رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************

به افق افتاب

*******************************************

به نام ِ خدایی که مفتاح و گره گشاست.

*******************************************

خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و دوست داریم که مثل ِ همیشه شنونده خوب ِ ما باشین. البته نه تک و تنها که دسته جمعی و خونوادگی.

*********************************

خوشبختانه یکی از اون رفتارهای ِ خوبی که هنوز بین ِ ماها وجود داره ، علاقه به با هم بودن و دور ِ هم بودنه. با هم بودنهایی ساده که گاهی تویِ جمع ِ خونه برامون معنا میشه و گاهی توی  ادای ِ وظایف ِ دینی مون مثل ِ نماز ِ جماعت.

شاید برای ِ همینم هست که وقتی با هم و دور هم هستیم حالمون بهتره

**************************************

 

این حس ِ خوب ِ با هم بودن رُ ، خدا هم خیلی دوست داره و برای ِ همین هم هست که در دین ِ ما بسیار توصیه شده که از اختلاف و تفرقه دوری کنیم.

****************************************

اختلاف و تفرقه یکی از بزرگترین بلاهایی که ، آسیبهای ِ زیادی داره، هم فردی و هم اجتماعی.

********************************************

اختلاف و تفرقه ، برکت ِ کارها رُ از بین میبره چون هیچ حس ِ خوبی همراهش نیست و جز کینه و کدورت و رکود، نتیجه ای نداره.

*************************************

اختلاف و  تفرقه، نمیذاره همدلی راهی بین ِ دلها باز کنه و نمیذاره که دستهامون یکی بشه و گره ها رُ باز کنیم.

********************************************

اختلاف و تفرقه آدمها رُ از هم دور میکنه و تنهایی رُ برامون به ثمر میاره و تنهایی هم که فقط شایسته خداست و بس.

بخاطر ِ همه اینهاست که خدا دویت نداره بین ِ بنده هاش اختلافی باشه و دوست داره که با هم باشن و توی ِ شادی و غصه شریک هم بشن.

****************************************

به نظر ِ شما چرا باید از اختلاف و تفرقه به خدا پناه برد و آثارش توی ِ زندگی ِ ماها چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

یکی از کارهای شیطان تفرقه و گسترش سوءظن و بدبینی و دامن زدن به اختلافات فکری و حقوقی و زمینه سازی برای خصومت و دشمنی بین عموم انسانها و به ویژه بین مسلمونها و مومنانه .

شیطان برای دستیابی به این هدف سعی می کنه اموری ساده و غیر مهم رُ به نحوی جلوه بده که انگارامری مهم و با ارزشیه و با تلقینات خودش تلاش میکنه تا کدورت و تیرگی  رُ بین ِ برادران ایمانی ایجاد کنه تا اونها نتونن مسایل ریز و کوچیک ِ خودشون رُ دوستانه حل و فصل کنن و هر روز بر عمق اختلاف و اونها اضافه میکنه به طوری که گره ای که با دست باز می شد با دندون و چنگ هم غیرقابل حل می شه و هر دو شخص و یا گروه و یا جامعه در مسیر سقوط و هبوط قرار می گیرن.

قرآن در این زمینه این گونه هشدار می ده که : و به بندگانم بگو: «آنچه را که بهتر است بگویند»، که شیطان میانشان را به هم مى‏زند، زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشکار است.)(اسراء 53)

بنابراین ما در سخن گفتن هامون باید به شدت مراقب باشیم و تقوای الهی رُ پیشه کنیم که بی پروایی نتایج بسیار بدی به همراه داره.

*************************************************

از حضرت امام کاظم(علیه السلام) پرسیدند، جهاد با کدام دشمن واجب تر است؟ فرمودند: آنکه از همه به تو نزدیک تر، و دشمنی او از همه بیشتر است... و دیگر دشمنان را علیه تو تحریک می کند و آن ابلیس است."

در حدیثی دیگر در هشداری به مۆمنان ، حضرت امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: (ابلیس در این سرای پر فریب،دام های خود را برنهاده است و هدفش کسی جز دوستداران ما نیست.)

**************************************************

حضرت امیرمؤ منان  علی علیه السلام فرمودند: کسانى که به کشمکش و دشمنى پردازند، رشته الفت آنان بریده مى شود و تلخى سرانجام نکبت بار خود را مى چشند.

ایـن حـوادث و مـوارد دیگه همه گواه بر اینه که بزرگان دین همیشه حساسیّت و اهمیّت وحدت رُبـه نیروها تذکّر داده و اونها رُ از خطرات تفرقه برحذر مى داشتن. علاوه بر موارد گذشته ، در دعـاهـایـى کـه بـه مـنـاسـبـتـهـاى گـونـاگـون از ائمـّه (علیهم السلام ) وارد شده ، دو نکته مهم از خداوند متعال درخواست شده است ، یکى اختلاف نیروهاى دشمن و دیگرى وحدت کلمه نیروهاى خودى ؛ چنان که در صحیفه سجادیه مى خوانیم :

و دلهـاى سـپـاهـیـان اسـلام را بـا هـم جمع و هماهنگ ساز ( انس و الفت و اتفاق و وحدت روحى عطا فرما که دشمن به واسطه نفاق و اختلاف در آنها رخنه نکند ) و تو خود مدبّر امرشان (و حافظ اتفاق و وحدت کلمه آنها ) باش .

**************************************************

در تاکید و تایید به پرهیز از اختلاف و تفرقه باید گفت که ، علما و اندیشمندان، جوامع مسلمین بدونن که اتّحاد، نخ تسبیحیه که مهره ها رُ در کنار هم نگه می داره، و ارتباط منظّمی بین اونها برقرار میکنه، و اونها رُ از پراکندگی و دورافتادگی و گم شدن حفظ می کنه و اگه اون نخ پاره بشه، انسجام مهره ها گسسته شده، و هر کدام به جایی فرو خواهد افتاد.

**********************************************

قرآن تفرقه و اختلاف رُ در ردیف عذاب های آسمانی عنوان کرده و می فرماید: بگو خداوند قادر است که از بالا یا از زیر پای شما، عذابی بر شما بفرستد، یا به صورت دسته های پراکنده شما را با هم بیامیزد، و طعم جنگ (و اختلاف) را به هر یک از شما به وسیله دیگری بچشاند.

**********************************************

 هم چنین قرآن به تفرقه افکنان هشدار داده و اونها رُ جدای از اسلام و دشمن مسلمانان معرّفی کرده و با قاطعیّت می فرماید: همانا کسانی که آیین خود را پراکنده ساختند، و به گروه های گوناگون تقسیم شدند، تو هیچ گونه رابطه ای با آنها نداری، سر و کار آنها تنها با خدا است.

***********************************************

(مناجات)

خدایا!

ای که به تو بی نیاز شوند و از تو بی نیاز نباشند،

به تو رو آورند و از تو رو بر نتابند،

از سر شور و شوق،آهنگ تو کرده ام

و با دلی مطمئن، به تو امید بسته ام

تمنای من از تو هر چند زیاده باشد،

در برابر غنای تو ناچیز و اندک است،

که دست عطایت از هر دستی گشاده تر و برتر است

 

 

 

  • ۹۹/۰۷/۲۹
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی