رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- عیب جویی

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

**********************************************************

به افق آفتاب

*********************************************************

به نام ِ خدایی که ستاره و پوشاننده عیبهاست و سلام.

*********************************************************

بعضیا میگن این دور شدن و ترک کردنه گناهان خیلی سخته.

****************************************************

درست میگن چون وقتی آدم با یه چیزی اُنس میگیره ، جدا شدن و ترکش واسش سخته و باید به تدریج و آهسته آهسته ازش دور بشه و فاصله بگیره.

***************************************************

یکی از بهترین راه هایی که میتونه ما رُ از دچار شدن به گناهاو توجه به عیوب دیگران حفظ کنه، توجه به خودمونه، توجه و حساب و کتاب ِ کارها و گناهامون.

*************************************************

چون ماها بیشتر اونجاهایی دچار ِ خطا میشیم که ذهنمون مشغول ِ دیگران میشه.

**************************************************

و شاید برایِ همینه که در دین ِ ما بسیار گفته و سفارش شده که به جای ِ توجه به عیبهای ِ دیگران به عیوب ِ خودتون دقیق بشین و درصدد ِ رفع ِ اونها باشین

*****************************************************

به نظر ِ شما چطور میتونیم قبل از هر چیزی به خودمون و عیبهای ِ خودمون دقیق بشیم؟

و توجه ِ به عیوب ِ خودمون چطور میتونه مار ُ از توجه ِ به عیبهای ِ دیگران نگه داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************************

همین جا .. اول ِ کلام باید یه چیزی رُ توضیح بدم اونم این که، خیلی فرق وجود داره بین ِ این که ما همش دنبال ِ عیوب ِ دیگران باشیم و این که اگه خطایی ازشون دیدیم از روی ِ دلسوزی و محبت و به قصد بهتر شدن بهشون تذکر بدیم

مرز ِ بین ِ این دو تا خیلی باریکه و خیلی باید مواظب بود که به قصد ِ ثواب ، گناه نکنیم. چون ناگفته پیداست که عیب جویی و عیب زدایی هر دوشون با یادآوری و بازگو کردنه عیب همراه ِ  ولی اولی با انگیزه تحقیر گفته میشه و دومی به قصد خیرخواهی و اصلاح. اولی با دشمنی و خصومت و دومی با دلسوزی و نصیحت توأم میشه.

****************************************************

حضرت امام علی - ‏علیه السلام - فرمودند: باید منفورترین مردم نزد تو و دورترین آنها از تو کسی باشد، که بیش از همه عیب جوی مردم است.

****************************************************

خداوند انسان رُ به صورتی آفریده که اگه او اندک توجهی به خودش داشته باشه، به نقائص بی شمار خودش پی می بره.  به همین خاطر در اخبار و احادیث، به عنوان قدم اول در دفع نقیصه عیبجوئی، توجه به خود رُ مطرح میکنن.

حضرت پیامبر اکرم - صلی الله علیه وآله - فرمودند: خوشا به حال آن کس که عیب خودش، او را از پرداختن به عیب های برادران مؤمنش باز دارد

بدیهیه که هر انسان عاقلی با تأملی هر چند کوتاه درک میکنه که هرگز نمی تونه عیوب متعدد خودش رُ نادیده بگیره و به عیب دیگران زبان باز کنه. پس اون کسی که از خودش غافل شده و به دیگران پیله می کنه، جاهلی بیش نیست.

*****************************************************

از جمله بدترین آثار ِ توجه به عیب های ِ دیگران، رسوایی خود عیب‌جوه. آبروی مؤمنین نزد خداوند، ارزشمنده و خدا اجازه نمی‌ده  تا حیثیت اونها، توسط عده‌ای بی‌تقوا و حسود به خطر بیفته و علاوه بر مجازات اخروی، در همین دنیا هم اون هار ُ رسوا میکنه.

حضرت امام صادق (علیه‌السلام) از حضرت رسول اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نقل می‌فرماید: «لغزش‌های مؤمنین را جستجو نکنید زیرا هر که لغزش‌های برادرش را جستجو کند، خداوند لغزش‌هایش را دنبال نماید و هر که خدا لغزش‌هایش را دنبال کند، رسوایش سازد گرچه در درون خانه‌اش باشد.» [۶]

عیب‌جویی مایۀ ریخته‌شدن آبروی دیگران،‌باعث تهییج کینه‌ها و عداوت باعث از بین رفتن محبت و از دست‌دادن دوستان و موجب از هم گسیختگی نظام و شیرازۀ اجتماع می‌گردد

*******************************************************

هر کسی با مراجعۀ به نفس خودش متوجه می‌شه که خودش مانند دیگران خالی از عیوب نیست و خداوند از روی لطف، صفات بد و زشت و اشتباهات او رُ از دیگران مخفی کرده .

توجه به این نکته همچنین توجه به آثار شوم عیب‌جویی برای ِ خود فرد و دیگران،‌ چه دنیوی و چه اخروی، از مهم‌ترین راهکارهای درمان این صفت زشته.

حضرت امیر (علیه‌السلام) در این باره می‌فرماید: هر که عیب خود را ببیند از پرداختن به عیب دیگران باز ایستد.

**********************************************  

روایات متعددی در شأن نزول این آیه در کتب تفسیری و حدیث نقل شده است که از مجموع آنها چنین استفاده می‌شود که: پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) تصمیم می‌گیرد تا لشکر اسلام را برای مقابله با دشمن آماده سازد به همین دلیل نیاز به کمک مالی داشت، عده‌ای کمک قابل توجهی کردند ولی برخی به دلیل درآمد کم، کمک ناچیزی داشتند. منافقان عیب‌جو به هر یک ایرادی می‌گرفتند. کسانی که زیاد پرداخته بودند به عنوان ریاکار معرفی می‌کردند و کسانی را که ظاهراً کمک کمی کرده بودند به باد استهزاء می‌گرفتند آیه 79 سوره توبه  نازل شد و این عمل آنها را نکوهش کرد و عیب‌جویان را از عذاب آخرت بیم داد که میفرماید :

آنهایی که از مؤمنان اطاعت کار، در صدقاتشان عیب‌جویی می‌کنند و کسانی را که برای انفاق در راه خدا جز به مقدار ناچیز توانایی خود دسترسی ندارند، مسخره می‌نمایند،خدا آنها را مسخره می‌کند و کیفر استهزاء کنندگان را به آنها می‌دهد و برای آنها عذاب دردناکی است.

**************************************************

بی‌تردید، انسان نیاز داره که عیب‌های خودش رُ بشناسه و در این راه باید از نظریات و انتقادات دیگران هم بهره بگیره و برای این کار به کسانی که به خلوص و صفای باطن اونها اطمینان داره مراجعه کنه. از طرف دیگه، دوستانی که به قصد خیرخواهی، لغزش‌ها و خطاهای دوست خودشون رُ یادآوری می‌کنن باید خیلی سرّی و خصوصی مراتب رُ به او تذکّر بدن، نه در انظار مردم.

 اما اگه کسی به نام عیب‌زدایی و نصیحت، گناهان و عیوب مؤمنان رُ در میان مردم افشا کنه به مصداق آیه شریفه جزو کسانی خواهد بود که اشاعه فحشاء را دوست می‌دارند و چنین کسی در دنیا و آخرت به عذاب دردناک الهی دچار خواهد شد و در عظمت این گناه همین بس که خدای متعال می‌فرماید:

خدا می‌داند که آثار و عواقب ناگوار این گناه چیست‌ و شما نمی‌دانید.

*********************************************

 (مناجات)

الـــهی!

این دل شکســـته را جــــز دستهای مهـــربان تــــــو درمانی نیست

و این دسـت بسته را جـز از ابـر احسان تـــو بارانی، نه

این قامـت خمیـده جز به شوق دیدار تـــــو راست نمی شود

و این تنهـای غریب جـز در خـانه تـو هر آنچه خواست نمی شود…

خدایـــــــا!

دلی که مسیر عمـر را در کویر هجران تـــــو طی کرده

چگونه به غیر سبزه زار لقاء تــــــو راضی شود؟

چشمی که جـز به افق انتظار تــــــو دوخته نشده و دور دستها را

در پی سایه محو دیدار تـــــو کاویده چگونه جز وصل تــو را بپذیرد؟

و پایی که در هر قدم توان از تــــــو گرفته و با سنگ و خار و خاشاک

به شوق تـــــو درآویخته به چه امید در دیار غیر رحل اقامت افکند؟

خدای مـــــن!

روی من تنها به تــــو باز است و دستم تنها به سوی تــــــو دراز.

من اینک امید از هر چه غیر تــــــــو بریده ام و بر در خانه کرم تــــــو به تضرع ایستاده ام.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ۹۹/۱۱/۲۱
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی