون هستین

یا شایدم قراره برین مهمونی. در هر دو صورت دستتون درد نکنه چون مهمونی دادن و مهمونی رفتن پیش ِ خدا خیلی اجر داره.

*********************************

البته ، به شرط ِ این که اگه مهمونی میدیم واسه چشم و هم چشمی و به رخ کشیدن نباشه و اگه مهمونی میریم مشغول ِ غیبت و تهمت و سخنرانیهای ِ آنچنانی نشیم.

*****************************************

واقعا اگه ما هر کاری رُ فقط واسه خدا انجام میدادیم چقدر همه چی بهتر میشد.

****************************************

این که اگه فامیل ُ دور ِ هم دعوت میکنیم اول واسه شادی ِخدا باشه و بعدش واسه خوشحالی ِ فامیل.

*************************************

این که اگه جایی دست ِ فرد ِ گرفتاری رُ میگیریم واسه خودِ خدا باشه  نه واسه این که بقیه ببینن و بهمون بگن که چه آدم دست و دلبازی هستیم.

*********************************

این که اگه یه جایی کمکی به کسی میکنیم واسه این باشه که خدا کمک کردنُ دوست داره .

*****************************************

بله ، کاش اگه ماها قدمی واسه هم برمیداریم فقط خدا رُ ببینیم و بس

اینجوری دیگه از هیچ کس هیچ توقعی نداریم و اگه کسی جواب ِ خوبیمونو نداد

به هم نمیریزیم و آشفته نمیشیم.

*************************************

شما چی فکر میکنین؟؟؟

به نظر ِ شما چه جوری میشه که ماها کارامون خالص ِ خالص برای ِ خدا باشه و بس؟ و چطور نیتهای ِ خوب میتونه باعث ِ برکت ِ در کار و زندگیه ما باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************  

موضوع نیت به قدری مهم ِ که پیامبرگرامی اسلام حضرت محمد (صلی ا... علیه و آله و سلم) در سخنی فرمودند: بدرستیکه که اصل ِ اعمال به نیت هاست و

قطعاً چگونگی اعمال انسان (از نظر پذیرش و همچنین از نظر کیفیت در درجه عالی و مراحل پایین) بستگی به چگونگی نیّت ها دارد و سپس چنین توضیح فرمودند که: «به عنوان مثال در مسأله هجرت از شهری به شهر دیگر(مثلاً از مکه به مدینه) کسی که با نیت هجرت به سوی خدا و رسول( و انجام فرمان خدا و رسول و تحققّ آرمان های الهی) هجرت می کند، به همان آرمان مقدّس نایل می گردد، ولی کسی که هجرتش برای امور مادی دنیا باشد، هجرت او نیز در راستای همان خواهد بود.

*******************************************************

در روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام وارد شده که می‌فرماید:

کسی که نیت او خوب باشد، توفیق یار او می‌شود. وقتی تصمیم شما بر انجام یک کار خوب شکل بگیرد، خداوند توفیق آن را به شما می‌دهد.

**********************************************

روایت می کنند که: «حضرت علی (علیه السلام) در کوفه مجموعه ای از بیت المال جنگ بصره را به شکل های پانصد درهم و پانصد درهم قسمت کرد و بین افراد تقسیم نمود، یکی از حاضران به محضر علی(علیه السلام) رسید و عرض کرد: «من گرچه در جنگ نبودم و همراه شما حرکت نکردم، ولی قلب و فکرم با شما بود.» (و نیتم این بود که همراه شما باشم و شما را یاری کنم) حضرت علی(علیه السلام) نصیب خودش را به او داد، و برای خود چیزی از بیت المال برنداشت، مجموع بیت المال دوازده هزار درهم بود، و مجموع رزمندگان شش هزار نفر بودند، گویی علی از نخست مقدار پول و تعداد جمعیت را می دانست.

*************************************************

میدونین اشکال ِ کار از کجاست

اشکال از اینه که ما اصل ُ گم میکنیم

و یادمون میره که توی ِ این دنیا چی کاره ایم و چی کار باید بکنیم و قراره که با این کارا به کجا برسیم

از اولش هم قرار این بود که اگه قدمی واسه کسی برمیداریم ، خدا جلوی ِ چشممون باشه

چون اجر ِ کارمون خیلی بیشتر از اون ِ که بنده خدا بتونه جوابش ُ بده

از اولش هم قرارمون این بود که اگه میخوایم گناهی نکنیم واسه این باشه که خدا دوستش نداره

حساب و کتاب این جوری بوده اما بعضیامون انقدر درگیرِ خودمونو زندگیهامون شدیم که جای ِ یه چیزایی واسمون عوض شده

حالا دیگه اگه قرار باشه به کسی کمک کنیم نگاه میکنیم ببینیم که دور و برمون چقدر شلوغ و چند نفر دارن نگامونئ میکنن

حالا دیگه اگه قرار باشه به کسی کمک کنیم نگاه میکنیم ببینیم که واسمون صرف داره یا نه

حالا دیگه اگه قرار باشه به کسی کمک کنیم نگاه میکنیم ببینیم که کجا میتونیم جبرانش ُ ازش بخوایم و این که دقیقا کجاها میتونیم منتش رُ سرش بذاریم

واقعا این همون بخشش و کمک به دیگرانی ِ که خدا از ما میخواد؟

*******************************************  

از حضرت امام رضا(علیه السلام) روایت شده است فرمودند: «در روز قیامت نامه های اعمالی را نزد بندگانی می آورند، آنها اعمال نیکی را در آن نامه ها می بینند که آنها را انجام نداده اند، به خدا عرض می کنند: «خدایا به عزتت سوگند خودت می دانی که ما این کارهای نیک را انجام نداده ایم.» خداوند می فرماید: « راست می گویید، شما نیت انجام این کارها را نمودید، و ما آنها را برای شما در نامه های اعمالتان نوشتیم، سپس شما مشمول پاداش آنها می شوید.»

*****************************************

آورده اند که در یکی از برخوردهای نظامی، پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) جمعی را به فرماندهی حضرت علی(علیه السلام) عازم جبهه کرد، یکی از رزمندگان به برادرش گفت: «با ما بیا و در این نبرد شرکت کنیم، شاید غلامی یا چهارپایی نصیب ما گردد.» این مطلب به رسول خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم) گزارش شد، پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) فرمود: «چگونگی اعمال انسان بستگی به نیت ها دارد، و هر کسی نتیجه نیت خود را می گیرد، کسی که تنها برای خشنودی خداوند با دشمن جنگ کند، پاداش او در پیشگاه خداوند است ولی اگر برای امور مادی بجنگد، و با نیت تحصیل چهارپا یا قطعه زمینی کند، تنها همین امور نصیب او می شود، و دیگر پاداشی در پیشگاه خداوند نخواهد داشت

این دنیا محل ِ گذر ِ و اون دنیا موندنی ِ  . باور کنین که اون طرف خیلی بیشتر از این ور به کارای ِ خوبمون محتاجیم.

*****************************************

کاش توی ِ این لحظه ها  دلامون انقدر به خدا نزدیک بشه که دیگه جز به عشق ِ خدا برای ِ هیچ چیز ِ دیگه ای قدمی برنداریم.

***********************************************

واقعا یه چیزایی و یه کارایی یعنی چی

یعنی چی که میری دم ِ خونه طرف .... زنگ میزنی و جلوی ِ زن و  بچه اش .... یه کیلو گوشت میذاری جلوش ُ و بلند میگی که در راه ِ خداست .. کی بخوره محتاج تر ... از شما

یعنی چی که اسمت توی ِ همه جا پیچیده که واسه دخترای ِ بی بضاعت جاهاز درست میکنی به شرط ِ این که بذارن وقتی وسایل ُ تحویل میدی فیلم بگیری و به رقبات نشون بدی که چقدر اهل ِ خیری

یعنی چی که هر چی میخواستی دور بریزی و به دردت نمیخوره رُ برداشتی و بردی دم ِ خونه طرف و میگی : به درد ِ من که نمیخوره .. جام ُ گرفته ... گفتم شاید به کار ِ شما بیاد

یعنی چی که چپ و راست تو سر ِ شاگردت میزنی و  جلوی ِ همه بهش میگی که خرج ِ مریضی ِ مادرش ُ دادی

یعنی چی که بخشش و کمک به دیگران هم واست شده معامله و همش حساب وکتاب میکنی که سودش برات چقدره

*********************************************

آورده اند که ، عصر رسول خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم) بود، یکی از مسلمانان با کمال شکوه و نشاط از کنار اصحاب عبور کرد، اصحاب به پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) عرض کردند: «اگر این گونه حرکت برای خدا باشد چقدر شایسته است؟» پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) فرمود: اگر او با این حرکت، برای تأمین هزینه زندگی کودکانش می رود، یا برای یاری رسانی به پدر و مادر پیرش تلاش می کند، و یا برای حفظ آبرو و شخصیت خود سعی می نماید، برای خدا و در راه خدا است و شایسته است، ولی اگر نیت و تلاشش ریاکاری و فخر فروشی است، برای شیطان و در راه شیطان است و بیراهه میرود.

*******************************************

(مناجات)

الهـی ، باز آمدیم با دو دست تهی چه باشد اگر مرحمی بر خستگان نهی.

الهـی، گرفتار آن دردم که تو دوای آنی و در آرزوی آن سوزم که تو سرانجام آنی.

الهـی ، هر دلشده ای با یاری و غمگساری و من بی یار و غریبم.

الهـی، چراغ دل مریدانی و انس جان غریبانی، کریما آسایش سینه محبانی و نهایت همت قاصدانی.

الهـی، جرم من زیر حلم تو پنهان است و تو پرده عفو خود بر من گستران.

الهـی، این چیست که با دوستان خود را کردی که هر که ایشان را جست ترا یافت و تا ترا ندید ایشان را نشناخت.

الهـی، عاجز و سرگردانم ، نه آنچه دانم دارم و نه آنچه دارم دانم.

الهـی، بر تارک ما خاک خجالت نثار مکن و ما را به بلای خود گرفتار مکن.

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

یرکت در عمر

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

***************************************************

به افق آفتاب

***************************************************

به نام ِ خدایی که به ما نعمتهای ِ بسیاری هدیه کرد ، نعمتهایی بزرگ مثل ِ زندگی و مثل ِ لحظه لحظه عمرمون.

**************************************************

امروز وقتی به تقویم نگاه کردم خیلی جا خوردم، باورم نمیشد که ماه آذر به این زودی از نیمه هم گذشته باشه . انگار همین دیروز بود که سال ِ 96 تحویل شده بود. واقعا این روزها و لحظه ها خیلی خیلی زود میگذرن و قصه ، قصه عمری ِ که مثل ِ برق و باد  داره میگذره.

**************************************************

میدونین این لحظه هایی که به این سرعت میگذرن ، هر کدومشون واسه ماها کلی قیمت دارن ، چون ، قراره سرمایه این دنیا و اون دنیای ِ ما بشن. عمری که اگه خرج ِ امور ِ خیر بشن ، باعث ِ سعادتن و اگه خدایی نکرده در راهی جز رضای ِ خدا صرف بشن ، مایه خسران ِ ما در دنیا و آخرتن.

**********************************************

اوقات و لحظات ِ عمر، اگه بگذرن دیگه برنمیگردن و شاید گرون قیمت بودنشون واسه همین بی بازگشت بودنشونه.

*******************************************

توی ِ این دنیا هر چیزی واسه خودش یه قیمتی داره اما یکی از اون چیزایی که هیچ وقت نمیتونی واسش بهایی بذاری ، همین عمر و روزهایی که میگذرونیمشون ، روزهایی که خدا کنه به روالی بگذرن که هم به درد ِ خودمون بخورن هم بقیه.

*********************************************

به نظر ِشما چطور میتونیم از فرصت ِ عمرمون بیشترین استفاده رو ببریم و یه عمر ِ با برکت داشته باشیم؟؟؟ اصلا برکت ِ در عمر یعنی چی؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************

میگن آدم تا موجه نشه که چی داره و تا به ارزش ِ داشته هاش پی نبره نمیتونه اونچنان که باید قدردانش باشه و ازش استفاده کنه. من فکر میکنم ما برای ِ این که بفهمیم دقیقه دقیقه زندگیمون چقدر قیمت دارن ، باید بریم سراغ ِ اون کسی که بهش گفتن فقط چند روز ِ دیگه زنده اس

یا سراغ ِ اون کسی که دکترا گفتن دیگه امیدی به زنده بودنش نیست

سراغ ِ اون کسایی که کلی کار ِ عقب افتاده دارن

اما دیگه وقتی برای ِ انجامش ندارن

سراغ ِ کسایی که یه عالمه آدم از دستشون دلگیر و ناراحتن اما اونا حتی اگه بخوان هم فرصت ِ طلب ِ بخشش ندارن

سراغ ِ اون کسایی که خیلی دلشون میخواست واسه همسر و بچه هاشون .. واسه مادر و پدر و خواهر و برادرشون

واسه دوست و فامیلشون کاری انجام بدن اما دیگه وقت و فرصتی ندارن

و مهم تر اونایی که کلی به خدا بدهکارن و خیلی دلشون میخواست که یه جورایی این بدهی ها رُ صاف کنن

اما ... اما دیگه وقتی ندارن

گفتنیها زیاده ولی من فکر میکنم به هر کدوم از این چیزایی که گفتم میشه ساعتها فکر کرد

******************************************************

حضرت امام على علیه السلام میفرمایند:

برکت عمر در خوب انجام دادنِ کارهاست.

******************************************************

میگن رنگ  زندگی هر آدمی مثل رنگ چراغ راهنمای چهارراه میمونه .

از تولد تا سن بلوغ سبزه.

از سن بلوغ به بعد زرده و در حالت هشدار قرار داره و از اون به بعد هر لحظه باید مراقب باشیم

چون چراغ بعدی قرمزه و توقف

هر روز چراغهای زیادی سبز و زرد و قرمز میشن ... کاش درعوض شیون  برای ِ چراغ های قرمز دیگران، کمی هم بفکر چراغ قرمز خودمون بودیم.

*********************************************

حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله میفرمایند:

اى فرزند آدم! به پدر و مادرت نیکى کن و صله رحم داشته باش تا خداوند، کارت راآسان و عمرت را طولانى بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آیى و از اونافرمانى نکن که نادان شمرده مى شوى.

*****************************************************

یه اتفاقِ سختی که همیشه درباره وقت و عمر میافته اینه که ، همه ماها دائم در حال ِ حسرت خوردنیم که چرا وقت و عمرمونو از دست دادیم

غافل از این که اگه از همین حالا هم حواسمون به اوقاتمون باشه کلی جلوییم

یکی از دوستای ِ من همیشه میگه:

"یک سال بعد، جناب‌عالی حسرت میخوری که کاش از امروز شروع کرده بودی"

***********************************************

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند؛

اگر دوست دارى که خداوند عمرت را زیاد کند، پدر و مادرت را شاد کن.

و نیز فرمودند: از فتنه ها و بدى ها کناره بگیرید، تا عمرتان طولانى شود

************************************************

حال دنیا را چو پرسیدم، من از فرزانه ای

گفت یا باد است، یا خواب است یا افسانه ای

گفتم آنها را چه می گویی، که دل بر او نهند

گفت یا مستند، یا کورند، یا دیوانه ای

گفتم از احوال عمرم گو که بازم، عمر چیست ؟

گفت یا برق است یا شمع است یا پروانه ای

**********************************************

در کلام و سفارشهای ِ دینی ِ ما وقت همون عمر انسان ِ که سرمایه ای بالاتر از اون نیست، مشروط بر این که از این سرمایه برای رشد و ترقی ظاهر و باطن استفاده بشه، یعنی وقت نردبان ترقی بشه، و گرنه نه تنها سرمایه نیست بلکه شرمایه، و وسیله شرّ و تیره بختی ِ . بر همین اساس امام سجّاد(ع) در فرازی از دعای خود به خداوند عرض می کند: عمر طولانی تا هنگامی که عمرم در راه اطاعت تو صرف شود به من عطا کن، و هرگاه عمرم چراگاه شیطان گردد، جانم را قبل از پیشی گرفتن عذابت بگیر.

**************************************************

حضرت امیرمؤمنان علی(ع) برای استفاده از ساعات شبانه روز و چگونگی بهره مندی از آن ساعت ها در سخنی می فرماید:«انسان با ایمان ساعت های زندگیش را به سه بخش تقسیم می کند، 1ـ بخشی را به مناجات با خدا و برقراری ارتباط با آفریدگار جهان می پردازد. 2ـ و بخشی را در طریق تأمین هزینه زندگی و سامان دادن به معاش(مانند غذا، لباس، مسکن و مرکب) به کار می گیرد 3ـ و بخش دیگر را برای استراحت و بهره گیری از لذّت های حلال و آرامش بخش روح و روان برمی گزیند، و برای خردمند صحیح نیست که حرکتش جز در یکی از این سه مورد باشد، یعنی تأمین معاش، و عبادت و آباد نمودن آخرت یا بهره گیری از لذّت و آسایش غیر حرام.

*************************************************

(سفارشهای ِ بزرگان)

حضرت امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: « از امروزت برای فردایت توشه برگیر، و فراهم شدن وقت را غنیمت شمار، و از فرصت و مهلت و امکانات استفاده کن.»

نیز فرمود: همه وقت مؤمن پراست، و او در همه وقتش به کارهای مثبت اشتغال دارد.»

و نیز در ضمن نامه ای به یکی از اصحاب فرمود: «با آن چه از عمرت باقی مانده از گذشته جبران کن، فردا و پس فردانگو( و کار امروز را به فردا وانگذار) زیرا گذشتگانی که به هلاکت رسیدند، به خاطر پایداری در آرزوها و امروز و فردا کردن بود، تا آنگاه که ناگهان فرمان خدا(مرگ) به سویشان آمد، در حالی که غافل بودند.»

************************************************

یکی از چیزایی که میتونه آفت ِ استفاده درست از عمر باشه

نگرانی ِ بیش از حد برای ِ تلف نکردنه وقت ِ که خودش مثل ِ یه مانع عمل میکنه

ماها باید یه چیزی رُ باور کنیم اونم این که خدا هیچ وقت نخواسته به ما سخت بگیره

و هیچ وقت کارای ِ بزرگ و غیرممکن هم ازمون نخواسته

توی ِ استفاده و قدرشناسی ِ از عمر هم همینه

ماها با ساده ترین کارها میتونیم قدردان ِ این نعمت ِ پربرکت ِ الهی باشیم

با کارهایی ساده مثل ِ

این که بخشی از وقتمون رُ در روز ، در هفته و حتی در ماه... صرف ِ دیدنه و پرسیدنه حال و احوال ِ پدرو مادرمون و نشستن پای ِ حرفاشون کنیم

این که یه بخشی از وقتمون صرف ِ اونایی بشه که جز ما هیشکی نمیتونه گره از کارشون باز کنه

این که همیشه برکت ِ وقت به زیاد دوییدن نیست .گاهی اتفاقا استفاده درست از وقت لحظه ای توقف ِ

این که یه وقتایی همه عمرمون به کاری میگذره که نه تنها دردی ازمون دوا نمیکنه که برعکس گرفتار ترمون هم میکنه

مثل ِ اونایی که همش دارن پشت ِ این و اون حرف میزنن

یا اونایی که همه وقتشون صرف ِ فریب دادنه بقیه میشه

یا اونایی که همش دارن دروغ میگن

خلاصه این عمر ِ به هیچ دردی نمیخوره اگه نتونه خیری به خودمونو وبقیه برسونه.

**************************************************

 (مناجات)

ای خدائی که آسمان و زمین به فرمان و امر تو پایدار و متحمل زحمت است
ای خدائی که رعد در ستایش تو در خروش است
ای خدائی که همه در مقابل عظمت تو متواضعند
ای خدائی که خورشید و ماه به فرمان تو در نهان و آشکارند
ای خدائی که قدرت مطلقی بر تمام کاینات... بر زمین و بر زمان
ای خدائی که هرچه دارم از لطف توست...
ای خدائی که هر چه خواستم دادی و هر آنچه را که ندارم به تدبیر توست که بهترین مدبّری
آن هنگام که انبوه گناهان مرا از وصال تو دور می‌کند، جز امید بخشش تو ، مرا به سوی تو نمی‌کشاند
پروردگارا !
به امید رحمتت درگاهت را می کوبم
و به امید پناهت به‌ درگاه کرمت روی می آورم ،
به سوی تو می آیم از هر آنچه که مرا از تو دور می کند
و از تو می خواهم که قلبم را آنچنان رئوف گردانی که همواره چشمه‌های اشک از آن جاری باشد
و تجلی نور تو در زندگی‌ام، در کارهایم، در رفتارم و در تمامی حالاتم جلوه‌گر باشد.
آمین  یا ارحم الرّاحمین

 

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

به افق آفتاب

به نام ِ خدایی که خدمت کنندگان ِ به بندگانش رُ دوست داره

سلام

سر ِ قرار ِ همیشگی با شماییم و آرزومند ِ خیر و خوبی برای ِ همه شما عزیزان

برای ِ همه شمایی که میدونم کمک کردن و گره گشایی از کار ِ دیگران و به داد ِ دیگران رسیدن براتون مهمه. شمایی که زندگی ِ بقیه رُ جدا از زندگی ِ خودتون نمیدونین.

به شمایی که میدونین با خدمت و کمک ِ به دیگران تا جایی که به وسع و توانتون هست، لبخند ِ رضایت ِ خدا رُ میخرین. البته به شرطِها و شروطِها. به شرط ِ این که خدمت کردنمون به دیگران و کمک کردنه بهشون واسه چشم و هم چشمی و به رخ کشیدن نباشه.

به شرط ِ این که خدمت ِ به دیگران ُ رُ نه لطف که وظیفه بدونیم .به شرط ِ این که توی ِ خدمت کردنه به دیگران رنگی از منت و غرور و خودخواهی نباشه.

به شرط ِ این که توی ِ خدمت کردنه به دیگران دنبال ِ جواب و جبران نباشین

به نظر ِ شما خدمت کردنه به دیگران چطور میتونه عامل سعادت ِ ما باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمود: «مؤمنان، خدمتکار یکدیگرند». سؤال شد: چگونه خدمتکار یکدیگرند؟ فرمود: «به یکدیگر سود می رسانند.

از مرحوم آیت‌الله بروجردی نقل است که فرمود: «در ایام اقامتم در بروجرد، شبی در خواب دیدم به خانه‌ای وارد شدم، گفتند: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آنجا تشریف دارد، وارد شدم و سلام کردم و در آخر مجلس که جا بود، نشستم. دیدم حضرت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در صدر مجلس جلوس فرموده است و بزرگانی از علما و زُهّاد در کنار ایشان نشسته‌اند و مقدّم بر همه و نزدیک‌تر از سایرین به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، سید جواد طباطبایی ـ برادر کوچک‌تر علامه سید مهدی بحرالعلوم ـ نشسته است».

به فکر فرورفتم که در میان این جمع، کسانی هستند که هم عالِم‌تر از سید جوادند و هم زاهدتر از او، چرا این امتیاز، نصیب سید جواد شده است. در همین اندیشه بودم که نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: «سیدجواد به کار مردم و اهل حاجت، از همه کوشاتر بوده است.

اَلا گر طلبکار اهل دلی

ز خدمت مکن یک زمان غافلی

به حال دل خستگان درنگر

که روزی تو دلخسته باشی مگر

درون فروماندگان شاد کن

ز روز فروماندگی یاد کن

 

مرحوم مرشد چلویی معروف، خدمت شیخ رسید و از کسادی بازارش گله کرد و گفت: «این چه وضعی است، روزی بود که سه چهار دیگ چلو می فروختیم و مشتریها فراوان بودند؛ ولی اکنون روزی یک دیگ هم مصرف نمی شود.» شیخ تأملی کرد و گفت: «تقصیر خودت است که مشتریها را ردّ می کنی!» مرشد گفت: «من کسی را ردّ نکردم؛ حتی از بچه ها هم پذیرایی می کنم و نصف کباب به آنها می دهم.» شیخ گفت: «آن سیّد چه کسی بود که سه روز غذای نسیه خورده بود بار آخر او را هل دادی و از درِ مغازه بیرون کردی؟!»

مرشد سراسیمه در پی آن سید می رود و از او عذرخواهی می کند و بعد از آن، تابلویی به این صورت نصب می کند: «نسیه داده می شود؛ حتی به شما، وجه دستی به اندازه و سعمان پرداخت می شود» و آن گاه وضعش به حالت اوّل بر می گردد.

رسول خدا – صلی‌الله‌علیه‌وآله - فرمود: هر کس یک نیاز مؤمنی را روا سازد، خداوند حاجت‌های فراوان او را روا سازد که کمترین آن بهشت باشد.

 


کسی که در سختیها و گرفتاریهای مردم، آنها را یاری برساند و با برآوردن حاجات آنان به آنها آرامش هدیه کند، خداوند در سخت ترین مراحل زندگی پس از مرگ، یعنی قیامت به او امنیت و آرامش اعطا می کند.

در بیان موسی بن جعفر(علیه السلام) آمده است: برای خداوند در روی زمین، بندگانی هستند که در راه رفع حوایج مردم تلاش می کنند. آنان در روز قیامت، ایمن اند"

البته خدمت رسانی به مردم در همین دنیا هم به انسان آرامش و انبساط درونی میده و در روایات هم به اون اشاره شده .

 

حضرت صادق(ع) فرمود: " به خدا و محمد و علی ایمان نیاورده است کسی که هر گاه برادر مؤمن او برای رفع حاجتی نزد وی بیاید، با چهره باز با او برخورد نکند. اگر بتواند خود حاجت او را برآورد، باید در این باره به سرعت اقدام کند واگر نمی تواند نزد دیگران برود تا حاجت او را برآورده سازد و اگر کسی غیر از این باشد که برایت وصفت کردم، هیچ گونه ولایت و رابطه ای بین ما و او نیست."

حضرت امام صادق – علیه‌السّلام - فرمود: کسی که در راه برطرف ساختن نیاز برادر خود قدم بردارد، مانند کسی است که سعی میان صفا و مروه به جای آرد.

صفوان در محضر امام صادق علیه‌السلام نشسته بود، ناگهان مردی از اهل مکه وارد مجلس شد و گرفتاریی که برایش پیش آمده بود، شرح داد. امام صادق علیه‌السلام به صفوان دستور داد:

«فورا حرکت کن و برادر ایمانی خود را در کارش یاری کن»، صفوان حرکت کرد و رفت و پس از توفیق در اصلاح کار، به نزد امام صادق علیه‌السلام بازگشت. چون امام علیه‌السلام او را دید، فرمود: بدان که همین کار به ظاهر کوچک که حاجتی از کسی برآوردی و وقت کمی از تو گرفت، از هفت بار طواف دور کعبه، محبوب‌تر و برتر است.

پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله - فرمود: کسی که برای کمک به برادر خود و سود رساندن به او اقدام کند، پاداش مجاهدان در راه خدا به او داده خواهد شد.

حضرت امام کاظم – علیه‌السّلام - فرمود: «همانا مُهر قبول اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و الا (اگر چنین نکنید)، هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود.


 (مناجات)

یا فتاح
یعنی کلید قلب من در دستان توست
بوی ناب بهشت می دهد همه ی نام های قشنگ تو ...
می گذارمشان روی زخم های دلم
گفته بودی * اَلجَـبّار *
یعنی کسی که جبران می کند همه ی شکستگی های دلت را ...
گفته بودی * الشّافی *
یعنی کسی که شفا می دهد تمام زخم های عمیق و نا علاج را ...
هوای دلم سبک می شود با زمزمه ی نام های زیبایت

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

***************************************

به افق آفتاب

******************************************

به نام ِ خدایی که در بنده نوازی

خدایی بی همتاست

سلام

 ********************************

میدونین بعضیا فکر میکنن که اطاعت از خدا و بندگی کردن آسونه

اونا فکر میکنن که همین نمازهای ِ هر روزه ،  و کارهای ِ کوچیک و بزرگی که انجام میدیم ، یعنی بندگی

**********************************************

اما  توی ِ قصه اطاعت ِ از خدا باید گفت که ظاهر ِ اعمال شرط ِ لازم ِ  اما کافی نیست ، چون کمال ِ اطاعت ِ از خدا و بندگی ، در صدق ِ دلهامونه.

 در این که با همه وجود به خدا ارادتی صادقانه داشته باشیم

 ارادتی که در اعمال و کارهای ِ ما ، خودشو  خیلی راحت نشون بده

 **********************************************

 بندگی کردن و فرمانبرداری از خدا سخت نیست ، به شرط ِ این که دل ِ ما با خدا، ساده و بی ریا باشه

  *********************************

 بعضیا با خودشون فکر میکنن که این دو رکعت نماز و یه ماه روزه یعنی اوج ِ بندگی ، و بلافاصله از خدا در ازای ِ بندگیشون مطالبه اجابت ِ حاجت هاشونو میکنن و اگه یه وقت تاخیری در اجابت اتفاق بیفته ، طلبکارانه ناراحت میشن

از این که چرا در جواب ِ بندگیه اونها اونچنان که باید عمل نکرده

***************************************

گفتنیها زیاده و من در آغاز ِ برنامه امروز از شما یه سوال دارم ، اون هم این که به نظر ِشما اطاعت و فرمانبرداری از خدا یعنی چی و در زندگیهای ِ ما چه مصادیقی پیدا میکنه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************

 بندگی و اطاعت ِ از خدا هیچ وقت یه معامله نبوده و نیست . بندگی و اطاعت ِ ما دربرابره خدا ، یه وظیفه اس. یه وظیفه که در بهترین حالت هم باز هم ما رو در موضع ِ شرمندگیه در برابر ِ خدا قرار میده . چون چون این اطاعت ِ ناچیز ِ ما در برابره دنیای ِ  لطف و عنایت ِ  خدا ، حقیقتا هیچ و ناچیز ِ

 *********************************

حضرت امام باقر علیه السلام به جابر فرمود:«ای جابر! آیا فقط دم زدن از محبت و دوستی ما کافی است؟

به خدا سوگند شیعه ما کسی است که باتقوا باشد و از خداوند اطاعت کند. و نشانه‌ی چنین کسی فروتنی، امانتداری، راستگویی و تلاوت قرآن است و نیز اینکه با روزه و نماز، خدا را فراوان یاد کند، به پدر و مادر خود نیکی کند، با همسایگان فقیرش مدارا کند، به مستمندان قرض دهد، زبان خویش را تنها در راه خیر و به سود مردمان به کار ببرد و امین خاندان خود باشد

آن‌گاه امام فرمود:«ای جابر، به راه‌های مختلف مرو. آیا کافی است بگوییم علی را دوست داریم و ولایتش را پذیرفته‌ایم ولی اهل عمل نباشیم؟ آیا اگر کسی بگوید من دوست رسول خدا هستم ولی به سنتش عمل نکند، این محبت پیامبر به حالش سودی خواهد داشت؟»

آنگاه فرمود:«باتقوا باشید و برای مقاماتی که نزد خداست کار کنید. خداوند با هیچ کس خویشاوندی ندارد. محبوبترین بندگان نزد خداوند، باتقواترین و مطیع‌ترین آنهاست. به خدا سوگند جز با اطاعت از پرورگار نمی‌توان به او تقرب پیدا کرد. ما برات  آزادی از دوزخ نداریم. هیچکس بر خدا حجت ندارد. هر که مطیع خدا باشد دوست ما و هر که نافرمانی خدا کند دشمن ماست. دوستی و ولایت ما جز با عمل کردن و خداترسی بدست نمی‌آید."

********************************************************

اطاعت و فرمانرداری از خدا یعنی تسلیم ِ صرف ، یعنی اطاعتی بی چون و چرا

 یعنی ، " چَشم  " گفتنی عاشقانه و با معرفت، چون  اگر دنبال ِ  دلیل و اما و اگر 

برای ِ اطاعت از خداباشیم دیگه نه قصه ای از ارادت و عشق که قراری منطقی

بین ِ ما و خدا شکل میگیره. قراری که اشتباه نیست اما به شیرینیه اطاعت ِ محض از خدا نمیرسه. به شیرینیه اطاعتی که خدا هم اونو بیشتر دوست داره .

*********************************

امیر مومنان حضرت علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود: از متاع دنیا چیزى براى خود باقى مگذار؛ چرا که آن را برای یکى از این دو شخص مى گذارى: یا کسى که آن را در اطاعت خدا صرف مى کند و با آنچه تو به خاطرش بدبخت شدى، خوشبخت مى شود. و یا کسى که آن را در معصیت خدا به کار گیرد و با آن بدبخت مى گردد، پس تو یاور او شدى در گناهى که کرده، پس هیچ کدام از این سزاوار نیستند که آن ها را بر خود مقدم دارى.

**************************************

 خدا دوست داره که بنده هاش با عزت باشن ، دوست داره همیشه سرشونو بالا بگیرن و پیش ِ کسی سر خَم نکنن . فقط یه جاست که ما اجازه داریم به خشوع و فروتنی سر به بندگی و تسلیم پایین بندازیم اون هم فقط در برابره  خود ِ خداست و بس. بندگی و تسلیمی که ما رو بزرگ میکنه و در برابره دیگران بهمون عزت و عظمت میده.

*********************************

 حرفی که میخوام بگم ، حرف ِ من نیست ، حقیقتیه که تاریخ ِ زندگیه ما آدمها  درستیش رُ اثبات میکنه . حقیقتی به این قرار که بزرگترین آدمهای ِ خوب ِ  دنیا

کسایی بودن که در برابره خدا خودشونو کمترین و ناچیزترین میدونستن ، کسانی که خدا به حرمت ِ بندگیهای ِ صادقانه شون اونها رُ در نظر ِ دیگران بزرگ کرد.

 *********************************

 برای ِ رسیدنه به بهترین ها ، در دنیا و آخرت فقط یه کار باید کرد . اون هم اطاعت و بندگی ِ خداست . همین

 *********************************

 (مناجات)

 خدایا ، ‌من‌ بدون هیچ پیرایه ‌و‌ خالى ‌از‌ ‌هر‌ گونه شائبه ، مخلصانه ‌و‌ ‌با‌ تمام وجودم ‌به‌ درگاه ‌تو‌ پیوسته ‌ام‌ ‌و‌ ‌از‌ ‌هر‌ ‌کس‌ ‌به‌ ‌تو‌ محتاج است روى گردانیده ‌ام‌ ‌و‌ درخواست خود ‌را‌ هرگز متوجه کسانى ‌که‌ خود ‌به‌ احسان ‌تو‌ نیاز دارند ، ننموده ‌ام‌ ؛ زیرا دانستم نیاز ‌را‌ ‌از‌ نیازمندان خواستن ، سفاهت عقل ‌و‌ گمراهى خرد است

خدایا

من فقط ‌تو‌ ‌را‌ قبل ‌از‌ ‌هر‌ ‌کس‌ ‌مى‌ خوانم ‌و‌ ‌در‌ امید ‌من‌ ‌جز‌ ‌تو‌ ‌کس‌ دیگرى مشارکت ندارد ‌و‌ ‌در‌ دعاى ‌من‌ ‌به‌ درگاه ‌تو‌ هیچ ‌کس‌ همراه نیست ‌و‌ نداى مرا غیر ‌تو‌ نمى شنود ‌و‌ ‌آن‌ ‌را‌ برآورده نمى نماید .  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰



گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند .

*****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که دلهای ِ ما رُ از باور و ایمان ِ به خودش سرشار کرد

و سلام

**************************************************

با عرض ِ تسلیت به مناسبت ِ سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام، از خدای ِ بزرگ میخوایم که نور و خیر ِ این دقایق رُ در همه لحظات ِ زندگی ِ ما مستدام کنه .

***************************************************

امروزم با خودم به باورهام فکر میکردم.    

به باورهایی که توی ِ زندگی محکم و سرِ پا نگهم میداره.

به امید ، به اطمینان ، به باور ِ این که کسی مثل ِ خدا هست و پناه ِ هممونه .

*****************************************************

امروز با خودم ، به باور ، به وجود ِ خدایی فکر میکردم که با بودنش دلهامون حتی در سخت ترین اوقات هم آرومه ، آروم به این که میدونیم تنهامون نمیذاره .

باور و ایمان به وجود ِ خدایی که با او هیچ چیزی غیرممکن نیست و آرزوهامون همه ، ممکن و شدنی هستن.

***********************************************

باور به وجود ِ خدایی که از همه قوی تره و همه چی رُ میدونه

خدایی که هیچ کس از تکیه کردنه بهش پشیمون نیست که برعکس هر کی بهش ایمان آورده هم این دنیا رُ بُرده و هم اون دنیا رُ

***********************************************

شاید برای ِ همینه که وقتی با همه وجودم احساس میکنم که قدرت ِ بزرگی مثل ِ قدرت ِ بی نهایت ِ خدا همراه و پناهمه

دلم آروم میشه و رها میشم از همه دلواپسیها و غصه هام

چون با قدرت ِ خدا

هیچ چیزی غیر ممکن نیست.

و این دقیقا اساس ِ همون  حقیقتیه که میگه هر کسی با خدا معامله کنه به نهایت ِ سعادت ِ دنیا و آخرت رسیده.

***************************************************

شما توی ِ زندگیتون کجاها با خدا معامله کردین و نتیجه این معامله چی بوده؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************  

در آیه 111 سوره توبه آمده است که ، خداوند از مؤمنان جان ها و اموالشان را خریدارى کرده، که (در برابرش) بهشت براى آن ها باشد; (به این گونه که:) در راه خدا پیکار مى کنند، مى کشند و کشته مى شوند; این وعده حقّى است بر او، که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده; و چه کسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟! اکنون بشارت باد بر شما، به داد و ستدى که با خدا کرده اید; و این است آن پیروزى بزرگ!

در این معامله بزرگ، خریدار خداوند متعال ِ، و فروشنده بندگان مؤمن و مجاهد، و کالاى مورد معامله جان مؤمنان، و قیمت و ثمن معامله بهشت برین ِ، و سند این معامله جالب و با ارزش در کتاب آسمانى قرآن به ثبت رسیده.

این معامله اون قدر با برکت ِ که خداوند از اون به «پیروزى بزرگ» یاد مى کنه و به فروشندگان تبریک و تهنیت مى گه! و حقیقتاً  هم چنین معامله اى بزرگ ِ چون خریدار، جنسى رُ که متعلّق به خود اوست به بالاترین قیمت ها از فروشنده مى خره.

*****************************************************

از اقسام دیگه معامله با خدا انفاق ِ ، خداوند در آیه 10تا 12سوره صف میفرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید آیا شما را به تجارتی رهنمون شوم تاشما را از عذاب دردناک رهایی بخشد؟ ایمان به من می آورید و در راه او به اموالتان مجاهدت می کنید… تا خداوند از گناهان شما درگذرد و شما را به بهشت هایی درآورد که از زیر درختان آن رودها روان است.

در آیه 29سوره فاطر از انفاق مال در راه خدا به عنوان تجارتی کسادناپذیر یاد می کند که هرگز زیانی در آن راه نمی یابد و بازار آن کساد نمی شود.

*****************************************************

 دسته اى از مردم ، تمام عمر خودشون رُ با خدا معامله مى کنن و به تعبیر قرآن مجید، خودشون رُ در مسیر هدایت قرار مى دن؛از عقلشون، وجدانشون، طبیعتشون، فطرتشون و از نظام عالى جهان خلقت استفاده مى کنن و خودشون رُ از طریق پیغمبران خدا، ائمّه طاهرین و عاشقان راه، تسلیم صاحب خلقت میکنن و در این مسیر هم مى دونن که از حضرت آدم(علیه السلام)، دچار بلاها، رنج ها، مشقّت هاوسختى ها بوده اند و هر مؤمنى هم  حتما در طی ِ زندگیش دچار مشکلات و سختى ها میشه؛ولى به تعبیر پیغمبر عزیز اسلام(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و امیرالمؤمنین(علیه السلام)، پروایى در مسیر هدایت از برخورد به سختى ها و مشقّت ها ندارن.

*********************************************************

یکی از اقسام معامله با خدا صدقه دادنه ،

حضرت امام(علیه السلام) مى فرماید: "هر زمان فقیر و نیازمند شدید با دادن صدقه با خداوند معامله کنید".

 

در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که به یکى از فرزندانش فرمود: از آن مالى که نزد تو بود چقدر باقى مانده؟ عرض کرد: فقط چهل دینار. امام(علیه السلام) فرمود: برو و آن را به نیازمندان صدقه بده. عرض کرد: چیزى غیر از آن در بساط نیست. فرمود: مى گویم آن را صدقه بده خدا به جاى آن به ما مى دهد. سپس فرمود: آیا نمى دانى هر چیز کلیدى دارد و کلید رزق صدقه است؟» پس برو و آن را در راه خدا به نیازمندان بده.

************************************************

در آیات و روایات اسلامی نمونه های فراوانی از معامله با خدا ذکر شده است. به طور نمونه امام صادق علیه السلام : هرکس گرفتاری مومنی را که در سختی افتاده رفع کند ، خدا حوائج دنیا و آخرتش را آسان کند.

****************************************************

اونایی که واسه کار ِ خوبشون توقع ِ جواب از دیگران ندارن

هیچ وقت کوچیک نمیشن

چون مثل ِ اونا .... مثل ِ کسی میشه که کاری میکنه و مزد ِ کارش ُ میخواد

و دستشُ برای ِ گرفتنه مزدش دراز میکنه

دستی که یه وقتایی واقعا اونقدری که باید پُرش میکنن و یه وقتایی با چیزای ِ کم ارزش و حتی خالی برش میگردونن

به نظر ِمن هیچ کس هم که نفهمه آدم اینجوری پیش ِ خودش خیلی کوچیک میشه

اما اونایی که انتظار جواب ندارن

نگاهشون به خداست

به خدایی که همیشه بیشتر از حق و لیاقت ِ آدما بهشون میبخشه

بخصوص توی ِ عوض دادن به کارهای ِ خیر

************************************************

رفیقی میگفت : با هر کسی  که معامله می کنن , ثمن معامله رو هم از همون فرد میخوان ما

با خدا معامله نکردیم  اگه ...

" مزد کاری که برای رضای خدا انجام دادیم رو از مردم بخوایم ... "

***************************************************

خدا کنه یادمون نره که تو این دنیا از کی باید بخوایم و دستمونو در برابر ِ کی باید دراز کنیم

فقیری به در خانه ی بخیلی آمد و گفت :

شنیده ام که تو بخشی از مال خود را نذر نیازمندان کرده ای

و من در نهایت فقرو تنگدستی ام ... چیزی به کَرمت به من بده ...

بخیل گفت: من نذر کوران کرده بودم !

فقیر گفت: کور واقعی من هستم،زیرا اگر بینا بودم از در خانه ی خداوند

به در خانه ی کسی چون تو نمی آمدم ..!

*********************************************************

 (مناجات)

بار خدایا؛

وسوسه های نفس نگذاشت، جانم در نهر رجب تطهیر شود؛

از در آویختگان درخت طوبای شعبان هم که نبودم؛

ترحم فرما و در دریای رحمت رمضانت مستقرم نما ...

 الهی! به حق آنکه تو را هیچ حاجت نیست رحمت کن بر آنکه او را هیچ حجت نیست.

الهی! در دل ما جز محبت مکار و بر این جانها جز الطاف و مرحمت مدار و بر این کشت ها جز باران رحمت مبار.

الهی! تو بر رحمت خود و من بر حاجت خویش، تو توانگری و من درویش.

 

 


  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

******************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به نام ِ خدایی که کریم ِ و برای ِ بخشش و سخاوتش هیچ نهایتی نیست.

*******************************************

با عرض سلام و وقت بخیر، لطفا با ما باشید در فرصت ِ باقی مونده تا اذان ظهر.

***********************************

امروز با خودم فکر میکردم که ما اگه یه نگاه ِ بی تعارف به خودمونو و بقیه بندازیم ، خوب میفهمیم که بخشش و کمک کردنه به بقیه خیلی خوبه

اما خیلیا وقتی یه کار ِ خوبی رُ انجام میدن حالشون  ، به اون اندازه ای که باید  خوب نیست.

**********************************

حالشون خوب نیست چون اگه خودشونو به زحمت انداختن و واسه کسی کاری کردن ، بیشتر از اون آدم ،واسه خودشون بوده ، واسه خودخواهی شون ، واسه این که یه جایی منتش ُ سر ِ آدم ِ بذارن.

************************************

واقعیت اینه که در مورد همه کارهایی که ما انجام میدیم ، بخصوص کارهایی که در حق ِ دیگرانه ، حتی اگه بنده خدا هم متوجه نشه ، خدا خیلی خوب متوجه میشه. خدایی که وقتی نیت ِ اون آدما رُ میفهمه ، اگه خلوصی در اون نباشه، دیگه نمیذاره که  خیلی حال ِ دلشون خوب باشه.

***************************************

و این میشه که از کارهای ِ خیر و بخشش هاشون نه خیر ِ دنیایی میبرن

و نه بهرهء آخرتی.

****************************************

دقیقا برای ِ همینه که یکی از مهم ترین اسباب ِ رسیدنه به سعادت ِ دنیوی و اخروی رُ کسب ِ رضا و خوشنودی ِ خدا میدونن. یعنی اون خوشبختی ِ واقعی ، وقتی اتفاق میافته که مقصد ِ همه کارها و رفتار و نیتهای ِ ما فقط و فقط خدا باشه و بس.

*******************************************

خوشنودی ِ خدا بزرگترین حقیقتی ِ که هیچ شک و تردیدی توش نیست یعنی اگه ما به جایی رسیدیم که خوشنودی ِ خدا رو با خودش داشت مطمئن باشیم که سعادت ِ واقعی رُ بدست آوردیم.

***************************************************

به نظر ِ شما خوشنودیِ خدا در چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

در یکی از ادعیه زیبای ِ مفاتیح الجنان آمده است که ، خدایا من از تو می‌خواهم آنچه را که تو را خشنود سازد، و پناه مى برم بتو از آنچه تو را بیازارد، واز تو توفیق فرمان برداریت وترک نافرمانیت را .

در ابتدای ِ صحبت خوب ِ به نکته توجه کنیم که ،  خوشنودی و ناخشنوی ِ خدا با اونچه که ما از رضایت و نارضایتی تعریف میکنیم متفاوته.

رضایت و غضب خداوند مثل ِ خرسندی وخشم ما نیست، چرا که وقتی ما خشمناک می شیم حالت ِ روحیمون عوض میشه، اما خداوند از این تغییر حالات منزه ِ و مقصود از خشم وغضب خدا یعنی عقاب و عذاب خدا؛ ورضایت و خشنودی خدا یعنی ثواب خداست.

***********************************************

 یک سری از اعمال هستن که موجب رضایت و خرسندی خدا میشن مثل ِ: اطاعت از رسول خدا (صلی ا... علیه و آله و سلم) و حضرت فاطمه زهرا (سلام ا... علیها) وتمامی امامان معصوم (علیهم السلام)، آمرزش خواهی فراوان، تواضع، پرداخت صدقه فراوان به مستمندان و رضایت به قضای ِ خدا داشتن، کمک رسانی به مردم  همه موجب سزاواری اجر و ثواب ِ .

*************************************************

در مورد نشانه های رضای خدا روایت شده است که حضرت موسی علیه السلام به خداوند فرمودند: " خدایا! خبرم بده که نشانه راضی شدن تو از بنده ات چیست؟ خداوند وحی فرستاد که اگر، ببینی من بنده ام را آماده می‌کنم تا اطاعت مرا بکند و از گناهان بازش دارم این علامت رضای من است. "

*****************************************************

در روایت دیگری پیرامون نشانی رضایت و خوشنودی ِ خداوند از بنده آمده است: « اگر دیدی انسان های فقیر و افتاده را دوست داری و از انسان های ستمگر بیزاری این علامت رضای خدا است.

****************************************************

در روایت است که ، فردی به امام حسین(علیه السلام) نامه نوشت: که ای آقای من؛ از خیر دنیا و آخرت خبرم ده. حضرت در پاسخ نوشتند: "بسم الله الرحمن الرحیم؛ هرکس به خاطر اینکه رضایت خدا را به دست آورد کاری انجام دهد ولی مردم از آن ناخرسند باشند خداوند او را از شر مردم حفظ می خواهد کرد، و هرکس رضایت مردم را به قیمت خشم خدا به دست آورد خداوند وی را به مردم واگذار نهد."

*****************************************

رسول اکرم(صلی ا... علیه و آله و سلم) می فرمایند:" هرکس به قیمت غضب خالق در پی رضایت مخلوق باشد؛ خداوند آن مخلوق را بر وی چیره خواهد ساخت."

و حضرت امام زین العابدین(علیه السلام) می فرمایند:" رضایت انسان به چیزی که خوش نمی دارد، بالاترین درجات یقین است."

************************************************

گاهی در روایات خشم و خوشنودی ِ بعضی از بزرگان دین رُ برابر با خشم ورضای خدا دونستن، مثل ِ این سخن معروف رسول خدا (صلی ا... علیه و آله و سلم) در باره دختر خود که فرمود:« رضای فاطمه رضای من است و خشم او خشم منست؛ هرکس او را دوست می دارد مرا دوست داشته، وهرکس او را خوشنود سازد من را خوشنود ساخته است.»  این حدیث خود اثبات کننده موقعیتی ویژه برای حضرت زهرا (سلام ا... علیها) است، چون ایشان  را بگونه ای معرفی کرده است که خرسندی وخشم او ملاک ومعیار گردیده است، واز طرف دیگر موضع گیری مثبت ویا منفی ایشان عین موضع گیری رسول خدا (صلی ا... علیه و آله و سلم) و بلکه خود خداست.

*************************************************

میدونین اشکال ِ کار از کجاست

اشکال از اینه که ما اصل ُ گم میکنیم

و یادمون میره که توی ِ این دنیا چی کاره ایم و چی کار باید بکنیم و قراره که با این کارا به کجا برسیم

از اولش هم قرار این بود که اگه قدمی واسه کسی برمیداریم ، خدا جلوی ِ چشممون باشه . چون اجر ِ کارمون خیلی بیشتر از اون ِ که بنده خدا بتونه جوابش ُ بده . از اولش هم قرارمون این بود که اگه میخوایم گناهی نکنیم واسه این باشه که خدا دوستش نداره . حساب و کتاب این جوری بوده اما بعضیامون انقدر درگیرِ خودمونو زندگیهامون شدیم که جای ِ یه چیزایی واسمون عوض شده

حالا دیگه اگه قرار باشه به کسی کمک کنیم نگاه میکنیم ببینیم که دور و برمون چقدر شلوغ و چند نفر دارن نگامونئ میکنن

حالا دیگه اگه قرار باشه به کسی کمک کنیم نگاه میکنیم ببینیم که واسمون صرف داره یا نه

حالا دیگه اگه قرار باشه به کسی کمک کنیم نگاه میکنیم ببینیم که کجا میتونیم جبرانش ُ ازش بخوایم و این که دقیقا کجاها میتونیم منتش رُ سرش بذاریم

واقعا این همون بخشش و کمک به دیگرانی ِ که خدا از ما میخواد؟؟؟

*******************************************

دیگه کم کم اوضاع داره یه جوری میشه

که باید بگیم یادش بخیر اون وقتایی که یواشکی توی ِ جیب ِ کسی که میدونستیم گرفتاره پول میذاشتیم

یادش بخیر اون وقتایی که کلی قایم موشک بازی میکردیم که بقیه نفهمن کمک کردنه به اون رفیقِ نیازمند کار ِ ما بوده.

یادش بخیر اون وقتایی که وقتی قرار بود گره از کار ِ کسی باز بشه نگرانی ِ ما از رو شدنه اسم ِ طرف از خودش بیشتر بود

یادش بخیر اون وقتایی که میبخشیدیم و میدونستیم که خدایی هست

*****************************************

آقا اینجا محل ِ گذر ِ و اون دنیا موندنی ِ

باور کنین که اون طرف خیلی بیشتر از این ور به کارای ِ خوبمون محتاجیم

اینو گفتم که اجر ِ کارای ِ خوبمونو با منت و خودخواهی خراب نکنیم.

*****************************************

یه استادی داشتم که میگفت : آخه چه جوری یکی حاضر میشه که مزد ِ کار ِ خوبش ُ از مردم بگیره

اولا که هیشکی نمیتونه مزد ِ آدم ُ تمام و کمال بده

بعدشم خداییش ضرری از این بزرگتر هم هست که آدم به خدا بگه من پاداش ِ بی نهایت ِ تو رُ نمیخوام و دلم به همین خرده ریزای ِ دنیا خوش ِ

************************************************

 (مناجات)

خدایا!

هنگامی که ثروتم دادی،خوشبختی ام را نگیر.

هنگامی که توانایی ام دادی، عقلم را نگیر.

هنگامی که مقامم دادی، تواضعم را نگیر.

هنگامی  که تواضعم دادی عزتم را نگیر.

هنگامی که قدرتم دادی، عفوم را نگیر.

هنگامی که تندرستیم دادی، ایمانم را نگیر.

وهنگامی که فراموشت کردم، فراموشم نکن!!

 

 

 


  • رادیو بدون شایعه