رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق-حاضر دانستن خدا

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای ِ رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به وقت ِ قرار ِ دل ، موعد اذانگاهی  و زمان ِ گفتگوی ِ  ما با خدای ِ بزرگه.

*******************************************

به نام ِ خدایی که همیشه هست و حاضره. خدایی که باور ِ به بودنش قرار و آرامش ِ زندگیهای ِ ماست.

*******************************************

باور داتن به حاضر و ناظر بودنه خدا، حقیقته خیلیِ خوبیه ، باورِ این که میدونیم هست ، همراهمونه و تنهامون نمیذاره.

*******************************************

وقتی به حاضر بودنه خدا ایمان داریم،  سختیهار ُ برامون آسون میشه و گره های ِ زندگیمون باز، خدایی که یادش،  کلیدی برای ِ همهء  قفل های ِ زندگی ِ ماست.

*******************************************

خدایی که در گناهان ِ ما ستاره ، در گرفتاریهامون مونسه، در غصه هامون ،رحیمه و در بنده نوازی ، رب العالمینه

*******************************************

خدایی که همیشه مراقب و حافظه ماست . خدایی که وقتی از همه ناامید میشیم بهش پناه میبریم

*******************************************

خدایی که میدونیم وقتی صداش میزنیم صدامونو میشنوه و حتما جوابمونو میده.

*******************************************

به نظر ِ شما این که بدونیم خدا همیشه هست و حاضر و ناظر ِ ماست چه تاثیری توی ِ زندگیهامون داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************  

در قرآن آمده که روز قیامت روزی است که شهود برمی خیزند و شهادت می دهند و دقیقا نکته مهم اینه که فقط یک شاهد در اون زمان وجود نداره بلکه شاهدهای ِ مختلفی هستن. خداوند اولین و برترین شاهد روز قیامته، در آیات زیادی داریم که خداوند شاهد بر اعمال و مراقب رفتار ماست. رقیب و حاضر و ناظر بودن خدا در این عالم از باب ربوبیت اوست، نوع دیدن خدا به بندگانش از باب تربیت و شبیه مراقب والدین از فرزندانشونه.

نگاه خدا نگاه بازپرس گونه نیست و اصل نگاهش برای تربیته. امیرمومنان حضرت علی علیه السلام در یکی از حکمت های نهج البلاغه می فرمایند: بپرهیزید که خدا را در خلوتهایتان معصیت کنید."

در حقیقت انسان باید هم از معصیت خدا پرهیز کنه  و هم از طرف دیگه خوشحال باشه که تحت نظارت چنین چشمان مهربانیه. آدم زرنگ از این مراقبت دائم استفاده می کنه و هنگامی که در زندگی کم میاره، این شاهد بودن خدا برای اون کمک محسوب می شه.

******************************************

یکی از آثار ِ باور داشتن به حضور ِ خدا ایجاد ِ احساس ِ امیدواری در انسانه. فرد با ایمان با ابزار خوش بینى و در پرتو روشن دلى، به نتیجه مطلوب ِ تلاش هاى خودش امیدواره. در منطق فرد باایمان، جهان نسبت به تلاش هاى اون بى طرف و بى تفاوت نیست، بلکه دستگاه آفرینش حامى افرادىه که در راه حق و حقیقت و درستى و عدالت و خیرخواهى تلاش مى کنن.

*******************************************

یکی دیگر از آثار پربرکت ایمان به حاضر بودنه خدا در زندگیهای ِ ما ، هدفمند بودن ِ در کارهاست. چون مومن می‌دونه که به خودی خود به وجود نیومده و خداوندی حکیم او رُ به صحنه گیتی آورده و برای هدف بزرگی که عبودیت و بندگی پروردگار و جانشینی او در زمینه، خلق شده و می ‌دونه که باید از رفتار و گفتارش حساب بکشه،‌ قبل از اینکه روز حساب برسه و می ‌دونه که باید کار کنه تا زندگی کنه نه اینکه زندگی کنه تا کار کنه.

*****************************************************

کسی که به  حضور خدا ایمان داره همه چیز رُ در این دنیا خلاصه نمی کنه بلکه علاوه بر این دنیا به دنیایی فراتر از جهان هستی هم اعتقاد داره و همه اعمال و رفتار خودش رُ بر همین اساس تنظیم میکنه. به عنوان نمونه قیافة مرگ در چشم کسی که به بودنه خدا باور داره با اونچه در چشم فرد بى ایمان دیده میشه، عوض مى شه. از نظر چنین فردى مرگ، نیستى و فنا نیست انتقال از دنیایى فانى و گذرا به دنیایى باقى و پایدار، و از جهانى کوچکتر به جهانى بزرگتره، مرگ منتقل شدن از جهان عمل و کشت به جهان نتیجه و محصوله. به همین دلیل همچنین فردى نگرانیهاى خودش رُ از مرگ، با کوشش در کارهاى نیک برطرف میکنه.

*************************************************

یکی دیگه از آثار ِ باور داشتن به حضور ِ خدا ، نترس و شجاع شدنه اون در برابر ِ سختیها و مصائب ِ زندگیه ، از اونجایی که انسان مومن به واسطه ایمان، با خداوندی که همه امکانات و قدرت‏ ها در اختیار اوست پیوند میخوره، از هیچ موجودی به غیر از خدا نمی ترسه و به عکس تمامی موجودات در مقابل او کرنش می کنن.

***********************************************

(مناجات)

خدایا این ماه را از عبادتمان سرشار ساز، و اوقاتش را به طاعتمان از تو زینت ده، و در روزش ما را به روزه داشتن، و در شبش ما را به نماز و زاری و خشوع در برابر خود، و خواری به محضرت یاری فرما. تا روزش شاهد غفلت ما، و شبش گواه تقصیر ما نباشد. بار ال ها ما را در همه ماه ها و روز ها تا زمانی که زنده مان می داری اینچنین قرار ده، و ما را از عباد شایسته خود گردان که بهشت را به میراث برند و در آن جاودان باشند، آن عبادی که هر چه دارند در راه حق می بخشند در حالی که قلوبشان از اندیشه بازگشت به حضرت ربّ ترسان است، و از کسانی که به جانب خیرات می شتابند و بدان سبقت می گیرند.

 

  • ۹۹/۰۲/۱۵
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی