رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

*****************************************************

به افق آفتاب

***************************************************

به نام ِ خدایی که عزیزه

سلام

********************************************

امروز میخوایم از یه مساله خیلی بزرگ و به همون اندازه مهم صحبت کنیم .

**********************************************

از یه واقعیته مهم که اگه حواسمون بهش باشه، خیلی از مشکلات حل و خیلی از گرفتاریها اصلا به وجود نمیاد.

*********************************************

امروز میخوایم از واقعیتی صحبت کنیم که اگه هواشو داشته باشیم، حال و اوضاع ِ خیلی چیزا بهتر میشه. یه حقیقته مهم که میتونه زندگیمونو زیر و رو کنه و حتی میتونه آخرتمونو تحت تاثیر قرار بده.

**********************************************

تا حالا شده کسی ازتون تعریف کنه ولی خیلی به دلتون نشینه و حس ِ خوبی بهتون نده؟

*******************************************

تا حالا شده کسی تویِ روتون خندیده باشه و بهشتون گفته باشه که حالش با شما خیلی خوبه ولی شما نتونسته باشین حرفش ُ باور کرده باشین؟

********************************************

واقعیت اینه که همه حرفها، چه حرفهایی که گفته و چه حرفهایی که شنیده میشن، یه روح و باطنی دارن که اگه صادقانه بیان نشن، خیلی به دل نمیشینن و این قصه حرف ِ امروز ِ ماست، صحبت از تملق و چاپلوسی که امیدوارم خیلی بین ِ ماها رواج نداشته باشه اما......

*****************************************

به نظر ِ شما چرا بعضی از ماها یه جاهایی دچار ِ تملق و چاپلوسی میشیم و راه ِ نجات ِ ازش چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

********************************************

از منظر جامعه شناسی و رفتار شناسی،چاپلوسی به معنای بیان ویژگی ها،خصوصیات و صفاتی از طرف مقابل بصورت غلو آمیز و اغراق گونه اس.

عموما چاپلوسی در شرایطی که اشتیاق برای پذیرش اون  وجود داره مطرح میشه و هر چقدر در جامعه چاپلوسی بیشتر بشه به این معناست که زمینه پذیرش اون هم نیز تقویت شده

**************************************************

ؤلف کنزالعمال، روایتی بدین مضمون آورده که:

 

جماعتی از قبیله «بنی عامر» به محضر پیامبر وارد شدند و شروع به مداحی و ستایش آن حضرت کردند. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به آنان فرمود: «سخن خود را بگویید، ولی مواظب باشید که شیطان شما را به زیاده روی در کلام وادار نسازد». حضرت با این سخن حکیمانه، گوشزد می کند که هرگاه زبان را به حال خود واگذارید، بیم آن می رود که از حد خود تجاوز کند و زیاده بر آنچه شایسته است، بگوید. در عین حال، به پیروان خود هشدار می دهد که حتی درباره شخصیتی چون پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم نیز از ستایش و چاپلوسی بپرهیزند.

**********************************************

جمعی در مقابل امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مدح و ثنا پرداختند، امام دست ها را به دعا برداشت و فرمود: خدایا تو به حال من از خودم داناتری و من خودم را بهتر از دیگران می شناسم. خدایا توفیقی به من بده که بهتر از آن باشم که می پندارند و لغزش هایی را که از من نمی دانند، بر من ببخشای!

*************************************************

چاپلوسی، عزت نفس فرد چاپلوس رُ از اون می گیره و شخص ستایش شونده رُ هم به غرور و تکبر واهی گرفتار میکنه، و همچنین بر ادامه جرم و گناه دامن می زنه.

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم در نکوهش چاپلوسی و مدح بی جا می فرماید: به صورت چاپلوسان و مدحان خاک بپاشید.

یکی از بهترین و مناسب ترین روش های برطرف سازی رفتارهای تملق آمیز، اعتنا نکردن و پاسخ مثبت ندادن به رفتار چاپلوسانه که در حیطه روان شناسی، «خاموشی» نامیده می شه. بدین ترتیب، این گونه افراد، روش به ظاهر کارآمد خودشون رُ غیر مؤثر و تحقیرآمیز میبینن و به اجبار، با تجدیدنظر در شخصیت خودشون، سعی میکنن رفتارهای مناسبی رُ جای گزین رفتار پیشین خودشون کنن.

**************************************************

نقل است مولای متقیان علی علیه السلام به چاپلوسان فرمود: «از من تعریف و تمجید نکنید؛ چون یا دروغ می گویید (که در این صورت گناه مرتکب شده اید) یا راست می گویید؛ که من تنها در حد توان و وظیفه ام کار انجام داده ام و نیازی به تعریف و تمجید ندارم و ایشان رو به مدیران خود می فرماید: زنهار. انتخاب راز دارانست را تنها بر اساس خوش بینی و اطمینان به آنان قرار مده؛ زیرا برخی از اطرافیان با چاپلوسی و خوش خدمتی می کوشند خود را نزد فرمانداران، با تدبیز و وارسته و کاردان جا کنند. پس تو اراده و دلخواهت را تنها محک و معیار سنجش آنان قرار مده؛ چون در پس این چهره ها از درستی و امانت خبری نیست و دیری نمی پاید که می بینی، رفتار و کردارشان با بندگان خدا با دوان درنده یکی است.

به عبارت دیگه،اگه بستر پذیرش چاپلوسی و تملق محدود بشه، شیوع اون هم با کندی و محدودیت های بسیاری همراه می شه چون عنصر اصلی چاپلوسی و تملق معطوف به ضریب پذیرش اون میشه.

*******************************************

 (مناجات)

خدایا!

ای که به تو بی نیاز شوند و از تو بی نیاز نباشند،

به تو رو آورند و از تو رو بر نتابند،

از سر شور و شوق،آهنگ تو کرده ام

و با دلی مطمئن، به تو امید بسته ام

تمنای من از تو هر چند زیاده باشد،

در برابر غنای تو ناچیز و اندک است،

که دست عطایت از هر دستی گشاده تر و برتر است

  • ۹۹/۱۱/۰۶
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی