رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند

*****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که همیشه با ماست.

سلام

*****************************************************

در آستانه اوقات ِ اذانگاهی ظهر به قرار ِ همیشه با شما همراه هستیم .

****************************************************

در این لحظات دل به خدایی میسپاریم که بزرگترین پناه ِ ماست و از او میخوایم که مار ُ شایسته بندگی ِ خودش قرار بده و از طغیان و سرکشی ِ به درگاهش نجات بده.

************************************************

گاهی اوقات غفلت اونچنان راه ِ چشم و دل ِ آدم رُ مینده و چندان متوجه ِ کارهایی که انجام میده نیست. مثلا متوجه نمیشه که در مقابل ِ کی ایستاده و برای ِ چه کسی قد علم کرده.

***********************************************

گاهی ما ندونسته مقابل ِ خدا میایستیم و در برابرش سرکشی میکنیم و گاهی این ندونستن اونقدر عمق پیدا میکنه که نمیفهمیم چطورداریم با این طغیان راه ِ نجات ِ خودمونو سد میکنیم و خودمونو توی ِ سرازیری ِ سقوط قرار میدیم.

********************************************

واقعا چی میشه که گاهی بعضی از ماها یه چیزای ِ مهمی رُ یادمون میره؟

********************************************

چی میشه که یادمون میره از کجا اومدیم و هر چی که داریم از کیه؟

*********************************************

چی میشه که یادمون میره این دنیا و همه آدمهاش و هر چه که هست همه از خداست و به اراده اونه و چطور  گاهی ساده انگارانه مقابل ِ خدا میایستیم؟

******************************************

به نظر ِ شما چی باعث میشه که گاهی ما آدمها در برابر ِ خدا طغیان میکنیم و راه ِ نجات ِ از این بلا چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************************

واژه طغیان به تجاوز از حدّ در عصیان و نافرمانیه ، نویسنده قاموس قرآن می گوید: طغیان به معنی مطلق تجاوز از حدّ است و آن با گناه و طغیان آب و غیره تطبیق می شود که گناهکار از حد خویش تجاوز کرده و گرنه حدّ او انسانیت و نیکوکاری است.

طغیان از ریشه «طاغوت» کسیه که طغیانش شدت گرفته و از حق تجاوز کرده و در مقابل خدا قرار گرفته  و شامل  هر دو یعنی هم جن و هم انس میشه.

یکی از مهم ترین علل طغیان ِ انسان دلبستگی به دنیاست و یکی از بهترین راه ها برای دلبسته نشدن به دنیا، ایمان قوی و راسخ به مبدأ هستیه کسی که مبدأ و سرآغاز هستی رُ بشناسه و به او ایمان داشته باشه، به دنیا دل نمی بنده؛ چون تمام هستی و دنیا تحت قدرت اوست و اگه او اراده کنه ممکن نیست کسی بتونه خودش رُ در بیرون از قدرت او قرار بده.

**************************************************

یکی دیگه از اسباب ِ سرکشی ِ انسان، فراموشیه. همون طور که جنین در شکم مادرش نمی تونه نعمت های دنیا رُ بفهمه، ما هم هرگز نمی تونیم نعمت های آخرت رُ درک کنیم، قرآن و روایات تنها کاری که انجام دادن این بوده که به اندازه درکمون، تصویری اجمالی از آخرت رُ برای ما عرضه کنن. در این  بین بعضی به دنیای نقد چسبیده و به اون دلبستگی پیدا کردن، از این لحاظ جزو محرومان قرار گرفتن و بعضی هم  آخرت، قرب الهی و بهشت رُ باور کردن و سعادت مند شدن.

*********************************************

روایت جالبی از نبی اکرم صلی الله علیه و آله  نقل شده که حضرت می‌فرمایند: اگر بیماری، فقر و مرگ نبود، چیزی سر آدم را خم نمی‌کرد، ولی با این حال او خیلی جست و خیز می‌کند.» معنای لغوی "وثّاب" جست و خیزه که در اینجا ظاهرا کنایه از بی پروایی و غفلته. (بحارالانوار/ ج5 /ص316)

در این حدیث، بیماری، فقر و مرگ به عنوان عواملی ذکر شده که این پتانسیل رُدارد که سبب مهار انسان ‌بشه و او رُ از سرکشی و طغیان باز داره؛ ولی با وجود اینکه انسان با اینها مواجه میشه، باز هم غفلت اون رُ می‌گیره و مرتکب اعمالی می‌شه که گویا اوضاع همیشه بر وفق مراده.

*******************************************

حضرت امام موسی‌ کاظم(علیه السلام) میفرمایند: شخصی که در سایه فقر و نداری به دنیا آمده و پرورش یافته است،‌ ثروت و دارایی، او را به سرکشی و طغیان می‌کشاند. (منتهی الامال ج 2 ص 326)

حضرت در فراز دیگه ای داستانی رُ چنین نقل می‌کنند که :‌ اهل صفه میهمان رسول خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم) بودند. آنها خانمان خود را رها کرده به مدینه هجرت کردند. پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) آنان را که تعدادشان 200 نفر بود در صحن مسجد اسکان داد. آن حضرت هر صبح و شام پیش آنان می‌رفت و پس از سلام و درود آنها را دلداری می‌داد. روزی دید یکی از آنها کفش خود را پینه می‌کند، دیگری لباسش را وصله می‌زند و هر کسی مشغول کاری است. نبی اکرم(صلی ا... علیه و آله و سلم) هر روز به مقدار یک مد خرما برایشان مهیا می‌کرد. آن روز مردی برخاست و گفت: ای پیامبر خدا! خرمایی که می‌دهی معده ما را سوزاند. حضرت فرمود: بدانید که اگر می‌توانستم دنیا را خوراک شما کنم این کار می‌کردم. اما عده‌ای از میان شما که بعد از من زنده می‌مانند، صبح و شام غذای سیر خواهند خورد. هرکدام صبح یک پیراهن و شب پیراهنی دیگر خواهید پوشید و خانه‌هایتان را همانند کعبه برافراشته و آراسته خواهید کرد. مردی بلند شد و گفت:‌ ای رسول خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم)، من مشتاق چنان روزی هستم. آن روز کی فرا می‌رسد؟ حضرت فرمود: زمان کنونی شما بهتر از آن زمان است. شما  اگر شکم‌های خود را از حلا ل پر کنید، هیچ بعید نیست که از حرام نیز آن را پر نمایید. (میزان الحکمه ج 1 ص 259)

به نظر می‌رسه که فرمایش امام کاظم(علیه السلام) ناظر به  این آیه باشه که : انسان – زمانی که - خود را بی‌نیاز پنداشت بی‌شک طغیان می‌کند.

*****************************************************

(مناجات)

خدایا

ای آن‌که یادش برای یادکنندگان عزت و افتخار است و ای آن‌که سپاس‌گزاریش، برای سپاس گزاران پیروزی و رستگاری است و ای آن‌که فرمان برداریش برای فرمانبرداران، نجات و رهایی است! بر محمّد و آلش درود فرست و دل‌های ما را به یادت از هر یادی و زبانمان را به سپاسگزاری‌ات از هر سپاسی و اعضایمان را به طاعتت از هر طاعتی بی‌خبر گردان

 و اگر در جنب کار و کوشش، فراغت و آسایشی برای ما مقدّر کرده‌ای، آن فراغت و آسایش را قرین سلامت قرار ده که در عرصه گاه آن، پی‌آمد بدی به ما نرسد و ملالت و دل‌تنگی به ما نپیوندد تا فرشتگان نویسندۀ بدی‌ها با پرونده‌ای پاک و خالی از ثبت بدی‌های ما چشم‌پوشی کنند و فرشتگان نویسندۀ خوبی‌ها، به سبب خوبی‌هایی که از ما نوشته‌اند، خوشحال و شادان باز آیند

و هنگامی‌که روزگار زندگیمان سپری شود و مقدار عمرمان بگذرد و به پایان برسد و دعوتت به مرگ که چاره از آن و اجابتش نیست، ما را آماده افتادن به کام مردن کند؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و پایان آنچه نویسندگان اعمال ما در پروندۀ ما خواهند نوشت، توبۀ پذیرفته‌شده قرار بده

  • ۹۹/۰۷/۲۹
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی