رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند

**********************************************

به افق آفتاب

**********************************************

به نام خدایی که همه کارهاش به وقت و به موقع اس و آدم های وقت شناس رُ دوست داره.

*********************************************

ما هم سر ِ وقت ِ همیشگی میزبان ِ شما شدیم تا با هم از برکات ِ این دقایق بهرهمند بشیم.

*********************************************

فکر میکنم برای ِ همه ماها پیش اومده که گاهی حوصله انجام ِ کارهایی که باید رُ نداریم.

**********************************************

بعضی وقتا بدمون نمیاد که انجام ِ کارهامونو به بعد بسپاریم و چندان بهش فکر نکنیم. که خب اگه گاه گاه و برای ِ دفعاتِ کم باشه چندان مهم نیست که به قول ِ بعضیا گاهی هم لازم ِ

**********************************************

اما مساله اینجاست که این تسویف و عقب انداختنه کارها برای ِ بعضیا میشه عادت و میشه روش ِ زندگی . اینجاست که دیگه چندان راحت نمیشه ازش گذشت .

********************************************

از عقب انداختنه کارها نمیشه راحت گذشت چون اگه راه و رسم یزندگیمون بشه، عواقب ِ خوبی رُ به دنبال نداره.

*******************************************

شما چی فکر میکنین؟

به نظر ِ شما بدترین اثر و نتیجه عقب انداختنه کارها چی میتونه باشه؟

شماره تماس :

شماره پیامک:

************************************************

مثلی قدیمی میگه: «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود». غالب مردم کاربرد این مثل رُ در مورد ثروت می دونن و نتیجه ای که از اون می گیرن اینه که ثروت، اندک اندک جمع می شه. درحالی که این مثل، اشاره به قاعده ای بزرگ و بسیار ساده ای داره که بیشتر اوقات به دلیل سادگی ِ اون به فراموشی سپرده می شه. قاعده اینه که هر چیز کلی ای، به مرور شکل می گیره و وقتی به دست میاد که اجزای تشکیل دهنده اون، گرد اومده باشن ؛ مثلاً موفقیت در تحصیل در طول یک دوره تحصیلی و اندک اندک به دست میاد.

علت تأکید به این که آینده مجموعه ای از امروزهاست (نه دیروز و امروز و فردا)، و آفت اون از دست دادن امروز ِ، اینه که اونچه در اختیار ما گذاشته شده ، فقط ، امروزِ  و تنها راه بهره گیری از زمان، استفاده از امروز ِ. حضرت امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «گذشته عمر تو رفته است و باقی مانده آن، محلّ تردید است. پس زمانی را که در آن به سر می بری برای عمل، غنیمت شمار».

و در جای دیگری فرمودند: «روزها سه گونه اند: روزی که گذشته و امیدی به آن نداری و روزی که مانده (زمان حال) و گریزی از آن نیست و روزی که می آید و به آن، اطمینان نداری. دیروز، پند و موعظه است و امروز، غنیمت و فردا را نمی دانی از آن کیست.

***********************************************

امروز و فردا کردن، دقیقا همون بازی زیرکانه زمان اس که عمری رُ که حاضر نیستیم به هیچ قیمتی بفروشیم، اندک اندک و به رایگان از ما میگیره. این عادت بر اثر تکرار، قوت می گیره و هر بار محکم تر و موجّه تر از بار قبل می شه و در هر تکرار، فرصتی رُ از ما می گیره و وظیفه ای رُ از وظایف ما به تأخیر می اندازه و فرصت از دست رفته، دیگه به هیچ قیمتی برنمیگرده. حضرت امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «هر کس فرصت را از زمانش به تأخیر انداخت مطمئن باشد که آن را از دست می دهد

***********************************************

به تأخیر انداختن امور، افزون بر این که فرصت گران بها و زودگذر رُ از ما می گیره، نقشه ها و آرزوهای زندگی رُ هم  برباد می ده و جز سرشکستگی و یأس، چیزی باقی نمی گذاره. از این رو، حضرت امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: «زنهار از افکندن کار امروز به فردا ؛ زیرا این کار، دریایی است که مردان در آن نابود می شوند.

****************************************************

از طرفی هر روزی، کار مخصوص به خودش رُ دارد که باید در همون روز انجام بشه. امیرمؤمنان  حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: «کار هر روز را در همان روز انجام بده ؛ زیرا هر روز، کار مخصوص به خود را دارد  و به تأخیر انداختن کارها، از میان بردن روزی است که دیگر تکرار نمی شود.

*******************************************************

امروز و فردا کردن، بیماری ای ِ  که به صورت خفیف و پیشرفته و در شکل های مختلف در بیشتر مردم دیده می شه. البته منظور از «امروز» در امروز و فردا کردن، زمان حال ِ  و مُراد از «فردا» زمانی ِ که هنوز نیامده. پس امروز و فردا کردن، یعنی وانهادن کار الآن به بعد، و این می تونه موکول کردن کار الآن به ساعتی دیگه، روزی دیگه و یا هفته ای دیگه باشه.  حضرت پیامبر(صلی ا... علیه و اله و سلم ) در توصیه های خود به اباذر فرمود: «ای اباذر! از امروز و فردا کردن بپرهیز ؛ زیرا تو به امروزْ وابسته ای، نه به روزهای دیگر»

 وامام علی(عیه السلام) به پیروان خود تأکید فرموده است که: «کار امروز را به فردا میفکن و آن را همان روز به انجام برسان».

 به قول جامی:

خوار در دیده فرصت مَشِکن

کار امروز به فردا مَفِکن.

********************************************

یکی از جلوه های امروز و فردا کردن ـ که در احادیث بسیار به چشم می خوره ـ ، به تأخیر انداختن توبه است. آن گونه که در مفاهیم دینی وارد شده، در صورت ارتکاب گناه، توبه از ضروری ترین اعمالی ِ که باید فوری انجام بگیره ؛ اما اغلب مردم به علّت دچار شدن به بیماری امروز و فردا کردن، این واجب رُ به تأخیر می اندازن.

حضرت امام علی(علیه السلام) در ضمیمه نامه ای به یکی از یاران خود می فرماید: «آنچه را عمر تو باقی مانده است، دریاب و مگو فردا و پس فردا ؛ زیرا پیشینیان تو به سبب تکیه کردن بر آرزوها و امروز و فردا کردن، هلاک شدند ؛ چرا که فرمان خدا (مرگ)، ناگهان این غافلان را در رسید»

و حضرت امام سجاد(علیه السلام) در مناجات خود می فرمودند: «خداوندا! مرا در گریستن بر خودم یاری رسان ؛ زیرا با امروز و فردا کردن و آمال و آرزوها، عمر خویش را بر باد فنا دادم و از آنهایی شدم که به خیر و نجات خود، دیگر امیدی ندارند».

**********************************************

برای درمان امروز و فردا کردن، از دو طریق می توان وارد عمل شد. نخست این که با بررسی علت های امروز و فردا کردن، عواملی را که موجب تأخیر کارها می شوند، شناسایی کرد و در پی برطرف کردن آنها بود. راه دوم، عکس این است ؛ یعنی با تغییر سریع رفتار و وضعیّت کار، علت آن تأخیرها را از میان برداشت. روان شناسانِ رفتارگرا معتقدند با تغییر رفتار، طرز فکر نیز تغییر می کند ؛ مثلاً برای غلبه بر احساس افسردگی، هم می توان با ریشه یابی علّت، به درمان افسردگی پرداخت و هم می توان با قرار دادن خود در موقعیت دیگر (مثلاً با خندیدن و انجام دادن کار دلخواه)، طرز تلقی خود را تغییر داد. بنابراین برای درمان امروز و فردا کردن باید علاوه بر بررسی علل آن، به طور همزمان، خود را وادار به انجام دادن کار کنید تا دیدگاهتان در مورد کار تغییر یابد.

***********************************************

(مناجات)

ای آن که یاد او برای یاد کنندگان، موجب شرافت است وای که طاعت او برای فرمان برادران، وسیله نجات است، ... دلهای ما را به یاد خود، از یاد هر چیزی و زبان های ما را به شکر خویش از هرگونه سپاسی و اعضای ما را به طاعت خود از هر طاعت دیگری مشغول فرما.

پس اگر برای ما فراغتی مقدر کرده ای، آن را بسلامتی [از آفات] قرار ده که در آن حال، گناهی ما را در نیابد و خستگی و ملالی به ما نرسد تا این که نویسندگان اعمال بد یا نامه سفید، از یاد بدی های ما برگردند و کاتبان کردارهای نیک، به آنچه از حسنات ما نوشته اند، شادمان گردند.

 

  • ۹۸/۰۹/۱۱
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی