رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

******************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به نام ِ خدایی که با داشتنه او جای ِ هیچ حسرت و ای کاشی ، توی ِ زندگیهامون نمیمونه.

*****************************************

با عشق و ارادت ، سلام

*****************************************

در نیم روز ِ دوازهمین روز ِ تیرماه

و با امید ِ سلامتی و دلی آرام برایِ همه شما در قراری دوباره به وقت ِ اذان ِ ظهر

میهمان ِ همراهی ِ شما هستیم.

******************************************

از صمیم ِ دل آرزو میکنم که حسرت ِ هیچ ای کاشی به دلتون نباشه که گاهی ای ای کاشها

حال و هوای ِ زندگی ِ آدم ُ بدجوری خراب میکنن

***************************************

البته ناگفته معلومه که اگه گاهی ، ای کاشی هم هست نتیجه کارهای ِ خود ِ ماست ای کاش هایی که رویاهای ِ دست نیافتنی و آرزوهای ِ برآورده نشده ان

**************************************

حالا سوال اینجاست که این ای کاش ها بده یا خوب ؟

برای ِ جواب باید بریم سراغ ِ اون چیزی که بخاطر ِ حسرت ِ نداشتنش ای کاش میگیم.

*******************************************

شاید برای ِ همینه که میگن غبطه چیز ِ خوبیه ولی حسرت نه

چون غبطه آرزوی ِ ما برای ِ رسیدن به چیزهایی که غیر معمول نیست و با شرایطمون هم خونی داره اما حسرت معمولا خیال پردازی ِ

آرزوی ِ رسیدن به چیزهایی چندان اساس و روال ِ منطقی ای نداره.

********************************************

بخاطر ِ همین ای کاش هایی که منجر به حرکت بشن و دلیل ِ پویایی ما باشن خیلی خوبه

اما ای کاش هایی که مار ُ توی ِ خیالهای ِ واهی ببرن و از حرکت نگه دارن

چندان مطلوب نیست

******************************************

من آرزو میکنم زندگیتون پر باشه از ای کاش هایی که با شوق برایِ رسیدنه بهشون تلاش کنین و گرمای ِ زندگیهاتون بشه.

********************************************

به نظر شما چطور میتونیم دچار ِ ای کاش نشیم و به همه اون چیزهایی که آرزوشونو داریم برسیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

************************************************

ای کاش ربط ِ زیادی با آرزو داره

آرزو رسیدن به چیزی ِ که فرد اون رُ نداره و داشتنش رُ مایة رشد خودش می‌دونه و مصمّم در به دست آوردنشه. اگه آرزو با تلاش و پشتکار همراه نباشه، انسان رُ از واقعیّت دور می‌کنه و به توهّم می‌کشونه و ذهن رُ اسیر و آشفتة خودش می‌کنه و فقط دلیلی برای وعده های دروغین برای به تأخیر انداختن میشه. پیامبر اکرم(صلی ا... علیه و آله و سلم) از این امر به عنوان «تسویف» یاد فرموده‌اند

پیامبر (صلی ا... علیه و آله و سلم) فرمود: ای ابوذر! بپرهیز از امروز و فردا کردن و تأخیر در انجام آرزوهایت. تو مسئول امروز خود هستی. اگر فردا هم زنده ماندی، همان گونه باش که دیروز بودی و اگر فردا زنده نبودی، پشیمان نیستی که چرا امروز کوتاهی کردی. ای ابوذر! چه بسیار افرادی که صبح زنده بودند، امّا آن روز را کامل نکردند و چه بسیار افرادی که منتظر فردا بودند، امّا هیچ وقت آن را درک نکردند. ای ابوذر! به نحوی عمل کن که اگر فردایی درکار نبود، پشیمان نشوی و نگویی ‌ای کاش فلان عبادت را دیروز انجام می‌دادم. فلان کار خیر را انجام می‌دادم. ای کاش، فلانی را اذیّت نمی‌کردم.حضرت در اینجا آرزو را به عنوان مثال ذکر می‌کنند و در حقیقت، به انسان‌ها می‌فرمایند در زندگی تأمل کنید»
**************************************************

«ای کاش » گفتن به دلیل اونچه که از دست انسان رفته به معنی حسرت و افسوس خوردن از گذشته اس و معصومین « علیهم السلام » به دلیل این که تمام زندگی خودشون رُ به بندگی خدا مشغول بودند از چنین واژه ای استفاده نمی کنن.

**********************************************

از نظر قرآن حسرت و ای کاش یک واکنش طبیعی در انسان در هنگام بروز شکست و ناکامی ِ . این حسرت می‌تونه عاملی برای توبه و استغفار و بازگشت انسان به سوی مسیر درست و راست باشه؛ چرا که هشدار و بیدارباشی که انسان رُ از خواب غفلت بیدار کرده و تلنگری ِ که آدمی رُ به خودش میاره.

با نگاهی به آیات قرآنی می‌تونیم عوامل چندی رُبرای حسرت بویژه در آخرت نشون بدیم. از نظر قرآن هرگونه کوتاهی در انجام اوامر و نواهی خداوند و غفلت از قیامت و معاد (زمر، آیات ۵۶ و ۵۹؛ انعام، آیات ۲۹ تا ۳۱)، کفر و بی‌ایمانی (انعام، آیه ۲۷؛ حجر، آیه ۲)، استکبار (زمر، آیات ۵۶ و ۵۹)، استهزای مومنان و مسلمانان (همان)، ترک عمل صالح و کارهای نیک (اعراف، آیات ۵۰ و ۵۳) و مانند آن از مهمترین عوامل حسرت و ندامت در قیامت ِ.

**********************************************

اگه انسان در همین دنیا از خواب غفلت بیدار بشه و وقتی خداوند او رُ به سبب گناهان تنبیه و مجازات می‌کنه از کرده خودش پشیمون شده و بیدار بشه  و راه خوب و راه راست رُ انتخاب کنه، این تاسف و غصه خوردن، خوب و سودمند ِ؛ چرا که شخص رُ از ارتکاب مجدد کارهای زشت نگه میداره. اصولا دین اسلام دین توبه و بازگشت ِ . به این معنا که هر گناه بزرگ و کوچکی که در دنیا انجام شده باشه میشه اون رُ جبران کرد و با توبه و استغفار بگونه‌ای شد که گویی تازه متولد شدیم.

***********************************************

حضرت امام هادی(علیه السلام) براساس آموزه‌های قرآنی بهترین راه رُ برای کسانی که در زندگی با شکست و ناکامی‌ها مواجه می شن، به جای غصه خوردن و ای کاش گفتن تصمیم درست برای بازسازی و اصلاح دانسته و می‌فرمایند: به جای حسرت و اندوه برای عدم موفقیت‌های گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن.

****************************************************

غصه خوردن و ای کاش گفتن و  تأسف نباید به شکلی ادامه پیدا کنه که انسان رُ از حرکت درست بازداشته و در مسیر باطل قرار بده و حرکت سقوط و هبوط او رُ تقویت کنه ، بسیاری از مردم بویژه در شکست‌های بزرگ خودشون رُ می‌بازن و انگار که تمام راه‌ها به همین‌جا ختم می‌شده و راه برونرفتی ندارن.

بعضیا که گرفتار بینش مادی و بسته هستند  تنها اسباب عادی و معمولی دنیوی رُ می‌بینن و در ورای ِ اون خداوند سبب‌ساز رُ نمی‌بینن. اینها با حسرت و اندوه خوردن راه رُ برای خودشون می‌بندن و انگیزه قلبی و حرکتی خودشون رُ از بین میبرن.

***********************************************

حسرت زیاد و ای کاش گفتن های ِ مدام، آدم  رُ دچار افسردگی می‌کنه و گاهی به جای این که به اصلاح بپردازه  چون نا امید از پیروزی ِ  در همون مسیر باطل خودش غرق می‌شه و بدتر از قبل عمل می‌کنه. با نگاهی به وضعیت جامعه میشه فهمید که ریشه نومیدی و حسرت در دنیا به سبب بینش و نگرش نادرست ِ. صاحبان این طرز ِ فکر ،  توبه و استغفار رُ باور نمیکنن و نمی‌دونن که چطور توبه و استغفار، هم دفع بلا و هم آثار اون رُ برمیداره و رفع می‌کنه و هم نعمت جدیدی رُ به سوی اونها جلب می‌کنه.
پس به جای ِ حسرت و ای کاش

بسم ا... بگیم و با امیدی بی نهایت به خدا

شروع کنیم.

******************************************

مناجات

خدایا

ای یگانه! ای بی همتا!  ای شنونده بر سکوت من!  ای خدای مهربانی!  ای خدای خوبی!  ای نقاش جهان و فلک!  ای زنده کننده جان و روح بیمار من!  ای خالق عقل و کمال!  ای خدای بزرگ!  ای رحمان!  ای رحیم!

 تو را قسم به شب پر ستاره،  تو را قسم به شهاب گریزان،  تو را قسم به نگاه معصوم کودک، تو را قسم به شکوه باز شدن غنچه های پر امید، تو را قسم به اشک توبه، تو را قسم به ستاره های دل انگیز، تو را قسم به دعای مادر!

 چنان ذکرت را بر زبانم جاری کن که در زمان گفتن هر آنچه که نمی دانم، فقط نام تو بر زبانم باشد بگذار چنان در روح و افکارم رخنه کنی که هیچ تارو پودی از من بدون تو شکوفا نگردد. چنان در درون روحم باش تا هر گام و حرکتی از من بوی خدا بدهد

  • ۹۸/۰۴/۱۲
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی