رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- سحرخیزی

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

*************************************************

به نام خدا و سلام

به نام ِ خدایی که به ما نعمتهای ِ زیادی هدیه کرد .نعمتهایی بزرگ مثل ِ زندگی و مثل ِ همین لحظه لحظه های ِ زندگی.

**************************************************

نمیدونم واسه شما هم اینجوری ِ یا نه ...

این که وقت و زمان مثل ِ برق و باد میگذره و تا به خودت میای یک سال و دو سال که سهل ِ  ده سال و یه عمر ، گذشته

***********************************************

لحظه هایی که هر کدومشون واسه ماها کلی قیمت دارن ، چون .... قراره سرمایه بشن ، با ارزش ترین سرمایه ای داریم ، سرمایه ای که به گرون ترون قیمت هم نمیشه خریدش.

*************************************************

اوقات و عمر و لحظه هایی که اگه بگذرن دیگه برنمیگردن و شاید گرون قیمن بودنشون واسه همین بی بازگشت بودنشونه.

*******************************************

توی ِ این دنیا هر چیزی واسه خودش یه قیمتی داره اما یکی از اون چیزایی که هیچ وقت نمیتونی واسش بهایی بذاری ، همین عمر و روزهایی که میگذرونیمشون ، روزهایی که خدا کنه به روالی بگذرن که هم به درد ِ خودمون بخورن هم بقیه.

*********************************************

تا حالا دقت کردین به این که بعضیا خیلی خوب و مرتب به همه کاراشون میرسن و هیچ وقت کم و کسری ِ وقت ندارن ، اما بعضیام هر چی بیشتر میدوان کمتر میرسن و مدام گله از کمی ِ وقت دارن.

*********************************************

به نظر ِشما با وجود این که بیست و چهار ساعته شبانه روز برای ِ هممون یکسانه چه جوری ِ که بعضیا به همه کاراشون میرسن  بعضیا نه،

قصه ، قصه یه حقیقته مهم ِ به اسم ِ برکت. بعضیا وقتاشون برکت داره و بعضیا نه و این برکت ِ وقت یه نعمته بزرگه که برای ِ داشتنش باید راه و رسمش ُ دونست.

***********************************************

یکی از برکات وقت ، سحرخیزیِ . رفتاری که ثمره برکات و خیرات ِ زیادی ِ .

************************************************

به نظر شما بهترین برکت ِ سحرخیزی چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************

 در طول شبانه‌روز، هیچ ساعتی از نظر ارزش، همتای سحر نیست. خداوند تعالی تمام برکات خود را هنگام سحر بر بشریت ارزانی داشته است.

امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: از سحر تا طلوع آفتاب، درهای آسمان باز و رزق‌ها در این ساعت تقسیم می‌گردد و حاجت‌های بسیار بزرگ، در این ساعت روا می‌شود.

به طور کلی، هر چه را به هر کسی داده‌اند از سحر داده‌اند. به قول حافظ:

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ/ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

عرفا گویند: اگر توانستی، سحر برخیزی و یک لیوان آب بخوری و دوباره بخوابی این کار را بکن و همین مقدار، از برکت سحر استفاده نما. وقت گدایی در خانه کریم سحر است، زیرا آن‌گاه، لئیمان خوابند، نه کسی می‌فهمد، نه آبرویی می‌رود، و نه کسی دست خالی برمی‌گردد.

********************************************  

پیش از همه قرآن کریم به سحرخیزی سفارش کرده و از برتری وقت سحر یاد نموده و آن را فضیلتی آسمانی برشمرده است. در برخی روایات آمده است که جبرئیل به حضرت محم د(ص) فرمود: «ای محمد (ص)، هر گونه می خواهی زندگی کن ولی بدان که از این دنیا رخت برمی بندی، هر گونه می خواهی دوست بدار ولی بدان پایان آن جدایی است، هر گونه می خواهی عمل کن ولی بدان برای کردارهایت جزایی است؛ اما بدان که شرف و بی نیازی مرد در سحرخیزی است.

********************************************************

بر اساس آموزه‌های قرآنی، روزی هر موجودی قسمت و مقدر شده است. مقدرات الهی بر اساس حکمت و مصلحت است. در آیات قرآنی بیان شده که امور در هر سال در شب قدر ماه رمضان تقدیر می‌شود حضرت امام زین‌العابدین (ع) می‌فرماید: هرگز قبل از طلوع خورشید نخواب که من آن را برایت خوب نمی‌دانم، زیرا خدواند در آن وقت، روزی بندگانش را به دست ما تقسیم می‌کند.

حضرت امام رضا(ع) نیز می‌فرماید: الملائکه تقسم ارزاق بنی آدم ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس فمن نام فیما بین‌ها نام عن رزقه؛  مابین طلوع سپیده صبح تا طلوع خورشید ملائکه الهی ارزاق انسان‌ها را سهمیه‌بندی می‌کنند. هر کس در آن زمان بخوابد، غاقل و محروم خواهد شد

**********************************************

در روایات متعددى خواب بین الطلوعین مذمت شده است.این خواب موجب فقر و پریشانى دانسته شده است. امام صادق(ع) فرمود: خواب صبحگاهان شوم است. رزق را دور و رنگ چهره را زرد و زشت مى‏کند و این خواب شومى است. در روایتی از امام باقر(ع) درمورد پرهیز از خواب صبحگاهی و ترغیب به بیداری در این ساعت آمده است: خواب صبح ،شوم و نامیمون است، روزی را دور می‌سازد، رنگ صورت را زرد و متغیر می‌کند، خداوند متعال، رزق را بین الطلوعین تقسیم می‌کند، از خواب در این زمان بپرهیزید و بدانید که من و سلوی (دو غذای لذیذی که برای بنی اسرائیل نازل می‌شد) در این ساعت برایشان فرود می‌آمد.

********************************************************

«قطب راوندى» از امیر مؤمنان(ع) روایت کرده که رسول خدا(ص) فرمود: هر کس که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند، مى‌ترسم که این نعمت هاى خدا از او زایل گردد؛ آن چهار نعمت و سپاس بر آن، چنین است: ستایش خدایى را سزاست که خود را به من شناساند و مرا کوردل وامگذارد، ستایش خدایى را سزاست که مرا از امّت محمّد که درود خدا بر او و خاندانش باد قرارم داد و ستایش خدایى را سزاست که روزى مرا در اختیار خود قرار داد و روزیم را در اختیار مردم قرار نداد، ستایش خدایى را سزاست که گناهان و عیبهایم را پوشاند و در میان مردم رسوایم نکرد.

***********************************************************

امام رضا علیه‌السلام در این زمینه می فرمایند: خودت را عادت بده که ساعتی از شب را برخیزی و درباره آثار این کار می فرمایند: « نماز شب خواندن را بر خود لازم بدانید زیرا هر بنده مؤمنی که هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخواند و در قنوت وتر 70 مرتبه استغفار کند، خداوند او را از عذاب قبر و از عذاب آتش نجات می‌دهد و عمرش را در دنیا طولانی می کند و در زندگی اقتصادی خداوند به او وسعت و گشایش می دهد و در هر خانه‌ای که در آن نماز شب خوانده شود، آن خانه برای مردم آسمان روشنایی می‌دهد همان طوریکه ستارگان آسمان برای مردم روی زمین روشنایی می‌بخشند.

********************************************************

 آیت‌الله شاه آبادی استاد اخلاق و عرفان حضرت امام خمینی (ره)، می‌فرمودند: «بیداری سحر هم برای مزاج مادی مفید است و هم برای مزاج معنوی».

********************************************************

فارغ از آثار معنوی بیدار شدن در سحرگاهان و نجوای با حضرت حق، سحر خیزی برکات مادی هم دارد. چرا که بیدار شدن در دل شب و بهره بردن از هوای پاک و مطبوع سحر یقیناً برای بدن انسان مفید است و سمومی را که در بدن انباشته شده، دفع خواهد کرد.

امام صادق (ع) در این رابطه می‌فرمایند: بر شما باد به نماز شب، که آن سنّت پیامبر شما و شیوه صالحانِ پیش از شما و دور کننده درد و بیمارى از جسم‌هاى شماست.

************************************************************

(مناجات)

خدایا من هیچم، هیچ هیچ

غرور گه‌ گاهم را ببخش 

پروردگار من به من بیاموز که خود را نبینم

الهی، ما همه بیچاره‌ایم و تنها تو چاره‌ای، و ما همه هیچ کاره‌ایم و تنها تو کاره‌ای.1

خدایا

راه بندگی دشوار است زیرا شیطان همیشه در کمین است

الهی، ناتوانم و در راهم

و گردنه‌های سخت در پیش است

و رهزن‌های بسیار در کمین

و بار گران بر دوش.

یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم

 

 

 


  • ۹۶/۰۹/۲۰
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی