رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

************************************************

به افق آفتاب

**************************************************

به نام ِ خدایی که بنده های ِ قدردانش رُ دوست داره

*************************************************

خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و در اوقاتی قرین به اذان ظهر .... میهمان ِ شما هستیم

**************************************************

نمیدونم چرا اما امروز صبح وقتی از خونه بیرون میاومدم یاد ِ مادر و پدرم افتادم ،یدفعه دلم براشون تنگ شد . اونقدر که همون اول وقت بهشون زنگ زدم.

تلفن ُ که قطع کردم ته ِ  دلم یه حس ِ خوب بود که خدا رو شکر که اونها رُ دارم و نفسشونو احساس میکنم.

**************************************************

توی ِ زندگیه همه ما آدم های ِ خوبی از این دست که بودنشون رنگ و بوی ِ زندگیهامونه زیاده. کسانی مثل ِ پدر و مادر، خواهر و برادر، رفیق ِ استاد و شاید همسایه ای خوب که بودنش زندگی رُ برامون بهتر و شادتر میکنه.

**********************************************

حالا حرف اینه که ماها چقدر قدر ِ این آدمهای ِ نازنین ِ دور و برمونو میدونیم؟

********************************************

اصلا قدردان ِ این انسانهای ِ خوب بودن چه راه و رسمی داره؟

*********************************************

به نظر ِ شما چطور میتونیم قدرشناسیمونو نسبت به آدمهای ِ خوبی که دور و برمون هستن نشون بدیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

بر مبنای آموزه های معنوی، هر اونچه رُ که با تمام وجودمون به دیگران هدیه می کنیم، صدها برابر به سوی خودمون برمیگرده . به  این ترتیب، قدرشناس بودن و تشکر کردن از انسان های دیگه، بابت اونچه به ما هدیه می‌کنن یا کاری که برای ما انجام می دن، بسیار ضروری و برای بهبود بخشیدن به وضعیت زندگی مون بسیار حیاتی ِ !سپاسگزاری در واقع  به نوعی یه انرژی نیرومند ِ. بنابراین، وقتی از کسی تشکر می کنیم، در واقع انرژی سپاسگزاری رُ به سوی او می فرستیم. اگه انرژی سپاسگزاری رُ مثل ِذره هایی درخشان تصور کنیم، پس، هر وقت  از کسی تشکر می کنیم  که کاری رُ برای ما انجام داده ، در واقع این ذره های درخشان و معجزه آسا رُ روی او می پاشیم.

***************************************

این قدرشناسی ممکنه به صورت تلفنی، به وسیله‌ی ایمیل یا به صورت حضوری در محیط شغلی، فروشگاه، رستوران، آسانسور، اتوبوس، قطار یا مکان های دیگه باشه.

در حقیقت در خیلی از جاها  انسان هایی که به گونه‌ای با اونها ارتباط داریم به معنای واقعی شایسته ی بهره‌مند شدن از قدرشناسی ما هستن چون  ما از کمک و یاری اونها بهره مند می شیم.درباره ی انسانهایی فکر کنیم که به طور نمونه در طی یک روز با اونها  روبرو میشیم و اونها به گونه ای به ما خدمت می کنن. می تونیم درباره ی افرادی فکر کنیم که در فروشگاه ها یا رستوران ها کار می کنند. می تونیم درباره ی افرادی فکر کنیم که راننده ی اتوبوس یا تاکسی هستند. می تونیم درباره ی افرادی فکر  کنیم که در بخش ارائه ی خدمات به مشتری کار می کنند. میتونیم به همکارها و دوستانمون فکر کنیم. افرادی که به گونه ای به ما خدمت می کنند و در واقع همه ی وجودشون رُ برای خدمت کردن به ما به کار می گیرن. اگر ما از این افراد تشکر نکنیم، پس، انسانی سپاسگزار نیستیم و از جذب کردن رویدادهای خوب و خوشایند به سوی زندگی مون جلوگیری می کنیم.

******************************************

یکی از مراحل قدرشناسی

قدرانی از پدر و مادرِ ، قرآن کریم به ما سفارش می کند که قدر پدر و مادر رُ بدونیم اونها ولی نعمتان ما هستند از تندی و پرخاش نسبت به اونها  نهی شدیم و امر شدیم به اینکه با اونها سخن نیک، لحن شایسته و تواضع داشته و با گستردن بال رأفت در برابر آنان قرار گیریم. چنانکه در سوره ی اسراء آیه های ۲۳-۲۴ اینگونه فرمان می دهد:

هرگاه یکی از آن دو (پدر و مادر) یا هر دو نزد تو به سن پیری و سالمندی رسیدند به آنان اُفّ مگو آنان را طرد مکن و با آنان سخن کریمانه بگو و بال فروتنی را از روی رحمت و شفقت برای آنان بگستر و بگو پروردگارا همان گونه که مرا در خردسالی ام تربیت کردند تو نیز بر آنان رحمت آور.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: خداوند به وسیله ی نیکی به پدر و مادر عمر انسان را افزون می کند. «کنز العمال ،جلد۴»

ما باید متوجه این مساله باشیم که زمانی عاجز از همه چیز بودیم، قادر به راندن مگس از خود نبودیم که اونها  ذره ذره وجودشون رُ چون شمع از برای ما سوزانیدند تا مایه های وجودی ما جان بگیرن و حالا که بزرگ شده و در چنین موقعیتی قرار داریم باید در قبال آنان ادب و احترام رُ فراموش نکنیم و قدر شناسی  خودمون رُ به اینکه  اونهارُ با اسم صدا نزنیم،به احترامشان برخیزیم، از انان جلوتر راه نرویم، با آنان با صدای بلند و پرخاشگرانه سخن نگوییم، نیازهایشان را برآورده سازیم خدمتگزاری برآنان را وظیفه بزرگ خود بدانیم و در سن کهولت و پیری مراقب باشیم در مناسبت های مختلف یادشان کنیم، در موقعیت های مختلف یادآور تلاش ها و زحمت هایشان باشیم.

********************************************

قدر شناسی از اساتید و مربیان در قدم ِ دوم قرار داره

اونها که ما رُ با ارزش ها و ضد ارزش ها آشنا ساخته و با آموزش های خود دریچه های جهالت را به رویمان بسته در عوض درهای دانش رُ به روی ِ ما  باز کردند آنان حق بزرگی در گردنمان دارند حق استادی حق تعلیم و تربیت که بس حق بزرگی است همواره باید یادآور بزرگواریها و تلاشها و زحمتهای آنان باشیم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : کسی را که از او علم می آموزید تکریم کرده احترامش گذارید.

 از مراتب قدرشناسی او درکلاسش مؤدب نشستن و گوش دادن و یادگرفتن مطالب است

***************************************************

محققان با بیش از یک دهه تحقیقات درباره اثرات قدردانی​ به این نتیجه رسیده اند​ افراد فرقی نمی کند از کدام فرهنگ و آیین باشند با قدردانی کردن و سپاس از محبت دیگران می توانند نسبت به خود و زندگی احساسی بسیار مثبت و آرامش بخش داشته باشند و این حس به نوبه خود روی وضع عمومی و سلامت شان تاثیر خوبی می گذارد. هرگاه احساس فرد نسبت به زندگی مثبت و خوشبینانه بود، روحیه اش بسیار تقویت شده و به همان اندازه احساس شادی و سعادت خواهد کرد، کمتر دچار اضطراب شده و می تواند تعادل بسیار خوبی در زندگی اش ایجاد کند و بتدریج احساسات مخرب همچون حس دوری نسبت به دیگران را کاملااز خود دور کند. داشتن حس خوب نسبت به زندگی موجب تولید پادتن بیشتر از سوی سیستم ایمنی بدن شده و فرد را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می کند.

******************************************

وقتی فردی نسبت به دیگران احساس قدردانی کند از خودمحوری دور شده و توجه بیشتری به دیگران نشان می دهد و کم کم در دل دیگران جا باز می کند و اعتماد دیگران را به دست می آورد و عزت نفس او بیش از پیش افزایش می یابد. وقتی روحیه سپاسگزاری در فردی تقویت شود او با خالق خود نیز پیمانی محکم تر خواهد داشت و بسیاری از ناراحتی های روحی - روانی از او دور می ما​ند.

***********************************************

به یاد داشته باشید که قدردانی یک انتخاب است

شما زندگی خود را هدایت می کنید، و شما می توانید انتخاب کنید که چگونه واکنش نشان دهید یا چگونه فکر کنید. اگر شما افکار و نگرش های مثبت را در سر خود بپرورانید، خوشحال تر، سالم تر و راضی تر خواهید بود.

**************************************************

 (مناجات)

خدایا!

ای آن که یاد او برای یاد کنندگان، موجب شرافت است وای که طاعت او برای فرمان برادران، وسیله نجات است، ... دلهای ما را به یاد خود، از یاد هر چیزی و زبان های ما را به شکر خویش از هرگونه سپاسی و اعضای ما را به طاعت خود از هر طاعت دیگری مشغول فرما.

پس اگر برای ما فراغتی مقدر کرده ای، آن را بسلامتی [از آفات] قرار ده که در آن حال، گناهی ما را در نیابد و خستگی و ملالی به ما نرسد تا این که نویسندگان اعمال بد یا نامه سفید، از یاد بدی های ما برگردند و کاتبان کردارهای نیک، به آنچه از حسنات ما نوشته اند، شادمان گردند.

  • ۹۸/۰۶/۰۶
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۱)

  • نوجوان خامنه‌ای
  • سلام
    خسته نباشید

    امروز قصد دارم زندگی شما را متحول کنم.
    بهترین و آسان ترین و راحت ترین راه کسب درآمد از اینترنت را به شما معرفی میکنم.

    کوتاه کننده لینک ریزی یک سرویس رایگان است که با آن میتوانید لینک های طولانی خود را به یک لینک کوتاه تبدیل کنید تا به راحتی آن‌ها را به اشتراک بگذارید. ریزی علاوه بر کوتاه کردن لینک های شما، امکان کسب درآمد به ازای هر بازدید از لینک های کوتاه شده را به شما میدهد. برای کسب درآمد ابتدا به صورت رایگان ثبت نام کنید، سپس لینک کوتاه کنید و لینک های خود را به اشتراک بگذارید تا به ازای هر بازدید از آن ها به درآمد شما اضافه شود. با رسیدن به مبلغ ۸ هزار تومان شما میتوانید درخواست برداشت وجه بدهید تا خیلی سریع آن را به حساب بانکی شما واریز کنیم!

    با ثبت نام رایگان در سایت کوتاه کننده لینک ریزی امکان کوتاه کردن لینک به دو صورت درآمدزا و مستقیم وجود دارد. همچنین میتوانید با دسترسی به داشبورد کاربری پیشرفته از این امکانات استفاده نمایید: مشاهده آمار بازدید لینک ها، کوتاه کردن لینک با آدرس دلخواه، ویرایش و حذف لینک ها، زیرمجموعه گیری برای کسب درآمد بیشتر، ابزارهای پیشرفته برای کوتاه کردن لینک مانند کد اسکریپت، کوتاه کننده جمعی، وب سرویس API و... پشتیبانی آنلاین ریزی نیز در تمامی روزهای هفته پاسخگو و در کنار شما است.

    برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کرده و صفحه را مشاهده کنید:
    https://rizy.ir/ref/ELCAPO

    با احترام

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی