رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- هویت انسان

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.

به افق آفتاب

با نام ِ خدای ِ بزرگ آغاز میکنیم برنامه ای دیگه از افق آفتاب رُ و خدمت ِ همه شما عزیزان عرض ِ سلام و وقت بخیر داریم.

در روزی از روزهای ِ خوب ِ خدا و در آستانه فرصت ِ گفتگوی ِ با پروردگار ِ عالم و ادای ِ نماز ، به امید ِ بسیار به رحمت ِ لایزال ِ الهی دل به یاد و نام ِ او میسپاریم و ایمان داریم که خدای ِ بزرگ بندگانش رُ بیسار دوست داره و مشتاق ِ شنیدنه حرفهای ِ اونهاست.

خدایی که از اون بهتر و بالاتر کسی نیست.

خدایی که هیچ وقت از احوال ِ بندگانش غافل نیست و فراموششون نمیکنه.

خدایی که دوست داره ما هم به اونچه که هستیم ، معرفت پیدا کنیم  ، چرا که اولین قدم در شناخت ِ خدا، شناخت ِ خود و باور به داشته هامونه.

شناختی که شاید ساده به نظر برسه اما درحقیقت ، پایه و اساس ِ سعادت ِ فردی و اجتماعی ِ ما در دنیا و آخرته.

خودشناسی و به دنبالش خود باوری و البته رسیدنه به هویت ِ اصلیمون یکی از مهم ترین گمشده های ِ همه ماست ، حقیقته مهمی که عین ِ ریشه میمونه ، ریشه ای که اگه نباشه، هیچ شاخ وبرگ و ثمری هم نیست.

به نظر ِ شما چرا داشتنه شناخت به هویته اصلیمون انقدر مهمه و اصلا هویت ِ اصلی ِ ما چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

انسان در نگرش دینی و قرآنی نه موجودی تماماً پیش ساخته و محکوم ِ سرنوشت و تقدیر جبریه، و نه موجود تهی، رها و به خود واگذار شده . انسان موجودى دو وجهیه ، ماده و جسم و از طرفى معنویت و روح. اصل و حقیقت انسان جان ملکوتى اونه . به همین خاطر میشه گفت: اونچه به انسان هویت مى‌ده اعتقادات درونى و تمایلات باطنى اونه که مربوط به جنبه روحانى انسان مى‌شه و خداوند اون رُ در وجود انسان دمیده .

در قرآن کریم حقیقت انسان، تحت عنوان “خلیفه‌الله” ذکر شده. انسان خلیفه خداوند روى زمینه  و مهمترین ویژگى هر خلیفه‌اى اینه  که با کسی که او رُخلیفه قرار داده رابطه و نسبته آشکاری داشته باشه به همین خاطره  که تمام صفات درونى و نیک بشر رُ به منبع لایزال اون و کمال و منتهاى این صفات یعنى خداوند منتهى و متصل مى‌دونن. رسیدن به این منتها و سرچشمه یعنى خداوند و شباهته به اون که به قرب الهى تعبیر مى‌شه، هدف محورى خلقت بشره.

هدف آفرینش و غرض از خلقت انسان اینه که او به وسیله کارهایِ خودش رضاى خداى متعال رُ کسب کنه و به درگاه احدیت تقریب پیدا کنه و به کمال حقیقیه خودش نایل بشه.

هویت انسانی، مقوله‌ای اجتماعیه و همه انسانها موقع ِ تولد، فارغ از اینکه در کجای زمین به دنیا میان و یا از چه تعلق قومی و قبیله‌ای برخوردارن، دارای ویژگی‌های یکسان نوع انسانی هستن و هیچ تفاوت ماهوی با همدیگه ندارن؛ به همین خاطر، مقوله هویت انسانی که در دوران رشد و تکوین انسان در جامعه شکل می‌گیره، کاملأ اجتماعی و جامعه شناسانه اس و ربطی به خون و نژاد و رنگ پوست و ... نداره.

مفهوم هویت دینی به دلیل ماهیت و محتوایی که داره، جزء مهم‌ترین بعد هویته که نقش تعیین‌کننده‌ای در هویت‌یابی افراد یک جامعه رُ بازی می‌کنه. اونقدر که میشه  ادعا داشت تقویت این بعد از هویت، باعث ِ دوام و قوام سایر ابعاد هویت می‌شه و از طرف ِ دیگه، چالش در این حوزه می‌تونه زمینه‌ساز بحران در سایر ابعاد هویت بشه. هر چقدر مبنای نظام اجتماعی جامعه‌ای بر اساس آموزه‌های دینی استوار باشه، مفهوم هویت دینی نقش مهمی در زندگی افراد بازی میکنه. به عبارت‌دیگه، شاید بشه گفت هویت دینی از مهم‌ترین عناصر ایجاد‌کننده همگنی و همبستگی اجتماعی در سطح جوامع محسوب میشه .

دین اسلام و مکتب تشیع به عنوان آخرین ره‌آورد مذهبی جهان، از مهم‌ترین مذاهب دنیاست که برای سرتاسر حوزه‌های زندگی فردی و جمعی انسان‌ها برنامه هدفمند داشته و کمال بشر رُ منوط به رعایت و استمرار در اون فرامین می‌دونه. بنابراین در جامعه ایران که مبنای اعتقادی اون بر آموزه‌های دین اسلام و مکتب تشیع بنا شده، هرچقدر بشه در شکل‌گیری و ایجاد بستری مناسب برای ظهور هویت اسلامی شیعی موفق عمل کرد، در ادامه هم تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی افراد رُ میشه تحت تأثر قرار داده و شیوه‌ی زندگی افراد جامعه رُ به سمت سعادت حقیقی هدایت کرد.

در حقیقت میشه گفت، سبک زندگی و کیفیت رفتار انسان‌ها در طول زندگی روزمره به شدت وابسته به چگونگی شکل‌گیری هویت مذهبی اونهاست. هرچقدر در جامعه اسلامی ایران هم بتونیم هویتی متناسب با آموزه‌های مکتب اسلام به‌وجود بیاریم، در نهایت، سبک زندگی اسلامی کامل‌تری خواهیم داشت. منع از این رویکرد هم می‌تونه بر رشد الگوهای زندگی جوامع بیگانه اضافه کنه و به دنبال اون هویت افراد جامعه رُ تحت تأثیر قرار بده.

(مناجات)

اى مولاى من مرجع خواهش من تویى نه هیچ مسئول دیگر، و برآورنده نیازم تویى نه هیچ مطلوب‏الیه دیگر، پیش از آنکه کسى را بخوانم تو را مى‏خوانم و بس، احدى در چشم‏انداز امید من با تو شریک نیست، و هیچ کس در دعاى من با تو همراه نیست، و نداى من او و تو را با هم در برنمى‏گیرد. الهى، تنها توراست وحدانیت و یگانگى، و ملکه قدرت بى‏نیاز، و فضیلت حول و قوّت، و پایه والایى و رفعت، و ماسواى تو در تمام عمر خود نیازمند رحمت تو، و در کار خویش عاجز و مغلوب، و در امور خود ناتوان است، و حالاتى گوناگون، و صفات ناپایا دارد، پس تو بالاتر از آنى که همانند و ضدى براى تو باشد، و بزرگ‏تر از آن که همسان و همتا داشته باشى، پس پاک و منزّهى، معبودى جز تو نیست.

  • ۹۸/۱۲/۰۶
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی