رادیو بدون شایعه

بایگانی

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به حساب ِ صفحه تقوم ... امروز 28 تیرماه سال 1398

و به وقت ِ قرار ِ دل ... موعد اذانگاهی ِ گفتگوی ِ با خدای ِ بزرگ

*******************************************

به نام ِ خدایی که سمیعِ

خدایی که برای ِ گفته ها و ناگفته ها شنواست

*******************************************

میگن کسی که سلام میکنه .....  دست ِ خدا همراهش ِ

پس سلام

**************************************

چه رسم ِ خوبیه که ما کارهامونو با نام ِ خدا شروع میکنیم

چون باور داریم که وقتی اسم ِ خدا رُ میاریم ... خودش همراهمونه و کارهامونو به روال میندازه

*************************************

چون باور داریم که اگه کاری با اسم ِ خدا شروع نشه ... نصفه و نیمه میمونه

*************************************

چون باور داریم که وقتی کاری رُ با نام ِ خدا شروع میکنیم سختیهاش ُ برامون آسون میکنه و گره هاش ُ باز

*************************************

خدایی که صدها نام داره و هر اسمش ... کلیدی برای ِ قفل های ِ زندگی ِ ماست

*************************************

خدایی که در گناهان ِ ما ستار ِ

در گرفتاریهامون مونس ِ

در غصه هامون .. رحیم ِ

و در بنده نوازی .. رب العالمینِ

****************************************

خدایی که وقتی از سختیها بی طاقت میشیم .. صداش میزنیم

****************************************

خدایی که وقتی از همه ناامید میشیم بهش پناه میبریم

*************************************

خدایی که میدونیم وقتی صداش میزنیم صدامونو میشنوه و حتما جوابمونو میده

**********************************

به نظر ِ شما این که هر کاری رُ با نام ِ خدای ِ مهربون و بخشنده آغاز کنیم ، چه اثرات و خیرات و برکاتی داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

توی ِ همه جای ِ دنیا وقتی قراره یه کار ِ بزرگ و مهمی رُ انجام بدن .. حتما اون کار رُ به اسم ِ یکی از بزرگانشون شروع میکنن

به اسم ِ کسی که دوستش دارن و اینجوری احساس میکنن که همه چی بهتر پیش میره

به نظر ِ شما بزرگتر و مهم تر و دوست داشتنی تر از خدا توی ِ همه عالم کسی هست ؟؟

بخشنده تر از خدا برای ِ ما کسی هست؟؟؟

مطمئن تر از خدا؟؟؟؟

دلسوزتر ؟؟؟

بخشنده تر ؟؟؟؟

همراه تر  ............ ؟؟؟؟

واقعا نیست

برای ِ همه ما بهتر از خدا کسی وجود نداره

و این کمترین سهم ِ ما در قدردانی و ادای ِ محبت به خدای ِ بزرگ ِ که کارهامونو به نامش آغاز کنیم و یادش همیشه در زندگیهامون باشه

*******************************************************

حضرت امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: هر کس بسیار یاد خدا کند خدا او را در سایه لطف خود در بهشت برین جاى خواهد داد

*****************************************************

خدای ِ بزرگ صدها اسم داره

اسامی نورانی ای که حتما در زمزمه دعاهای ِ مختلف شنیدین

اسم هایی که با تکرارشون دلمون آروم میشه

به نظر ِشما میشه کسی از سختیها به ستوه اومد باشه و خدا رُ به اسم ِ یا صبور صدا بزنه و آروم نشه

میشه کسی از تنهایی غصه دار باشه و خدا رُ به اسم یا انیس صدا بزنه و آروم نشه

میشه کسی گره به کار ِ زندگیش افتاده باشه و خدا رُ به اسم ِ فتاح صدا بزنه و آروم نشه

انگار این اسم های ِ خدا .... همه کلید ِ گمشده قفل های ِ زندگی ِ ما هستن

قفل هایی که به هر تقلا و تلاشی که کردیم باز نشدن

و حالا به زمزمه اسامی ِ نورانی ِ خدا .. یکی یکی گشایش پیدا میکنن

الهی که به تبرک ِ نام ِ خدا .... هیچ گره و غصه و دردی توی ِ زندگیهاتون نباشه

*******************************************

حضرت رسول خدا ص میفرمایند:

هر کار مهمی که بدون نام خدا شروع شود بی فرجام است

*********************************************

در روایت است که حضرت عیسی علیه السلام از خداوند در خواست کرد کسی را به او نشان دهد که نزد خدا محبوب تر از او باشد ، خداوند عیسی را به پیرزنی که در خرابه ای زندگی می کرد وبا بدنی فلج و چشمانی نابینا در گوشه ای رها شده بود ، راهنمایی نمود . حضرت عیسی علیه السلام جلوتر رفت ودقّت کرد ، دید پیرزن مشغول ذکری است :

خدایا شکرت که نعمتم دادی ،  به من کرم کردی ، زیبایی ام  دادی  و کرامت دادی .

حضرت عیسی علیه السلام تعجب کرد که اوبا این بدن فلج که فقط دهانش کار می کند ، چرا چنین ستایش می کند ؟

از او پرسید : خداوند به تو چه داده است که این قدر تشکّر می کنی ؟

پیرزن گفت : یا عیسی ،  خدا آن چه به من داده بود از من گرفت

و  برای ِ گرفتنه نعمتهایش از من .. حتی به قدر ِ نگاهی کوچک به من ِ بنده نگریسته است

من به همان نگاه او خوشم چرا که خدا این نگاه رابه دیگری نداشته وبه من کرده است ؛ پس جای شکر دارد

*****************************************

حضرت امام صادق ع در وصف ِ رحمان و رحیم بودن خداوند میفرمایند:

خداوند معبود همه چیز است ، نسبت به تمام مخلوقاتش رحمان ، و نسبت به خصوص مؤمنان رحیم است

*****************************************

زمزمه نام ِ خدا زنده کننده دلهای ِ ماست

حضرت علی علیه السلام اولین سفارششان به امام حسن مجتبی علیه السلام - در نامه ای که به فرزند ارجمندشان نوشته اند - این است که بیش از هرچیز به آبادانی دل خویش بپردازد:
«پسرم! تو را به تقوا و التزام به فرمان خدا، آباد کردن قلب و روح با ذکر او و چنگ زدن به ریسمان الهی توصیه می کنم ...».
و
یکی از مۆثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوباره اون، پناه بردن به ذکر خداست

************************************************

آرامش گمشده خیلی از ماست که برای ِ داشتنش هر کاری میکنیم

غافل از این که خیلی راحت میتونستیم آرامش رُ مهمون ِ همیشه دلهامون کنیم

اگه ... از عمق ِ جان باور میکردیم این  کلام خدای ِ بزرگ رُ که فرمودند:

کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خداست، بدانید تنها با یاد خدا دل ها آرام می گیرد».

*********************************************

خدای بزرگ در سوره نور آیه 22 میفرمایند:

آیا دوست ندارید خدا شما را ببخشد؟!

گفتم : چرا...

در سوره هود آیه 90گفت : پس از خدا بخواهید شما را ببخشد و بعد تـوبـه کنید.

گفتم : گناهم زیاد است

در سوره توبه آیه 104 گفت : مگر نمی‌دانید خداوند تـوبـه را از بنده‌هایش قبول می‌کند؟!

گفتم : دیگر روی توبه ندارم

درسوره غافر آیه 3 گفت : خدا عزیز و دانا است و آمرزنده‌ی گناه و پذیرنده‌ی تـوبـه.

گفتم : برای کدام گناهم توبه کنم؟

در سوره زمر آیه 53 گفت : خدا همه‌ی گناه‌هان را می‌بخشد. زمر/۵۳

گفتم : حتی اگر تکرار بشه؟

در سوره آل عمران آیه 135گفت : به جز خدا کیست که گناهان را ببخشد؟ آل

و من گفتم : تسلیم رحمت خدا هستم

*********************************************

(مناجات)

خدای خوب من ...

ما برای داشتن تو ریسمان نبسته ایم؛ 

دل بسته ایم ...

همین که حالِ دلمان خوب است برای ما کافیست

خدای خوب من ...

حساب گرانه تسبیح به دست می گیرم

و از تو بی حساب روزی می خواهم

حسابگرانه ذکر می گویم

و از تو بی حساب نعمت می خواهم

حسابگرانه صدایت می کنم

و از تو بی حساب توجه می خواهم

حساب گرانه بندگی می کنم

و از تو بی حساب خدایی می خواهم

همه اش شد ( من ) !

کاش می فهمیدم که همه اش باید ( تو ) باشد!

می نازم به خدایی ات،

که با این همه بی بندگی، 

خدایی ات،  بی همتاست..

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

*********************************************

به افق آفتاب

********************************************

وقتی با نام ِ خدا شروع میکنی

همه چی، خیلی  بهتر از اونی که باید پیش میره

*******************************************

پس به نام ِ خدایی که هر لحظه

نامی از نام های ِ او بر زبان ِ دلم تکرار میشه

خدایی که از بندگانش خیلی زود راضی میشه.

*******************************************

میگن کسی که سلام میکنه .... توی ِ دلش یه خورشید  از محبت داره که دوست داره گرماش ُ به دل ِ بقیه هدیه بده

پس ...... سلام

*********************************

*************************************

نمیدونم چرا اما بعضی وقتا خیلی بیشتر از اونی که باید حرص و جوش ِ دنیا رُ میخوریم.

****************************************

نمیدونم چرا اما با وجود ِ این که میدونیم اسباب ِ این دنیا موندنی نیست. بهشون دل میبندیم و وابسته شون میشیم.

***************************************

نمیدونم چرا با وجود ِ این که میدونیم اسارت هیچ وقت چیز ِ خوبی نبوده، از اسیر شدن توی ِ دنیا ناراحت نمیشیم.

********************************************

شاید برای ِ همینه که وقتی میبینیم کسی به دنیا وابسته نیست ، حتی از دیدنش حال ِ خوبی پیدا میکنیم. حس ِ آزاده بودن و دلبستگی نداشتن به دنیا و هر چیزی که رنگی از دنیا داره.

********************************************

به نظر ِ شما دلبسته نبودن به دنیا و حس ِ رهایی داشتن چه خوبی هایی میتونه داشته باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

میدونم که حرفایی که میخوام بزنم واسه خیلیاتون از اساس پذیرفتنی نیست

میدونین چرا

چون سبک و سیاق ِ زندگیامون عوض شده

اونم به سمت ِ بهتر شدن نبوده

یعنی شاید به ظاهر بوده اما در باطن نه

ماها سعی کردیم توی ِ زندگیامون  تغییراتی بدیم که همچین دست و بالمون بازتر بشه و راحت تر باشیم

اما یادمون رفت که اولش راحت بودن ُ و این زندگی ِ بهتر ُ واسه خودمون معنیش کنیم.

این شد که شروع کردیم به دوییدن چون یکی اشتباهی بهمون گفت که هر چی بیشتر بدویی بیشتر هم گیرت میاد

ما شروع کردیم به دوییدن و فکر کردیم که هر چی بیشتر داشته باشیم خودمونو و زن و بچه مون از زندگی راضی تریم

حالا یه جور شده که هم باباها میرن سر ِ کار  هم مادرها

 جدید ترین اثاث و ماشین و وسایل توی ِ خونه همه مون هست

 محاله با یه دست لباس توی ِ دو تا مهمونی دیده بشیم

 دیگه توی ِ پارکینگ ِ خونه ها حداقل دو تا ماشین هست

اما .... اما یکی نیست بگه

با همه اینا چرا بازم بازار گله و شکایت ِ به خدا گرمه

با عرض ِ پوزش غر زدنها و راضی نبودنها

همش فکر میکنیم بقیه از ما بهترن

و یه سر ِ راحت روی ِ بالش نمیتونیم بذاریم

خداییش مقصر ِ این بی قراریها و تنش ها کیه؟؟؟

و کِی و کجا ... دلهای ِ آروم و آرامش کیمیامون پر زد و رفت؟

*******************************************

امیر المومنین علی(علیه السلام) در یکی از خطبه های خود بی مقداری و زودگذری دنیا را به رطوبت باقی مانده از ظرف آبی تشبیه می کند که آب آن را خالی کرده باشند. در چنین ظرفی مگر چقدر آب می ماند که انسان برای رفع تشنگی خود به آن توجه کند؟ همه آنچه در دنیا است در مقایسه با آخرت و نعمت های آن از این مقدار نیز کمتر است.

 

حضرت در جایی دیگر درباره پستی و بی ارزشی دنیا می فرمایند: دنیا در نظر من از آب بینی بز زکام هم کم اهمیت تر است. از این تعبیر رساتر کلامی است که در خطبه ای دیگر بیان فرموده اند: دنیا مثل استخوان پوسیده خوک مرده است که در دست شخص مبتلا به مرض جذام باشد. اشخاصی که مبتلا به این مرض می شوند آن قدر زشت می شوند که کسی رغبت نمی کند به آنها نگاه کند.

 

شاید کمتر خطبه ای از نهج البلاغه را بتوان یافت که در آن اشاره ای به پستی دنیا نشده باشد، اما در بعضی از موارد  امیرالمومنین علی(علیه السلام) تعبیراتی بسیار کوبنده دارد که برای شنوندگان و دوستان حضرت بسیار ارزنده است. دنیا باید در نظر مومن این گونه باشد؛ یعنی باید آن قدر معرفت داشته باشد که بداند دلبستگی به دنیا او را از هدفش دور می کند. البته این سخن بدین معنا نیست که انسان از فعالیت ها و وظایف فردی و اجتماعی که در دنیا دارد صرفنظر کند. ادای تکالیف بحثی دیگر است. بحث در نوع بینش و نگرش انسان به دنیا است.

****************************************************

مردی صوفی مسلک با خواندن فصل زهد کتاب «معراج السعاده » علامه نراقی به زیارت وی شتافت. چند روزی مهمان او بود. او با دیدن وضعیت زندگی علامه نراقی، رفت و آمدها و مراجعات مختلف، زبان به اعتراض گشود و گفت: من فکر می کردم زاهد بی نظیری  باشی لکن شما را این چنین نیافتم. علامه نراقی چیزی نگفت. سخن از زیارت امام حسین (علیه السلام) و کربلا پیش آمد. علامه نراقی گفت: دلم شوق دیدار و زیارت آن حضرت دارد و هر دو تصمیم گرفتند به زیارت حرم امام حسین (علیه السلام) بروند.

در نزدیکی های قم آن مرد صوفی گفت: من کشکول خود را در کاشان جا گذاشته ام، علامه گفت: بدون آن هم می توان سفر کرد. آن مرد گفت: من به قدری به آن کشکول علاقه مندم که لحظه ای نمی توانم بدون آن زندگی کنم، بازمی گردم و تا کشکول خود را به دست نیاوردم به کربلا نخواهم رفت. علامه نراقی گفت: خوب بیندیش که زاهد کیست؟ من از آن همه ملک، باغ و ... چشم پوشیدم و دل کندم ولی تو از یک کشکول نمی توانی دل بکنی، زهد پشت پا زدن به زندگی نیست بلکه وابسته و اسیر آن نبودن است. زهد یک مساله قلبی است و ارتباط چندانی به ظاهر زندگی ندارد.

بنابراین داشتن و نداشتن رفاه در زندگی مهم نیست؛ بلکه مهم این است که «دل، وابسته و مشغول به رفاه نشود.

************************************************

در روایات اسلامی داریم که سر منشأ
تمام بدیها و رذایل حب دنیاست. ا لبته باید در نظر داشت که خارج کردن حب دنیا از دل
و جانشین کردن حب خدا و اولیای او تنها با یک دعا و یا ذکر خاص میسر نمی شود بلکه
این مسیری است که انسان باید در زندگی با کمک آموزه های دینی و راهنمایی اولیای
خدا طی کند و شاید بتوان گفت تمامی دعاها و دستورات دینی و مناسک معنوی یک جنبه اش
تضعیف حب دنیا و تقویت حب خداوند است.

***********************************************

اگر می خواهیم دلبسته نبودن به دنیا را تمرین کنیم بهتر است که به فکر ذخیره برای آینده نباشیم و این روحیه را از خود دور کنیم. حضرت می فرمایند: آنچه در دنیا بماند برای تو نفعی ندارد بلکه مال تو چیزی است که برای آخرت خود ذخیره می کنی. اموالی که انسان ذخیره می کند و آن را بعد از مرگش در این جهان باقی می گذارد سودی برایش نخواهد داشت، بلکه اگر آنها از حقوق مردم باشد گناهش برای او باقی می ماند.

********************************************

حضرت علی (علیه السلام) از دید الهی دنیا را این گونه توصیف می کنند: دنیا براى کسى که از آن براى آخرتش توشه برگیرد، سراى توانگرى است ... بازار دوستان خداست که در آن کسب رحمت کنند و سودشان بهشت است.

******************************************

حاصل دنیادوستی و حب دنیا چیزی نیست مگر غوطه ور شدن در گناهان گوناگون و خارج شدن حب اللهی از قلب آدمی، چرا که در یک دل دو عشق نمی گنجد. خداوند حکیم در جای جای قرآن خطر دنیا را به انسان گوشزد می کند از جمله در سوره انعام آیه ۳۲ که می فرماید: زندگى دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى نیست.

********************************************

حضرت على «علیه السلام» زهد را گونه اى نگریستن به دنیا مى داند، نه روش زندگى در آن، و این نگرش موجب مى شود علاقه به دنیاى مذموم در انسان، رو به کاهش گذارد. آن حضرت در تعریف زهد مى فرماید: «زهد با همه شاخ و برگش میان دو کلمه قرآن است: [تا بر آنچه از دست شما رفته است،
حسرت نخورید و به آنچه به شما رسیده است، شادمان نشوید]».( حدید، آیه ۳۳) هر آنکه بر از دست رفته، اندوهگین و بر دستاورد، شاد نشود، هر دو روى زهد را گرفته است.

ترک دنیا هر که کرد از زهد خویش / بیش آید پیش او دنیا و پیش
راه هاى مختلف آسان شده است / هر یکى را ملتى چون جان شده است
مردباش و مسخر موران مشو / رو سر خود گیر و سرگردان مشو

*******************************************

(مناجات)

الهـی

باز آمدیم با دو دست تهی چه باشد اگر مرحمی بر خستگان نهی

الهـی

گرفتار آن دردم که تو دوای آنی و در آرزوی آن سوزم که تو سرانجام آنی

الهـی

هر دلشده ای با یاری و غمگساری و من بی یار و غریبم

الهـی

چراغ دل مریدانی و انس جان غریبانی، کریما آسایش سینه محبانی و نهایت همت قاصدانی

الهـی

جرم من زیر حلم تو پنهان است و تو پرده عفو خود بر من گستران

الهـی

این چیست که با دوستان خود را کردی که هر که ایشان را جست ترا یافت و تا ترا ندید ایشان را نشناخت

الهـی

عاجز و سرگردانم ، نه آنچه دانم دارم و نه آنچه دارم دانم

الهـی

بر تارک ما خاک خجالت نثار مکن و ما را به بلای خود گرفتار مکن

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

برنامه

گروه اندیشه و فرهنگ رادیو ایران تقدیم میکند

***************************************************

به افق آفتاب

*************************************************

به نام ِ خدایی که روزیِ مقدر ِ ما دست ِ اونه

یه روزی ِ بابرکت که میشه باهاش خوب و خوش زندگی کرد

************************************************

با امید وقت و ایامی خوش خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم

عرض ِ سلام و دعای ِ طلب ِ رزقی حلال با برکت از خدا برای ِ همه مردم ِ عالم

که اگه این رزق ِ با برکت نصیبمون بشه

خیلی از گره های ِ زندگیمون باز میشه

***********************************************

واقعیت اینه که همه ماها دغدغه مسائل ِ مالی ِ زندگی و تامین ِ معاش برای ِ اهل ِ خونه رُ داریم

دغدغه این که همسر و بچه هامون خوب و راحت زندگی کنن و به اصطلاح رزق و روزی ِ بابرکت داشته باشیم.

*************************************************

بعضیا فکر میکنن وقتی حرف از روزی به میون میاد ، منظور فقط مسایل مالی ِ

در حالی که روزی ، شامل ِ نعمات و برکات ِ زیادی میشه که اتفاقا خیلی هاش اصلا جنس ِ مالی و پولی نداره

****************************************

به نظر ِ شما سلامتی و نداشتنه مشکلات جسمی و خدایی نکرده روحی و روانی ، یه روزی ِ پر خیر و برکت نیست؟

*********************************************

به نظر ِ شما داشتنه بچه هایی خوب و همسری همراه ، یه روزی ِ با ارزش نیست؟

***********************************************

به نظر ِ شما داشتنه شغلی که باعث میشه نیازمند ِ کسی نباشیم ، یه رزق ِ با ارزش نیست؟

***********************************************

به نظر ِ شما داشتنه امنیت و زندگی کردن در شرایطی آرام ، یه نعمته بزرگ نیست؟

*********************************************

شما چی فکر میکنین اگه قرار به شمارش ِ این نعمتها باشه، رزق و روزی ِ شما از درگاه ِ خدا چقدره؟

**********************************************

به نظر ِ شما غیر از  موارد ِ مالی ، مصادیق ِ رزق و روزی توی ِ زندگی ِ ماها چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************

امیرالمؤمنین علی علیه السلام می­فرمایند: دو نوع رزق وجود دارد: رزقی که تو به دنبال آن هستی و رزقی که به دنبال توست نوع دوم رزق به گونه­ای است که اگر تو به دنبال آن نروی، به سراغ تو می­آید.

حقیقت اینه که طلب رزق هیچ اشکالی نداره یعنی این دو رزق هیچ کدوم مذموم نیست و انسان باید در طلب رزق و روزی باشه که خیلی هم خوبه. اما گاهی رزق­هایی هست که بدون این که انسان دنبالش باشه نصیبه آدم میشه.

 عواملی برای تحقق این مسئله وجود داره  که بخش زیادی از اون معلول رفتارها و کارهای خود ماست معلول باورهای ماست هم از نظر اعتقادی که واقعاً همه چیز رُ خدا بدونیم که اگر این رزق به سراغ­ ما اومد که فبها اگه هم نیومد، ملول و غمگین و ناراحت نباشیم.

عواملی مثل ِ ذهن و عقیده و قلب پاک و خوش نیت و خیر خواه بودن و مدد کار دیگران بودن، مراقبت نسبت به دیگران مخصوصاً پدر و مادر، دعای پدر و مادر مخصوصاً، صدقه دادن و توسلات که مجموعه این مسائل ِ که رزق رُ افزایش می­ده و باعث می­شه که بدنبال انسان بیاد. حال ما باید در طلب زرق باشیم در حدی که در زندگی نیاز ِ و این یک مجاهدت ِ و هم کارهایی بکنیم که اینها عوامل معنوی هستن تا رزق نوع دوم تقویت بشه.

*******************************************

حضرت امیر مؤمنان علی (علیه السلام ) با توجه به نگرش روشنگرانه می فرماید:
«
خداوند متعال روزی همه را تضمین کرده و قوت آنان را معین ساخته است... هر کس زنده باشد، روزی اش بر او است و هر کس بمیرد، بازگشتش به سوی او است  روزی ها را مقدور و اندازه گیری کرد: گاهی کم و گاهی زیاد و به تنگی و وسعت، به طور عادلانه، تقسیم فرمود تا هر که را بخواهد، به وسعت روزی و یا تنگی آن بیازماید و با آن «شکر» و «صبر» غنی و فقیر را مورد آزمایش قرار دهد. سپس روزی وسیع را با فقر و بیچارگی در آمیخت و تندرستی را با حوادث دردناک توأم نمود. دوران شادی و سرور را با غصه اندوه مقرون ساخت. سرآمد زندگی را آفرید و آن را گاهی طولانی و گاهی کوتاه قرار داد...

*************************************************

گاهی این سوال پیش میاد که چرا روزی مردم یکسان نیست؟

شکی در این نیست که تلاش افراد در مقدرات ِ  روزی اونها دخیل ِ . یعنی اگه افراد دنبال روزی خودشون نرن در موارد بسیاری از اون محروم می شن. درسته که خداوند متعال روزی رسان ِ  ؛ ولی چنین نیست که خدا روزی هر کسی رُ در دهانش بگذاره .

البته ، افرادی هستن که خداوند متعال بی واسطه یا باواسطه روزی اونها رُ بدون اینکه تلاشی برای کسب اون بکنن می رسونه. مثل کودکان شیر خوار و غیر شیر خوار و از کارافتادگان ؛ و بلکه اکثر مردم روی زمین . چرا که تنها عدّه اندکی از افراد بشر کار می کنن و افراد تحت تکفّل اونها از دست رنج اونها روزی می خورن.

ولی به هر حال خداوند متعال روزی همه رُ چنین قرار نداده و روزی تعدادی از انسانها و افراد تحت تکفّل اونها رُ در گرو تلاش خود اونها قرار داده. چرا که اگه چنین نمی کرد کمتر کسی حاضر می شد مسئولیتهای اجتماعی خودش رُ انجام بده. کار از نظر اسلام علّت کسب روزی نیست بلکه یک وظیفه شرعی ِ . و هر کسی مؤظّف ِ  برای بقاء اجتماع بشری تلاش کنه. لکن اگه خدا روزی مردم رُ به کار اونها گره نمی زد کمتر کسی حاضر می شد به این وظیفه شرعی خودش عمل کنه.

****************************************************

به تصریح قرآن کریم توسعه و تنگى روزى در دست خداست ــ پروردگار تو روزى را براى هر کس از بندگانش بخواهد گسترده مى کند، و براى هر کس بخواهد محدود مى سازد؛ همانا خداوند نسبت به بندگانش خبیر و بصیر است.» از این آیه به دست می آید که قبض و بسط روزی ، روى عللى بوده و بی حکمت نیست ، که خدا به بندگان دانا و به صلاح آنها عالِم است.

**********************************************

رزق فقط شامل خوراک و پوشاک و مسکن و امثال اون نیست. بلکه هر چیزی که بشر از اون سود می بره جزء رزق ِ . لذا وجود ، انسان بودن ، سلامتی ، دین ، علم ، امنیت ، انبیاء و ائمه(ع) ، استعدادها و ... همه جزء رزق محسوب می شه.

البته

چون رزق و روزی به دست خدا است خداوند از اون سؤال نمی کنه ولی از کیفیت وچگونگی به دست آوردن اون سؤال می کنه ! پس ممکنه که رزق و روزی رُ که خدا مقدر کرده ، شخص از راه حلال به دست آورده و یا از راه حرام!

*************************************************  

(مناجات)

خدای مهربانم 

نورت را در وجودمان متجلی کن که

سخت محتاج آنیم ...

خدایا 

برکت نگاهت را در نگاهمان بریز تا هر

کجا که مینگریم نیکی باشد و مهر ...

خدایا 

میدانی که خسته ایم از خودمان از 

روزمرگی ها از نفرتها از جدایی ها از 

من بودن ها و ما نشدن هایمان ...

خدایا 

دستمان را بگیر تا یادمان باشد که باید

دستی را بگیریم ....

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

افق

 

گروه اندیشه و فرهنگ رادیو ایران تقدیم میکند

**********************************************************

به افق آفتاب

*********************************************************

به نام ِ خدایی که ستار ِ و پوشاننده عیبهاست

و سلام

*********************************************************

امروز و در همین لحظات ِ آغازین برنامه از خدای ِ بزرگ میخوایم که ما رُ به جای ِ توجه به دیگران ، به خودمون متوجه کنه. توجهی که اجازه بده بدون تعصب و با انصاف درباره دیگران قضاوت کنیم و نگاهی از روی ِ خشم و طمع و .... نداشته باشیم.

*******************************************************

بعضیا میگن این کار خیلی سخته

که البته درست هم میگن

چون همه ماها گاهی در شرایط مختلف و تحت تاثیر ِ اون شرایط حالات ِ روحی و فکری ِ مختلفی پیدا میکنیم که این حالات ِ متغیر اگر نظارت و کنترلی نداشته باشه خدایی نکرده منجر به نتایج ِ بدی میشه.

****************************************************

برای ِ همه ماها پیش اومده که گاهی توی ِ عصبانیت و ناراحتی در مورد ِ دیگران قضاوتی کردیم که بعدها متوجه شدیم که اشتباه بوده.

*************************************************

داشتنه نگاه درست و تسلط ِ به خود در شرایط ِ مختلف بخصوص در لحظه هایی که به لحاظ ِ روحی به هم ریختیم کار ِ ساده ای نیست. چون سعه صدر و تحمل ِ بالایی میخواد.

***********************************************

داشتنه نگاه ِ درست به دیگران بخصوص در مرتبه قضاوت ، نتیجه آرامش ِ روح ِ و بعد تدبیر و عقلی که اسیر ِ حالات ِ منفی نباشه.

*****************************************

به نظر ِ شما ماها چطور میتونیم نگاه ِ درستی داشته باشیم و در قضاوتهامون بدون تعصب و خشم و ..... تصمیم گیری کنیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

قضاوت کردن دیگران از جمله مسائل اجتماعی ِ که بخش زیادی از مردم جامعه درگیر اون هستن و  معمولا با کوچک‌ترین نکته‌ای دیگران رُ مورد قضاوت قرار می‌دن و طبیعتا تبعاتی رُ نیز به دنبال داره. معمولا وقتی سخن از قضاوت کردن دیگران پیش میاد بار منفی اون مدّ نظر ِ و منظور قضاوتی ِ که  علیه شخص ایجاد می‌شه. در خیلی از مواقع این قضاوت‌ها نادرست از آب در میاد و نتیجه‌ای جز تهمت و افترا رُ به دنبال نخواهد داشت.

********************************************

ماها بارها شاهد بوده‌ایم که مثلا به واسطه مشاهده صرفا یک عکس، نوع لباسی که شخصی به تن داشته و... چه تهمت‌ها و هجمه‌‌هایی علیه افرادی ایجاد شده و بعدا مشخص شده که حقیقت ماجرا مخالف برداشت‌های صورت گرفته بوده . یا مثلا کسی شخص جوان و کم سن و سالی را در حرفه یا پستی می‌بینه و به صرف جوون بودن اون شخص انگ بی‌سوادی و نابلدی به اون می‌زنه؛ در حالی که  این جوان، سواد لازم رُ داره و بسیار هم حرفه‌ای عمل می‌کنه؛ ولی به صرف جوان بودن مورد قضاوت ناپسند و ناصحیح قرار می‌گیره.

***********************************************

بعضی افراد، ظاهربین و سریع القضاوه هستن؛ یعنی به محض مشاهده ظاهر کسی یا چیزی، بلافاصله در مورد خوب یا بد بودن اون قضاوت می‌کنن. این حالت سطحی نگری نه تنها در شان انسان مومن نیست، بلکه حتی در شان یک فرد عاقل هم نیست. قضاوت انسان عاقل باید مبتنی بر تحقیق و دوراندیشی باشه؛ صرف داشتن ظاهر فریبنده و یا یک رفتار خوب یا بد نباید مبنای قضاوت انسان قرار بگیره. اما متاسفانه خیلی از مردم این طور هستن؛ یعنی منشا قضاوت اونها رُ همین ادراکات سطحی و ابتدایی تشکیل می‌ده. به همین دلیل، در بسیاری از موارد با قضاوت‌های نادرست، در دامهای شیطان می‌افتن.

********************************************************

حضرت عیسی علیه السلام ضمن دادن هشدار نسبت به این آفت قضاوت نادرست، می‌فرمایند: خوشا به حال آن کسی که بینش یا بینایی اش در دلش باشد نه در چشمش: صرف دیدن با چشم، بینش نیست، یک رویت سطحی است که حیوانات هم از آن برخوردارند. مصداق واژه «قلب » در این تعبیر، عقل ِ که جامع ادراکات درونی و عمیق ِ. بنابراین، ما باید سعی کنیم از قضاوت‌های منفعلانه و سطحی در مورد اشیا و اشخاص که منشا اون، تنها ادراکات حسی ظاهری ِ، اجتناب کنیم.

****************************************************

 اگه انسان از روی تحقیق و دقت قضاوت کنه و عقل خودش رُ به کار بگیره، دیگه فریب زرق و برق دنیا رُ نمی خوره. در دنیا چیزهایی وجود داره که ممکن ِ انسان با مشاهده اونها به قضاوت‌های عجولانه ای دست بزنه و بر این اساس، فریب بخوره. اگه انسان درست فکر کنه، متوجه می‌شه که بسیاری از چیزها که ظاهری فریبنده دارن، باطن خوبی نیست. چه بسا به دنبال یک نگاه، سالها گرفتاری و بدبختی باشه. همچنین با دیدن ظاهر اشخاص نمیشه در مورد شخصیت حقیقی اونها قضاوت کرد. ممکنه کسانی ظاهری موجه داشته باشن، اما در باطن افرادی دو رو و منافق باشن و به عکس، کسانی ظاهر خوبی نداشته باشن، اما باطن اونها بهتر از ظاهرشون باشه. بنابراین، ما نباید به دیدنی‌های ظاهری اکتفا کنیم و بر اون اساس زود قضاوت نماییم، بلکه باید به دنبال ادراکات حسی، عقل خودمون رُهم به کار بگیریم.

*******************************************************

خداوند متعال در سوره حجرات آیه ۱۲ می‌فرماید: اى کسانى که ایمان آورده‏اید از بسیارى از گمانها بپرهیزید که پاره‏اى از گمانها گناه است و جاسوسى مکنید و بعضى از شما غیبت بعضى نکند آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏اش را بخورد از آن کراهت دارید [پس] از خدا بترسید که خدا توبه‏پذیر مهربان است».

پس اگه تا به امروز در مورد دیگران به قضاوت نشسته و با ظن و گمان خودمون او رُ گناهکار و خودمون رُ عاری از گناه دیده ایم،کافیه؛ یکبار ِ دیگه با دقت در پایان آیه ۱۲ سوره حجرات کلمه استغفرالله رُ بر زبان آورده و توبه کنیم که خداوند توبه پذیر مهربان ِ

*********************************************

(مناجات)

پــروردگارا . . .

در ثانیه های ناامیدی ، پاهایم ،

از حرکت می‌ایستند ؛

دلم از خواستن تهی میشود ؛

اما دستانم باز هم به سمت توست . . .

 خدای من . . . 

تا تو را دارم و دلی که صدایت میزند ؛

نا امید نخواهم بود.

میدانم همیـن روزها مثل همیشه ،

نگاه مهربانت مرهم 

خستگی هایم خواهد شد . . . 

مهربان من...

می دانم که تو فراموشم نکرده ای ؛

همین روزها باز هم، 

مات و مبهوت تمام نشانه هایت میشوم.

نشانه هایی که آرام می کنند دلم را . . . 

خدایـا . . .

من صدایت می زنم چرا که 

جز خودت هیچکس را 

گره گشای مشکلاتم نمیدانم.

من "تو" را دارم و دلی که .

یقین دارد به بودنت . . . 

یقینی که آرامم می کند

یقین دارم خـدایم مرا رهـا نخواهد کرد

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

امشب اگه شمام دوست دارین که دلتونو شرین کنین و قند ِ خنده روی ِ لبهاتون موندنی بشه ، مهمون ِ ما بشین به صرف ِ چای و شیرینی توی ِ یه جشن ِ بزرگ به اندازه همه مردم ِ ایران

جشن ِ میلاد ِ مولای ِ طوس .. امام رئوف حضرت رضا علیه السلام

****************************************************

به شگون و مبارکی ِ این عید ِ بزرگ

به نام ِ خدا

 سلام

******************************************************

این شبا که میرسه واسه هممون یه شادی ِ واقعی ِ

یه شادی که دلمونو گرم میکنه و قلبمون تاپ تاپ باهاش میزنه

این شبا واسه خیلی از ماها مبارک ِ

اونقدر که دوست داریم شادیهای ِ بزرگ و کوچیکمون توی ِ یه همچین اوقاتی رقم بخورن

*****************************************************

امشب شما هم به بقیه عیدی بدین

عیدی ای که میتونه شاد کردنه دلهای ِ دیگران باشه

شما تا امروز از آستان محبت آقا امام رضا علیه السلام چه هدیه ای گرفتین؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************************** 

حضرت امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا (ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام (ص) است. بنابر نظر مشهور مورّخان وی در یازدهم ذی قعده سال 148 هـ. ق، در مدینه منوّره متولد شد. نام مبارکش، علی، کنیه آن حضرت، ابوالحسن و دارای القاب متعددی از جمله؛ رضا، صادق، ‏صابر، فاضل، قرة ‏اعین المؤمنین و... هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است.

******************************************

حرم ِ امن ِ رضوی ، پناه ِ همه عاشقان ِ امام ِ طوس ، حضرت رئوف، آقا امام رضا علیه السلام ِ

آستانی که همه ما در اون میهمان و حضرت میزبانی مهربانند

آمده است که روزی مردی خرمت ِ حضرت امام رضا علیه السلام رسید

مرد گفت: «سفر سختى بود. یک ماه طول کشید». امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «خوش آمدى
ـ « ببخشید که دیر وقت رسیدم. بى‌پناه بودن مرا مجبور کرد که در این وقت شب، مزاحم شما شوم».
امام لبخند زدند و فرمودند: «با ما تعارف نکن! ما خانواده‌اى میهمان دوست هستیم».
در این هنگام روغن چراغ گرد سوز فرو نشست و شعله‌اش آرام آرام کم نور شد. میهمان دست برد تا روغن در چراغ بریزد، اما امام دست او را آرام برگرداند و خود، مخزن چراغ را پر کرد. مرد گفت: «شرمنده‌ام! کاش این قدر شما را به زحمت نمى‌انداختم».
امام در حالى که با تکه پارچه‌اى، روغن را از دستش پاک مى‌کرد، فرمودند: ما خانواده‌اى نیستیم که میهمان را به زحمت بیندازیم».

**********************************************

با تو، زانوان لرزانم به آرامش، رضا مى‏ دهند و چشمان شناور در غروبم، بهجتى سبز را تجربه مى‏ کنند.

 من با تو، آینه‏ اى مى‏ شوم تن شسته از غبارها و زنگارها؛ آن‏گونه که آفتاب، سلول‏هاى جانم را شعر مى ‏شود.

تو را در زمستان‏هاى سرما و سکوت، صدا کرده ‏ام؛ با دستانى از حاجت و در بهارى از اجابت، غوطه خورده‏ ام.

 از مدینه تا توس، مرورت مى ‏کنم و ثانیه‏ هاى سترگ ولایتت را مى ‏ستایم.

 تو، هشتمین ستاره‏ اى در آسمان فیروزه و لبخند. رودها همچنان بزرگى ‏ات را در غرفه‏ هاى آب، روانند. مى ‏آیى و دروازه‏ هاى آفتاب گشوده مى‏ شوند.

 زمزمه نامت وسیع مان مى‏ کند.

مى‏ آیى و شهر را بشارت پرنده و آبشار، به دست افشانى مى‏ خواند.

 

زمین، ریشه علوى‏ ات را بر خویش مى ‏بالد. آسمان، شاخه ‏هاى هاشمى‏ ات را به تحسین، ستاره مى‏ پاشد اى آن‏که ابهت بى‏بدیلت، تار و پودمان را به سکوت مى ‏خواند؛ اى آن‏که زمزمه نامت، وسیعمان مى‏ کند، باران کرامتت را بر ما بگستران تا از تشویش این همه، در دور دست آرامش ساکن شویم. ما را بخوان به بلنداى افق دریایى ‏ات و از انزواى این همه تاریکى، رهایمان کن.  

***************************************

از ابى الصلت روایت است که می گوید: از حضرت رضا (علیه السلام) در خصوص تعریف ایمان سؤال کردم فرمود: ایمان بستن (گره زدن) به قلب، تلفظ کردن به زبان و عمل به ارکان است و ایمان غیر از این نیست.

****************************************************

آیة اللَّه بهجت فرمودند: حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام نعمت بزرگ و گرانقدری ست که عظمتش را خدا می داند، به حدّی که امام جواد می فرماید:

"زیارت پدرم امام رضا از زیارت امام حسین علیه السلام افضل است."

بنابراین ایرانی ها باید نعمت حرم حضرت رضا را که زیارت آن برایشان فراهم است مغتنم بشمارند.

************************************************

  ای نفست چاره‌ی درماندگان               جزتوکسی نیست کس بی‌کسان

    چاره‌ی ما ساز که بیچاره‌ایم                گر توبرانی، به که روی آوریم

     یار شوای مونس غمخوارگان               چاره‌ کن ای چاره‌ی بیچارگان

   قافله شد، بی کس ما ببین                ای کس ما بی‌کسی ما ببین

  پیش تو با ناله وآه آمده‌ایم                    معتغذر از جرم و گناه آمده‌ایم

***********************************************

از حضرت رضا (ع) روایت شده که آن جناب فرمود: حق تعالى بنده را به سه چیز امر فرموده است، مشروط بر اینکه به سه چیز مقرون باشد؛ امر به نماز فرموده و آن را مقرون به زکاة فرموده است؛ پس کسى که نماز بخواند و زکاة ندهد، هرگز نماز او مقبول نخواهد شد.

امر به شکر کردن براى خود نموده و آن را به تشکر از پدر و مادر مقرون فرمود؛ پس کسى که والدین را شکر نکند خدا را شکر نکرده است.

 و امر به تقوى فرموده و آن را به صله رحم مقرون نموده پس کسى که صله رحم نکند تقوى الهی ندارد.

******************************************

یکی از خدام حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) میگفت : اگر با دل شکسته از اهل بیت(ع) چیزی بخواهید، امکان ندارد که اهل بیت(علیهم السلام) دست شما را خالی رها کنند.

"کبوتری حرم اندیش دیده ام در خویش"

"عروج بال و پری را کشیده ام در خویش"

"وپشت پنجره دلنواز فولادت"

"به استجابت دعایی رسیده ام در خویش

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

******************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به نام ِ خدایی که با داشتنه او جای ِ هیچ حسرت و ای کاشی ، توی ِ زندگیهامون نمیمونه.

*****************************************

با عشق و ارادت ، سلام

*****************************************

در نیم روز ِ دوازهمین روز ِ تیرماه

و با امید ِ سلامتی و دلی آرام برایِ همه شما در قراری دوباره به وقت ِ اذان ِ ظهر

میهمان ِ همراهی ِ شما هستیم.

******************************************

از صمیم ِ دل آرزو میکنم که حسرت ِ هیچ ای کاشی به دلتون نباشه که گاهی ای ای کاشها

حال و هوای ِ زندگی ِ آدم ُ بدجوری خراب میکنن

***************************************

البته ناگفته معلومه که اگه گاهی ، ای کاشی هم هست نتیجه کارهای ِ خود ِ ماست ای کاش هایی که رویاهای ِ دست نیافتنی و آرزوهای ِ برآورده نشده ان

**************************************

حالا سوال اینجاست که این ای کاش ها بده یا خوب ؟

برای ِ جواب باید بریم سراغ ِ اون چیزی که بخاطر ِ حسرت ِ نداشتنش ای کاش میگیم.

*******************************************

شاید برای ِ همینه که میگن غبطه چیز ِ خوبیه ولی حسرت نه

چون غبطه آرزوی ِ ما برای ِ رسیدن به چیزهایی که غیر معمول نیست و با شرایطمون هم خونی داره اما حسرت معمولا خیال پردازی ِ

آرزوی ِ رسیدن به چیزهایی چندان اساس و روال ِ منطقی ای نداره.

********************************************

بخاطر ِ همین ای کاش هایی که منجر به حرکت بشن و دلیل ِ پویایی ما باشن خیلی خوبه

اما ای کاش هایی که مار ُ توی ِ خیالهای ِ واهی ببرن و از حرکت نگه دارن

چندان مطلوب نیست

******************************************

من آرزو میکنم زندگیتون پر باشه از ای کاش هایی که با شوق برایِ رسیدنه بهشون تلاش کنین و گرمای ِ زندگیهاتون بشه.

********************************************

به نظر شما چطور میتونیم دچار ِ ای کاش نشیم و به همه اون چیزهایی که آرزوشونو داریم برسیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

************************************************

ای کاش ربط ِ زیادی با آرزو داره

آرزو رسیدن به چیزی ِ که فرد اون رُ نداره و داشتنش رُ مایة رشد خودش می‌دونه و مصمّم در به دست آوردنشه. اگه آرزو با تلاش و پشتکار همراه نباشه، انسان رُ از واقعیّت دور می‌کنه و به توهّم می‌کشونه و ذهن رُ اسیر و آشفتة خودش می‌کنه و فقط دلیلی برای وعده های دروغین برای به تأخیر انداختن میشه. پیامبر اکرم(صلی ا... علیه و آله و سلم) از این امر به عنوان «تسویف» یاد فرموده‌اند

پیامبر (صلی ا... علیه و آله و سلم) فرمود: ای ابوذر! بپرهیز از امروز و فردا کردن و تأخیر در انجام آرزوهایت. تو مسئول امروز خود هستی. اگر فردا هم زنده ماندی، همان گونه باش که دیروز بودی و اگر فردا زنده نبودی، پشیمان نیستی که چرا امروز کوتاهی کردی. ای ابوذر! چه بسیار افرادی که صبح زنده بودند، امّا آن روز را کامل نکردند و چه بسیار افرادی که منتظر فردا بودند، امّا هیچ وقت آن را درک نکردند. ای ابوذر! به نحوی عمل کن که اگر فردایی درکار نبود، پشیمان نشوی و نگویی ‌ای کاش فلان عبادت را دیروز انجام می‌دادم. فلان کار خیر را انجام می‌دادم. ای کاش، فلانی را اذیّت نمی‌کردم.حضرت در اینجا آرزو را به عنوان مثال ذکر می‌کنند و در حقیقت، به انسان‌ها می‌فرمایند در زندگی تأمل کنید»
**************************************************

«ای کاش » گفتن به دلیل اونچه که از دست انسان رفته به معنی حسرت و افسوس خوردن از گذشته اس و معصومین « علیهم السلام » به دلیل این که تمام زندگی خودشون رُ به بندگی خدا مشغول بودند از چنین واژه ای استفاده نمی کنن.

**********************************************

از نظر قرآن حسرت و ای کاش یک واکنش طبیعی در انسان در هنگام بروز شکست و ناکامی ِ . این حسرت می‌تونه عاملی برای توبه و استغفار و بازگشت انسان به سوی مسیر درست و راست باشه؛ چرا که هشدار و بیدارباشی که انسان رُ از خواب غفلت بیدار کرده و تلنگری ِ که آدمی رُ به خودش میاره.

با نگاهی به آیات قرآنی می‌تونیم عوامل چندی رُبرای حسرت بویژه در آخرت نشون بدیم. از نظر قرآن هرگونه کوتاهی در انجام اوامر و نواهی خداوند و غفلت از قیامت و معاد (زمر، آیات ۵۶ و ۵۹؛ انعام، آیات ۲۹ تا ۳۱)، کفر و بی‌ایمانی (انعام، آیه ۲۷؛ حجر، آیه ۲)، استکبار (زمر، آیات ۵۶ و ۵۹)، استهزای مومنان و مسلمانان (همان)، ترک عمل صالح و کارهای نیک (اعراف، آیات ۵۰ و ۵۳) و مانند آن از مهمترین عوامل حسرت و ندامت در قیامت ِ.

**********************************************

اگه انسان در همین دنیا از خواب غفلت بیدار بشه و وقتی خداوند او رُ به سبب گناهان تنبیه و مجازات می‌کنه از کرده خودش پشیمون شده و بیدار بشه  و راه خوب و راه راست رُ انتخاب کنه، این تاسف و غصه خوردن، خوب و سودمند ِ؛ چرا که شخص رُ از ارتکاب مجدد کارهای زشت نگه میداره. اصولا دین اسلام دین توبه و بازگشت ِ . به این معنا که هر گناه بزرگ و کوچکی که در دنیا انجام شده باشه میشه اون رُ جبران کرد و با توبه و استغفار بگونه‌ای شد که گویی تازه متولد شدیم.

***********************************************

حضرت امام هادی(علیه السلام) براساس آموزه‌های قرآنی بهترین راه رُ برای کسانی که در زندگی با شکست و ناکامی‌ها مواجه می شن، به جای غصه خوردن و ای کاش گفتن تصمیم درست برای بازسازی و اصلاح دانسته و می‌فرمایند: به جای حسرت و اندوه برای عدم موفقیت‌های گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن.

****************************************************

غصه خوردن و ای کاش گفتن و  تأسف نباید به شکلی ادامه پیدا کنه که انسان رُ از حرکت درست بازداشته و در مسیر باطل قرار بده و حرکت سقوط و هبوط او رُ تقویت کنه ، بسیاری از مردم بویژه در شکست‌های بزرگ خودشون رُ می‌بازن و انگار که تمام راه‌ها به همین‌جا ختم می‌شده و راه برونرفتی ندارن.

بعضیا که گرفتار بینش مادی و بسته هستند  تنها اسباب عادی و معمولی دنیوی رُ می‌بینن و در ورای ِ اون خداوند سبب‌ساز رُ نمی‌بینن. اینها با حسرت و اندوه خوردن راه رُ برای خودشون می‌بندن و انگیزه قلبی و حرکتی خودشون رُ از بین میبرن.

***********************************************

حسرت زیاد و ای کاش گفتن های ِ مدام، آدم  رُ دچار افسردگی می‌کنه و گاهی به جای این که به اصلاح بپردازه  چون نا امید از پیروزی ِ  در همون مسیر باطل خودش غرق می‌شه و بدتر از قبل عمل می‌کنه. با نگاهی به وضعیت جامعه میشه فهمید که ریشه نومیدی و حسرت در دنیا به سبب بینش و نگرش نادرست ِ. صاحبان این طرز ِ فکر ،  توبه و استغفار رُ باور نمیکنن و نمی‌دونن که چطور توبه و استغفار، هم دفع بلا و هم آثار اون رُ برمیداره و رفع می‌کنه و هم نعمت جدیدی رُ به سوی اونها جلب می‌کنه.
پس به جای ِ حسرت و ای کاش

بسم ا... بگیم و با امیدی بی نهایت به خدا

شروع کنیم.

******************************************

مناجات

خدایا

ای یگانه! ای بی همتا!  ای شنونده بر سکوت من!  ای خدای مهربانی!  ای خدای خوبی!  ای نقاش جهان و فلک!  ای زنده کننده جان و روح بیمار من!  ای خالق عقل و کمال!  ای خدای بزرگ!  ای رحمان!  ای رحیم!

 تو را قسم به شب پر ستاره،  تو را قسم به شهاب گریزان،  تو را قسم به نگاه معصوم کودک، تو را قسم به شکوه باز شدن غنچه های پر امید، تو را قسم به اشک توبه، تو را قسم به ستاره های دل انگیز، تو را قسم به دعای مادر!

 چنان ذکرت را بر زبانم جاری کن که در زمان گفتن هر آنچه که نمی دانم، فقط نام تو بر زبانم باشد بگذار چنان در روح و افکارم رخنه کنی که هیچ تارو پودی از من بدون تو شکوفا نگردد. چنان در درون روحم باش تا هر گام و حرکتی از من بوی خدا بدهد

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**************************************************

دور عاشقان

**************************************************

به نام خدا

با عشق و ارادت به همه اونایی که رنگ ِ دلشون رنگ ِ محبت ِ خداست

 سلام

**************************************************

همین جا اول ِ برنامه و قبل از هر صحبتی

عید ِ همگی مبارک
عید ِ میلاد ِ بانو ، حضرت فاطمه معصومه سلام ا... علیها

این عید ِ عزیز رُ بیش از همه خدمت ِ امام رئوف حضرت امام رضا علیه السلام باید تبریک گفت

****************************************************

امیدوارم به یمن ِ این روز ِ مبارک حال ِ همگی خوب و زندگی به کام ِ دلتون شیرین باشه.

*******************************************************

امیدوارم این روز ِ بی نظیر ... آغازی بر لحظه های ِ خوش ِ زندگیتون باشه

بخصوص برای ِ اونایی که امروز قراره برن خاستگاری

و یا اونایی که به امید ِ خدا جشن ِ عقد و عروسی دارن

*****************************************************

الهی که امروز .... دست و دل ِ همتون پر بشه از هدیه های ِ کوچیک و بزرگ ِ خدا که بهونه ِ همشون میلاد ِ حضرت ِ معصومه سلام ا.. علیهاست

***************************************************

تبریک ِ مخصوص ِ امروز به همه اونایی ِ که در مقام ِ گذشت و وفاداری

نگاهشون به حضرت ِ معصومه سلام ا... علیهاست . به همه اونایی که از خودشون ، برای ِ دیگران ، گذشتن.

********************************************************

امروز رُ به کسایی که دلاشون بزرگه و اتکا به خدا دارن هم تبریک میگیم. به همه اونایی که چون دلشون با خداست و به برکت ِ ایمان ِ به خدا با همه فراز و فرودهای ِ زندگی دل به شادی و آرامش میسپارن.

**********************************************

ایران زمین در میان ائمه اطهار (علیهم السلام) بیش از هر کس مرهون عنایات و الطاف فرزندان حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) است که با حضور خود در ایران در طول حیات و پس از اون ، زمینه نقش بستن تحولات شگرف در کتاب تاریخ این مرز و بوم رُ فراهم کردن  ؛ از حرم مطهر رضوی گرفته تا بارگاه احمدبن موسی (علیه السلام) در فارس و دیگر امامزادگانی که نسبشون موسوی ِ و در میان اونها نام حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و کرامات خاص ایشون به گونه ای دیگه  می‌درخشه، چنان که حضور نورانیشون در قم منشأ برکاتی بوده و هست که در بسیاری از موارد جز اعجاز، نامی نمیشه رویِ اونها گذاشت.

**********************************************

برکات وجود مقدس ایشان بسیار است، آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی نقل کرد که: پدرم در نجف ختم مجرّبی پیدا کرده بود که خودش ببیند که قبر بی بی دو عالم (سلام الله علیها) کجاست و به هیچ کس هم نگوید، به قولی این راز را در سینه‌اش نگه دارد. یک ختم چهله که سنگین اما مجرّب بود را انجام داد و بعد از این که روز چهلم تمام شد، توسّل بسیار زیادی و گریه و مطالب و بعد استراحت کرد و در عالم رؤیا به محضر مقدّس امام باقر یا امام صادق (علیهم السلام) مشرّف شد و قبل از این که چیزی بگوید، حضرت (علیه السلام) به ایشان رو کردند و فرمودند: بر تو باد که دست به دامن کریمه اهل بیت (علیهم السلام) شوی. این‌جا آیت‌الله سیّد محمود مرعشی نجفی، پدر آیت‌الله العظمی شهاب‌الدّین مرعشی چون یک ختم گرفته که قبر بی بی دو عالم را ببیند، تصوّر می‌کند منظور حضرت زهرا (سلام الله علیها) هستند. عرضه می‌دارند که یا جدّاه قربانت بروم، اتّفاقاً من ختم را برای همین که شما بیان کردید، انجام دادم. شما محل دقیق قبر شریف را به من نشان دهید تا به زیارتشان مشرّف شوم.

اما حضرت (علیه السلام) بیان فرمودند: «خدا به مصالحی نمی‌خواهد قبر آن حضرت (سلام الله علیها) معلوم شود و لذا ما هم نمی‌خواهیم، شما هم اصرار نکن.» بعد فرمودند: «خداوند آنچه که  جلال و جبروت برای قبر بی بی دو عالم مقدّر کرده، همه را در فاطمه معصومه قرار داده است. به آنجا برو.»

***********************************************

معمولاً هر کسی چه در زمان حیات و چه اکنون که ایشان در قید حیات نیستند، برای حاجتی به در خانه این بانو (سلام الله علیها) برود دست خالی باز نمی‌گردد و اخبار متعددی در این باره وجود دارد که با مراجعه به کتاب‌هایی که کرامات معصومیه به بزرگان در آنها نقل شده است می‌توان این مهم را دریافت و همین باعث شهرت آن حضرت (سلام الله علیها) به کریمه اهل بیت (علیهم السلام) شده است.

*****************************************

در روایات آمده است که

حضرت امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «قم کوفه کوچک است و بهشت هشت در دارد، سه در از آنها به روی قم باز است و بانویی از فرزندان من در آن جا دفن خواهد شد که فاطمه دختر موسی نام دارد و با شفاعت وی همه شیعیان وارد بهشت می‌شوند».
همچنین از حضرت صادق (علیه السلام) است که فرمودند: «کسى که آن حضرت را زیارت کند در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد، به بهشت مى رود
و در روایت است که امام جواد (علیه السلام) فرمودند: «کسی که عمّه‌ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است
و نیز در روایت است که به شفاعت حضرت معصومه (سلام الله علیها) از همه شیعیانِ همه ادوار و زمان ها نه فقط شیعیانی که معاصر ایشان بودند، دست گیری می‌شود.

******************************************************

در بیان ارادت همه بزرگان و علما به استان ِ حضرت ِ فاطمه معصومه سلام ا... علیها ، اشاره ای به ارادت حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه داریم که

حضرت امام مقید بودند در کنار مرقد شریف حضرت معصومه (سلام الله علیها) حاضر شوند، و توجه خاصی داشتند که روزانه خودشان را به زیارت حضرت برسانند، و زمانی که حتی در مسجد سلماسی درس می گفتند زیارتشان ترک نمی شد و زمانی که درس و بحثشان گسترش پیدا کرد و به مسجد اعظم آمدند همچنان به زیارت حضرت معصومه مداومت داشتند.

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰

برنامه


گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***************************************************

به افق آفتاب

************************************************

به نام ِ خدایی که بندگان ِ او ، همه عزیزند

و سلام

***********************************************

با تبریک ِ سالروز ِ میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام ا... علیها  و تبریک ِ روز ِ دختر به همه دختران ِ گرانقدر ِ ایران زمین

در روزی از روزهای ِ خوب ِ خدا و در آستانه فرصت ِ گفتگوی ِ با پروردگار ِ عالم و ادای ِ نماز

به امید ِ بسیار به رحمت ِ لایزال ِ الهی دل به یاد و نام ِ او میسپاریم و ایمان داریم که خدای ِ بزرگ بندگانش رُ بیسار دوست داره و مشتاق ِ شنیدنه حرفهای ِ اونهاست

***********************************************

خدایی که از اون بهتر و بالاتر کسی نیست

*****************************************

خدایی که در این دنیا انسانهای ِ خوبی رُ آفرید. انسانهایی عزیز و دوست داشتنی که وجودشون مایه خیرو آرامش و شادی ِ

******************************************

انسانهای ِ خوب و دوست داشتنی به مثابه خورشیدن و وجودشون دل ِ همه رُ روشن میکنه.

******************************************

انسانهای ِ خوب مثل ِ بارونن که به هر زمینی خشک و یا سرسبز بی چشم داشت میبارن

*********************************************

انسانهای ِ خوب پایه و ستون ِ زندگی ان چون با بودنشون حال ِ دنیا بهتره.

***********************************************

به نظر ِ شما آدم های ِ خوب و دوست داشتنی چه ویژگیهایی دارن؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

**********************************************

انسان خوب و کامل و دوست داشتنی، و برخوردار از برترین فضائل اخلاقی عنوانی ِ که از دیرباز مورد توجه بوده و نه تنها اندیشمندان و فلاسفه در این وادی وارد شده و کتابهایی نوشتن بلکه برای عموم مردم هم جاذبه زیادی داشته و با اینکه صنعت و علوم هر روزه کشف و اختراع تازه‏ای می ‏آفرینن و لوازم و ابزار جدیدی در اختیار می‏ گذارن ولی همچنان انسانها هر جا که با خود خلوت کنن و از اسارت وسایل و ابزار رهایی پیدا کنن و مجال اندیشه و بازگشت به خویشتن خویش رُ پیدا کنن، در جاذبه این آرمان قرار گرفته و دوست دارن که اگه به اون جایگاه رفیع نرسیده لااقل سیمای او رُ به تماشا بنشینن و از حال و هوای او برخوردار بشن.

*************************************************

حضرت امام علی (علیه السلام) نخستین صفت آدم های ِ خوب رُ تواضع و فروتنى ذکر کرده ، چون میدونیم تکبّر که نقطه مقابل اونه سرچشمه انواع گناهان ِ . نخستین معصیتى که در زمین شد تکبّر شیطان بود که منشأ همه بدبختى ها براى خود و دیگران گردید.

***********************************************

حضرت علی علیه السلام در دومین وصف مى فرماید:

و خوشا به حال کسى که کسب و کار او پاک و حلال باشد

ما مى دانیم یکى از عوامل موفقیت و نشاط عبادت و استجابت دعا کسب حلال است تا آنجا که در کتاب شریف کافى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: «کسى که خوشحال مى شود از این که دعایش مستجاب گردد باید کسب خود را پاک و حلال کند

شبیه همین معنا با عبارت دیگر از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است:

***************************************************

حضرت علی علیه السلام در بیان ِ سومین صفت آدم های ِ خوب میفرمایند: خوشا به حال کسى که باطن او پاک و صالح است

صلاح باطن عبارت از خلوص نیت، پاکى فطرت و خیرخواهى براى همه انسان هاست. از آنجا که اعمال و اقوال انسان تراوشى از صفات درونى اوست، کسى که درونى پاک داشته باشد اعمال و رفتار و اقوالش نیز پاک و شایسته است

***********************************************

در چهارمین صفت انسانهای ِ دوست داشتنی حضرت علی علیه السلام  مى فرمایند: «و خوشا به حال کسى که اخلاق او نیکو است»

حُسن خلق به اندازه اى در اسلام اهمیت دارد که در بعضى از روایات، از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به عنوان «نصف دین» معرفى شده است: و در ادامه این حدیث آمده است: کسى از پیغمبر(صلى الله علیه وآله)سۆال کرد: برترین چیزى که خداوند به فرد مسلمانى داده است چیست؟ پیغمبر اکرم فرمود: اخلاق خوب

*********************************************

در پنجمین صفت از انسانهای ِ خوب فرموده اند: «و خوشا به حال کسى که اموال اضافى خود را در راه خدا انفاق مى کند»;

انفاق در راه خدا و کمک به نیازمندان از مهم ترین امورى است که قرآن کریم و روایات اسلامى بر آن تأکید فراوان کرده اند و اگر تنها آیات مربوط به انفاق، جمع آورى و تفسیر شود، کتاب قابل توجهى خواهد شد. مثلا: قرآن کریم انفاق را به بذر پربارى تشبیه کرده که در زمین مستعدى افشانده شود و از یک تخم، هفتصد تخم یا چند برابر آن عائد گردد:

و در آیه اى دیگر، رسیدن به مقام والاى نیکوکارى را مشروط به انفاق از اموالى که مورد علاقه انسان است کرده است:

جالب این که در حدیثى مى خوانیم: پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) دستور داد گوسفندى (براى قربانى و انفاق بر نیازمندان) ذبح کنند (همه آن ـ جز کتف گوسفند ـ را انفاق کردند) پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: چه چیزى از این گوسفند باقى مانده است؟ گفتند: تنها کتف آن; پیغمبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: (چنین نیست) تمام آن باقى مانده جز کتفش»

 قرآن نیز مى فرماید: آنچه نزد شماست از میان مى رود و آنچه نزد خداست باقى مى ماند»

*******************************************

در ششمین جمله در وصف ِ آدم های ِ خوب ، حضرت علی علیه السلام  مى فرمایند: «خوشا به حال کسى که سخنان زاید زبانش را نگه مى دارد

منظور از سخنان زاید ، سخنان بى هدف و بى دلیلى است که انسان بر زبان جارى مى کند که بسیارى از آنها آلوده به غیبت، تهمت، پخش شایعات و گناهان دیگر است. به همین دلیل در دستورات اسلامى، حفظ زبان یکى از مهم ترین نشانه هاى ایمان و اخلاق شمرده شده است.

 

از این رو، در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: هیچ کس از گناهان محفوظ نمى ماند مگر این که زبانش را حفظ کند

***************************************************

در هفتمین جمله حکمت آمیز مى فرماید: «خوشا به حال کسى که آزار او به مردم نمى رسد»;

در احادیث مکرّر آمده است که: با ایمان کسى است که مسلمانان از شر او در امان باشند

مطالبی که بیان شد فقط قسمتی از برترین ویژگی هایی است که یک انسان برای تکامل روحی خود و رساندن خویش و دیگران به آرامش باید از آن برخوردار باشد و به نظر می رسد با اینکه کاری سخت و دشوار است اما می توان با اراده و پافشاری بر آنها به این فضائل دست پیدا کرد.

*************************************************

(مناجات)

خدایا!

ای که به تو بی نیاز شوند و از تو بی نیاز نباشند،

به تو رو آورند و از تو رو بر نتابند،

از سر شور و شوق،آهنگ تو کرده ام

و با دلی مطمئن، به تو امید بسته ام

تمنای من از تو هر چند زیاده باشد،

در برابر غنای تو ناچیز و اندک است،

که دست عطایت از هر دستی گشاده تر و برتر است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • رادیو بدون شایعه
  • ۰
  • ۰


افق

گروه اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***************************************************

به افق آفتاب

************************************************

به نام ِ خدا و سلام

************************************************

امروز میخوایم با هم از اون لحظاتی صحبت کنیم که به خدا پناه میبریم و او امان و حامی ِ ما در لحظه های ِ سخت و طاقت فرسا میشه.

****************************************************

امروز با هم از اوقاتی صحبت میکنیم که درِ خونه خدا رُ میزنیم و میدونیم که جوابی هست و خدا با محبتش به استقبالمون میاد

*************************************************

خیلی وقتا فراز و نشیبهای ِ زندگی اونقدر سخت میشه که احساس میکنیم هیچ کس نمیتونه کمکمون باشه. اینجاست که دل از همه باید بُرید و به خدا متصل شد.

**********************************************

پناه بردنه به خدا دلیل ِ آرامش ِ دل و خیالی آسوده اس. احساس ِ داشتنه یه تکیه گاه ِ مطمئن که میتونی همیشه روش حساب کنی.

***********************************************

 به نظر ِ شما بهترین تاثیر ِ پناه بردنه به خدا توی ِ زندگیهای ِ ما چیه؟

وقتی به خدا

شماره تماس:

شماره پیامک:

**************************************************

حضرت سجّاد علیه السلام در هنگام ترس و گرفتارى‏ها با حال تضرّع به پناهندگى خداوند اصرار مى‏ورزیدند؛ زیرا در وقت هجوم انواع بلاها و حوادث و گناهان تنها پناهگاه انسان خداست نه غیر او.

این فراز از دعاى امام علیه السلام آموزشى به بندگان خداست که در وقت فشار گرفتارى و غم‏ها به غیر از خدا توجه نکنن، چون این حالت‏هاى روحى و جسمى که در اثر بسته شدن درِ رحمت و نعمتِ خداوند و روى آوردن انواع بلاها و سختى‏ها براى انسان  پیش میاد به خاطر اینه که که خداوند مى‏خواه، بندگانش به سوى او روى‏ بیارن و با او گفتگو کنن و به وجود حق عشق بورزن. و خداى متعال این حالت بنده رُ دوست داره.

***********************************************************

در روایات اهل بیت عصمت آمده است:

انسانى که در امورش خود را در پناه خدا بداند یا نیت خود را نیک سازد، خواسته‏هایش هم زیبا و نیکو مى‏شود و همچنین از آسیب‏ها و خطرات آسمانى و زمینى حفظ مى‏ماند.

حضرت  امام على علیه السلام مى‏فرمایند:

در همه حالاتت به خدا پناه جوى که در این صورت با سنگرى نیرومند خود را حفظ مى‏کنى.

 حضرت در یک فراز از مناجات خویش که دریاى معرفت و اقرار به درگاه الهى است عرضه مى‏دارد:

 خدایا! براى من پیکرى آفریدى و در آن ابزارها در اندام‏هایى نهادى که من با آنها تو را فرمان مى‏برم و نافرمانى مى‏کنم، تو را به خشم مى‏آورم و خشنودت مى‏سازم و در نفس من انگیزه به سوى شهوات قرار دادى و مرا در سرایى آکنده از آفات جاى دادى و آن گاه به من فرمودى: باز ایست، پس من به کمک تو از گناه باز مى‏ایستم و به تو توسّل مى‏جویم و به تو پناه مى‏برم و به یارى تو خود را حفظ مى‏کنم و براى انجام آنچه خشنودت مى‏سازد، از تو توفیق مى‏طلبم

**********************************************

یکی از احکام اسلامی که مسلمانان بدان تکلیف شده اند، مساله استعاذه است. خداوند در آیاتی از جمله 200سوره اعراف، 98 سوره نحل، 56 سوره غافر و 36 سوره فصلت فرمان استعاذه را صادر کرده و به طور مستقیم به پیامبر(ص) و غیر مستقیم به مسلمانان فرمان می‌دهد که به خدا استعاذه بجویند.

از همین آیات و آیات دیگر به دست می‌آید که استعاذه به خدا نسبت به شیطان و شیطنت هاست. از آیه 56 سوره غافر به دست می‌آید که لزوما این شیطنت از ابلیس نیست، بلکه حتی انسان‌هایی که اهل مجادله هستند نیز دارای نوعی شیطنت هستند که باید از آنها به خداوند پناه برد.

***************************************************

اما چگونه می‌توان به خداوند پناه برد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت ازآنجایی که  روش‌های نفوذ ابلیس و شیاطین گوناگون است می‌بایست با توجه به نوع حملات و شیوه آن واکنش نشان داد؛ ‌اما چون انسان نوع و شیوه‌های آنها را نمی‌داند، باید خودش را به خدا واگذار کرده و از یاد خدا در خود و پیرامونش دیواری بکشد تا شیطان وارد نشود و  یا اگر وارد شده بیرون رانده شود و راه‌های نفوذ و مراکز رخنه گرفته شود.

از آیات قرآنی این معنا به دست می‌آید که شیاطین با توجه به میزان قرب و بعد انسان به خدا عمل می‌کنند. هر چه انسان از خدا دورتر باشد قدرت رخنه کنندگی آنان بیشتر بوده و امکان دسترسی به مراکز حساس انسان از جمله قلب برای آنان فراهم‌تر خواهد بود. هر چه انسان به خدا نزدیک‌تر باشد دسترسی دشمنان شیطانی به انسان و مراکز تصمیم گیری و عمل انسان نیز دورتر خواهد بود.

***************************************************

یکی از عواملی که برای برطرف کردن غم به انسان کمک می کند، «استعاذه» است. یعنی طلب پناهندگی و لازمه پناهندگی «صدق» است.

اگر خدا ببیند که بنده اش در طلب  پناهدگی و آمرزش، واقعا راست می گوید و صدق دارد، گناهانش را می بخشد و به او پناه می دهد. اما اگر بنده به خدا پناه ببرد، اما گناهانش را ترک نکند، خودش را مسخره کرده است. این تعبیر امام رضا (علیه السلام) که فرمودند: «هر کس با زبان استغفار کند، ولى با دل پشیمان نباشد، خود را مسخره کرده است»، در همین خصوص است.

*********************************************

(مناجات)

خدایا.....

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

  • رادیو بدون شایعه