رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- تفکر

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای ِ رادیو ایران تقدیم میکند.

*****************************************************

به نام ِ خدایی که مهربان ِ .. بخشنده اس و از او بزرگتر خدایی نیست.

**************************************************

با احترام و ارادت خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و از شما درخواست میکنیم که فرصت ِ اذانگاهی ِ امروز رُ با ما همراه باشید.

************************************************

در این لحظات از خدای ِ بزرگ میخوایم که به همه ما تنی سلامت ، دلی آرام

لبخندی همیشگی ، رضایت ِ از زندگی و دلخوش بودنه به شادیهای ِ واقعی رُ هدیه کنه ، که اگر این طور باشه دنیا و آخرت برامون گلستونه.

*********************************************

البته ناگفته پیداست که رسیدنه به همه این حقیقتهای ِ خوب نه تصادفی و اتفاقی که بدست آوردنی ِ و داشتنش هم ممکن نیست جز در سایه تامل .. تدبیر و داشتنه مسلکی مناسب در زندگی.

*********************************************

چیزهایی که داشتنش خیال نیست و قبل از ما خیلیا تجربه اش کردن

خیلیا که وقتی توی ِ زندگیهاشون دقیق میشیم میبینیم که در سایه اندیشه و تفکری صحیح زندگی کردن.

*********************************************

امروز با هم از تامل و تدبیر ِ در زندگی صحبت میکینم

از چیزی که شاید برای ِ بعضیا حرف و واژه و لفظ باشه اما در حقیقت اصل و اساس ِ یه زندگی ِ. اصل و اساس ِ چون حتما دور و بر ِ خودتون کسایی رُ دیدین که بخاطر ِ نداشتنه تدبیر  و تفکر ِ درست در زندگی ، گرفتار ِ مشکلات ِ زیادی شدن.

******************************************

با تبریک سالروز ِ میلاد ِ حضرت امام حسن عسگری علیه السلام دل به کلامی ناب از ایشون میسپاریم که فرموند: تفکر بالاترین عبادت است

به نظر ِ شما تدبیر داشتنه در زندگی  و تفکر ِ درست یعنی چی ؟

و چه رابطه ای بین ِ یک زندگیه خوب و موفق و تفکر ِ صحیح  وجود داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************************  

در دین اسلام هر مسلمانی در طول روز باید دقایقی رُ صرف عبادت خداوند متعال  کنه .پنج وقت نمازهای واجب یومیه ، خواندن دعا و انجام دیگر مستحبات جزوی از عبادت روزانه ی یک فرد مسلمان ِ .

اما آیا عبادت فقط در این اعمال خلاصه می شه ؟ یا اینکه اعمال دیگه هم می تونن جزو عبادات مسلمان واقع بشن ؟

باید دونست که دین اسلام دینی ، بر پایه ی عقل وتفکر که گرچه به عبادات بدنی مانند نماز و روزه و غیره دستور می ده اما بخش اعظم ایمان رُ در تعقل وتفکر جستجو می کنه .چنانکه وجود آیات متعدد قرآن کریم در باب تفکرو تأمل و تدبر گواه این مدعاست . چنانکه در آیه ای از قران کریم آمده است:

 آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند؟! اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‌یافتند.

و در جایی دیگر می فرماید : « آیا آنها در قرآن تدبر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟

******************************************

اونچه که در قرآن و احادیث به نام تفکر معروف ِ سوای اون فکر کردنی ِ که روزانه قسمت اعظم ساعات ما رُ به خودش اختصاص می ده .به عبارت دیگه تعقل و تأمل قرآنی با « گپ زدن های فرسوده ی ذهنی » کاملا ً متفاوت ِ .

برای توضح بیشتر برآورد محققان رُ متذکر می شیم که : « ذهن ما هر روز در مدت بیداری حدود شصت هزار فکر را برآیند می کند .

به بیانی دیگه روزی شصت هزار بار ، چیزی به نام فکر جدید به هشیاری ما وارد شده و پس از خروج ، فکر دیگه ای جای ِ اون رُ می گیره . نکته ی قابل توجه تعداد غیر متعارف افکار نیست بلکه این حقیقت ِ که همون شصت هزار اندیشه ای که دیروز و روزهای پیش از اون ، در ذهن ما فرآیند می شد امروز هم از ذهنمون می گذره .

در حقیقت دنیای درونی ما همانند کندویی که مملو از زنبور ِ و از اندیشه های یکسان که مداوم تکرار می شه لبریز ِ .

به همین دلیل ِ که نام اینگونه افکار رُ «گپ زدن های فرسوده ذهنی» نامیدن  چون خاصیتی جز فرسایش ذهن و خسته کردنه اون ندارن. فکر کردن بیهوده درباره گذشته یا فکر کردن درباره ی آینده و رؤیا پردازی ها از این دست افکارهستن .

اما نوع دیگه ای از تفکر که مورد تأکید اسلام و قرآن ِ ، اندیشیدن درباره اون چیزی ِ که انسان رُ به خدا نزدیکتر می کنه و اون اندیشه درباره ی مخلوقات خداوند اعم از آسمانها و زمین و هر آنچه میان  اونهاست ومنظور از تفکر در روایات، تفکرى ِ که بر معرفت انسان اضافه کنه و موجب ارتقا و تعالى روحى و معنوى اون بشه نه تفکر درباره امور بیهوده و بى ثمر. بله، تفکرى که معرفت رُ زیاد کنه،  که اگر حتی کم و اندک باشه ، ثمره اش بیش از ۷۰ سال عبادت بدون تفکر ِ . زمینه هاى تفکر رُ باید از قرآن آموخت، مثلاً: تفکر در آفرینش، تفکر در معاد، تفکر در عظمت پروردگار، تفکر در آیات قرآن و.

***************************************************

در واقع دین اسلام با این اهمیتی که برای تفکر و تأمل و اندیشیدن قائل شده  میخواد جایگاه ویژه  اون رُ  در گرایش بیشتر انسان به پرستش پروردگار یادآور بشه.

چون ، اساس هر عملی چه نیک و چه بد تفکر ِ .به عبارت دیگه اندیشیدن درست انسان رُ به سمت با خدا بودن سوق می ده و نیندیشیدن وافکار بد او رُ به طرف شیطان می کشونه.

پیامبر اسلام ( صلی ا... علیه و اله و. سلم) می فرمایند : « تفکر می خواند آدمی را به نیکویی وعمل به آن.

***********************************************

حضرت امام صادق (علیه السلام ) درباره تفکر درست می فرمایند :
 
فکر آئینه حسنات است و کفاره ی سیئات و روشنی دلها و وسعت خلق . به وسیله ی آن می رسد آدمی به آنچه صلاح امر معاد است ، و حاصل می شود اطلاع بر عواقب امور و زیادتی در علم و آن خصلتی است که هیچ عبادتی مثل آن نیست

**************************************

حضرت على(علیه السلام) مى فرمایند: اگر در عظمت قدرت الهى مى اندیشیدند و همچنین در فراوانى نعمت هاى حق تأمّل مى کردند به راهراست برگشته و از عذاب سوزان مى ترسیدند. ولى چه باید کرد که دل ها مریض و چشم ها معیوب گشته و از دیدن و درک کردن حقایق بازمانده اند!.

ملاحظه کنید که حضرت مى فرمایند: اگر در عظمت قدرت پروردگار مى اندیشیدند به پیشگاهش سر خضوع فرود مى آورند، و از عذاب دوزخ بر حذر مى ماندند.

در حدیثى دیگر است که خداى سبحان خطاب به حضرت موسى  علیه السلام مىفرماید: اى موسى نعمت هاى مرا براى مردم بیان کنیدکه در آن صورت مردم محبّت مرا در دل هاى خود خواهند گرفت.

بابا طاهر عریان در رباعى دلنشین خود مى گوید:

به صحرا بنگرم صحرا تِه وینم به دریا بنگرم دریا تِه وینم

به هر جا بنگرم کوه و در و دشت ، نشان روى زیباى تِه وینم

************************************************

علامه طباطباى  رحمه ا... علیه مى فرمایند: جهان آیت حق است، بنابر این انسان باید به جایى برسد که همان گونه که وقتى به آیینه نگاه مى کند محو در تصویر مى شود و نظرش به خود آئینه جلب نمى شود. وقتى هم که کوه و در و دشت و درخت وسبزه و گل ها را دید یا پرندگان رنگارنگ یا حیوانات متنوع و ... را مشاهده نمود از آن همه کمال و زیبایى محو در جمال حق شود و خصوصیات آن اشیاء نظر او را جلب نکند، بلکه جهان را آینه جمال حق ببیند. به هر حال تفاوت مردان خدا و افراد دیگر در همین است که آنها وقتى در آسمان سیر مى کنند، یا در زمین سیاحت مى کنند، یا در دریا شناورند، یا به زیر دریا مى روند، همه جا خدا را مى بینند و ذکر و شکر خدا بر زبانشان جارى است ولى دیگران با بى اعتنایى فقط به زیبایى و نظم طبیعت چشم دوخته و خدایى برایشان مطرح نیست. برخى وقتى کنار دریا مى روند فقط امواج چشم آنها را خیره مى سازد ولى گروهى از وراى امواج، اصل آن آب و ژرفاى دریا را مشاهده مى کنند. زهى خسارت که انسان از نعمت هاى خدا فقط لذت ببرد، ببوید و بنوشد و اشباع شود، اما هرگز به یاد منعم و آن کسى که لحظه به لحظه تدبیرآن همه نعمت و هستى را رقم زده نباشد.

**************************************************

حضرت امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «اندیشه، باعث حیات قلب بیناست چنان‌که رونده به‌وسیله نور، طی مسافت کند، چنین رونده‌ای به‌خوبی رهایی یابد و اندکی در راه درنگ کند.

مساله تفکر بخصوص در زندگی جوانان بسایر مهمه چون اونها  در زندگی فردی و اجتماعی خودشون در عرصه‌های مختلف به تفکر و اندیشه‌ورزی نیاز دارن؛ در تحصیلات، انتخاب رشته، مسکن، شغل، ازدواج، گزینش دوست، هستیشناسی، تحکیم عقاید، خودشناسی، مدیریت و سیاست و بسیاری از عرصه‌های دیگه، که در همه این زمینه‌ها فقط با تفکر ِ که به روشنایی و بصیرت می‌رسه و از عبرت‌ها بهره‌مند میشه.

**********************************************

خوشبخت کسانی هستن که میاندیشن و از این اندیشیدن به عبرت میرسن و از طریق عبرت به آگاهی و بصیرت، دست پیدا میکنن؛ همون کسانیکه مورد دعای امیرمؤمنان حضرت علی(علیه السلام) هستند که فرمودند: «خدا رحمت کند کسیرا که بیندیشد و عبرت گیرد و آگاهی و بصیرت یابد.

از این عبارت روشن میشه که واسطه میان اندیشه و بصیرت، عبرت ِ و  هرکه در حوادث روزگار وقایع شب و روز تفکر نکنه، عبرت گیرنده و عبرت‌آموز نیست و هرکس اهل عبرت‌گیری و پندآموزی نباشه، از دیده بصیرت محروم و از آگاهی و بیداری، مهجور ِ.

***********************************************

(مناجات)

ای آن که یاد او برای یاد کنندگان، موجب شرافت است وای که طاعت او برای فرمان برادران، وسیله نجات است، ... دلهای ما را به یاد خود، از یاد هر چیزی و زبان های ما را به شکر خویش از هرگونه سپاسی و اعضای ما را به طاعت خود از هر طاعت دیگری مشغول فرما.

  • ۹۸/۰۹/۱۲
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی