رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- صله رحم

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***********************************************

به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که مهربانترینه و اهل ِ محبت رو دوست داره.

*************************************************

با سلام و امید اوقاتی خیر ، برای ِ همه شما

در دقایقی نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم

لطفا در این میهمانی آسمانی با ما همراه باشید.

*******************************************

مطمئنا شما هم با من موافقین که یکی از بزرگترین آرزوهای ِ همه ما ،  زندگی کردن ِ خوب و خوش در کنار ِ همدیگه اس. اون هم به روال و قراری که هیچ آزار و اذیتی برای ِ هم نداشته باشیم که برعکس مایه آرامش و کمک ِ هم باشیم

********************************************

شاید بعضیاتون بگین توی ِ این دوره زمونه ، آدم اگه خیلی زرنگ باشه فقط میتونه زندگی ِ خودش ُ جمع و جور کنه. اما واقعیت اینه که قصه چیزی جز اینه. ماها به چشیدنه طعم ِ شیرینه زندگی نمیرسیم مگه این که آداب و رسوم ِ زندگیمون ، به رسم ِ دوستی و رفاقت و مدارای ِ با دیگران باشه.

**********************************************

یکی از اون چیزهایی که در زندگی ِ بزرگان ِ ما بسیار دیده میشه، محبته به دیگران و تلاش برای ِ دور ِ هم بودن ، بخصوص نسبته به نزدیکان و خویشاوندانه. رسم ِ زیبای ِ صله رحم که زمینه سازه خوبیها و خیرات ِ زیادی در زندگی ِ دنیوی و اخروی ِ همه ماست.

**********************************************

صله رحم یکی از آدابهای ِ زیبای ِ اجتماعی ِ که شاید این روزها به اندازه قبل چندان پررنگ نیست. پررنگ نبودنی که متاسفانه منجر به آثار ِ نه چندان ِ خوبی در زندگیه همه ما شده.

************************************************

صله رحم یکی از اون رفتارهاییه بیمه کننده ما در برابر ِ خیلی از مشکلات و آفتهاست. مشکلاتی که اگر دچارشون بشیم ، راه ِ نجات و رهاییه از اون چندان ساده نیست.

************************************************

صله رحم ، کم کننده غصه ها و اضطرابهاست، دلها رُ به هم نزدیک تر میکنه و باعث میشه که در مشکلات به پشتوانه کسانی که در کنارمون هستن احساس ِ تنهایی و ضعف نکنیم.

****************************************************

صله رحم باعث میشه که تعاملات ِ فردی و خانوادگیه ما با کسانی باشه که اونهارُ به خوبی میشناسیم و به همین دلیل از بروز ِ خیلی از گرفتاریهایی که از مراودات ِ ما با افراد ِ غریبه اس پیشگیری میشه.

*****************************************

صله رحم یکی از اون رفتارهایی که باعث برکت ِ در زندگی میشه سرچشمه خیلی از خوبیها و سعادتها در دنیا و آخرت ِ .

*****************************************

به نظر ِ شما مهم ترین آثار و برکات ِ صله رحم چی میتونه باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************

اسلام تحکیم پیوندهاى خویشاوندى و استحکام روابط خانوادگى رُ به شدّت مورد تأکید و توجّه قرار داده تا جایی که خداى متعال اون رُ در ردیف پرستش خویش قرار داده و مى‌فرماید: و خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشان نیکى کنید. در جاى دیگر مى‌فرماید: بترسید از آن خدایى که به نام او از یکدیگر درخواست مى‌کنید و درباره ارحام کوتاهى نکنید، همانا خداوند مراقب شماست.

حضرت امیر مۆمنان على علیه السلام نیز به فرزندش چنین سفارش مى‌کند: خویشانت را گرامى بدار، زیرا آنان بال و پَرِ تو هستند که با آنان پرواز مى‌کنى و اصل و ریشه تو مى‌باشند که به ایشان باز مى‌گردى (از آنان کمک گرفته و به آن‌ها سرفرازى) و دست (یاور) تو هستند که با آن‌ها (به دشمن) حمله مى‌کنى (و پیروز مى‌شوى). حتی اگر خویشاوندانت مرتد یا کافر باشند ارتباط خود را با آن ها قطع مکن.

***************************************************

بر اساس نقل امام صادق علیه السلام ، مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسید و گفت: «ای رسول خدا، خویشاوندانی دارم که با آنان رفت و آمد دارم، ولی آنها مرا می آزارند. از این رو، تصمیم گرفته ام آنان را رها کنم. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در این صورت، خداوند هم تو را رها می کند. گفت: پس چه کنم؟ فرمود: به کسی که دست رد به سینه تو زده است، بخشش کن و با کسی که از تو بریده است، پیوند برقرار کن و از کسی که به تو ستم کرده است، درگذر. اگر چنین کنی، خداوند عزوجل در برابر آنها پشتیبان تو خواهد بود»

                        هر که از خویشان خود قطع کرد         رحمت خود را خدا زود قطع کرد

                               با رحم پیوند و قدر علم دان              تا که یابی ز آتش دوزخ امان

                              هر که از مال خدا چیزی نداد             خرمن طاعات خود بر باد داد

                              بی ادب تنها نه خود را داشت بد        بلکه آتش در همه آفاق زد

****************************************************

یکی از شیعیان، دوستان و شاگردان معروف امام کاظم علیه السلام بود، همراه یعقوب زید مغربی برای انجام حج به مکه مسافرت کرد. آنان در مسجد الحرام به حضور امام کاظم علیه السلام رسیدند. امام به یعقوب فرمود: آیا در فلان منزل با برادرت نزاع کردید و به یکدیگر فحش دادید؟ یعقوب گفت: آری. امام فرمود: به برادرت بگو بر اثر قطع رحم، عمرت کوتاه شد و از این سفر برنمی گردی. یعقوب گفت: من هم به او فحش دادم، آیا عمرم کوتاه می شود؟ امام فرمود: «خداوند بیست سال دیگر بر عمر تو می افزاید؛ زیرا تو در راه بازگشت، به عمه ات خدمت کردی. اگر در برابر آن قطع رحم که نسبت به برادرت کردی، این وصل رحم نبود، عمر تو نیز کوتاه می شد و از این سفر به وطن بازنمی گشتی؛ زیرا قطع رحم، عمر سی ساله را به سه سال و صله رحم، عمر سه ساله را سی و سه سال می کند».

*****************************************************

بر اساس روایات، صله ارحام باعث حفظ آدمی از گناه می شود. شاید این اثر از این جهت باشد که آدمی در برخورد با خویشان صالح، رفتارهای صحیح را می آموزد و رفتارهای غلط خود را تصحیح می کند؛ به ویژه در صورتی که سنت نیکوی امر به معروف و نهی از منکر در میان خویشان جاری باشد. از دیرباز خویشاوندان به ویژه بزرگان خانواده، کارکرد تربیتی خاصی را در پیش گرفته و نقش مهمی در جهت دهی فکری و اخلاقی دیگر اعضای خانواده داشته اند.

امام صادق علیه السلام درباره نقش صله ارحام در حفظ آدمی از گناه می فرماید:

صله رحم و نیکی کردن، حساب رسی را آسان می کند و انسان را از گناه در امان می دارد. پس با ارحام خود پیوند داشته باشید و به برادرانتان نیکی کنید، گرچه به سلام و به جواب سلام باشد.

***********************************************

صله رحم مایه پاکیزگی عمل و در نتیجه، قبولی اعمال می گردد. امام صادق علیه السلام می فرماید: «انَّ صلة الرّحم تُزکّی الاعمال.» همچنین صله ارحام، روح را پالایش می کند، اخلاق را نیکو و دست را سخاوتمند می سازد. آن گاه که اخلاق، نیکو و روح، تزکیه شد، پایه های دین داری استوار می گردد و این یکی از آثار مهم صله ارحام است. امام علی علیه السلام برپا داشتن نماز، دادن زکات، تضرع و خشوع و صله رحم و ترس از قیامت را مایه استحکام پایه های دینی شمرده است: «عباداللّه! اِفزعوا اِلی قوام دینکم بأقام الصلاة لِوَقتها... و صله الرّحم و خوف المعاد؛ ای بندگان خدا! بشتابید به سوی تحکیم دین خود با برپا داشتن نماز اول وقت... و صله رحم و ترس از معاد.

**********************************************

از امام سجاد علیه السلام آمده است:

اگر دوست داری که خداوند، جسد تو را خوش بو گرداند و گناه تو را در قیامت ببخشد، نیکی کن و پنهانی صدقه بده و صله رحم به جا آور.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره پاداش اخروی کسی که خود یا مالش را در طریق صله رحم و خدمت به خویشان به کار گیرد، می فرماید:

خداوند اجر صد شهید به او عطا می کند و برای هر قدمی که در این راه برمی دارد، چهل هزار حسنه داده می شود و چهل هزار گناه از گناهان او پاک می کند. به همین میزان، به درجه های معنوی او افزوده می گردد و هفتاد حاجت از حاجت های دنیوی او برآورده می شود.

*******************************************

(مناجات)

پروردگارا

مرا بینشی عطا فرما تا تو را بشناسم

و دانش عطا فرما تا خود را بشناسم

مرا صحتی عطا فرما تا از کار لذت ببرم

و ثروتی عطا فرما تا محتاج نباشم

مرا نیرویی عطا فرما تا در نبرد زندگی فائق شوم

و همتی عطا فرما تا گناه نکنیم

مرا صبری عطا فرما تا سختی ها رو تحمل کنم

و طبعی عطا فرما که با مردم بسازم

مرا بزرگواری عطا فرما که با دشمنم مدارا کنم

و بینشی عطا فرما تا زیباییهای جهان را ببینم

مرا عشقی عطا فرما تا تو و همه را دوست بدارم

سعادتی عطا فرما تا خدمتگذار دیگران باشم

مرا ایمانی عطا فرما تا اوامرت را اطاعت کنم

امیدی عطا فرما تا از ترس و اضطراب بر کنار باشم

مرا عقلی عطا فرما تا از خود نگویم

و معنویتی عطا فرما تا زندگی معنی داشته باشد

 

 

 


  • ۹۶/۰۹/۲۰
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی