رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- بخشیدن

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که بخشنده اس.

سلام

*****************************************************

در بیست و سومین روز از دیماه، میهمان ِ دقایق ِ اذانگاهی شما هستیم

*****************************************************

از خدای ِ بزرگ میخوایم که همه ما بهره تمام رُ از این اوقات برده و دست و دلمون خالی از برکات ِ این لحظات نباشه.

************************************************

بخشیدن ، عفو کردن، این قصه قشنگ ِ امروز ِ ماست. یه قصه ای که قطعا و حتما یه جایی و یه وقتی برامون اتفاق افتاده. یه قصه ای که هر کی توش باشه دوست داره با خیر و خوشی وروسفید از اون بیرون بیاد.

**************************************************  

روسفید از اون جهت که بخشیدن یه وقتایی کار سختیه، سخت از اون جهت که آدم حق رُ به خودش میده و خیلی راحت نمیتونه از خطایی که دیگران در حقش کردن بگذره.

**********************************************

بخشیدن عین ِ رهاییه و اونایی که تجربه اش کردن ، خیلی راحت تر از بقیه میتونن دوباره و چند باره دیگران رُ ببخشن.

*********************************************

بزرگی میگفت: بخشیدنه دیگران کار ِ سختی نیست اگر بدونیم و باور داشته باشیم که ما هم یه جاهایی به بخشیده شدنه توسط ِ دیگران نیاز داریم.

********************************************

شما چی فکر میکنین؟

به نظر ِ شما چطور میتونیم دیگران رُ ببخشیم و تاثیر ِ این عفو و بخشش توی ِ زندگیهای ِ ماها چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************************

عفو و بخشش یکی از آموزه های اخلاقی دین اسلامه که از یک طرف سبب تحکیم ارتباطات اجتماعی و روابط دوستانه میشه و از طرف دیگه سبب می شه انسان از نظر روحی و معنوی رشد پیدا کنه و از نگاه بزرگوارانه ای به عالم و هستی نگاه کنه و به سوی کمال برتر پیش بره .علاوه بر تأثیرات اخلاقی، توجه به عفو و بخشش به عنوان یکی از صفات اعتماد و توکل بر حق می تونه خودش مرتبه ای از خداشناسی باشه و ما رُ قدم به قدم به سوی توحید رهنمون کنه.

******************************************************

عفو و بخشش واقعی در جاییه که انسان توان انتقام گرفتن داره امّا به خاطر خدا از ظلم های بندگان خدا می گذره. در روایته که حضرت موسی (علیه السلام) از حضرت حق پرسید: کدام بندگان نزد تو عزیزتر است؟ حضرت حق پاسخ گفت: کسی که به او ظلم شده و قدرت انتقام دارد ولی عفو می کند و می بخشد. هم چنین از نبی اکرم (صلی الله علیه واله) روایت است که بهترین بندگان خدا کسانی هستند که دیرغضب می کنند و زود عفو می نمایند و در مقابل بدترین افراد کسانی هستند که زود غضب می کنند و دیر عفو می نمایند!

***************************************

در روایت شریفی از رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) نقل است که فرمودند: سه چیز است که اگر بخواهند برای صحّت آن ها قسم یاد کنم، چنین می کنم!

آن سه چیز چیست که رسول خدا (صلی الله علیه واله) حاضر است برای صحت آن ها سوگند یاد نماید؟!

اول آن است که با صدقه، زیادی مال نصیب می شود. به عبارت دیگر صدقه نه تنها مال را کم نمی کند بلکه آن را زیاد و با برکت می نماید.

دوم آن است که هر کس دری از سوال از بر خود بگشاید دری از فقر بر خود گشوده است کسی که عزت ایمانی خود را پایمال می کند و دست طلب و سوال به سوی دیگران می گشاید خود را به سوی فقر پیش می برد. در حالی که مومن باید تنها از خدا مسئلت نماید و تنها بر او توکل کند.

سوم موردی که پیامبر (صلی الله علیه واله) برای صحت آن می تواند قسم یاد نماید آن است که اگر ظلمی به کسی بشود و ظالم در صورت قدرت انتقام مورد عفو و بخشش قرار گیرد، بر عزت و شرافت مظلوم خواهد افزود!

این مورد اخیر همان است که عفو و بخشش این صفت الهی را یادآور می شود که در صورت تخلّق بدان انسان به شرافت و عزّتی الهی می رسد که او را در بین دیگران برجسته و فخیم می گرداند!

********************************************

در روایات آمده که روزی کنیزی ظرف آورده بود که امام سجاد علیه‌السلام دستش را بشوید که ناگهان ظرف از دستش افتاد و سر امام مجروح شد. این کنیز خیلی ناراحت شد و به خیال خودش که مبادا امام خشمگین شوند، فورا این بخش از آیه را خواند: «وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ». آقا فرمودند: خشمم را کنترل کردم، «وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ» و بخشیدمت. کنیز گفت: خدا محسنین را دوست دارد ، فرمود: آزادت کردم.

*********************************************

از امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل شده که روزی امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ پس از جلسه ای که در آن قرآن و احکام دینی به مردم می‌ آموخت، از مسجد خارج شد. در راه به مرد جسوری برخورد. او به امام سخن زشتی گفت، امام فوری به مسجد برگشت و دستور داد تا مردم را خبر کنند و خود به منبر رفت. جمعیّت به قدر کافی آمدند و مرد بی ادب نیز حاضر شد. امام ـ علیه السلام ـ پس از حمد و ثنای الهی و بیان سخنانی حکمت آمیز فرمود: «آن که ساعتی قبل سخنی گفته بود، کجاست؟» مرد که جرأت انکار نداشت، خود را معرفی کرد. امام به او فرمود: «اکنون اگر من بخواهم با حضور مردم گفتنی ها را می گویم» مرد پاسخ داد «و اگر بخواهی عفو کنی و می گذری، زیرا تو اهل چشم پوشی و گذشتی!» امام فرمود: عفو کردم و صرف نظر کردم.

شیوه برخورد آن حضرت نشان می دهد که ابتدا آن مرد با پاسخ خود، صلاحیّتش را برای شمول عفو و اغماض حضرت به اثبات رسانید و آنگاه امام او را بخشید و از مجازاتش صرف نظر کرد.

************************************************

تاریخ زندگانی پیامبر اکرم«صلی ا... علیه و اله و سلم» سرشار از عفو، گذشت و بخشش است. اساساً، پیامبر گرامی مظهر همه اسماء و صفات الهی و از جمله مظهر رحمانیّت و رحیمیّت خداوند هستند؛ یعنی همان‏طور که پروردگار عالم، نسبت به همه موجودات رحمان و نسبت به خواص رحیم است، پیامبر نیز نسبت به همه، حتى کفّار و مشرکین، رحمان و رئوف است: و نسبت به مؤمنان رحیم است.

********************************************

(مناجات)

الهـــــی

دردهایی هست که نمی توان گفت

و گفتنی هایی هست که هیچ قلبی محرم آن نیست

الهـــــی

اشک هایی هست که با هیچ دوستی نمی توان ریخت

و زخم هایی هست که هیچ مرحمی آنرا التیام نمی بخشد

و تنهایی هایی هست که هیچ جمعی آنرا پر نمی کند

الهـــــی

پرسش هایی هست که جز تو کسی قادر به پاسخ دادنش نیست

درهایی هست که جز تو کسی آنرا نمی گشاید

قصد هایی هست که جز به توفیق تو میسر نمی شود

الهــــــی

تلاش هایی هست که جز به مدد تو ثمر نمی بخشد

تغییراتی هست که جز به تقدیر تو ممکن نیست

و دعاهایی هست که جز به آمین تو اجابت نمی شود

الهـــــی

قدم های گمشده ای دارم که تنها هدایتگرش تویی

و به آزمون هایی دچارم که اگر دستم نگیری و مرا به آنها محک بزنی، شرمنده خواهم شد.

الهـــــی

با این همه باکی نیست

زیرا من همچو تویی دارم

تویی که همانندی نداری

رحمتت را هیچ مرزی نیست

ای تو خالق دعا و مالک " آمین".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ۹۹/۱۰/۲۳
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی