رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق - آرزو

برنامه

گروه معارف و اندیشه های ِ رادیو ایران تقدیم میکند.

****************************************************

به افق آفتاب

****************************************************

به نام ِ خدایی که  تنها امید  و آرزوی ِهمه ماست.

سلام

**************************************************

با آرزوی ِ بهترینها ، در دقایقی کوتاه مانده تا قرار ِ گفتگوی ِ رب و عبد ، اوقات ِ اذان ظهر ... با شما همراه هستیم تا به برکت ِ این دلهای ِ مهیا برای ِ لحظه گفتگوی ِ با خدای ِ بزرگ به بهره ای بیشتر از این دقایق ِ آسمونی برسیم.

************************************************

به بهره از رحمت ِ خدای ِ بزرگی که بی منتهاست.

خدایی که همیشه همراه ِ بنده هاش ِ و یک لحظه از اونها غافل نیست

**********************************************

خدایی که درست در لحظه ای که از همه ناامید میشیم به ما نزدیک تره. خدایی که محال ِ کسی با دستهای ِ خالی از آستانِ کرمش برگرده. خدایی بی تردید نشونه های ِ بودنش رُ بارها و بارها در زندگیهامون احساس کردیم.

*********************************************

راستی میونه شما با آرزوهاتون چه جوریه؟

چقدر اهل ِ آرزو کردن و آرزو داشتن هستین و چقدر برایِ رسیدنه به آرزوهاتون تلاش میکنین؟

********************************************

بعضیا میگن خوبه که آدم آرزو داشته باشه و آرزو انگیزه و شوق ِ آدم برای ِ حرکته. این حرف ِ درستیه ولی، حد و اندازه اش هم مهمه. این که چه آرزوهایی بکنیم و اندازه آرزوهامون چقدر باشه.

*******************************************

آرزویی خوبه که امید ِ رسیدنه بهش وجود داشته باشه و چندان غیر ِ ممکن به نظر نرسه.

********************************************

آرزو خوبه ولی نه این که همه عمر و زندگیمون فقط بشه آرزو و شای برای ِ همینه که حضرت علی علیه السلام میفرمایند: آرزوی ِ زیاد فقط مایه رنج و سختیه.

********************************************

به نظر ِشما کدوم آرزوها خوبن و بهترین آرزویی که میشه داشت چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

**********************************************

در اسلام، امید و آرزو جایگاه ِ بزرگی داره؛ تا جایى که در روایات معصومان (علیهم السلام) از امید و آرزو به عنوان «رحمت الهى» یاد شده. پیامبر (صلی ا... علیه و اله و سلم) مى فرمایند: امید و آرزو براى امت من رحمت است؛ و اگر امید و آرزو نبود، هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى نهالى نمى کاشت. مادر نماد عاطفه و مهربانى است. امید است که مادری را به مهربانى وا مى دارد و باران عطوفت وى را سرازیر مى کند. اگر روزى امید را از وى بگیرند، حتى حاضر نخواهد شد که نوزاد دلبندش را شیر بدهد.

*************************************************

به طور کلى، امید و آرزو به دو قسمت «کاذب» و «صادق» تقسیم می شه. «استاد مطهرى» در همین رابطه مى گوید: بیشتر افرادى که از لحاظ روح و روان سالم و با نشاط اند و انحرافى پیدا نکرده اند کمتر به تخیل و به هم بافتن آرزوهاى دور و دراز و نامعقول مى پردازند. همیشه عملى فکر مى کنند و عملى آرزو مى کنند؛ یعنى آرزوهاى آنها در جهت همان مدارى است که در زندگى دارند. روى بال و پر خیال نمى نشینند و آرزوى امور ناشدنى را نمى کنند؛ ولى افراد ضعیف - که مبتلا به بیمارى روانى اند و نشاط عمل ندارند و در وجودشان همت و اراده اى وجود ندارد - بیشتر بر مرکب سریع السیر خیال سوار مى شوند و با خیالات خود را سرگرم مى کنند. پس باید دایره امیدها و آرزوهایمان را محدود کنیم و بدانیم هر چیزى شایسته امید داشتن و آرزو کردن نیست. بازیابى و تشخیص امیدهاى واهى و کاذب از امیدهاى واقعى و صادق و امیدهاى پست و بى ارزش از امیدهاى ارزشمند و متعالى و تجدید نظر در امیدها و آرزوها امرى ضرورى و اجتناب ناپذیر است.

*****************************************

اون چه در موردِ آرزو ، مذموم و ناپسنده  و در آیات و روایات گوناگون ما رُ از اون نهی کردن، داشتن آرزوی طولانی و درازه ، یعنی آرزوهایی که متناسب با توانایی و استعداد و در محدوده قدرت ما و حتی عمر کوتاه ما نیست، چیزی که نکوهش شده «طول امل» یعنی آرزوهای غیر معقول و غیرمنطقی و دور از دسترسه که معمولا جز غم و غصه و حسرت و غلطیدن به ورطه گمراهی و دور شدن از حدود شرع و چارچوب دین ثمری نداره.

***********************************************

در حدیث معروف غررالحکم آمده است: «کسى‌که آرزویش دراز باشد عملش بد مى‌شود» و نیز آمده است: «آن کس‌که آرزوهایش طولانى‌تر است عملش زشت‌تر خواهد بود» و در نقطه مقابل آن آمده است: «کسى‌که آرزویش کوتاه باشد عملش نیک خواهد بود».

همچنین، امام علی(علیه السلام) در نکوهش آرزوى دراز فرموده است: «هر که دنبال آرزوى خود بشتابد و مهارش را رها کند مرگ او را مىلغزاند‌، به آرزویش نرسیده مىمیرد، پس در پى آرزوهاى دراز نروید و از مرگ غافل نباشید.

******************************************

در حقیقت اگه آرزوها متوجه ارزش‌هاى والاى انسانى باشه و یا جنبه مردمى و اجتماعى پیدا کنه و در مسیر تکامل و پیشرفت واقعى انسان‌ها و درجات کمال قرار بگیره و انسان رُ به تلاش و کوشش بیشتر در این راه‌ها  سوق بده ، بدون شک چنین آرزویى هر قدر طولانى بوده باشه، نه تنها نشانه پستى نیست که نشانه کمال انسانه.

اساساً امید و آرزو نسبت به آینده نیروى محرک انسان براى تلاش‌ها و کوشش‌هاست و اگه چراغ پرفروغ امید و آرزو در دل انسان خاموش بشه، در واقع روح او مى‌میره، نشاط زندگى از او جدا میشه و انسان رُ به موجودى سست و بى‌هدف و بى تلاش مبدل مى‌کنه.

***********************************************

بارها شنیدیم که «در ناامیدى، بسى امید است»؛ ولى نباید با این بهانه دست از کار و تلاش بکشیم و به یاری ِ بقیه چشم بدوزیم. میوه شیرین و گواراى درخت امید اون وقتی به بار مى نشینه که با تلاش و فعالیت آبیارى شده باشه. امام على(علیه السلام) مى فرمایند: از کسانى مباش که بدون عمل به آخرت امیدوار است.

بنابر این، اگه انسان انتظار و امید چیزى رُ داره، باید خودش رُ براى استقبال از اون آماده کنه. کسى که ادعا مى کنه انتظار چیزى داره و اثرى در عمل او نمایان نیست در واقع به ادعاى دروغینى دست زده.

******************************************

(مناجات)

الهی، گرفتاریهایی بر من حمله ور شده که تحملش برای من دشوار است، و آن را تو از باب قدرتت بر من وارد کرده ای و به اقتدار خود متوجه من نموده ای،

اله من، چیزی را که تو آورده ای کسی نبرد، و آن چه تو فرستاده ای دیگری باز نگرداند، و بسته تو را کسی نگشاید و چیزی را که تو بگشایی دیگری نبندد, و آنچه را تو دشوار نموده ای کسی آسان نکند,  و آن را که تو ذلیل کرده ای یاوری نباشد، پس بر محمد و آلش درود فرست، و به رحمتت  الها - در آسایش را به رویم باز کن، و به قدرتت صولت سلطان غم را در میدان حیات من بشکن، و مرا در موردی که از آن شکوه دارم به عنایت و احسانت کامیاب کن

 

  • ۹۸/۱۱/۲۳
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی