رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- استقامت

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که رحیم و بخشنده اس

و سلام

***************************************************

با توکل ِ به خدای ِ بزرگ

به استقبال ِ اوقات ِ آسمانی ِ اذان ظهر میریم

و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که دست و دل ِ مار ُ از رحمت ِ این دقایق سرشار کنه

***********************************************

از رحمتی که سختیها رُ آسون و تلخی ِ غصه ها رُ شیرین و قدرت ِ ما رُ در مواجه با مسایل بیشتر و قدم هامونو در مسیر ِ حق استوارتر میکنه .

****************************************************

از قدرت ِ با خدا بودنی که اگر باورش به دلهامون بشینه در بند ِ هیچ دغدغه ای نخواهیم بود  و با دلبستگی ِ به خدا  آزاد و آزاده زندگی میکنیم، که بنده خدا بودن عین ِ آزادگیه و برداشتنه قدم های ِ بزرگ بدونه ترس و دلهره.

****************************************************

استواری و قدرتی که با استقامت داشتن در راه ِ خدا بدست میاد و حقیقتا گنج ِ بزرگ ِ زندگیهای ِ ما میشه.

برای ِ  مایی که  توی ِ زندگیهامون  گاهی از سختیها و مشکلات بی طاقت میشیم.

***************************************************

اون هم بی طاقت شدنی که مهار ِ تدبیر ُ و آرامش رُ ازمون میگیره

*************************************************

سختیها و تنگناهایی که گاهی باعث میشه دست ِ کمک به سمت ِ دیگران دراز کنیم

***************************************************

به سمت ِ کسایی که کمک خواستنه از اونها گاهی زیر ِ سوال بردنه خودمونه

***************************************************

کمک خواستنی که گاهی ما رُ مجبور میکنه زیر ِ بار ِ کارهایی بریم  که چندان با ارزشها و عقایدمون سازگار نیست

***********************************************

مشکلات و سختیها جزئی جدانشدنی از زندگیِ همه ما هستن

جزیی که اگه توش تکیه مون به خدا نباشه و استقامت نداشته باشیم، مجبوریم به دیگران تکیه کنیم. به کسایی مثل ِ خودمون که قدرت و توانشون بیشتر از ما نیست و این در خیلی از جاها یعنی کم و کوچیک کردنه خودمون.

*******************************************

شاید برای ِ همینه که در توصیه بسیاری از بزرگان به داشتن و حفظ استقامت بخصوص در سختیها و گرفتاریها و تنگدستیها سفارش شده، امری که چندان هم سهل و ساده نیست.

********************************************

به نظر ِشما استقامت داشتنه در دین یعنی چی و چه مصداق هایی داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***********************************************

در دین ِ اسلام از داشتن و حفظ استقامت به عنوان ِ یه ارزش نام برده شده

مفهومی که شاید برای ِ خیلی از ما تنها در دایره لفظ معنا بشه اما تاثیر ِ بی انکاری در لحظه لحظه زندگیهامون داره

استقامت در مفهوم قرآنی ِ اون  اصطلاحی برای پایداری در دین و مسیر حق در برابر کژیهاست.اهل معرفت تعابیری چون «اهل استقامت» و «منزل استقامت» رُ که مرحله ای از مراحل سلوک الی اللّه ِ به کار می برن.

رمز موفقیت هر فردى، در گروِ ایمان به هدف و استقامت و کوشش در راه رسیدن به اونه. منظور از استقامت ، استقامت ایمانیه که با بصیرت دینی همراه باشه و بر مدار دستورات الهی و زیر خیمه ولایت انبیا و اولیا باشه؛ چون هدفی که انسان به اون ایمان داره و با بصیرت انتخاب کرده ، نه تنها براش استقامت میکنه که برای اون میجوشه و هزار راه بسته رُ باز میکنه . پرچمدار استقامت، رسول خدا(صلی ا... علیه و اله و سلم ِ  و یاران ایشون هستن  .

*****************************************************

از ابن عباس نقل شده است: که: هیچ آیه اى بر پیغمبر(صلی ا.. علیه و آله و سلم) شدیدتر و دشوارتر از آیه «استقامت کن آنچنانکه دستور یافته­اى و همچنین کسانى که با تو هستند»، نبود.» از آن حضرت پرسیدند که چرا به یکباره موهاى شما این مقدار سفید شد و نشانه‏هاى پیرى در شما نمایان گشت؟ حضرت فرمود: سوره هود مرا پیر کرد به جهت این جمله که می­فرماید: چنانکه امر شده­ای، خودت و کسانى که با تو بازگشت کرده‏اند، استقامت نما.»

 سخنان رسول خدا(صلی ا... علیه و اله و سلم) در باره استقامت، نشان از جایگاه رفیع استقامت و دشواری اون داره.

********************************************

یکی از نمونه های بارز ِ استقامت که تاریخ هرگز پایداری و استقامت او رُ فراموش نکرده، استقامت بلال بن رباح حبشیه که زیر آفتاب سوزان مکه، تحت شدیدترین شکنجه ها قرار میگرفت و به جز فریاد «أحد، أحد»، صدایی دیگر از وی شنیده نمیشد. استقامت بلال، چنان اطرافیان رُ تحت تأثیر قرار میداد که ورقة بن نوفل مسیحی میگفت: «اگر این بلال در حالی که خدا را میخواند، بمیرد، قبر او را زیارتگاه خود قرار داده و به آن تبرک میجویم.

*********************************************

بارزترین و عالیترین نمونه استقامت در بین یاران رسول خدا(صلی ا... علیه و اله و سلم)، که توانست استقامت حقیقی را در عمل آشکار کند، پایداری و استقامت حضرت علی(علیه السلام) است که در تمام دوران دعوت رسول خدا(صلی ا... علیه و اله و سلم) مردانه دفاع کرد و نهراسید؛ به ویژه در جنگ­های رسول خدا(صلی ا... علیه و اله و سلم)  با کفار و یهود، اگر نبود استقامت های بی نظیر و مثال زدنی ایشان، اسلام به زودی استوار نمی گشت و آیین الهی فراگیر نمی شد؛  چنانکه فداکاری و استقامت ابوطالب نیز در پشتیبانی از رسول خدا(صلی ا... علیه و اله و سلم) در مکه، مثال زدنی بوده است. ابن ابی­الحدید در این باره می گوید

 

«اگر ابوطالب و فرزندش نبودند، هرگز دین اسلام تجسم نمى‏یافت و برپا نمى‏ایستاد؛ آن (ابوطالب)، در مکّه پناه داد و حمایت کرد و این (علی(علیه اسلام))، در مدینه تا پاى جان جنگید.

*******************************************

در روایتی، امام صادق(علیه السلام) در باره استقامت فرموده است: جبرئیل(علیه اسلام) به نزد پیامبر(صلی ا... علیه و اله و سلم) آمد و گفت: اى رسول خدا، خداوند مرا با هدیه‏اى به سوى تو فرستاده است که چنین هدیه‏اى را به کسى پیش از تو نداده است. رسول خدا(صلی ا... علیه و اله و سلم)  عرض کرد: آن هدیه چیست؟ گفت: صبر و استقامت است.».

*******************************************

در روایات دینی در منزلت کسانی که استقامت ایمانی داشته باشند، آمده است:

اى پسر جندب، اگر شیعیان ما استقامت بورزند، فرشتگان با آنان مصافحه مى کنند و [به هنگام آفتاب] ابرها بر سرشان سایه مى اندازند و روز­­های­شان آفتابی می­شود (یعنی باران نیز شب می بارد تا روز آنها آفتابی باشد) و از بالاى سر و زیر پا برای­شان روزى مى فرستد و هیچ درخواستى از خدا نمى کنند، مگر اینکه به آنها عطا مى کند.»

******************************************

تفاوت صبر (شکیبایی) با استقامت (پایداری) در اینه که صبر در ناملایمات به کار می‌ره در حالى که استقامت این طور نیست. استقامت به معناى پافشارى و پایدارى در اصل دین و ارزش‌هاى دینى و عدم کژروى از راه حق به بیراهه‌هاى کفر و نفاق و شرکه  که بیشتر در حوزه فکرى و عقیدتیه در حالى که صبر و شکیبایى در برابر سختی‌هاى اطاعت و دشواری‌هاى مصائب و عدم تمکین در برابر طغیان شهواته که بیشتر در مقام عمل متصور شده. **********************************************

از آثار استقامت در دنیا میشه به نزول برکات اشاره کرد. قرآن بیان میکنه که کسى که استقامت در دین ورزد خداوند روزى فراوان نصیب او می‌کند (جن آیه ۱۶) و در آیه دیگرى توضیح می‌دهد که این نعمت و روزى فراوان هم آسمانى و هم زمینى و هم مادى و هم معنوى و هم دنیوی و هم اخروى خواهد بود.

******************************************

(مناجات)

خدایا

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

و از روی لطف و کرمت ارواح پاک را برای هــدایت بر من نازل فرمایی تا رستــگار شوم ،  تو بزرگی و سزاوار ستایش و تکریم.

 

 

 

 

 

 

  • ۹۹/۰۳/۱۲
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی