رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

به افق آفتاب

به نام ِ خدایی که خدمت کنندگان ِ به بندگانش رُ دوست داره

سلام

سر ِ قرار ِ همیشگی با شماییم و آرزومند ِ خیر و خوبی برای ِ همه شما عزیزان

برای ِ همه شمایی که میدونم کمک کردن و گره گشایی از کار ِ دیگران و به داد ِ دیگران رسیدن براتون مهمه. شمایی که زندگی ِ بقیه رُ جدا از زندگی ِ خودتون نمیدونین.

به شمایی که میدونین با خدمت و کمک ِ به دیگران تا جایی که به وسع و توانتون هست، لبخند ِ رضایت ِ خدا رُ میخرین. البته به شرطِها و شروطِها. به شرط ِ این که خدمت کردنمون به دیگران و کمک کردنه بهشون واسه چشم و هم چشمی و به رخ کشیدن نباشه.

به شرط ِ این که خدمت ِ به دیگران ُ رُ نه لطف که وظیفه بدونیم .به شرط ِ این که توی ِ خدمت کردنه به دیگران رنگی از منت و غرور و خودخواهی نباشه.

به شرط ِ این که توی ِ خدمت کردنه به دیگران دنبال ِ جواب و جبران نباشین

به نظر ِ شما خدمت کردنه به دیگران چطور میتونه عامل سعادت ِ ما باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمود: «مؤمنان، خدمتکار یکدیگرند». سؤال شد: چگونه خدمتکار یکدیگرند؟ فرمود: «به یکدیگر سود می رسانند.

از مرحوم آیت‌الله بروجردی نقل است که فرمود: «در ایام اقامتم در بروجرد، شبی در خواب دیدم به خانه‌ای وارد شدم، گفتند: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آنجا تشریف دارد، وارد شدم و سلام کردم و در آخر مجلس که جا بود، نشستم. دیدم حضرت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در صدر مجلس جلوس فرموده است و بزرگانی از علما و زُهّاد در کنار ایشان نشسته‌اند و مقدّم بر همه و نزدیک‌تر از سایرین به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، سید جواد طباطبایی ـ برادر کوچک‌تر علامه سید مهدی بحرالعلوم ـ نشسته است».

به فکر فرورفتم که در میان این جمع، کسانی هستند که هم عالِم‌تر از سید جوادند و هم زاهدتر از او، چرا این امتیاز، نصیب سید جواد شده است. در همین اندیشه بودم که نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: «سیدجواد به کار مردم و اهل حاجت، از همه کوشاتر بوده است.

اَلا گر طلبکار اهل دلی

ز خدمت مکن یک زمان غافلی

به حال دل خستگان درنگر

که روزی تو دلخسته باشی مگر

درون فروماندگان شاد کن

ز روز فروماندگی یاد کن

 

مرحوم مرشد چلویی معروف، خدمت شیخ رسید و از کسادی بازارش گله کرد و گفت: «این چه وضعی است، روزی بود که سه چهار دیگ چلو می فروختیم و مشتریها فراوان بودند؛ ولی اکنون روزی یک دیگ هم مصرف نمی شود.» شیخ تأملی کرد و گفت: «تقصیر خودت است که مشتریها را ردّ می کنی!» مرشد گفت: «من کسی را ردّ نکردم؛ حتی از بچه ها هم پذیرایی می کنم و نصف کباب به آنها می دهم.» شیخ گفت: «آن سیّد چه کسی بود که سه روز غذای نسیه خورده بود بار آخر او را هل دادی و از درِ مغازه بیرون کردی؟!»

مرشد سراسیمه در پی آن سید می رود و از او عذرخواهی می کند و بعد از آن، تابلویی به این صورت نصب می کند: «نسیه داده می شود؛ حتی به شما، وجه دستی به اندازه و سعمان پرداخت می شود» و آن گاه وضعش به حالت اوّل بر می گردد.

رسول خدا – صلی‌الله‌علیه‌وآله - فرمود: هر کس یک نیاز مؤمنی را روا سازد، خداوند حاجت‌های فراوان او را روا سازد که کمترین آن بهشت باشد.

 


کسی که در سختیها و گرفتاریهای مردم، آنها را یاری برساند و با برآوردن حاجات آنان به آنها آرامش هدیه کند، خداوند در سخت ترین مراحل زندگی پس از مرگ، یعنی قیامت به او امنیت و آرامش اعطا می کند.

در بیان موسی بن جعفر(علیه السلام) آمده است: برای خداوند در روی زمین، بندگانی هستند که در راه رفع حوایج مردم تلاش می کنند. آنان در روز قیامت، ایمن اند"

البته خدمت رسانی به مردم در همین دنیا هم به انسان آرامش و انبساط درونی میده و در روایات هم به اون اشاره شده .

 

حضرت صادق(ع) فرمود: " به خدا و محمد و علی ایمان نیاورده است کسی که هر گاه برادر مؤمن او برای رفع حاجتی نزد وی بیاید، با چهره باز با او برخورد نکند. اگر بتواند خود حاجت او را برآورد، باید در این باره به سرعت اقدام کند واگر نمی تواند نزد دیگران برود تا حاجت او را برآورده سازد و اگر کسی غیر از این باشد که برایت وصفت کردم، هیچ گونه ولایت و رابطه ای بین ما و او نیست."

حضرت امام صادق – علیه‌السّلام - فرمود: کسی که در راه برطرف ساختن نیاز برادر خود قدم بردارد، مانند کسی است که سعی میان صفا و مروه به جای آرد.

صفوان در محضر امام صادق علیه‌السلام نشسته بود، ناگهان مردی از اهل مکه وارد مجلس شد و گرفتاریی که برایش پیش آمده بود، شرح داد. امام صادق علیه‌السلام به صفوان دستور داد:

«فورا حرکت کن و برادر ایمانی خود را در کارش یاری کن»، صفوان حرکت کرد و رفت و پس از توفیق در اصلاح کار، به نزد امام صادق علیه‌السلام بازگشت. چون امام علیه‌السلام او را دید، فرمود: بدان که همین کار به ظاهر کوچک که حاجتی از کسی برآوردی و وقت کمی از تو گرفت، از هفت بار طواف دور کعبه، محبوب‌تر و برتر است.

پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله - فرمود: کسی که برای کمک به برادر خود و سود رساندن به او اقدام کند، پاداش مجاهدان در راه خدا به او داده خواهد شد.

حضرت امام کاظم – علیه‌السّلام - فرمود: «همانا مُهر قبول اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و الا (اگر چنین نکنید)، هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود.


 (مناجات)

یا فتاح
یعنی کلید قلب من در دستان توست
بوی ناب بهشت می دهد همه ی نام های قشنگ تو ...
می گذارمشان روی زخم های دلم
گفته بودی * اَلجَـبّار *
یعنی کسی که جبران می کند همه ی شکستگی های دلت را ...
گفته بودی * الشّافی *
یعنی کسی که شفا می دهد تمام زخم های عمیق و نا علاج را ...
هوای دلم سبک می شود با زمزمه ی نام های زیبایت

 


  • ۹۶/۰۹/۰۴
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی