رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

***********************************************

به افق آفتاب

***********************************************  

به نام ِ خدایی که دوستداره آدمهای ِ مهربونه، دوستداره اونهایی که دلهای ِ رحیمی دارن.

************************************************

سلام و اوقات ِ همگی به خیر و سلامت

************************************************

فکر کنم اگه بنا به انتخاب باشه ، همه ما دوست داریم دلهامون سبک باشه از بار ِ کینه و حسد و کدورتهای ِ سنگین.

**********************************************

واقعیت اینه که همه ما با دلهایی بزرگ و آرام و خالی از همه بدیها آفریده میشیم، با دلی که قراره فقط مامن ِ خدا و همه خوبیها باشه و بس.

*****************************************

بعضیا میگن کدر شدونه دلها، دست ِ خودمون نیست. بعضیا میگن جفا و دیدنه بی وفایی ِ دیگران ِ که باعث میشه کینه و کدورت توی ِ دلامون ریشه بگیره.

****************************************

بعضی وقتا ندیدنه پاسخ ِ خوب از دیگران در برابره خوبی و محبت ، دلامونو سنگین میکنه.

*******************************************

و بعضی وقتا میگن گناه ِ که حال ِ و دل ِ آدم ُ سخت و سنگین میکنه.

****************************************

شما چی فکر میکنین؟ به نظر ِ شما حال و زندگیمون با یه دل ِ سبک و عاری از بدیها ، بهترنیست و این که چطور میتونیم دلهامونو خالی کنیم از همه کینه ها و حسدها و دشمنی ها؟

چه جوری میشه از دلهای ِ سخت و سنگی رها شد؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

**********************************************

زندگی در اجتماع و در کنار همنوعان و تعامل با اونها یکی از ویژگی هاییه که هیچ انسانی نمی تونه از اون دوری کنه، چرا که انسان یک موجود اجتماعی آفریده شده و برای رسیدن به اهداف خودش نیازمند ارتباط و تعامل با دیگر افراد جامعه اس .

از تهیه مواد غذایی گرفته تا تشکیل خانواده و شرکت در تصمیم گیری های مهم جامعه همه و همه از جمله مواردیه که ضرورت زندگی انسان در یک جامعه رُ تشکیل می ده .

 

اما در این تعاملات و روابطی که روزانه با هزاران نفر اعم از افرادی که با اونها زندگی می کنیم و یا با اونها هم کار هستیم و یا در مسیر رفت و آمد خود با اونها برخورد می کنیم ،ممکنه سخنان و یا رفتاری از جانب ما و یا دیگران بروز و ظهور کنه که سبب کینه و نفرت و در مراحل بالاتر منجر به خشونت در گفتار و یا رفتار بشه.

اینکه توقع داشته باشیم که هیچ وقت فردی ما رُ ناراحت نکنه و به ما کمتر از گل نگه، یک انتظار بی جا و تقریبا غیر ممکنیه، اما مقابله درست با  سخنان و رفتاری که منجر به ناراحتی و تنفر  و کینه توزی ما می شه ،می تونه تا حد زیادی آرامش و آسایش رُ به وجود ما بر گردونه.

در آیات الهی و روایاتی که از جانب ائمه اطهار برای سعادت و موفقیت ما در تمام ابعاد زندگی بیان شده ،نسخه هایی بسیار کاربردی برای مبارزه با تنفر و کینه توزی نسبت به افراد بیان شده که با هم در مورد اونها صحبت میکنیم.

************************************************  

به یقین یکی از عوامل مهمی که می تونه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی ما رُ حل و فصل کنه، تقویت روح ایمان و خداباوری در افراد یک جامعه اس ،چرا که قسمت اعظم مشکلاتی که ما با اونها دست و پنجه نرم می کنیم به دلیل فراموشی خداوند در زندگی و فقدان ایمان واقعی در زنگی افراده و یکی از مشکلاتی که باز ایمان در اون حرف اول رُ می زنه در چگونگی تعامل با افراده که چگونه با انسان ها ارتباط بر قرار کنیم که هیچ کینه و نفرتی از اونها به دل نگیریم و به همین جهت خداوند متعال در آیات الهی یکی از ویژگی های افراد  مومن رُ گذشت و به دل نگرفتن کینه و نفرت از افراد بیان می کند و می فرماید:

آنها مى‏گویند: «پروردگارا، بر ما و بر آن برادرانمان که در ایمان آوردن بر ما پیشى گرفتند ببخشاى، و در دلهایمان نسبت به کسانى که ایمان آورده‏اند [هیچ گونه‏] کینه‏اى مگذار. پروردگارا، راستى که تو رۆوف و مهربانى.

***************************************************

یکی از ویژگی هایی که برای افراد حسود در زنگی بیان شده اینه که بر اعصاب خودشون مدیریت ندارن و در مواقع مختلف زود خشمگین می شن ،همچنین افرادی که حسادت در زندگی اونها موج می زنه از طرفی خیلی سریع از دست دیگران ناراحت می شن و از اونها کینه به دل می گیرن و به آسانی کینه و نفرت از دل اونها بیرون نمی ره.

**************************************************

بخشیدن کسی که به شما صدمه زده ، درواقع هدیه‌ایه که به خودتون می‌دین. این روش اصلا به این معنی نیست که شما آن توهین رُ فراموش کنید یا با اون شخص آشتی کنید. یا فردی که با شما رفتار بدی داشته مجبور کنید رفتارش رُ اصلاح کنه. حتی ممکنه به این معنی باشه که خودتون رُ برای کاری که انجام دادید یا رفتاری که داشتید، ببخشید و سعی کنید که خودتون رُ اصلاح کنید یا به‌نوعی اون موضوع رُ جبران کنید.

**********************************************

(مناجات)

بارالها بر محمد و آلش درود فرست، و سلامت قلوب ما را در ذکر عظمتت، و آسایش بدنهامان را در شکر نعمتت، و روانى زبان ما را در وصف عطایت

قرار بده. بارالها بر محمّد و آلش درود فرست، و ما را در زمره دعوت‏کنندگان

به سویت قرار بده، و از جمله راهنمایانى که به تو دلالت و راهنمایى مى‏کنند قرار ده، و در حلقه خاصان از بندگانت درآر، اى مهربان‏ترین مهربانان.

 

  • ۹۹/۱۲/۱۷
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی