رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- تنگ نظری

افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***********************************

به افق آفتاب

***********************************

به نام خدایی که دوست داره اگه به بنده هاش چیزی اعطا میکنه

اونها هم در بذل ِ اون به دیگران بخشنده باشن و چشم و دلشون نسبته به دنیا تنگ نباشه.

سلام

***********************************

با آرزوی ِ اوقاتی خیر برای ِ همه شما  .. . در دقایق ِ کوتاه  امروز همراه ِ شما هستیم

***********************************

همراه شما هستیم تا در کنار ِ هم .. مهیای ِ لحظات ِ حضور ِ در آستان ِ کبریایی ِ خدای ِ بزرگ بشیم

*************************************

خدایی که به بنده هاش نه به حد ِ کفایت که بینهایت .... اعطا کرده

*************************************

امروز با هم از یه آرزویِ بزرگ صحبت میکنیم

از داشتنه یه چیزی که کمتر کسی توی ِ دنیا هست که خواهانش نباشه

یه چیزی که اگه داشته باشیمش از همه ثروتهای ِ دنیا بی نیاز میشیم

از آرزوی ِ یه دل بزرگ و چشمی سیر . از داشتنه احساس ِ خوب ِ قناعت که نمیذاره وجودمون کدورت ِ بخل و خساست بگیره. از نداشتنه تنگ نظری

*******************************

مال و دارایی و ثروت ... یه ویژگیهای ِ خاصی  واسه خودش داره

اول این که کسی داشتنه ثروت ر ُ چیز ِ بدی نمیدونه

دوم این که همه ... حتی اونایی که ثروت ِ زیادی دارن ازش سیر نمیشن.

*************************************

سوم این که خیلیا ثروتُ گره گشا و درمان ِ مشکلاتشون میدونن

چهارم این که واسه خیلیا ثروت فقط دو دو تا چهارتای ِ دنیایی ِ و چشمشون به ثروتهای ِ بزرگ ِ زیادی بسته اس.

*************************************

و دقیقا همین هاست که باعث میشه بعضی از ما نسبت به داشته هامون حریص بشیم و دو دستی محکم نگهش داریم و حاضر نباشیم که حتی ذره ای از اون رُ خرج ِ کسی کنیم و یه وقتایی حتی حاضر نیستیم که خرج ِ خودمون کنیم و بدتر این که نسبته به دیگران تنگ نظری کنیم یعنی از این که نفع و سود و خیری از ما بهشون برسه جلوگیری کنیم.

**********************************

این مقدمه قصه تلخ و آزار دهنده ای به اسم ِ تنگ نظری

قصه ای که واقعیت ِ زندگی ِ خیلیا  رُ ویران میکنه.

**********************************

اما برای ِ هر دردی درمانی هست و قطعا برای ِ نجات ِ از تنگ نظری هم راهی هست. به نظر ِ شما چرا ماها دچار ِ این احساس میشیم و راه ِ رهایی ِ از تنگ نظری چیه؟

شماره تماس:

و شماره پیامک:

*************************************

نعمتها و مواهبى که پروردگار در اختیار انسان ها گذاشته، در بسیارى از موارد، بیش از نیاز اونهاست، به طوری که مى توانن دیگران رُ هم در اون سهیم کنن، بدون اون که زیانى به زندگى خودشون برسه؛ ولى گروهى به خاطر صفت رذیله «تنگ نظری و بخل» از این کار امتناع کرده و هیچ کس رُ در این مواهب خدادادى سهیم نمى کنن. گاهی هم  با نمایش ثروت و قدرت به محرومان، نمک به زخم ِ قلبشون پاشیده و انگار که از این کار اشتباه لذّت هم مى برن. نکوهش «تنگ نظری و بخل» و مدح و ستایش «سخاوت» به طور گسترده در آیات قرآن کریم به چشم مى خوره که در اونها «جود و سخاء» به عنوان یکى از بارزترین صفات الهى و یکى از ویژگى هاى پیشوایان معصوم علیه السلام معرفى شده .

 

  خداوند در سوره قصص آیات 76 تا 77 می فرماید: قارون از قوم حضرت موسى علیه السلام بود، اما بر آنان ستم کرد، ما آن قدر از گنجها به او داده بودیم که حمل کلیدهاى آن براى یک گروه زورمند مشکل بود! (به خاطر آورید) هنگامى را که قومش به او گفتند: این همه شادى مغرورانه مکن که خداوند شادى کنندگان مغرور را دوست نمى دارد!ـ و در آنچه خداوند به تو داده، سراى آخرت را جستجو کن و بهره ات را از دنیا فراموش مکن و همان گونه که خدا به تو نیکى کرده، نیکى کن و هرگز در زمین به دنبال فساد مباش که خدا مفسدان را دوست ندارد».

***************************************

زمانی که بُخل و تنگ نظری در باطن فردی ریشه پیدا کند، مرتباً در پی توجیه حقارت های خود و زیر سوال بردن داشته های دیگران است. بزرگنمایی

بخل و تنگ نظری همان گونه که از عوامل زمینه ساز حسادت است، از آثار آن نیز به شمار می رود. در واقع، این تأثیر و ارتباط متقابل در بسیاری از صفات اعتقادی و اخلاقی وجود دارد. البته بخل و تنگ نظری جزو رذایل اخلاقی است، ولی به علت اهمیت بسیار زیاد آن جداگانه مطرح می شود.

حضرت امام علی علیه السلام می فرمایند:حسود می پندارد که از میان رفتن نعمت کسی که مورد حسادت قرار گرفته است، نعمتی برای اوست.

چون شخص حسود چنین احساسی دارد و می پندارد که فضل و نعمت های الهی آن قدر محدود است که اگر به دیگری برسد، چیزی برای او باقی نمی ماند، در هنگام حسادت پی درپی این پندار را تکرار و این اعتقاد درونی خود را تقویت می کند. در نتیجه، در صورت تداوم حسادت، بُخل و تنگ نظری در باطن او ریشه می دواند و کم کم او را به فرد بخیل و تنگ نظری تبدیل می کند.

************************************************

آدم های نظر تنگ کسانی هستند که محرومیت های خود را توجیه می کنند و دارایی ها و داشته های دیگران را زیر سوال می برند و این طور می توان گفت که این انسان ها از درون در محاصره محدودیت ها و حقارت های خود هستند و در بیرون برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند و گاهی اوقات این مزاحمت ها حسادت نیز معنا می شود. ما انسان های باید بلند نظر تر از این باشیم که به دنبال مقصرها در زندگی باشیم ولی مشکل ساز ترین مسائل این می باشد که برخی از محرومیت ها در زندگی مانند هر اتفاق ناگواری که برای ما رخ می دهد و یا مشکلی که برای ما رخ می دهد را بر گردن افراد دیگر بیندازیم زیرا این ها همه وسوسه های شیطان می باشد است که قصد دارد ما انسان ها را از یکدیگر دور کند و گناهان خود را تبرئه کنیم.

اگر ما خیرخواه باشیم تنگ نظری های دیگران بر ما اثر نخواهد داشت یعنی به هر میزانی که غبار های زندگی ما کمتر باشد و ارتباط ما با خداند بیشتر باشد؛ تنگ نظری دیگران بی اثر تر خواهد بود.

*****************************************

حضرت امام علی(علیه السلام) فرمودند: بخل ورزیدن به دارائی موجود، بدگمانی به خداوند است.

حضرت امام صادق(علیه السلام) نیز در این باره فرمود:

 

برای (گنه کار بودن) بخیل همین بس که به پروردگارش بدگمان است، کسی که به جایگزین شدن انفاق و بخشش از طرف خداوند یقین داشته باشد، نیکو بخشش می‌کند.

آن حضرت در سوالی تامل برانگیز می‌پرسند:

اگر جایگزینی انفاق و بخشش از طرف خداوند حق است (که حق است)، پس بخل ورزیدن برای چه؟

*****************************************

از آفاتی که  تنگ نظری و بخل به دنبال دارد، کینه ورزی در شخص ِ. کسی که بخل داره گرفتار کینه میشه و نسبت به دعوت‌های حق خواهان مقاومت کرده و حتی به مبارزه با اون می‌پردازه. به همین دلیل بخیل درنهایت، دشمن اهل حق و خداجویان میشود.

**************************************************

رفتارهای بخل آمیز شخص در خانواده و سخت گرفتن بر اونها باعث میشه تا اختلاف و ناسازگاری در خانواده بروز کنه؛ چرا که بنیاد خانواده بر احسان و نیکی پایه ریزی شده و بخیل از احسان و نیکی حتی به خودش دور ِ  ، چه برسه به این که در حق دیگران نیکی کنه.

انسان بخیل همیشه با دیگران به خصوص  در خانه در جنگ ِ  و آسایش رُ از خودش و خانواده ش  می‌گیره و به سبب همون بخل ورزی سر سازش نداره و اجازه نمی‌ده تا صلح و آرامش در خانه برقرار بشه.

*******************************************

قطعا  اعتماد عمومی، بزرگترین سرمایه انسانی ِ . این سرمایه به سادگی به دست نمیاد. اما بعضی از ما این سرمایه بزرگ رُ به سادگی از دست می‌دیم و با بخل ورزی آبروی ِ خودش رُ  در این راه می‌گذاره. در حالی که اگه این سرمایه بزرگ آبرو و احترام و اعتماد رُ در بین ِمردم داشه باشه حتی شریک مال مردم می‌شد.

حضرت امام علی(ع) در بیان آفات ِ بد  تنگ نظری و بخل در زندگی می‌فرمایند:  بخیل بیشتر از آنچه از مالش امساک می‌کند از آبرویش می‌بخشد و از دین خود چندین برابر دارائی و ثروتش تباه می‌سازد.

***********************************************

تنگ نظری و بخل سرچشمه همه عیب‌ها و بدی‌هاست.

حضرت امام علی(علیه السلام) میفرمایند: بخل گردآورنده بدی‌ها و عیب‌ها است و آن افساری است که انسان با آن به سوی هر بدی ای کشیده می‌شود.

********************************************

(مناجات)

الهی!  یاد تو در میان دل و زبان است و مهر تو میان سر وجان.

الهی! یکتای بی همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی، اصل هر دوایی، داروی دلهایی،بتو رسد ملک خدایی.

خداوندا،

ما را به صراط المستقیم انسانیت هدایت فرما

 و از جهل خود پسندی و ضلالت خود بینی مبرا کن

 و به محفل انس ارباب عروج روحانی و مقام قدس اصحاب قلوب عرفانی بار ده

 و حجاب ها را از چشم بصیرت ما برافکن

 تا  به معراج حقیقی نماز اهل نیاز واصل گردیم .

*************************************

 

 

 

 

 

 

 

  • ۹۸/۰۷/۱۵
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی