رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- خودمراقبتی

برنامه

 به نام ِ خدایی که حسابش دقیق ِ اما مهربانانه محاسبه میکنه.
 
 با آرزوی ِ وقت و ایامی خوش خدمت ِ شما عرض سلام داریم و دقایقمون رُ با شما شریک میشیم. 
 
 
 ما با شما شریک در دقایقی میشیم که میتونیم با خدا خلوت کنیم و دلگویه هامونو باهاش زمزمه کنیم . دلگویه ها و حساب و کتاب ِ اعمالی که کارنامه زندگیهامونو پر کرده، اعمالی که با معیار ِ رضای ِ خدا مُهر ِ قبول یا رد میخورن و تکلیف ِ زندگی ِ اون دنیای ِ مار ُ معلوم میکنن. 
 
 
برای ِ همه ما واضح و روشنه که اعمال ِ ما غیر از اون دنیا در احوال ِ زندگی ِ این دنیامون هم تاثیرگذاره و دقیقا به همین خاطر ِ که محاسبه حساب و کتاب ِ زندگیهامون اهمیت پیدا میکنه. 
 
 
 ما همه ایمان داریم که محاسبه نفس و کارها و رفتار و گفتارمون دیر یا زود اتفاق میافته و برندۀ این محاسبه کسیهِ که قبل از اون محاسبه نهایی ، حساب و کتابش ُ صاف کنه. حساب و کتابی که تا وقتی توی ِ این دنیاهستیم، برای جبران و تغییرش فرصت داریم و به محض ِ رفتن و مسافر ِ آخرت شدن دیگه فرصتی برای جبران نیست. 
 
 
 و همه اینها چیزی نیست جز خودمراقبتی و به اصلاح، کنترل درون که اصلاح بیرون رو به دنبال داره؟ به نظر شما بهترین راه خودمراقبتی چیه؟ 
شماره تماس: شماره پیامک: 
 
 با گذر بر آیات و روایات، این نکته برای همۀ ما روشن میشه که یکی از مهم‌ترین آموزه‌های اخلاقی دین اسلام و از جمله اصول اخلاقى و عرفانى که عالمان اخلاق و عارفان به اون توجه ویژه داشتن، اصل خود مراقبتی و «محاسبه» اس. محاسبه ضدّ فراموشى و غفلت و به معنای ِ اینه که انسان در هر شبانه روز وقتى رُ معیّن کنه که در اون زمان به حساب نفس خودش برسه، و طاعات و نافرمانی خودش رُ بررسی کنه و اگه نفسش ‌رُ مقصر دید، نفسش رُ مورد ِ سرزنش قرار بده و در صورت اطاعت و فرمانبرداری از خدا، پروردگارش رُ شکر و سپاس بگه. 
 
 
حضرت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در یکى از وصایاى خود به ابوذر غفارى فرمودند: اى اباذر! پیش از آن‌که مورد محاسبه قرار گیرى، مراقب احوال درونت باش و به حساب نفس خود رسیدگى کن؛ زیرا این کار حساب قیامت تو را آسان‌‏تر مى‌‏کند؛ و قبل از آن‌که تو را ارزیابى کنند خود را ارزیابى کن و خویش را براى روز قیامت - که در آن روز هیچ چیز پنهان نمى‌‏ماند- آماده کن. اى اباذر! هیچ‌کس از پرهیزکاران محسوب نمى‌‏شود مگر این‌ که نفس خود را محاسبه کند، سخت‌‏تر از حسابرسى شریک از شریک خود؛ تا در نتیجۀ این محاسبه بداند که خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها و پوشیدنی‌هایش از کجاست. آیا از حلال به دست آورده است یا از حرام؟ اى اباذر! کسى که به قوانین و مقررات الهى اعتنا نکند و پروا نداشته باشد که از چه راهى مال کسب مى‌‏کند، خدا هم باک ندارد که از چه راهى او را وارد جهنم کند. 
 
در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السلام آمده است : کسی که مراقب درون خویش است و محاسبه نفس خویشتن کند، بر عیوب خویش واقف می شود و از گناهانش با خبر می گردد و به دنبال آن از گناه توبه و عیوب را اصلاح می کند. و باز در حدیث دیگری ست که: میوه درخت محاسبه اصلاح نفس است. 
 
 اونچه در این روایات بهشون اشاره شده حکایت از محاسبه دقیق در روز قیامتِ به نحوی که کوچک‌ترین اعمال و گفتار انسان حتی به اندازه حبّه و مثقال هم مورد حسابرسی قرار میگیره. به عنوان مثال - خداى تعالى مى‌‏فرماید: «ترازوهاى عدل را در روز قیامت مى‌‏گذاریم، پس به هیچ نفسى ظلم نمى‌‏شود به هیچ چیز. - و اگر به قدر خردلى از اعمال ایشان بوده باشد، آن‌را به حساب خواهیم آورد. -هر کس به قدر ذرّه‌‏اى عمل خیر کند آن‌را خواهد دید و به قدر ذرّه‌‏اى از هر کس عمل شرّ سرزند به آن خواهد رسید. - قسم به پروردگار تو از همه ایشان سؤال خواهیم کرد از آنچه مى‌‏کنند و به او مى‏‌گوییم: کتابت را بخوان، کافى است که امروز، خود حسابگر خویش باشى.» و دقیقا برای همینه که محاسبه‌ای که انسان در این دنیا بهش امر شده، باعث ِ نجات از حساب در آخرت میشه و این که هر کس قبل از حضور در دفتر حسابرسی محشر، به حساب خودش برسه، و نفس خودش رُ محاسبه کنه و اعمال و افعال و حرکات و سکنات خودش رُ با میزان و قانون شرع بسنجه تا در روز قیامت، حسابش آسون باشه. 
 
 
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: در روز قیامت هیچ انسانی قدم از قدم بر نمی دارد تا از چهار چیز سؤال شود: از عمرش که در چه راهی آن را سپری کرده و از جوانی اش که در چه راهی آن را کهنه کرده و از مالش که از کجا به دست آورده و در چه راهی مصرف نموده، و از محبت ما اهل بیت که آیا حق آن را ادا کرده یا نه. 
 
 
 حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند : شایسته هر مسلمانی که به مقام ائمه معصومین معرفت دارد این است که هر روز و شب اعمال خود را به نفس خویش عرضه کند و خود، حسابگر نفس خویشتن باشد، اگر در کارهایی که انجام داده خوبی مشاهده کرد در افزایش آن بکوشد و اگر بدی دید از پیشگاه الهی طلب آمرزش نماید تا در روز قیامت دچار ذلت و خواری نشود.”
 
 
 حضرت امام صادق ع فرمودند: سودمندترین چیزها برای آدمی، این است که در رسیدگی به عیب های خود بر مردم پیشی گیرد. 
 
 
 کاش ماها یه چیزایی رُ باور میکردیم ... یه چیزایی مثل این که زندگی بدون حساب و کتاب هیچ بهایی نداره. کاش ماها باور میکردیم که گرفتاری خودمون با گناهامون اونقدر زیاد هست که درگیر ِ گناهای ِ بقیه نشیم. کاش ماها باور میکردیم که اگه هرکدوممون در صدد رفع اشکالات خودمون بودیم، کم کم حال و احوال ِ همه درست و بی نقص میشد.
 
 (مناجات) 
 
بار الها! در پیشگاه تو ایستاده ام و دست هایم را به سوى تو بلند کرده ام. آگاهم که در بندگیت کوتاهى کرده و در فرمانبَری از تو سستى کرده ام، پروردگارا! خواسته ام در این جایگاه، یعنى جایگاه بنده ای فقیر اما پُر امید آن است که گناهان گذشته ام را بیامرزى، و در باقیماندۀ عمرم مرا از گناه باز داری.
 
 
  • ۹۸/۱۲/۰۶
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی