رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهایِ رادیو ایران تقدیم میکند.

**********************************************

به افق آفتاب

**********************************************

به نام ِ خدایی که بخشنده و مهربانه

**********************************************

با امید ِ به خوبیها، در بهترین دقایق ِ روز با شما همراه هستیم.

******************************************  

نمیدونم شما چقدر به حرفی که میخوام بزنم باور دارین. بعضیا مثل ِ من عقیده دارن که توی ِ این دنیا همه چی به هم ربط داره. به قولی همون مثل ِ معروف که میگه اگه پروانه ای در گوشه ای از دنیا بال بزنه در جایی دیگه فرسنگها دورتر طوفان به پا میشه.

****************************************

البته این مثال ابعاد ِ دنیایی داره و اونچه که ما امروز از اون صحیت میکنیم بیشتر ارتباطها و تاثیرات ِ مسایل ِ غیرمادی و به نوعی معنوی ِ .

****************************************

حتما شما از تاثیر ِ نگاه ، لقمه ، حرف و ... چیزهایی شنیدین. مسایلی که نمیشه مُنکرش شد اما خیلیا هم هستن که چندان باوری بهش ندارن. امروز با هم دز این خصوص صحبت میکنیم.

****************************************

به نظر ِ شما تاثیر ِ نگاه و لقمه و حرف در زندگیه ماها چیه؟

شماره تماس :

شماره پیامک:

*****************************************

در رابطه با تاثیر ِ نگاه باید گفت، از اونجا که چشم یکی از راه های ورودی اطلاعات جهان خارج و تغذیه کنندة روان ِ، بزرگان دین با بهره گیری از قرآن و روایات به این عضو بسیار عنایت فرموده، مؤمنان رُ از خطرات استفاده های نابجا از اون بر حذر داشته‌. قرآن برای چشم حقی قائل شده ؛ برای مثال در سورة مبارکة نور خداوند به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرمایند: «به مردان با ایمان بگو که چشمان خود را (از آن‌چه دیدنش حرام است، فرو بندند و عورت های خود را حفظ کنند. این برای آنها پاکیزه تر است. همانا خداوند از آنچه انجام می دهند آگاه است.
به این ترتیب چشم چرانی بر مردان حرام است. نکته دیگه ای که در این آیه به نظر می رسه اینه که یَغُضّوا به معنای کم کردن نگاه ِ. خداوند نفرموده است در هنگام دیدن نامحرم، چشمتون  رُ ببندید، چون با بستن چشم انسان از راه رفتن و فعالیت باز می مونه، بلکه فرموده نگاه را از صورت و اندام او بردارید و کم کنید. پس غض بَصر یعنی خیره نگاه نکردن، قرآن می فرماید: «ای پیامبر، به مؤمنان بگو خیره نگاه نکنند چنانچه چشمشان به صحنه‌ای ناروا افتاد نگاه را کوتاه کرده، چشم چرانی نکنند.
حضرت امام سجاد ـ علیه السّلام ـ در خصوص حق چشم برانسان می فرماید: «و اما حق چشم تو این است که آن را به حرام ندوزی و جز در آنجا که عبرتی در کار باشد و بصیرتی افزاید و دانشی به تو رساند، به کارنگیری که چشم دریچة عبرت گیری است.

************************************************

به فرمودة استاد مطهری، هنر انسان آن است که با هوس مبارزه کند. پس نباید دیده را کور کرد تا هر چیزی را نبیند. باید توجه به حضور خداوند متعال در هر حالی و مکانی و ترس از غضب الهی چشم چرانی نکرد تا ارزش انسان آشکار شود، همچنین هر نگاهی به نامحرم حرام نیست. نگاه به صورت و دستان از مچ به پایین نامحرم بدون قصد ناروا جایز است.

 در روایت دیگری پیغمبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرموده است؛ «هر چشمی در روز قیامت گریان است جزسه چشم، چشمی که از ترس خدا گریه کند و چشمی که از محرمات خدا بسته شود و چشمی که در راه خدا بمیرد».

*******************************************

نقطه آغاز بسیاری از گناهان نگاه ِ، وقتی نگاه رفت، به دنبال آن دل می رود، دل رفت به دنبال آن دین می رود، بسیارند کسانی که گرفتار دام زنا و یا خودکشی و یا دیگر کشی شده اند ولی آغاز آن با یک نگاه بوده است.

در منابع دینی به شدّت روی این مسئله تکیه شده که گناه، گناه می آورد، از جمله حضرت امام امام صادق(علیه السلام) فرمودند: نگاه پی در پی در قلب، شهوت ایجاد می کند و همین برای انحراف بیننده کافی است.

**********************************************

در باب ِ تاثیر ِ لقمه باید گفت که ، تصرف غیر مجاز در اموال دیگران که از اون به خوردن مال حرام یا همون لقمه حرام یاد می شه؛ خواه ناخواه آثاری رُ در پی داره که می توان اونها رُ با وضوح و تاکید قابل توجه ای در منابع دینی و کلام بزرگان آیین مشاهده کرد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نماز کسی که لقمه‌اش حرام است تا چهل روز از ارزش چندانی برخوردار نیست و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی گردد و هر مقدار از بدن که پرورش یافته لقمه حرام باشد سزاوار آتش و سوختن است

در حدیثی قدسی آمده است که خداوند متعال می فرماید: بنده من! تو دعا کن؛ من اجابت می کنم. بدان که تمام دعاها به پیشگاه اجابت من می رسد؛ مگر دعای کسی که مال حرام می خورد.

شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شرفیاب شد. به آن حضرت عرض کرد که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه کنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به او فرمود: لقمه‌ات را پاک کن [تا مبادا به حرامی آلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی.

**********************************************

حضرت  امام صادق‌(علیه السلام) می‌فرمایند: طلب روزی حلال را فرونگذار، که روزی حلال، تو را در دین‌داری کمک می‌کند.

از این روایت این طور بدست میاد که، کسانی که در اعتقاداتشون سست شده‌ و در بسیاری از دستورات دینی سهل‌انگاری می‌کنن، این حالت ریشه در رزق و روزی اونها داره، چنانچه اگه روزی، حلال ‌بود انسان رُ به فرامین الهی یاری می‌کرد.

*********************************************

سخن زیبا، آثار و برکت های فراوانی داره و تنها نصیب کسی خواهد شد که زبان خودشون رُ به زیباگویی عادت بدن . حضرت امام زین العابدین علیه السلام ، به پنج نمونه از آثار اون اشاره فرموده اند:

سخن زیبا مال و ثروت را زیاد می کند؛ روزی را افزایش می دهد، مرگ را به تأخیر می اندازد؛ آدمی را محبوب خانواده اش می سازد و او را وارد بهشت می کند.

از طرف ِ دیگه، آسیب های زبان  هم مسئله بسیار مهمی ِ که باید به طور جدی به اون توجه کرد. بدزبانی و سخنان زشت و بیهوده از عمده ترین این آسیب هاست. بعضی افراد بر اثر پرگویی و بیهوده گویی، ناسنجیده هر سخنی رُ به زبان میارن و به پی آمدهای اون توجه نمی کنن. رسول خدا صلی الله علیه و آله در اندیشیدن به عاقبت سخن پیش از بیان اون، می فرمایند:

کسی که سخن خود را جزو اعمالش به حساب نیاورد [و بی پروا حرف بزند]، لغزش هایش بسیار و عذابش نزدیک شده است.

*****************************************

«آورده اند که مردی پارچه ای زربفت و گران بها بافته بود. با خود اندیشید که خوب است این طاقه زربفت را به سلطان هدیه کنم و جایزه ای بگیرم. از این رو، به دربار سلطان شتافت. اجازه ورود خواست و طاقه زربفت را تقدیم کرد. سلطان که از آن اثر هنری زیبا خوشحال و شگفت زده شده بود، از اطرافیان خود برای چگونگی استفاده از آن نظر خواست. یکی از آنان گفت: این پارچه برای انداختن روی مرکب شما مناسب است. دیگری آن را برای پوشش تخت سلطنت مناسب تر دانست. سومی گفت: برای پرده در کاخ سلطنتی شایسته تر است. سلطان گفت: خوب است نظر بافنده زربفت هنرمند را نیز جویا شویم، شاید نظر برتری داشته باشد. آن گاه رو به مرد پارچه باف کرد و پرسید: این پارچه زربفت برای چه مصرفی مناسب تر است؟ مرد بیچاره بدون آنکه عاقبت کار و موقعیت مجلس را بسنجد، سخن بیهوده ای را بر زبان جاری ساخت و گفت: قربان! به نظر حقیر، این پارچه فقط برای انداختن روی جنازه شما مناسب است».

بدین ترتیب، این شخص نه تنها خود را از گرفتن جایزه سلطان بی بهره ساخت، بلکه خطری بزرگ نیز برای جان خود خرید.

********************************************

(مناجات)

خدایا

اى کسى که گره هر سختى به دست تو گشوده شود، و اى که تندى شدائد به عنایتت مى‏شکند،

ای که راه بیرون شدن از تنگی و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود,  ای خدایی که دشواریها به لطف تو

آسان گردد، و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید،

بر محمد و آلش درود فرست، و به رحمتت

الها - در آسایش را به رویم باز کن، و به قدرتت ،  غم را در میدان حیات من

بِشکن، و مرا در موردی که از آن شکوه دارم به عنایت و احسانت کامیاب کن، و به درخواست من

شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه

نصیبم فرما

ای صاحب ِ عرش ِ عظیم

 

  • ۹۸/۰۹/۲۴
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی