رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- دانایی

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

**************************************************

به افق آفتاب

**************************************************

به نام ِ خدایی که به ما نعمت و راهنمایی مثل ِ دانایی هدیه کرد.

*************************************************

با عرض ِ سلام و احترام خدمت ِ همه شما عزیزان و امید ِ این که از لحظه لحظه ماه ِ میهمانی ِ خدا بهره مند بوده باشید،  در اوقاتی قرین به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم تا مهیای ِ بهترین لحظه های ِ روز باشیم .

************************************************

مهیایِ دقایق و اوقاتی که به شرط ِ بهره مندی ِ از اون میتونیم به رحمت و برکات ِ الهی نزدیک و نزدیک تر بشیم .

*****************************************

امروز، در صفحه ای از یک کتاب این جمله از حضرت امام صادق علیه السلام به چشمم خورد که ایشون به نقل از حضرت پیامبر صلی ا.. علیه و آله والسلم فرمودند: هیچ تهیدستی ای سختر از نادانی و هیچ مالی سودمند تر از دانایی نیست .

************************************* 

مطمئنا دانایی و خردمندی ، راه ِ حل ِ خیلی از مشکلات ِ و کلید ِ خیلی از قفل هاست.

*******************************************

مطمئنا دانایی ، حفظ کننده ما از خیلی از مشکلات و گرفتاریهاست.

******************************************

مطمئنا دانایی ، بیمه کننده ما  در برابرِ خطرات ِ زیادیه و بهترین تصمیم در خیلی از شرایط و موقعیتهاست .

*******************************************

به گواهی ِ همه بزرگان و اهل ِ تجربه و موی سفیدها  ، دانایی و خرد، بالاترین و بزرگترین نعمتیه که خدا به کسی میده، چون دانایی ، مثل ِ  یه سپر میمونه که آدم ُ در برابرِ خیلی از گرفتاریها و خطرات حفظ میکنه و مثل ِ چراغی میمونه که راه ُ روشن میکنه و دوری از بدیها و رسیدنه به خوبیها رُ آسون تر میکنه.

*******************************************

واقعیت اینه که اگه با خودمون صادق باشیم میبینیم که خیلی جاها بخاطر ِ نداشتنه دانایی و خردورزی ، خودمونو گرفتار کردیم ، گرفتاریهای ِ بزرگ و کوچیکی که بعضیاش شاید دیگه هیچ وقت جبران نشه. گرفتاریهایی که اگه جای ِ عقل و تدبیر توش خالی نبود ، هیچ وقت به بن بست نمیرسید.

*******************************************

به نظر ِشما آدم ِ دانا کیه و آثار دانا بودن و خردورزی در زندگیهای ِ ما چی میتونه باشه؟ اصلا آدمهای ِ دانا چه نشونه هایی دارن؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************

دانایی بهترین ثروت هر انسانیه که باید قدرش ُ دونست و به درستی ازش استفاده کرد. به همین دلیل ِ که حضرت امام علی(علیه السلام) می فرمایند: هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود

و رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز می فرمایند: هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از دانایی نیست

اما برای این که بدونیم تا چه اندازه از دانایی بهره بردیم  باید به نشونه های اون مراجعه کنیم؛ چرا که برای هر چیزی آثار و نشونه هایی هست.

ابن یمین شاعر پارسی گو می سراید:

آنکس که بداند و بداند که بداند

اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

آنکس که بداند و نداند که بداند

بیدارش نمایید که بس خفته نماند

آنکس که نداند و بداند که نداند

لنگان خرک خویش به منزل برساند

آنکس که نداند ونداند که نداند

در جهل مرکب ابد الدهر بماند.

**********************************************

از جمله مهم ترین نشونه های ِ  دانایی ، رضایتمندی از خداست ؛ چرا که رضایت و خشنودی خداوند به معنای اینه که شخص در مسیر معرفتی و عملی به چنان جایگاهی رسیده که خداوند او رُ به خودش نزدیک کرده و حبیب و محبوب خودش قرارداده  حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله می فرماید: یا على ! دانایی و عقل چیزى است که با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى آید

****************************************

از نشونه های دانایی اینه که انسان به سمت کمالات رفته و از هر اون چه که نقص و پستی ِ دوری میکنه. حضرت امام على (علیه السلام) دراین باره می فرمایند: دانا ترین  مردم کسى است که از همه پَستى ها دورتر باشد

******************************************

حقیقت اینه که انسان دانا تلاش میکنه تا هر نقصی رُ در خود بشناسه و اون رُ از میون برداره و با پاکسازی خودش از اونها خود را به سوی کمالات و پاکی ها بکشونه.

***************************************

از ویژگی های خردمند اینه که در زندگی دنیا بهترین برنامه ریزی رُ داره و نسبت به اصلاح آخرت خودش اهتمام و همت ویژه ای نشون می ده. حضرت امام على علیه السلام در باره این نشانه می فرمایند: عاقل ترین مردم کسى است که در امور زندگیش بهتر برنامه ریزى کند و در اصلاح آخرتش بیشتر همّت نماید.

*******************************************

از ویژگی های دیگه انسان خردمند اینه که از آستانه تحمل بالایی برخوردار بوده و نسبت به رفتارهای نادانان از کوره به در نمی ره و خشم نمی گیره. خداوند در آیاتی از جمله آیه ۶۳ سوره فرقان می فرماید که از ویژگی های مومن که خود فردی خردمند است واکنش مثبت دربرابر رفتار جاهلانه است. حضرت امام على علیه السلام نیز می فرمایند: زکات عقل تحمّل نادانان است.

*************************************

از نشونه  های خردمند اینه که به تجملات و زینت های دنیوی بی توجه بوده و ازاون ها پرهیز می کنه و خودش رُ مشغول به جمع آوری مال و یا رسیدن به مقام و مثل ِ اون نمیکنه، بلکه همه همت خودش رُ مصروف اون چیزی میکنه که ابدیت او رُ می سازه.

****************************************

از ویژگی های فرد ِ دانا اینه که در میان دو زیان اون چه کم زیان تر هست رُ انتخاب می کنه . چون این که انسان میان خیر و شر،‌ خیر رُ انتخاب کنه عملی ابتدایی ِ و نیاز به خردورزی نداره، اون چه که نیاز به خردورزی داره خروج از فتنه ها مبتنی بر بصیرت ِ. بنابراین اگه کسی بتونه میان دو شر کم زیان ترین اون ها رُ انتخاب کنه، اون خردمندی ِ که با خردورزی در میان فتنه راه درست و راست رُ انتخاب کرده و خودش رُ با کم ترین خطر از میان فتنه بیرون کشیده است.

**********************************************

انسان دانا کسیه که بتونه خودش رُ از بحران ها نجات بده و هنگام بروز مشکلی که اجازه نمی دهتا درست تصمیم گیری کنه،‌ با مدیریت نفس از هیجان های ناشی از بحران و به چاره جویی و راه بیرون اومدنه از بحران فکر کنه. حضرت امام حسین علیه السلام می فرمایند: چون براى عاقل مشکلى پیش آید، غم خود را با هوشیارى و دوراندیشى از میان مى برد و عقل را به چاره جویى وامى دارد.

**************************************************

یکی از بزرگترین گرفتاریهای ِ ما توی ِ قصه نداشتنه دانایی اینه که خیلی وقتا  بخاطر ِ ظاهر ِ زیبای ِ کارهامون متوجه جهل و ندونسته هامون نمیشیم

یعنی رفتار و حرفای ِ خودمونو و دیگران انقدر ظاهر ِ جذابی پیدا میکنن

که باطن ِ دردسر سازش واسمون معلوم نمیشه

برای ِ همین اونایی که زرنگ ترن میرن دنبال ِ نشونه ها

دنبال ِ نشونه هایی که وقتی پیداشون کنیم میتونیم بفهمیم که کجای ِ کار درست بوده و کجاش خطا

*********************************************

در تعابیر ِ ادبی ما برای ِ نادانی تعریف ِ زیبایی وجود داره و اون این که

استفاده نکردنه از دانسته ها بزرگترین جهل و نادانی ِ

سعدی شیرازی میگوید:

دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد.

علم چندان که بیشتر خوانی     

چون عمل در تو نیست نادانی.

*************************************************

 (مناجات)

خدایا

بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از انحراف در توحیدت، و کوتاهی در ستایش حضرتت، و شک در دینت، و کوری از راهت، و بی توجهی به حرمتت، و گول خوردن از دشمنت: شیطان رانده شده دور ساز. بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست، و چنانچه در هر شب از شب های این ماه مبارک برایت بندگانی است که بخششت آنان را آزاد می کند، یا گذشتت ایشان را می بخشد، پس ما را از آن بندگان قرار ده، و ما را برای ماه رمضانمان از بهترین اهل و یاران محسوب کن.

  • ۹۹/۰۲/۱۵
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی