رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق عادت ها

برنامه

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

******************************************

به افق آفتاب

******************************************

به نام ِ خدایی که به ما توان ِ رها شدن از دلبستگیهای ِ دست و پا گیر رُ داد.
*******************************************

سلام به همه شما و امیدوارم که دلهاتون به عشق ِ خدا در نهایت ِ آرامش باشه.

******************************************

امروزم با هم حرفهای ِ خوبی میزنیم. حرفایی که مطمئنا حالمونو بهتر میکنه.

*****************************************

یکی از راه هایی که میشه حال ِ خوب داشت، یه دل ِ آروم ِ  و هیچ دلی هم آروم نمیشه مگه به شرط ِ این که توی ِ قید و بندی نامناسب گرفتار نباشه.

***************************************

عادتها و اونچه که ماها بهش اُنس میگیریم ، همون قید و بندهایی میشن که عنان ِ دل ِ ما رُ به دست میگیرن و ناگفته معلومه که اگه این قید و بندها از جنسی درست نباشن، جز دل مُردگی و سرگردانی حاصلی ندارن. اینارو گفتم تا برسم به این که حواسمون به عادتهایی که داریم باشه چون این جور که معلومه قدرت ِ زیادی دارن.

*****************************************

عادتهای ِ ما میشن رفتارمون ، رفتارمون کارهامونو میسازن و کارهامون میشه زندگی. همین زندگی ِ باارزشی که میتونه سرنوشت ِ خوب و یا بدی رُ برای ِ ما رقم بزنه.

***************************************

عادتهای ِ رفتاری ِ ما  ، ابزار ِ قدرتمندی هستن و برای ِ همینه که اگه بتونیم تشخیص بدیم که کدوم عادت و دلبستگی رُ برای ِ خودمون نگه داریم و از کدوماشون بگذریم، میتونیم مطمئن باشیم که راه رُ درست میریم و به مقصدی خوش و البته با سعادت خواهیم رسیم.

*************************************

شما چی فکر میکنین؟

به نظر ِ شما چطوری میشه از عادتهای ِ نامناسب نجات پیدا کرد؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************

ما انسان‌ها ماشین‌های یادگیری خوبی هستیم. به‌طوری که از همون زمانی که چشم به این دنیا بازکردیم سعی کردیم روزبه‌روز بیشتر یاد بگیریم و در طول زندگی فهمیدیم که اگر خوب یاد نگیریم دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

عادت پیدا کردن به کار یا رفتاری خاص انسان رُ اسیر و بنده خودش می‌کنه. به تعبیر دقیق‌تر انسان اسیر و بندهٔ عادت‌هاش میشه

و این دقیقا همون نکته مهمه که وقتی ما به سبکی از زندگی عادت کردیم اگه اون سبک ِ زندگی مجموعه ای از عادتهای ِ بد باشه، باعث می‌شه ما دچار ِ دردسر و گرفتاری بشیم و برعکس اگر در سبک زندگی خودمون عادتهای ِ  خوب داشته باشیم، همین عادت‌های خوب در بسیاری از مواقع نجات‌دهنده خواهند بود.

****************************************

یکی از نکات مهم در خصوص موضوع عادت اینه که قبل از هرچیز باید بدونیم که بشر به هر رفتاری عادت کنه این عادت بر او مسلط میشه.

در حقیقت ممکنه انجام عملی در آغاز کار، دشوار و حتی ناگوار باشه ولی بعد از تکرار و اعتیاد پیدا کردن به اون، آسون و حتی شیرین می‌شه، به طوری که گویا از ابتدا با اون انس و الفتی داشته و از کارهای ِ طبیعیش بوده. راز این کلام راُ از امام المتقین حضرت علی (علیه السلام) می‌شنویم که می‌فرمایند؛ "عادت طبیعت ثانوی است."

 بنابر‌این "عادت جزیی از طبیعت آدمی بوده و معرف بخشی از هویت و طبیعت انسان ِ و اگه انسان بخواهد به خلق نیکو شناخته بشه باید در صدد باشه که اون رُ عادت خودش کنه.

*********************************************

با این اوصاف باید مراقب بود که چه عملکرد و عاداتی رُ سلطان خودمون قرار میدیم و بنده چه عادت‌هایی هستیم، چراکه تغییر و فرار از اونها کار ِ خیلی سختیه به حدی که در روایات از اون به "معجزه" تعبیر می‌شه؛  و میفرمایند: غلبه بر عادات فضیلتی برتر و حتی از بالاترین عبادات شمرده شده است.

بنابراین به موجب اصل عقلانی "پیشگیری بهتر از درمان" باید تا می‌تونیم از شکل‌گیری عادات نامطلوب جلوگیری کنیم. در این بین توصیه‌ها و نکاتی که از معصومین (علیهم السلام) رسیده بسیار می‌تونه سازنده و کارساز باشه. به‌طور مثال در بیانی حضرت امیرالمؤمنین علی  (علیه اسلام) راز موفقیت و رسیدن به خواسته‌ها را در عادت پیدا کردن به داشتن نیت خوب برای دیگران می‌دونن. و همین طور "عادت به کارهای نیک رُ مقدمه‌ای برای رسیدن به شرافت نفس، آباد شدن آخرت و زیاد شدن ستایش‌کنندگان معرفی می‌کنند."

**********************************************

کمتر انسانی پیدا می‌شه که در این روزگار زندگی کنه و هیچ عادت بدی نداشته باشه. یکی زیاد می‌خوابه، یکی زیاد می‌خوره، یکی در نکشیدن سیگار ناتوان ِ و یکی هم همه زمان‌های فراغت اش رُ فقط در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرونه. اونچه واضحه اینه که ، همه ما دوست داریم عادت‌های بدمون رُ ترک کنیم اما چرا نمی تونیم؟ انگار واقعا یک زنجیر فولادین وجود داره که روح ما رُ به عادت‌های بدمون قفل کرده اما همیشه راه رهایی وجود داره، به شرط این که بخوایم و برای ترک این عادت‌ها تلاش کنیم.

*******************************************

در ترک عادات ِ بد  باید این نکته رُ به خاطر بسپاریم که تصمیم به ترک یک عادت بد همیشه کافی نیست. در حقیقت برای تغییر عادت یا رفتار، نیاز به خودآگاهی داریم. به این معنی که از عادت خودمون، آگاه باشیم.

دونستن انگیزه‌ها یا عواملی که باعث ِ این رفتار‌های بد شده و کنترل احساساتی که پس از این عوامل ظاهر می‌شن از نکات ِ مهمی ِ که باید اون ر ُ رعایت کنیم. درک و تشخیص کامل عوامل، احساسات و واکنش‌های دایمی که در پی اونه به ما این امکان رُ می‌ده تا خودتان را پیدا کنید و دوباره واکنش تان را به سمتی دیگه سوق دهید.

**********************************************

(مناجات با خدا)

خدایا!....

از خیمه‌گاه رحمتت بیرونمان مکن.

از آستان مهرت نومیدمان مساز .

آرزوها و انتظارهایمان را به حرمان مکشان.

از درگاه خویشت ما را مران.

خدای من!....

چگونه ناامید باشم، در حالی که تو امید منی!

چگونه سستی بگیرم، چگونه خواری پذیرم 

که تو تکیه‌گاه منی!

ای آنکه با کمال زیبایی و نورانیت خویش،

آنچنان تجلی کرده‌ای که عظمتت بر تمامی ما سایه افکنده

نگاه خود را از ما مگیر...

 

  • ۹۸/۰۷/۰۱
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی