رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- خیانت

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به افق آفتاب

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به نام ِ خدایی که امانتدارو رازدار ِ بنده هاشه

و سلام

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

در اوقاتی ِ نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ همراهیِ شما هستیم

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

در این لحظات دل به کلامی میسپاریم که کلام ِ خداست

و ما رُ به او نزدیک و نزدیک تر میکنه

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

امروز از تعهدی بزرگ و انسانی صحبت میکنیم

از قصه و وظیفه ای که اگه به ما سپرده بشه

نمیتونیم در ادای ِ اون کوتاهی کنیم

که کوتاهی و غفلت از این تعهد گناهی نابخشوده به درگاهِ خداست

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

امروز با هم از امانت و دوری از خیانت صحبت میکنیم

از قصه ای که شاید برای ِ خیلی از ما تنها در دامنه مال و وسیله و اسبابی مادی خلاصه بشه اما

وسعت ِ معنای ِ اون دریاست

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

خوبه که ما مثل ِ صندوقچه ای امن باشیم و خدایی نکرده دچار ِ خیانت نشیم.

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

خیانتی که گاهی به سادگی گفتن ِ حرفی امانت گذاشته شده پیش ِ ما ، به دیگرانه

مساله ای که گاهی مقدمه تنش ها و مشکلاتِ بزرگی میشه

دردسرهایی که گاهی هیچ راهی برای ِ حل و جبرانش نیست

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

به نظر ِ شما ، اثار ِ خیانت در زندگیهای ِ ما چیه و مسبب ِ چه گرفتاریهایی میشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

http://77.36.165.231/Images/musicRow.png

از نظر آموزه‌های قرآن، خیانت به عنوان یک امر ضد فطرت بشری اونقدر مذموم و ناپسنده که حتی خیانتکاران تلاش می‌کنن تا خیانت خودشون رُ مخفی کنن؛ چون حیا که ریشه در عقلانیت فطری هر انسانی داره، به شخص خائن اجازه نمی‌ده تا با بی‌حیایی، خیانت خودشون رُ آشکار کنن؛ در حقیقت شرم نمیذاره حتی خائن به خیانت خودش افتخار کنه و اون رُ علنی کنه، بلکه تمام تلاش خودش رُ میکنه تا خیانتش رُ که مخفیانه انجام شده، همچنان مخفی و نهان نگه داره.

در حقیقت از روحیات خائن، پنهان کردن خیانت از مردم و حیا از اونهاست، در حالی که خدای علیم و بصیر خائن رُ می‌بینه و این خائن از خدا حیا نمی‌کنه، ولی از خلق خدا حیا می‌کنه (نساء، آیات 107 و 108)

 به عبارتی معنی ِ این آیه اینه که خائنان خیانت رُ از مردم پنهان مى کنن؛ به همین خاطر، به سبب حیا و شرم اون خیانت خودش رُ از مردم مخفى‌کارى مى کنن؛ با این همه دست از خیانت بر نمی‌دارن و اون رُ ترک نمی‌کنن؛ چون از مردم حیا میکنن، ولی از خدا حیا نمى کنن؛ چون اگه از خدا هم حیا داشتن اصلا به سراغ خیانت نمی‌رفتن.

**********************************************

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که امانت را رعایت نمی‌کند،‌ ایمان ندارد.

امام علی علیه السلام در مورد آثار مهم دنیوی امانت و خیانت فرمودند: امانت رزق و روزی می‌آورد و خیانت مایه فقر است.

در حدیثی دیگر می‌فرماید: بدترین مردم کسی است که به امانت داری ایمان ندارد و از خیانت نمی‌پرهیزد. از خیانت بر حذر باش؛ زیرا بدترین گناه است و شخص خائن، به جرم خیانتش معذب خواهد بود.

*********************************************

همان گونه که ایمان خاستگاه بسیاری از ارزش‌ها و از جمله امانت داری است، ضعف ایمان و عقیده یا فقدان آن از عوامل بروز خیانت است. از این رو پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نشانه منافق سه چیز است؛ آنگاه که سخن می‌گوید دروغ می‌گوید و آنگاه که وعده‌ای می‌دهد خلف وعده می‌کند و آنگاه که امین شمرده می‌شود، خیانت می‌کند

و نیز می‌فرمایند: خیانت دلیل بر کمی پرهیزگاری و بی­دینی است.

*****************************************

در روایات است که ، انسانی که هوی و هوس و دنیاپرستی بر اون غلبه می‌کنه و تنها به منافع زودگذر دنیا فکر میکنه، زمینه برای خیانت در او فراهم میشه؛ چون این دسته افراد به عواقب خیانت فکر نمی‌کنن و به فرموده قرآن با غلبه هوی و هوس، پرده‌ای بر چشم و گوش و عقل اونها انداخته میشه که نمیدونن چه میکنن.

چناتنکه خداوند در آیه 23 سوره  جاثیه میفرمایند«آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی (بر این که شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پرده‌ای افکنده است؟ با این حال چه کسی می‌تواند غیر از خدا او را هدایت کند؟‌ آیا متذکر نمی‌شوید؟

***************************************

یکی از بزرگترین عوامل ایجاد خیانت ، حرص و طمع در انسانه. انسان حریص هم مرتکب خیانت می‌شه؛ هم در اموال دیگران خیانت می‌کنه و هم در اشتغال به پُستی که شایسته اون نیست، حریصه و از این رو به جای تلاش و کوشش و غلبه بر هوی و هوس و کنترل حرص و طمع برای رسیدن به مقصود راه خیانت رُ در پیش می‌گیره.

***************************************

عشق و علاقه به مال و فرزند و حفظ منافع شخصی گاهی در یک لحظه حساس چشم و گوش انسان رُ نسبت به حقایق می‌بنده و این در حقیقت خیانت آگاهانه اس. در مورد فرزندان هم غالباً همین طوره؛ دیده می‌شه کسانی که به ظاهر پایبند به امور دینی هستن، وقتی که پای فرزندانشون به میون میاد انگار پرده‌ای روی ِ افکارشون می‌افته و همه این مسائل رُ فراموش می‌کنن و عشق به فرزند سبب می‌شه که حرام رُحلال و حلال رُ حرام کنن و برای تأمین آینده خیالی او تن به هر کاری بدن و هر حقی رُ زیر پا بگذارن، در حقیقت باید خودمون رُ در این دو میدان بزرگ امتحان به خدا بسپاریم.

*******************************************

بر اساس همین نگرش اخلاقی به مسئله خیانته که خدا در قرآن، به عنوان یک حکم الهی، اجتناب از خیانت، به‌ویژه در نهان و به دور از چشم مردم رُ امرى لازم و ارزشمند دانسته (یوسف، آیه 52) و برای تشویق اهل امانتی که از خیانت اجتناب می‌کنن، پاداشی بزرگ قرارداده (انفال، آیات 27 و 28) و نسبت به این افراد نگاهی برخاسته از غفران و رحمت خاص داشته و گناهان و خطاهای دیگر اونها رُ نادیده می‌گیره و براشون خیر قرار می‌ده. (انفال، آیات 70 و 71)

**************************************

نبی مکرم اسلام(صلی ا... علیه و اله و سلم) در این رابطه فرموده است: «هرکس در دنیا به امانتی خیانت کند و آن‌را به صاحبش ندهد و مرگ گریبان او را بگیرد بر غیر دین اسلام مرده است و خداوند را در حالی ملاقات می‌کند که از او غضبناک است پس خداوند امر می‌کند که او را در آتش سوزان جهنم بیافکند.

و نیز از پیامبر اکرم(صلی ا... علیه و اله و سلم) نقل است که چهار چیز است که اگر یکی از آن‌ها در خانه‌ای وارد شود آن خانه را ویران می‌کند و آن خانه هرگز روی برکت را نمی‌بیند آن چهار چیز عبارت از خیانت، دزدی، شراب‌خواری و زنا هستند.

**********************************

یکی از بزرگترین گرفتاریها جرات به انجام ِ خیانته که بسیار خطرناکه، سفارش پیامبر آن است که فرمود «جرأت بر خیانت پیدا مکن یعنی اصلاً فکر و خیال خیانت را در سر مپروران، گویا این صفت آن‌قدر زشت و سرایت کننده است که اگر کسی جزئت بر خیانت پیدا کند، آلوده می‌شود و دیگر نمی‌تواند از این آلودگی نجات یابد

*******************************************

(مناجات)

خدایا

به عزتت سوگند که جز تو مر گناهان خویش را بخشنده ای نمی‌یابم و شکستگی خویش را جز تو پیوندی نمی‌بینم.

من اینک با بالهای تواضع به بارگاه تو باز گشته ام و پیشانی خشوع و خواری خویش بر درگاه قدرتت نهاده ام .

اگر از در رحمت خویش برانیم به کدامین در پناهنده شوم و اگر از قلّه رافتت فرو افکنیم به کدامین دامنه بگریزم؟... که صد  افسوس از خجلت و رسوائیم و... هزار افغان از توشه راهم.

ای بزرگ بخشاینده گناهان بزرگ ، از عظیم گناهانم هلاک کننده هایش را ببخش

واز قبیح رازهایم رسوا کننده ها یش را بپوش

و مرا در گرمای حضور قیامتت از خنک گوارای عفوت بنوش.

 

  • ۹۹/۰۷/۱۳
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی