رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیوایران تقدیم میکند.

************************************************

به افق آفتاب

************************************************

به نام ِ خدایی که همراهی همیشگیه و دلها به یادش آرومه

***************************************************

در نیم روز ششم بهمن ماه

و به امید ِ دلهایی گرم

مهمون ِ دقایق ِ شما هستیم و دوستدار ِ همراهی ِ شما

*****************************************************

به قراری همیشگی به وقت و به موقع حاضر شدیم تا با هم به زمزمه کلامی که، خدا دوستش داره از خوبیها صحبت کنیم

*************************************************

از راه و رسم ِ زندگیهایی که یه وقتایی توش سردرگم میشیم

چیزهایی که سرگردونمون میکنن و نمیذارن که درست تصمیم بگیریم

*************************************************

مثل ِ اون وقتایی که بین ِ سادگی ِ در رفتار و اهل ِ تکلف بودن شک میکنیم. شک ِ به این که کدومش درسته و کدومش غلط

*************************************************

بین ِ این که همه طرفدار ِ سادگی هستن اما در عمل بعضی وقتها با تکلف و پیچیدگی رفتار میکنن..

**************************************************

بین این که تا قبل از این سادگی یه حُسن ِ بزرگ بود و حالا  بعضی وقتها ، متاسفانه بی عرضگی به حساب میاد.

***************************************************

بین ِ این که همه از سادگی تعریف میکنن اما وقتی نوبت به انتخاب برسه ، تکلف و تشریفات یه گزینه مهم به نظر میاد.

****************************************************

بین این که واقعا ، کدومش درسته؟

****************************************************

به نظر ِ شما مهم ترین حُسن ِ با سادگی رفتار کردن و این که آیا پیچیده بودن خوبه اگر بله ، چراخوبه و اگر خیر، چرا رفتار ِ با پیچیدگی رُ نا مناسب میدونین؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************************************  

دلها، کلیدهایی دارن که فقط با اون باز می شن. از مهمترین این کلیدها سادگی و ساده زیستیه و شاید اولین چیزی که به هنگام برخورد فردی با دیگران در یاد و خاطره اش نقش می بنده همین سادگی باشه. سادگی در معنی، ضد تکلّف و تصنع و ظاهر آرایی بوده و برای هر رفتاری به کار می ره که صاحبش در مقابل اون از مردم انتظار تعریف و تمجید و کسب مقام نزد اونها نداره؛ چون همه آدمها دوست دارن از اونها به عنوان کسی که صفات ِ خوبی داره یاد بشه. بخیل آرزو می کنه که مردم او رُ به عنوان سخاوتمند بشناسن و ترسو میل داره بین ِ دیگران، فردی شجاع شناخته بشه، شخص ضعیف و ناتوان از وصف او به ناتوانی بیزاره ؛اما سادگی بر خلاف نمونه های گفته شده اس؛ چون انسان ساده خودش رُ به شکل حقیقی و راستین خودش، بی تقلب و فریب به مردم نشون می ده. هر کس تکلف و ظاهر آرایی را پیشه ی خودش کنه،  به ناچار حتماً به دروغ و ریا پناه می بره، زچون او چیزی غیر حقیقی رُ از خودش بروز می ده.

*****************************************

هیچ چیزی نزد خدا و مردم محبوتر از این نیست که انسان پاک و مخلص باشه و سخنان و اعمال خودش رُ درست مطابق با اونچه در درونش به اون باور داره آشکار کنه و دروغ نگه وریا نکنه و دیگران رُ فریب نده و تصنعی رفتار نکنه. اگه ما به سیره ی محمد (صلی ا... علیه و آله و سلم) بنگریم، او رُ دورترین مردم از تکلف و تظاهر خواهیم دید ، ایشان در حدیثی می فرمایند: « آتش جهنم بر هر آسان گیرِنرم خویی که به مردم نزدیک است حرام می باشد.

*******************************************

بعضی از مردم فکر می کنن که انتخاب غریب ترین و پیچیده ترین کلمات نشونه حکمت و علم اونهاست، به همین دلیل در به کار بردن کلمات عجیب و غریب بسیارمبالغه و تکلف به خرج می دن؛ در حالی که سخنان  حضرت محمد(صلی ا... علیه و آله و سلم که برترین ِ اهل ِ عالم بودند و هستند و خواهند بود،  آسون و قابل فهم و متناسب با شنونده بود؛ هرچند  که ایشون می تونستن غریب ترین و نامأنوس ترین و پیچیده ترین الفاظ رُ بیان کنن؛ اما او می خواست در گفتارش ساده باشه تا کوچیک و بزرگ، دانا و نادان وحتی خردسال او رُ بفهمن.

********************************************  

آدمهایی که در رفتارشون سادگی دارن، نیاز ندارن که دائم منیت خودشون روتقویت کنن . افرادی که دنبال جلب توجه هستن، درون خودشون یه خلائی دارن که باید پر بشه ، اما آدمهای اصیل اون خلاء رو با اعتماد به نفس و خود آگاهی پر کردن .

نیاز به دوست داشته شدن چیزیه که در اثر عدم امنیت و خودشیفتگی به وجود میاد. این نیاز باعث می‌شه مجبور بشین با احساسات خودتون و دیگران بازی کنین . آدمهای ساده و با اعتماد به نفس و روراست همیشه خودشون هستن . اگه دوسشون داشته باشین که چه بهتر و اگه نداشته باشین بازم مشکلی نیست .

*********************************************

شاید بشه آدم‌های ساده لوح رو راحت فریب داد ولی آدم‌های اهل ِ سادگی اصلا ساده و زودباور نیستن . اونها توی واقعیت قدم برمی‌دارن و این بهشون کمک می‌کنه وقتی چیزی درست پیش نمی‌ره بتونن زود تشخیص بدن. تفاوت زیادی هست بین زودباوری و روراستی .

*********************************************

 (مناجات)

پروردگارا، سه خصلت است که مرا از درخواست از تو باز می دارد، ولی یک خصلت است که مرا در آن ترغیب می کند ( آن سه، این است): امری که به آن فرمان داده ای، ولی من در انجامش درنگ کردم و کاری که مرا از آن نهی نمود، ولی به سویش شتافتم و نعمتی که به من بخشیدی، ولی در سپاس گزاری کوتاهی نمودم.

 تفضل و احسانت به کسی که رو به سوی تو آورد و با گمان نیک به بارگاهت آید، مرا به درخواست از تو وا می داد، زیرا تمام احسانهایت از روی تفضل است و همه نعمت هایت، بی سبب و ابتدایی می باشد.

 

  • ۹۹/۱۱/۰۶
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی