رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهایِ رادیو ایران تقدیم میکند.

**********************************************

به افق آفتاب

*********************************************

 به نام خدایی که برای ِ بنده هاش فقط خیر و خوبی میخواد.

سلام

*******************************************

امروز مهمون ِ ما باشین ،چون میخوایم با هم  از مطلبی صحبت کنیم که مطمئنم تا حالا ، کلی بهش فکر کردین.

*********************************************

از یه واقعیت که متاسفانه بین ِ ماها خیلی رواج داره، یه چیزی که اصلا هم خوب نیست اما نمیدونم چرا ماها انقدر محکم بهش باور داریم.

**********************************************

از اون قصه معروفی که توی ِ دنیا هر چی گرفتاری و مشکلاته مال ِ ماست و هر چی خوشیه مال ِ بقیه اس.

**********************************************

از قصه معروف ِ خوش بینی و بدبینی و این که همیشه سهم ِ بدش مال ِ ماست و سهم ِ خوبش مال ِ بقیه.

**********************************************

از این که انگار صبح به صبح وقتی دارن شانس ُ تقسیم میکنن ما خوابیم و بقیه سهممونو برمیدارن.

**********************************************

از قصه معروف ِ نگاهمون به دنیا، که دقیقا سهممونو از دنیا معلوم میکنه.

**********************************************

از مثبت دیدنه همه چی و دور شدنه از چیزای ِ منفی.

**********************************************

از این که اگه توی ِ خونه اجاره ای میشینیم  و صابخونه نیستیم خوشحال باشیم که حداقل یه سقفی بالای ِ سرمون هست.

**********************************************

از این که اگه بچه مون شاگرد اول نیست خوشحال باشیم که سلامته.

**********************************************

از این که اگه کارمون زیاده و خسته میشیم خوشحال باشیم که یه شغلی داریم و بیکار نیستیمِ.

**********************************************

میدونین  ما منکر ِ این نیستم که یه وقتایی دنیا به بعضیا رو میکنه، ولی باور کنین که این به اصطلاح خوشانسی ها و خوشبختی ها واسه خودش قاعده ای داره

یه قاعده مهم به اسم ِ خوب دیدنه دنیا ، و مثبت نگاه کردنه به زندگی.

**********************************************

بازم میگم که من قبول دارم یه وقتایی زندگی یه کم سخت میشه، اما حتما یه خیر و حکمتی داره و به چشم به هم زدنی یه اتفاق ِ خوب و شیرین، همه چی رُ عالی میکنه.

*************************************

به نظر ِشما  چه جوری میشه دنیا رُ قشنگ دید و با یه نگاه ِ خوب زندگی رُ تماشا کرد ، به نظر ِشما اصلا این خوش بینی چه فایده ای داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************

خوش بینی و بدبینی یکی از عوارضِ روحی و روانی ِ ماست. روان پاک و انسانهای مومن همه چیز رُ خوب میبینه. انسانی که گرفتار بدبینی ِ مبتلا به بیماری روانی و اعمال غیر انسانیه . انسان بدبین با اختلالاتی که در روانش پنهان شده  انسانی انتقامجو میشه و انسان دوستی پیش اون مفهومی نداره. همیشه نسبت به مردم حتی نزدیکانش  هم گرفتار خشم ِ و آتیش ِ خشم و عصبانیتش یه روزی ، خودش رُ میسوزونه. آدم ِ  پاک که روانی آزاد و تنی سالم و ایمانی روشن داره، همه چیز خلقت رُ در جای ِ درست ِ خودش می بینه. و جهان رُ گلستانی همیشه بهار و موجودات رُ تماما زیبا و مسرت بارمی دونه.

بر خلاف انسان پاک، بیمار آلوده که عالم رُ سراسر غم انگیز و زندگی رُ اندوهگین تصور می کنه. همیشه از بی وفایی دنیا شکوه داره و همواره از بدیها و مصیبت های زندگانی می گه. بشر رُ بدبخت و مناظر آسمان و زمین رُ زشت و کریه می خونه  در صورتی که آنچه در این دنیا مکروه و زیان آور دیده می شه تماما از اثر دیده های ِ  کوته نظر و سینه های تنگ و کم حوصله اس و گرنه این عالم هستی و جهان ما همه اش که خوش منظر و بدیع ِ.

***********************************************

خوش بینی نسبت به هم کیشان یکی از ارزش های بزرگ انسانی ِ که حس انسان دوستی رُ در نهاد آدمی شکوفا می کنه و انسان رُ همواره نسبت به مردم مهربان میکنه که در غم و اندوه و شادی با سایرین شریک باشه و این از ویژگی ائمه معصومینه که در طی زندگی همواره نسبت به مردم خوش بین و در حوادث با مردم هم آهنگ بودند و این انسان دوستی به صورت های گوناگون ازاونها مشاهده می شد.

روایتی ازحضرت  امام صادق(علیه السلام) در این مورد بیان شده است؛ مَعْتب که مسئول خدامات منزل امام بودند گوید بر اثر کمبود مواد غذایی در بازار مدینه نرخ اجناس بالا رفت امام به من فرمود در منزل چقدر آذوقه داریم گفتم به مقدار مصرف چند ماه. فرمود همه آنها را در بازار برای فروش عرضه کن معتب از سخن امام به شگفتی درآمد معتب گوید تمامی آذوقه را؟ فرمود بلی، ببر در بازار بفروش. پس ازآنکه امر حضرت را اطاعت نمودم، فرمود؛ معتب هم اکنون احتیاجات غذایی منزلم را مانند اکثریت متوسط مردم روزانه خریداری کن و آن هم مخلوطی از گندم و جو باشد.

*****************************************************

پژوهش ها نشان داده منشا تمام بیماریهای روحی و ناراحتی های فکری بدبینی نسبت به مردمه .اگه همه اشیا رُ خوب ببینیم و با دیده توحیدی نگاه کنیم ، به دشمنان هم در موقع غلبه ، گذشت خواهیم کرد.

حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: هر وقت بر دشمن غلبه کردی به شکرانه این پیروزی او را عفو کن.

*********************************************

در نتیجه انسان خوش بین و خوشبخت در شادی و خوشحالی نزدیکان خویش رُ شریک می کنه و هیچ وقت غم و اندوه و غصه رُ به خودش راه نمی ده نعمت حیات و زندگانی که خالق هستی بخش اون رُ به ما بخشیده با نیکی و زیبایی توام ِ. بنابر این نقصانی که در صورت ها و سیرتها می بینیم از آلودگی اخلاق مخلوق ِ و طفلی که در محیطی سالم واز خانواده ای شریف متولد می شه و مادامی که در زیر تربیت ایشان زیست می کند زیبا و پاک ِ، اما بعدها که خُلق خوبش رُ از دست می ده از سوء انتخاب اونه.

**********************************************

نمیدونم شما تا حالا با این جور آدما برخورد داشتین یا نه

اصلا شاید خود ِ شما هم همین جوری باشین

از اونایی که همیشه میدونن و خبر دارن که همه چی خراب میشه

از اونایی همیشه از سیاه بختی و زندگی تلخشون شاکی ان. از اونایی که وقتی قیافه شونو میبینین ، یا کلا عصبانی ان و انقدر غصه دار که دلت میخواد بشینی و گریه کنی از اونایی که با حساب و کتابشون دنیا واسه همه خوب بوده جز اونا

آخه مگه میشه،

یعنی اگه قرار باشه که بعضیا همیشه بدشانس باشن و بعضیا  خوش شانس ، پس خود ِ آدم چی میشه. یعنی ماها توی ِ زندگیمون هیچ اثری نداریم و زور ِ شانش از خودمونم  بیشتره . نخیر  آقا نمیشه . بنده خیلی عذر میخوام ولی  فکر میکنم این خوش شانسی و بد شانسی رُ یه عده آدم تنبل باب کردن ، اونایی که نمیخواستن و یا شاید حوصله شُ نداشتن که مسئولیت ِ کاراشونو به عهده بگیرن

و بپذیرن که شکست و پیروزی ِ هر کاری دست ِ خود ِ آدمه ، و این که اگه ماها یا علی بگیم ، خدا ، همه چی رُ بنده مون میکنه . حتی خود ِ شانس ُ.

******************************************

بابابزرگ ِ من میگه ، زندگی جز خوبی و شیرینی نیست اما این خوشی و خیر همیشه میره سراغ ِ اونایی که زحمت میکشن. میره سراغ ِ اونایی که عقلشون به زندگی و کارشوئن میرسه. میره سراغ ِ اونایی که دست ِ خیر دارن و غیر از خودشون واسه بقیه هم چیزای ِ خوب میخوان و میره سراغ ِ اونایی که اگه زندگی ِ خوب میخوان ، دوست دارن همه توی ِ این خوبیها و خوشیها سهمیم باشن.

************************************************

میگن آدما زندگیشون همون جوری میشه که بهش نگاه میکنن ، باور کنین که اگه خوب ببینین همه چی خوب میشه و اگه مدام غر بزنین و بدبین باشین ، جز بدی و سختی و شکست هیچی گیرتون نمیاد. باور کنین خوش شانسی یعنی امید ، یعنی همین نگاه ِ خوب به زندگی که میتونه مار ُ به سمت ِ جلو هُل بده و قدم هامونو تندتر کنه.

**************************************************

(مناجات)

خداوندا از تو به سبب دانشت (که به همه چیز آگاهى) درخواست خیر دارم، پس بر محمد و آلش درود فرست و در حقّم به خیر حکم کن، و شناخت آنچه را که برایمان اختیار کردى به ما الهام فرما، و آن را براى ما سبب خشنودى به قضایت، و تسلیم به حُکمت قرار ده، پس دلهره شک را از ما دور کن، - و ما را به یقین مخلصین تأیید فرما، و ما را دچار فروماندگى از معرفت آنچه برایمان اختیار کرده‏اى مکن، که قدر حضرتت را سبک انگاریم، و مورد رضاى تو را ناپسند داریم، و به چیزى که از حسن عاقبت دورتر، و به خلاف عافیت نزدیک‏تر است میل پیدا کنیم.

  • ۹۸/۱۱/۲۰
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی