رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

افق

 

گروه اندیشه و فرهنگ رادیو ایران تقدیم میکند

**********************************************************

به افق آفتاب

*********************************************************

به نام ِ خدایی که ستار ِ و پوشاننده عیبهاست

و سلام

*********************************************************

امروز و در همین لحظات ِ آغازین برنامه از خدای ِ بزرگ میخوایم که ما رُ به جای ِ توجه به دیگران ، به خودمون متوجه کنه. توجهی که اجازه بده بدون تعصب و با انصاف درباره دیگران قضاوت کنیم و نگاهی از روی ِ خشم و طمع و .... نداشته باشیم.

*******************************************************

بعضیا میگن این کار خیلی سخته

که البته درست هم میگن

چون همه ماها گاهی در شرایط مختلف و تحت تاثیر ِ اون شرایط حالات ِ روحی و فکری ِ مختلفی پیدا میکنیم که این حالات ِ متغیر اگر نظارت و کنترلی نداشته باشه خدایی نکرده منجر به نتایج ِ بدی میشه.

****************************************************

برای ِ همه ماها پیش اومده که گاهی توی ِ عصبانیت و ناراحتی در مورد ِ دیگران قضاوتی کردیم که بعدها متوجه شدیم که اشتباه بوده.

*************************************************

داشتنه نگاه درست و تسلط ِ به خود در شرایط ِ مختلف بخصوص در لحظه هایی که به لحاظ ِ روحی به هم ریختیم کار ِ ساده ای نیست. چون سعه صدر و تحمل ِ بالایی میخواد.

***********************************************

داشتنه نگاه ِ درست به دیگران بخصوص در مرتبه قضاوت ، نتیجه آرامش ِ روح ِ و بعد تدبیر و عقلی که اسیر ِ حالات ِ منفی نباشه.

*****************************************

به نظر ِ شما ماها چطور میتونیم نگاه ِ درستی داشته باشیم و در قضاوتهامون بدون تعصب و خشم و ..... تصمیم گیری کنیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

قضاوت کردن دیگران از جمله مسائل اجتماعی ِ که بخش زیادی از مردم جامعه درگیر اون هستن و  معمولا با کوچک‌ترین نکته‌ای دیگران رُ مورد قضاوت قرار می‌دن و طبیعتا تبعاتی رُ نیز به دنبال داره. معمولا وقتی سخن از قضاوت کردن دیگران پیش میاد بار منفی اون مدّ نظر ِ و منظور قضاوتی ِ که  علیه شخص ایجاد می‌شه. در خیلی از مواقع این قضاوت‌ها نادرست از آب در میاد و نتیجه‌ای جز تهمت و افترا رُ به دنبال نخواهد داشت.

********************************************

ماها بارها شاهد بوده‌ایم که مثلا به واسطه مشاهده صرفا یک عکس، نوع لباسی که شخصی به تن داشته و... چه تهمت‌ها و هجمه‌‌هایی علیه افرادی ایجاد شده و بعدا مشخص شده که حقیقت ماجرا مخالف برداشت‌های صورت گرفته بوده . یا مثلا کسی شخص جوان و کم سن و سالی را در حرفه یا پستی می‌بینه و به صرف جوون بودن اون شخص انگ بی‌سوادی و نابلدی به اون می‌زنه؛ در حالی که  این جوان، سواد لازم رُ داره و بسیار هم حرفه‌ای عمل می‌کنه؛ ولی به صرف جوان بودن مورد قضاوت ناپسند و ناصحیح قرار می‌گیره.

***********************************************

بعضی افراد، ظاهربین و سریع القضاوه هستن؛ یعنی به محض مشاهده ظاهر کسی یا چیزی، بلافاصله در مورد خوب یا بد بودن اون قضاوت می‌کنن. این حالت سطحی نگری نه تنها در شان انسان مومن نیست، بلکه حتی در شان یک فرد عاقل هم نیست. قضاوت انسان عاقل باید مبتنی بر تحقیق و دوراندیشی باشه؛ صرف داشتن ظاهر فریبنده و یا یک رفتار خوب یا بد نباید مبنای قضاوت انسان قرار بگیره. اما متاسفانه خیلی از مردم این طور هستن؛ یعنی منشا قضاوت اونها رُ همین ادراکات سطحی و ابتدایی تشکیل می‌ده. به همین دلیل، در بسیاری از موارد با قضاوت‌های نادرست، در دامهای شیطان می‌افتن.

********************************************************

حضرت عیسی علیه السلام ضمن دادن هشدار نسبت به این آفت قضاوت نادرست، می‌فرمایند: خوشا به حال آن کسی که بینش یا بینایی اش در دلش باشد نه در چشمش: صرف دیدن با چشم، بینش نیست، یک رویت سطحی است که حیوانات هم از آن برخوردارند. مصداق واژه «قلب » در این تعبیر، عقل ِ که جامع ادراکات درونی و عمیق ِ. بنابراین، ما باید سعی کنیم از قضاوت‌های منفعلانه و سطحی در مورد اشیا و اشخاص که منشا اون، تنها ادراکات حسی ظاهری ِ، اجتناب کنیم.

****************************************************

 اگه انسان از روی تحقیق و دقت قضاوت کنه و عقل خودش رُ به کار بگیره، دیگه فریب زرق و برق دنیا رُ نمی خوره. در دنیا چیزهایی وجود داره که ممکن ِ انسان با مشاهده اونها به قضاوت‌های عجولانه ای دست بزنه و بر این اساس، فریب بخوره. اگه انسان درست فکر کنه، متوجه می‌شه که بسیاری از چیزها که ظاهری فریبنده دارن، باطن خوبی نیست. چه بسا به دنبال یک نگاه، سالها گرفتاری و بدبختی باشه. همچنین با دیدن ظاهر اشخاص نمیشه در مورد شخصیت حقیقی اونها قضاوت کرد. ممکنه کسانی ظاهری موجه داشته باشن، اما در باطن افرادی دو رو و منافق باشن و به عکس، کسانی ظاهر خوبی نداشته باشن، اما باطن اونها بهتر از ظاهرشون باشه. بنابراین، ما نباید به دیدنی‌های ظاهری اکتفا کنیم و بر اون اساس زود قضاوت نماییم، بلکه باید به دنبال ادراکات حسی، عقل خودمون رُهم به کار بگیریم.

*******************************************************

خداوند متعال در سوره حجرات آیه ۱۲ می‌فرماید: اى کسانى که ایمان آورده‏اید از بسیارى از گمانها بپرهیزید که پاره‏اى از گمانها گناه است و جاسوسى مکنید و بعضى از شما غیبت بعضى نکند آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏اش را بخورد از آن کراهت دارید [پس] از خدا بترسید که خدا توبه‏پذیر مهربان است».

پس اگه تا به امروز در مورد دیگران به قضاوت نشسته و با ظن و گمان خودمون او رُ گناهکار و خودمون رُ عاری از گناه دیده ایم،کافیه؛ یکبار ِ دیگه با دقت در پایان آیه ۱۲ سوره حجرات کلمه استغفرالله رُ بر زبان آورده و توبه کنیم که خداوند توبه پذیر مهربان ِ

*********************************************

(مناجات)

پــروردگارا . . .

در ثانیه های ناامیدی ، پاهایم ،

از حرکت می‌ایستند ؛

دلم از خواستن تهی میشود ؛

اما دستانم باز هم به سمت توست . . .

 خدای من . . . 

تا تو را دارم و دلی که صدایت میزند ؛

نا امید نخواهم بود.

میدانم همیـن روزها مثل همیشه ،

نگاه مهربانت مرهم 

خستگی هایم خواهد شد . . . 

مهربان من...

می دانم که تو فراموشم نکرده ای ؛

همین روزها باز هم، 

مات و مبهوت تمام نشانه هایت میشوم.

نشانه هایی که آرام می کنند دلم را . . . 

خدایـا . . .

من صدایت می زنم چرا که 

جز خودت هیچکس را 

گره گشای مشکلاتم نمیدانم.

من "تو" را دارم و دلی که .

یقین دارد به بودنت . . . 

یقینی که آرامم می کند

یقین دارم خـدایم مرا رهـا نخواهد کرد

 

 

  • ۹۸/۰۴/۲۵
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی