رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

به افق آفتاب

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

به نام ِ خدایی که بهتر از او نیست.

سلام

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

ما، سر ِ قرار ِ همیشگی با شماییم و آرزومند ِ بهترین لحظات برای ِ همه شما عزیزان.

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

برای ِ همه شمایی که میدونم رحم کردنه به دیگران و پناه ِ انسانهای ِ دردمند بودن،  براتون مهمه.

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

به شمایی که میدونین خدا رحم کنندگان رُ دوست داره .

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png 

این هفته ما با هم از راه های ِ جلب ِ محبت و رحمت ِ خدا صحبت می کنیم و یکی از مهم ترین ِ این راه ها، رحیم بودنه نسبته به دیگران و رحم داشتنه.

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

اونهایی که دل ِ رحیم دارن، نمیتونن کسی رُ آزار بدن، اونایی که اهل ِ رحم کردنه به دیگران هستن، توی ِ سختیها و گرفتاریها پناه ِ بقیه میشن.

***************************************

خیلیا هستن که باور دارن، خدا وقتی به آدم رحم میکنه که آدمها هم به هم رحم داشته باشن.

****************************************

به نظر ی شما چرا یکی از راه های ِ جلب ِ فضل ِ الهی ، رحم کردنه به دیگرانه و مصادیق ِ رحم کردنه به دیگران چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

خدا رحم کردن رُ خیلی دوست داره اگه می خوایم خدا به ما رحم بکنه ما هم باید به دیگران رحم بکنیم. شخصی به پیامبر گفت: من خیلی دوست دارم خدا به من رحم کند مورد رحمت قرار بگیرم. خدا دست لطف و رحمت به سرم بکشد چه کار بکنم؟ حضرت فرمود: اگر به خودت رحم کنی، به مردم رحم کنی حتماً بدان خدا رحمتش بر شما سرازیر می شود.

رحم کردن به زیردستان و دیگران رحمت اللهی رُ جذب می کنن. پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد صلی ا... علیه و اله و سلم وضو می خواستند بگیرند دیدند گربه ای تشنه است وضو را رها کردند و اول به گربه آب دادند بعد وضو گرفتند.

 https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png 

پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند:

 

خدای رحمان به مردمان دلرحم رحم می‌‏کند. در زمین رحم کنید، تا آن که در آسمان است به شما رحم کند.

*****************************************

روایت داریم که اگه می خواید رحمت خدا شامل حال شما بشه رحم کنید تا خدا هم به شما رحم  کنه. شما به اطرافیان و زیر دستانتون رحم بکنید شک نکنید که خدا هم به شما رحم می کنه. هر جور مزد بدید همون طور مزد می گیرید. از هر دستی بدید از همون دست می گیرید. اگه دست به سر یتیم بکشی دست به سرت می کشن. اگه به سر یتیم بزنی شک نکن به سرت می زنن. اگه دلی رُ بشکنی دلت رُ می شکنن. اگه گره گشایی می کنی دلی رُشاد می کنی حتما بدون دلت رُ شاد می-کنن. یکی از راه های جلب رحمت خدا همین رحم کردن به دیگران و حتی به حیوانات و پرندگان و درندگانه. در روایت داریم ثوابی بالاتر از سیر کردن شکم یک گرسنه، سیراب کردن تشنه ، کمک کردن به درمانده وفقیر نیست.

*****************************************  

زیاد روایت داریم که توصیه می کنن حواستون به حیوانات هم باشه. حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) غذا می خوردند سگی نگاه می کرد یک لقمه حضرت خودشان می خوردند یک لقمه هم به او می دادند. گفتند: آقا این غذای شماست مال سگ جداست بعداً یک استخوانی به او می دهیم. آقا فرمودند: من حیاء می کنم خجالت می کشم یک جاندار به من نگاه کند و من به او بی اعتنا باشم. حالا اگر یک آدم فقیر، ضعیف و گرسنه ای باشد عقوبتش خیلی بیشتر است.

****************************************

شاید شما هم این قصه را شنیده‌اید که: مالک‌اشتر از بازار کوفه می‌گذشت. یک مرد بازاری برای آن که موجبات خنده رفتار را فراهم کند، مشتی زباله به طرف مالک پرتاب کرد. او اعتنایی نکرد و به راهش ادامه داد.

همکار آن بازاری گفت: آیا او را شناختی؟ نه.  او فرمانده بزرگ سپاه اسلام، مالک‌اشتر نخعی بود. ای وای بر من، چه جسارتی کردم، لابد مرا سخت مجازات خواهد کرد.

به دنبال مالک دوید، او را دید که وارد مسجد شد و به نماز ایستاد. منتظر شد تا نمازش تمام شود.

با تضرع و شرمند‌گی گفت: من نسبت به شما جسارت کردم، مرا ببخشید. مالک گفت: سوگند به خدا به مسجد نیامدم مگر به خاطر تو. دانستم که فرد گمراه و نادانی هستی. دلم به حالت سوخت. آمدم برایت دعا کنم تا خدا تو را هدایت کند و الا قصد انتقام نداشتم .

***************************************************

حضرت امام سجاد(علیه السلام) در دعای مکارم‌الاخلاق، از خدا می‌خواهد که به او توفیق دهد تا در برابر غیبت مردم از او، نیکی و خوبی آنان را بگوید و از بدی‌  ایشان بگذرد و هر کس با او قطع رابطه کرده است، با وی معاشرت کند.

از محبت خارها گل می‌شود

وز محبت سرکه مل می‌شود

از محبت تلخ‌ها شیرین شود

وز محبت مس‌ها زرین شود

**************************************

 (مناجات)

خدایا به تو پناه می بریم از آلوده شدن به اسراف، و بلای تنگ دستی. و به تو پناه می بریم از سرزنش دشمنان، و نیازمندی به همنوعان، و از زندگی در سختی، و از مرگ ناگهانی و بدون توشه. و به تو پناه می بریم از حسرت و اندوه بزرگ، و مصیبت سترگ، و از بدترین تیره بختی، و از بدفرجامی، و ناامیدی از ثواب، و فرود آمدن عذاب. بارخدایا بر محمّد و آلش درود فرست، و مرا از همه این امور در پناه رحمتت جای ده و نیز همه و مردان و زنان مومن را، ای مهربان ترین مهربانان.

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

 

  • ۹۹/۱۱/۱۹
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی