رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای ِ رادیو ایران تقدیم میکند.

****************************************

به افق آفتاب

****************************************

به نام ِ خدایی که عزیز و دوست داشتنی ِ

و با محبت ِ تمام سلام

****************************************

در بهترین دقایق ِ روز با شما هستیم و امیدواریم نور ِ این لحظات ، جان و دل ِ همه مار ُ روشن کنه.

***************************************

امروز به این فکر میکردم که یه وقتایی یه چیزای ِ بظاهر ِ کوچیک، تاثیرات ِ بزرگی روی ِ کارها و اتفاقات دارن.

*************************************

به این فکر میکردم که یه وقتایی ماها سخت ترین کارهار ُ انجام میدیم اما با یه منت گذاشتنه کوچیک همه چی رُ خراب میکنیم.

*************************************

یه وقتایی ساعتها و روزها و گاهی یک عمر به کسی محبت میکنیم و با یک لحظه منت گذاشتنه سرش همه چی رُ براش از بین میبریم.

**********************************

یه وقتایی با کلی زحمت قدمی برای ِ کسی برمیداریم درست همون وقتی که قراره خوشحالش کنیم با یک رفتار ، اشاره و حتی کلمه ای حرف منت دار، همه چی رُ خراب میکنیم.

**********************************

واقعیت اینه که منت گذاشتن یکی از بدترین آفتهای ِ کارهاست. آفتی که میتونه بهترین نتایج رُ به بدترین چیزها تبدیل کنه.

***********************************

به نظر ِ شما بدترین نتیجه منت گذاشتن در کارها چیه؟ و چطور میتونیم از این آفت رهایی پیدا کنیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************  

یکی از عوامل  بی ارزشی ِ اعمال صالح، منت‌گذاری ِ؛ چون در شرایط عمل مقبول بیان شده که شخص باید محسن و متقی باشه. پس باید گفت که ریاورز و منت‌گذار، فاقد احسان و تقوا هستن؛ چون اگه این طور باشن نه تنها همراه عمل صالح، ریا ندارن و منتی نمی‌گذارن د، بلکه بعد از پایان عمل خیر، و بعدها هم  منتی نمی‌گذارن.

خداوند در آیات ِ قرآن کریم با تشبیه انفاق همراه با منت، به انفاق همراه با ریای کافران، بر این نکته تأکید می‌کند که اصولاً همان طوری که انفاق کافران اصلا صحیح و مقبول نیست، انفاق همراه با منت هم همین طوره و هرگز صحیح و مقبول نخواهد بود. پس کسی که منت میذاره مثل ِ  کافری ِ که عمل نیکی رُ انجام داده.

*********************************************

منت‌گذاری می‌تونه هم هنگام عمل صالح اتفاق بیفته  و هم پس از پایان عمل و حتی پس از سالیان سال از گذشت اون عمل هم  منت‌گذاری میتونه انجام بشه و شخص بگه که چنین عملی در حق فلانی انجام داده. پس میشه گفت که وضعیت منت‌گذاری بدتر از وضعیت ریاورزی ِ ؛ چون هر آن ممکنه شخص با منت‌گذاری پس از سالیان سال، عمل نیک خودش رُ از بین ببره و آثار و برکات عمل نیک خودش رُ تباه کنه.

حضرت امام صادق(علیه السلام) درباره احباط عمل صالح با منت‌گذاری فرموده است: منت نهادن ارزش نیکیها را از بین می‌برد.

************************************************

رسول خدا(صلی ا.. علیه و اله و سلم) فرموده اند: کسی که کار نیکی برای برادر دینی خویش انجام دهد سپس بر او منت گذارد خداوند اجر و ثواب کارش را نابود می‌کند و گناهش برایش می‌ماند؛ سپس حضرت فرمود:‌خدای بزرگ می‌فرماید: منت‌گذار را از بهشت محروم کردم.

***********************************************

حضرت امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: کار خیر و خدمت به ضعفا با سه چیز تکمیل می شود: اول اینکه از طرف انجام‌دهنده، کوچک و ناچیز به حساب آید. دوم اینکه مخفی و نهانی باشد. سوم اینکه در انجام آن سرعت و عجله به عمل آید. پس زمانی که آن را کوچک شمری پیش کسی که آن کار را برای او انجام می دهی آن را بزرگ شمرده‌ای، وقتی آن را مخفی و نهانی انجام دادی آن عمل نیک و انفاق را تمام و تکمیل کرده‌ای و زمانی که در انجام آن سرعت و شتاب کردی، آن را برگیرنده، گوارا نموده‌ای و اگر چنانچه آن کار خیر و انفاق را بدون این شرایط انجام دهی، در حقیقت آن را از بین برده و نابود ساخته‌ای. خداوند در قرآن می‌فرماید: به هنگام انفاق، منت‌ مگذار و آن را بزرگ مشمار. (مدثر، آیه 6) از حضرت امام باقر(علیه السلام) در رابطه با این آیه نقل شده است که فرمود: ‌چیزی نبخش که از گیرنده بیشتر از آنچه بخشیده‌ای، طلب کنی

********************************************************

پیامبر گرامی اسلام(صلی ا.. علیه و اله و سلم) فرمودند: کسی که بر فقرا منت بگذارد، در دنیا و آخرت ملعون است و شخصی که بر پدر، برادر و برادران مسلمانش منت بگذارد از رحمت خداوند و ملائکه به دور می‌باشد، به آتش جهنم نزدیک است، دعایش مستجاب نمی‌شود، خواسته‌اش برآورده نمی‌گردد و خداوند در دنیا و آخرت به او نگاه نمی‌کند.

همچنین اباذر از نبی مکرم اسلام(صلی ا.. علیه و اله و سلم) نقل می‌کند که ایشان فرمودند: «خداوند تبارک و تعالی منت‌گذار را مورد لطف و بخشش خود قرار نمی‌دهد.» و «بابت کار نیکی که انجام داده از او تشکری به عمل نمی‌آورد.

********************************************

نیکی و احسان یکی از راه‌های مؤثر نفوذ در قلب دیگرانه، اما بنا بر سخن امام سجاد (علیه السلام) چنانچه پس از انجام کار نیک منت گذاشته شود، کدورت و دشمنی به وجود می‌آید و ارتباط بین اشخاص تیره می‌شود. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در مذمت چنین عملی می‌فرمایند: «بهشت بر کسانی که بر دیگران منت گذارند، حرام است». و در حدیثی دیگر می‌فرماید: «میان منت‌گذار و جهنم، فاصله و حجابی نیست.

************************************************

ما نباید برای هر اقدام مفید و خوبی که انجام می‌دیم توقع واکنش فوری داشته باشیم. در حقیقت وقتی کاری رُ که برای دیگران انجام میدیم، کاری بی‌منت خواهد بود تا روزگاری به اون پاسخ بدن ، ولی ما هرگز نباید متوقع جواب اون باشیم، بلکه باید خودمون رُ به درست اندیشیدن و انجام کار خوب عادت بدیم، نه اینکه مثل ِ  کارگری که وظیفه‌اش رُ انجام نداده، منتظر بایستیم و دستمزدمون رُ بخوایم. چون بعضیا پاداش محبت‌های انسان رُ می‌دن و بعضی هم از اون میگذرن و به روی خودشون نمیارن.

*************************************************

اگه ما از دیگران توقع داریم که جواب محبت‌هامون رُ بدهند، در این صورت خودشون رُ در معرض یأس و دلسردی از اونها قرار خواهیم داد و کم‌کم روابطمون به سمت نابودی پیش خواهد رفت.

**********************************************

(مناجات)

خدایا! به تو پناه می‌آورم از خشمت و از فرود آمدن غضبت. خدایا! اگر شایسته رحمت نیستم، تو سزاواری که بر من با فراوانی فضلت بخشش نمایی، خدایا! گویی من با همه هستی‌ام در برابرت ایستاده‌ام، درحالیکه حسن اعتمادم بر تو، بر وجودم سایه افکنده است و آنچه را تو شایسته آنی بر من جاری کرده‌ای و مرا با عفوت پوشانده‌ای، خدایا! اگر گذشت کنی، چه کسی از تو سزاوارتر به آن است؟

خدایا عذرخواهی من از پیشگاهت عذرخواهی کسی است که از پذیرفتن عذرش بی‌نیاز نگشته، پس عذرم را بپذیر‌ای کریم‌ترین کسیکه بدکاران از او پوزش خواستند.

  • ۹۸/۰۹/۱۳
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی