رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

 به نام ِ خدایی که مهربانه ، بخشنده است و از او بزرگتر خدایی نیست

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

 با سلام و عرض ارادت و احترام خدمت شما ازتون درخواست میکنیم که فرصت ِ اذانگاهی ِ امروز رُ با ما همراه باشید

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

 در این لحظات از خدای ِ بزرگ میخواهیم که به همه ما تنی سلامت ، دلی آرام، لبخندی همیشگی ، رضایت ِ از زندگی و دلخوش بودن به شادیهای ِ واقعی رُ هدیه کنه ، که اگر این طور باشه دنیا و آخرت برامون گلستونه

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

 ناگفته پیداست که گذرِ سلامت و آسوده  از مسیر ِ زندگی اون هم با همه سختیها و مشکلاتش  ، ممکن نیست جز در سایه هوشیاری و عقل و البته احتیاط در شرایط ِ مختلف که قطعا و حتما با ترس فرق ِ زیادی داره.

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

 امروز با هم از داشتن قدرت هوشیاری و رعایته احتیاط در زندگی صحبت میکینم از چیزی که شاید برای ِ بعضیا حرف و واژه و لفظ باشه اما در حقیقت اصل و اساس ِ یه زندگیه. اصل و اساسه چون حتما دور و بر ِ خودتون کسایی رُ دیدین که بخاطر ترسیدنه بی دلیل و عدم ِ هوشیاری نسبته به شرایط دچار ِ مشکلات و گرفتاریهای ِ زیادی شدن.

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

 به نظر ِ شما هوشیاری در زندگی یعنی چی ؟ و چه رابطه ای بین ِ یک زندگی خوب و موفق و قدرت هوشمندی انسان مومن در شرایط ِ مختلف وجود داره؟ شماره تماس:

شماره پیامک

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

کیاست به معنی زیرکی و هوشیاریه و کیّس بر وزن سید به معنی عاقل و هوشیاره. تدبیر صحیح زندگی و جامعه در سایه هوشیاری و خردمندی فراهم می شه و سلامت افراد و خانواده و اجتماع با زیرکی تضمین می شه . انسان مؤمن و در حقیقت همه آدمها در جهت رسیدن به اهداف خودشون هوشیاری به خرج می دن امّا هر هوشیاری زیرکی و کیاست مورد نظر روایات نیست. در حقیقت میشه گفت که  فرد ِ فریب کار و حیله گر هم  برای بر آوردن اهداف نامشروع خودش و چاره جوی در دست یابی به خواست خویدش به هوشیاری نیازمنده، در حالی که شخص زیرک و کیّس برای رسیدن به مقصود خیر خواهانه ی خودش به هوشیاری نیازمنده امّا تفاوت این دو در اینه که ، شخص فریب کار برای عملی کردن اندیشه ای که مبتنی بر حیله اس تلاش می کنه هر چند با قوانین خدا و شریعتش مخالف باشه و به همین دلیل مصالح کلی رُ در رابطه با مصلحت جزیی به راحتی پایمال می کنه و هیچ حد و مرزی رُ مانع خودش  نمی بینه و از هر چاره ای استفاده می کنه.

امّا انسان عاقل و زیرک تنها از راههایی که موافق شرعه  استفاده میکنه و در عین حالی که انواع فریب کاری رُبه خوبی میدونه د و با این که توانائیش رُ داره ، از اون دست میکشه ، چون از ناحیه ی خدا مانعی رو احساس میکنه که همون نهی خداونده  حضرت امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ  در همین رابطه می فرمایند: «اگر غدر و نیرنگ ناپسند نبود من از سیاستمدارترین مردم بودم ولی هر فریب کاری گنهکار است و هر گنهکار کافر است (کفر به معنی ترک اطاعت خدا) و هر غدّار و مکّاری در قیامت پرچم خاصی دارد که به وسیلة آن شناخته می شود»

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png 

کار عقل و عاقلانه و نتیجه زیرکی و کیاست رهبری صحیح انسان بسوی مبدأ و معاده و با توجه به مبدأ هستی، باید انسان رُ به ستایش حق متمایل کنه و با سلوک صراط مستقیم سرانجام بشر رُ  به بهشت برسونه. چنین هوشیاری همون کیاستیه که درمنابع روائی و دینی ما از نشانه های مؤمن و از آثار ایمان به شمار اومده چون به فرموده ی حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ : عقل چیزی است که به وسیلة آن خدا را بپرستند و بهشت به دست آورند.

****************************************

حضرت امام علی ـ علیه السلام ـ : می فرمایند: «ما در زمانی زندگی می کنیم که غالب مردم اهل خیانت و پیمان شکنی را کیاست و عقل می شمارند و جاهلان بی خبر این گونه افراد را مدیر و مدبر می خوانند.»

با نهایت تأسف اونچه امام علی از اون شکوه کردند در عصر ما  هم  به طور گسترده ظاهر شده و غالب مردم، حیله گران مکار در عرصه های مختلف رُ در جهان به عنوان انسان های عاقل و زیرک می شناسن و اونهایی رُ که پای بند به عهد و پیمان الهی و انسانی هستن افراد ساده اندیش و بی تجربه به شمار میارن ************************************************

 واقعیت اینه که زیرکی در مفهوم ِ نادرستش یا همون حیله گری ممکنه منافع زود گذر دنیای انسان رُ تأمین کنه ولی بی شک منافع دنیا و آخرت او رُ تامین نمی کنه در حالی که عقل و زیرکی یکی از دو حجت خدا بر بنی آدم و رسول باطنی اونه که می بایست، سعادت دنیوی و اخروی انسان در پرتو راهنمائی اون تامین بشه.

***********************************************.

در حقیقت میشه گفت که : هر هوشیاری زیرکی و کیاست نیست بلکه هوشیاری آمیخته با تقوی کیاسته  که این زیرکی توام ِ با بصیرت و روشن بینیه که همون فرقان و قوی تشخیص دهنده میان حق و باطله.

***********************************************

از نمادهای کیاست غلبه بر هوی و هوس و مالک بودن خرد و نفسه و هم چنین دور اندیشی و چاره جوئی از راههای مشروع برای کسب و رسیدن به اهداف مشروع مشخصه دیگری برای کیاسته.

****************************************************

 (مناجات)

 الهی! در آتش حسرت آویختیم چون پروانه در چراغ، نه جان رنج دیده نه دل الم داغ. الهی! در سر آب دارم، در دل آتش، در باطن ناز دارم، در باطن خواهش در دریایی نشستم که آن را کران نیست، به جان من دردیست که آن را درمان نیست. دیده من بر چیزی آید که وصف آن به زبان نیست. الهی! ای کریمی که بخشنده عطایی و ای حکیمی که پوشنده خطایی و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی و ای خالقی که راهنمایی و ای قادری که خدایی را سزایی، به ذات لایزال خود و به صفات با کمال خود و به عزت جلال خود و به عظمت جمال خود که جان ما را صافی خود ده، دل ما را هوای خود ده، چشم ما را ضیاء خود ده و ما را آن ده که آن به.

https://sedanegar.irib.ir/Images/musicRow.png

 

  • ۹۸/۱۲/۱۹
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی