رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- فداکاری

برنامه

گروه معارف و اندیشه های رادیو ایران تقدیم میکند.

***********************************************

 به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که دوست داره همه بنده هاش اهل ِ فداکاری و گذشت باشن.
****************************************
با عرض ِ تسلیت به مناسبت ِ سالروز ِ وفات ِ حضرت خدیجه سلام ا... علیها ، یار ِ دلسوز و وفادار و فداکار ِ رسول ِ گرامی اسلام حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم، بانویی که از هر چه داشت در راه ِ خدا گذشت و با امید ِ قبولی ِ طاعات . عبادات ِ همه شما عزیزان در ماه ِ میهمانی ِ خدا، ماه ِ رمضان در فرصت ِ امروز با شما همراه هستیم.

****************************************

شاید همین حالا که گوشتون به رادیو و برنامه ماست ، بعضیا چندان حال ِ خوبی نداشته باشن و با دلخوری از اتفاقی که براشون پیش اومده شنونده ما هستن.

**************************************
بعضیایی که به خاطر ِ یه سوءتفاهم ِ کوچیک از خونه اومدن بیرون و از رادیوی ِ ماشین صدای ِ ما رُ میشنون.
****************************************
بعضیایی تو خودشون هستن و عصبانی ان. عصبانی از کاری که نباید میشده و شده و حالا نمیتونن باهاش کنار بیان.
*************************************
گاهی فکر میکنم اگه این دقایق آخرین لحظه های ِ زندگی ِ ما یا عزیزانمون بود باز هم با این چیزها تلخش میکردیم یا نه؟
بخصوص این که گاهی گرهء دلخوری و کینه و عصبانیت ِ این جور وقتها
با یه فداکاری و گذشت ِ ساده و یه چشم پوشی باز میشه و همه چی تموم میشه.
****************************************
من باز هم عرض میکنم به نام ِ خدایی که دوست داره همه بنده هاش اهل ِ فداکاری و گذشت باشن.

************************************************ 
با این اوصاف به نظر ِ شما تاثیر ِ فداکاری توی ِ زندگی ِ ماها چیه و چه مصداق هایی براش دارین؟
شماره تماس:
شماره پیامک:
*********************************************

فداکاری و ایثار و مقدم داشتن دیگران به خودمون، هر چند به چیز کم و کوچیک، در روایات اسلامی امری پسندیده شمرده شده. فداکاری نیکوترین احسان و بالاترین مراتب ایمانه. ایمان به خداوند و اعتقاد به اون لازمه اش ایثار و فداکاریه. انسان با خلوص نیّت و عقیده پاک می تونه وارد میدان عمل بشه و با ایثار و کمک خودش می تونه تکیه گاهی برای بقیه باشه. انسان با اخلاص خودش و با مال و ثروتی که در اختیار داره می تونه نیازهای جامعه رُ برطرف کنه و مایه افتخار و آرامش خودش و دیگران باشه و این بزرگترین خدمته که با میل خودش گره ای از مشکلات جامعه رُ باز کنه . این فداکاری و ایثار مایه سربلندی انسان میشه.

***************************************************

فداکاری در روایات به عنوان خوی و خصلت ابرار و برگزیدگان الهی، نیکوترین احسان و اعلی مراتب ایمان شمرده شده است، چنانکه امیرمؤمنان علی(علیه السلام ) فرمودند: «فداکاری خوی نیکوکاران و شیوه نیکان است و در جای دیگر فرمودند: فداکاری نیکوترین احسان و بالاترین مراتب ایمان است.

***************************************************

فداکاری و گذشتن از جان و مال و... در جبهه باطل، کاری پوچ و بیهوده اس . گمراهان ممکنه در راه تقویت باطل، ثروت خودشون رُ صرف کنن و حتی از جان هم مایه بگذارن و از دیگران هم  پیشی بگیرن، ولی چنین فداکاری وایثاری نه تنها غیرمعقول و نادرسته  بلکه مایه حسرت و ندامت هم میشه. قرآن کریم از این واقعیت تلخ چنین یاد می کند: «آنها که کافر شدند، اموالشان را برای بازداشتن (مردم) از راه خدا خرج می کنند آنان این اموال را (که برای آوردنش زحمت کشیده اند، در این راه) مصرف می کنند، اما مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد و سپس شکست خواهند خورد و (در جهان دیگر) کافران همگی به سوی دوزخ گردآوری خواهند شد.

************************************************

مرحوم ملا احمد نراقی در کتاب ارزشمند معراج السعاده درباره فضیلت فداکاری و ایثار و رابطه آن با سخاوت چنین گوید:

" بالاترین مراتب سخاوت، ایثار است و این، مرتبه‏اى است رفیع، و محلى است عظیم. هرکسى را این رتبه حاصل نمیشود، و هر شخصى به این مرتبه واصل نیست. "

از حضرت پیغمبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) نقل است که فرمودند: «هر مردى که خواهش به چیزى داشته باشد پس خود را از آن نگاه دارد و دیگرى را بر خود اختیار کند، آمرزیده مى‏شود"

********************************************

حضرت خدیجه(سلام ا... علیها) یکی از حامیان اصلی پیامبرصلی الله علیه وآله در ترویج دین اسلام بودن.ایشون کسی بود که هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی با تمام توان به پیامبر در جهت دستیابی به اهداف عالیه اش یاری کردن. حضرت خدیجه(سلام ا... علیها) قبل از ازدواج با پیامبر، در بین مردم مکه به عنوان زنی درست کار، ثروتمند و ملقب به طاهره شهرت داشتن و بعد از آغاز زندگی مشترک با پیامبر، با حفظ و تقویت ویژگی های فوق در کنار رسول خدا فداکاری های زیادی از خودشون نشون دادن ، فداکاریهایی که تاثیری بزرگ و بی انکار در امر ِ رسالت ِ رسول ِگرامی ِ اسلام داشت.

***********************************************

یکی از بزرگترین نمونه های ِ ایثار و فداکاری شهدای ِ عزیز ِ ما هستن حضرت ایت ا.. خامنه ای در توصیف مقام ِ اونها این طور میفرمایند که ، شهید، یعنی انسانی که در راه آرمانهای معنوی کشته میشود و جان خود را - که سرمایه‌ی اصلی هر انسانی است - برای هدف و مقصدی الهی صرف میکند و خدای متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور و یاد و فکر او را در ملّتش تداوم میبخشد و آرمان او زنده میماند. این، خاصیت کشته شدن در راه خداست. کسانی که در راه خدا کشته میشوند، زنده‌اند. جسم آنها زنده نیست؛ اما وجود حقیقی آنها زنده است.

************************************************

(مناجات)

بارالها در این ماه ِ میهمانی ِ آسمانی و در این اوقات ِ گرانقدر

بر محمد پیامبر ما و بر آلش درود فرست همچنان که بر فرشتگان مقرّبت درود

فرستادى، و بر او و بر آلش درود فرست آن طور که بر پیامبران مرسلت درود فرستادى، و بر او و بر آلش درود فرست آن طور که بر بندگان شایسته‏ات درود نثار کردى، و بهتر از آن اى خداى عالمیان، چنان درودى که برکتش به ما برسد، و سودش نصیب ما گردد، و به‏خاطر آن دعاهایمان مستجاب شود، زیرا که تو بزرگوارترین کسى هستى که به او توجه شده، و بى‏نیاز کننده‏ترین کسى هستى که بر او اعتماد شده، و بخشنده‏ترین کسى هستى که از احسانش درخواست شده، و تو بر هر چیز توانایى.

 

  • ۹۹/۰۲/۱۵
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی