رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- احترام

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************************

به افق آفتاب

****************************************************

به نام ِ خدایی که محترمه و احترام کنندگان رُ دوست داره.

 سلام

****************************************************

یکی از قصه های شیرین و دوست داشتنی ِ زندگی ِ همه ماها، حرمت نگه داشتن واحترام ِ به همدیگه اس. قصه شیرینی که خیرات و برکات ِ زیادی داره.

************************************************

فکر نمیکنم توی ِ این دنیا کسی وجود داشته باشه که از محترم شمرده شدن بدش بیاد، و قطعا این قصه یه قصه دو طرفه اس. یعنی وقتی احترام میبینی که احترام بذاری.

***********************************************

یکی از واقعیت های ِ مهم ِ احترام، از بالا نگاه نکردنه به آدمهاست. مساله ای که گاهی ازش غافل میشیم و ناخواسته دلخوریها و مشکلات ِ زیادی رُ ایجاد میکنیم.

*******************************************

احترام ، درخت ِ بزرگی ِ که شاخه های ِ زیادی داره، احترامِ به پدر و مادر، دوست ، معلم ، همسایه و حتی غریبه هایی که نمیشناسیمشون.

*****************************************

شما چی فکر میکنین، به نظر ِشما احترام گذاشتن چه مصداق هایی توی ِ زندگی داره و اثر و نتیجه اش چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************************

در زندگی اجتماعی، احترام متقابل افراد جامعه به یکدیگر، زندگی رُ زیبا و دوست داشتنی می کنه و باعث ِ  ازدیاد مهر و محبت مردم نسبت به همدیگر میشه. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند :«کسی که برادر دینی اش را احترام کند و او را گرامی بدارد خدا را احترام کرده و گرامی داشته است».

در بحث ِ احترام ، حفظ ِ حیثیت و آبروی ِ دیگران ، یکی از مهم ترین مقولاتیه  که بیش تر روابط انسان با مردم و توجّه اونها به اون، برمیگرده ، به همین دلیل دیگران نسبت به آبروی مؤمن دو وظیفه مهم دارن: یکی حفظ آبروی او و دیگری دفاع از اون

مهم ترین راه حفظ آبروی برادر دینی، پوشیدن کاستی ها و زشتی های اونه. ازاین رو، خدای بزرگ با این که از عیان و نهان بشر آگاهه، عیوب او رُ برملا نمیکنه. پس برای انسانی که خودش از کاستی و عیب خالی نیست: چگونه روا ست که به جست وجوی عیوب و نواقص دیگران بپردازه و یا با سخن چینی و غیبت و.. . در پی بدنام کردن و آشکار ساختن لغزش های اونها باشه؟

**************************************************

یکی دیگه از جنبه های ِ احترام ِ به دیگران ، اینه که از سبک کردن و تحقیر اونها بپرهیزیم، بنابراین، مسخره کردن مؤمن، برجسته نمودن نقص های ظاهری او، سرزنش وی به خاطر خطاهایی که خواسته یا ناخواسته مرتکب شده ، تندی و خشونت در برابر درخواست وی و همچنین نگاه حقارت آمیز به او، به ویژه اگر در جمع دیگران باشه، هتک آبروی اون و بی احترامی محسوب می شه.

***************************************************

احترام به همسر رُ باید به عنوان مشترک‌ترین عامل در روابط موفق و پایدار سرشار از عشق نام برد. رابطه‌هایی که در اونها احترام وجود نداره؛ دیر یا زود به سمت نابودی می‌رسه و ساختن و آباد کردن دوباره اون به تلاش و زمان زیادی نیاز داره. حرمت زندگی یکی از بنیان‌های خانواده اس و لازمه برای حفظ اون بین شما و همسرتون یک "ما" شکل بگیره و برای حفظ این "ما" باید حقوق همدیگه رُ بشناسین. شناخت حقوق یکدیگر و دانستن بایدها و نبایدهای زندگی مشترک نیاز به آگاهی‌هایی داره.

*********************************************

و بالاتر از همه احترام ِ ما به خدای ِ بزرگ ،

وقتی همه هستی ما از خداست و بی او هیچِ هیچیم، باید هوای او را بیشتر داشته باشیم  و او را بر خود و حتی دیگرانی که پیش ما احترام دارند ترجیح دهیم. هوای خدا را داشتن یعنی، تسلیم دستورات او بودن. یعنی مشق و تکلیفِ آن مهربانترین معلم را، مُو به مُو انجام دادن. یعنی انجام واجبات و ترک محرمات.

 

اما انسان هر چه خدا را بیشتر بشناسد، عشق و محبتش هم به او بیشتر می‌شود. پای عشق و علاقه هم که به میان بیاید، عاشق سر از پا نشناخته، به خدمتگزاری و کار برای معشوقش می‌شتابد و از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. تا آنجا که توان دارد، به شناسایی و انجام هر کاری که او را به خدای مهربانش نزدیک کند، می‌پردازد. به هر شکلی شده معشوقش را تکریم و احترام می‌کند.

**************************************

(مناجات)

الهی! ای کریمی که بخشنده عطایی و ای حکیمی که پوشنده خطایی و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی و ای خالقی که راهنمایی و ای قادری که خدایی را سزایی، به ذات لایزال خود و به صفات با کمال خود و به عزت جلال خود و به عظمت جمال خود که جان ما را صافی خود ده، دل ما را هوای خود ده، چشم ما را ضیاء خود ده و ما را آن ده که آن به.

یا رب تو مرا انابتی روزی کن                   شایسته خویش طاعتی روزی کن

زان پیش که فارغ شوم از کار جان              اندر دو جهان فراغتی روزی کن

 

 

  • ۹۹/۱۰/۲۱
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی